جاهای دیدنی تهران

راهنمای سفر به ورامین

اگر فردی کنجکاو و ماجراجو هستید، سفر به ورامین را از دست ندهید. به این دلیل که ورامین شهری تاریخی است و بیش از ۲۵۰ جاذبه تاریخی و گردشگری را در خود جای داده است. جالب است بدانید که سازمان میراث فرهنگی ایران تاکنون حدود ۸۰ مورد از این آثار را به ثبت رسانده است. همچنین سوغات زیادی برای خرید در این شهر وجود دارد و مسافران علاوه بر گشت و گذار در میان بناهای جذاب، می‌توانند از بسیاری از اماکن زیارتی مذهبی دیدن کنند. ما در این مقاله می‌خواهیم یک سفر کاملاً مجازی به شهر زیبای ورامین داشته باشیم، اگر شما هم تمایل داشته باشید می‌توانید در این سفر همراه ما باشید و ادامه این مطلب از سپنجا را مطالعه کنید.

راهنمای سفر به ورامین

ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی استان تهران، در منطقه‌ای با ارتفاع حدود ۹۱۸ متر از سطح دریا واقع شده است. آب و هوای این شهر معتدل و خشک است. قبل از سفر به ورامین بد نیست بدانید که این شهر از سه بخش جوادآباد، قرچک و مرکزی و همینطور سه شهر جواد‌آباد، قرچک ورامین، پیشوا، و هفت روستای خوش آب و هوا تشکیل شده است. ورامین به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی مناسب و خاک حاصلخیز بهترین زمین‌های کشاورزی را دارد. برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

ورامین علاوه بر موقعیت مناسب کشاورزی، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مانند مسجد جامع، برج علاءالدین و … برخوردار است و یکی از بهترین مناطق گردشگری استان تهران محسوب می‌شود. جالب است بدانید، صنایع دستی مخصوص این شهر یعنی قالی بافی در طرح معروف مینا خانی که محدود به فرش ورامین است پس از فرش بیجار در بین فرش‌های ایرانی به شهرت جهانی رسیده است.

سفالگری در ورامین نیز از موقعیت قابل قبولی برخوردار است. کارخانه‌ها و صنایعی مانند کارخانه قند و روغن گیری ورامین و مراکز علمی از دیگر عوامل اقتصادی این شهرستان است. در سفر به ورامین خواهید فهمید که گویش مردم این شهر فارسی است و قبایل مختلفی مانند لر، ترک، کرد و عرب در این منطقه زندگی می‌کنند. مردم این شهر پیروان مذهب شیعه دوازده امامی هستند.

معرفی کامل ورامین

جمعیت و اقتصاد ورامین

جمعیت ورامین بر اساس سرشماری رسمی سال ۲۰۱۶، حدود ۲۸۳،۷۴۲ نفر بوده است. همانطور که گفته شد خاک این منطقه بسیار حاصلخیز است و برای کشاورزی مناسب است. این شهر به دلیل محصولات کشاورزی، دامی، صنعتی و … در استان تهران و حتی در سطح کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. پلاستیک، کریستال، سنگ‌های ساختمانی، چرم، مواد غذایی و لبنیات از جمله محصولاتی است که اقتصاد شهر بر آن متکی است.

تاریخچه ورامین

به گزارش وندیداد،  کتاب مذهبی زرتشتیان، نام قدیمی ورامین ورنا بوده است. کتاب‌های تاریخی این شهر را چهاردهمین ایالت از ۱۶ ایالت اهورامزدا می‌دانند. اگرچه، عده‌ای معتقدند که قدمت آن به دوران ساسانی و اشکانی برمی‌گردد. قبل از سفر به ورامین بد نیست بدانید که برخی از کتاب‌های تاریخی تخمین می‌زنند که کلمه «ورامین» از اسم «بهرام» آمده است، زیرا بهرام گور در باتلاق صحرای ورامین غرق شده است. جالب است بدانید که در فرهنگ اوستایی نیز، کلمه ورامین به معنی سرپناه، نگهداری و کمک است.

راه‌های دسترسی به ورامین

جهت دسترسی به شهر زیبای زیبای ورامین می‌توان از سه طریق مختلف اقدام کرد. اینها شامل:

مسیر جاده‌ای

به طور معمول تهرانی‌ها برای رفتن به شهر ورامین با ماشین شخصی، از طریق اتوبان امام علی و شهر ری وارد جاده‌ ورامین می‌شوند و خود را به این شهر می‌رسانند‌. به این ترتیب کسانی که ساکن تهران نیستند، ابتدا نیاز است خود را به تهران برسانند بعد مسیر ورامین را در پیش بگیرند. اگر ساکن قم یا سمنان هستید می‌توانید مستقیماً به ورامین دست پیدا کنید زیرا این شهر از طریق جاده‌ چرم‌شهر به آزادراه قم_گرمسار وصل شده است.

مطالعه کنید: راهنمای سفر به شهر ری

سفر جاده ای به قزوین

راه‌آهن

حتماً می‌دانید که قطار از راحت‌ترین و کم خطرترین وسایل حمل و نقل سفر است. اگر ماشین شخصی ندارید، به راحتی می‌توانید با رزرو بلیط قطار تهران_مشهد خود را برای سفر به ورامین آماده کنید. لازم به ذکر است که ایستگاه راه‌آهن ورامین در مسیر راه‌آهن تهران_مشهد قرار دارد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین رستوران های سنتی تهران

مسیر هوایی

شهر ورامین از فرودگاه برخوردار نیست. بنابراین هیچ مسافری نمی‌تواند مستقیماً با هواپیما خود را به این شهر برساند. لازم است بدانید که نزدیک‌ترین فرودگاه به ورامین، فرودگاه‌های پایتخت است. پس اگر قصد دارید با هواپیما به ورامین سفر کنید، باید ابتدا خود را به شهر تهران برسانید، سپس مسیر تهران تا ورامین را از طریق دیگر طی کنید.

آب و هوای ورامین

ورامین شهری است که میزان بارندگی در آن به حد قابل توجهی پایین است و عواملی مثل کویر و بادهای غربی در اقلیم آن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. پارامترهای دمایی نشان می‌دهند که، کم‌ترین دما در این شهر متعلق به دی‌ ماه و بیش‌ترین دما متعلق به تیرماه است‌. همچنین بیشترین مقدار بارش آن متعلق به فصل زمستان است. به‌طورکلی آب و هوای این شهر به‌گونه‌ای است که گرمای زیاد، بارندگی کم و خشکی از ویژگی‌های بارز آن است.

جاذبه‌های گردشگری ورامین

در این بخش ما جاهایی را معرفی کرده‌ایم که در سفر به ورامین باید ببینید. مهم‌ترین و بهترین جاهای دیدنی ورامین به شرح زیر هستند:

مسجد جامع ورامین

مسجد جامع یکی از قدیمی‌ترین بناهای ورامین است. علاوه بر این، این مسجد یکی از قدیمی‌ترین مساجد آسیاست و یکی از ۱۵۲ اثر چشمگیر کشور محسوب می‌شود. ساخت مسجد جامع ورامین به دوران ایلخانیان در زمان سلطان محمد خدابنده آغاز شد و در سال ۱۳۲۶ میلادی به پایان رسید.

مسجد جامع ورامین

برج علاءالدین

برج تاریخیو و فوق‌العاده زیبای علاء‌الدین از مهم‌ترین بناهای تاریخی شهر ورامین و یکی از میراث ملی ایران است. این برج با ارتفاع ۱۷ متر، کمی دورتر از مسجد جامع ورامین و در شمال، از دو قسمت با جزئیات معماری منحصر به فرد تشکیل شده است.

ارگ ایرج

این سازه عظیم در نزدیکی روستای جعفرآباد، در شمال شرقی ورامین واقع شده است. ارگ ایرج بر روی پلان مستطیل شکل و با آجر و گل آفتاب گیر ساخته شده است. یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های این نوع در ایران است.

یخچال علی آباد

یخچال علی آباد یکی دیگر از مهم‌ترین جاهایی است که باید در سفر به ورامین ببینید. این یخچال در ورودی روستای حصار کوچک، در جنوب جاده آسفالته و در جنوب شرقی ورامین، در حدود ۱۷ کیلومتری آن قرار دارد. ورودی یخچال رو به شمال است و دارای طاق هلالی است.

کاروانسرای قصر بهرام

کاروانسرای قصر بهرام که در ۱۵۴ کیلومتری تهران و ۳ کیلومتری شمال شرقی کاروانسرای عین‌الرشید قرار دارد، متعلق به دوران صفویه است. همچنین به کاروانسرای عباس آباد معروف است. این سازه دارای چهار ایوان است، اتاق‌ها در اطراف ساختمان اصلی و حیاط مرکزی و اصطبل در پشت قرار دارند.

راهنمای سفر به ورامین

کاروانسرای دیر گچین

جاذبه پیشنهادی دیگر در راهنمای سفر به ورامین ، کاروانسرای دیر گچین است. این بنای تاریخی که مربوط به دوران ساسانیان و قبل از آن است، در جنوب ورامین واقع شده است. همچنین با نام‌های دیگری مانند دژ کرد شیر، دیرالجص و قصرالجص مشهور است. آنچه امروز از کاروانسرای دیر گچین باقی مانده مربوط به دوره صفویه است که به طور اساسی بازسازی شده است. علاوه بر این، ۱۴۰ اتاق برای مسافران، یک آسیاب، یک مسجد و یک ساختمان هشت ضلعی برای اسکان VIPها وجود دارد.

پل باقر آباد

پل تاریخی باقر آباد در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی تهران، در جاده تهران-ورامین، بر روی یکی از توزیع کنندگان رودخانه جاجرود واقع شده است. قدمت این پل به دوران قاجار برمی‌گردد.

حرم سید فتح الله

یکی دیگر از بناهای تاریخی که باید در سفر به ورامین ببینید، حرم سید فتح الله است. به گفته اهالی محل، این بنای تاریخی بر روی قبر سید فتح الله قرار دارد. در عصر خود، او مشاور اخلاقی مردم محلی بود. اجداد وی از مکه عربستان به ری و ورامین آمده بودند.

کارخانه قند ورامین

لئون مارکوف، معمار مشهور روسی، ساختمان پالایشگاه قند ورامین را در سال ۱۹۳۴ ساخت. سازمان میراث ملی ایران این اثر تاریخی را در سال ۲۰۰۲ به عنوان میراث ملی به ثبت رساند.

روستای خاوه

خاوه؛ روستایی قدیمی با بناهای سنتی در جوادآباد ورامین است و با شهر ورامین ۳۰ دقیقه با ماشین فاصله دارید. خاوه دارای آب و هوای معتدل و مزارع سرسبز است. این روستا همچنین دارای چندین بنای تاریخی مانند قلعه، چندین امامزاده، آب انبار، آسیاب ، حمام‌های قدیمی و غیره برای کسانی است که به دنبال جاذبه‌های گردشگری ورامین هستند، است.

روستای خاوه

دشت ورامین

دشت معروف و بسیار زیبای ورامین یکی دیگر از مکان‌هایی است که باید در سفر به ورامین ببینید. این دشت زیبا در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران و در مرز صحرای دشت کویر ایران واقع شده است. ورامین به دلیل داشتن خاک حاصلخیز از زمان‌های قدیم افراد زیادی را به خود جذب کرده است و به همین دلیل مملو از آثار میراث ارزشمند است. بنابراین می‌توان تمدن دشت ورامین را با دشتی که تپه سیالک کاشان در آن قرار دارد مقایسه کرد.

این مطلب را هم بخوانید
سیر تا پیاز مرکز خرید امیر تهران را اینجا بخوانید! +عکس

روستای پوئینک قرچک

برای رسیدن به این روستا از مسیری پنج کیلومتری پر از خاکستر و درختان بید عبور می‌کنید که قدمت برخی از آنها به ۴۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در این روستا باغی به نام باغ شازده میرزا وجود دارد. شازده میرزا یکی از همراهان میرزا کوچک خان بود و با جدایی از مخالفت با رضاشاه، پادشاه باغ را به او داد.

پارک ملی کویر و منطقه حفاظت شده کویر

جاذبه پیشنهادی دیگر راهنمای سفر به ورامین برای شما، پارک ملی کویر است. حیات وحش این پارک سرشار از گونه‌های مختلف جانوران وحشی است. این پارک همچنین محل سکونت پرندگان، خزندگان و حتی دوزیستان است. یوزپلنگ‌های آسیایی و ببرها از برجسته‌ترین گونه‌های این پارک هستند. همچنین انواع مختلف جانوران دیگر در این زیستگاه زندگی می‌کنند.

مطالعه کنید: معروف ترین کوه های ایران را بشناسید!

تالاب بند علیخان

این نام از سد کوچکی گرفته شده است که چند صد سال پیش در جنوب چرمشهر، در ۳۵ کیلومتری جنوب ورامین ساخته شده است. این تالاب به دلیل حوضچه‌های کوچکی که در پشت سدهای کوچک ایجاد شده است و همه ساله مستعمرات عظیمی از پرندگان مهاجر از شمال ایران و سیبری را به خود جذب می‌کند، معروف شده است. آنها می‌آیند و در فصل پاییز و زمستان اینجا متوقف می‌شوند.

تالاب بند علیخان

فرهنگ غذایی در ورامین

شهر ورامین به‌ عنوان یکی از شهرهای قدیمی و متمدن شناخته می‌شود. این شهر غذاهای سنتی زیادی به نام خود ثبت کرده است که قدمت برخی از آن‌ها به صدها سال پیش برمی‌گردد. خودتان در سفر به ورامین خواهید فهمید که غذاهای این منطقه بسیار متنوع و خاص هستند. به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی این شهر می‌توان به گوجه‌فرنگی اشاره داشت. این محصول نه تنها از محصولات مهم شهر ورامین است بلکه جایگاه ویژه‌ای در میان غذاهای اصیل آن دارد. در زیر چند مورد از غذاهای اصیل ورامین را معرفی کرده‌ایم اینها شامل:

آش‌گوجه

آش گوجه، یکی از انواع غذاهای است که در ورامین با گوجه درست می‌شود. در این غذای بسیار لذیذ و محبوب به جز گوجه، مواد دیگری نظیر بلغور گندم و جو، حبوبات، سبزی آش و… استفاده می‌شود.

اشکنه

اشکنه یکی دیگر از غذاهای سنتی مردم ورامین است و احتمالاً نام آن را بارها شنیده‌اید. اشکنه از موادی مثل پیاز، گوجه، سیب‌زمینی، شنبلیله و تخم‌مرغ حاصل می‌شود و طعم فوق‌العاده لذیذی هم دارد‌.

شیش‌انداز

اگر گذرتان به ورامین افتاد از غذای لذیذ و منحصربه فردی به نما شیش انداز غافل نمانید. این خوراک خوش‌طعم با پیازداغ، گردو و تخم‌مرغ تهیه می‌شود.

اقامت در ورامین

مسئله اقامت از مهم‌ترین مسائل سفر به ورامین است. اگر قصد دارید به این شهر سفر کنید، قبل از هر چیز باید از نوع اقامتتان اطمینان حاصل کنید. در اینجا هم هتل پیدا می‌شود و هم اقامتگاه بوم‌گردی. ما به عنوان یکی از بهترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی ورامین، اقامتگاه بوم‌گردی خانه‌ عمو مش‌رضا در روستای کویرآباد را معرفی می‌کنیم. این خانه دارای یک فضای سنتی بسیار صمیمی و جذاب به همراه امکانات رفاهی مناسب است که تمام سلایق را پوشش می‌دهد‌. البته اگر اقامت در هتل را به اقامتگاه بوم‌گردی ترجیح دادید، می‌توانید در هتل چهار ستاره شایان که در ضلع جنوب‌غربی میدان ولی‌عصر قرار  دارد اقامت کنید. خدمات این هتل بسیار بالا و باکیفیت است.

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا به معرفی ورامین پرداختیم. ورامین یکی از بهترین جاهای تفریحی نزدیک تهران است. بنابراین می‌تواند برای پایتخت نشینان گزینه بسیار مناسبی باشد. این شهر از شهرهای تاریخی است و جاذبه‌های تاریخی متعددی هم در دل خود جای داده است. در سفر به ورامین نه تنها منحصربه فردترین نمونه‌های معماری ایران باستان را می‌بینید، بلکه زیباترین روستاها با طبیعتی بکر را پیدا خواهید کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا