دیدنی اصفهان

روزهای تعطیل کلیسای وانک

کلیسای وانک یکی از کلیساهای تاریخی و جذاب ایران است که در استان اصفهان و در منطقه جلفا قرار دارد. کلیسای وانک همه روزه به روی بازدیدکنندگان و مسافران باز است؛ اما باید بدانید که برخی از روزهای خاص هم وجود دارد که بسته باشد، بنابراین دانستن روزهای تعطیل کلیسای وانک برای اینکه پشت در بسته نمانید بسیار مهم و ضروری است. افراد زیادی از اقصی نقاط دنیا به این کلیسا می‌آیند تا از جذابیت‌های آن بازدید کنند.

معماری خارق‌العاده و نقاشی‌های حرفه‌ای باعث جذابیت و زیبایی هر چه بیشتر این کلیسا شده‌اند. این کلیسا پیشینه‌ای دور و دراز دارد و به دوران حکومتی شاه عباس اول برمی‌گردد. امروزه وانک در کل دنیا معروف و شناخته شده و بخش‌هایی را هم به ساختمان این کلیسا افزوده‌اند. در این مقاله از سپنجا قرار است با کلیسای وانک آشنا شوید و روزهای تعطیلی آن را بدانید؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی کلیسای وانک

کلیسای وانک یکی از زیباترین، جذاب‌ترین و بزرگ‌ترین جاذبه‌های مذهبی و تاریخی در محله جلفای اصفهان است. این کلیسا به مهاجرت ارامنه‌ها در زمان شاه عباس اول اشاره دارد که در آن زمان یک مکان مذهبی برای مسیحیان بود که طی گذشت زمان به یک جاذبه گردشگری و فرهنگی تبدیل شده است. چیزی که امروز به عنوان کلیسای وانک می‌بینید با چیزی که در ابتدا ساخته شده بود دنیایی تفاوت دارد.

به کلیسای وانک «آمناپرکیچ» هم می‌گویند و کل جهان این کلیسا را با این نام می‌شناسند؛ در حقیقت کلمه وانک به زبان ارمنی به صومعه معنا می‌شود. چیزی که این کلیسا را از دیگر کلیساها متمایز می‌کند آثار هنری خارق‌العاده‌ای است که در جای جای آن به چشم می‌خورد. این نقاشی‌ها توسط هنرمندان و طراحان آن دوره ترسیم شده‌اند و آنقدر ظریف و هنرمندانه کار کرده‌اند که تا به امروز مورد توجه بسیاری از مرد م جهان بوده است.

نقش‌های رنگارنگ، معماری باشکوه و در عین حال ظریف، تابلوها و نقاشی‌های تاریخی و همچنین مجسمه‌ها و تندیس‌ها همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این کلیسا در بین تمام کلیساها از جذابیت خاصی برخوردار باشد. کلیسای وانک علاوه بر محوطه داخلی یک محوطه بیرونی هم دارد که خیلی از بزرگان ارمنی در همین محوطه دفن شده‌اند و تندیس‌های برخی از آن‌ها در حیاط گذاشته شده که می‌توانید مشاهده کنید.

معرفی کلیسای وانک

اگر بخواهید از کلیسای وانک بازدید کنید باید به اندازه کافی زمان داشته باشید تا از تمام بخش‌های مختلف آن دیدن کنید، البته حواستان باشد که روزهای تعطیل کلیسای وانک آنجا نروید. این کلیسا در دی ماه سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی و فرهنگی ایران ثبت شد. گذشته وانک اینطور رقم خورده که در زمان صفویه وقتی که شاه عباس در حال جنگ با عثمانی‌ها بود به نیروهای خود دستور عقب نشینی می‌دهد که در مسیر بازگشت این نیروها از ارمنستان عبور می‌کنند.

شاه عباس بخش‌های زیادی از ارمنستان را به آتش می‌کشد تا راه دسترسی دشمن را سد کند به همین دلیل ارامنه‌ها را با خود به ایران می‌آورد و زمین‌هایی از منطقه جلفای اصفهان را به آن‌ها اهدا می‌کند تا در آنجا ساخت و ساز کرده و اسکان کنند. ارامنه کلیساهای زیادی را ساختند و مهم‌ترینشان وانک است که قدمت آن به سال ۱۶۰۶ برمی‌گردد. وقتی که ارامنه وانک را بنا نهادند هاکوب نام داشت و قسمت کوچکی از وانک امروزی بود.

برای اجاره سوئیت در اصفهان روی لینک کلیک کنید.

 

بیشتر بدانید: کلیسای وانک اصفهان، شاهکار معماری مسیحیان

روزهای تعطیل کلیسای وانک

اگر تصمیم گرفتید که به اصفهان بیایید و از کلیسای معروف و جذاب وانک بازدید کنید حواستان به روزهای تعطیلی باشد. هر چند این کلیسا در هر روز هفته و در ساعات مختلف آماده خدمت‌رسانی است؛ اما در برخی از روزها هم می‌تواند بسته باشد و شما با طی کردن راهی طولانی شانس بازدید از کلیسای وانک را از دست بدهید. بنابراین با دانستن روزهای تعطیل کلیسای وانک می‌دانید که در این روزها نباید راهی سفر شوید.

کلیسای وانک چون کلیسای ارمنی‌هاست؛ در روزهای خاصی تعطیل است. مثلا سال نو آن‌ها ۱۱ دی که همان سال نو میلادی است یکی از روزهای تعطیلی وانک به حساب می‌آید. روز میلاد غسل و تعمید حضرت عیسی مسیح دردر روز ۲۸ فروردین ۱۵ و ۱۶ دی ماه، عید پاک در روزهای پایانی فروردین ماه، شهادت حضرت امام علی و یادبود شهدا ارامنه در اردیبهشت ماه، معراج عیسی مسیح مقدس در خردادماه روزهای تعطیلی کلیسا است.

شهادت حضرت امام جعفر صادق و رحلت حضرت امام خمینی در خرداد ماه، آب پاشان، عاشورا و تاسوعای حسینی، رحلت حضرت رسول اکرم و شهادت حضرت امام حسن مجتبی در مهر ماه و آخرین تعطیلی هم باز تحویل سال نو میلادی است که تمام این تعطیلی‌ها هر سال اتفاق می‌افتند. این تعطیلی‌ها از دیگر روزهای تعطیل کلیسای وانک به شمار می‌روند.

این مطلب را هم بخوانید
سی و سه پل اصفهان، قدیمی‌ترین پل زاینده رود اصفهان

روزهای تعطیل کلیسای وانک

مسیر دسترسی به کلیسای وانک

برای رسیدن به کلیسای وانک در هرجای دنیا که باشید ابتدا باید خود را به استان زیبای اصفهان برسانید و از آنجا محله جلفا را بپرسید که در کجا قرار گرفته است. وقتی به محله جلفا رسیدید باید به چهارراه حکیم نظامی بروید و سپس وارد خیابان نظر شرقی شوید. در این خیابان از هرکس که سوال کنید مسیر رسیدن به کلیسا را به شما نشان خواهند داد.

اگر با ماشین شخصی بخواهید به وانک بروید برای پارک کردن جای خودرو به مشکل برنخواهید خورد؛ زیرا در نزدیکی کلیسا پارکینگ وجود دارد و با خیالت راحت می‌توانید ماشینتان را آنجا پارک کرده و به خوش‌گذرانی بپردازید؛ البته توجه داشته باشید که اگر از خیابان حکیم نظامی به کلیسا برسید، پارکینگی وجود نخواهد داشت و مجبورید که در کوچه‌های اطراف ماشین خود را پارک کنید.

مسیر دسترسی به کلیسای وانک

معماری کلیسای وانک

کلیسای وانک در یک محیط ۸۷۰۰ متری بنا شده و حدود ۴۰۰۰ متر مربع آن را فضای سبز و ساختمان تشکیل داده‌اند. در گذشته از سنگ برای نمای بیرونی کلیساها استفاده می‌کردند؛ اما در معماری این کلیسا آجر به کار برده‌اند که در بین این بافت آجری زیبا کاشی‌هایی با نقاشی فرشته‌های بالدار خواهید دید. محوطه داخلی کلیسا یعنی زمانی که وارد کلیسا می‌شوید سطح زمین را سنگ‌فرش شده می‌بینید.

از دیرباز برج ناقوس کلیسا به چشم می‌خورد که سه طبقه دارد و ساعت بزرگی هم بر روی آن می‌بینید که در طبقه دوم نصب شده و وزن آن به ۳۰۰ کیلو می‌رسد. این ساعت زیبا و بزرگ را در سال ۱۹۳۱ ماردیروس گوورک هوردانانیان هدیه کرده است. بر روی ورودی این برج، کتیبه‌ای از سنگ مرمر وجود دارد که نوشته شده است:«این برج و ساعت آن را ماردیروس گوورگ هوردانانیان در سال ۱۹۳۱ میلادی به یادبود برادر مرحومش که در سال ۱۹۲۴ میلادی فوت کرده ساخته و هدیه کرده است».

دو گنبد در کلیسای وانک ساخته شده که یکی بزرگ و دیگری کوچک‌تر است. گنبد کوچک‌تر در بالای سالن و در مکان تجمع مردم و گنبد بزرگ‌تر هم بر بلندای محراب قرار گرفته است. وقتی وارد کلیسا شوید با ستون‌های بزرگ و طاق نماهای بلند روبه‌رو خواهید شد که گنبدها هم روی این ستون‌ها ساخته شده‌اند.

ساعات بازدید از کلیسای وانک

جلفا از زیباترین مناطق اصفهان است که در قسمت جنوبی زاینده رود و در بخش مرکزی شهر اصفهان واقع شده است. خود منطقه جلفا ۸ محله دارد که با محیط و ساختمان‌های آن حس می‌کنید که در کشور دیگری قرار دارید. این محله از سمت شرق به خیابات توحید، از سمت شمال به خیابان نظر، از سمت غرب به خیابان حکیم نظامی و از سمت جنوب هم به خیابان شریعتی منتهی می‌شود.

از هر کدام از این چهار خیابان نامبرده می‌توانید به کلیسا برسید؛ البته اگر خیابان حکیم نظامی را برای رسیدن به کلیسا انتخاب کنید زودتر می‌رسید چون مسیری مستقیم و راحت است. کمی که جلوتر بروید ساختمان زیبای کلیسا را خواهید دید؛ اما به دلیل بافت قدیمی که این کلیسا دارد محدودیت‌هایی برای رفتن با ماشین به آنجا وضع شده، بنابراین باید ماشین خود را در خیابان‌های اطراف پارک کنید.

اگر قصد داشته باشید که با مترو به کلیسا بروید باید از ایستگاه مترو که پیاده می‌شوید حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید تا به کلیسا برسید. از سی وسه پل تا کلیسای وانک با مترو دو و نیم کلیومتر راه است و برای رسیدن به کلیسا باید در جنوب شرقی ایستگاه مترو حرکت کنید. ساعات بازید از وانک هر روز از ساعت هشت و نیم صبح تا یک و نیم ظهر است و شیفت بعدی هم بعدظهرها از ساعت چهار تا شش و نیم عصر خواهد بود.

ساعت بازدید از کلیسای وانک

برای بازدید از کلیسا باید از قبل زنگ زده و هماهنگ کنید و یا روزهای تعطیل کلیسای وانک را بدانید تا با مشکل بسته بودن مواجه نشوید. بازید از کلیسای وانک رایگان نیست و باید مبلغی را پرداخت کنی تا اجازه ورود به شما داده شود. این مبلغ برای بازدیدکنندگانی که ایرانی هستند حدود ۱۵۰۰۰تومان و برای کسانی که از کشورهای خارجه آمده‎‌اند حول و حوش ۵۰۰۰۰ تومان است. یعنی برای کسانی که ساکن کشور ایران هستند ارزان‌تر است.

برای تهیه بلیط کافیست همان درب ورودی کلیسا آن را خریداری نمایید. هزینه ورودی احتمال دارد بعدها تغییر کند و این مقدار ممکن است بیشتر و یا کمتر شود. خوبی که برای بازدید از کلیسا وجود دارد این است که محدودیت زمانی برای دیدن کلیسا وجود ندارد و تا زمانی که درب کلیسا باز است می‌توانید به تماشای جاذبه‌های آن بپردازید.

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه باید درباره کویر مصر پر طرفدار بدانید!

خدمات و امکانات رفاهی کلیسای وانک

کلیسای وانک امکانات رفاهی آنچنانی ندارد و حتی برای ماندگار شدن و استراحت کردن باید به اقامتگاه‌های اطراف سر بزنید. سرویس بهداشتی، مرکز خرید کوچک و… از امکانات این محدوده هستند. بیشتر افرادی که به کلیسای وانک می‌آیند تنها چند ساعتی را مهمان هستند و پس از بازدید باز به اقامتگاه برمی‌گردند.

مهمانپذیر بید، هتل جلفا، اقامتگاه سنتی خانه کشیش، اقامتگاه سنتی آرمنیا، هتل اصفهان، اقامتگاه سنتی میناس، هتل پارسیا کوثر، هتل آسمان، آپارتمان چهل پنجره، هتل پارت، مهمانپذیر احسان، هتل اسپادانا، هتل آپارتمان خاتون، هتل عالی قاپو اصفهان و… از جمله اقامتگاه‌های اطراف کلیسای وانک هستند که پس از بازدید می‌توانید به این هتل‌ها برگردید؛ و اینگونه اگر از روزهای تعطیل کلیسای وانک اطلاعی هم نداشه باشید مانعی ندارد.

جاذبه‌های جذاب کلیسای وانک

یکی از دلایلی که باعث جذب گردشگران به این کلیسا شده جاذبه‌های آن است. در ادامه این جاذبه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

مجسمه‌های کلیسای وانک

از جاذبه‌های کلیسا می‌توان به مجسمه‌ها و تندیس‌ها اشاره کرد که در محوطه کلیسا خیلی از این تندیس‌ها آن هم به صورت نیم تنه را خواهید دید که همه آن‌ها به مشاهیر و بزرگان ارمنی مربوط می‌شوند. این تندیس‌ها شامل افراد معروفی مانند مسروپ ماشتوتس، خاچاطور کساراتسی، بارویر سواگ، زاون آیوازیان هستند.

در میان این مجسمه‌ها، مجسمه‌ای عجیب و غریب وجود دارد که به صورت ایستاده چند کتاب در دست دارد و در دست دیگرش یک چیز کوچک است که به آن خیره مانده و تا به حال کسی ندانسته که آن چیست. این مجسمه به سال ۱۶۲۰ برمی‌گردد و به خاچاطور کساراتسی اشاره دارد که اولین چاپخانه را در ایران بنا نهاد.

مجسمه های کلیسای وانک

موزه کلیسای وانک

کلیساها علاوه بر اینکه مکانی مذهبی هستند محل نگهداری آثار برجسته تاریخی نیز به حساب می‌آیند. این موزه هم در روزهای تعطیل کلیسای وانک بسته است و شرایط بازدید از آن را نخواهید داشت. این موزه در ابتدا تنها چند اتاق ساده و کوچک بود؛ اما امروزه به یک موزه بزرگ و کامل تبدیل شده است.

نوشته روی تارمو

یکی از معروف‌ترین و عجیب‌ترین آثار تاریخی در موزه کلیسا نوشته‌های بسیار ریز بر روی یک تار مو است. این تار مو به یک دختر ۱۸ ساله مربوط می‌شود که یک جمله از تورات بر روی آن با یک قلم از جنس الماس نوشته شده است. افرادی که به موزه می‌آیند باید با استفاده از میکروسکوپی که در آنجا قرار داده شده این متن نوشته شده را ببینند چون آنقدر ریز است که با چشم به هیچ وجه قابل دیدن نیست.

نقاشی‌های کلیسا

یکی دیگر از جذاب‌ترین قسمت‌های کلیسا نقاشی‌ها و طرح‌های زیبای روی دیوارهاست. این نقاشی‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی نقاشی‌هایی که روی دیوارها و قطعه‌های سنگی هستند و دیگری نقاشی‌هایی که بر روی تخته و پارچه طراحی شده‌اند. یکی از نقاشی‌های معروف این کلیسا هفت طبقه آسمان، بهشت و دوزخ است که به زیبایی آن را به تصویر کشیده‌اند و جزء آثار هنری فوق‌العاده این کلیسا به حساب می‌آید.

نقاشی های کلیسا

بهترین زمان بازدید از کلیسای وانک

برای بازدید از کلیسای وانک به هیچ وجه در محدودیت نخواهید بود و در هر زمان که اراده کنید می‌توانید راهی سفر شوید؛ اما قبل از شروع سفر باید آب و هوای این منطقه را بسنجید. اصفهان در یک منطقه‌ای کویری قرار گرفته که در فصل تابستان آب و هوایی گرم و در فصل زمستان هم آب و هوایی بسیار سرد دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود که اگر در فصل زمستان سفر می‌کنید، در هنگام ظهر کلیسا را ببینید.

اگر بخواهید در فصل تابستان به اصفهان بیایید بهتر است بعد از ظهر را برای بازدید انتخاب کنید. در فصل زیبای پاییز قبل از ظهر بهترین زمان بازدید است، چون بعدظهر و غروب هوا آرام آرام سرد می‌شود. بهترین زمان برای تماشای کلیسا فصل زیبای بهار خواهد بود؛ زیرا هوا در این زمان مطلوب و معتدل است.

در آخر

در این مقاله از سپنجا اطلاعاتی در مورد روزهای تعطیل کلیسای وانک  کسب کردید و با کلیسای وانک و عجایب خارق‌العاده آن آشنا شدید. کلیسای وانک قدمتی طولانی دارد و طی اتفاقاتی در زمان صفویه منطقه‌ای به نام جلفا در استان اصفهان ساخته شد که از آن زمان به بعد محل زندگی ارمنی‌ها بود و این ارمنی‌ها مکانی مذهبی را برای خود بنا کردند که امروزه همه آن را به کلیسای وانک می‌شناسند. آثار هنری و تاریخی ارزشمندی را در این کلیسا خواهید دید که شما را به وجد می‌آورند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 1]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا