دیدنی های مازندران

معرفی لیدر محلی نوشهر + جاذبه‌های دیدنی

در این مقاله از سپنجا قصد داریم شما را با لیدر محلی نوشهر آشنا کنیم. سفر همیشه برای اکثر افراد لذت بخش بوده و گاهی چالش‌ها و سختی‌های سفر به مناطقی که افراد آشنایی کمی با آنجا دارند، موجب شده است تا برنامه سفر خود را کنسل کنند یا به تعویق بیندازند. و گاهی لذت سفر برای برخی دیگر از افراد در همین چالش‌ها است. اینکه انتخاب شما یک سفر بدون دغدغه باشد قطعا اهمیت بسیار زیادی دارد و همین باعث می‌شود تا از سفر خود لذت زیادی ببرید. اما چطور میتوان نگرانی‌ها را پیش از سفر برطرف کرد؟

ما در این مطلب شما را با شهر زیبای نوشهر آشنا می‌کنیم و در کنار آن بهترین لیدر محلی نوشهر را نیز به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید در سفر خود به نوشهر، بدون دغدغه و نگرانی از بهترین جاهای دیدنی این منطقه دیدن کنید و تجربه یک سفر لذت بخش را کسب کنید. در ادامه همراه ما باشید.

برای اجاره سوئیت در نوشهر روی لینک کلیک کنید.

سفر به نوشهر

پیش از سفر به نوشهر نیاز است به خوبی با آن آشنا شوید. نوشهر از شهرهای غربی استان مازندران است که قدیمی‌ترها آن را با نام دهنو می‌شناسند. جمعیت دهنو بالغ بر ۴۹ هزار نفر است و همین نشان میدهد که با شهری با طبیعت بکر و دست نخورده روبرو هستیم. این را می‌شود در مقایسه با شهری مثل چالوس به اثبات رساند. شهرهای شمالی همیشه گزینه‌های روی میز برای مسافرت و مهاجرت بوده‌اند و کم جمعیت بودن نوشهر از این نظر باعث خوشحالی است که درگیر شلوغی و رفت و آمدهای زیادی نشده است. همجواری نوشهر از غرب به چالوس، از شرق به شهرستان نور و از شمال به دریای خزر و از جنوب به رشته کوه های البرز، از نظر گردشگری و تجاری یک موقعیت عالی را برای آن ایجاد کرده است. شهرستان نوشهر به مرکزیت شهر نوشهر دارای یک بندر به نام بندر با همین نام است که باعث شده است با کشورهای حاشیه دریای خزر معاملات و مراودات تجاری سودمند داشته باشد.

نوشهر دارای فرودگاه و خط‌های پرواز است و از شرق مازندران نزدیک‌ترین فرودگاه به آن، فرودگاه ساری است و از غرب مازندران نیز فرودگاه رامسر است.

مردم این شهر به زبان تبری صحبت می‌کنند که با گویشی کجوری می‌توان گفت شباهتی به گویش مردمان شهرستان نور و شرق چالوس دارد.

در گذشته‌های دور و طبق آن چیزی که در تاریخ ثبت شده است چند شهرستان نور، چالوس، تنکابن به همراه شهرستان نوشهر یک ایالت تاریخی به نام رویان را تشکیل داده بودند که مرکز آن شهر کجور بوده است. این ایالت در واقع از نواحی غربی طبرستان به حساب می‌آمد. این شهرستان خود دارای سه شهر نوشهر، شهر پول و شهر کجور است که در تقسیمات انجام شده، بزرگ ترین بخش شهرستان نوشهر، کجور است که دو سوم از مساحت این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

اگر قصد سفر به نوشهر را دارید توصیه می‌کنیم وقت کافی برای این سفر در نظر بگیرید تا بتوانید از تمامی جاذبه های بکر و دست نخورده‌ی آن به خوبی دیدن کنید. همچنین می‌توانید در سفر خود به این شهر نو و زیبا از فرهنگ غذایی آنجا بهره زیادی ببرید و طعم غذاهای ناب شمالی را بچشید.

سفر به نوشهر

آشنایی با لیدر محلی نوشهر

برای سفر به شهری که از یک تاریخ غنی و طبیعتی بکر با جاذبه های بیشمار برخوردار است نیاز است با یک برنامه ریزی هدفمند جلو بروید. و این تنها در صورتی ممکن است که شما از قبل با لیدر محلی نوشهر و حداقل لیدر محلی مازندران هماهنگ کرده باشید. اینکه شما بخواهید به نوشهر سفر کنید و یک محل اقامتی رزرو کنید و در سفر خود از برخی جاذبه های آن دیدن کنید در وهله اول کار آسانی به نظر می‌رسد اما بی شک وقتی در موقعیت تصور شده قرار بگیرید خواهید دید که به همراه داشتن یک راهنمای تمام عیار چقدر می‌تواند به شما کمک کند تا سفری لذت بخش داشته باشید.

در شلوغی شهرهای شمالی شاید هماهنگ شدن با لیدر محلی نوشهر چندان کار راحتی نباشد اما می‌توانید با چندین بار پیگیری به بهترین لیدر محلی دسترسی پیدا کنید. در کنار آن می‌توانید با پرس و جو از افراد محلی و مردمان شهرستان نوشهر، بهترین لیدر محلی را برای سفر خود پیدا کنید تا در سفر به نوشهر راهنمای تمام عیار شما باشد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با آبشار تنگ دار نوشهر

لیدر محلی نوشهر

جاذبه های گردشگری نوشهر

اگر اهل شمال گردی باشید قطعا تا به الان این موضوع برای شما نیز صحت پیدا کرده است که خطه سرسبز شمال را هر چند باری که دیده باشید باز هم شگفتی‌های بسیاری  برای شما در آستین دارد و با هربار سفر به مناطق شمالی، همه چیز تازگی خودش را دارد و این شمایید که با دیدن زیبایی های بی نهایت آنجا نمی‌توانید سفر خود را به راحتی به پایان برسانید. نوشهر که پیش از این به بکر بودن آن اشاره داشتیم دارای بهترین جاذبه های گردشگری است که قطعا تا به حال نام دریاچه ارواح، جنگل سیسنگان و سد آویدر آن را بیش از هر جاذبه‌ی دیگری شنیده‌اید. در ادامه این بخش شما را با سه جاذبه نام برده و دیگر جاذبه های نوشهر آشنا می‌کنیم.

این مطلب را هم بخوانید
پیش از سفر به شهر بابلسر بخوانید .... !

۱- جنگل سیسنگان

اگر با لیدر محلی نوشهر همراه شوید قطعا اولین جاذبه ای که به شما نشان می‌دهد، جنگل سیسنگان است. جنگل سیسنگان جزو معروف ترین پارک های جنگلی در ایران و استان مازندران است. آن چیزی که موجبات محبوبیت جنگل سیسنگان را در بین گردشگران داخلی و خارجی فراهم آورده است، پوشش گیاهی فوق العاده آن در کنار امکانات بی نظیر تفریحی و رفاهی است که برای آن در نظر گرفته شده است. نزدیکی این جنگل به دریای خزر و گستردگی فضای آن را می‌توان به عنوان دو ویژگی بارز سیسنگان در نظر گرفت. شما حتی اگر از این جنگل دیدن نکنید و فقط از جاده‌ی آن عبور کنید، مسحور زیبایی های جنگل سیسنگان خواهید شد.

هدف از احداث این پارک جنگلی حفاظت از گونه های خاص جانوری و گیاهی این منطقه بود که بعدها با استقبال زیاد گردشگران روبرو شد و همین موجب شد تا امکانات تفریحی و رفاهی زیادی به آن اضافه شوند. تاسیس این پارک جنگلی در سال ۱۳۴۴ با طراحی مهندس آشتیانی انجام شد و در گذر زمان بر زیبایی ها و ارزشمندی‌های آن افزوده شد. و اینطور شد که این پارک جنگلی بسیار زیبا امروزه آوازه‌ای جهانی دارد و نه تنها در حفظ گونه های گیاهی و جانوری توانست موفق عمل کند، بلکه به چشم اندازی خاص برای شهر نوشهر و خطه‌ی سرسبز شمال تبدیل شد.

جنگل سیسنگان

۲- بازار روز نوشهر

یکی از جالب‌ترین جاذبه‌هایی که در شهر نوشهر می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید، بازار روز نوشهر است. شاید برای بسیاری از افراد مراکز خرید مدرن و پاساژها جالب توجه باشند اما بازار محلی نوشهر که به بازار روز شهرت دارد، بازاری خاص و پر از جذابیت است که می‌تواند نظر هر گردشگری را به خود جذب کند. در این بازار می‌توانید انواع ماهی تازه و شور، انواع میوه و سبزیجات، برنج، ترشی و انواع خوراکی‌های خوشمزه شمالی را پیدا کنید. خلاصه که با بازاری پر از بو و رنگ دلربا روبرو خواهید بود.

مطالعه بیشتر: سفر به بندر نوشهر، بهشت دیدنی مازندران

۳- منطقه نمونه گردشگری سیترا

اگر همراه لیدر محلی نوشهر بخواهید گشتی در بین جاذبه های گردشگری بزنید، قطعا منطقه نمونه گردشگری سیترا را نیز به شما معرفی خواهد کرد. این منطقه گردشگری با ۱۹ هکتار مساحت، توسط شهرداری نوشهر مدیریت می‌شود. رفت و آمد گردشگران در تمامی فصول سال به این منطقه نشان از محبوبیت بالای آن دارد. در فصل تابستان سیترا بیشترین تعداد مسافران را میزبانی می‌کند به طوری که طبق آمار مشخص شده است که در فصل تابستان چیزی در حدود ۱۵۰ هزار خودرو به این منطقه وارد می‌شوند.

سیترا از جمله ساحل های تفریحی شمال کشور است که در سال ۱۳۷۸ تاسیس شد و از امکانات بسیار خوبی برخوردار است. در این منطقه گردشگری می‌توانید به انجام تفریحاتی مثل جت اسکی، والیبال ساحلی، قایق سواری و پیاده روی در امتداد دریا بپردازید.

البته ناگفته نماند که کمبود امکانات در ساحل سیترا به دلیل ورود گردشگران زیاد به این منطقه، مشهود است ولی در حالت کلی منطقه ای گردشگری با بهترین امکانات رفاهی برای خانواده‌هاست که می‌توانند حتی بدون امکانات در تمیزترین ساحل مازندران اوقات خوشی را سپری کنند. همچنین در سیترا، افراد و مردمان بومی این منطقه برای انجام ورزش‌های صبحگاهی راهی این ساحل زیبا می‌شوند و سیترا در اوقات عصر و شب پذیرای گردشگران، نوجوانان و جوانانی است که برای گردش راهی این منطقه می‌شوند.

منطقه نمونه گردشگری سیترا

۴- دریاچه سد آویدر

دریاچه سد آویدر که ممکن است شما آن را به آبیدر بشناسید یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر زیبای نوشهر است. این دریاچه زیبا در پشت سد آویدر واقع شده است و به عنوان یکی از تفرجگاه های استان مازندران و شهر نوشهر، توانسته است نقش پررنگی در جذب گردشگرهای بسیاری از اقصی نقاط کشور ایفا کند.

جالب است بدانید که این جاذبه در نزدیکی پارک جنگلی سیسنگان قرار دارد و شما می‌توانید در ۳۰ کیلومتری شرق نوشهر به این دریاچه دسترسی پیدا کنید. سد خاکی آبیدر و دریاچه آن ۵ کیلومتر با دریا فاصله دارند و آنچه که باعث جذابیت و محبوبیت این منطقه تفریحی شده است، قرارگیری آن در یک منطقه کوهستانی بسیار خوش آب و هواست.

سد صلاح الدین یا همان سد خاکی آویدر در سال ۱۳۷۲ به منظور تامین آب زمین‌های کشاورزی منطقه به بهره برداری رسید. دریاچه آویدر نیز به واسطه این سد با مساحتی در حدود ۳۸ هکتار به وجود آمده است. اگر به این منطقه گردشگری بروید در وسط دریاچه آبیدر  جزیره کوچکی را می‌بینید که در واقع تپه ای است که به واسطه ساخت سد به وجود آمده است.

این دریاچه زیبا امکان رشد موجودات آبزی زیادی را فراهم آورده است و در حال حاضر گونه های مختلفی از ماهی و قورباغه در آب این دریاچه زیست می‌کنند. در مورد پوشش گیاهی این منطقه باید گفت که همانند دیگر مناطق شمالی، اطراف دریاچه دارای پوشش گیاهی فوق العاده ای است و قرارگیری آن در یک منطقه کوهستانی، باعث شده است تا از هر منطقه دیگری خوش آب و هواتر باشد.

۵- روستای کندلوس

حضور پررنگ روستاها در بین جاذبه های گردشگری همیشه جالب توجه بوده است. اگر از لیدر محلی نوشهر بخواهید که شما را به یک منطقه گردشگری بکر و متفاوت ببرد، قطعا این روستای کندلوس است که میزبانی شما را با افتخار می‌پذیرد. آن چیزی که روستای کندلوس را از دیگر روستاها متمایز می‌کند، صرفا پوشش گیاهی یا باغ ها و مزارع آن نیستند. تصویری که شما در این روستای زیبا با آن روبرو می‌شوید، دیوارهای کاهگلی، نهرهای جاری، خانه‌های قدیمی ساخته شده از چوب با پنجره‌های کوچک، کوچه‌های سنگ فرش شده و خنکای نسیمی است که از بین باغات می‌وزد. اگر می‌خواهید سری به این روستای زیبا بزنید حتما فصل بهار یا پاییز را برای سفر به استان زیبای مازندران انتخاب کنید تا از تمامی جنبه های زیبای این روستا بهره مند شوید و حس و حال متفاوتی را تجربه کنید.

این مطلب را هم بخوانید
تله کابین رامسر، سبزترین بام کشور

کندلوس در منطقه کجور نوشهر و در دامنه سرسبز رشته کوه های البرز واقع شده است. آب و هوای ییلاقی این منطقه، آن را به یکی از بهترین روستاهای گردشگری تبدیل کرده است. به محض ورود به روستا متوجه یک نکته بسیار مهم خواهید شد و آن هم پاکیزگی روستا و بهداشتی بودن محیط آن است. این پاکیزگی به لطف مردم روستا است و در تمامی بخش های روستا سطل زباله هایی قرار داده شده است که بهداشت همیشه چه توسط مردم روستا و چه توسط گردشگران رعایت شود.

۶- دریاچه فراخین

اگر می‌خواهید بعد از روستای کندلوس به شگفتی دیگری دست پیدا کنید، قطعا دریاچه فراخین که در نزدیکی روستای کندلوس واقع شده است، می‌تواند با چشم انداز بکر و دست نخورده خود شما را شگفت زده کند.

به این دریاچه بهشت مازندران نیز گفته می‌شود و با حدود نیم هکتار مساحت در میان جاده جنگلی نوشهر قرار گرفته است. بازدید از این دریاچه زیبا در هر فصلی امکان پذیر نیست چرا که برای رسیدن به آن باید از یک جاده جنگلی و خاکی عبور کنید، که در شرایط آب و هوایی نامساعد، امکان عبور از جاده و رسیدن به دریاچه سخت و غیرممکن می‌شود. پس توصیه می‌کنیم که در فصل مناسب به این منطقه سفر کنید تا بتوانید از چشم اندازهای زیبای دریاچه فراخین در بهترین شرایط نهایت لذت را ببرید.

جالب است بدانید که پر پیچ و خم بودن مسیر رسیدن به دریاچه فراخین باعث شده بود که تا چند سال گذشته از نظرها مخفی، بکر و دست نخورده باقی بماند و خوشبختانه چندسالی است که این دریاچه وجود خود را نمایان ساخته است که امیدواریم این اتفاق موجب آسیب رسیدن به این جاذبه ارزشمند نشود و همچنان بکر بافچقی بماند تا گردشگران زیادی بتوانند از وجود آن غرق در لذت و شگفتی شوند.

دریاچه فراخین

۷- تالاب ارواح

اینکه نام تالاب یا دریاچه ارواح را شنیده باشید قطعا جای تعجب ندارد، چرا که در بین جاذبه های گردشگری استان مازندران همیشه خوش درخشیده است و نام عجیب آن باعث شده است، افراد برای یکبار هم که شده اطلاعاتی در مورد آن کسب کنند. برخلاف نامی که برای این دریاچه انتخاب شده است، چشم اندازی زیبا این دریاچه را به بهترین دریاچه در استان مازندران و شهرستان نوشهر تبدیل کرده است.

مردم محلی به این دریاچه ممرز هم می‌گویند و چیزی که باعث جذب گردشگران زیادی به این منطقه می‌شود تنها خود دریاچه ارواح نیست، بلکه جنگل های اطراف دریاچه هستند که با طبیعت بکر و زیبای خود توانسته اند به جذابیت این منطقه بیفزایند. چیزی که باعث شده است تا به این دریاچه ممرز بگویند وجود درختان ممرز است که اطراف دریاچه را پوشانده‌اند. البته بخشی از سهم این پوشش گیاهی را درختان توسکا به خود اختصاص داده‌اند.

توصیه می‌کنیم حتما همراه با لیدر محلی نوشهر به این منطقه سفر کنید تا بتوانید ساعات طولانی را در کنار این جاذبه زیبا سپری کنید و چشم اندازهای متفاوتی از آن را به تماشا بنشینید.

تالاب ارواح

بهترین زمان سفر به نوشهر

نوشهر مثل همه ی شهرهای شمالی دارای آب و هوایی پاک و به دور از هر گونه آلودگی است. و بی شک در هر فصلی که به نوشهر سفر کنید، با جلوه‌ای متفاوت از آن روبرو خواهید شد. به دلیل واقع شدن نوشهر در یک منطقه کوهستانی، آب و هوای آن نسبتا متعادل است و در زمستان شرایط آب و هوایی آن حسابی بارانی است. تابستان های نوشهر مقداری هوا شرجی می‌شود و اگر با باران و هوای شجری میانه خوبی ندارید، توصیه ما به شما این است که در فصل پاییز و بهار به نوشهر سفر کنید تا در بهترین شرایط آب و هوایی از سفر خود لذت ببرید و به تماشای بهترین چشم اندازها بنشینید.

و در آخر…

سفر به مناطق شمالی همیشه در لیست مناطق انتخابی برای گردشگران دیده می‌شود. آب و هوا و جاذبه های طبیعی بکر و دست نخورده‌ی این مناطق هر فردی را مجذوب خود می‌کنند. در این مقاله از سپنجا، شما را با لیدر محلی نوشهر و برخی از بهترین جاذبه های آن آشنا کردیم تا در سفری که قرار است به نوشهر داشته باشید، شرایط لازم را فراهم بیاورید. اینکه چنین منطقه زیبایی را بدون همراه داشتن یک راهنما بخواهید برای سفر انتخاب کنید، قطعا کار اشتباهی است، چرا که فقط یک لیدر محلی می‌تواند زیبایی های پنهان نوشهر را به شما نشان دهد تا لذت شما از سفر تکمیل شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا