بدون دسته بندیجاهای دیدنی تهران

راهنمای سفر به شهر ری

سفر به شهر ری برای علاقه‌مندان به تاریخ، همیشه شگفت انگیز بوده است. ری یکی از کهن‌ترین مناطق ایران است و در حال حاضر به نام شهرستان ری در استان تهران شناخته می‌شود. تاریخچه تاسیس آن به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد و تاریخ تبدیل شدن آن به سکونتگاه بشر به بیش از ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

ری تنها منطقه باستانی استان تهران است که آثار تاریخی فراوان و مکان‌های جالبی دارد. این منطقه همچنین مرکز توسعه گردشگری مذهبی استان تهران به شمار می‌رود. جاذبه‌های تاریخی شهرستان ری جاذبه‌های طبیعی منطقه را تحت الشعاع قرار داده است. پس همراه سپنجا باشید تا با جاذبه‌های تاریخی و سایر ویژگی‌های این شهر آشنا شوید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

مختصری درباره شهر ری

ری یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. در حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد، یکی از جانشینان اسکندر(سولوکوس) ری را «اورپس» نامید. پس از آن اشکانیان همان را «آرساکیا» و «ارشکیه» نامیدند. در دوران اسلامی این شهر مرکز حکومت طایفه بنی امیه بود. سفر به شهر ری برای هر کسی با هر روحیه و سیلقه‌ای می‌تواند واقعاً جذاب باشد. آثار باستانی این شهر که در این متن به آنها اشاره شده است حکایت از قدمت تاریخی ری دارند.

ری از نظر تعداد آثار تاریخی از بسیاری از شهرهای باستانی دیگر غنی‌تر است که از جمله آنها می‌توان به قلعه ۳۰۰۰ ساله گبری، تپه چشمه علی ۵۰۰۰ ساله، بی بی شهر بانو با قدمت ۱۰۰۰ ساله اشاره کرد. ری همچنین یکی از شهرهای پایتخت امپراتوری سلجوقی در قرن یازدهم بوده. در قرن سیزدهم پس از فتح مغول، این شهر به شدت آسیب دید و با قرار گیری تهران در مجاورت آن، به تدریج اهمیت خود را از دست داد.

تاریخچه شهر ری

آب و هوا و بهترین زمان بازدید از ری

بهترین زمان برای سفر به ری از اردیبهشت تا مهر است که دمایی مطبوع تا گرم و بارندگی محدود را خواهید داشت. بالاترین میانگین دما در ری ۳۳ درجه سانتیگراد در ماه جولای و کمترین آن ۶ درجه سانتیگراد در ژانویه است.

جاهای دیدنی شهر ری

جاذبه‌هایی که باید در سفر به شهر ری ببینید، شامل موارد زیر می‌شوند:

۱- کتیبه و تپه چشمه علی( چشمه علی)

کتیبه و تپه چشمه علی، یک محوطه تاریخی قدیمی در شمال شهر ری تهران است. این محوطه در مجاورت برخی آثار باستانی دیگر از جمله برج طغرل، قلعه رشکان، قلعه ری و ابن بابویه قرار دارد. در گذشته قالی‌فروشان معتقد بودند که اگر مردم فرش‌های خود را در این چشمه بشویند، به دلیل داشتن آب معدنی، رنگ‌های روشن‌تری خواهد داشت.

کتیبه چشمه علی درست بالای چشمه است. این کتیبه در زمان فتحعلی شاه دومین پادشاه قاجار حک شده است. کتیبه تاج گذاری فتحعلی شاه را در حالی که کنار چشمه نشسته و چند مرد از دو طرف او را احاطه کرده‌اند نشان می‌دهد. قدمت تمدن این منطقه به ۴ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.

۲- حرم حضرت عبدالعظیم – ری

حضرت عبدالعظیم یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین زیارتگاه‌های شیعه در سراسر جهان است. این مکان مذهبی در ری واقع شده است و یکی از اولین جاهاییست که هر مسافر در سفر به شهر ری آن را می‌بیند. حضرت عبدالعظیم (ع) از فرزندان امام حسن(علیه السلام) است که در قرن سوم هجری به شهادت رسید. مقبره امامزاده حمزه (برادر امام رضا)، امامزاده طاهر (فرزندان امام سجاد)، مقبره چند تن از پادشاهان عصر قاجار و مقبره چند روحانی در اینجا قرار دارد. قدمت این بنا به سال ۸۴۸ هجری قمری برمی‌گردد.

۳- آتشکده ری

آتشکده ری که در بین مردم محلی به تپه میل معروف است در کنار جاده تهران – ورامین و بر روی تپه‌ای بین زمین‌های جو قرار دارد. در کتاب مقدس زرتشتیان از ری به عنوان مرکز مذهبی یاد شده است و شاید این آتشکده مرکز ری باستان بوده است! اخیراً در این تپه کاوش‌های فعالی صورت گرفته و آثار زیادی از آن به دست آمده است.

بر فراز تپه آتشکده بزرگی قرار دارد که از دور دیده می‌شود و همیشه آتش مقدس در آن روشن بوده است. زیر آتشکده تونلی وجود دارد که برای انتقال آتش استفاده می‌شد. زیرا بر اساس باورهای زرتشتی، آتش مقدس نباید در معرض نور خورشید باشد. این تونل دو طرف تپه را به هم متصل می‌کند. در موزه تپه گنجینه زیبایی از گچبری‌های دوره ساسانی وجود دارد. این یکی از جذاب‌ترین مکان‌های است که باید در سفر به شهر ری ببینید.

آتشکده ری به آتشکده بهرام نیز معروف است و اثری تاریخی به جای مانده از دوره ساسانیان است. این معبد بر روی تپه میل در جنوب شرقی زیارتگاه شاه عبدالعظیم و در بخش جنوبی منطقه قلعه نو واقع شده است. بخش‌هایی از این بنا در حمله اسکندر به ایران تخریب شد و تنها بخش‌هایی از این چهارطاق زیبا باقی مانده است. این معبد در سال ۱۹۵۶ به عنوان میراث ملی ثبت شد.

۴- قلعه طبرک و بارو و حصار قدیم

بارو یادگاری از خلفای عباسی است که در شهر ری واقع شده است. از سنگ و آجر آفتاب پز ساخته شده است. بنای طبرک در داخل حصار قرار داشت اما به دستور طغرل سلجوقی به کلی ویران شد.

۵- برج نقاره خانه – ری

برج نقاره خانه که به برج یزید نیز معروف است در شهر ری و بر روی کوه نقاره خانه یا کوه طبرک واقع شده است. این برج، یک برج آجری و به ارتفاع ۳ متر است و حدود ۱۰۰۰ سال پیش ساخته شده است. این برج منحصر به فرد را حتماً در سفر به شهر ری ببینید. گمان می‌رود یکی از پادشاهان سلجوقی در آنجا دفن است. این برج زیبایی و استواری باشکوهی دارد. برج نقاره خانه از سنگ و گچ ساخته شده است و نمای بیرونی برج با آجرهایی طراحی شده که دارای طاق نماهای زیبایی است.

برج نقاره خانه

۶- برج طغرل – ری

برج طغرل در ضلع شرقی آرامگاه ابن بابویه در شهر ری قرار دارد. این برج از دوران سلجوقیان باقی مانده و در سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۴۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این برج یک سازه متعلق به قرن یازدهم است و با ۲۰ متر ارتفاع، متعلق به طغرل بیگ حاکم سلجوقی است که در سال ۱۰۶۳ در ری درگذشت. درست مانند سایر سازه‌های زمان خود، تاج آن را یک گنبد مخروطی شکل بر سر گذاشته است که بر ارتفاع آن افزوده است.

برج طغرل شهرری به دلیل معماری خاص خود یک برج ساده نیست، بلکه کاربردهای متفاوتی دارد و توصیه می‌شود در سفر به شهر ری حتماً آن را ببینید. از این برج به عنوان ساعت آفتابی، راهنمای مسافران و بازتاب صدا استفاده می‌شد و اگر در مرکز این برج بایستید و فریاد بزنید صدا چنان طنین انداز می‌شود که گویی چند میکروفون در مقابل شما قرار دارد. طنین صدا یکی از ویژگی‌های خاص این برج است و گفته می‌شود که این برج محل سخنرانی بزرگان و مقامات عالی رتبه بوده است که همگان می‌توانستند آنها را بشنوند. از این گذشته آتش زدن بر فراز برج به مسافران و کاروانیان کمک می‌کرد تا شبانه راه خود را پیدا کنند و راهنمای کسانی بود که از خراسان به ری می‌آمدند. پس از انقلاب ایران، این برج یک سازه متروک بود تا اینکه در سال ۲۰۰۰ بازسازی شد.

بیشتر بخوانید: برج طغرل ، دیدنی‌ترین جاذبه تاریخی شهر ری

۷- باروی ری

باروی ری از نظر جغرافیایی بر فراز کتیبه تاریخی چشمه علی واقع شده است و شما می‌توانید در سفر به شهر ری همزمان از دو اثر تاریخی دیدن کنید. این سازه حدود ۶۰۰۰ سال قدمت دارد که احتمالاً قدمت آن به قوم ایرانی باستانی به نام مادها می‌رسد. متاسفانه این دیوار یک بار بر اثر زلزله ویران شد. پس از مدتی توسط سلوکوس به طور کامل بازسازی شد. قلعه ری یک دیوار دفاعی است که در اطراف شهر برای محافظت از آن در زمان قدرت اشکانیان ساخته شده است.

طول دیوار امروزی به ۳ کیلومتر می‌رسد. دیوار از خشت و آجر ساخته شده و دارای چند برج دیده بانی است. دیوار، بزرگی ری را قبل از ظهور اسلام به تصویر می‌کشد. این بارو  در دوران حکومت‌های مختلف به ویژه آل بویه مورد بازسازی قرار گرفته است و یک نمونه موجود خوب برای نشان دادن چگونگی محافظت مردمان باستان از قلمرو خود است. بازدید از آن سفری فراموش نشدنی به تاریخ را برای شما فراهم می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به فریدون کنار ، بهترین شهر شمالی برای مسافرت و تفریح

سفر به شهر ری

۸- آرامگاه ابن بابویه در شهرری

شهر ری یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و جهان است و احتمالا قدمت آن به دوران آریایی می‌رسد. این شهر با تاریخ هشت هزار ساله خود یکی از مشهورترین مراکز تمدن جهان است. شهر ری با داشتن جاذبه‌های تاریخی و مذهبی فراوان قطب گردشگری مذهبی تهران است. از جاذبه‌های شگفت‌انگیز آن، آرامگاه ابن بابویه، اولین قبرستان این محله و دومین قبرستان تهران است که هیچ ببازدیدکننده‌ای در سفر به شهر ری نباید آن را از دست بدهد.

قدمت بقعه ابن بابویه در شهرری بر اساس کتیبه‌ای که در بقعه نصب شده به زمان پادشاهی فتحعلی شاه قاجار می‌رسد. خود آرامگاه ابن بابویه بر اساس مقبره حافظ در شیراز ساخته شده و دارای هشت ستون است. ظاهر برخی از قبرها منحصر به فرد است و توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. در این قبرستان افراد مشهوری چون محمد حسین طباطبایی اندیشمند شیعه، غلامرضا تختی کشتی گیر، علی اکبر دهخدا زبان شناس و میرزاده عشقی نویسنده به خاک سپرده شده‌اند.

مطالب خواندنی: سفر یک روزه اطراف تهران

آرامگاه ابن بابویه ری

۹- آرامگاه بی‌بی شهربانو در شهر ری

بی‌بی شهربانو نام آرامگاهی در شهر ری است و بر اساس کتیبه‌های موجود در بقعه و اعتقادات مردم محلی، شهربانو همسر امام سوم شیعیان حسین بن علی(پسر علی بن ابی‌طالب) بوده است. آرامگاه بی‌بی شهربانو در شهرری محوطه‌ای مستطیل شکل است که اطراف آن را دیوارهای سنگی احاطه کرده است. این یکی دیگر از جاذبه‌های مهمی است که باید در سفر به شهر ری ببینید.

قدیمی‌ترین قسمت آرامگاه مربوط به قرن پانزدهم است و در خارج از شهر در کوه تبرک قرار دارد. با ساخت دیوارها، کیسه‌ها، اتاق‌ها و راهروهای جدید، حیاط اصلی به دو قسمت تقسیم شده است. مقبره اصلی از سنگ و طاق‌های آجری تشکیل شده است. سبک معماری سازه مربوط به دوره ساسانی است. این بنای تاریخی شامل حرم کوچکی است و ورودی اصلی آن رو به شمال و دارای سردری از دوره صفویه است. کاشی کاری‌ها و تزیینات گچبری نیز متعلق به دوره قاجاریه است. در سمت چپ مقبره در پایین پله‌ها غاری وجود دارد که در آن شمع روشن می‌کنند و دعا می‌کنند.

۱۰- آتشکده بهرام

شهر ری همواره جاذبه های بسیاری را به خود اختصاص داده که آتشکده بهرام یا همان تپه میل یکی از زیبایی های سفر به شهر ری است. وقتی از دور به این سازه نگاه کنید دو پایه اصلی آن شبیه میل بوده که به همین خاطر به تپه میل مشهور است.

آتشکده بهرام در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی این شهر ری واقع شده که آثاری به جا مانده از دوران حکومت ساسانیان استو در سال ۱۳۳۴ در آثار فرهنگی و تاریخی ایران به ثبت ملی رسید.

آتشکده ها همیشه و در همه جا برای اقوام زرتشتیان بوده که در آن آتش از جایگاه بالایی برخوردار است. این جاذبه در دوران  رسمیت دین زرتشتیان در ایران ساخته شده که محل نیایشگاه آنان محسوب شده و از جایگاه بالایی برخوردار بوده است.

بسیاری بر این باور هستند که بخشی از آتشکده به دست اسکندر و یارانش تخریب شده اما اگر تپه میل در دوران ساسانیان ساخته شده باشد تخریب آن نمی‌تواند کار اسکندر باشد چرا که او قبل از حکومت ساسانیان به ایران حمله کرده پس تخریب این جاذبه می‌تواند به خاطر حمله اعراب به ایران باشد.

در واقع تعریف دقیق و قطعه در مورد ساخت و تخریب این سازه موجود نیست و به همین خاطر اگر به هر کتاب تاریخی رجوع کنید داستان های مختلفی درباره این سازه کهن خواهید شنید.

جنس بدنه بنا از سنگ، ساروج، خشت و گل است. شواهد موجود در اطراف این آتشکده خبر از وجود آب در این منطقه می‌دهد که به مرور زمان آب دریاچه خشک شده است.

بیشتر بخش های غربی آتشکده بهرام تخریب شده اما دیوار های آن با تزیینات گچ بری نمای بسیار زیبایی نقش بسته که به اشکال مختلف هندسی و نقوشی از حیوانات مختلف بسیار زیبا جلوه می‌کنند.

بازدید از آتشکده کاملا رایگان بوده و دارای سرویس بهداشتی است. از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر بجز روزهای جمعه می‌توانید از این مکان تاریخی دیدن کنید.

۱۱- نقش برجسته فتحعلی شاه قاجار

سفر به شهر ری برای گردشگران هیجان‌انگیز است .این شهر باصفا جاذبه های تاریخی بسیاری را در خود نگه داری کرده و تا به امروز آنها را برای ما حفظ کرده است.

فتحعلی شاه قاجار به هنر و نقاشی از جمله نقش بر روی سنگ بسیار علاقه مند بوده که صحت آن را امروزه می‌توان از آثار برجای مانده از دوران قاجار مشاهده کرد. ایشان نخستین کاری که بعد از به حکومت رسیدن انجام دادن، دستور به حکاکی این نقش برجسته بود. فتحعلی شاه در مرکز و راس این نقش قرار دارد که بر روی تخت طاووس نشسته است. ۱۶ تن از پسرانش در این ضیافت باشکوه از کوچک تا بزرگ همه همراه فتحعلی شاه هستند.

این نقش نگاره در نهمین روز فروردین ماه ۱۳۷۸ با شماره ۲۲۸۴ به ثبت ملی رسید. البته این اولین یا آخرین نقش برجسته ای نبود که از دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار برجای مانده بلکه هفت نقش برجسته متعلق به زمان قاجار است.

اینکه این جاذبه در شهر ری و چشمه علی قرار دارد به صورت اتفاقی نبوده بلکه فتحعلی شاه می‌دانست که اگر نقش برجسته در این منطقه قرار گیرد از توجه بالایی برخوردار خواهد بود.

نقش برجسته بر روی کوهی به ارتفاع ۳۰متر حکاکی شده که دارای دو کتیبه است. اولین کتیبه مهم ترین بخش نقش برجسته به شمار می‌رود که حکاکی آن در سال ۱۲۱۰ خورشیدی صورت گرفته با اشعاری های مختلف بر روی آن . اما دومین کتیبه یک سال بعد یعنی در سال ۱۲۱۱ خورشیدی با اشعاری از میرزا محمد تقی  علی آبادی است .

فتحعلی شاه با رسم همچون آثاری به رقیبان خود همبستگی و اتحاد قوم قجر را نشان داده و وجود حامیان خود یعنی ۱۶ پسرش که هر کدام بر ولایتی حکومت می‌کردند یکپارچگی را به رخ بینندگان کشیده است.

بازدید از این جاذبه  به صورت رایگان و در هر روزی باز است . هیچگونه حفاظت خاصی از این سنگ نگاره نمی‌شود و برای بازدید کافیست راهی شهر ری شوید. در اطراف جاذبه  سرویس بهداشتی و نیمکت هایی برای نشستن افراد وجود دارد.

۱۲- بقعه جوانمرد قصاب

جوانمرد قصاب یک شخصیت به نسبت تاریخی بوده که در افسانه ها نیز از آن یاد شده است. در سفر به شهر ری، بقعه جوانمرد قصاب در لیست گردشگران قرار می‌گیرد چرا که از اهمیت بالایی برخوردار است. این بقعه مربوط به دوران قاجار و به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده که در یک اردیبهشت سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۰۲ به ثبت ملی رسید.

روایتهای مختلفی در مورد جوانمرد قصاب گفته شده که در میان آنها می‌توان پی برد که شغلش قصاب بوده و یکی از یاران و دوستداران حضرت علی(ع) به شمار می‌رود.

بقعه جوانمرد قصاب بسیار ساده و کوچک است که در میان حیاطی با باغچه ای زیبا مملو از گل و گیاه قرار دارد. سنگ قبر وی ساده و در محفظه ایی شیشه ای نگهداری می‌شود . این مقبره در محله ای با نام جوانمرد قصاب، بخش شمالی شهر ری واقع شده که اهالی آنجا همه از داستان این جوانمرد با خبر هستند . البته ناگفته نماند که برای این شخصیت تاریخی و افسانه ای بقعه های بسیاری در شهر های دیگر ساخته شده که احتمال می‌رود آنها بیشتر نمادین باشند . اما اگر مشتاق هستید که  از نزدیک بقعه جوانمرد ری را مشاهده کنید به این شهر زیبا بروید.

۱۳- تالاب عشق آباد

این تالاب ۲۵ کیلومتر با مرکز شهرستان ری فاصله دارد. با اینکه زمینش وسعت کم و ارتفاع ۹۶۰ متری از سطح دریا  دارد. اما تا کنون پناهگاهی برای ۱۵۱ گونه از پرندگان عبوری، بومی و مهاجر بوده که یکی از مهمترین مراکز پرنده نگری در حاشیه استان تهران محسوب می‌شود.

از میان ۱۵۱ گونه ، ۱۲ گونه مرغابی، ۱۵ گونه شکاری و ۲۵ گونه سلیم و آبچلیک وجود دارند. دیگر گونه ها شامل کبوتر چاهی، کلاغ سیاه، کلاغ ابلق، گنجشک خانگی، حواصیل خاکستری، قمری خانگی، پرستوی دریایی، چنگر نوک سرخ، چکاوک و…هستند.

استان تهران همواره مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده و هست . اما در سفر به شهر ری و بازدید از تالاب عشق آباد شما شاهد جنبه دیگری از زیباترین اماکن دیدنی تهران خواهید بود.

آب دریا در فصول مختلف سال بالا و پایین می‌شود. گیاه نی از مهم‌ترین پوشش گیاهی اطراف تالاب است. دیگر گونه های گیاهی شامل چمن شور ساحلی، قیچ، جگن، خارشتر، درمنه، اسفند، چمن شور پا گربه‌ای و… هستند. داخل تالاب علاوه بر گونه های مختلف پرندگان، خزندگانی همچون لاکپشت خزری، سوسمار چشم ماری، مار چلیپر، اسکینک علفزار و آگامای دختری اشاره کرد. اگر خوش شانس باشید در اطراف تاراب می‌توانید سایر گونه های جانوری مانند روباه و خرگوش را از نزدیک مشاهده کنید.

عشق آباد یکی از مناطق تفریحی و گردشگری شهر ری است اما متاسفانه به دلیل کم توجهی به این تالاب و مسموم کردن آب آن با ورود فاضلاب شهری ، سموم کشاورزی، پرورش ماهی و… امروزه بخشی از تالاب به به طرف نابوده رفته و امیدواریم روزی برای ان چاره ای اندیشه شود.

۱۴- قلعه گبری

قلعه گبری از جمله آثار با ارزشی بوده که از دوران حکومت ساسانیان در کشور ایران برجای مانده و قدمتی بالای ۲۰۰۰ سال دارد. مساحت این بنا به ۳۰۰۰ متر مربع می‌رسد ‌که در شهرک علائین جنوب شرقی شهر ری قرار دارد.

گفته شده در زمان حکومت پهلوی از این قلعه به عنوان کارخانه باروت سازی استفاده می‌کردند. امروزه به دلیل فرسایش بنا تنها دیواری بلند از جنس خشت و گل برجای مانده و بیشتر برج و باروهای آن تخریب شده و با شماره ۱۹۸۲ در ۵ اسفند، سال ۱۳۷۶ شمسی به ثبت ملی رسید.

امروزه به خاطر محل قرار گیری این دیواره های بلند بر روی تپه از آن به عنوان انبار استفاده می‌کنند . بازدید از آن برای عموم مردم با است و با فضای سبز زیبای اطراف آن می‌تواند لحظات خوشی را برای بازدید کنندگان رقم بزند.

۱۵- دژ رشکان

شهر ری خود به تنهایی به‌عنوان یکی از شهرهای سلطنتی و کهن کشور محسوب می‌شود که آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است .  دژ رشکان یکی از سازه‌های باستانی ری بوده که در نزدیکی محله  صفائیه و بر روی تپه چشمه علی قرار دارد. در سفر به شهر ری دژ رشکان  مقصد بیشتر گردشگران و مسافران این شهر است.

جنس بدنه از لاشه ساروج و سنگ بوده که بازمانده ای از دوران حکومت اشکانیان است. رشکان ۲۳۰۰ هزار ساله  از کلمه ارشک یکم گرفته شده که به معنای بنیانگذار سلسله اشکانیان بوده . در گذشته پادشاهان آن زمان به اسم خود ارشک را اضافه می‌کردند و به همین خاطر این قلعه ارشکیه نام داشته که بعنوان محلی برای نگهداری اموال گرانبهایی همچون اسلحه و وسایل جنگی استفاده شده است. بخش هایی از قلعه حتی تا زمان حکومت قاجار نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

شهرهای تاریخی هر کدام از سه بخش ربض، شارستان و دژ ساخته شده بودند. ربض بخش بیرونی شهر و شارستان همان منطقه مسکونی شهر است. دژ با ویژگی های منحصر به فردش از اهمیت بالایی برخوردار بوده و محلی امن و غیر قابل نفوذ برای زندگی فرمانروایان و درباریان به شمار رفته است.

دژ رشکان نیز از این قائله مستثنی نبوده، طبق آثار کشف شده و تحقیقات صورت گرفته محققان و باستان شناسان، گفته شده که این دژ محل زندگی شاهان اشکانیان بوده که شامل کاخ های متعدد، اسلحه خانه و سرباز خانه بوده است.

از آثار کشف شده از دژ رشکان می‌توان به سکه های ماقبل اسلام و سکه های مربوط به قرن یکم تا دوم هجری اشاره کرد.

اطراف دژ آلاچیق، صندلی و نماز خانه برای اقامت و استراحت بازدیدکنندگان وجود دارد همچنین به جاذبه های دیگر شهر ری مانند برج طغرل، تپه میل، کاروانسرای شاه عباس و…  نزدیک است.

۱۶- زندان هارون الرشید

زندان خان یا زندان هارون الرشید مربوط به قرن ۴ هجری قمری است که از کهن‌ترین سازه های شهر ری به شمار می‌رود. این بنا در ۱۱ بهمن سال ۱۳۳۴ با شماره ۴۰۸ به عنوان یکی از آثار تاریخی اسلامی به ثبت ملی رسید.

طبق تحقیقات صورت گرفته این سازه مربوط به دوران حکومت آل بویه در تاریخچه ایران است. شکل بنا به صورت مکعب مستطیل با دیوارهایی به ارتفاع ۹ متر در دوطبقه به پایان رسیده و پهنای آن به ۳۰ متر هم می‌رسد. جنس بدنه از گچ وسنگ است که بیشتر آنها را سنگ های آتشفشانی تشکیل می‌دهند.

 سفر به شهر ری اولین اقدام برای دیدن زندان هارون الرشید است. این جاذبه در شرق تهران و ده کیلومتری جاده تهران به خراسان بر روی کوه های مسگرآباد قرار دارد. آبادی کوچکی که این سازه تاریخی در آن واقع شده خالی از سکنه بوده و به درخت های کهنسال چنار معروف است.

عده‌ای ساخت زندان هارون الرشید را به دوره آل بویه که از آن به عنوان حبس زندانیان در سلول های انفرادی استفاده شده منصوب می‌کنند اما در هیچ یک از نسخه های تاریخی مدرکی برای اثبات این حرف موجود نیست و بسیاری از محققان معتقدند که این بنا آتشکده ای باستانی است. آنده گدار زندان هارون را متعلق به دوران سلجوقیان دانسته  و می‌گوید بنایی نظامی مربوط به آن عصر است.

ظرافتی که در ساخت زندان هارون الرشید به کار رفته دیدنی و شگفت آور است . اگر به دنبال مکانی تاریخی با پیشینه ای دورو دراز هستید زندان هارون مکان مناسبی برای اهل تاریخ و فرهنگ ایران باستان است.

۱۷- بازار تاریخی ری

بیشتر اماکن تاریخی مربوط به سازه های برجای مانده از حکومت های مختلف است. بازار تاریخی ری یکی از مجموعه های تاریخی مربوط به دوران حکومت صفوی(حدود ۵۰۰ سال پیش) بوده و در زمان قاجار به دستور امیرکبیر بازسازی شد. اسفند ماه ۱۳۷۶ با شماره ۱۹۶۷ در آثار ملی کشور ایران به ثبت رسید.

از قدیم الایام بازرگانان کلاهای تجاری را از راه جاده ابریشم  در این بازار به عرضه فروش می‌رساندند.  به خاطر فضای قدیمی و سنتی بازار تاریخی ری، بیشتر ادویه جات و داروهای محلی در آن فروخته شده که امروزه یکی از مهم ترین مرکزهای خرید تهران است.

سفر به شهر ری شما را با شگفتی های بسیاری روبه رو می‌کند . این بازار تاریخی بخش دیگری از زیبایی های این شهر است که در شمال آرامگاه شاه عبدالعظیم قرار دارد.

بازار جدید بخش بروز و جدید تری از بازار تاریخی ری است که در ضلع غربی زیارتگاه عبدالعظیم (ع) قرار دارد. زمین این بخش ۲۰۰۰ متر مربع وسعت و دارای سه طبقه است.

حدود ۴۰۰ مغازه در این بخش مشغول به فعالیت و فروش انواع پوشاک و خوراک هستند که نسبت به بخش قدیمی بروز تر به نظر می‌رسند. ساعت کاری این فروشنده ها معمولا از ۸ صبح تا ۱۱ شب است. امیدواریم از دیدن این مکان تاریخی لذت ببرید و سوغات  مورد نظر را تهیه کنید.

رستوران‌های شهرری

آوازه کباب‌های شاه عبدالعظیم تقریباً به گوش همه رسیده است به خصوص پایتخت نشینان. اگر دوست دارید بعد از زیارت کباب‌های درجه‌یک این شهر را بخورید،  سری به رستوران‌های زیر بزنید:

  • کافه رستوران بام ری
  • رستوران ترمه شهرری
  • رستوران سنتی دیلمان شهرری
  • رستوران آشپزباشی شهرری
  • رستوران جام جم شهرری
  • رستوران مجلل شهرری
  • رستوران عمارت شهرری تهران
  • رستوران رضوان‌شهر ری
  • فینا فود شهرری
این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به فشم

سوغات شهرری

اگر سفر به شهر ری را به نیابت زیارت حرم عبدالعظیم انجام می‌دهید، بعد  از زیارت و خوردن ناهار، حتماً دوست دارید به خرید سوغات بپردازید. اینجا سوغات متنوعی پیدا می‌شود از جمله عرقیجات سنتی، ادویه‌ها، تسبیح، سنگ‌های زینتی، انگشتر و زیورآلات نقره‌ای. برای خرید این سوغات به بازار شهرری مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با بهترین سوغات و صنایع دستی شهرهای ایران

بازار شهر ری

هتل‌های شهرری

اگر قصد دارید در سفر خود به شهر ری، چند شب آنجا بمانید تا به زیارت و دیدن بقیه جاذبه‌های شهر بپردازید، نیاز به یک اقامتگاه مناسب خواهید داشت. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند در هتلی نزدیک به حرم شاه عبدالعظیم اقامت داشته باشند که اگر این خواسته شما هم باشد، اقامتگاه‌هایی چون مجتمع اقامتی آفتاب تهران که یک ساختمان دوطبقه و ۳۹ واحدی است برای شما مناسب خواهد بود. این هتل نزدیک حرم است و دارای لابی و رستوران است. یک هتل دیگر نزدیک حرم، هتل ویلایی یادگار امام تهران است. این هتل ویلایی از ۳۰ ویلای دونفره برخودار است که همه در محیطی سرسبز قرارگرفته‌اند.

راه‌های سفر به شهرری

شما می‌توانید از طریق هواپیما، قطار و اتوبوس به این شهر تاریخی سفر داشته باشید. این شهر تنها ۲۴ کیلومتر با کلانشهر تهران فاصله دارد. بنابراین اگر شهرستان زندگی می‌کنید، باید ابتدا خود را با ماشین شخصی یا وسایل نقلیه عمومی به تهران برسانید، سپس بقیه مسیر تهران تا شهر ری را بپیمایید.

سخن پایانی

با خواندن این مقاله از سپنجا متوجه شدیم که شهر ری، از شهرهای با قدمت کشورمان است و جاذبه‌های تاریخی زیادی از جمله حرم حضرت عبدالعظیم، برج طغرل، چشمه علی، باروی ری، آرامگاه ابن بابویه و… را در دل خود حفظ کرده است. این سفر قطعاً تجربه پر سودی برایتان خواهد بود. آن را بدون استخاره انجام دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. در نزدیکی شهرری یک بازار وجود دارد که به معرفی آن میپردازیم
    صالح اباد به عنوان یک بازار عمده فروشی که به بازارصالح ابادوعمده فروشی صالح ابادوبازاراسباب بازی صالح ابادوبازار دکوری صالح اباد نیزمعروف وشناخته میشود
    صالح اباددارای فروشگاها وعمده فروشان بسیاری ازقبیل لوازم اشپزخانه-دکوریجات-اسباب بازی-بلور وکریستال و—میباشد
    عمده فروشی صالح اباد
    باارایه ی انواع اجناس وکالاهابصورت عمده فعالیت مینماید که میتوان ان را درپخش های مختلفی از جمله
    عمده فروشی بلور صالح اباد-عمده فروشی اسباب بازی صالح اباد-عمده فروشی دکوری صالح اباد-عمده فروشی لوازم اشپزخانه و—دسته بندی کرد که در حال حاضر وباتوجه به گسترش صالح ابادفروشگاه ها واقام بسیارزیادی نیز دربازارصالح ابادارائه میگردد که میتوان مجموعه ای کامل از انواع کالا هاواجناس موردنظر را در ان مشاهده نمود
    عمده فروشان بازار صالح اباد
    عمده فروشان وفروشگاهای عمده فروشی در صالح ابادبسیار متنوع ونسبت به نوع کالا واجناسی که درارائه مینمایندنیز مورد دسته بندی قرار میگیرد که به عنوان نمونه میتوان از عمده فروشان اسباب بازی صالح اباد-عمده فروشان بلور کریستال-عمده فروشان لوازم اشپزخانه صالح ابادنام برد
    این فروشگاها وعمده فروشان با ارائه یاجناس بصورت بصورت بیواسطه وارائه بصورت مستقیم به خریداران موجبات خرید با قیمتی مناسبتر وباصرفه تر رانسبت به دیگربازارهاوعمده فروشان درمشابه درنوع کالا را فراهم نموده اند
    عمدهفروشان صالح اباد که تاچندی پیش باواردات مستقیم در عرضه بصورت بی واسطه باعث گرایش زیاد اغلب کسبه به بازار صالح اباد شده وهمین قیمت ها ی مناسب نیز توانست باعث رونق بهتر بازارصالح اباد گردد
    تک فروشی صالح اباد
    فروشگاه اینترنتی صالح اباد خدمتی ست نوین که در راستای ارائه ی اجناس ومحصولات بازارصالح اباد که بصورت بی واسطه ومستقیم در اختیار مشتریان گرامی قرار میگیرد که شامل بسیاری ازاجناس وکالاهامیباشد که به عنوان نمونه میتوان به تک فروشی بلور صالح اباد-تک فروشی اسباب بازی-تک فروشی لوازم اشپزخانه صالح اباد-تک فروشی دکوری صالح اباد اشاره نمود که با بهترین قیمت وبصورت فروش مستقیم و بی واسطه توسط وبسایت صالح اباد ارائه میگردد
    در وبسایت صالح اباد سعی میگردد بسیاری از اجناس عمده فروشی صالح ابادوعمده فروشان صالح اباد را جهت دسترسی های بهتر وهمچنین انتخاب محصولات واشنایی باعمده فروشان این بازار معرفی وتوضیح داده شود
    همچنین فروش محصولات بصورت تک فروشی نیز دراین سایت وبسایت انجام میگردد که تحت عنوان تک فروشی صالح اباد یا فروشگاه اینترنتی صالح اباد میباشد

    صالح اباد به عنوان یک بازار عمده فروشی که به بازارصالح ابادوعمده فروشی صالح ابادوبازاراسباب بازی صالح ابادوبازار دکوری صالح اباد نیزمعروف وشناخته میشودصالح اباددارای فروشگاها وعمده فروشان بسیاری ازقبیل لوازم اشپزخانه-دکوریجات-اسباب بازی-بلور وکریستال میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا