بدون دسته بندی

معرفی تمامی کویرهای ایران + نکات مهم آن ها

سفر به کویرهای ایران، یکی از زوایای طبیعت گردی محسوب می شود، با این حال اغلب مردم تصور می کنند طبیعت گردی به معنای گشت و گذار در مناظر سرسبز و درختان انبوه است. خیر! این چنین نیست بلکه طبیعت گردی می تواند شامل تمام اجزای طبیعت باشد از باغات و گل های زیبا گرفته تا کویر گردی و حتی رفتن به قله های مرتفع و تماشای جوشیدن مواد مذاب آتش فشانی!با این حال امروزه اصطلاح کویر گردی برای چنین مسافرت هایی باب شده است. با سپتجا همراه باشید.

معرفی کویرهای ایران

اگر به کویر گردی علاقه دارید در کشور خودمان نیز می توانید گزینه های بسیار زیادی را پیدا نموده و برای بازدید از آن ها راهی نقاط بخصوصی از کشور شوید. ما در این مقاله به معرفی این ها می پردازیم.

مطالعه بیشتر:معرفی اقامتگاه های کویری ایران

۱-کویر مرکزی ایران ( دشت کویر )

کویر مرکزی ایران به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض تقریبی ۳۲۰ کیلومتر و مساحت ۷۷٬۶۰۰ کیلومتر مربع به عنوان پهناورترین منطقه کویری در ایران شناخته می شود. این کویر در جنوب رشته کوه البرز در مرکز شمالی ایران قرار دارد.

۲-کویر لوت

کویر-لوت

دشت لوت یا کویر لوت به عنوان یکی از گرم ترین نقاط زمین، بین استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد.

این دشت با مساحتی بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع حدود ۱۰ درصد از وسعت ایران را دربر گرفته ‌است. بیابان لوت، بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان نیز به ‌شمار می ‌رود.

طول آن حدود ۳۲۰ کیلومتر (۲۰۰ مایل) و عرض آن حدود ۱۶۰ کیلومتر (۱۰۰ مایل) است. بخش مرکزی دشت لوت در سال ‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ گرم‌ ترین نقطه در سطح کره زمین شناخته شد.

مطالعه بیشتر:سوئیت اقامتگاه در کلوت شهداد 

۳-کویر ریگ جن

در غرب دشت کویر و جنوب سمنان، کویری با تپه های شنی و باتلاق های نمکی مشاهده می شود که ریگ جن نام دارد.

به نظر می رسد این قسمت بخشی از دشت کویر است. از آنجا که این منطقه به شدت از منابع آب دور است و هیچ گونه چاه و یا چشمه ای درون آن وجود ندارد یکی از خلوت ترین کویرهای جهان محسوب می شود.

۴-کویر ابوزید آباد کاشان

کویر ابوزیدآباد، بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ است که در شمال شرقی کاشان و شمال شهر ابوزیدآباد قرار دارد. این ناحیه در زمره یکی از معروف‌ترین کویر های ایران است.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین شیرینی فروشی های تهران برای عاشقان شیرینی

منطقه ابوزید آباد به عنوان بخشی از کویر بزرگ ریگ و با نام محلی بیزُوی شناخته می شود. یکی از ویژگی ‌های جذاب این منطقه، داستانها و افسانه‌ هایی است که توسط مردم محلی نقل می‌شود.

گویش مردم در منطقه ابوزیدآباد، تنوع بسیار زیادی دارد. شنیدن چنین گویش‌هایی در سفر به  ابوزیدآباد می‌تواند یک خاطره بیاد ماندنی تلقی گردد.

شهر تاریخی نوش آباد یکی از جاذبه های مهم در این منطقه است. روستای تاریخی و دو هزار ساله ابیانه نیز که در ۳۵ کیلومتری جنوب شهر ابوزیدآباد قرار دارد نیز یکی دیگر از مناطقی است که می توانید ضمن سفر به کویر و بیابان گردی از آن بازدید کنید. پیشنهاد می کنیم حتما به دریاچه نمک چال عروس بروید و لحظات دل چسبی را در آن جا سپری کنید.

۵-کویر مرنجاب

کویر مرنجاب آران و بیدگل در شمال شهرستان آران و بیدگل، در شهر کاشان قرار دارد. این دشت زیبا به همراه مناظر خارق العاده ای که دارد از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از بخش های غربی به کویر مسیله و دریاچه ‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از بخش های شرقی به دشت  بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود می ‌شود.

ارتفاع این کویر  از سطح آبهای آزاد در حدود ۸۵۰ متر است. امنیت، دمای معتدل تر در مقایسه با مناطق بیابانی، جاذبه‌های گردشگری فراوان، تنوع گونه ‌های جانوری و پوشش گیاهی مناطق کویری، یک فضای بکر و جذاب برای گردشگری در این منطقه فراهم نموده است.

۶-کویر بافق

کویر-بافقکویر-بافق

کویر بافق، یکی از زیباترین کویرهای ایران است که در استان یزد واقع شده و تا شمال شهرستان بافق نیز ده کیلومتر فاصله دارد.

این کویر با عنوان کویر درانجیر (دره انجیر) نیز شناخته می شود. مساحت کویر بافق چیزی در حدود ۷۵۰ کیلومتر مربع است و به همین علت می توان آن را یکی از بزرگ‌ ترین کویرهای ایران دانست. در داخل این کویر بزرگ، بیابان‌های مشهور صادق آباد، بیابان پتکستان بافق یزد، بغستان و درانجیر قرار دارند.

پوشش گیاهی این کویر زیبا در بخش های مرکزی شامل گز، اشنان که، شورپسند و خشک ‌زی است. کمی که از مرکز آن دور ‌شوید، شاهد گیاهان همچون گون، تیزک، تاغ، تره، خارشتر، شقایق کوهی، زنبق صحرایی، گل گندم، شیرینک، علف شور، آویشن، انجیر وحشی، اسپند و بادام کوهی نیز خواهید بود.

این مطلب را هم بخوانید
شهر سوخته زابل و علت نامگذاری شهر سوخته

جانورانی از قبیل قوچ، بز کوهی، میش، کل، یوزپلنگ، کفتار و پلنگ را نیز می‌توانید در اطراف این کویر و خارج از بخش های مرکزی مشاهده کنید.

۷-کویر بشرویه

کویر بشرویه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در استان خراسان جنوبی است. این دشت در شرق شهرستان بشرویه قرار دارد و به ‌دلیل نزدیکی به این شهرستان بدین نام معروف شده است. این دشت در زمره عریض ترین کویرهای ایران قرار دارد.

برای رسیدن به ریگ زار بشرویه باید ابتدا به شهرستان بشرویه یا کاشمر بروید. فاصله دشت بشریه  تا مرکز شهر بشرویه، ۲۰ کیلومتر است.

فاصله تهران تا شهرستان بشرویه نیز در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر بوده و فاصله مشهد تا این کویر در حدود ۵۵۰ کیلومتر است.

پس از رسیدن به بشرویه به سمت شرق رانندگی کنید تا به روستای غنی‌آباد و نینگان برسید. اگر همین مسیر را به سمت شرق ادامه دهید به کویر و نمکزار بشرویه خواهید رسید.

۸-مناطق کویری طبس

منطقه-گندم-بریان

طبس به عنوان یکی از مناطق کویری ایران بین دشت لوت و دشت کویر قرار دارد. طبس یکی از معروف ترین مناطق کویری در ایران است.

شما ضمن کویر گردی در دشت طبس می توانید از دشت حلوان، دره جن ها، روستای ازمیغان، دریاچه نمک خور، روستای اسفهک، روستای نایبند و اقامتگاه های بوم گردی این منطقه دیدن کنید.

۹-منطقه گندم بریان

شاید نام این منطقه برای شما تعجب برانگیز باشد. گفته می شود در زمان های بسیار دور کاروانی از این منطقه عبور می کرد که حامل کیسه های گندم بودند.

در میانه راه، گندم ها بر روی زمین ریخته و از کیسه ها خارج می شوند. گندم ها در مدت کوتاهی بر اثر تابش شدید نور آفتاب و داغ بودن خاک منطقه به حالت بریان در می آیند. از آن زمان این منطقه با عنوان دشت  گندم بریان شناخته می شود.

برای رفتن به دشت گندم بریان باید به کرمان و به سمت خروجی شهداد به نهبندان بروید. بعد از اتمام جاده آسفالت یک مسیر خاکی را پیش‌رو دارید که مسیر ناهمواری است.

بعد از گذر از دره کال شور و گذشتن از رودخانه ‌ای کم عمق با آبی بسیار شور به بالای صخره‌ها بروید. چشم انداز اطراف این صخره‌ها بیش از ۱۲۵ کیلومتر ادامه دارد و می توان از آن به عنوان یکی از هیجان انگیزترین بخش مسافرت و کویرگردی نام برد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا