دیدنی های چابهار

بازدید از زیباترین جاذبه های گردشگری چابهار

ایران واقعاً مملو از شگفتی‌هایی است که نظیر آنها را در هرجایی نمی‌توان پیدا کرد. از این رو، این کشور گسترده امروز به عنوان یک مقصد مناسب برای ماجراجویان شناخته می‌شود. جاذبه‌ها در نقاط مختلف این کشور قرار دارند و ما امروز قرار قصد داریم سراغی از زیباترین جاذبه های گردشگری چابهار در جنوب شرقی ایران بگیریم و ببینیم که هریک از آنها دارای چه خصوصیاتی هستند.

اگر دوست دارید به جایی سفر کنید که در تمام طول سال، آب و هوایی بهاری و دلپذیر دارد باید به چابهار بروید. چابهار واقع در استان سیستان بلوچستان، شهری استراتژیک در نزدیکی آب‌های دریای عمان و اقیانوس هند است. این بندر از شمال با ایرانشهر و نیک شهر، از جنوب با دریای عمان، از شرق با پاکستان و از غرب با استان‌های کرمان و هرمزگان همسایه است. اگر دوست دارید جاهای دیدنی این بندر را بشناسید با ما در ادامه این مطلب از سپنجا همراه شوید. برای اجاره سوئیت در چابهار روی لینک کلیک کنید.

زیباترین جاذبه های گردشگری چابهار

بندر چابهار که بزرگ‌ترین بندر کشور محسوب می‌شود و به عنوان منطقه آزاد تجاری-صنعتی تعیین شده است، بسیاری از زیباترین دیدنی‌های سرزمینمان را در دل خود جای داده است. ما در زیر به برخی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین آنها اشاره کرده‌ایم. اینها شامل:

تالاب لیپار (دریاچه صورتی)

چابهار، نه تنها به دلیل منطقه آزاد تجاری بودن بلکه به دلیل طبیعت و چشم اندازهای دیدنی خود، گردشگران و مسافران زیادی را از سراسر ایران و جهان به خود جذب می‌کند. یکی از شگفت انگیزترین و زیباترین جاذبه های گردشگری چابهار ، تالاب لیپار است که تالاب صورتی نیز نامیده می‌شود. این تالاب در تنگه و دره‌‌ای صخره‌ای مشرف به کوه، در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر، در ساحل دریای عمان قرار دارد.

در این تالاب صورتی، آب دریای عمان ساکن شده و زیستگاه مناسبی برای حیوانات و گیاهان منطقه ایجاد کرده است. دلیل صورتی بودن آب تالاب لیپار به دلیل وجود پلانکتون‌های گیاهی و غنی بودن از مواد آلی و معدنی است که وارد رودخانه‌های متصل به این خلیج می‌شوند، است. رویش گونه‌های بلوط و گزنه و همینطور وجود پرندگانی مانند فلامینگو، چنگر، شیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو و … زیبایی خاصی به تالاب لیپار در چابهار بخشیده است.

تالاب لیپار

کوه‌های مریخی

کوه‌های مریخی بندر چابهار که به کوه‌های مینیاتوری نیز معروف هستند، مشرف به سواحل خلیج عمان هستند. نکته قابل توجه در مورد این کوه‌های باشکوه و خیره کننده، سبک منحصر به فرد و تا حدودی متفاوت آنها در مقایسه با محیط اطرافشان است. آنها شکل غیر معمول دارند و به رنگ‌های سبز، سفید و قرمز هستند. کوه‌های مریخی از بهترین و زیباترین جاذبه های گردشگری چابهار محسوب می‌شوند و در آنها هیچ نشانه زنده‌ای مانند هر گیاه یا درختی دیده نمی‌شود. این مکان شگفت انگیز است و هنگام طلوع یا غروب آنها را بسیار بیشتر دوست خواهید داشت.

این کوه‌ها با حضورشان ثابت کرده‌اند که، تنها قله‌های برفی یا سرسبز زیبا نیستند بلکه کوه‌هایی با شکل و شمایل خاص نیز می‌توانند حتی بیشتر از آنها دیده شوند. چنین کوه‌هایی واقعاً در کم‌تر جایی از جهان یافت می‌شوند. به گفته مورخان و زمین شناسان قدمت کوه‌های مریخی چابهار به بیش از ۵ میلیارد سال پیش برمی‌گردد و ارتفاع آنها در بیشتر قسمت‌ها به ۱۰۰ متر می‌رسد. حفاری بسیاری از فسیل‌های متعلق به ماهی‌ها نشان می‌دهد که کوه‌های مریخ در زمان‌های قدیم زیر آب بوده‌اند!

کوه های مریخی

مسجد جامع دزک

در بندر چابهار یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران باستان قرار دارد که تاریخ ساختش بعد از گذشت سالها هنوز مشخص نیست. این مسجد به مسجد جامع دزک معروف است و در ۳ کیلومتری شرق سراوان واقع شده است. احتمال می‌رود این مسجد مربوط به دوران صفویه باشد و در ساخت آن از مصالحی چون خشت و چینه استفاده شده است. جالب است بدانید سقف این بنا از فراورده‌های نخل و خرما ساخته شده است. اگر به دیدن بناهای تاریخی علاقه مند هستید، مسجد جامع دزک در چابهار می‌تواند شگفت زده‌تان کند!

کوه گل افشان (آتشفشان گلی)

یکی دیگر از زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری چابهار کوه گل افشان است. این آتشفشان یا چشمه‌ای است که به جای مواد مذاب یا آب زلال، گل به بیرون پرتاب می‌کند! آتشفشان گل چابهار یکی از پدیده‌های جذاب و کمیاب طبیعت است که گل را از زیر زمین جاری کرده و به سطح زمین پرتاپ می‌کند و در نهایت شکل تپه‌ای به خود می‌گیرد. شما بیشترین تعداد گل فشان را در استان سیستان و بلوچستان مشاهده خواهید کرد. جالب است بدانید که نزدیک به ۲۰ گل فشان در این استان شناسایی شده است که می‌توانید آنها را در جاسک، میناب، چابهار و خلیج گواتر مشاهده کنید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به چابهار | اطلاعات مفید برای سفر به چابهار

گل افشان، نه تنها به عنوان یک پدیده زمین شناسی شناخته می‌شود بلکه یک عامل مهم برای گردشگری و جذب توریست به سمت چابهار است. این پدیده در چابهار اغلب در مناطق ساحلی رخ می‌دهد و به عنوان منظره‌ای دیدنی از شهر در نظر گرفته می‌شود. دیدن گل افشان که یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری چابهار است، برای هرکسی که به این منطقه سفر می‌کند واقعاً فوق العاده است.

بد نیست بدانید، گل افشان چابهار در تمام فصول سال فعالیت داشته است، اما بیشترین زمان فعالیت آن در تابستان است که فصل بارندگی‌ها در جنوب شرقی ایران است. مردم محلی اظهار دارند، محتویات افشانه این کوه در چابهار از گل، نفت، گوگرد و غیره است که دارای ترکیبات آلی بوده و کاربردهای درمانی مختلفی دارد. بیماری‌هایی مانند دردهای مفصلی و ستون فقرات، بیماریهای عصبی، انقباضات ماهیچه‌ای، بیماری‌های زنان و غیره استفاده از موارد درمانی گل‌های، این گل افشان هستند.

کوه گل افشان

اسکله کنارک

چابهار جنوبی‌ترین نقطه در جنوب ایران است که با داشتن سواحل زیبا و جاذبه‌های باشکوه، هر کسی را وسوسه می‌کند تا به این شهر بندری سفر کند. اسکله فوق‌العاده زیبای کنارک با طول بیش از ۴ کیلومتر در امتداد ساحل زیبای کنارک قرار دارد. کنارک با دسترسی به اقیانوس هند و داشتن سواحل منحصر به فرد، از ظرفیت و پتانسیل جذب گردشگران برای سفر به ایران و بازدید از بندر چابهار برخوردار است.

این نه تنها از زیباترین و مهم‌ترین جاذبه های گردشگری چابهار است بلکه بزرگترین بندر ماهیگیری کشور است. بنابراین ماهیگیران پس از یک سفر صید طولانی در اقیانوس هند به این مکان می‌آیند تا قایق‌های ماهیگیری خود را فرود آورده و بار خود را در حفره‌ها و مکان‌های مورد نظر تخلیه کنند.

جالب است بدانید بارگیری ماهیان صید شده  در این اسکله، هرساله به بیش از ۶۰ هزار تن می‌رسد. اسکله کنارک در چابهار دارای محیطی بسیار مناسب برای دوستداران طبیعت، فعالیت‌های ماهیگیری، شنیدن صدای دلپذیر امواج دریا و چشم انداز طبیعی دریا است که این بندر را در تور چابهار به مکانی زیبا برای گردشگران تبدیل کرده است. پس از بازدید از اسکله کنارک می‌توانید از چشمه‌ها، غارها، طبیعت و ساحل دلپذیر و آرامش بخش بندر کنارک لذت کافی را ببرید.

اسکله کنارک

روستای تیس و گورستان جن

اگر به حقایق ماوراء طبیعی علاقه دارید، از روستای تیس در چابهار دیدن کنید و اسرار و افسانه‌های قبرستان مرموز جن را از زبان مردم محلی این روستا بشنوید. قبرستان جن که یکی از عجیب‌ترین جاذبه های گردشگری چابهار است در روستای تیس واقع شده است و قدمت آن به ۲۵۰۰ سال قبل بر می‌گردد. این گورستان مرموز و خاموش دارای سنگ قبرهای عجیب و غریبی است که مردم محلی معتقدند که این گورها برای انسان نیستند.

طبق اعتقادات مردم روستا، این قبرها متعلق به جن‌ها هستند و آنها مردگان خود را در این قبرها دفن می‌کردند. همچنین باور دارند، شب‌ها جن‌ها به این قبرستان می‌آیند و بر مزار مردگان خود عزاداری می‌کنند. آنها می‌گویند اگر شبانه وارد قبرستان جن‌ها در چابهار شوید، توسط جن‌ها نفرین می‌شوید. به دلیل فقدان ابزار حفر چنین قبرهایی در قلب زمین صخره‌ای که خارج از توان انسانی است، مردم محلی حفاری آنها را به نیروهای ماوراء طبیعی نسبت می‌دهند.

بخشی از قبور گورستان در اثر باد و فرسایش تخریب شده، اما در میان آنها یک گور کاملاً سالم با طول ۲۲۵ سانتی متر و عرض ۱۱۰ سانتی متر وجود دارد. از زمان ساخت قبرستان جن و سازندگان آن اطلاعاتی در دست نیست.

خلیج گواتر

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری چابهار خلیج زیبای گواتر است و می‌توان گفت بازدیدکنندگان چابهار به دلیل دیدن چنین جاذبه‌ای بسیار خوش شانس هستند. این بندر به عنوان انتهای جاده‌های ایران و همسایه پاکستان شناخته می‌شود. این شهر بخشی از سیستان و بلوچستان است و بین ساحل مکران و دریای عمان واقع شده است. خلیج گواتر به رودخانه نهر در پاکستان و در رودخانه باهوکلات در ایران می‌ریزد.

تجارت در خلیج گواتر سابقه طولانی دارد. معامله گران از هند به آفریقا از طریق آبهای این خلیج عبور می‌کردند و نزدیک‌ترین مکان از ایران به عمان، روستای کوچکی به نام گواتر است که ۱۶۰ هزار نفر جمعیت دارد. اکثر مردم این منطقه ماهیگیری و حصیربافی می‌کنند. این خلیج مرکز صادرات میگو بود که هنوز می‌توانید این تجارت را در این منطقه مشاهده کنید.

این مطلب را هم بخوانید
بندر بریس چابهار - جاذبه ای که حتما باید از آن بازدید کنید

اگر قصد دارید به سمت بندر چابهار بروید و از جاذبه‌های آن دیدن کنید، بازدید از خلیج گواتر و قلعه‌ای که در نزدیک آن قرار دارد را از دست ندهید زیرا گواتر از زیباترین جاذبه های گردشگری چابهار است و به راحتی می‌توانید در ساحل آن قدم بزنید و از غروب آفتاب لذت ببرید. همچنین می‌توانید خرچنگ‌هایی را که در ساحل رژه می‌روند را تماشا کنید. جالب است بدانید که بسیاری از پرندگان در اول پاییز به این خلیج مهاجرت می‌کنند.

جاذبه های گردشگری چابهار

غار بان مسیتی

غارهای اسرارآمیز بان مسیتی که به غارهای سه گانه تیس نیز شهره هستند، در پنج کیلومتری شمال غربی روستای تیس و در دامنه کوه شهبازوند قرار دارند. در زبان بلوچی «بان» به معنی مرد مقدس یا راهب و «مسیتی» به معنی معبد یا محل عبادت است و اعتقاد بر این است که نام این غارها به معنای معبد انسان مقدس است. این غارها شامل یک غار طبیعی و دو غار دست ساز است. غار اول هلالی شکل است و ورودی آن با کنده کاری گسترش یافته است.

داخل این غار طبیعی یک مقبره گچ بری کوچک وجود دارد که خط قرمز و بنفش گجراتی روی آن نقش بسته است. در گذشته، مردم محلی قرآن و خط های ترسناک را برای نگهداری ایمن به این غار می‌آوردند. این غارهای خارق‌العاده از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری چابهار هستند و بهتر است بازدید از آنها را جدی بگیرید.

دو غار دست ساز در دو طرف غار طبیعی وجود دارد. اولی تنها هفت قدم با غار طبیعی فاصله دارد و در داخل آن حکاکی‌های قابل مشاهده‌ای وجود دارد. ورودی این غار ۸۰ سانتی متر ارتفاع دارد و سقفی کوتاه دارد. در حدود ۵۰ متر سمت چپ غار طبیعی سومین غار قرار دارد که دارای ورودی ۲۰ متری است. به نظر می‌رسد این غارها محل استراحت یا معابد بوده و بقایای راه پله‌ای که از سطح زمین به ورودی این غارها منتهی می شود، هنوز نمایان است.

جاذبه های گردشگری چابهار

جنگل‌ حرا

در استان سیستان و بلوچستان و ۱۲۰ کیلومتری چابهار، بعد از بندر بریس، یک جنگل دریایی طبیعی و زیبا فوق‌العاده خواهید یافت که چشم انداز فوق العاده‌ای را در خلیج گواتر نمایان کرده است. جنگل‌های حرا به عنوان جنگل‌های مانگرو نیزشناخته می‌شوند و شک نداریم که این مهم‌ترین جاذبه در بین دیگر جاذبه های گردشگری چابهار است . تاج درختان این جنگل در هنگام مد، از آب بیرون می‌آیند و چشم انداز و زیبایی را به نمایش می گذارند. برای دیدن این پدیده، گردشگران زیادی از نقاط مختلف جهان به چابهار می‌روند. شما نیز می‌توانید از تفریحاتی مانند قایق سواری و لذت تماشای بی‌نظیر این جنگل لذت ببرید.

درختان و درختچه‌های جنگل‌های حرا در چابهار در باتلاق مناطق گرم رشد کرده و بسته به شرایط بیولوژیکی تا ۵ تا ۱۰ متر افزایش می‌یابند. این جنگل‌ها در چابهار جدا از خواص درمانی، مکان خاصی را برای بسیاری از پرندگان مانند فلامینگو، مرغ ماهیخوار و عقاب فراهم کرده‌اند که در آن به زیبایی لانه می‌کنند. برگ‌های درخت حرا بیضی شکل و همیشه سبز، با سطح بالایی سبز و سطح زیرین خاکستری است. در جنگل حرا می‌توانید گل‌های شاهپسند و میوه‌هایی را ببینید که شبیه کپسول‌های تخم مرغی هستند. این گلها آنقدر زیبا هستند که چشم هر بازدید کننده‌ای را خیره به خود می‌کنند.

جاذبه های گردشگری چابهار

سخن آخر…

مقاله زیباترین جاذبه های گردشگری چابهار ما به پایان رسید و ما فهمیدیم که این بندر با داشتن مناظر طبیعی زیبا، ساحل دل انگیز، تالاب‌ها، کوه‌های مریخی، جنگل‌های عجیب و غریب، بازارهای متنوع و صدها جاذبه گردشگری دیگر، یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح محسوب می‌شود. بنابراین کافی است چند روزی را در این شهر بگذرانید تا با شگفتی‌های طبیعی و تاریخی دل انگیز آن آشنا شوید. چابهار همچنین دارای سواحل چشم نوازی است که به دوستداران ورزش‌های آبی خدمت می‌کند.

درباره “بازدید از زیباترین جاذبه های گردشگری چابهار” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا