جاهای دیدنی ایران

معرفی زیباترین جاده های ایران

امروزه بسیاری از گردشگران به دنبال بهترین و زیباترین جاده های ایران هستند تا شگفت انگیزترین تصاویر را از این جاده‌ها به ثبت برسانند. باید بدانید که جاذبه‌های ایران در دنیا منحصر به فرد هستند و همین امر باعث شده تا گردشگران خارجی زیادی برای بازدید از این اماکن به ایران سفر کنند. یکی از برجسته‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشور، جاده‌های زیبایی است که معنای سفر را تغییر داده‌اند.

زیباترین جاده‌های کشور عبارتند از: جاده چالوس، اسالم – جاده خلخال، تنگه حیران، چابهار – جاده ساحلی باریس، جاده عباس آباد – کلاردشت، جاده ارس – مرز جلفا، جاده شاهرود – گرگان، جاده سراوان – فومن، جاده شهداد – نهبندان، جاده هجیج – اورامان و… با این مقاله از سپنجا همراه باشید چون قرار است حرف‌های زیادی در مورد این جاده‌ها زده شود.

زیباترین جاده های ایران را بشناسید!

سفر صرفاً به معنای رسیدن به مقصد و آرام گرفتن در یک اقامتگاه نیست، بلکه به معنای لذت بردن از مسیری که در آن قرار دارید نیز هست. توجه به زیبایی‌های مسیری که قرار است شما را به مقصد مورد نظرتان برساند، چنان صفایی دارد که فقط افراد اهل دل از آن خبر دارند. در اینجا زیباترین جاده های ایران را بشناسید و تجربه یک سفر متفاوت را با ماشین شخصی خود را به دست آورید.

جاده چالوس | لیست زیباترین جاده های ایران

بدون شک چالوس یکی از جذاب‌ترین جاده‌های است که می‌توان در ایران دید. این جاده به عنوان طولانی‌ترین جاده زیبای کشورمان نیز شناخته می‌شود است و حول و حوش ۱۱۳ کیلومتر طول دارد. صخره‌های بسیار باشکوه، کوه‌های سر به فلک کشیده، تونل‌های متعدد، تله کابین و آب و هوای بی‌نظیر از نکات برجسته این جاده است که بسیاری از آنها در تعطیلات آخر هفته مملو از گردشگران هستند. مسافران می‌توانند پس از عبور از کرج وارد جاده چالوس شوند و از این جاده پیچ و خم مانند، لذت ببرند.

جاده چالوس

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال یکی از چشمگیرترین و زیباترین جاده‌های کشور است و ۷۰ کیلومتر طول دارد. این یکی از بهترین جاده‌های جنگلی ایران نیز به حساب می‌آید. این جاده در هر فصل از زیبایی خاصی برخوردار است و رودخانه‌های جاری در اطراف آن باعث شده تا منظره‌ای دیدنی از جاده دیده شود. جاده اسالم به خلخال با همه زیبایی‌هایش توانسته در لیست بهترین و زیباترین جاده های ایران قرار بگیرد و گردشگران نیز می‌توانند دیدنی‌ترین تصاویر را از این جاده ثبت کنند. امروزه بسیاری از گردشگرانی که می‌خواهند از تهران به اردبیل بروند به راحتی می‌توانند این جاده را در اولویت‌های خود قرار دهند و از زیبایی‌هایش لذت ببرند.

تنگه حیران

تنگه حیران نیز از جاده‌های دیدنی و خیره کننده ایران است. این تنگه، مسیر ارتباطی میان آستارا و اردبیل است. روستای توریستی حیران و تله کابین آن نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری بزرگ این جاده است. و البته، گردشگران می‌توانند از صدها استراحتگاه جنگلی با امکانات مدرن و در عین حال سنتی این مسیر لذت ببرند. آب و هوای بی‌نظیر و تپه‌های سرسبز این جاده دارای مناظر شگفت انگیزی است که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند و خاطره انگیزترین لحظات را برای گردشگران و مسافران به ارمغان می‌آورد.

جاده ساحلی چابهار – باریس

یکی دیگر از زیباترین جاده های ایران جاده ساحلی چابهار- باریس در استان سیستان و بلوچستان است. این جاده رویایی و منحصر به فرد در جنوب کشورمان در کنار دریای عمان قرار دارد. گردشگران در این مسیر، لذت یک رانندگی به یاد ماندنی را برای خود رقم می‌زنند.

صخره‌های زیبای کنار این جاده به همراه ساحل زیبا و دلنشین آن باعث شده تا گردشگران و مسافران به محض سفر به جنوب کشور، بازدید از این جاده را در اولویت خود قرار دهند. خیره کننده‌ترین جاذبه‌های این جاده تالاب لیپار، جنگل حرا و کوه‌های مینیاتوری است. این جاذبه‌های زیبا نام جاده ساحلی چابهار را در لیست زیباترین جاده‌های کشور عزیزمان ایران قرار داده است.

جاده ساحلی چابهار

جاده جندق – معلمان

جاده زیبا و رویایی «جندق – معلمان» شهرستان دامغان، به زیبایی از دل کویر مرکزی ایران می‌گذرد و جنوب و شمال را به هم وصل می‌کند. این جاده، جاده‌ای درهم و برهم و زیبا با افق‌های بی‌پایان، چشم اندازهای بی‌نظیر، گل و لای بی‌پایان و سراب‌های دلفریب است. جاده جندق – معلمان که یکی از زیباترین جاده های ایران است از جندق در حوالی خور و شهرستان بیابانک استان اصفهان آغاز شده و تا روستای معلم نزدیک استان دامغان سمنان ادامه دارد.

این جاده کوتاه‌ترین گذر از میان کویر است و طی حدود ۲۰۰ کیلومتر از آن می‌توان انواع بافت‌های بیابانی عجیب و غریب را دید. در گذشته کاروان‌ها از جندق به روستای معلمان و سپس بیدستان یا ورامین می‌رفتند تا مسافت‌های کوتاه‌تری را در کویر طی کنند.

جاده شهداد

این جاده‌ای طولانی و کویری است که در دهه اخیر ساخته شد تا شهداد را به نهبندان متصل کند. عبور از این جاده طولانی برای علاقه‌مندان به مناظر بکر کویر سفری خوش را به ارمغان می‌آورد و زیبایی آن در شب، واقعاً خیره کننده‌ و دلفریب است. کلوت‌های شهداد از مناظر دیدنی جاده هستند.

جاده شهداد

جاده هجیج

استان کردستان با طبیعت کوهستانی خود زیبایی‌های منحصر به فردی دارد. استانی با کوه‌های مرتفع و دره‌های عمیق و رودخانه‌های پرآب دائمی. روستای هجیج یکی از روستاهای منحصربفرد ایران است که بر اساس اصول معماری پلکانی ساخته شده و فقط از صخره‌ها ساخته شده است. جاده هجیج یکی از زیباترین جاده های ایران است.

اگر قصد سفر به هجیج را دارید باید به کرمانشاه بروید و سپس با یک جاده کوهستانی به طول ۲۵ کیلومتر به پاوه بروید. این روستا یکی از جذاب‌ترین نقاط استان کرمانشاه و یکی از جذاب‌ترین نقاط اورامانات است. روستای هجیج یکی از روستاهای پلکانی با کوه‌های صخره‌ای است.

جاده هراز

هراز یک منطقه صخره‌ای عالی در کوه‌های البرز در شمال ایران است که در نیمه راه تهران پایتخت و دریای خزر قرار دارد. این جادههر آخر هفته تعداد قابل چشمگیری مسافر را به خود جذب می‌کند و به دلیل شگفتی‌ها و مناظر معمولی که دارد(کوه دماوند، رودخانه‌های هراز، دره هراز، جاده هراز، چشمه‌های آبگرم لاریجان، دماوند و پیست اسکی آبعلی) قابل توجه است. این جاده یکی از ۴ جاده اصلی است که تهران را به دریای خزر در شمال ایران متصل می‌کند.

جاده توسکستان

در دامنه‌های شمال شرقی البرز وسط گرگان و شاهرود می‌توان در میان یکی از زیباترین جاده های ایران به خصوص در فصل پاییز با همه رنگارنگی‌اش رفت و آمد کرد. ۱۳ کیلومتر بعد از گرگان، جاده جنوب و استان سمنان از نام توسکستان می‌گذرد که پس از یک جاده کوهستانی به شهرستان شاهرود می‌رسد. فصل پاییز بهترین فصل برای سفر به این منطقه است.

معرفی زیباترین جاده های ایران

جاده خور و بیابانک

جاده‌های کویری به دلیل بافت کویری اطرافشان زیبا هستند و تا زمانی که آنها را از نزدیک لمس نکنید، باور نمی‌کنید که چه شگفتی اطرافتان را احاطه کرده است. این جاده بیابانی به دلیل مناظر ماورایی در لیست زیباترین جاده‌های ما قرار دارد. اگر در یک عصر زمستانی یا حتی پاییز از جاده طبس رانندگی به سمت خور و بیابانک کنید، احساس می‌کنید جاده در حال عبور از دریا است. انعکاس نور در دو سوی جاده، دریای خیالی را جلوی چشمان شما ترسیم می‌کند و آنقدر به واقعیت نزدیک است که تا زمانی که به آن دست نزنید باور نخواهید کرد که این تنها نمک است. این جاده یکی از زیباترین جاده های ایران است و دیدنی‌هایی مانند تپه‌های شنی، قلعه‌های اسماعیلیان، درختان کهنسال و سدهای تاریخی جذابیت آن را چند برابر می‌کند.

جاده مرزی ارس جلفا (شمال غرب ایران)

جاده مرزی ارس جلفا یکی از گزینه‌های زیبا در شمال غرب ایران و در کنار رودخانه ارس برای یک سفر جاده‌ای در ایران است. این جاده شگفت انگیز از منطقه ارسباران به موازات رودخانه ارس شروع و به جلفا ختم می‌شود. در طول این مسیر می‌توانید از یک طرف جنگل‌های انبوه و کوه‌های سرسبز و از طرف دیگر رودخانه ارس و خانه‌های روستایی را دید بزنید. خانه‌های واقع در منطقه مستقل نخجوان در ارمنستان را نیز می‌توانید به راحتی در این جاده مشاهده کنید، زیرا فاصله آنها با شما تنها یک رودخانه است.

این مطلب را هم بخوانید
معروف ترین مساجد ایران ، شکوه معماری بی‌نظیر اسلامی ایرانی

این جاده‌ را بیشتر مسافران و دوچرخه سوارانی که از مرز زمینی ارمنستان برای ورود به ایران عبور می‌کنند، به خوبی می‌شناسند. در طول جاده، می‌توانید از کلیسای سنت استفان، یکی از پنج کلیسای ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، به همراه کلیساهای قره کلیسای یا سنت تادئوس دیدن کنید.

جاده ساحلی بندر مقام

جاده عسلویه به بندرمقام در جنوب ایران یکی دیگر از زیباترین جاده های ایران است. زیبایی مسیر به دلیل ارتفاع از دریا و منظره بی‌نظیر خلیج نیلگون فارس است. صخره‌ها نیز به طرز خیره کننده‌ای عجیب هستند و شبیه مجسمه‌های طبیعی در کنار جاده هستند. این جاده همچنین دارای زیباترین و بکرترین سواحل غرب استان هرمزگان است که این مسیر را لذت بخش‌تر می‌کند.

برای کسانی که ترجیح می‌دهند شهرهای توریستی ایران را از تهران به شیراز یا برعکس کاوش کنند، این مسیر می‌تواند بهترین انتخاب باشد. این از تهران شروع و به شیراز ختم می شود و در طول مسیر می‌توانید از شهرهای معروف ایران مانند کاشان، اصفهان، یزد، قم، کرمان نیز عبور کنید.

جاده ساحلی بندر مقام

جاده شهرکرد به ایذه

بخش‌های زیادی از جاده شهرکرد – ایذه در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این استان کوچک در مرکز فلات ایران در رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد. جاده شهرکرد به ایذه از زیباترین مسیرهای کوهستانی و دشت‌های زیبا می‌گذرد. بهترین زمان برای بازدید از زیبایی‌های جاده شهرکرد – ایذه فصل بهار و پاییز است. برای رفتن به این جاده که یکی از زیباترین جاده های ایران است می‌توانید از خروجی سمت راست بعد از میدان قمر بنی هاشم در جنوب شهرکرد وارد جاده دشت هلن شوید.

جاده شیراز به کازرون

جاده شیراز به کازرون یکی دیگر از جذاب‌ترین جاده‌های ایران در استان فارس است که حدود ۱۴۰ کیلومتر طول دارد. یکی از زیباترین جاذبه‌های این جاده که باعث شهرت آن شده است، «دشت ارژن» است. ارژن در این جاده و در فاصله ۶۰ کیلومتری شیراز قرار دارد. این دشت در دامنه رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد و طبیعت زیبا و مناظر بی‌نظیر آن گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند.

آبشار ارژن که در بین مردم محلی به آبشار چهاراب معروف است، پنج کیلومتر با این دشت فاصله دارد. این آبشار در زمستان یخ می‌زند و کریستال‌های یخی آن زیبایی منحصر به فردی دارد. یکی دیگر از جاذبه‌های این جاده وجود گونه کمیاب گوزن ایرانی در منطقه حفاظت شده نزدیک دشت ارژن است. جنگل زیبای بلوط و دریاچه پریشان همه جاهایی هستند که در این مسیر باید رفت.

بهترین زمان سفر به جاده شیراز – کازرون و دشت ارژن در فصل بهار و به ویژه اردیبهشت ماه است چون لاله‌های واژگون در این زمان کل دشت را می‌پوشانند. برای رفتن به این جاده که یکی از زیباترین جاده های ایران است می‌توانید به شیراز رفته و از غرب به سمت کازرون حرکت کنید.

برای اجاره سوئیت در شیراز روی لینک کلیک کنید.

معرفی زیباترین جاده های ایران

جاده یزد به نایبند

اگر به کویر علاقه‌مند هستید، قطعا در مسیر یزد به روستای نایبند از یک سفر جاده‌ای در ایران لذت خواهید برد. سفر خود را با دیدن شهر زیبای یزد آغاز کنید و از آنجا به سمت نایبند، روستایی کویری در مسیر جاده کرمان ادامه دهید. این روستای زیبا و چند طبقه مملو از درختان نخل و مرکبات و بوی خوش نان تازه است که در سراسر روستا به مشام می‌رسد. حیات وحش منطقه نایبند نیز بسیار شگفت انگیز است. سفر در این جاده را از دست ندهید.

جاده رامسر به جواهر ده

جاده های خوش آب و هوا و بینظیر استان مازندران تمامی ندارند. جاده رامسر به جواهرده یکی دیگر از مسیرهای جاده ای منحصر به فرد استان مازندران است. جاده ۲۸ کیلومتری رامسر به جواهرده پیچ و خم های زیادی دارد اما مناظر زیبای بسیاری را با خود همراه کرده است.

دشت لپاسر، پارک جنگلی صفارود، رودخانه صفارود، روستا جواهرده، جنگل های هیرکانی و… همگی در مسیر رامسر به جواهرده قابل دسترسی هستند و با بازدید از آنها میتوانید سفری متفاوت و خاطره انگیز را تجربه کنید.

جاده هراز

محال ممکن است که تا به حال اسم جاده هراز به گوشتان نخورده باشد. این جاده مانند جاده چالوس پرآوازه است و پرتردد. جاده هراز بین استان تهران و مازندران قرار دارد، و ساکنین تهران و شهرهای مرکزی برای رفتن به استان مازندران میتوانند از این مسیر عبور کنند. ییلاق ها و مناطق سرسبز زیادی در مسیر این جاده قرار دارند و جالب اینجاست که همه ی افرادی که به مناطق شمالی سفر میکنند حتما برای یکبار هم که شده از این جاده عبور کرده اند، اما افرادی هستند که با وجود رفت و آمد زیاد در جاده هراز، فقط از آن عبور کرده‌اند و هیچ اطلاعی از جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری آن ندارند.

ییلاق های معروفی مثل گزنک، آبعلی، جاجرود، پلور و… در مسیر جاده هراز قرار دارند و همینطور تالاب‌ها، روستاها، چشمه های آبگرم، جنگل های انبوه همگی شرایط یک سفر خاطره انگیز در جاده هراز را برای شما فراهم آورده اند.

جاده روستای فیلبند

از جاده های بینظیر استان مازندران، جاده روستای فیلبند است. این جاده در جاده هراز قرار دارد و میتوان به جرات گفت که خوش آب و هواترین جاده مازندران است. مسیر کوهستانی این جاده چشم اندازی فوق العاده دارد و حتی در روزهای گرم تابستان، حس و حال بهاری را به شما میبخشد. فقط در فصل زمستان به هیچ وجه در این جاده تردد نداشته باشید، چرا که بارش شدید برف موجب مسدود شدن آن می شود.

به موجب کوهستانی بودن مسیر این جاده، جاده روستای فیلبند شیب تندی دارد، بنابراین دور از انتظار نیست که بارش‌های زیاد تردد را در طول سال برای مسافران دشوار کند.

سرتاسر این جاده پر از زیبایی و شگفتی است و هرچه جلوتر بروید، بیشتر شگفت زده میشوید. دشت های پهناور و سرسبز زیادی در دور و اطراف خواهد دید که هر کدام میزبان تک درخت‌هایی هستند که جلوه خاصی به دشت‌ها داده‌اند. این مسیر را که طی کنید در انتها به روستای فیلبند یا همان بام مازندران می‌رسید. البته که در مسیر چشمه های کوچک پرآب را نیز زیر نظر داشته باشید و از  زیبایی آنها لذت ببرید.

از اواسط بهار تا پایان تابستان میتوانید برای بازدید از فیلبند و جاده آن برنامه ریزی کنید.

جاده روستای فیلبند

جاده سیاهکل به دیلمان

بخش زیادی از زیبایی‌های استان گیلان را یکجا میتوانید در جاده سیاهکل به دیلمان ببینید. هوای مطبوع و مناظر دلنشین این مسیر جاده ای، در بهار و پاییز به بالاترین حد از خوب بودن و زیبایی خود می‌رسند. فصل تابستان نیز این مسیر زیبایی های خاص خود را دارد، اما در ساعات روز گرما میتواند آزاردهنده باشد.

این جاده از مسیرهای فرعی استان گیلان است و شما میتوانید برای بازدید از ارتفاعات و چشم اندازهای زیبای این منطقه از مسیرهای فرعی عبور کنید. پوشش گیاهی این منطقه بسیار خیره کننده و انبوه است و بافت جنگلی آن در شیبی تند قرار دارد.

در بین ماه های بهاری و پاییزی، ماه اردیبهشت، بهترین زمان سفر و بازدید از جاده سیاهکل به دیلمان است. در این مقطع زمانی میتوانید گل های زرد و سرخ زیادی در دشت های اطراف ببینید و به آواز پرندگان و زمزمه آب گوش جان بسپارید.

در ساعت اولیه روز این منطقه پوشیده از مه است و مه گرفتگی بیشتر در فصل های پاییز و بهار آن دیده می شود. از جاذبه های اطراف جاده سیاهکل که در همان ابتدای مسیر است، آبشار ۶ متری لونک است. این آبشار مناظر شگفت آور و همینطور فضایی باز برای اتراق دارد.

از دیگر جاذبه های این منطقه میتوان به جنگل لاریجانی، پارک جنگلی سیاهکل، قلعه کوتول، کاروانسرای تی تی، استخر پاشوران و… اشاره کرد.

جاده سراوان به فومن

جاده ۴۵ کیلومتری سراوان به فومن یکی دیگر از زیباترین جاده های ایران و شمال کشور است. با وجود این جاده مسیر بین فومن و سراوان بسیار کوتاه شده است. در کنار این جاده، جاده پرتردد دیگری وجود دارد، که سراوان را از مسیر رشت به فومن متصل میکند. با وجودی که این جاده پرتردد است، اما چون از مسیر رشت عبور میکند، افراد تردد در آن را به جاده های کم تردد ترجیح میدهند.

استات گیلان سرتاسر زیبایی و شگفتی است که در کنار همه زیبایی ها، بخصوص بودن جاده سراوان به فومن را نمیشود نادیده گرفت. جاذبه های برجسته ای مثل موزه میراث روستایی گیلان، دریاچه های سراوان و سقالکسار در مسیر جاده سراوان به فومن قرار دارند، که بازدید از آنها شما را شگفت زده خواهد کرد.

بهار و اوایل تابستان زمان های مناسبی برای بازدید از این جاده هستند. زیبایی های دریاچه سراوان در این دو مقطع زمانی به نهایت خود می‌رسند و خزه های طبیعی که سطح آب را پوشش می‌دهند، شما را مجذوب خود میکنند. از زیبایی های خیره کنند دریاچه سراوان و سقالکسار که بگذریم، پوشش گیاهی و زمین های سرسبز اطراف و درختان انبوه خودشان به تنهایی نهایت زیبایی و شگفتی هستند.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های گردشگری شیراز

جاده جنگل دوهزار

یکی دیگر از زیباترین جاده های مازندران و شمال ایران جاده دوهزار است. ابتدای این جاده از تنکابن آغاز می‌شود و انتهای آن به جنگل‌های دوهزار می‌رسد.

مسیر این جاده کوهستانی است و از گیاهان سرسبز پوشیده شده است. اگر بخواهیم زیباترین مناطق شمال ایران و زیباترین مناظر دریای خزر را به شما معرفی کنیم بی شک این جاده جنگل دوهزار است که اولین جایگاه را به خود اختصاص می‌دهد.

در مسیر جاده جنگل دوهزار، رودخانه‌ای پرخروش و زیبا وجود دارد و در کنار آن درختان انبوه، فضایی رویایی و سرپوشیده را ایجاد کرده‌اند، که بی شک هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

برای دوستداران طبیعت، در دل جاده جنگل دوهزار مسیرهای متفاوت جنگلی وجود دارند، که بسیار رویایی هستند و اگر اهل جنگل نوردی باشید، میتوانید تجهیزات لازم را با خود به همراه تان ببرید و از مسیرهای جنگلی دیدن کنید و با پای پیاده مسیر رسیدن به ییلاق های مرتفع را طی کنید.

و اما فصل مناسب برای عبور و بازدید از این مسیر گردشکری اواخر تابستان تا اواخر پاییز است. بهارهای این جاده نیز بسیار زیبا و دیدنی است. هر چند که در زمستان این منطقه پوشش برفی ندارد، اما باران های سیل آسا، عبور از جاده را سخت می‌کند.

برای رفتن به جاده جنگل دوهزار میتوانید از مسیر شهر خرم آباد در جنوب شهسوار عبور کنید. تابلوهای راهنما میتوانند به خوبی شما را تا مسیر اصلی هدایت کنند. در این مسیر ییلاق‌های عسل محله و آغوزحال بسیار دیدنی و پرطرفدار هستند و از طرفی خالی از لطف نیست که کوه های سیاه کل، گرد کوه و سیالان دیدن کنید.

اگر علاقه مند به بازدید از دشت دریاسر نیز هستید، میتوانید از جنگل دوهزار مسیر آن را با یک پیاده روی طولانی در پیش بگیرید البته که با به همراه داشتن وسایل و تجهیزات لازم و یک راهنمای کاربلد.

جاده جنگل دوهزار

جاده شاهرود به گرگان

این جاده بین استان های سمنان و گرگان قرار دارد و به آن جاده توسکستان نیز می‌گویند، چرا که در مسیر این جاده جنگل‌های توسکستان قرار دارند. طبیعت بی‌نظیر جاده شاهرود به گرگان و پیچ و خم‌های زیادی که دارد، به جذابیت و زیبایی آن افزوده است.

آب و هوای خوش این جاده به دلیل وجود انبوهی از درختان توسکا، بلوط و اورس است، که علاوه بر زیبایی ظاهری تاثیر زیادی بر روی خوش آب و هوا بودن این منطقه جنگلی گذاشته‌اند.

از پیج و خم های جاده و جنگل توسکستان که عبور کنید، به منطقه بکر و زیبای جهان نما می‌رسید. این منطقه تحت حفاظت سازمان محیط زیست است و پوشش انبوه درختان ارس در این منطقه، جهان نما را به یک منطقه خوش آب و هوا و بکر تبدیل کرده‌ است.

جاده شاهرود به گرگان با جنگل توسکستان شناخته شده است. این جنگل در فصل پاییز خیره کننده است و اگر میخواهید از این منطقه دیدن کنید، حتما پاییز آن را به تماشا بنشینید. در اطراف این جنگل چشمه‌ها و آبشارهای زیادی وجود دارند، که علاوه بر لذت بردن از مسیر می‌توانید ساعاتی را در این منطقه قدم بزنید و از زیبایی های جنگل توسکستان و جاذبه‌های اطراف آن نهایت لذت را ببرید.

اگر علاقه مند به دیدن ییلاق های شمالی هستید، در این مسیر میتوانید بهترین ییلاق ها را ببینید و جالب است بدانید که زیبایی های این جاده به همینجا ختم نمی‌شود و شما میتوانید برای بازدید از چند جاذبه دیگر از جمله روستای زیارت، قله شاهوار، پارک جنگلی قرق، چشمه هفت رنگ بسطام و… برنامه ریزی کنید.

جاده عباس آباد به کلاردشت

در ایران جاده های جنگلی زیادی داریم، که از زیباترین آنها جاده عباس آباد به کلاردشت است. این جاده از میان جنگل های هیرکانی عبور می‌کند و محال ممکن است از دیدن آن حیرت زده نشوید. البته توجه داشته باشید که به این بخش از جنگل های هیرکانی، جنگل عباس آباد می‌گویند. بخشی از این جاده به خاطر پوشش انبوه درختان سر به فلک کشیده، تاریک است و همین باعث شده است تا هیجان رانندگی در جاده عباس آباد دوچندان شود.

از نظر امکانات رفاهی انتظارات چندانی نداشته باشید، چرا که این منطقه شمالی برخلاف مناظر حیرت‌آوری که دارد، از نظر امکانات رفاهی تا کنون به شرایط قابل قبولی دسترسی پیدا نکرده است. اما هیچ چیزی مانع عبور از این جاده شگفت انگیز نمیشود. توصیه می کنیم شما هم مانند بیشمار گردشگری که در طول سال به این منطقه سفر می‌کنند، حتما از آن دیدن کنید.

در عبور از جاده عباس آباد خانه‌های ییلاقی، دره‌های سرسبز و نوری که از لابه لای درختان سر به فلک کشیده به بیرون میتابد، شما را حیرت زده خواهند کرد. در عبور از این مسیر شیشه‌های ماشین را پایین بیاورید و به آوای خوش پرندگان گوش جان بسپارید. تماشای طبیعت زیبای عباس آباد، خاطرات خوشی را در سفر به مازندران برایتان رقم خواهد زد.

بین کلاردشت و جاده عباس آباد ۳۰ کیلومتر فاصله وجود دارد و می‌توانید از چالوس، شهر عباس آباد و یا مرزن آباد به این مسیر دسترسی پیدا کنید. همانطور که قبلا گفتیم مسیر عباس آباد تا کلاردشت چندان امکانات رفاهی زیادی ندارد اما بسیار پرتردد و شلوغ است و با وجود تردد گردشگران زیاد به این منطقه، همچنان بکر بودن خود را حفظ کرده است.

در این مسیر مراکز خدماتی وجود ندارند و در طول مسیر آنتن دهی تلفن های همراه شما قطع میشود، اما در صورت بروز هرگونه مشکلی حتی بدون آنتن می‌توانید با ۱۱۲ تماس بگیرید تا برای امدادرسانی شما را یاری کنند.

جاده عباس آباد به کلاردشت

جاده اردبیل به آستارا

جاده اردبیل به آستارا، زیباترین جاده در شمال غربی ایران؛ این جاده حیرت‌آور است. جاده اردبیل به آستارا را در هر فصلی که ببینید زیبایی های خاص خود را دارد. این جاده  ۸۰ کیلومتر مسافت دارد و بین استان اردبیل و گیلان است. درواقع جاده اردبیل به آستارا در سرسبزترین منطقه شمالی ایران واقع شده است. و زیبایی خارق العاده این جاده بی تاثیر از شمالی بودن هر دو شهر گیلان و اردبیل نیست.

در طول این جاده گردنه پرآوازه و زیبای حیران قرار گرفته است و همین باعث شده است تا جذابیت و زیبایی این جاده چندین برابر شود.

مراتع سرسبز و زیبای بسیاری در اطراف این جاده هستند، که در طی گذر از مسیر می‌توانید از آنها بازدید کنید و همینطور می‌توانید برای بازدید از جنگل فندقلو که در این مسیر قرار دارد، برنامه ریزی کنید و سری هم به آنجا بزنید. برای بازدید از جنگل فندقلو  باید به جاده فرعی دودران به فندقلو بروید. در این مسیر ابتدای جاده فندقلو فاصله ای ۲۷ کیلومتری با شهر اردبیل دارد و در مسیر فندقلو، تله کابین حیران و همینطور گردنه حیران قرار دارد. در مجموع همه ی زیبایی‌های طبیعت در این مسیر یکجا جمع شده‌اند و انتظار شما را می‌کشند.

پیشنهاد می‌کنیم باوجود اینکه در همه‌ی فصل‌ها این جاده زیبایی‌های خاص خود را دارد، در فصل زمستان از این جاده عبور نکنید، چرا که حجم زیادی از برف جاده و اطراف آن را می‌پوشاند و در صورت عبور از آن حتما با زنجیر چرخ در این مسیر رانندگی کنید. اما مناسب ترین فصل برای بازدید از این جاده، اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان است. پاییز و خنکی هوا هم فصل بسیار مناسبی است برای دیدن جلوه متفاوتی از گردنه حیران و جاده اردبیل به آستارا.

جاده آستارا

سخن آخر

جاده‌ها همیشه بخشی از سفر برای گردشگران هستند. در واقع این جاده‌ها هستند که ما را به مقصد مورد علاقه‌مان می‌رسانند. گاهی این جاده‌ها آنقدر زیبا هستند که متوجه مسیرهای طولانی آنها نمی‌شوید. کشورمان ایران به دلیل ویژگی‌های خاص جغرافیایی خود دارای جاده‌های خاصی است. ما در این مقاله به تعدادی از زیباترین جاده های ایران اشاره داشتیم. جاده‌هایی که از میان کوه‌های بلند یا دره‌های عمیق، یا از میان جنگل‌های انبوه و یا حتی از میان بیابان‌های خشک می‌گذرند.

هر کدام از این جاده‌ها زیبایی و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که باید از آنها عبور کنید و زیبایی‌های آنها را بشناسید. اکنون می‌دانید که اگرچه مقصد، هدف ما را از سفر تعیین می‌کند، اما این جاده‌های شگفت انگیز هستند که سفر را دلپذیرتر می‌کنند. پیشنهاد ما برای شما این است که سرویس‌های کامل خودروی خود را انجام دهید و از لیست بالا، یک جاده زیبا را انتخاب کنید و به دل جاده بزنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا