دیدنی اصفهان

عجایب کلیسای وانک اصفهان چیست؟

شهر اصفهان یکی از شهرهای تاریخی و زیبای کشور ایران است که بیشترین جاذبه‌های گردشگری ایران را در خود جای داده و علاوه بر سی و سه پل، زاینده رود و… کلیسای وانک هم از شگفتی‌های این شهر به شمار می‌رود. در این مقاله از سپنجا قرار است به شرح عجایب کلیسای وانک بپردازیم. شاید برایتان سوال باشد که این کلیسا چه چیزهای عجیبی دارد و چرا از عجیب بودن آن صحبت می‌کنیم؟! برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی کلیسای وانک اصفهان

شاید به گوشتان خورده باشد که به شهر اصفهان، «نصف جهان» هم می‌گویند و این نام بیشتر به‌خاطر این است که هر چه زیبایی و جاذبه‌های تاریخی هست را در خود جای داده از زاینده رود بگیر تا سی و سه پل. یکی از جاذبه‌های این شهر همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، کلیسای وانک است. این کلیسا با جذابیت‌های خاص خود توانسته به عنوان بهترین، زیباترین و بزرگ‌ترین کلیسای ایران به شمار رود.

کلیسای وانک یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است که امکان ندارد کسی به اصفهان سفر کند و از این کلیسای زیبا دیدن نکند. خیلی از گردشگرانی که به این شهر خارق‌العاده می‌آیند بیشتر هدفشان بازدید از عجایب کلیسای وانک است. شاید چیزهایی در مورد محله جلفا که محله‌ای معروف و محبوب اصفهانی‌هاست شنیده باشید.

این محله به هیچ کدام از محله‌های اصفهان شباهت نداشته و معماری خاص ساختمان‌های این منطقه موجب شده تا این محله از محبوب‌ترین محله‌های اصفهان به شمار رود. وقتی به این مکان قدم می‌گذارید و از کلیسای وانک دیدن می‌کنید دقیقا این حس را به شما می‌دهد که در یک کشور دیگری قرار دارید. بهترین زمان بازدید از شهر اصفهان، شب‌هاست.

شب‌گردی آن هم در چنین شهری که با چراغ‌های زیبایی تزئین شده فوق‌العاده خواهد بود. فضای محله جلفا هم از این قضیه مستثنی نیست و یکی از مکان‌های دیدنی اصفهان در شب است. پس به هیچ وجه بازدید از این منطقه خاص را از دست ندهید. اینکه عجایب کلیسای وانک چیست و در گذشته چگونه بوده است را در ادامه به آن می‌پردازیم.

برای اجاره سوئیت در اصفهان روی لینک کلیک کنید.

تاریخچه کلیسای وانک

برای اینکه در مورد عجایب کلیسای وانک و محله جلفا بیشتر بدانید باید از گذشته آن آگاه شوید؛ گذشته‌ای که به زمان‌ حکومت شاه عباس اول و صفویه برمی‌گردد؛ اما اینکه ارمنی‌ها چگونه به این منطقه کوچ کردند، داستان دور و درازی دارد و این موضوع یکی از عجایب کلیسای وانک به حساب می‌آید. ارمنی‌ها به اجبار در زمانی که عثمانی‌ها با ایرانی‌ها در جنگ بودند به این مکان کوچ می‌کنند.

در این جنگ ایرانی‌ها به دستور شاه عباس عقب نشینی می‌کنند و برای اینکه از سرعت عثمانی‌ها کاسته شود، به ویران کردن روستاها و مزارع جلفا می‌پردازند. شاه عباس تمام مردم این مناطق ویران شده را همراه خود به ایران ‌آورد، هر چند خیلی از این افراد در مسیر کشته شدند و خیلی‌ها هم در رود ارس غرق شدند.

به افراد باقی مانده زمین‌هایی اهدا شد که جلفای نو نام گرفت. به این ترتیب ارامنه‌ای که به اجبار به ایران آمده بودند، زندگی تازه‌ای را آغاز کردند و اکنون این محله از اصفهان با نام جلفا به ارمنی‌‌ها اختصاص دارد. ارمنی‌ها در جلفای جدید شروع به ساخت و ساز می‌کنند و بعد از آن هم کلیسای وانک در سال ۱۶۰۶ ساخته می‌شود. کلیسای وانک از همان ابتدای ساخت به این شکل نبوده و با گذشت ۱۰ سال بعد از ساخت، تکمیل می‌شود.

روزهای تعطیل کلیسای وانک

تاریخچه وانک

معماری کلیسای وانک

در سال ۱۶۰۶ یعنی زمانی که این کلیسا ساخته شد یک ساختمان خیلی کوچک بود که تنها بخش جنوبی کلیسای امروزی را شامل می‌شد. در این کلیسا روحانیون زیاد رفت و آمد داشتند که برای آموزش کشیش‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گرفت و بر سر درب ورودی آن نوشته «وانک آمنا پرکیچ و مقر سقف اعظم ارمنیان ۱۶۰۶ میلادی» هک شده بود. کلیسای وانک تا ۵۰ سال پیش با نام یعقوب یا هاکوب شناخته می‌شد.

 از عجایب کلیسای وانک پس از گذشت چند سال یعنی در سال ۱۶۵۵ مردم جلفا تصمیم می‌گیرند تا کلیسا را بزرگ‌تر کنند؛ کار تکمیل کردن این پروژه ده سال به طول می‌انجامد که در نهایت آن را به یکی از بهترین کلیساهای ایران تبدیل می‌کنند. با انجام این کار، نام کلیسا از هاکوب به آمنا پرکیچ یا همان وانک تغییر پیدا کرد.

این مطلب را هم بخوانید
تجربه لذتی تکرار نشدنی در بهترین رستوران های اصفهان

کلیسای وانک حدود ۹۰۰۰ متر وسعت دارد که فقط ۴۰۰۰ متر آن مربوط به بنای کلیسا است و بقیه متراژ را حیاط و باغات آن تشکیل داده‌اند. کلیسا نمایی آجری دارد که این نما با کوچه سنگ‌فرش شده ترکیب فوق‌العاده‌ای هستند و تصویر زیبایی را پدید آورده‌اند. چیزی که این کلیسا را از دیگر کلیساها متمایز می‌کند گنبد آن است. برعکس تمام کلیساهایی که گنبد مخروطی شکل دارند، گنبد این مسجد الهام گرفته از مساجد دوره صفویه است.

معماری کلیسای وانک

نقاشی و طرح‌های کلیسای وانک

خیلی از مردم راجع به نقاشی‌های کلیسای وانک حرف‌هایی را شنیده‌اند؛ اما در مورد اینکه این نقاشی‌ها در کدام قسمت طراحی شده‌اند و کجا باید آن‌ها را دید! یکی از سوالاتی خواهد بود که شاید ذهن شما را هم درگیر کرده است. در جواب باید گفت که برای دیدن نقاشی‌های وانک همین که به کلیسا وارد شوید چشمتان به این نقاشی‌های زیبا می‌افتد و شما را شگفت زده خواهد کرد.از عجایب کلیسای وانک

تماشای نقاشی‌هایی که با رنگ آمیزی فوق‌العاده‌ای بر روی دیوارها و سقف‌های کلیسا هنرمندانه طراحی شده چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. نقاشی‌های این کلیسا از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول همین نقاشی‌هایی است که روی دیوار ترسیم شده‌اند و بخش دیگر هم مربوط به نقاشی‌های زیبایی است که روی چوب‌ها و بوم‌های کلیسا کشیده شده و به قسمت‌های مختلفی آویزان کرده‌اند.

این نقاشی‌ها تمام وقایع و اتفاقاتی را که در گذشته رخ داده برای شما به تصویر می‌کشند، این دقیقا مثل کتابی خواهد بود که شما می‌خوانید و در ذهن خود تصویر سازی می‌کنید. برای تماشای همه تصاویری که آنجاست باید ساعات‌ها وقت گذاشت و دونه دونه آن‌ها را بررسی کرد. البته بیشتر این تصاویری که نقاشی شده‌اند مربوط به موضوعات روز رستاخیز، هفت طبقه جهنم و بهشت و عروج و تولد حضرت مسیح هستند.

کلیسای وانک اصفهان، شاهکار معماری مسیحیان

طرح های کلیسای وانک

طرح‌های کشیده شده در سقف کلیسای وانک به چه معناست؟

علاوه بر دیوارها، سقف کلیسا هم اگر نگاهی بیندازید پر از نقاشی‌های زیباییست از عجایب کلیسای وانک این است که هر کدام از این تصاویر حکایتی از گذشته را بیان می‌کند. در یکی از گنبد‌های بزرگ این کلیسا یعنی در سقف آن داستان زیبای مرگ هابیل و همچنین خلقت حضرت آدم و هوا را به تصویر کشیده‌اند و آنقدر این کار هنرمندانه بوده که گویی در حال خواندن یک کتاب هستی. بدون شک می‌توان اعتراف کرد که این یک شاهکار خارق‌العاده است.

کلیسای وانک همانطور که مشخص است روایات کاملی را از دوران جدید و عتیق در قالب تصویر به نمایش گذاشته که خیلی از گردشگران برای دیدن این تصاویر به اصفهان آمده و این شاهکارهای بی‌نظیر را مشاهده می‌کنند. به جز محوطه داخلی، محوطه بیرونی کلیسا هم تندیس‌هایی از افراد برجسته و مشهور ارمنی مشاهده خواهید کرد که به زیبایی و جذابیت هر چه بیشتر کلیسا افزوده است.

طرح های سقف کلیسای وانک

عجایب کلیسای وانک

تا اینجا با کلیسای وانک تا حدودی آشنا شدید و از زیبایی‌های جذاب و دیدنی آن آگاه شدید، اما از عجایب کلیسای وانک هنوز چیزی نمی‌دانید. موضوع‌های عجیبی درباره این کلیسا زده می‌شود که شاید با شنیدن آن‌ها شما هم به فکر فرو روید. در محوطه بیرونی کلیسا، دقیقا رو‌به‌روی وانک یک مجسمه طوسی رنگی وجود دارد که مردی با لباس بلند و کلاهی روی سرش، ایستاده قرار گرفته و در یک دستش چند کتاب قرار دارد.

چیزی که عجیب به نظر می‌رسد، دست دیگر این مرد ارمنی است که چیزی را در آن نگه داشته و سخت به آن خیره شده است. این مجسمه، مجسمه یک مرد معروف و بزرگ ارمنی است. این مرد شریف در آن زمان برای اولین بار در ایران و حتی در خاورمیانه چاپخانه‌ای را تأسیس کرد و به عنوان بنیان‌گذار این چاپخانه معروف و مشهور شد. اینکه چه چیزی در دست مجسمه قرار دارد هنوز هم یک سوال بی‌پاسخ است. اگر به اصفهان سفر کردید حتما به این مکان سر بزنید.

عجایب کلیسای وانک

از دیگر عجایب کلیسای وانک می‌توان به نوشته‌ای که روی تار مو صورت گرفته اشاره کرد. این تار مو به عنوان یکی از عجایب آن زمان در موزه کلیسای وانک نگهداری می‌شود. این تار مو، تار موی یک دختر ۱۸ ساله است که متنی از تورات روی آن حکاکی کرده‌اند و آن را یک هنرمند ارمنی به نام واهرام هاکوپیان در سال ۱۹۷۵ به موزه وانک اهدا کرده است.

دیدن متن روی مو به علت ریز بودن قابل مشاهده نیست و باید از میکروسکوپی که در موزه وجود دارد برای دیدن متن استفاده کنید. با دیدن تار مو از طریق میکروسکوپ می‌توانید متن را به راحتی بخوانید که نوشته شده است:«به جهت دانستن حکمت و عدل و برای فهمیدن کلمات فطانت».

این مطلب را هم بخوانید
بهترین هتل های شهر اصفهان | معرفی 12 هتل لوکس و بی‌نظیر

چاپخانه کلیسای وانک

همانطور که قبلا هم ذکر کردیم اولین چاپخانه ایران و خاورمیانه توسط یک مرد ارمنی در جلفا تأسیس شد. از عجایب کلیسای وانک قبل از این چاپخانه، چاپخانه سنگی در تبریز وجود داشت؛ اما این چاپخانه سنگی قادر نبود که به صورت حروف چینی متن را چاپ کند. بنابراین اولین چاپخانه مربوط به جلفای اصفهان است. زمانی که این چاپخانه تأسیس شد پس از گذشت ۸ سال، به چاپ اولین کتاب پرداختند.

برای آماده شدن اولین کتاب، روحانیون تلاش زیادی کردند؛ چون نسخه‌ای از زبور بود و حدود یک سال و پنج ماه طول کشید تا کار چاپ این کتاب به اتمام برسد. پس از گذشت چند سال مخالفت‌های زیادی در مورد چاپخانه صورت گرفت که در نهایت باعث آتش‌سوزی در این مکان شد و همه چیز در این آتش‌سوزی سوخت؛ اما خوشبختانه ماشین چاپ در امان ماند. هم‌اکنون این ماشین چاپ به همراه برخی از کتاب‌ها در موزه کلیسای وانک نگهداری می‌شود.

چاپخانه وانک

مسیر دسترسی به کلیسای وانک

حال که در مورد این کلیسا دانستید شاید بخواهید به اصفهان سفر کنید و عجایب کلیسای وانک را از نزدیک ببینید. برای بازدید از کلیسا حتما باید مسیر دسترسی به آن را بدانید و همانطور که قبلا هم گفتیم این کلیسا در یکی از محله‌های معروف به نام جلفا قرار گرفته که از جذاب‌ترین محله‌های اصفهان محسوب می‌شود. در هر جای دنیا که باشید می‌توانید به شهر اصفهان قدم بگذارید و از این نمای تاریخی دیدن کنید.

در شهر اصفهان باید به چهار راه حکیم نظامی بروید و سپس خود را به خیابان نظر شرقی برسانید. وقتی به این خیابان رسیدید خیلی راحت می‌توانید این کلیسا را پیدا کنید اگر برنامه‌ گوگل مپ و نقشه داشته باشید یافتن آن آسان است حتی می‌توانید از افراد آنجا سوال کنید تا راه را به شما نشان دهند.

اگر با خودروی شخصی عازم سفر شدید و خواستید از این کلیسا دیدن کنید، به هیچ وجه نگران پارک ماشین خود نباشید؛ چون یک پارکینگ بزرگ اختصاصی در نزدیکی کلیسا وجود دارد و با خیال راحت می‌توانید ماشینتان را آنجا پارک کنید. اینگونه می‌توانید به جلفا گردی خود در اصفهان بپردازید. برای اقامت در اصفهان هتل‌ها و سوئیت‌های فراوانی وجود دارد که باید از قبل آن را رزرو کنید.

مکان های تاریخی ایران

زمان بازدید از کلیسای وانک

در هر فصل و در هر زمانی که به اصفهان قدم بگذارید می‌توانید ازعجایب کلیسای وانک دیدن کنید. البته در نظر داشته باشید که اصفهان آب و هوای معتدلی داشته و در زمستان‌ها سرمای شدیدی بر این منطقه حاکم می‌شود. بهترین زمان بازدید فصل‌های تابستان و بهار هستند مخصوصا ماه‌های اردیبهشت و خرداد که این شهر را در اوج زیبایی‌ها و سرسبزی‌اش ملاقات خواهید کرد.

برای دیدن عجایب کلیسای وانک می‌توانید در ساعت هشت و نیم الی یک و نیم ظهر و از ساعت چهار تا شش و نیم عصر به این کلیسا مراجعه کنید که در تمام روزهای هفته به روی گردشگران و مسافران باز است. البته در برخی روزها مثل روزهای تعطیل و روز اول عید شمسی و همچنین روزهای ویژه‌ای که خود ارامنه دارند این کلیسا تعطیل است.

برای اینکه با بسته بودن کلیسا مواجه نشوید حتما قبل از رفتن از باز بودن آن اطمینان حاصل کنید. برای بازدید باید بلیط تهیه کنید که به صورت اینترنتی هم امکان پذیر است. قیمت این بلیط برای گردشگران خارجی چند برابر گردشگران ایرانی خواهد بود. برای یک بار هم که شده به جلفا بیایید و از این کلیسا دیدن کنید.

مطالب بیشتر:مکان‌های ناشناخته اصفهان

زمان بازدید از وانک

سخن پایانی

در مجله سپنجا با کلیسای وانک جلفای اصفهان آشنا شدید. متوجه شدید که زیبایی‌ها و جذابیت‌های این کلیسا آنقدر زیاد است که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود کشانده و با ویژگی‌های منحصر به فردش همه را انگشت به دهان گذاشته است. هر چه از عجایب کلیسای وانک گفته شود باز هم کم است؛ اگر گذرتان به جلفای اصفهان خورد حتما از این کلیسای معروف دیدن کنید.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 4 میانگین: 3.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا