دیدنی های مازندران

همه آنچه پیش از سفر به آلاشت باید بدانید + اقامتگاه ارزان و عکس

همه آنچه پیش از سفر به آلاشت باید بدانید + اقامتگاه ارزان و عکس

همه آنچه پیش از سفر به آلاشت باید بدانید

شمال ایران از روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ زیادی تشکیل شده است که با فاصله ی کمی از هم قرار گرفته اند. آلاشت یکی از مکان های ناشناخته استان مازندران می باشد که طبیعت بسیار سرسبز و زیبایی دارد. در این مطلب قصد داریم، آلاشت را به طور کامل معرفی کنیم. با سامانه رزرو سوئیت و اقامتگاه سپنجا همراه باشید.

معرفی آلاشت

آلاشت یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد. آلااشت در گذشته، روستا بوده، سپس در سال ۱۳۵۲ در آن شهرداری تاسیس گشت و تبدیل به شهر شد. شهر آلاشت در فهرست آثار ملی کشور با عنوان محله قدیمی آلاشت ثبت شده است. لازم به ذکر است که این شهر به دلیل ارتفاع آن، آسمان بدون گرد و غبار و وجود رصدخانه در آن به بهشت ستاره شناسان نیز معروف است.

آلاشت در زبان مازندرانی به معنای آشیانه عقاب است و بخاطر اینکه کوه های این شهر، آشیانه ی عقاب های زیادی است به این نام شهرت یافته است.

نمایی از روستای آلاشت

جمعیت

طبق سرشماری صورت گرفته در سال ۱۳۹۵، جمعیت مردم آلاشت ۱.۱۹۳ نفر می باشد.

زبان

مردم آلاشت به زبان مازندرانی با یکدیگر صحبت می کنند.

اقتصاد

مردم آلاشت، اغلب از طریق دامداری و گله داری کسب درآمد می کنند. هم چنین از پشم حیوانات، محصولات لبنی و کالاهایی نظیرجوراب، کلاه، ژاکت و لباس های دیگر تولید می کنند و به فروش می رسانند. صنعت گردشگری و صنایع دستی نیز از دیگر راه های کسب درآمد مردم این منطقه است.

آب و هوا

آب و هوی آلاشت، سرد و کوهستانی است.

دلایل سفر به آلاشت

آلاشت، شهری دیدنی در شمال ایران است که بخاطر طبیعت زیبایی که دارد شهرت یافته است. هم چنین جاذبه های تاریخی نیز در این شهر وجود دارد. این ها همه دلایلی برای سفر به این شهر شمالی زیبا و سرسبز می باشد. جالب است بدانید که آلاشت، زادگاه رضا شاه پهلوی بوده است.

این مطلب را هم بخوانید
شهر محمودآباد، بهترین منطقه برای اقامت تفریحی در شمال

نمایی از جاهای دیدنی آلاشت

بهترین زمان سفر به آلاشت

از آنجاییی که آلاشت، در منطقه ای سرد و کوهستانی واقع شده است، پاییز و به خصوص زمستان های یخ بندانی دارد. اوایل بهار نیز هوا کمی سرد است. اما رفته رفته هرچه به تابستان نزدیک می شویم هوا معتدل تر می شود. تابستان های آلاشت، بسیار خوش آب و هوا می باشد. بنابراین از اواسط بهار تا اواخر تابستان، بهترین زمان برای سفر به آلاشت است.

جاذبه های تاریخی و گردشگری آلاشت

محوطه تاریخی

محوطه تاریخی آلاشت شامل بناهای تاریخی مختلفی نظیر بناهای خشتی قاجاری، مسیرهای سنگفرش و موزه معروف آلاشت می باشد. لازم به ذکر است که این محوطه ی تاریخی در فهرست آثار ملی ایران، ثبت شده است.

موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی آلاشت، عمارت خشتی دو طبقه ای است که در آن اشیا و آثار مربوط به زندگی اهالی این منطقه نگه داری می شود.

معبد دختر پاک

معبد دختر پاک، فقط به بانوان اجازه ی ورود می دهد؛ زیرا مردم شهر آلاشت معتقدند که اگر مردی به این معبد وارد شود، دچار مار گزیدگی خواهد شد. داستان این معبد از این قرار است که در زمان ساسانیان، دو خواهر مقام دینی بالایی داشته اند که پس از فوت، یکی از آن در این مکان دفن می شود. برخی نیز می گویند این معبد از بقایای معبد آناهیتاست که برای مردم بسیار مقدس بوده است.

اقامت در سوئیت مبله در آلاشت

نمایی از جاذبه های گردشگری آلاشت

مسجد امام حسین

مسجد امام حسین از بناهای تاریخی دوران محمدرضا شاه می باشد. گلدسته های این مسجد در کنار درختان کاج قرار گرفته است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

رستم دکت

رستم دکت به معنای جایی که رستم افتاده، می باشد. در بخشی از شاهنامه فردوسی آمده است که رستم به سمت دیوها سنگی پرتاب کرده است. می گویند که این سنگ پرتاب شده در نزیکی آلاشت در روستایی به نام گلیون فرود آمد است.

روستای چرات

در فاصله ی ۲۲ کیلومتری آلاشت، روستایی به نام چرات واقع شده است که از جاذبه های طبیعی بسیاری نظیر غار، آبشار و چشمه می باشد. در سفر به آلاشت، حتما از این روستای زیبا دیدن کنید.

روستای لیند

جتگل های روستای لیند بسیار معروف است؛ بنابراین اگر به جنگل علاقه مند هستید با رفتن به این روستا از جنگل های انبوهی که دارد نهایت لذت را ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
اصیل‌ترین غذاهای محلی مازندران

غذاهای محلی آلاشت

همه ی شهرهای ایران، غذاهای محلی خاص خود را دارد، شهر آلاشت نیز از ین قضیه مستثنی نیست. دیس کباب، سبزی پلو با گردو، کنی پلا و شیش انداز از غذاهای محلی و سنتی این شهر شمالی می باشد.

سفر به آلاشت مازندران ۱ سفر به خط سرسبز

صنایع دستی و سوغاتی های آلاشت

جاجیم بافی

جاجیم بافی از صنایع دستی شهرهای مختلف کشور می باشد. جاجیم نوعی زیرانداز دورویه می باشد که بانوان آلاشتی آن را در طرح و رنگ های مختلف می بافند.

پنیر خیکی

پنیر خیکی نوعی پنیر است که مردم منطقه آلاشت، آن را در مشک چرمی و یا خیک درست می کنند.

محصولات لبنی

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، دامپروری در این منطقه رواج زیادی دارد؛ به همین دلیل است که پنیر و ماست محلی شهر آلاشت معروف است.

اقامت در آلاشت

حال که همه ی اطلاعات درباره ی آلاشت را مطالعه کردید، اگر قصد سفر به آلاشت را دارید و به دنبال سوئیت، ویلا و یا اقامت گاه های بوم گردی در این شهر هستید روی کمک سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا حساب باز کنید. در این صفحه می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن، مطابق آنچه برای مکان اقامتی خود در نظر دارید نسبت به رزرو آن اقدام نمایید.

نمایی از طبیعت آلاشت

سخن آخر

به عنوان سخن آخر، امیدواریم تمام اطلاعاتی که برای شناخت آلاشت به آن احتیاج داشته اید را در اختیارتان قرار داده باشیم.

شما تجربه ای از سفر به آلاشت دارید؟

خاطره ای از سفر به آلاشت و بازدید از جاذبه های گردشگری و تاریخی آن دارید؟

آیا سفر به آلاشت را به نزدیکان خود پیشنهاد می دهید؟

آیا آلاشت از امکانات رفاهی کافی برخوردار است؟

اگر پاسختان به سوال های بالا مثبت است لطفا تجربه ی خود را از سفر به آلاشت در بخش نظرات با ما و خوانندگان مجله گردشگری سپنجا به اشتراک بگذارید.

 

 

درباره “همه آنچه پیش از سفر به آلاشت باید بدانید + اقامتگاه ارزان و عکس” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا