جاهای دیدنی ایران

بناب کجاست؟

شهر بناب یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که به کباب ها و غذاهای خوشمزه اش مشهور است. کباب بناب از جاذبه های غذایی این شهر بوده و بعد از آشنایی با جاذبه های طبیعی و تاریخی در کنار کباب های خوشمزه این شهر، حتما شما هم نسبت به سفر به بناب و اجاره سوئیت در بناب اقدام خواهید کرد. شهر بناب از جمله شهرهای با پیشینه تاریخی است که در آن مکان های تاریخی و اشیاء قدیمی وجود دارد که باستان شناسان کشف نموده اند.

شهرستان بناب همچنین از دیرباز دارای موقعیت جغرافیایی ویژه ای بوده است و یک راه بزرگ تجاری و کاروانی برای اتصال آذربایجان به بین النهرین، شامات، حجاز و غرب کشور بوده است. امروزه نیز بناب در مسیر اتصال آذربایجان شرقی و کردستان، کرمانشاه، عتبات عالیات و … قرار دارد و همین موضوع سبب شده یک شهر مهم در شمال غربی کشور باشد. شهر بناب علاوه بر این ها به شهر دوچرخه نیز مشهور است و هر ساله در این شهر همایش بزرگ دوچرخه سواری با وجود سی هزار دوچرخه سوار برگزار می‌گردد. در ادامه همراه سپنجا باشید.

جغرافیای شهرستان بناب

شهرستان بناب در ۱۲ کیلومتری تبریز قرار گرفته است و وسعت آن ۷۷۹ کیلومتر مربع یا چیزی در حدود ۱.۷ درصد مساحت استان است. این شهر از سطح دریا ۱۲۹۰ متر ارتفاع دارد. شهرستان بناب در دامنه کوه سهند واقع شده و در کنار رودخانه صوفی چای و میان جلگه های حاصل خیر واقع شده است. این شهر از سمت شمال با شهرستان عجب شیر، از شرق با مراغه، از سمت غرب با دریاچه ارومیه و از سمت جنوب با شهرستان ملکان و استان آذربایجان غربی همسایه است.

برای اجاره سوئیت در تبریز روی لینک کلیک کنید.

جغرافیای بناب

تاریخچه شهرستان بناب

شهرستان بناب یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است و برای اثبات این موضوع نشانه های زیادی وجود دارد. بر طبق آثار باستانی موجود در این شهر می‌توان قدمت این شهر را شش هزار سال برآورد کرد.  نشانه ها و آثار باستانی موجود در بناب شامل حفاری های قره تپه گزاوشت و قیزلار قلعه سی که از نود و سه تپه باستانی ایران محسوب می‌شوند و همچنین سی و شش غار مربوط به یکدیگر که به زندگی دسته جمعی ماقبل تاریخ بر می‌گردند؛ هستند. در کنار این ها آثار و ظروف قدیمی مانند ظروف سفالی یا فلزی در این شهر دیده شده اند که به پیشینه و قدمت این شهر اشاره دارند.

اما تخریب کامل در دوران مغول ها باعث شده است نتوان به شکل کامل هنر و معماری این منطقه قبل و بعد از اسلام را بررسی نمود.

آب‌وهوای شهرستان بناب

این شهرستان از سمت شرق به کوه های غربی سهند و از سمت غرب به سواحل دریاچه ارومیه محدود می‌شود. بنابراین در جلگه ای صاف و هموار قرار دارد و ارتفاع آن در پست ترین نقاط ۱۲۸۰ متر از ارتفاع دریا و در بلندترین نقاط ۲۲۵۰ متر است. به همین دلیل شهرستان بناب تحت تأثیر آب و هوای دریاچه ارومیه قرار گرفته و به دلیل دیگر شرایط توپوگرافیک آن، آب و هوایی بسیار متنوع دارد.

آب و هوا

سوغات بناب

سوغات بناب بسیار متنوع است و یکی از بهترین شهرها برای خرید سوغات و محصولات محلی است. بناب دارای صنایع دستی مانند طراحی روی قالی، قالی بافی، قلم زنی روی مس و منبت کاری است. این شهر همچنین دارای محصولات کشاورزی برجسته مانند انگور، خیار و پیاز است. شهرستان بناب همچنین به خشکبار و کباب مخصوص خود در همه جا شهرت داشته و دیگر خوراکی های آن مانند حلوا، نقل و باقلوا نیز معروف هستند.

کباب بناب نیز که قبلا هم در مورد آن گفتیم یکی از لذیذترین کباب ها بوده و همه افراد در مورد آن شنیده اند. در کنار کباب، سمنوی شهرستان بناب نیز بسیار معروف است و از بهترین سمنوهای ایران به شمار می‌رود.

سوغات
عرضه محصولات هنرمندان صنایع دستی بناب در دومین نمایشگاه صنایع دستی منطقه آزاد ارس

چگونه به شهرستان بناب برویم؟

می‌توانید هم با ماشین شخصی،  هم قطار، هم هواپیما به شهرستان بناب بروید. فرقی ندارد چه وسیله ای را انتخاب می‌کنید. برای پیمودن راه زمینی به شهرستان بناب کافیست مسیر تهران، قزوین و زنجان را طی کنید و بعد از آن وارد بزرگراه زنجان تبریز شود. برای سفر هوایی نیز باید به فرودگاه سهند مراغه بروید. ایستگاه راه آهن بناب نیز راهی برای افرادیست که قصد سفر با قطار را دارند.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به درک

جاذبه های گردشگری بناب

شهرستان بناب دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی است که برخی از آنها در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند. ۸ مورد از آثار تاریخی شهرستان بناب مورد حفاظت قرار گرفته اند. برخی از مهم ترین آثار تاریخی شهرستان بناب شامل کبوتر خانه‌های بناب، حصار تدافعی شهر، حمام تاریخی حاج فتح‌الله، حمام تاریخی مهرآباد (موزه مردم‌شناسی بناب)، خانه تاریخی حاج علی بزاز، خانه تاریخی خسروشاهی، خانه تاریخی شیخ قاضی سیف‌العلما، خانه تاریخی نیک‌پی، قلعه دختر، گورستان تاریخی زوارق، مسجد اسماعیل‌بیگ، مسجد جامع گزاوشت، مسجد جامع مهرآباد، مسجد گوی، معماری صخره‌ای صور (اولین معماری صخره‌ای دارای زیست انسانی)، معماری روستای توته خانه، راسته‌بازار و… هستند.

جاذبه های گردشگری

کبوترخانه امیر فرهنگی بناب

این کبوترخانه در خیابان شهید باهنر بناب بوده و پیشینه آن به اواخر دوره قاجار بر می‌گردد. این بنا در سه طبقه طراحی شده است. طبقه بالایی به عنوان نگهبان کاربرد داشته و طبقه پایینی نیز خانه باغ بوده است. از طبقه وسط نیز برای نگهداری کبوتر استفاده می‌شده است. بنای کبوتر خانه در جنگ جهانی دوم، مورد حمله قرار گرفت. به این دلیل که هواپیماهای جنگی روسی آن را یک برج دیدبانی تلقی نمودند. البته خوشبختانه به این بنا آسیب جدی وارد نشد.

بازار چهار سو بناب

بازار چهار سو که در بناب مردم محلی به آن راسته بازار یا اوزون بازار نیز می‌گویند، یکی دیگر از امکان تاریخی این شهر است. بازار چهار سو دارای سقف چوبی بوده و به دلیل آتش سوزی های اتفاق افتاده تا الان چند بار روی آن تعمیرات صورت گرفته است. از جمله مغازه های موجود در این بازار می‌توان به طلافروشی، پارچه فروشی، لوازم خانگی و … اشاره کرد.

بازار چارسو

مسجد زرگران بناب

یکی دیگر از آثار تاریخی بناب که مانند دیگر مساجد قدیمی آن در دوران صفویه ساخته شده است، مسجد زرگران بناب است. این مسجد جزء فهرست آثار ملی با شماره ثبت ۳۰۵ است. این مسجد در خیابان زرگران بوده و از سمت غرب به بازار قدیمی حاج تقی و بازار مسگران و آهنگران وصل است.  این مسجد در گذشته در مسیر جاده بین المللی شمال به جنوب واقع بود. به همین دلیل جلوی مسجد ده کاروانسرای مسافرتی و تجارتی وجود داشت که بعدها با احداث جاده جدید از بین رفتند.

سرستون های مسجد زرگران با سرستون های مسجد اسماعیل بیگ و جونیلر تشابه داشته و به شکلی زیبا رنگ آمیزی شده اند و با قران و خطوط زینتی تزئین شده اند. مسجد زرگران همچنین به احتمال زیاد روی یک تپه باستانی قرار دارد. زیرا زمانی که برای مرمت مسجد در حال پی کنی دیوار بودند، آثار فرهنگی مانند سفالینه های مربوط به ادوار اسلامی بدست آمد.

البته لازم به ذکر است به علت بی توجهی هیئت امنای مسجد، استحکام و قدرت مسجد کاهش یافت و در سال ۱۳۷۵ دیوار جنوبی مسجد فرو ریخت. پس از ان میراث فرهنگی بلافاصله دیوار را مرمت نمود و به حالت اولیه در آرود و سپس در سال ۱۳۷۶ پنجره های مسجد را قرار داد.

حمام مهرآباد بناب

حمام مهرآباد بناب تا سال ۱۳۷۵ در مالکیت بخش خصوصی بود. این حمام بوسیله شهرداری برای تملک و مرمت به میراث فرهنگی واگذار شد. در سال ۱۳۷۸ این حمام در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و به موزه مردم شناسی جنوب سهند تبدیل شد.

مرمت حمام مهرآباد تا سال ۱۳۸۲ طول کشید و این حمام قدیمی به جای مانده از دوران صفویه دارای معماری ارزشمند کامل حمام های قدیمی آذربایجان است. مساحت این حمام ۳۴۲ مترمربع بوده و روبه روی مسجد تاریخی مهرآباد قرار دارد.

حمام مهرآباد بناب

مسجد جامع گزاوشت بناب

مسجد جامع گزاوشت در کنار میدان تره باری به همین نام قرار گرفته است و به همین دلیل به این نام معروف شده است. نمای خارجی مسجد بسیار ساده و بدون هیچ نوع هنر یا تزیینی است. روی پشته ای باستانی شبستان مسجد قرار گرفته است و از سطح خیابان دو متر بالاتر بوده است. به همین دلیل از نظر ارتفاع و بلندی احتمالا یکی از چشمگیرترین بناهای این شهرستان است.

مسجد جامع گزاوشت صحن و ایوان ستون داری دارد که در آن حجره های برای سکونت طلاب علوم دینی وجود دارد. این مسجد هیچ نوع کتیبه تاریخی نداشته ولی با توجه به سبک بنا و نحوه تزیینات آن می‌توان قدمت آن را با مسجد مهرآباد یعنی اواسط قرن نوزدهم یکی دانست.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی ایلام + جاذبه‌های گردشگری

روستای صور

این روستا از زیباترین جاذبه های گردشگری بناب و همچنین از زیباترین روستاهای ایران است. این روستا قدمت تاریخی داشته و در عین حال دارای جاذبه های طبیعی نیز هست. معماری خانه های روستای صور، جزء معماری های صخره ای بوده و خانه ها در این روستا درون یک دره ساخته شده اند. درون دره نیز یک رودخانه وجود دارد که از آب آن کشاوری و دامداری روستا تأمین می‌گردد. همچنین در این روستا چشمه ای وجود دارد که آب آشامیدنی اهالی روستا را تأمین می‌نماید. در این روستا همچنین غارهای طبیعی و زیبایی وجود دارند که می‌توانید در سفر به بناب به آنها سری بزنید.

روستای صور

پل پنج چشمه

این پل در مسیر رودخانه صافی دراین  شهر قرار دارد. قدمت و پیشینه این پل به زمان صفوی بر می‌گردد. کف این پل سنگ فرش بوده و نمای پل نیز آجری است. این پل دارای پنج چشمه طاقی است و در سال ۱۳۷۹ جزء فهرست آثار ملی ثبت گشته است.

تالاب قره قشلاق

 این شهر  همچنین دارای یک تالاب فوق العاده زیباست که به دلیل منظره زیبایش به عروس تالاب های آذربایجان معرف است. تالاب قره قشلاق یک دریاچه زیباست که به دریاچه ارومیه نیز نزدیک بوده و به همین دلیل در آن پرندگان زیادی زندگی می‌کنند. در این منطقه شکار ممنوع است. همچنین به دلیل پوشش گیاهی و آب و هوای بی نظیرش، میزبان گردش گردان زیادی است که در تابستان برای تفریح و استراحت به این شهر سفر می‌کنند.

روستای توتاخانه

روستای توتاخانه یکی از روستاهای پلکانی است که در ۱۵ کیلومتری این شهر قرار گرفته و بسیار زیباست. این روستا معماری زیبا و ویژه ای داشته و در کنار آن طبیعت زیبا و دیدنی نیز دارد. خانه های این روستا در دامنه کوه های توته خانه قرار گرفته اند و به دلیل سرمای هوا درها و پنجره های خانه کوچک طراحی شده اند. همچنین روی بناهای روستا، خاک میکا پاشیده شده است واین موضوع سبب شده، تمامی روستا به رنگ سرخ دیده شود.

حمام حاج فتح اله

 این شهرستان دارای بنای تاریخی و حمام قدیمی است که به پیشینه آن به دوران قاجار بر می‌گردد. حمام حاج فتح الله در بافت قدیمی شهر قرار داشته و یکی از اصلی ترین گرمابه های شهر بوده است. البته این حمام به مدت زیادی استفاده نشده و مالک جدید با تخریب قسمتی از گنبد یک حمام جدید ساخت. البته هنوز بخش زیادی از بنابی حمام وجود دارد و این قسمت نیاز به بازسازی دارد.

و این اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حمام حاج فتح الله در کنار مسجد قرمز و جاده قدیمی (ماحال گاودل) قرار گرفته است. ماحال گاودل یکی از مهم ترین جاده های ایران در گذشته بوده است که از  این شهر  می گذشته. در قدیم کاروان ها پیش از وارد شدن به شهر به حمام می‌رفتند و سپس با طهارت وارد شهر می‌شدند. این حمام تاریخی برای توسعه و ترویج صنایع‌دستی شهرستان در نظر گرفته شده و از آن برای برگزاری کارگاه و آموزش صنایع‌دستی استفاده می‌شود.

مسجد کبود بناب

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهر، مسجد کبود است. در این مسجد کاشی های فیروزه ای و مینایی وجود دارد که سبب آبی دیده شدن این مسجد شده‌اند. به همین دلیل به این مسجد، مسجد کبود می‌گویند. اما در حال حاضر در این مسجد، کاشی زیادی وجود ندارد و اکثر کاشی ها به مرور زمان، بر اثر عوامل طبیعی دچار فرسایش شده اند و چیز زیادی از آنها باقی نماده است. مسجد کبوداین شهر در کنار گنبد مراغه و مسجد کبود تبریز از سه مکان مذهبی و مقدس دوره ایلخانیان هستند که در آذربایجان قرار گرفته اند.

مسجد کبود

سخن آخر

همان طور که گفتیم   این شهر یکی از شهرهای آذرباییجان شرقی است که پیشینه و قدمتی تاریخی دارد. این شهر دارای جاذبه ها و آثار تاریخی بسیاری است که در بالا به آنها اشاره کردیم. برای اجاره سوئیت در بناب با قیمت مناسب می توانید از طریق سایت سپنجا اقدام به رزرو سوئیت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا