جاهای دیدنی ایران

معروف ترین کوه های ایران را بشناسید!

هر گوشه و کنار این سرزمین پهناور پر از جاذبه‌های دیدنی و مکان‌های تاریخی است. همین ویژگی باعث شده است تا هر ساله کشور ما میزبان گردشگران و مسافران بسیاری از سراسر دنیا باشد. یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران، کوهستان‌های آن است که سالیان طولانی به عنوان تکیه‌گاه شهرها و آدم‌ها شناخته می‌شود. اگر شما هم علاقه به کوهنوردی دارید و می‌خواهید با معروف ترین کوه های ایران آشنا شوید، خواندن این مقاله از سپنجا را از دست ندهید.

معروف ترین کوه های ایران

کشور ما ایران به دلیل داشتن کوهستان‌های سر به فلک کشیده و زیبا بسیار معروف است. کوهستان‌هایی که از شمال تا جنوب مانند یک تکیه‌گاه شهرها را دربرگرفته است. در این بین برخی از کوهستان‌های ایران در مقایسه با برخی از کوه‌ها از زیبایی خاصی برخوردار هستند. این ویژگی باعث شده است تا طرفداران کوهنوردی و طبیعت‌گردی علاقه‌مند به فتح این قله‌های ایران باشند.

همیشه وقتی سخن از زیباترین کوه های ایران می‌شود، کوهستان‌های بسیار زیادی به ذهن می‌رسند. از سهند عروس کوه‌های ایران تا دماوند به عنوان بلندترین قله، همگی در زیبایی خود منحصر به فرد هستند. از دیگر کوه‌های ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کوه دماوند تهران

نماد ایران زمین، قله دماوند یا دنباوند است. این کوه جزو یکی از کوه‌های آتشفشانی شمال ایران به شمار می‌رود و با ارتفاع ۵۶۱۰ متری خود به عنوان بام ایران شناخته می‌شود. به طوری که این کوه در یک روز آفتابی از برخی قسمت‌های شهرهایی مانند تهران، ورامین و قم به راحتی خودنمایی می‌کند. البته در حال حاضر به دلیل ساخت برج‌ها و آپارتمان‌های آسمان خراش راه تماشای این کوه زیبا و دیدنی بسته شده است.

مطالعه بیشتر: بهترین جاهای دماوند کجاست؟

سن تخمینی کوه دماوند به عنوان یکی از معروف ترین کوه های ایران به ۳۸۵۰۰ سال می‌رسد. این کوه در جنوب دریای خزر قرار گرفته است و بخشی از رشته کوه البرز است. یکی از ویژگی‌های مثبت این کوه، وجود چشمه‌های آب گرم به نام اسک، وانه و لاریجان است؛ بنابراین شما می‌توانید به عنوان آب درمانی برای درمان انواع بیماری‌ها از آن استفاده کنید.

اگر شما هم به کوهنوردی علاقه دارید، بهترین زمان برای فتح قله دماوند، فصل گرم سال یعنی تیر و مرداد است تا دچار برف و بوران فصل سرد سال نشوید. ساده‌ترین مسیرهای رسیدن به قله دماوند در قسمت شمال شرقی، غربی و قسمت جنوبی آن قرار گرفته‌اند. در طی مسیر رسیدن به قله دماوند، آبشارهای یخی قرار دارند که در دنیا بی‌نظیر هستند؛ بنابراین شما می‌توانید در یک ظهر تابستانی از آب‌تنی کردن در این آبشار لذت کافی ببرید.

کوه دماوند

این کوه زیبا و باعظمت در سال ۱۳۸۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین ۱۳ تیر روز ملی دماوند نامگذاری شده است. قله دماوند به عنوان یکی از بلندترین قله‌های آتشفشانی در خاورمیانه شناخته شده است. البته فعالیت این کوه در حال حاضر به صورت نیمه فعال است. یکی از شگفتی‌های این کوه قطر ۴۰۰ متری دهانه آن است که سطح آن پوشیده از آب منجمد شده است.

کوه سبلان اردبیل

یکی از معروف ترین کوه های ایران کوه زیبای سبلان است که به عنوان سومین قله بلند ایران شناخته می‌شود. کوه سبلان به عنوان یکی از محبوب‌ترین کوه های ایران در بین کوهنوردان محسوب می‌شود و در استان اردبیل قرار گرفته است. سبلان در زبان ترکی به آن‌طور نیز معروف است و به عنوان یکی از کوه‌های آتشفشانی نیمه فعال ایران مطرح است.

سه قله معروف این کوه زیبا سلطان ساوالان، هرم و کسرا است. اگر از قسمت شرق سبلان به این کوه نگاه کنید، تخته سنگی به شکل عقاب را پیدا خواهید کرد که به عنوان نمادی از ساوالان محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب این کوه، نوشته‌های قدیمی بر روی این کوه است.

برخی بر این باورند که این کوه، محلی برای عبادت و بعثت پیامبر زرتشت بوده است. به طوری که در بین قدیمی‌ها این موضوع مطرح بوده است که آرامگاه زرتشت در کنار دریاچه‌ای در قله سبلان قرار دارد.

یکی از جذابیت‌های این کوه زیبا به عنوان یکی از معروف ترین کوه های ایران دریاچه تماشایی بالای قله آن است. در واقع کسانی که خودشان را به بالای این قله می‌رسانند دریاچه زیبای بالای قله آن به عنوان یک پاداش محسوب می‌شود. این دریاچه در حدود ۲۵ متر پایین‌تر از لبه مخروطی آتشفشانی قرار گرفته است. آب این دریاچه هرساله با بارش برف پر آب می‌شود و در بیشتر فصل‌های سال به صورت یخ‌زده است.

بارش زیاد برف در این منطقه باعث شده است تا پیست اسکی در اطراف این کوه برپا شود. اگر قصد رفتن به این کوه زیبا و باشکوه را دارید، می‌توانید آن را بین اردبیل و مشکین شهر پیدا کنید. در واقع کوه سبلان در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشکین شهر و ۳۵ کیلومتری غرب اردبیل قرار گرفته است.

معروف ترین کوه های ایران

کوه‌های مریخی چابهار

شاید شما هم با شنیدن اسم کوه‌های مریخی تعجب کنید. اما بی شک این کوه جزو یکی از عجیب ترین کوهای ایران به شمار می‌رود. این کوه زیبا و شگفت‌انگیز در نزدیکی چابهار قرار دارد. دلیل نام‌گذاری این کوه به دلیل شباهت آن به کوه‌های سیاره مریخ است. این کوه‌ها به رنگ سفید و طوسی و به صورت کوتاه هستند . کمتر کوهی در جهان پیدا می‌شود که منظره‌ای شبیه کوه‌های مریخی به عنوان یکی از معروف ترین کوه های ایران داشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به آذربایجان غربی

قرار گرفتن دریای عمان در سمت راست جاده مربوط به این کوه، زیبایی منظره کوه‌های مریخی را چندین برابر کرده است. اگر برای شما هم جای سوال است که چرا بر روی این کوه‌ها هیچ نوع پوشش گیاهی وجود ندارد، دلیل آن فرسایش بسیار زیاد این کوه‌ها است. همین ویژگی باعث شده است تا این کوه به عنوان بد بوم‌ها دسته‌بندی شود.

اگر به کوهنوردی علاقه دارید، حتما رفتن به این کوه زیبا را در برنامه خود قرار دهید. البته پیشنهاد می‌کنیم که برای رفتن به این کوه تجهیزات سنگ‌نوردی شما کامل باشد تا در مسیر رسیدن به این کوه دچار مشکل نشوید. آسمان این کوه در شب بسیار دیدنی است؛ بنابراین می‌توانید برای دیدن ۱۴ صورت فلکی در این منطقه شب را در آنجا استراحت کنید تا لذت دیدن آسمان چراغانی این منطقه را بچشید.

یکی از جذابیت‌های کوه مریخی به عنوان یکی از معروف ترین کوه های ایران وجود فسیل ماهی، صدف و نهنگ در این منطقه است. برخی از محققان معتقدند که این کوه‌ها در ابتدا در زیر دریای عمان قرار داشته‌اند. همچنین ممکن است جزر و مد دریا باعث شده است تا این حیوانات به این منطقه برسند.

برای رسیدن به کوه‌های مریخی کافی است تا ۴۰ کیلومتر از جاده چابهار دور شوید تا به بندر گواتر برسید. در سمت چپ جاده این کوه‌های دیدنی قرار گرفته است.

کوه مریخی

کوه سهند مراغه

کوه سهند به دلیل زیبایی خود به عروس کوه‌ های ایران شناخته می‌شود. شرایط آب و هوایی عالی در کنار چشمه‌های پر آب در این منطقه باعث شده است تا دامنه‌ی این کوه، سرسبز و پر از گونه‌های مختلف گیاهی باشد و منظره‌ای بی‌نظیر را برای شما به ارمغان بیاورد. این کوه جزو کوه‌های آتشفشانی ایران به شمار می‌رود که سال‌ها آرام خوابیده است.

این کوه سر به فلک کشیده با ارتفاع ۳ هزار متری خود در جنوب تبریز و شمال مراغه قرار گرفته است و به عنوان یکی از معروف‌ ترین کوه های ایران از دور خودنمایی می‌کند. قله این کوه در بیشتر ماه‌های سال پوشیده از برف است و منظره‌ای جذاب را به ارمغان می‌آورد. از جمله جذابیت‌های این کوه می‌توان به پرندگان بومی و مهاجر، انواع چمشه‌های طبیعی مانند قرخ بلاغ، گوموش بلاغی، گوران بلاغی و پری، باغ‌ها و مرتع‌های آن نام برد.

زیبایی‌های بی‌نظیر این کوه توجه بسیاری از گردشگران و کوهنوردان را به خود جلب کرده است.

کوه دنا کهگیلویه و بویر احمد

کوه دنا به عنوان یکی از بزرگترین کوه های ایران شناخته می‌شود. این کوه چین‌خوردگی‌های بزرگی با رشته کوه زاگرس داشته و با سه استان چهارمحال بختیاری، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد مرز مشترک دارد. سرسبزی و آب و هوای مناسب این کوه باعث شده است تا این کوه به عنوان یکی از محبوب‌ترین کوه‌ها برای کوهنوردان باشد.

این کوه با ارتفاع ۴ هزار و ۴۴۸ متری خود دارای ۴۹ قله است که بلندترین آن قاش مستان یا بیژن ۳ است. از دیگر قله‌های مهم این منطقه می‌توان به قله‌های قزل قلعه، برج آسمانی یا بیژن ۲ و قله‌های مورگل اشاره کرد. کوتاه‌ترین قله رشته کوه دنا، گل فرهاد است که بلندی آن به ۴ هزار ۴۰ متر می‌رسد.

نزدیک‌ترین شهر به کوه دنا به عنوان یکی از معروف ‌ترین کوه ‌های ایران شهر زیبای سی‌سخت است که به عنوان مرکز شهرستان دنا محسوب می‌شود. شکار و ورود به بخش‌های از رشته کوه دنا ممنوع است. چرا که این مناطق به عنوان منطقه حفاظت شده به شمار می‌رود.

یکی از شگفتی‌های منطقه دنا، وجود بلوط‌های هزار ساله به همراه گونه‌های علفی و بوته‌ای متنوع مانند ارژن، سرو کوهی و گون است. همچنین این منطقه به دلیل بارش برف فراوان دارای چشمه‌ها و رودخانه‌های زیادی است که سرسبزی خاصی به این منطقه بخشیده است.

برخی از مناطق حفاظت‌شده دنا زیستگاه برخی حیوانات مانند کبک دری، سنجاب جنگلی، سیاه گوش، گوزن زرد ایرانی، بز، خوک وحشی، خرس قهوه‌ای، راسو، گربه پالاس و… است.

کوه دنا

زردکوه چهارمحال بختیاری

بعد از دنا، بزرگترین کوه رشته کوه زاگرس زردکوه استان چهارمحال بختیاری است. بلندی این کوه به ۴ هزار و ۲۰۰ متر می‌رسد و کشیدگی آن به استان خوزستان نیز می‌رسد. دو رودخانه کوهرنگ و بازفت در بین کوه زردکوه به عنوان یکی از معروف ترین کوه های ایران قرار گرفته است. یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر زردکوه وجود یخچال‌های طبیعی چال میشان، خرسان، ایل بیگ است که منظره‌ای تماشایی را در بین دره‌ها شکل داده است.

این کوه سر به فلک کشیده چهار محال بختیاری قله‌های بسیاری دارد. بلندترین قله آن به کلونچین شناخته می‌شود و به دلیل شیب بسیار زیادی که دارد، صعود به آن کار هرکسی نیست؛ بنابراین اگر قصد کوهنوردی به این کوه شگفت‌انگیز را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که دامنه شمالی آن را برای صعود انتخاب کنید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که به شهر چلگرد در شهرکرد رفته و دامنه شمالی آن را برای صعود انتخاب کنید.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین جاهای دماوند کجاست؟

از دیگر شگفتی‌های این منطقه ذخایر طبیعی آب زردکوه است. رودخانه‌های کارون و زاینده‌رود از این ذخیره آبی سرچشمه می‌گیرند.

علم کوه مازندران

یکی از بلندترین کوه‌های ایران در شمال ایران و در استان مازندران قرار دارد. علم کوه به دلیل داشتن مسیرهای سخت، جزو کوه‌هایی است که کمتر کسی برای کوهنوردی آن را انتخاب می‌کند؛ بنابراین اگر قصد رفتن به این کوه زیبا را دارید، بهتر است تکنیک‌های سنگ‌نوردی و دیوار نوردی را بلد باشید. ارتفاع قله‌های این کوه بلند قامت به عنوان یکی از معروف ترین کوه های ایران به ۴۸۵۰ متر می‌رسد.

علم کوه بعد از دماوند دومین کوه بلند ایران است. محل قرار گیری این کوه در منطقه تخت سلیمان و جنوب دریای مازندران بوده و به طور دقیق تر تقسیمات کشوری نشان میدهند که این کوه در کلاردشت مازندران قرار گرفته است.

بیشترین علتی که باعث شده است تا این کوه با اهمیت جلوه کند، دارا بودن سخت ترین مسیرهای دیواره نوردی و سنگ نوردی است که این مسیرهای سخت بیشتر در دیواره ی دامنه شمالی علم کوه قرار دارند.

مسیرهای صعود به علم کوه به علت قرار گرفتن کوه های بسیاری در اطراف آن، زیاد هستند اما در مجموع سه مسیر اصلی برای آن در نظر گرفته شده است. مسیر کوهپیمایی جنوبی، مسیر کوهنوردی شمالی و مسیر دیواره نوردی از رایج ترین مسیرها برای صعود به علم کوه هستند.

برای اجاره سوئیت در مازندران روی لینک کلیک کنید.

اشترانکوه لرستان

یکی دیگر از معروف ترین کوه های ایران کوه اشترانکوه لرستان است که با ارتفاع ۴۱۰۰ متری و طول ۵۰ کیلومتری خود در این استان خودنمایی می‌کند. این رشته کوه در نزدیکی شهرستان ازنا در استان لرستان قرار دارد و به دلیل پوشش گیاهی و جانوری متنوع خود جزو مناطق حفاظت شده ایران به شمار می‌رود و به کوه آلپ ایران مشهور است.

از جمله شگفتی‌های این کوه زیبا، وجود یخچال‌های طبیعی است که به صورت دائمی در این منطقه قرار گرفته است. به دلایل زیادی اشترانکوه محبوبیت زیادی پیدا کرده است که از جمله آنها شکل ظاهری اشترانکوه است که مانند کاروانی از شتر با قله هایی ۸ گانه کنار هم قرار گرفته اند. هر کدام از این قله ها ارتفاعات بلندی دارند که برخی از آنها بیشتر از ۴۰۰۰ متر ارتفاع دارد. از دیگر ویژگی های اشترانکوه میتوان به پوشش گیاهی و جانوری متنوع، دره های عمیق، رودهای دائمی و قله های بلند و پر برف آن اشاره کرد.

دره های یخچالی زیادی در ارتفاعات اشترانکوه وجود دارند که مردم محلی به آنها چال میگویند و هر کدام از آنها با نام مشخصی شناخته شده اند. از جمله آنها چال فیالسون، چال شاه تخت، چال میشان، چال کبود و… هستند. به علاوه چال ها، رودهای کوچک زیادی از قله های آن نیز سرچشمه می گیرند.

اشترانکوه

کوه بینالود نیشابور

در مسیر نیشابور به مشهد حتما نام شهر بینالود به گوش شما خورده است. در نزدیکی این شهر یکی دیگر از زیباترین رشته کوه های شمال ایران یعنی رشته کوه بینالود قرار گرفته است. از آنجایی که موقعیت این کوه در میان دو دشت است؛ بنابراین این کوه به بینالود معروف شده است. ارتفاع کوه بینالود به عنوان یکی از معروف ترین کوه های ایران به ۳۲۵۰ متر می‌رسد.

زمانی که به بالای این کوه صعود کنید متوجه خواهید شد که این رشته کوه دو شهر نیشابور و مشهد را از یکدیگر جدا کرده است. بهترین زمان برای صعود به رشته کوه بینالود فصل بهار است.

قالی کوه الیگودرز

یکی از بهترین کوه‌ها برای کوهنوردی قالی کوه شهرستان الیگودرز است. ارتفاع این کوه با ۴۰۵۵ متر به عنوان یکی از مرتفع ترین کوه های ایران شناخته می‌شود. پوشش گیاهی متنوع در کنار تنوع جانوری این مکان را به یکی از بکرترین مناطق برای طبیعت گردی تبدیل کرده است.

شیر کوه یزد

شیرکوه در قلب ایران یعنی یزد، به عنوان یکی از بی ‌نظیرترین کوه‌ های ایران به شمار می‌رود. ارتفاع این کوه به ۴۰۷۵ متر می‌رسد و به دلیل طبیعت بکر و چشمه‌های آب فراوان طبیعتی منحصر به فرد دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سرو ابرکوه ، کهنسال‌ترین درخت ایران

شیر کوه

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با معروف ترین کوه های ایران صحبت کردیم. توجه به این نکته ضروری است که زیباترین کوه‌های ایران تنها به موارد گفته در بالا خلاصه نمی‌شود. اگر شما هم به دنبال مقاصد زیبا برای کوهنوردی می‌گردید، توجه به شرایط محیطی و مسیری در کنار تناسب شرایط بدنی شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

اگر شما هم تجربه‌ای از کوهنوردی به یکی از این مناطق زیبا را دارید، زیر همین پست از سپنجا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 4.7]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا