دیدنی های مازندران

چگونه به اسکلیم رود و آبشار آهکی آن برویم؟

اگر به شمال کشور سفر کرده باشید طبیعت بی‌نظیر آن را دیده‌اید و دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند. استان مازندران، بهشت ایران به حساب می‌آید که با آبشارها، طبیعت بکر و آب و هوای محشری که دارد، گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. یکی از شگفتی‌های مازندران اسکلیم رود است و به خاطر آبشار آهکی و طبیعت زیبا و خارق‌العاده‌اش به عروس آبشارها معروف شده است.

اگر تا به حال به این منطقه از شمال سفر نکرده‌اید توصیه می‌کنیم که حتما بروید و از نزدیک زیبایی‌های نهفته مازندران را مشاهده کنید. از تماشای این همه شگفتی خلقت حیرت‌زده خواهید شد و به هیچ وجه بازدید از این منطقه گردشگری را از دست ندهید. در ادامه، سپنجا قصد دارد تا اسکلیم رود را به شما عزیزان معرفی کند؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی آبشار اسکلیم رود

آبشار اسکلیم رود در استان مازندران، شهرستان سوادکوه، بخش نارنجستان و در توابع شیرگاه قرار گرفته است. این شهر زیبا از شرق به شهر ساری، از شمال به شهر قائمشهر و از غرب به شهرستان بابل ختم می‌شود. در شهر سوادکوه دهستانی به نام لفور مشاهده خواهید کرد که مجموعه تفریحی و گردشگری است و چون به تهران خیلی نزدیک است برای سفرهای یک روزه بسیار مناسب است.

مردم تهران می‌توانند آخر هفته‌ها و تعطیلات خود را در این منطقه سرسبز و زیبا بگذرانند. جاذبه‌ها و شگفتی‌های زیادی را در این مکان پیدا خواهید کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به آبشار آهکی اسکلیم رود، دریاچه لفور یا سد البرز و جنگل‌های لفور اشاره کرد. آبشارهای بی‌شماری را در دهستان لفور خواهید دید که حدود ۸۴ آبشار زیبا و معروف مازندران را در خود جای داده است.

لفور بخاطر آبشارهای متعددی که دارد به «سرزمین آبشارها» مشهور شده است. این دهستان از چندین سال پیش وجود داشته است و قدمتی طولانی دارد. جنگل‌های لفور یکی از زیباترین و جذاب‌ترین صحنه‌هایی خواهد بود که چشمانتان را مسحور می‌کند. در میان جنگل‌های لفور آبشاری به نام گالش کلا یا اسکلیم وجود دارد که در دامنه‌ کوه‌های جنگلی هیرکان قرار گرفته است.

برای دسترسی به این آبشار باید تقریبا حدود ۲ الی ۳ ساعت در جنگل پیاده‌روی کنید؛ اما ارزش این همه سختی و کوهنوردی در دل جنگل را دارد و با توجه به موقعیت مکانی و زیبایی منحصر به فردش باعث شده تا از دیگر آبشارهای این منطقه متمایز شده و به عروس آبشارهای لفور مشهور شود. این آبشار از بهترین و زیباترین آبشارهای لفور به شمار می‌رود.

آبشار اسکلیم چون دارای املاح آهکی بوده برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید بوده و خواص درمانی بالایی دارد. این آبشار با ارتفاع ۳۲ متری صحنه تماشایی را خلق کرده است که در مسیر خود به سمت پایین به صخره‌ها برخورد کرده و به حوضچه‌های پایینی خود می‌ریزد؛ یعنی به صورت طبقه‌ای و پلکانی است. این آبشار در حین مسیر حوضچه و آبشارهای زیادی هم به وجود آورده که به زیبایی هر چه بیشتر این منطقه افزوده است.

برای اجاره سوئیت در سوادکوه روی لینک کلیک کنید.

تفریحات در اسکلیم رود

در اسکلیم رود تفریحات هیجان‌انگیزی وجود ندارد و می‌توانید از آب و هوای ناب و طبیعت بکر آن لذت ببرید. البته آب خنکی که از کوه سرازیر می‌شود و وجود رودخانه‌ای زیبا که عمق متوسطی هم دارد به زیبایی هر چه بیشتر آن افزوده است. دقت داشته باشید که شنا کردن و شیرجه زدن در محوطه آبشار و حوضچه‌های بزرگ و کوچک ممنوع بوده و اجازه شنا کردن در آب را ندارید.

چون حوضچه‌های آبشار رسوبی هستند بنابراین برای شکل‌گیری آن‌ها باید سال‌های سال بگذرد؛ پس برای حفظ این میراث ملی و ارزشمند سعی کنید از رفتن به درون حوضچه‌ها بپرهیزید. یکی از تفریحات این منطقه کوهنوردی و جنگل‌نوردی است که بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت و گردش ساعاتی را هم به پیاده‌روی در جنگل اختصاص می‌دهند.

اگر بدانید که این جنگل سرسبز قدمت بالایی دارد و از چندین هزار سال قبل وجود داشته به هیچ وجه قدم زدن در آن را از دست نمی‌دهید. با پیاده‌روی در فضای جنگل و استشمام  آب و هوای پاک آن حس خوبی را در شما ایجاد می‌کند طوری که با ساعت‌ها قدم زدن در جنگل متوجه گذر زمان نخواهید شد و آنقدر محو زیبایی‌های آن شده که از خود بی‌خود می‌شوید. دوربین عکاسی را حتما همراه خود داشته باشید تا از مناظر بی‌نظیر این منطقه عکس بگیرید.

تفریحات

بهترین زمان بازدید از اسکلیم رود

اسکلیم رود در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته و باید بدانید که مناطق کوهستانی از آب و هوای سردی برخوردار بوده بنابراین در اوج گرمای تابستان هوای خنک و باطراوتی در این منطقه حاکم است. با این تفاسیر باید متوجه شده باشید که بهترین زمان سفر به این منطقه فصل‌های گرم سال مثل بهار و تابستان است.

خیلی از افراد هم هستند که در فصول سرد سال به این منطقه سفر می‌کنند و اسکلیم را پوشیده از برف می‌بینند و یا حتی در پاییز عکس‌های خارق‌العاده‌ای از صحنه‌های جذاب آن می‌گیرند؛ اما توجه داشته باشید که در فصل سرد سال نمی‌توانید به آبشار نزدیک شوید چون آنقدر سرما شدید است که تحمل آنجا ماندن را نخواهید داشت.

مکان‌های دیدنی سوادکوه

در منطقه سوادکوه جاهای دیدنی بی‌شماری را خواهید دید که نظر شما را جلب می‌کنند. اگر به سواد کوه آمدید و از آبشار اسکلیم رود دیدن کردید حتما به جاذبه‌های تماشایی اطراف آن هم سر بزنید مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد. در ادامه به معرفی این شگفتی‌ها و جاذبه‌های دیدنی می‌پردازیم:

ناحیه جنگلی لفور

در دهستان لفور همانطور که قبلا هم ذکر شد دارای جنگل‌های سرسبزی است که به این جنگل‌ها، جنگل‌های هیرکانی می‌گویند. جنگل‌های هیرکانی از مهم‌ترین جنگل‌های جهان به شمار می‌روند که در اکوسیستم پر اهمیت بوده و نقش مؤثری را ایفا می‌کنند. این جنگل‌ها امروزه در خطر انقراض گرفته‌اند و به عنوان یکی از میراث طبیعی و زیبای ایران در یونسکو به ثبت رسیده است.

قدمت جنگل‌های لفور به چندین سال پیش می‌رسد و طبق آماری که به دست آمده گفته شده که این جنگل‌ها به زمان ژوراسیک یا ژورایی یعنی ۱۴۵ میلیون سال پیش برمی‌گردد. این جنگل‌ها با تمام قدیمی بودنشان باز هم زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارند و جنگل‌نوردان و کوهنوردان بسیاری به این مکان سفر کرده و از زیبایی‌های نهفته آن باخبر می‌شوند.

ناحیه جنگلی لفور

آبشارهایی که در این جنگل به وجود آمده، وجود چشمه‌های زلالی که از دل کوه‌ها می‌جوشند، درختان انبوه و بلند قامت و همچنین رودخانه‌ها و پرندگانی که با صدای دلنواز خود روح‌بخش طبیعت هستند؛ همه و همه از شگفتی‌های خلقت هستند که چشمان هر گردشگری را به خود مسحور می‌کند.

طبق بررسی‌هایی که زمین‌شناسان انجام داده‌اند، جنگل لفور دارای مساحتی به ۲۰۰ هزار متر مربع است که از لحاظ پوشش گیاهی در درجه بالایی قرار دارد طوری که بیش از ۸۰ نوع گیاه را در خود جای داده است و از این نظر بسیار غنی است. درختان این جنگل شامل انجیلی، راش، ازگیل، لیلکی، ممرز و… است که از جمله درختان خاص هستند و در هر جنگلی یافت نمی‌شوند.

سد لفور یا البرز

سد خاکی لفور که به آن صالحی مازندرانی و سد البرز هم می‌گویند ارتفاعی ۷۲ متری دارد که در گذشته‌های دور این سد را با نام سد پاشاکلا می‌شناختند. این سد از آب رودخانه‌های آذر رود، کارسنگ رود و اسکلیم رود تشکیل شده است که این سد محل تلاقی و برخورد این سه رود است و اینجاست که هر سه به هم می‌پیوندند.

مخزن این سد، بزرگ بوده و حجمش به ۱۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و از آب این سد برای زمین‌های کشاورزی که در شهرهای بابلسر، جویبار، بابل و قائم‌شهر وجود دارند برده می‌شود و همه زمین‌ها از این آب تغذیه می‌کنند. سد لفور را از هسته‌ی رسی و سنگ‌ریزه ساخته‌اند و به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی مازندران به شمار می‌رود که در نزدیکی اسکلیم رود قرار دارد.

سد لفور

آثار عصر آهن

در این منطقه می‌توانید آثار به جای مانده از عصر آهن را ببینید که محققان و باستان شناسان با بررسی‌هایی که دراین مکان انجام داده‌اند، آثاری مثل خمره‌هایی برای ذخیره‌سازی غذا، پی‌های سنگی خانه‌ها، قالب‌های سنگی و فلزی و تنور را در حفاری‌های این منطقه پیدا کرده‌اند که این آثار کشف شده خبر از دوران عصر آهن را می‌دهد. آبشار ترز، سد سنبل، دریاچه شورمست، پل ورسک و رودخانه کسیلیان از دیگر جاذبه‌های دیدنی سوادکوه به شمار می‌روند.

اقامت در اسکلیم رود

اگر می‌خواهید شب را در کنار این آبشار بمانید اصلا نگران مکان و خانه نباشید چون در روستاهای اطراف آبشار، خانه‌های کاه‌گلی و کلبه‌ای چوبی برای مسافران و گردشگران تهیه دیده شده که می‌توانید شب را با خیال راحت تا صبح استراحت کنید. اگر دوست دارید که شب را در آبشار اسکلیم رود و در جنگل تا صبح سپری کنید باید به صورت دسته جمعی و گروهی به این مکان سفر کنید.

اگر به صورت کمپینگ این سفر را آغاز کردید می‌توانید با نصب چادر شب را آنجا بمانید و در کنار یک‌دیگر خوش بگذرانید: اما موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که باید به نظر همه افراد کمپ احترام گذاشته شود و طبق نظر اکثریت تصمیم گرفته شود. برای نصب چادر حتما نکات ایمنی را رعایت کنید و وسایل ضروری و مهم را همراه خود ببرید.

اقامت در اسکلیم رود

مسیر دسترسی به آبشار اسکلیم رود

برای بازدید از اسکلیم رود در هر نقطه‌ای از دنیا که باشید باید ابتدا خود را به شمال ایران و استان مازندارن برسانید؛ اما اگر اهل تهران باشید باید وارد جاده تهران به فیروزکوه شده و از آنجا به سمت سوادکوه و شیرگاه حرکت کنید. از شهر دماوند و فیروزکوه که بگذرید به ورسک و پل سفید خواهید رسید که با تابلوهای راهنما، مسیر زیرآب و شیرگاه را دنبال کنید.

وقتی شیرگاه را رد کردید به سواد کوه می‌رسید که اگر جاده گنج افروز را ادامه دهید شما را به دهستان لفور می‌رساند. با رسیدن به لفور می‌توانید مسیر آبشار را پیاده طی کنید. فاصله تهران تا این آبشار تقریبا ۲۵۴ کیلومتر خواهد بود که از لحاظ زمانی معادل ۳ ساعت و بیست دقیقه می‌شود. پس اگر می‌خواهید سفر کوتاه یک روزه داشته باشید باید صبح خیلی زود برای رفتن به این مکان گردشگری و تفریحی اقدام کنید.

پیاده‌روی تا آبشار اسکلیم رود حدود ۲ الی ۳ ساعت زمان می‌برد و همین زمان رفت را باید صرف زمان برگشت هم بکنید؛ بنابراین برای رفتن به چنین جایی باید حتما از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید. در مسیر پیاده‌روی به آبشار اصلی، آبشارها و حوضچه‌های آهکی جذابی را خواهید دید که از تماشای آن‌ها لذت برده و با دیدن این مناظر زیبا، مسیر برایتان کوتاه‌تر می‌شود. (تعداد آبشارها و حوضچه‌های این مسیر به ۲۰۰ تا هم می‌رسد.)

مسیر دسترسی به اسکلیم رود

امکانات رفاهی در اسکلیم رود

آبشار زیبای اسکلیم رود در دل جنگل‌های انبوه و دور از هر روستا و شهریست و با این وجود باید بدانید که چنین جایی امکانات رفاهی زیادی نمی‌تواند داشته باشد. اما افرادی که عاشق طبیعت هستند و به جنگل‌نوردی علاقه زیادی دارند هر گونه سختی را به جان می‌خرند تا از این آبشار زیبا بازدید کنند حتی اگر امکانات خوبی هم در این مسیر طولانی وجود نداشته باشد.

با وجود امکانات کم هم این طبیعت خارق‌العاده یکی از بهترین هدیه‌های الهی است که در مقابل چشمان شما به تصویر کشده شده تا از تماشای آن لذت ببرید. اگر خوراکی و یا غذایی هم می‌خواهید در کنار آبشار و در دل این طبیعت زیبا میل کنید باید همراه خود بیاورید و یا از روستا تا این مکان با خود حمل کنید.

امکانات رفاهی

نکات مهم در سفر به اسکلیم رود

اولین چیزی که در این سفر باید به آن توجه کنید همانطور که قبلا هم عرض کردیم این است که وسایل و لوازم ضروری خود را حتما همراه خود ببرید، چون در منطقه آبشار اسکلیم رود امکانات رفاهی کاملی در اختیارتان نخواهد بود و یا اگر  چیزی را فراموش کردید از بوفه‌ها و مغازه‌های روستای لفور تهیه کنید. علاوه بر این باید از کفش مناسب پیاده‌روی استفاده کنید زیرا راه طولانی را باید طی کنید. در ادامه برخی موارد دیگر هم یادآور می‌شویم:

  •       اگر می‌خواهید شب را آنجا ماندگار شوید کیسه خواب و چادر مسافرتی را فراموش نکنید.
  •       مدارک شناسایی مثل کارت ملی همراهتان باشد چون بدون مدارک اجاره خانه امکان‌پذیر نخواهد بود.
  •       افراد سالمند و کودکان برای این سفر مناسب نیستند زیرا پیاده‌روی در دل جنگل بسیار دشوار بوده و فقط افراد با توانایی بالا می‌توانند مسیر را طی کنند.

در آخر

در مجله سپنجا با آبشار آهکی و زیبای اسکلیم رود آشنا شدید که از جمله آبشارهای طبیعی استان مازندران به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید به صدای شرشر آب گوش دهید، در طبیعت بکر و ناب استراحت کنید و با آب و هوای خنک و دلچسبی روحتان را صیقل دهید. این منطقه می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. مطمئن باشید که با دیدن این همه زیبایی‌های خلقت متعجب خواهید شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]
این مطلب را هم بخوانید
بازدید از ییلاقات فیلبند

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا