دیدنی های مازندران

جواهرده رامسر کجاست؟

شمال کشور از سرسبز‌ترین و زیباترین مناطق تفریحی و گردشگری ایران به شمار می‌رود و با مکان‌های دیدنی و جذابش گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اگر بخواهیم یکی از جاذبه‌های شمال که بسیار محبوب و پر طرفدار است را معرفی کنیم، بی‌شک به سراغ جواهرده رامسر خواهیم رفت.

روستایی با نام جواهرده در رامسر وجود دارد که شما را به هوایی دل‌پذیر، چشم‌انداز‌های خارق‌العاده و جاده‌ای رویایی غرق شده در مه غلیظ دعوت می‌کند. گردشگران خارجی و داخلی به محض قدم گذاشتن در این روستا و حتی جاده آن از دیدن مناظر باشکوهی که دارد حیرت‌زده می‌شوند. با سپنجا همراه باشید تا این روستای زیبا را به طور کامل به شما معرفی کنیم.

جواهرده رامسر کجا قرار دارد؟

روستای جواهرده در غرب استان مازندران، شهرستان رامسر، دهستان سخت‌سر و در همسایگی و مرز استان گیلان واقع شده است. این روستای زیبا که در رشته‌ کوه‌های مرتفع و بلند البرز قرار گرفته با شهر رامسر حدود ۲۹ کیلومتر فاصله دارد. جواهرده از تهران هم حدود ۲۶۰ کیلومتری فاصله دارد که از لحاظ زمانی معادل ۵ ساعت راه خواهد بود.

تنها مسیری که شما را به جواهرده رامسر می‌رساند، رامسر است که این روستا از طریق کوه‌های اطرافش به شهر قزوین نیز وصل می‌شود. اگر از رامسر به سمت جواهرده حرکت کنید تقریبا در عرض ۵۰ دقیقه رانندگی به این مکان سرسبز و زیبا می‌رسید. بیشتر اوقات سال این منطقه را ابر پوشانده طوری که با راه رفتن در طبیعت این روستا حس می‌کنید روی ابرها راه می‌روید.

برای اجاره ویلا در رامسر روی لینک کلیک کنید.

معرفی جواهرده رامسر

جواهرده یک روستایی قدیمی و کهن است که همین روستا از ۱۲ محله قدیمی تشکیل شده است. برشی محله، صیقل محله، جولاخیل، تنگ دره، کهنه تنگ دره، چاک دشت، رمک محله، شل محله، کربلا بنه یا سراب، فتوک محله، آموسی خیل، سید محله و اوشیان سر از جمله محله‌های جواهرده به حساب می‌آیند که مردمان خونگرم و مهمان‌نوازی دارند و با روی خوش از گردشگران و مسافران پذیرایی می‌کنند.

در طول سال بارندگی‌های زیادی در روستای جواهرده صورت می‌گیرد و علت آن هم شاید بیشتر به‌خاطر این است که جواهرده در ارتفاعات بلند کوه‌های البرز مثل سماموس، رجه یا واژک سه برار رژه و سرخ قله قرار گرفته است. در فصل تابستان با هوای دل‌چسب و ملسی که جواهرده دارد، مردم برخی از شهرهای شمال به این روستا آمده و برای فرار از گرما و رطوبت به این مکان ییلاق می‌کنند.

افرادی که در فصل تابستان به این روستا آمده بودند در فصل زمستان و سرما به شهرهای خود بازمی‌گردند، چون جواهرده به علت کوهستانی بودن، زمستان‌های بسیار سرد و طاقت‌فرسایی دارد. درست است که جواهرده رامسر یک روستاست و یک روستا از امکانات و خدمات بالایی برخوردار نیست؛ اما جواهرده با استقبال زیادی که هر ساله از آن می‌شود از امکانات ویژه‌ای بهره‌مند است.

از جمله امکانات این روستا می‌توان به مساجد و امامزاده‌ها، درمانگاه، مغازه‌ها و سوپرمارکت‌های فراوان، آب، برق، گاز، بهداشت، داروخانه، انواع کافه‌ها و رستوران‌ها، پاسگاه نیروی انتظامی، دسترسی آسان به اینترنت، امواج تلویزیونی و مخابراتی و… اشاره کرد که تمام این امکانات بیشتر جهت رفاه حال مسافران تدارک دیده شده است تا سفری لذت‌بخش داشته باشند.

معرفی جواهرده

علت نامگذاری جواهرده

جواهرده همانطور که از نامش مشخص است همچون جواهری سبز و زیبا در ارتفاعات ییلاقی رامسر قرار گرفته که به شهر رامسر «عروس شهرهای شمال» هم می‌گویند. طبق اطلاعاتی که به دست آمده گفته شده که این منطقه در ابتدا جواهرده نبوده است. در زمان‌های خیلی دور روستاهایی که در ارتفاعات بلند دیده می‌شدند را به نام‌هایی مثل جؤرده، جورده، جئورده، جؤردی صدا می‌کردند که همه این‌ها به معنای «ده بالا» است.

کتاب سید ظهیرالدین مرعشی به نام «تاریخ گیلان و دیلمستان» که به سال ۸۸۸ هجری قمری برمی‌گردد، تمام اتفاقات آن زمان را شرح داده و از نام جئورده هم در آن آمده است و این می‌تواند سندی برای اثبات این قضیه باشد؛ به همین دلیل است که خیلی از افراد بر این باورند که کلمه جواهرده از این کلمات آمده و بعدها به این نام زیبا تغییر پیدا کرده است.

برخی علت نامگذاری را چیز دیگری می‌دانند و طبق زیورآلاتی که در قبرهای گبری پیدا کرده‌اند، بر این باورند که چون در زمان آل‌ بویه و زرتشتیان در مراسم دفن مردگان خود درون دخمه‌ها زیورآلات و جواهرات هم همراه آن‌ها دفن می‌کردند به همین دلیل هم است که نام روستا را جواهرده گذاشتند. نامگذاری به علت شرقی و غربی بودن آن به زمان ملوک الطوایفی، خان‌زادگی و نظام خانی برمی‌گردد.

استدلال دیگری که از نام جواهرده شده، وجود «جواهر دشت» در شهر زیبای رودسر است که این موضوع اتفاقی نیست و بر نامگذاری جواهرده بسیار مؤثر بوده و شاید جئور به غلط به جواهرده تبدیل شود و این امری غیرمنطقی است. برخی هم می‌گویند در گذشته حاکم این منطقه زنی به نام جواهر بوده که نام کنونی روستا برگرفته از نام آن زن است.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به چالوس و معرفی شهر زیبای چالوس، چه شناختی از شهر چالوس دارید؟

عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که نام روستا در گذشته «جوادهار» بوده که به گندم‌زار بین شکاف کوه معنا می‌شود. این نامگذاری به‌خاطر وجود زمین‌ها و کشت‌های جو و گندم بوده که این کشت‌ها در میان کوه‌ها قرار داشته است. کلمه دهار یعنی «شکاف کوه»، جاو به زبان پهلوی یعنی «جو» و جاوا هم به زبان اوستایی «گندم» معنا می‌شود.

پوشش گیاهی و جانوری جواهرده رامسر

رامسر از پوشش گیاهی فوق‌العاده‌ای برخوردار است چون از جنگل‌های هیرکانی که از بهترین جنگل‌های ایران و خاورمیانه است تشکیل شده و باید ارزش چنین جنگل‌هایی را دانست و در حفظ آن کوشا بود. درختان بلند قامت و سر به فلک کشیده بلوط، شمشاد، اقاقیا، ممرز و راش را در جای جای این جنگل مشاهده می‌کنید.

درختان میوه هم مانند آلوچه، گلابی، فندق، زرشک، سیب ترش، پرتقال، گزنه، گردو، نارنگی، ازگیل و نارنج در جنگل‌های هیرکانی رامسر پیدا می‌کنید. علاوه بر درخت‌های میوه، گیاهان و داروهای گیاهی خوبی هم در این منطقه روییش دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به آویشن، گل گاوزبان، میش‌گوش، شش‌شاخ و خرخس اشاره کرد؛ البته گل‌های وحشی هم در میان آن‌ها پیدا می‌شود.

با توجه به پوشش گیاهی خوبی که این منطقه دارد می‌توان به این مسئله پی برد که موجودات و حیوانات بسیاری می‌توانند این مکان را به عنوان زیستگاه خود بدانند. جانورانی مثل روباه، بلبل، سنجاب، گراز، کلاغ، گرگ، بز کوهی، مرغ حق، گربه وحشی، توکا، باز، کبک، خرس و قرقاول در روستای جواهرده رامسر زندگی می‌کنند.

مردم جواهرده چگونه‌اند؟

مردم جواهرده برای امرار معاش خود کارهای متفاوتی انجام می‌دهند. جمعیت این روستا طبق آماری که در سال ۱۳۹۰ صورت گرفته به ۹۸۰۰ نفر می‌رسد. اهالی این روستا به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند و برخی از آن‌ها هم باغداری می‌کنند. سرسبزی و طبیعت بی‌نظیر این روستا باعث شده تا کشاورزی در این ناحیه رونق داشته باشد و میوه و درختان خوبی هم به ثمر نشیند.

بعضی از مردم جواهرده رامسر به کارهایی مثل سفالگری، آهنگری، نمدبافی و حتی مسگری روی آورده‌اند که همه این‌ها جزء صنایع دستی جواهرده به شمار می‌روند و گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند از این صنایع دستی زیبا به عنوان سوغات می‌برند. افرادی دیگر هم خانه‌های خودشان را مسافران و گردشگران اجاره داده و با این کار به درآمدی هم می‌رسند.

مردم مهربان جواهرده در گذشته‌های خیلی دور تقویمی به نام گیلکی و یا گالشی داشتند که تمام آداب و رسومات و اعیاد را طبق آن برگزار می‌کردند؛ مثلا پرداخت مالیات، برداشت محصولات کشاورزی و حتی انجام کارهای مربوط به دامداری همه و همه به آن وابسته بود. این تقویم برای مردم این روستا از ارزش بالایی برخوردار بود.

مراسم عید نوروز که به آن نوروز بل نیز می‌گویند در اوایل بهار برگزار نمی‌شد، بلکه این روز را در اواسط مرداد ماه جشن می‌گرفتند؛ یعنی شروع سال برای آن‌ها روزهای سیزدهم تا هفدهم مرداد ماه بود. ماه‌های سال برعکس تقویم امروزی کاملا متفاوت بود و نام ماه‌های سال طبق تقویم کیلگی شامل موردال ماه، شرر ماه، امیر ماه، اول ماه، سیه ماه، ده ماه، ورفه ماه، اسفندار ماه، نوروز ماه، کرچه ماه و تیرماه است.

کشتی گیله مردی

ورزش گیله مردی یکی از ورزش‌های محبوب و پرطرفدار استان مازندران و گیلان به شمار می‌رود که در لیست آثار معنوی قرار گرفته و ثبت شده است. به این کشتی معروف کشتی گیلانی هم می‌گویند که در روستای جواهرده در شب‌های زیبای تابستان میان کشتی‌گیران آنجا برگزار می‌شود. این ورزش هیچ‌گونه محدودیت زمانی و حتی محدودیت وزنی نداشته و تنها بازیکنان آن می‌توانند در صورت لزوم از داور برای توقف درخواست کنند.

کشتی گیله مردی مثل هر کشتی دیگر باید با ضرباتی فنی حریف را به زمین بزنند و وقتی که بازی به اتمام رسید برنده دست بازنده را گرفته و به آغوش می‌گیرد و بعد به مرکز زمین رفته و جایزه دریافت می‌کند. جایزه این بازی بیشتر اسب، گاو، شاخه‌ای پارچه‌ای، شال ابریشمی و یا حتی پول است که این بازی بیشتر با هدف سرگرمی و بازی صورت می‌گیرد.

کشتی گیله مردی

رسم گل کاری مسجد آدینه

در گذشته مردم جواهرده رامسر در مسجدی به نام آدینه مراسمی را برگزار می‌کردند که طی این جشن مذهبی، دامداران و کشاورزان و دیگر افراد برای نذر سلامتی و برکت دام و محصولاتشان در هفدهم مرداد و در روز اول ماه اسد، شیر دام‌های خود را با گل مخلوط کرده و به دیوارهای مسجد آدینه می‌زنند و همراه با گل کاری صلوات هم می‌فرستند.

طبق آمار تاریخی گفته شده که این گل توسط دختران و دوشیزگان تهیه می‌شده و مردها هیچ دخالتی در آن نداشته‌اند. در این جشن قدیمی وقتی گل کاری مسجد به اتمام می‌رسید جوانان به کشتی گرفتن می‌پرداختند و با زدن دهل و موسیقی شادی می‌کردند. در آخر هم بازاری برای ارائه هنرهای مردم روستا برپا می‌شد تا هنرهای نهفته خود را به نمایش بگذارند. این مراسم خیلی وقت است که دیگر انجام نمی‌شود و تقریبا فراموش شده است.

جشن تیرماه سیزده

جشن تیرماه سیزده یکی از جشن‌های قدیمی و کهن ایرانی‌هاست که هر سال مردم ایران برای پیروز شدن بر ظلم و ستم در شهرهای مختلف مازندران و گیلان به جشن و سرور می‌پرداختند. این مراسم برعکس نامی که دارد در دوازدهم و سیزدهم آبان ماه برگزار می‌شود و علت تیرماه بودن آن این است که در تقویم طبری دقیقا مصادف با تیرماه می‌شود؛ در صورتی که در تقویم خورشیدی آبان ماه خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید
تله کابین رامسر، سبزترین بام کشور

نام طبرستان به گذشته‌های خیلی دور برمی‌‌گردد که در آن زمان سرزمین‌های مازندران و البرز را دربرمی‌گرفت و امروزه شامل استان‌های سمنان، گلستان، بخشی از گیلان و تهران است. این جشن بسیار شبیه به مراسم شب یلداست که اهالی روستای جواهرده رامسر با خوردن خوراکی‌های متنوع (۱۳ نوع خوراکی خاص) و خواندن شعر و سرود این شب سرد و بلند را سپری می‌کردند. این جشن در شهرهای استان مازندران به شکل‌های گوناگونی برگزار می‌شود.

جشن تیرماه سیزده

مسیر رسیدن به جواهرده

برای رسیدن به روستای زیبای جواهرده تنها یک مسیر وجود دارد و آن هم از رامسر است. با گذر از بازار رامسر به یک سه‌راهی خواهید رسید که به سمت جنوب حرکت کرده تا به جواهرده برسید. برای ورودی این روستا و بازدید از جاذبه‌های آن باید هزینه‌ای را پرداخت کنید که نسبت به زمان‌ها و فصل‌های سفر این هزینه متغیر است.

مطالعه بیشتر: فاصله تهران تا رامسر از جاده چالوس | سفر به شمال

مکان‌های دیدنی و جذاب جواهرده

جواهرده رامسر یک روستای قدیمی با جاذبه‌های دیدنی و تاریخی بسیاری است که این ییلاق به دلیل شگفتی‌های بی حد و مرزش، یکی از بهترین مکان‌های گردشگری به حساب می‌آید. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌ها می‌پردازیم:

آبشارها و چشمه‌های خروشان

آبشارها و چشمه‌های زیادی در جواهرده خواهید دید که زیبایی این منطقه را چند برابر کرده‌اند. چشمه‌هایی مثل کوه کنین، برشی و سلیمان درجواهرده وجود دارند که تأمین کننده‌های آب شرب این روستا هستند و در گذشته افرادی خیرخواه، آب این چشمه‌ها را تا روستا هدایت کرده‌اند. از دیگر جاذبه‌های دیدنی جواهرده آبشارها هستند که گردشگران برای گرفتن عکس و استراحت، مدتی را در کنار آن توقف کرده و خوش می‌گذرانند.

آبشارها و چشمه ها

مقبره شاه یحیی

مقبره شاه یحیی یکی از مکان‌های مقدس در جواهرده رامسر است که اهالی روستا برای نذر و نیاز و برآورده شدن حاجات به این مقبره می‌روند. آرامگاه شاه یحیی در یکی از قله‌های معروف به نام قله سماموس قرار گرفته که هر ساله عده‌ای از گردشگران و علاقه‌مندان از این مقبره دیدن می‌کنند؛ اما به دلیل مسیر کوهنوردی سخت و دشواری که دارد کمتر کسی قادر به دیدن آن است.

گورهای تاریخی گبری

گورهای گبری به دوران زرتشتیان و هخامنشیان برمی‌گردد و قدمتی چند هزار ساله دارند. کلمه گبر در گذشته همان مردم غیر مسلمان بودند که بعدها به کافران تغییر نام داد. گورهای این منطقه به شکل دخمه ایجاد شده‌اند که آن دوران همراه با جسد جواهراتی هم دفن می‌کردند که اکنون این جواهرات به تاراج رفته‌اند.

گورهای تاریخی گبری

پارک جنگلی جواهرده

به پارک جنگلی جواهرده بوستان جنگلی صفارود نیز می‌گویند که از جواهرده رامسر ۹ کیلومتر فاصله دارد. برخی از راه را باید ماشین خود را پارک کرده و پیاده طی کنید تا به این پارک زیبا و سرسبز برسید. چشمه آب زلال و خنکی هم در این پارک وجود دارد که برای شرب از آن بهره می‌برند؛ به همین دلیل به پارک جنگلی آب معدن نیز معروف است. امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، آلاچیق، کافه و… برای مسافران تدارک دیده شده است.

تفریحات در جواهرده

رفتن به کنار چشمه‌ها و آبشارها در دل طبیعت سرسبز با آب و هوای مطلوب حس و حال خوبی را در شما ایجاد می‌کنند و منظره جذابی را برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای ب وجود می‌آورند. صرف یک وعده غذایی در چنین جایی برای شما دلچسب خواهد بود. اگر اهل کوهنوردی و سنگنوردی باشید این منطقه می‌تواند برای شما بهترین باشد؛ زیرا قله‌های زیادی را می‌توانید فتح کنید و همچنین تماشای مسابقات کشتی و والیبال هم می‌تواند خوش‌گذرانی خوبی باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی زیباترین جاده های ایران

رستوران‌ها و اقامتگاه‌های جواهرده رامسر

اقامتگاه‌های بسیاری در جواهرده رامسر وجود دارند که می‌توانید هتل و یا ویلایی را رزرو کنید و برای مدتی آنجا بمانید. فکر چادر زدن در جواهرده نباشید چون در شب‌های تابستان هم هوا بسیار سرد است. در روستا چند رستوران و کافه وجود دارد که غذاهای محلی و سنتی هم در آنجا سرو می‌شود و رستوران سلیمی، عمو رجب و کافه جمشید از جمله آن‌هاست.

رستوران ها و اقامتگاه ها

بهترین زمان بازدید از جواهرده

با توجه به ییلاقی بودن و کوهستانی بودن روستای جواهرده بهترین فصل سفر فصل‌های بهار و تابستان است چون زمستان‌های به شدت سردی دارد و برای ماندن مناسب نیست. هر چند امروزه به دلیل امکانات رفاهی که این منطقه فراهم شده در هر موقع از سال می‌توانید به این روستای زیبا سفر کنید.

در آخر

در این مقاله از سپنجا با روستای جواهرده رامسر آشنا شدید و دانستید که این روستا همچون جواهری در قلب شمال قرار گرفته و هر چه از شگفتی‌ها و زیبایی‌های خارق‌العاده آن بگوییم باز کم است. اگر گذرتان به رامسر شمال افتاد حتما از این روستای ییلاقی و سرسبز دیدن کنید و لحظات فراموش نشدنی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا