دیدنی های مازندران

راهنمای سفر به رامسر، عروس شهرهای ایران

رامسر یکی از زیباترین شهر‌های شمال کشور است که به عنوان زیباترین شهر و عروس استان مازندران شناخته می‌شود. این مقصد پر طرفدار تفریحی در همه فصول سال پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است. نظر شما درباره سفر به رامسر و دیدن زیبایی این شهر چیست؟ آیا دوست دارید که درباره دیدنی‌های رامسر اطلاعاتی کسب کنید؟ برای سفر به شهر‌های تفریحی باید حداقل اطلاعات لازم را درباره مقصد مورد نظر بدانید.

امروز می‌خواهیم از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا درباره بخش‌های متنوع این شهر زیبا اطلاعاتی را به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب مخفی کردن
12 جاذبه‌های گردشگری که باید از آنجا بازدید کنید

راهنمای سفر به رامسر | اطلاعاتی که لازم است بدانید!

هر گردشگری که می‌خواهد سفری به شهر زیبای رامسر داشته باشد حتماً درباره ساحل زیبای خزر و قرار گرفتن این شهر در محدوده جنگل‌های انبوه شمال شناختی دارد.

اگر قبل از سفر به شهر مورد نظر شناخت کافی از جنبه‌های مختلف آن داشته باشید، علاوه بر داشتن سفری خوب، باعث می‌شود برای ماندن در آن شهر با چالش روبرو نشوید. با همراهی کردن سپنجا و دنبال کردن این مقاله سوالات و مشکلات شما را پیرامون این قضیه بر طرف می‌کند.

آب و هوای رامسر

وقتی تصمیم سفر به یک مقصد گردشگری را دارید. اولین کار باید بررسی وضعیت آب وهوایی آن مکان باشد. اغلب شهر‌های شمالی دارای وضعیت آب و هوایی یکسان با اندکی تفاوت هستند. گردشگری که در هرکدام از دو فصل گرم و سرد سال به رامسر سفر می‌کند، از آب و هوای این شهر لذت خواهد برد.

رامسر در فصل تابستان از آب و هوای گرم و مرطوب (شرجی) و در فصل زمستان از آب و هوای معتدل برخوردار است. به نظر شما کدام فصل سال برای سفر به رامسر مناسب است؟

راهنمای سفر به رامسر

بررسی جغرافیای رامسر در راهنمای سفر به رامسر

دانستن برخی از اطلاعات درباره مسیر‌های سفر و شناخت از محدوده جغرافیایی آن مطمئناً کمک زیادی به شما و گذراندن سفری بهتر می‌کند. در ادامه این مقاله به بررسی اطلاعات مربوط به جغرافیای مکان در مورد این شهر می‌پردازیم. اگر قصد سفر از تهران به سمت رامسر را دارید باید مسیری با حدود ۲۷۷ کیلومتر را طی کنید.

مدت زمان این سفر از طریق مسیر هوایی ۴۱ دقیقه و از طریق مسیر‌های زمینی ۵ دقیقه می‌باشد.

برای رفتن به شهر تفریحی رامسر می‌توانید مسیر‌های مختلفی را تجربه کنید. اگر مبدا سفر شما تهران باشد و با وسیله نقلیه خود سفر را آغاز کنید باید از سمت جاده کرج-چالوس اقدام به سفر کنید.در این مسیر از شهر‌های زیبا و دیدنی تنکابن و عباس‌آباد گذر خواهید کرد. از طریق اتوبوس‌های مسیر تهران-رامسر و از ترمینال غرب نیز می‌توانید به رامسر سفر کنید.

تجربه این سفر از طریق مسیر هوایی هم مزایای خودش را دارد. شما با خرید بلیط هواپیمای تهران به رامسر می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شهر رامسر برسید. مسیر هوایی رامسر هم بسیار دل انگیز است. در بین مسیر شاهد مناظر زیبای شمال کشور و چشم‌انداز‌های هیجان انگیزی از دریا‌ها و جنگل‌ها خواهید بود.

پیشنهاد می‌کنیم برای یکبار هم که شده سفر با هواپیما را به رامسر تجربه کنید. از نظر شما کدام راه برای سفر به این مقصد تفریحی مناسب است؟

دلایل انتخاب رامسر برای تفریح

در راهنمای سفر به رامسر به دلایلی که موجب شده گردشگران متعددی برای سفر به بخش‌های شمالی کشور، رامسر را مقصد تفریحی خود انتخاب کنند. اشاره کرده‌ایم:

  • همان‌طور که در بالا گفتیم رامسر به علت زیبایی بسیار در بین شهر‌های شمالی به عروس مازندران لقب گرفته و این زیبایی می‌تواند تأثیر زیادی در انتخاب مقصد گردشگر داشته باشد.
  • وجود آب و هوای تازه و دلچسب برای گذراندن بهترین اوقات زندگی، این آب و هوا بر روحیه شما تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.
  • محدوده جغرافیایی هیجان انگیز رامسر که با قرار داشتن بین جنگل‌های سرسبز، کوه ه‌های متعدد و دریا مناظر و چشم‌انداز‌های طبیعی و زیبایی را به نمایش گذاشته‌است.
  • وجود جاذبه‌های طبیعی و دیدنی نظیر قلعه مارکوه، سواحل دریای خزر، تله کابین رامسر، کاخ موزه، رامسر، روستای جواهرده، بلوار معلم، جنگل دالخانی، هتل‌های قدیمی و لوکس و مراکز خرید بازدید گردشگران از این شهر هرا افزایش داده‌است.

علت انتخاب شما برای سفر به رامسر چیست؟ چه چیزی شما را جذب این شهر کرده‌است؟

معرفی کامل شهر در راهنمای سفر به رامسر

وجود برخی از ویژگی‌ها موجب شده شهر رامسر از دیگر شهر‌های شمالی متفاوت تر به نظر برسد. اما برای اینکه شما هم از این اطلاعات بهره‌مند شوید ما را در ادامه مقاله‌ی راهنمای سفر به رامسر در سپنجا همراهی کنید. تا سفری خوب و لذت بخش را تجربه کنید.

راهنمای سفر به رامسر

زبان مردم رامسر برگرفته از اقوام گیلکی است و اقوام مهاجر ترک بخش قابل توجهی از این شهر را تشکیل می‌دهند. زبان عامیانه مردم رامسر هم که امروز بیشتر با این زبان ارتباط برقرار می‌کنند زبان فارسی می‌باشد. جمعیت شهر رامسر بر اساس آخرین آمار سرشماری که در سال ۱۳۹۵ اتفاق افتاد ۷۴۱۷۹ نفر بود.

اقتصاد در رامسر بر چه پایه ای استوار است؟

در سفر به رامسر با مشاغل محلی و بومی متنوعی در زمینه کشت و صنعت و تجارت آشنا خواهید شد. مشاغلی مانند کشاورزی، ماهیگیری، باغداری و جذب گردشگر در اقتصاد شهر رامسر تاثیر مثبتی گذاشته‌است.

مردم رامسر به دلیل وجود گردشگران مختلف داخلی و خارجی، منابع درآمدی مختلفی مانند اجاره سوئیت و ویلا، راهنمای سفر به رامسر و بخش‌های دیدنی آن، ارائه خدمات تفریحات ساحلی و فروش انواع صنایع دستی دارند.

بخش عمده اقتصاد شهر رامسر را کشاورزان و باغداران با ارائه انواع مرکبات، لبنیات و خشکبار تشکیل می‌دهند. شما می‌توانید برای خرید محصولات محلی و با کیفیت بومی رامسر از روستانشینان اطراف این شهر انواع لبنیات، برنج، چای درجه یک ایرانی، عسل با کیفیت و طبیعی، گل گاوزبان تازه و معطر، انواع ماهی‌های دریایی و رودخانه پرورشی و … اقدام کنید.

راهنمای سفر به رامسر و واقعیت‌هایی که جالب است در مورد آن بدانید

همان‌طور که می‌دانید هر شهری با گذر زمان شاهد اتفاقات زیادی بوده‌است و ممکن است این وقایع برای این شهر نتیجه مثبت و یا منفی داشته باشد. شهر رامسر هم از این قاعده مستثنا نیست. این شهر دارای جاذبه های زیادی در زمینه اقتصاد و جذب توریست می‌باشد. در ادامه مقاله با واقعیت‌های جذابی پیرامون این موضوع مواجه خواهید شد، کافی است سپنجا را دنبال کنید.

  1. رامسر توانسته در تولید انواع مرکبات به نتایج خوبی دست پیدا کند از جمله این مرکبات می‌توان به کیوی اشاره کرد. داشتن رتبه چهارم جهان در تولید کیوی و رتبه هشتم آن در صادرات آن از بازخورد مثبت تولیدات میوه در این شهر است.ذکر این نکته نیز لازم است که در سال ۱۳۴۷ اولین نهال کیوی در ایران و در شهر رامسر کاشته شده‌است.
  2. میزان تولید سالانه ۳۰ تا ۴۰ تن گل گاوزبان خشک توسط روستای جنت بار رامسر که به عنوان پایتخت گل گاوزبان ایران لقب گرفته‌است. اثر مهمی بر اقتصاد این شهر گذاشته و به جذب گردشگران داخلی و خارجی کمک زیادی کرده‌است. بنابراین بعداز مطالعه راهنمای سفر به رامسر می‌توانید برای سفر به روستای جنت بار برنامه‌ریزی کنید و از گل گاوزبان این شهر تهیه کنید و طعم خاصی را به سفر خود بدهید.
  3. آیا می‌دانستید رامسر با مریخ از نظر شرایطی تقریباً یکسانی دارند؟ یک واقعیت جذابی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که طبق تحقیقات دانشمندان ناسا در آمریکا مردم شهر رامسر بهترین انتخاب برای سفر به کره مریخ هستند و می‌توانید شرایط محیطی آنجا را تحمل کنند. علتی که این شرایط را ایجاد کرده‌است. تابش پرتو‌های فراوان نور خورشید به سطح قرمز مریخ است، با تابش این پرتوها انعکاس آنها بیشتر خواهند شد؛ بنابراین مردم رامسر که می‌توانند ۸۰ درصد بیشتر از میزان متوسط جهانی این پرتوها را تحمل کنند. شرایط بهتری را برای سفر به مریخ دارند. این پرتوها به تشکیل گلبول‌های سفید خون کمک زیادی می‌کند که باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه خواهد شد.
  4. کنوانسیون رامسر، درباره این حقیقت جالب چیزی می‌دانید؟ نام رامسر بر روی یکی از قرار داد‌های محیط زیست جهانی قرار دارد؛ که اکثر مردم جهان آن را به عنوان کنوانسیون رامسر می‌شناسند. اما کنوانسیون رامسر چه نوع توافقی است؟ مورد ذکر شده در این توافق عبارت است از پژوهش و تحقیق و پشتیبانی درباره کشور‌هایی که عضو بر روی تالاب‌های دنیا هستند. بخصوص آن‌هایی که شرایط زیست پرندگان آبزی را دارند. سال توافق کنوانسیون رامسر ۱۹۷۱ میلادی بوده‌است.
  5. دیگر واقعیت جالبی که به شهر رامسر مربوط می‌شود. میزان پرتو‌گیری قابل توجه مردم بخش‌هایی از رامسر است. این پرتو‌گیری از گاز‌های گاما و رادن صورت می‌گیرد. به طوری که مقدار قابل توجه آن از پرتو‌گیری کارکنان راکتور هسته ای بیشتر است. این آلودگی حاصل از مواد رادیواکتیویته تاثیر زیادی بر چشمه‌های آبگرم گذاشته‌است.

راهنمای سفر به رامسر برای تجربه سفری خوشمزه با تجربه انواع غذاها

راهنمای سفر به رامسر

دیگر شناختی که باید در مورد مقصد تفریحی که می‌خواهید به آنجا سفر کنید بدانید اطلاعات لازم درباره انواع سوغات، صنایع دستی و بومی و انواع خوراکی‌های آن منطقه است.

این موارد به جذاب تر شدن و زیباتر شدن سفرتان کمک ویژه ای می‌کند. همواره برای سفر به شهر مورد نظر پیش از آنکه سفرتان را آغاز کنید، سعی کنید برنامه غذایی و انواع غذاهای آن منطقه را بشناسید. به نظر شما بهترین غذای شهرستان رامسر چیست؟

معرفی خوشمزه‌ترین غذا‌ها در راهنمای سفر به رامسر

رامسر در پخت و پز انواع غذا‌های محلی و بومی شهرت خاصی دارد. مواد اولیه بیشتر این غذاها را برنج، انواع سبزیجات محلی، پرنده‌ها، لبنیات محلی تشکیل می‌دهند. استفاده از خوشمره‌ترین چاشنی‌ها در کنار غذا به بهتر شدن طعم و عطر آن کمک می‌کند.

چاشنی‌هایی مانند انواع زیتون پرورده، اشپل انواع ماهی، سیر تازه، باقلی تازه و …. با سفر به رامسر و تجربه غذا‌های محلی آن منطقه سفری با خوش طعم را سپری خواهید کرد. نظر شما درباره غذا‌های رامسر چیست؟

 ۶ مورد از غذا‌های معروف رامسر

  • کباب ترش: مگر می‌شود به رامسر بروید و کباب ترش نخورید. کباب ترش غذایی خوشمزه و پرطرافدار که مواد اولیه آن را گوشت گوساله یا گوسفند تازه، گردو و رب انار ترش تشکیل می‌دهد.
  • پٌلا سَر تره: از دیگر غذا‌های محلی خوش طعم رامسر که می‌توانید آن را با برنج، سبزی تازه محلی، سیر تازه، پیاز محلی، گوجه فرنگی، تخم مرغ محلی و همراه ماهی یا مرغ یا کباب و ماست سرو کنید.
  • فسنجان با رب ترش: فسنجان ازانواع غذا‌های شمال کشور است که در سراسر کشور هم پخت می‌شود اما تفاوت نوع محلی و شمالی آن با بقیه‌‌‌ی آنها استفاده از رب انار ترش به عنوان چاشنی غذا است. این غذا با گوشت مرغ یا مرغابی درست می‌شود.
  • هلوه آب تره: نوع دیگری از غذا‌های ترش شمالی است. مواد اولیه هلوه آب تره خورشتی عبارت است از سبزیجاتی مثل نعناع، کوتکوتو، گشنیز و ترشک و تخم مرغ و جوجه کباب شده یا سرخ شده، این غذا به وسیله فلفل، گوجه فرنگی و رب آلوچه جنگلی طعم دار می‌شود.
  • دوآب: مواد اولیه دوآب کشک به صورت سابیده، مقداری آب، گوشت پخته شده و نعناع و پیاز سرخ شده‌است. تفاوت این غذا با کله جوش در استفاده از کشک سابیده شده می‌باشد.
  • انواع ماهی شکم پر: پرطرفدارترین غذای شمالی که اکثر مردم باید آن را تجربه کرده باشند. ماهی شکم پر است. مواد اولیه برای تهیه ماهی شکم پر سبزیجات محلی و مقدار قابل توجهی گردو می‌باشد.
این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های دیدنی رامسر

سایر غذا‌های خوشمزه شمالی که در برنامه غذایی مردم شهر‌های شمال قرار دارد. عبارت اند از کته کباب، سیر قلیه، ترش تره، انواع ترشی، انواع مربا و … که ما برای جلوگیری از طولانی شدن مقاله‌ی راهنمای سفر به رامسر از توضیح دادنشان صرف نظر کردیم ولی شما در سفر خود به شهر زیبای رامسر آنها را تجربه کنید. همچنین می‌توانید با یادگرفتن تور پخت این غذاها خودتان پخت آن را تجربه کنید.

در راهنمای سفر به رامسر با سوغات و صنایع دستی رامسر آشنا شوید!

رامسر مانند همه شهر‌های دیگر کشور از گذشته تا به حال از گنجینه ی متنوع سوغات و صنایع دستی برخوردار بوده‌است. از صنایع دستی رامسر چه می‌دانید؟ نظر شما در مورد سوغات و خوراکی‌های رامسر چیست؟ پاسخ این سوالات را می‌توانید با همسفری سپنجا پیدا کنید.

راهنمای سفر به رامسر

معرفی انواع سوغات و صنایع دستی رامسر

  • صنایع دستی چوبی: محصولاتی که در رامسر از جنس چوب تولید شده مانند تخته‌های شطرنج، جعبه‌های مختلف، دیگر محصولات تزئینی چوبی و … از پرطرفدارترین صنایع دستی شمال و شهر رامسر محسوب می‌شوند.
  • نمد: از صنایع دستی رامسر که به دلیل استقبال کمتر گردشگران کم‌کم به فراموشی سپرده می‌شود. رامسر بهترین نوع نمد را تولید می‌کند. در گذشته این محصول دست‌ساز جزو معروف‌ترین صنایع دستی بوده‌است.
  • حصیر بافی: هنر حصیر بافی از گذشته تا به امروز شهرت فراوانی داشته‌است. شمال ایران معدن بافت حصیر و توزیع آن به سراسر کشور است.
  • بافت انواع عروسک و روسری: در حین عبور از مسیر رامسر اگر دقت کنید افراد محلی زیادی را می‌بینید که مشغول بافت عروسک و روسری هستند. امروزه مسافران این محصولات را در قالب سوغاتی تهیه می‌کنند.
  • تولید انواع مربا و شربت: تولید فراوان انواع مرکبات و گل‌ها رامسر را به مرکز تولید مربا و شربت‌های میوه ای تبدیل کرده‌است. راهنمای سفر به رامسر به شما پیشنهاد می‌کند هنگام برگشت از سفر انواع مربا و شربت بهارنارنج، شقاقل، تمشک را تهیه کنید. رامسر از نظر تولید انواع مربا محبوبیت خاصی دارد.
  • ترشیجات: ترشی‌های خوشمزه ای که می‌توانید با سفر به رامسر طعم واقعی آن‌ها را بچشید عبارت است از ترشی هفت بیجار، سیر ترشی، ترشی بادمجان، ترشی لیته و ترشی انواع مرکبات. استفاده از این خوراکی‌ها به عنوان چاشنی، طعم فوق‌العاده ای به غذا می‌بخشد.
  • تولید میوه‌های فرآوری شده لواشک‌های خوشمزه: مناطق شمال کشور مرکز تولید لواشک و انواع میوه‌های فرآوری شده‌اند. اگر به بازار‌های محلی رامسر بروید با فروشگاه‌های لواشک و انواع سوغاتی مواجه خواهید شد.

دیگر محصولات اساسی رامسر که اقصاد شهر بر پایه آن هاست عبارت است از چای ایرانی، برنج درجه یک ایرانی، سبزیجات و گیاهان محلی خشک دارویی، لبنیات محلی شمال، انواع مغز‌ها، انواع ماهی‌ها و … اکثر مسافران داخلی با سفر به شمال کشور وقت زیادی برای خرید کلی این محصولات اختصاص می‌دهند.

جاذبه‌های گردشگری که باید از آنجا بازدید کنید

شهر توریستی رامسر پتانسیل ویژه ای در جاذبه‌های گردشگری دارد. مسافران برای گشت و گذار در رامسر گزینه‌های زیادی را برای انتخاب دارند. شناخت شما از جاذبه‌های گردشگری رامسر چیست؟ بیشتر چه مکان‌هایی نظر گردشگر را جلب می‌کند؟ در ادامه مطلب اطلاعات کاملی را در خصوص جاذبه‌های گردشگری رامسر ارائه کرده‌ایم.

۱- جنگل دالخانی معروف‌ترین جاذبه رامسر (شاهکار طبیعت)

دوست دارید با سفر به رامسر گشت و گذار در جنگل دالخانی را تجربه کنیم؟ درباره این طبیعت بکر و شگفت‌انگیز چه می‌دانید؟ با ورود به جنگل دالخانی از زیبایی فراوان و چشم‌انداز‌های هیجان انگیز این منظره دچار حیرت خواهید شد.

جنگل دالخانی با وجود درختان سر به فلک کشیده زیبایی خاصی به مسیر رانندگی شما می‌بخشد. چرا گردشگران از جنگل دالخانی بازدید می‌کنند؟

راهنمای سفر به رامسر

دلایل سفر به جنگل دالخانی رامسر

  • پرطرفدار‌ترین و معروف‌ترین جاذبه دیدنی رامسر است.
  • مسیر جنگلی با چشم‌اندازی فوق‌العاده و زیبایی را تشکیل می‌دهد.
  • در طول سال میزبان جنگل دوستان و طبیعت گردان زیادی است.
  • وجود روستا‌های گرسماسر، جنت رودبار و … در پایان مسیر جنگل جذابیت خاصی به این طبیعت داده‌ است.

با جنگل دالخانی بیشتر آشنا شوید

موقعیت جنگل شگفت‌انگیز دالخانی، در جنوب شرقی رامسر با حدود فاصله ۳۰ کیلومتری است. این جنگل با ویژگی نیمه کوهستانی که دارد با فاصله ۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا و مساحتی نزدیک به ۶۰۰ هزار متر مربع در ارتفاعات کوهستانی البرز قرار دارد.

همچنین مسیر ییلاق جنت رودبار از کنار این جنگل می‌گذرد. زیبایی جنگل با پوشش‌های متراکم و وجود مه‌های غلیظ شگفت‌انگیز باعث شده جنگل دالخانی به عنوان دالان بهشتی شناخته شود.

مکان‌های دیدنی و تفریحاتی که در جنگل دالخانی وجود دارد

باید کوله بار سفر خود را ببندید تا با جذابیت‌های جنگل دالخانی بیشتر آشنا شوید. با ورود به جنگل دالخانی و دیدن طبیعت بهشتی، مه غلیظ اطراف درختان، جاده‌های پیچ در پیچ و درختان کهن‌سال و سر به فلک کشیده می‌توانید بهشت را مقابل چشمانتان تصور کنید. زیبایی‌های این طبیعت بکر و هیجان انگیز به قدری است که گردشگر غرق در خود می‌کند.

استفاده از خوراکی‌های طبیعی در طول مسیر مثل عسل، پرورش ماهی و سایر سوغاتی‌ها و جنگل نوردی با تور‌های متنوع، عکاسی و پیک نیک در کلبه‌های چوبی و آلاچیق‌هایی که در جنگل وجود دارد و از طرفی بازدید از پیچ هفت شهیدان می‌تواند زیبایی سفرتان را دو چندان کند.

سد جیران مسیر جذاب و زیبا برای رسیدن به جنگل دالخانی

شما برای رسیدن به جنگل دالخانی کدام مسیر را ترجیح می‌دهید؟ اگر می‌خواهید از مناظر زیبای اطراف سد جیران بهره‌مند شوید، با عبور از مسیری که در سه راهی شستا به سمت راست قرار دارد به این مکان دست پیدا کنید. با رسیدن به مسیر سد و گذر از فزار و نشیب‌های موجود در راه با چشم‌انداز فوق‌العاده ای مواجه خواهید شد.

وجود همچنین منظره ای با ترکیب دریاچه فیروزه ای و جنگل‌های اطراف آن بهترین اوقات را در سفر برایتان رقم خواهد زد. وقت آن است طعم لذت سفر به رامسر را بچشید. حالا دوست دارید چگونه و از چه مسیر به جنگل دالخانی برسید؟

 ۲- معرفی روستای جنت رودبار (پایتخت گل گاوزبان)

راهنمای سفر به رامسر

روستای ییلاق جنت رودبار، برای سفر در فصل گرم سال به مناطقی با آب و هوای خنک رامسر و روستای ییلاق جنت رودبار بسیار مناسب است.

آب و هوای این روستا در گرم‌ترین فصل سال برای گردشگران جذاب خواهد بود. موقعیت مکانی این روستا از مرکز شهر رامسر ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. اگر علاقمند هستید به منطقه ییلاقی جنت رودبار برسید باید جنگل دالخانی را پشت سر بگذارید.

وجود جاهای دیدنی در این روستا مثل آبشار‌های متنوع کوچک و بزرگ، دشت‌های وسیع با پوشش بنفش گل گاوزبان، مه غلیظی که روستا را احاطه می‌کند و مزارعی با چشم‌انداز‌های خیره کننده هر وقت از سال گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

آیا می‌دانید چرا روستای جنت رودبار به عنوان پایتخت گل گاوزبان شهرت دارد؟ میزان تولید سالانه ۴۰ تن گل گاوزبان به عنوان گیاه دارویی موجب شده این محصول در قالب مهم‌ترین محصول کشاورزی به بازار عرضه شود.

اگر برای سفر به رامسر و روستای ییلاقی جنت رودبار آماده هستید. با راهنمای سفر به رامسر نگران اسکان و اقامت در این مکان را نداشته باشید. اکثر افرادی که به عنوان گردشگر به این منطقه سفر می‌کنند.

برای ماندن و اقامت با چالش‌هایی رو به رو می‌شوند. ما در سامانه سپنجا آماده ارائه هرگونه خدمات نظیر رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی هستیم تا دغدغه اقامت در شهر رامسر و مناطق اطراف آن را نداشته باشید.

۳- روستای گرسماسر (گرسمه سر) کجاست؟ و چرا به آنجا می‌رویم؟

روستای گرسماسر، به عنوان عقیق سبز رامسر شناخته شده‌است و در مسیر پایانی جنگل دالخانی قرار دارد. با قرار گرفتن در این روستا می‌توانید چشم‌اندازی کامل از شهر‌های رامسر، تنکابن و جنگل‌های اطراف داشته باشید.

روستای گرسماسر در کنار کوه سماموس قرار دارد. این روستا با قرار گرفتن در موقعیت مکانی با ارتفاع ۲۰۰۰ متر از دریا و فاصله ای نزدیک به ۶۰ کیلومتر از جنوب غربی رامسر، دارای آب و هوای خنک و مطلوب در فصول گرم سال است.

از روستای گرسماسر بازدید کنید و (با یک تیر دو نشان بزنید)

ممکن است سؤالی برایتان مطرح شود، که چرا به روستای گرسماسر برویم؟ همان‌طور که در بالا گفتیم روستای گرسماسر داشتن جذابیت‌های فراوان مثل مزارع سرسبز و پوشش گیاهان دارویی، چشم‌انداز زیبا و دیدنی جنگل‌های هیرکانی، خانه‌های قدیمی در روستا، بافت زیبای روستا و کوچه‌های پی در پی همه از مواردی است که شرایط را برای سفر به این روستا فراهم می‌کند.

راهنمای سفر به رامسر

اینکه می‌گوییم با یک تیر دو نشان می‌زنید یعنی مسیر رسیدن به روستای گرسماسر (عقیق سبز) رامسر از جنگل دالخانی می‌گذرد. وقتی شما از این مسیر عبور می‌کنید از جاذبه جنگل هم استفاده می‌کنید.

روستای گرسماسر رامسر قدمت تاریخی بسیاری دارد. تا حدودی که رابینو از این روستا در سفرنامه خود آورده است. بالای کوه دزکول قلعه ای با نام گرزمان سر وجود دارد و گرزمان در لغت یعنی مکانی بالای بهشت این قلعه قدمتی بالغ بر ده قرن دارد و به دوران حسن صباح مربوط می‌شود. با گذشت زمان گرزمان سر به گرسماسر تغییر کرد.

 ۴- شناختی از روستای جواهرده (نگین شمال کشور)

روستای جواهر ده نگینی زیبا در شهر رامسر، مطمئن باشید لذت سفر در رامسر با گشت و گذار در روستا‌های آن تکمیل می‌شود. بد نیست با هم از جاده و مسیر‌های رؤیایی جنگل و سایر روستا‌های اطراف عبور کنیم و خود را به روستای جواهرده برسانیم. دوست دارید جواهرده را بشناسید یا علت سفر به این روستای زیبا را بدانید؟ باید در ادامه راه همسفر ما باشید.

جاذبه روستای جواهرده و دلیل انتخاب آن برای اقامت

اگر به هیجان در دل طبیعت علاقمند هستید با سفر به رامسر بازدید از روستای جواهرده را از قلم نیندازید. روستای جواهرده فاصله ای حدود ۲۹.۵ کیلومتر از رامسر در بخش جنوب غربی شهر قرار دارد.

وجود کوه‌های متعدد و جاده‌های پیچ در پیچ در مسیر سرسبز و شگفت‌آور روستا بر زیبایی افق دید گردشگران تأثیر زیادی می‌گذارد. وقتی در روستای جواهرده قدم می‌گذارید به علت ارتفاع زیاد آن با زمین می‌توانید ابر‌ها را در آغوش بگیرید و آن‌ها را به خوبی احساس کنید.

راهنمای سفر به رامسر

موقعیت مکانی روستای جواهرده از سطح دریا ارتفاع ۲۰۰۰ متری دارد. اطراف این روستا را سه قله سرخ رنگ تله، واژگ سه برار رژه و سماموس فرا گرفته‌اند. روستای جواهرده در گذشته به عنوان منطقه ییلاقی با آب و هوایی معتدل شهرت داشته‌است و مردم با گرم شدن شدید هوا به این روستا مهاجرت می‌کردند. در ادامه به معرفی دیدنی و جاذبه‌های نگین شهر رامسر اشاره کرده‌ایم.

  • آبشار‌های متنوع کوچک و بزرگ در تمام فصول
  • پارک جنگلی صفارود و آب‌های معدن
  • دریاچه قو
  • چشمه‌هایی نظیر چشمه کوه کنین، برشی و چشمه سلیمان
  • پوشش انبوه جنگل و مزارع و مراتع روستا
  • کوه‌های به هم پیوسته روستای جواهرده
  • مسجد دینه
  • قبرستان تاریخی گبری
این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به شمال در زمستان

 ۵- گشت و گذر در جنگل‌های دو هزار تنکابن

وقت سفر به منطقه تنکابن و تفریح و گشت و گذار در جنگل‌های دو هزار است. آیا تابحال نام جنگل‌های دو هزار به گوشتان خورده‌است؟ درباره جنگل‌های دو هزار تنکابن چه اطلاعاتی دارید؟ لازم است قبل از سفر به این مناطق زیبا و هیجان انگیز اطلاعاتی درباره آب و هوا، علت سفر و چگونگی طبیعت گردی این جنگل‌ها بدانیم.

راهنمای سفر به رامسر

معرفی جنگل دوهزار تنکابن، چرا جنگل دوهزار را برای تفریح انتخاب می‌کنیم؟

در توابع شهر تنکابن بخشی به نام خرم‌آباد وجود دارد؛ که به عنوان دو هزار شناخته شده‌است. جنگل‌های دوهزار تنکابن طبیعت منحصر به فرد و خاصی تا به آن جا سفر نکنید زیبایی آن را احساس نخواهید کرد.

با سفر به منطقه دوهزار باید از مسیر رودخانه که سرچشمه آن ارتفاعات الموت است و زیبایی‌های جذابی را با وجود درختان راش، چنار، هیرکانی و … فراهم نموده عبور کنید. از دلایلی که گردشگران به این جنگل سفر می‌کنند می‌توان به وضعیت آب و هوای مطلوب و معتدل، شکم گردی دلچسب با ماهی کبابی، جنگل گردی و پیاده‌روی در طبیعت و انتخاب جای مناسب برای اسکان اشاره کرد.

 ۶- معنای واقعی سفر با بازدید از بلوار معلم رامسر

خیابانی قدیمی در دوره پهلوی که زیبایی خاصی را به شهر رامسر بخشیده‌است. در گذشته به علت قرار داشتن قمارخانه و کازینو در پایان بلوار اسم این بلوار به نام بلوار کازینو شناخته شده‌بود.

تغییر نام این بلوار به بعد انقلاب مربوط می‌شود که نام معلم نامگذاری شد. ساخت این بنا همزمان با احداث هتل قدیم رامسر در سال ۱۳۱۰ بوده‌است. در ابتدا بلوار معلم رامسر مسیر رفت و آمد ماشین‌ها بوده که بعد‌ها به عنوان پیاده‌رو از آن استفاده می‌شد. علاوه بر این گشت و گذار در فصول مختلف سال در این خیابان از جذابیت خاصی برخوردار است.

وجود کوه و جنگل در آغاز بلوار و دریا در انتهای بلوار زیبایی این خیابان را چند برابر کرده‌است. درخشش این بلوار مانند نگینی در شهر باعث شده جذابیت رامسر دو چندان شود.

از ویژگی‌های مهم این بلوار می‌توان به ثبت آن در تاریخ ۵ دی سال ۱۳۵۲ به عنوان اثر ملی اشاره کرد. اگر دوست دارید سفری خاطره انگیز به رامسر داشته باشید حتماً از بلوار معلم رامسر بازدید کنید.

راهنمای سفر به رامسر

 ۷- معرفی محبوب‌ترین جاذبه شمال (تله کابین رامسر)

در ادامه سفر به رامسر خوب است با زیباترین خط تله کابین ایران آشنا شویم. آیا شما علاقمند به استفاده از تله کابین رامسر هستید؟ تله کابین رامسر سالانه میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جهت ارائه بهترین خدمات رفاهی و تفریحی می‌باشد. در ادامه مطلب با جاذبه‌های این مجتمع تفریحی و ورزشی شمال کشور بیشتر آشنا خواهیم شد.

معرفی بام سبز رامسر (تله کابین رامسر) و ویژگی‌های آن

در بین جاذبه‌های گردشگری شهر رامسر مجموعه تفریحی بام سبز رامسر یا همان تله کابین رامسر در بین عموم طرفدار زیادی دارد. افتتاح این مجموعه توریستی در سال ۱۳۸۷ صورت گرفته‌است.

این تله کابین دارای امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی است که شامل مراکز خرید و رستوران، پارکینگ، ویلا جهت اقامت، سرویس‌های بهداشتی، تلفن، کافی شاپ، فروشگاه است. از امکانات تفریحی این منطقه می‌توان به کلوپ تفریحات دریایی، پل معلق، زیپ لاین، پینت بال، شهربازی و … اشاره کرد.

این مرکز تفریحی پرطرفدار، دارای خط کابلی است که دریا را به کوه وصل می‌کند جالب است این خط کابل زیباترین و خاص‌ترین چشم‌انداز را بین تله کابین‌های سراسر ایران ایجاد کرده‌است. هنگام عبور از دره و کوه ایل میلی شاهد مناظر زیبا و چشم‌انداز‌های هیجان انگیزی خواهید بود.

بعد از گذر این مسیر در ارتفاع ۸۰۰ متری متوقف می‌شوید. پایان مسیر تله کابین مکانی است که با قرار گرفتن در آن می‌توانید بخش غربی شهر چابکسر و از طرفی شرق رامسر را نظاره گر باشید و نهایت لذت را ببرید. لازم است ذکر شود ظرفیت هر تله کابین ۴ نفر می‌باشد و فقط به کمک تله کابین می‌توانید به مراکز رفاهی و اقامتی منطقه راه پیدا کنید.

راهنمای سفر به رامسر

 ۸- آشنایی با قلعه مارکوه

اکثر افرادی که شمال کشور را برای تفریح و اوقات فراغت خود انتخاب می‌کنند برای استفاده از جنگل و دریا به این مناطق سفر می‌کنند. اما اگر قبل از اینکه سفر خود را آغاز کنند مطالعه و شناختی درباره جاذبه‌های گردشگری و تفریحی و حتی تاریخی آن محل داشته باشند، حتماً سفری بهتری خواهند داشت. اگر علاقمند به شناخت مکانی تازه و جذاب هستید در ادامه با سپنجا همراه باشید.

قلعه مارکوه کجاست؟ و چه جذابیتی برای سفر به آنجا وجود دارد؟

راهنمای سفر به رامسر قصد دارد شما را در سفر به قلعه مارکو و دادن اطلاعاتی در مورد این منطقه همراهی کند. با رفتن بر فراز این قلعه می‌توانید مناظر زیبایی از دریا، دشت‌های تنکابن و کوه‌های به هم پیوسته رامسر را نظاره گر باشید.

ساخت بنای قلعه در دوره پس از اسلام بوده‌است و آثاری که امروز از آن باقی مانده برج‌های نگهبانی آن است که طول ارتفاع آن حدود ۲۶۰ متر می‌رسد و ارتفاع آن از آب‌های آزاد هم بیشتر است. از دیگر آثار ملی ایران که از مناطق شمال کشور است می‌توان از قلعه مارکوه نام برد. کاربرد قلعه مارکوه در گذشته نظامی بوده و مساحت آن نیز ۶۰۰ هزار متر مربع بوده‌است.

چگونه به قلعه مارکوه برسیم؟

نام محلی قلعه مارکوه واقع در ارتفاعات رامسر (مرکو) بوده و برای رسیدن بر فراز این قلعه باید ۳۱۱ پله کوتاه سیمانی را از میان انواع درختان و پوشش‌های مختلف گیاهی طی کنید. مدت زمان عبور از این مسیر راحت و زیبا حدود ۱۵ دقیقه است. بعد از گذشتن مقداری از مسیر با برجی بلند که نشانگر قلعه است مواجه خواهید شد. در این صورت شما باید از قسمت جنوب شرقی قلعه به محوطه قلعه که تنها آثار باقیمانده از قلعه است ورود پیدا کنید.

از آثار باقیمانده قلعه فقط سه برج بلند را ملاحظه می‌کنید. دیگر آنچنان اثری از قلعه مارکوه به عنوان یک سفر تاریخی باقی نمانده‌است افرادی که تصمیم به بازدید از ماکوه را دارند بیشتر به خاطر ارتفاعی که دارد این مسیر را طی می‌کنند تا شاهد چشم‌انداز‌های زیبای مناظر مقابل باشند.

راهنمای سفر به رامسر

 ۹- معرفی زیباترین کاخ مرمرین شمال ایران (کاخ سلطنتی)

شما می‌توانید با بازدید از زیباترین بنای تاریخی در شهر رامسر سفری خاطره انگیز داشته باشید. نظر شما درباره یک سفر تاریخی دلچسب در شمال ایران چیست؟ شاید اکثر مسافران و گردشگران رامسر را با جنگل‌های انبوه و دریای خزر شناخته باشند و توجه زیادی به بخش تاریخی این شهر نکنند.

ما در این‌جا قصد داریم به عنوان همسفر، گشت و گذاری تاریخی به کاخ موزه رامسر داشته باشیم و در این مورد اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

کاخ موزه رامسر جاذبه گردشگری است که یادگار دوران پهلوی می‌باشد و با رفتن به این مکان تاریخی سفری متفاوت را تجربه خواهید کرد. این کاخ دارای انواع مجموعه موزه از دوره‌های مختلف تاریخ و همچنین دارای باغ موزه‌های زیبا و دلنشین است. کاخ موزه رامسر در سال ۱۳۹۰ از پرطرفدارترین و پربازدید‌ترین موزه‌های ایران بوده‌است. وجود موزه بین‌المللی عاج ایران در این کاخ موزه بر افزایش تعداد بازدید کنندگان تأثیر زیادی داشته‌است.

کاخ موزه رامسر در سال ۱۳۱۶ به دستور رضاشاه ساخته شد و برای اقامت او استفاده می‌شد. کاخ رامسر دارای اسامی مختلفی چون، باغ رامسر، کاخ سلطنتی رامسر، کاخ موزه مرمر یا تماشاگه خزر می‌باشد.

در فضای باغ کاخ موزه رامسر گیاهان نایابی پرورش داده می‌شود. کاخ موزه رامسر با مساحت ۶۰۰۰ متر مربع در حال حاضر با عنوان مجتمع فرهنگی شهدای موزه رامسر در حال فعالیت است. این کاخ موزه‌های مختلفی را در خود جای داده‌است.

آثار تاریخی کاخ موزه را هم خواهید دید

وجود برخی از وسایل و ابزار از دوران قدیم تا به امروز که بر جذابیت کاخ موزه موثر واقع شده‌است. همچنین این وسایل از بهترین مواد اولیه و با جنس‌های باکیفیت ساخته شده‌است. آثار تاریخی که از لحاظ قدمت و قیمت ارزش خاصی دارند را در ادامه مطلب به آن اشاره کرده‌ایم:

  • سالن مبلمان، دکور بوفه‌های آنتیک و شمعدونی‌های قیمتی
  • مجسمه‌های ساخته شده از مرمر و جنس برنزی
  • تابلو های نقاشی مشهور از هنرمندان معروف جهان
  • آثار و اجناس بلورین
  • باقیمانده‌های باستان شناسان و سایر آثار
  • فرش‌ها و تابلو فرش‌های جذاب و رنگارنگ که توسط هنرمندان ایرانی ساخته شده‌است.

راهنمای سفر به رامسر

آشنایی با آداب و رسوم مردم رامسر

شهر شمالی ایران دارای آداب و رسوم و فرهنگ یکسانی هستند و معمولاً اختلاف زیادی بین فرهنگ و آداب رسوم این مناطق وجود ندارد. به مرور زمان، برخی از آیین‌ها و مراسم کهن از بین رفته‌است.با این وجود اما هنوز برخی از مردم بومی مناطق این آداب و جشن ها را برگزار می‌کنند. جشن تیرماه سیزده، جشن و مراسم ازدواج و جشن دودوشان بخشی از آیین‌های کهن این سرزمین شمالی است. دوست دارید در مراسمات مردم رامسر شرکت کنید؟

 بررسی وضعیت حمل و نقل در این شهر

برای رفتن به شهر توریستی رامسر دو روش زمینی و هوایی وجود دارد. پرواز با هواپیما‌های ایران ایر از مسیر تهران-رامسر هر روز امکان‌پذیر است. همچنین مسافرانی قصد سفر به رامسر از اصفهان را دارند می‌توانند روز‌های یکشنبه و چهارشنبه به برای سفر هوایی با هواپیمایی ایران ایر اقدام کنند.

رامسر دارای یک فرودگاه سلطنتی از دوران پهلوی است؛ که در آن زمان میزبان هواپیما‌های ویژه و افراد خاص و سلطنتی بوده‌است. اما پس از انقلاب این فرودگاه شکل عمومی به خود گرفت و در حال حاضر همه مردم از آن استفاده می‌کنند.

مسیر‌های ورود به رامسر و راهنمای تاکسیرانی و اتوبوسرانی

اینکه شهر رامسر دارای پایانه تاکسیرانی و اتوبوسرانی واحدی نیست. مشکلی برای رفت و آمد گردشگران ایجاد نخواهد کرد. وجود برخی دفاتر تعاونی سفر در دور میدان امام خمینی، باغ ملی، رمک و میدان شهید رجایی برای سهولت رفت و آمد مسافران کافی است.

گردشگران می‌توانند برای رفت و آمد در شهر از این دفتر اطلاعات کامل را کسب کنند. شهر رامسر دارای دو مسیر ورود است که اگر با وسیله شخصی سفر می‌کنید. از جهت شرق و غرب می‌توانید وارد رامسر شوید، از شرق با عبور از رودسر و از غرب با عبور از جاده تنکابن به رامسر خواهید رسید.

 کجا اقامت داشته باشیم؟

معمولاً شهر‌های پر بازدید تفریحی برای اقامت مسافران تفرجگاه‌ها، خانه‌های ویلایی و محلی، آلاچیق، هتل آپارتمان، کلبه‌های از جنس چوب و برخی مدارس را در نظر می‌گیرند. اما ممکن است پیدا کردن مکانی برای اقامت برایتان با چالش‌هایی همراه باشد. وقت آن است که این دغدغه را از ذهن خود بیرون کنید. شما می‌توانید قبل از سفر به مکان مورد نظر خود از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا اقدام به تهیه اقامتگاه دلخواه خود کنید و با خاطری آسوده سفر خود را آغاز کنید.

راهنمای سفر به رامسر

جمع‌بندی

همراهی شما با سپنجا در این سفر موجب شد که شما درباره سفر تفریحی به رامسر دانستنی‌ها و واقعیت‌های زیادی را بدانید. ما در این مقاله اطلاعات لازم را برای برنامه‌ریزی جهت یک سفر خوب به شما بیان کردیم و به معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری رامسر اشاره ویژه ای داشتیم.

اکنون نوبت شماست نظرات خود را درباره سفر به رامسر بیان کنید؟ کدام جاذبه گردشگری را بیشتر از همه ترجیح می‌دهید؟ از سفر به رامسر چه خاطره ای دارید؟

اگر برای سفر به رامسر برنامه‌ریزی کردید و قصد اقامت در این شهر را دارید. در صورت وجود مشکل در رزرو سوئیت در رامسر (سوئیت ارزان قیمت در رامسر) می‌توانید سوالات و مشکلات خود را با کارشناسان ما در سامانه سپنجا در میان بگذارید. ما در سپنجا تمام تلاش خود را برای داشتن سفری ایمن و با کیفیت در نظر می‌گیریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 3]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا