جاهای دیدنی تهران

پاتیناژ ایران مال کجاست؟

اگر ساکن تهران هستید شاید اسم پاتیناژ ایران مال به گوشتان خورده باشد. قبل از هر چیز باید بدانید که ایران مال کجاست و چگونه جایی است؟! ایران مال یکی از مراکز تجاری مهم و معروف کشور ایران است. این بازار بزرگ در منطقه ۲۲ تهران واقع شده و از امکانات فوق‌العاده‌ای برخوردار است. ایران مال در بین مال‌ها در رده پنجم جهان قرار دارد و از بزرگ‌ترین پروژه‌های فرهنگی و تجاری در خاورمیانه به شمار می‌رود.

در ایران مال تهران یک رشته ورزشی به نام پاتیناژ هم وجود دارد که علاقه‌مندان به این ورزش را به دفعات متعددی در این منطقه خواهید دید. پیست یخ همان پیست پاتیناژ است که ساخت آن حدود سه سال طول کشید. سپنجا قرار است این رشته ورزشی هیجان‌انگیز را که در ایران مال قرار گرفته به شما معرفی کند؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

ایران مال کجاست؟

ایران مال یک فضای بزرگ فرهنگی، تفریحی و تجاری به حساب می‌آید که مساحت آن به یک میلیون و ۶۶۹ هزار و ۵۰۴ متر مربع می‌رسد و همچون شهر کوچکی میان کرج و تهران قرار گرفته است. ایران مال در بخش شمال غربی استان تهران است و آنقدر بزرگ است که می‌توانید یک روز کامل در آن گشت بزنید و لذت ببرید بی‌آنکه خسته شوید چون کلی جاهای دیدنی و جذاب دارد. این مجموعه دارای چهار طبقه به نام‌های G1، G2، G3 و G4 است.

ایران مال به مجموعه تفریحی و گردشگری چیتگر بسیار نزدیک است و در منطقه ۲۲ تهران و بین فرودگاه امام و فرودگاه مهرآباد واقع شده است. برای ورود به این دنیای زیبا و اسرارآمیز دو راه دارید یکی از بزرگراه شهید خزایی و دیگر هم از انتهای بزرگراه همت غرب. هر کدام از این بزرگراه‌ها شما را به سمت ایران مال هدایت می‌کنند.

ایران مال آنقدر بزرگ است که برای بازدید تقریبا با پیاده‌روی از میدان منیریه تا تجریش برابری می‌کند. اگر بخواهید از کل ایران مال دیدن کنید و در هر فروشگاهی حداقل چند دقیقه بمانید تقریبا سه روز طول می‌کشد. از جمله افتخارات ایران مال این است که به عنوان بهترین مجتمع تجاری در جهان شناخته شده و در سال ۲۰۱۷ میلادی جایزه برترین مال جهان از آن ایران شد.

ایران مال کجاست

صاحب ایران مال کیست؟

ایران مال توسط شخص ایده پرداز، هنرمند و باهوشی به نام علی انصاری طراحی شده که این همه خلاقیت و هنرمندی زبان‌زد خاص و عام است. این فرد مالک بازار مبل ایران، بانک آینده، بازار کامپیوتر ایران و ده‌ها موسسه خیریه و فرهنگی و حتی خیلی از شرکت‌های صنعتی است که به عنوان یکی از افراد ثروتمند در ایران شناخته می‌شود.

پاتیناژ چیست؟

پاتیناژ یک رشته ورزشی جذاب و خاص است طوری که با کفش‌های مخصوص می‌توانید روی یخ راه بروید و سر بخورید و از این بازی مهیج لذت ببرید. تا چند ساله پیش ایران تنها یک پیست پاتیناژ داشت و به مرور زمان به دلایلی کلا برداشته شد و افرادی که به این رشته ورزشی علاقه داشتند از این بازی محروم ماندند. بعد از ۴۰ سال دوباره سالن پاتیناژ در ایران مال افتتاح شد و امروزه با حضور زیادی از علاقه مندان به این رشته ورزشی در حال فعالیت است.

در گذشته برای بازی پاتیناژ از استخوان حیوانات استفاده می‌شد و امروزه از کفش‌هایی با تیغه‌های فولادی جایگزین استخوان‌ها شده و باعث می‌شود استحکاک کمتری با یخ‌ها برقرار شود. وجود تیغه‌های کنار این کفش‌ها باعث می‌شود ورزشکاران بتوانند از حرکات چرخشی هم استفاده کنند. سالن‌های این بازی باید سرپوشیده باشند و دمای سالن باید طوری باشد که یخ‌های موجود آب نشوند؛ چون در صورت آب شدن یخ‌ها ورزشکاران نمی‌توانند بازی کنند.

این ورزش با تمام هیجان‌انگیز بودنش، خطراتی هم دارد. یکی از رایج‌ترین این خطرات سقوط بر روی یخ‌های سالن است که احتمالا با آسیب‌دیدگی همراه است. خطر بعدی که ورزشکاران را تهدید می‌کند و بسیار هم خطرناک است، شکستن یخ و افتادن ورزشکار به درون آب خواهد بود که در خیلی از موارد باعث غرق شدن، شوک و ایست قلبی می‌شود که این اتفاق بیشتر در فضاهای باز و پیست‌های طبیعی رخ می‌دهد.

پاتیناژ چیست

تاریخچه پاتیناژ

پیدایش رشته ورزشی پاتیناژ به طور دقیق معلوم نیست؛ اما طبق تحقیقاتی که باستان شناسان انجام داده‌اند به زمان‌های خیلی دور برمی‌گردد. چندین سال پیش مردمی که در مناطق سردسیر مثل روسیه، آلمان، سوئیس، هند، اسکاندیناوی و بریتانیا زندگی می‌کردند با کمک استخوان حیوانات این بازی را روی زمین‌های یخ‌زده انجام می‌دادند. پس از مدتی پاتیناژ جایگاه ویژه‌ای در این کشورها پیدا کرد و از سال ۱۹۲۴ به عنوان یک رشته المپیک زمستانی معرفی شد.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین فلافلی های تهران + معرفی انواع فلافل

پاتیناژ ایران مال

یکی از بهترین مراکز خرید ایران که یک منطقه تفریحی و گردشگری هم محسوب می‌شود، ایران مال تهران است. یکی از تفریحات مهم در این بازار بزرگ که خیلی هم طرفدار دارد، پاتیناژ است. اسکیت روی یخ (آیس باکس) در طبقه G1 و در انتهای ضلع شرقی ایران مال واقع شده که تنها پیست استاندارد پاتیناژ یا اسکیت روی یخ در کشور ایران است.

پاتیناژ یک کلمه فرانسوی است که به «اسکیت روی یخ» معنا می‌شود. آکادمی اسکیت روی یخ یک مجموعه ورزشی به حساب می‌آید که تحت پوشش «هلدینگ آی فیت پرو» به فعالیت خود مشغول است. این هلدینگ چند سالی می‌شود که در صنعت ورزش فعالیت می‌کند که به طور دقیق از سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را در این عرصه شروع کرده است.

وظیفه هلدینگ آی فیت پرو مدیریت تنها پیست اسکی استاندارد روی یخ در کشور ایران است که از زمان فعالیت تا به اکنون تحت نظر این هلدینگ مدیریت می‌شود. مراحل ساخت بخش پاتیناژ ایران مال تا زمانی که به بهره‌برداری رسید حدود سه سال زمان برد. سالن پاتیناژ دارای ۶۰ متر طول و ۳۰ متر عرض دارد و مساحت کل آن به ۱۸۰۰ متر مربع می‌رسد که این ابعاد در استاندارد جهانی و المپیکی ثبت شده است.

پاتیناژ ایران مال محل خوبی برای تمرین تیم‌های ملی اسکی روی یخ آقایان و بانوان است و در این مکان مسابقات زیادی هم برگزار می‌شود. مکانی هم برای تماشاچیان در نظر گرفته شده است که ظرفیت آن به ۴۰۰ نفر می‌رسد و علاقه مندان به این ورزش می‌توانند در جایگاه تماشاچیان به تماشا بنشینند بدون آنکه بخواهند هزینه‌ای پرداخت کنند. تماشا برای همه آزاد و رایگان است.

پاتیناژ ایران مال

امکانات پاتیناژ ایران مال

در پاتیناژ ایران مال امکانات متنوع و خوبی در اختیار مراجعه کنندکان قرار داده می‌شود که اگر بخواهید در پیست حاضر شوید شما را با به طور مجهزی به این قسمت هدایت می‌کنند. البته برای تمام وسایلی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، مثل زانوبند، محافظ لگن، کفش مخصوص اسکیت، آرنج بند، کلاه ایمنی، مچ بند و حتی رختکن از شما هزینه دریافت می‌شود؛ یعنی باید آن‌ها را چند ساعتی اجاره کنید.

نورپردازی حرفه‌ای، تهویه مناسب و دکواسیون جذاب و یخی آن می‌تواند بازی را برای شما لذت‌بخش‌تر کند. علاوه بر این‌ها کافه، پارکینگ، جایگاه تماشاچی، تجهیزات مناسب برای افراد مبتدی و تازه کار، غرفه عکاسی و فروشگاه برای خرید تجهیزات ورزش‌های زمستانه، همه و همه از امکانات و خدماتی هستند که ایران مال در اختیار مراجعه کنندگان خود قرار می‌دهد.

امکانات پاتیناژ

هزینه پاتیناژ ایران مال

افرادی که قصد دارند تا از پیست اسکی ایران مال استفاده کنند باید از قبل بلیط تهیه کنند. تهیه بلیط این ورزش هم به صورت اینترنتی و غیر حضوری و هم به صورت حضوری امکان‌پذیر است. اگر برای خرید اینترنتی از سایت‎‌های تخفیفی استفاده کرده باشید باید حدود ۲۴ ساعت صبر کنید و بعد استفاده کنید.

برای شرکت در ورزش پاتیناژ آن هم در این سالن باید حتما از بیمه ورزشی برخوردار باشید و داشتن این بیمه برای کسانی که می‌خواهند بازی کنند الزامی خواهد بود؛ حتی افرادی که برای یک بار می‌خواهند این بازی را امتحان کنند. اگر بیمه ورزشی ندارید باید به سامانه خدمات درمانی فدراسیون ورزشی و پزشکی رفته و آنجا بیمه خود را تهیه کنید.

قبل از اینکه به پاتیناژ ایران مال بیایید سعی کنید با یک تماس تلفنی از ساعت آغاز سانس‌ها باخبر شوید و حداقل نیم ساعت زودتر از زمان شروع آنجا حضور داشته باشید. سانس‌های این ورزش یک ساعت هستند و اگر بخواهید بیشتر بازی کنید باید آن را با تهیه بلیط دیگر تمدید کنید. افرادی که برای اولین بار است این بازی را انجام می‌دهند و می‌خواهند یک مربی همراه روی پیست با آن‌ها باشد باید از قبل با بخش پذیرش هماهنگ کنند.

این پیست برای کودکان زیر ۹ سال بدون مربی امکان‌پذیر نیست. هزینه‌ها برای انجام این ورزش در طول هفته و ساعات روز متفاوت است مثلا از شنبه تا چهار شنبه از ۱۰ صبح تا ۳ و نیم بعدظهر ۱۵ هزار تومان و از سه و نیم تا هشت شب هم ۱۷ هزار و پانصد تومان است. آخر هفته‌ها این هزینه کمی بیشتر است و به ۲۰ هزار تومان هم می‌رسد.

بخش‌های دیدنی دیگر ایران مال

ایران مال علاوه بر مجموعه ورزشی و پتیناژ دارای بخش‌های جذاب و دیدنی است. مسجد جامع ایران مال، باغ ماهان یا باغ ایرانی، باغ دیدار، بازار سنتی، تلار آیینه، شربت خانه، ایوان اشراق، باغ رستوران ملل ایران، کتابخانه جندی شاپور (باغ کتاب ایران)، مراکز خرید ایران مال، رستوران‌ها و کافه‌ها، پردیس سینمایی، مجموعه ورزشی، شهربازی، هتل ایران مال و… از دیگر جاهای دیدنی ایران مال به شمار می‌روند.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین مکان های برف بازی تهران

مسیر دسترسی به پاتیناژ ایران مال

برای اینکه به پیست اسکی رو یخ بروید، در هر جای کشور ایران که باشید باید ابتدا خود را به شهر تهران برسانید، چون در هیچ شهر دیگری به جز تهران چنین پیستی وجود نخواهد داشت. در شهر تهران باید خود را به منطقه ۲۲ تهران برسانید و از آنجا وارد بزرگراه شهید خرازی شوید. با ادامه مسیر و دنبال کردن تابلوهای کنار جاده به خروجی ایران مال خواهید رسید.

وقتی به ایران مال رسیدید باید به طبقه G1 بروید و اگر با آن بخش آشنایی ندارید و تا به حال به پاتیناژ ایران مال نرفته‌اید حتما سوال کنید. با رفتن به ضلع شرقی این سالن را پیدا خواهید کرد که روبه‌روی ورودی الماس G1 قرار دارد. اگر قصد دارید تا با ماشین شخصی این مسیر را طی کنید باید ابتدا به منطقه ۲۲ تهران بروید و با بزرگراه شهید خرازی خیلی راحت از پل و یا تونل عبور کرده و به بخش پارکینگ ایران مال برسید.

مسیر دسترسی به پاتیناژ ایران مال

اگر اهل کرج هستید و یا از فرودگاه امام خمینی می‌خواهید به طرف ایران مال بیایید بهتر است بزرگراه کرج و آزادگان را انتخاب کنید که بهترین گزینه‌ها هستند. اگر بخواهید از سمت غرب به ایران مال دسترسی پیدا کنید باید به خیابان ایران خودرو بیایید. برای دسترسی به ایران مال از سمت جنوب از خیابان چهار باغ و از سمت شرق از بلوار طبیعت امکان‌پذیر است.

برای پارک کردن ماشین شخصی خود باید وقتی از بزرگراه رد کردید و وارد تونل شدید ورودی شماره دو را انتخاب کنید. اگر با مترو می‌خواهید به ایران مال بروید باید ایستگاه ایران خودرو را به عنوان مقصد انتخاب کنید چون تنها ایستگاه نزدیک به پتیناژ ایران مال همین است و باید بقیه راه را با تاکسی طی کنید. تاکسی‌ها هر روز از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب فعال هستند و خیلی راحت شما را به مجموعه ایران مال می‌رسانند.

آموزش ورزش پاتیناژ در ایران مال

در پیست پاتیناژ ایران مال به علاقه‌مندان به این ورزش آموزش‌ داده می‌شود و شما می‌توانید از خدمات آموزشی این مجموعه بهره‌مند شوید. ورزش اسکیت روی یخ در این مجموعه تحت نظر مربیان با تجربه آموزش داده می‌شود و شما می‌توانید این ورزش هیجان‌انگیز را از مبتدی تا پیشرفته به طور کامل زیر نظر این استادان و مربیان آموزش ببینید.

کودکان ۴ تا ۹ سال هم می‌توانند در کلاس‌های آموزشی این ورزش شرکت کنند. این آموزش‌ها طبق نظر شما و هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید در محیط‌های خصوصی، نیمه خصوصی و حتی به صورت گروهی برگزار می‌شوند. کلاس‌های خصوصی پاتیناژ از شنبه تا چهارشنبه انجام می‌گیرد و کلاس‌های نیمه خصوصی هم در آخر هفته‌ها برگزار می‌شوند. کمپ استعدادیابی هم در تمام سنین زیر نظر مربیان تیم ملی برگزار می‌شود.

آموزش ورزش پاتیناژ در ایران

ساعات فعالیت پاتیناژ ایران مال

مجموعه آیس باکس در همه روزهای سال به روی مراجعه کنندگان باز است و افراد علاقه‌مند به این بازی از ساعت نه و نیم تا هشت و نیم شب می‌توانند به این پیست بیایند و به تفریح و ورزش بپردازند. این بخش از ایران مال مثل دیگر بخش‌های این مجموعه در روز‌های سوگواری از جمله عاشورا و تاسوعا، ۲۸ صفر، ۲۱ ماه مبارک رمضان، اربعین حسینی و روز اول فروردین تعطیل است و ۲۲ بهمن ماه نیز از ساعت ۱۲ ظهر به بعد به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ورزش آیس باکس در سانس‌های عمومی برای کسانی که به اسکیت علاقه دارند زمان بسیار مناسبی است تا به شادی و تفریح بپردازند. در این زمان می‌توانید در کنار دوستان و یا خانواده خود از این ورزش لذت ببرید. وقتی این سالن به سانس عمومی می‌رسد آن را با تقسیم کننده‌هایی کوتاه به دو بخش تقسیم می‌کنند. بخشی مختص به آقایان و بخشی دیگر هم به بانوان اختصاص داده می‌شود.

در آخر

در این مقاله از سپنجا با پاتیناژ ایران مال آشنا شدید و دانستید که پاتیناژ همان اسکیت روی یخ است که در کشور ایران تنها یک پیست آن هم در تهران وجود دارد. ایران مال یک محیط تفریحی، ورزشی و فرهنگی به شمار می‌رود که در جهان رتبه پنجم مال را کسب کرده است و تنها پاتیناژ ایران، در این مجموعه قرار دارد. افراد علاقه‌مند به این ورزش می‌توانند تحت نظر مربیان مجرب در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند و آموزش‌های لازم را ببینند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا