جاهای دیدنی تهران

معرفی پارک های قشنگ تهران (شرق، جنوب، شمال، غرب و مرکز!)

برای همه ما پیش آمده است که از زندگی روزمره مان خسته شویم و بخواهیم برای چند ساعت هم که شده از شلوغی، دود و دم و فضای خسته کننده شهر فاصله بگیریم. گاهی اوقات برای اینکه حالمان را بهتر کنیم، تصمیم به سفر می‌گیریم و بعضی وقت‎‌‌ها نیز برای اینکه جلوی هزینه‌های اضافی را بگیریم، خودمان را به پارک های قشنگ تهران می‌رسانیم. بی شک بازدید از پارک‌ها و فضاهای سبز هر شهری لذت خاص خود را دارد و می‌تواند انرژی از دست رفته مان را باز گرداند.

اگر از روزمرگی‌های زندگی خسته شده اید و دلتان یک طبیعت ناب می‌خواهد، در این مقاله همراه سپنجا باشید و با پارک های قشنگ تهران بیشتر آشنا شوید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

فهرست مطالب مخفی کردن

پارک‌های جنوب تهران که باید با آن‌ها آشنا باشید

به هر شهری که در ایران سفر کنید با پارک‌های مختلف و البته منحصر به فردی رو به رو خواهید شد. اگر به شما بگوییم که در تهران شلوغ و پر ترافیک هم می‌توان پارک‌های جذابی را برای گشت و گذار پیدا کرد تعجب خواهید کرد.

همه ما خیلی خوب می‌دانیم که تهران شهر بزرگی است. به هر قسمتی از این شهر شلوغ  که سر بزنید رد پایی از پارک‌های جذاب و منحصر به فرد را خواهید دید.

برای اینکه گشت و گذار راحت تری در این پارک‌ها داشته باشید، سعی می‌کنیم پارک‌هایی که در بخش‌های مختلف تهران جا خوش کرده اند را تقسیم بندی کنیم و به معرفی شان بپردازیم.

پارک بهمن

پارک-بهمن

یکی از بزرگ ترین پارک‌هایی که در جنوب تهران وجود دارد پارک بهمن است. این پارک با مساحت ۱۵۰ هزار مترمربعی خود، توانسته نقش مهمی در سرگرم ساختن اهالی تهران و مسافرانی که به این شهر ایفا کند.

تجهیزات مختلفی نیز در پارک بهمن وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به زمین بازی کودکان، مجتمع ورزشی و سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد.

پارک ولایت

پارک-ولایت

اگر خودتان را به انتهای اتوبان نواب و تقاطع اتوبان تندگویان برسانید، پارکی به نام پارک ولایت را خواهید دید که ۲۷۰ هکتار از زمین‌های تهران را به خود اختصاص داده است.

در بخش شمالی این پارک هم شهر بانوان واقع شده و ورود آقایان به آن ممنوع است. از امکانات پارک ولایت می‌توان به پیست دوچرخه سواری، زمین بازی کودکان و بزرگسالان، سرویس‌های بهداشتی و پیست اسکی اشاره کرد.

بزرگ‌ترین و زیباترین پارک های جنگلی ایران

پارک المهدی

پارک-المهدی

در سال ۱۳۶۵ پارکی به وسعت تقریبی ۶۵ هزار مترمربع در جنوب شرقی میدان آزادی افتتاح شد. برای آن‌هایی که عاشق فضای سرسبز هستند و از دیدن دریاچه‌ها لذت می برند، پارک المهدی بهترین انتخاب خواهد بود.

اگر اهل ورزش صبحگاهی هستید یا پیاده روی را دوست دارید، حتماً سری به این پارک بزنید و از امکاناتی همچون وسایل ورزشی و بدنسازی استفاده کنید.

در این میان امکانات دیگری همچون شهر بازی، زمین اسکیت، اسکله قایقرانی، سرویس‌های بهداشتی و آلاچیق نیز در این پارک گنجانده شده است تا گردشگران و اهالی با خیال راحت به گردش و استراحت در آن بپردازند.

پارک رضوان

یکی از قدیمی ترین پارک های قشنگ تهران و البته جنوب آن پارک رضوان است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این پارک بیش از نیم قرن قدمت دارد و وسایل رفاهی متعددی همچون سرویس بهداشتی، کتابخانه و کتابفروشی در آن به چشم می‌خورد.

زمین چمن مصنوعی، آب نما، سالن ورزشی ، بوفه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله امکانات دیگری است که پارک رضوان را از سایر پارک های مشابه متمایز می‌کند.

راهنمای جامع سفر به تهران | هر آنچه باید قبل از سفر به تهران بدانید!

پارک بعثت

پارک بعثت با مساحت ۵۳ هکتاری خود در سال ۱۳۵۲ افتتاح شده است و در جنوب تهران قرار دارد. بهتر است بدانید که این پارک سه ورودی شمالی، جنوبی و شرقی دارد و به دلیل نزدیکی به ترمینال جنوب میزبان مسافران مختلفی است که به دلایل مختلف به شهر تهران سفر می‌کنند.

 پارک های شمال تهران را بهتر بشناسید

خوب نوبتی هم که باشد، نوبت به معرفی پارک های قشنگ تهران در شمال شهر می‌رسد. در ادامه سعی می‌کنیم به اختصار پارک‎‌‌هایی که در این بخش از شهر تهران واقع شده اند را بررسی کنیم.

پارک ملت

پارک ملت یکی از پارک های قشنگ تهران است که افتتاح آن به سال ۱۳۵۴ می‌رسد. این پارک به دلیل معماری و موقعیتی که در شهر تهران دارد نظر خیلی‌ها را به سمت خود جلب می‌کند. پارک ملت مساحت ۳۴ هکتاری از تهران را به خود اختصاص داده است. طراحی پارک به‌صورت نامنظم و به سبک پارک‌های انگلستان است.

اگر دوست دارید دریاچه‌ای را از نزدیک تماشا کنید و آب و هوای مطبوعی را در دل تهران تجربه نمایید، بی شک پارک ملت بهترین و ایده آل ترین انتخاب برایتان خواهد بود.

برای آن‌هایی که عاشق رنگ‌های پاییزی اند و دیدن برگ‌های زرد شده درختان به وجدشان می آورد، بازدید از پارک ملت در پاییز می‌تواند بسیار لذت بخش باشد.

بیشتر افراد این پارک را برای برپایی پیک نیک انتخاب می‌کنند، اما پیاده روی گروهی و انفرادی نیز در آن به چشم می‌خورد.

بازدید از پارک ملت تهران

پارک جمشیدیه

به شمال خیابان نیاوران و محله‌ جمشیدیه تهران که سر بزنید، پارکی ۱۰ هکتاری نظرتان را به سمت خود جلب می‌کند که آن را پارک جمشیدیه می‌نامند.

یک آبشار مصنوعی و یک حوض زیبا در پارک خودنمایی کرده و معماری متفاوت آن را به رخ تان می‌کشد. اگر از پله‌های پشت آبشار بالا بروید، به بخش‌های بالایی پارک خواهید رسید و می‌توانید شهر تهران را از فاصله ای دور به تماشا بنشینید.

اگر عاشق پیاده روی هستید، از کوهنوردی لذت می برید یا دلتان یک چشم انداز زیبا به شهر شلوغ تهران می خواهد، بی شک این پارک بهترین انتخاب برایتان خواهد بود.

هرآنچه نیاز است در مورد پارک جمشیدیه تهران بدانید!

پارک قیطریه

این باغ در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد و در گذشته به خواهر ناتنی ناصرالدین شاه قاجار تعلق داشت. این پارک زیبا و منحصر به فرد در ناحیه ۷ منطقه یک تهران جا خوش کرده است و زیستگاه پرنده های مختلفی است که دیدنشان برای هر فردی می تواند لذت بخش باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید فرهنگسرای ملل در این پارک قرار گرفته است و فعالیت های آموزشی و فرهنگی مختلفی در آن انجام می شود. از جمله امکانات این پارک می توان به کتابخانه، نمازخانه، زمین بازی و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

معرفی پارک قیطریه ؛ زیباترین پارک تهران

پارک طالقانی

روی تپه های عباس آباد و در سال ۱۳۵۷ خورشیدی پارکی افتتاح شد که اهالی آن را به اسم پارک طالقانی می شناسند. در این پارک انواع مختلفی از گونه های گیاهی را خواهید دید و چشم انداز زیبای آن به شهر تهران شگفت زده تان خواهد کرد.

اگر فصل تابستان به تهران سفر کنید می توانید به راحتی در این پارک به استراحت و گشت و گذار بپردازید، زیرا آلاچیق ها و صندلی های مختلفی در دل آن تعبیه شده است.

پارک آب و آتش

در سال ۱۳۸۸ بوستانی با مساحت ۲۴ هزار مترمربع در عباس آباد افتتاح شد که به پارک حضرت ابراهیم یا همان پارک آب و آتش شهرت دارد.

در میان آلاچیق ها و فضاهای سبزی که این پارک را از سایر پارک های تهران متمایز می کند، تندیس های مختلفی در گوشه و کنار آن به چشم می خورد که دیدن شان برایتان بسیار لذت بخش خواهد بود.

در فصل های گرم سال پارک آب و آتش مملو از خانواده هایی می شود که به همراه کودکان خود به دنبال لذت بردن از آب و هوای مطبوع این پارک هستند.

رستوران، کافه و آمفی تئاتر نیز در پارک آب و آتش وجود دارد و همین امر گشت و گذار در آن را برای خانواده ها ساده تر می سازد.

آشنایی بیشتر با: پارک آب و آتش تهران

پارک شطرنج

در خیابان شهید سباری، پارکی به نام پارک شطرنج افتتاح شده است که مساحت آن به ۳۵۰۰ مترمربع نیز می رسد. یکی از نکات جالبی که درباره این پارک وجود دارد، محوطه آن است که به شکل صفحه های شطرنج در آمده است.

در کنار میزهای مخصوصی که برای شطرنج بازان در این پارک گنجانده شده است، سالن شطرنج نیز با مساحت ۴۰ مترمربع در آن افتتاح شده است.

پارک های شرق تهران را مثل کف دست تان بشناسید

در ادامه به معرفی پارک هایی که در شرق تهران وجود دارند خواهیم پرداخت تا در صورتی در این بخش از تهران زندگی می کنید و یا به شرق تهران سفر کرده اید، پارک های این بخش از تهران را نیز مانند کف دستتان بشناسید.

پارک جنگلی لویزان

بخش شمیرانات تهران یکی از بهترین بخش هایی است که مسافران و اهالی برای گشت و گذار انتخاب می کنند. در این میان اما پارک جنگلی لویزان طرفداران خاص خود را دارد.

این پارک در سال ۱۳۴۶ افتتاح شده است و بزرگ ترین فضای سبز تهران به حساب می آید. درختان سر به فلک کشیده، کافی شاپ ها، سفره خانه ها، بوفه و مسجد از جمله زیبایی های این پارک جنگلی است و بازدید از آن می تواند کیف تان را کوک کند.

این مطلب را هم بخوانید
لیست مراکز خرید تهران برای خرید لوازم خانگی

پارک جنگلی شیان لویزان، زیباترین پارک جنگلی در استان تهران

 پارک های غرب تهران

غرب تهران پارک های بزرگ و کوچک، مشهور و گمنام بسیار زیادی دارد، در این بخش به معرفی تعدادی از این پارک ها خواهیم پرداخت.

پارک چیتگر

یکی از بزرگ ترین پارک های جنگلی تهران با ۹۵۰ هکتار مساحت، پارک جنگلی چیتگر است که در حاشیه غربی تهران خودنمایی می کند.

دریاچه چیتگر که سالانه میزبان مسافران و گردشگران مختلفی است در نزدیکی این پارک واقع شده است و فضای دلنشینی برایتان رقم می زند.

امکانات مختلفی در پارک چیتگر به چشم می خورد که از جمله آن ها می توان به پیست سوارکاری، پیست دوچرخه سواری و مسیرهای ویژه دوچرخه سواری اشاره کرد.

پارک پردیسان

پارک پردیسان مساحتی بالغ بر ۲۷۵ هکتار را در شمال غربی تهران به خود اختصاص داده است و چندین بزرگراه در اطراف آن دیده می شود.

امکانات مختلفی این بوستان را از سایر پارک هایی که در تهران افتتاح شده است متمایز می کند که از جمله آن ها می توان به موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره کرد.

 پارک شهرآرا

یکی از پارک های قدیمی تهران که قدمت آن به ۵۰ سال قبل باز می گردد، پارک شهر آراست. این پارک در خیابان ستارخان و خیابان شهر آرا واقع شده است و مکانی برای پیاده روی و ورزش هم محسوب می شود. امکانات مختلفی همچون زمین بازی کودکان، بوفه، میز پینگ پنگ، وسایل بدنسازی و سرویس بهداشتی در پارک شهر آرا وجود دارد.

پارک ایران زمین

پارک ایران زمین که برخی ها آن را به عنوان پارک راه فدک نیز می شناسند، در منطقه دو تهران جلوه گری می کند. فضای سرسبز و درختان زیبایی که در این پارک کاشته شده است بر جذابیتش می افزاید.

اگر به دنبال امکاناتی همچون مسیر دوچرخه سواری، بوفه و رستوران، زمین چمن مصنوعی و زمین والیبال و بسکتبال هستید بدون شک پارک ایران زمین بهترین و ایده آل ترین انتخاب برایتان خواهد بود.

پارک نهج البلاغه

در بخشی از دره‌ فرحزاد پارکی با مساحت ۳۵ هکتار افتتاح شده است که به دلیل قرار گرفتن در شیب شکل طبقاتی به خود گرفته است.

یکی از جذابیت های منحصر به فرد این پارک، وجود رودخانه ای است که از وسط آن عبور می کند. فضای وسیعی برای برپایی پیک نیک در پارک نهج البلاغه وجود دارد و همین امر باعث می شود مکان خوبی برای استراحت و سرگرمی خانواده ها باشد.

بخش های مختلفی در این پارک وجود دارد که از جمله آن ها می توان به ۳ مجموعه برای بازی کودکان، مسیر دوچرخه سواری، فضایی برای  برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی اشاره کرد.

پارک هایی که در مرکز تهران جا خوش کرده اند

اگر قصد دارید به مرکز شهر تهران بروید، پیشنهاد می کنیم که پارک هایی که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم و همگی در محدوده مرکزی شهر تهران قرار دارند نیز دیدن کنید.

پارک شهر

یکی از قدیمی ترین پارک های عمومی تهران که در سال۱۳۳۹ افتتاح شده است، پارک شهر است. انواع مختلفی از گیاهان در این پارک وجود دارد و همین امر زیبایی های ظاهری پارک را بیشتر می کند.

یکی از نکات جالبی که درباره این پارک وجود دارد، ایجاد امکانات مناسب برای معلولان است. امکانات مختلفی در پارک شهر وجود دارد که از جمله آن ها می توان به باغ پرندگان، زمین بازی کودکان، دریاچه مصنوعی اشاره کرد.

پارک هنرمندان

یکی از مکان های تاریخی دوران قاجار، پارکی است که به عنوان پارک هنرمندان شناخته می شود. این پارک با مساحتی بالغ بر۵۹ هزار مترمربع در برگیرنده خانه هنرمندان ایران است.

امکانات مختلفی در این پارک به چشم می خورد که از جمله آن ها می توان به رستوران، کتابفروشی و مجسمه های مختلف اشاره کرد.

پارک شفق

پارک شفق یکی از پارک های قدیمی متعلق به دوران محمدرضا شاه پهلوی است که به سبک پارک های فرانسوی ساخته شده است.

قبل از انقلاب این پارک به عنوان پادگان به کار می رفت که بعدها قسمت هایی از آن بین کارمندان دولت تقسیم شد و فضای باقی مانده به پارک تغییر کاربری داد. در این پارک می توانید امکاناتی همچون نمازخانه، سفره خانه سنتی، بوفه و کافه را پیدا کنید. شما می توانید برای اجاره سوئیت در تهران، می توانید بر روی سپنجا حساب کنید.

بهترین پارک های تهران برای پیاده روی

پارک نیاوران

پارک نیاوران در سال ۱۳۴۸ با دستور محمدرضا پهلوی و با نقشه طراحان انگلیسی و معماری مهندس سردار افخمی افتتاح شد. این پارک حدود ۶۲ هزار متر مربع مساحت داشته و در شمال شرقی تهران و در منطقه نیاوران واقع شده است. پارک نیاوران دارای طبقات مختلف و همچنین دارای پله‌های متعدد است. از سمت شمال و جنوب این پارک دو درب دارد که هر دو در خیابان پاسداران هستند. از امکانات پارک نیاوران می‌توان به ساختمان کانون فرهنگی کودکان، کتابخانه، آمفی تئاتر، زمین اسکیت، زمین بازی کودکان، زمین تمرین اسب‌سواری، سالن ورزشی بانوان و چهار استخر بزرگ اشاره کرد. این پارک در شمال خیابان پاسداران و مجاورت میدان نیاوران واقع شده است.

پارک پرواز

یکی از پرطرفدارترین پارک‌ها در غرب تهران، پارک پرواز است که هم برای پیاده روی عالی است و هم در فصول مختلف سال می‌توان برای عکاسی از آن استفاده کرد. پارک پرواز در شمالی‌ترین نقطه سعادت آباد واقع شده و برای افرادی که به بازدید از برج میلاد می‌روند، بهترین مکان برای لذت بردن از هوای تمیز و پیاده روی است. در کنار پیاده روی امکان اسکیت بازی، شطرنج، فوتبال و دیگر ورزش‌ها نیز در این پارک وجود دارد. این پارک توسط معماران ایرانی در سال ۱۳۸۷ بنا شده است و در سالهای گذشته از این پارک برای پرواز پاراگلایدر استفاده می‌شده است. به همین دلیل این پارک پرواز نام گرفت. در برخی از ماه‌های سال در پارک پرواز، غرفه‌های موقت فرهنگی، صنایع دستی و سوغاتی برگزار می‌شود. به همین دلیل افراد این امکان را دارند که در کنار پیاده روی، خرید هم انجام دهند. این پارک در سعادت آباد، بالاتر از میدان سرو، میدان بهرود واقع شده است.

پارک های قشنگ تهران

پارک جوانمردان

پارک جوانمردان در منطقه ۲۲ تهران واقع شده و در نزدیکی منطقه خوش آب و هوای کن است. این پارک جهت تفریح و پیاده روی انتخاب خوبی بوده و محورهای پیاده روی آن ۲۴ هزارمتر طول دارند که انتخابی عالی برای پیاده روی به شمار می‌رود. در این پارک درختان بیشماری قرار گرفته است و فضای ۱۵۰ هکتاری آن نیز باعث شده از پیاده روی در این مکان لذت ببرید. از جمله امکان این پارک برکه پرندگان، مسجد، آبنمای موزیکال، پارکینگ، آلاچیق، سرویس بهداشتی و بوفه است. در این پارک همچنین می‌توانید بیشتر از ۷۰ تندیس از مشاهیر و جوانمردان را مشاهده کنید و با آنها عکسهایی را بگیرید.

در پارک جوانمردان مسیری ۸ هزار متری برای دوچرخه سواری نیز وجود دارد که جاده آن بسیار سرسبز است. از امکانات ورزشی این پارک می‌توان به زمین اسکیت، شهربازی و فضای بازی کودکان، میز تنیس و شطرنج و پینگ‌پنگ اشاره کرد. همچنین در این پارک کافه ها و رستوران‌های متنوعی نیز وجود دارد تا بتوانید غذای دلخواهتان را انتخاب کنید. پارک جوانمردان در اتوبان همت، بلوار دهکده المپیک، جنب خیابان طبیعت واقع است.

پارک آزادگان

یکی از پارک‌هایی که در جنوب تهران قرار دارد و با ۱۱۲ هزار هکتار وسعت به عنوان بزرگترین پارک ایران شناخته می‌شود، پارک آزادگان است. این پارک دارای ۲۰ هزار متر مربع زمین بازی است. همچنین کتابخانه‌ای دو طبقه دارد که ۴۶ هزار جلد کتاب در آن موجود است. همچنین ۵ هزار متر مربع دریاچه مصنوعی آن مساحت دارد. در این پارک انواع مختلفی از درختان شامل درخت صنوبر، کاج، توت، اکالیپتوس، زبان گنجشک، تبریزی، زیتون، بید، گردو، شمشاد، توسکا، کاتالپا، بلوط و… وجود دارد که پیاده روی در آن را لذت بخش می‌سازد. از امکانات این پارک می توان به رستوران و کافه، مسیر دومیدانی، سرویس بهداشتی، زمین فوتبال بزرگسالان، آلاچیق، بخش قایق‌سواری و پارکینگ اشاره کرد. همچنین در این پارک زمین بازی مخصوص کودکان وجود دارد. پارک آزادگان در ناحیه چهار شهرداری منطقه ۱۵ تهران، میدان بسیج، کمربندی آزادگان، جنوب پارک آبی آزادگان واقع است.

پارک آبشار

این پارک در ارتفاعات شهر تهران بنا شده است و هوایی تمیز و پاک دارد. به همین دلیل برای پیاده روی و گرفتن هوای تازه انتخابی مناسب است. در این پارک آبشار مصنوعی و برکه های کوچک و بزرگی وجود دارد که سبب شده صدای دلنشین آب، پرندگان، مرغابی ها و دیدن شنای ماهی‌ها در آن سبب آرامش خاطر بیننده شود.  پارک آبشار طراحی به شکل طبقه‌ای داشته و در هر طبقه از آن آلاچین و برکه ساخته شده است. از این پارک می‌توانید منظره دریاچه چیتگر را نیز شاهد باشید. در پارک آبشار مسیر کوهپیمایی به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد که می توانید از آن استفاده کنید. پارک آبشار در انتهای بزرگراه همت غرب، اتوبان شهید خرازی، خروجی آبشار تهران واقع است.

پارک های قشنگ تهران

پارک پلیس

این پارک در شمال شرق تهران واقع شده و مساحت آن ۵۱۶ هزار متر مربع است. این پارک در قدیم به اسم مجید آباد یا باغ اناری شهرت داشت. پس از آن با بازسازی به سبک باغ‌های ایرانی به نام پارک پلیس تغییر نام داد. در پارک پلیس امکاناتی مانند مسجد، کتابخانه، سینما شش‌بعدی، آمفی‌تئاتر، بوفه، زمین بازی کودکان، پارک ترافیک، وسایل بدن‌سازی، زمین ورزشی، آلاچیق،برکه، استخر، آب‌نما، سرویس بهداشتی وجود دارد. همچنین عمارت تاریخی ارباب هرمز نیز در آن قرار گرفته است. پارک پلیس در تهرانپارس، خیابان توحید واقع است.

پارک های قشنگ تهران

پارک ستارخان

این پارک نیز یکی از پارکهای قدیمی و مناسب در غرب تهران برای پیاده روی و گذراندن اوقات فراغت است. مساحت این پارک ۷ هزار متر مربع بوده و حدود ۵۰ سال قدمت دارد. در مرکز این پارک آبنمایی زیبا قرار داشته و امکاناتی مانند محوطه های سرسبز و آلاچیق های خنک و خوش منظره، زمین بازی استاندارد کودکان با وسایل بازی، میز شطرنج و میز بازی پینگ پونگ و وسایل ورزش عمومی دارد. پارک ستارخان در خیابان ستارخان، خیابان نیایش، جنب خیابان بنفشه قرار گرفته است.

پارک های جنگلی تهران

پارک سرخه حصار

این پارک یکی از قدیمی‌ترین پارک های ملی کشور در شرق تهران است. پارک سرخه حصار یکی از محبوب ترین شکارگاه‌های شاهان قاجار بوده که مساحت آن بیش از ۹ هزار هکتار است. پوشش جانوری و گیاهی این پارک ویژه بوده و در سال ۱۳۵۹ به عنوان پاک ملی نام آن به ثبت رسید. پارک سرخه حصار با دارا بودن جریان رود جاجرود و باربیکیو، محلی مناسب برای تعطیلات خانواده‌ها محسوب می‌گردد. در پارک سرخه حصار پوشش گیاهی گرمسیری مانند گز، تاغ، گون را مشاهده می‌کنید. همچنین در این پارک درختان سرو کوهی و درختچه‌های زالزالک و گوجه وحشی وجود دارند که البته در سال‌های گذشته گونه‌های غیربومی در این پارک کشت شده‌ است. برای رفتن به پارک سرخه حصار باید به شمال شرق تهران بزرگراه یاسینی بروید.

این مطلب را هم بخوانید
مراکز خرید شرق تهران؛ معرفی 13مورد از باکیفیت‌ترین‌ها

پارک جنگلی یاس

این پارک جنگلی به پارک یاس فاطی نیز شهرت دارد و دارای ۱۴۰۰ هکتار مساحت است و بزرگترین پارک جنگلی تهران به شمار می‌رود. پارک جنگلی یاس در شمال شرق تهران واقع شده و قبل تر به آن درجه جنگلی قوچک گفته می شد. این منطقه پیش تر تحت اختیار نهادهای امنیتی و نظامی بود و در سال ۱۳۹۳ با تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز درب آن روی مردم گشوده شد. پارک جنگلی یاس در بزرگراه شهید بابایی، نرسیده به خیابان استخر واقع است.

پارک های قشنگ تهران

پارک جنگلی تلو

این پارک جنگلی که به نام غزال نیز معروف است حدود ۹۷۵ هکتار وسعت دارد و یکی از بزرگترین پارک های جنگلی پایتخت است. این پارک به سد لتیان، درختان سرسبز و کوه های البرز چشم انداز داشته و ویوی زیبایی دارد. زمین بازی کودکان، سرویس‌ بهداشتی، نمازخانه، فوتبال دستی، میز شطرنج، زمین والیبال و تنیس روی میز از جمله امکانات این پارک است. همچنین پارک جنگلی تلو با دارا بودن باریکیو برای گذراندن اوقات فراغت و پیک نیک نیز مناسب است. در این پارک بوفه یا مغازه وجود ندارد بنابراین بهتر است لوازم مورد نیاز را همراه خودتان ببرید. پارک جنگلی تلو در  بزرگراه بابایی شرق، خروجی تلو شمال، ورودی جاده شهرداری، انتهای خیابان ورودی پارک واقع شده است.

مطالب بیشتر: معروف‌ترین پارک های آبی ایران برای تعطیلات

پارک های تهران برای عکاسی

پارک لاله از پارک های قشنگ تهران

پارک لاله با ۳۵۰ هزار متر مربع مساحت یکی دیگر از بزرگترین پارک های تهران است و در فاصله کمی از شلوغ‌ترین میدان تهران و نقاط پرتردد تهران قرار گرفته است. این پارک قبلا میدان اسب دوانی بوده و برای رژه از آن استفاده می شده است. در پارک لاله همچنین تندیسی از خیام وجود دارد که در سال ۱۳۵۱ و در ایتالیا درست شده است.

پارک لاله قبلا به محله جلالیه شهرت داشته و برای فعالیت های نظامی مانند رژه‌های نظامی، سوارکاری و همچنین، مسابقه‌های مختلف از آن استفاده می شده است. از جمله جاذبه هایی که سبب تفاوت این پارک با دیگر پارک ها شده است، وجود آب نماهای مختلف و تندیس عمر خیام و ابوریحان بیرونی است که برای عکاسی آن را به پارکی جذاب تبدیل نموده اند. برای دسترسی به این پارک باید به خیابان کارگر شمالی، تقاطع بلوار کشاورز بروید.

پارک دانشجو

این پارک در مساحت ۳۲ هزار متر مربع واقع شده و در سال ۱۳۴۶ افتتاح شده است. این پارک قدیمی و خاطره انگیز بوده و در آن تئاتر شهر و کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد هنرهای نمایشی قرار گرفته است. همچنین با تالار وحدت در خیابان استاد شهریار و پژوهشکده فرهنگ و هنر در خیابان انقلاب اسلامی در مجاورت است. این پارک از پاتوق های اهالی هنر است و جوانان و هنرمندان معمولا به آن مراجعه می کنند. از امکانات این پارک می توان به سالن تئاتر شهر، کتابخانه دانشجو، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی و بوفه اشاره کرد. برای دسترسی به این پارک باید به خیابان انقلاب اسلامی و سپس چهارراه ولیعصر بروید.

رویا پارک

این پارک اولین پارک جادویی ایران با محیطی رمزآمیز است. این پارک موضوعی به گردشگران این امکان را می دهد که در ۱۰۰ صحنه شبیه سازی شده بایستید و عکس بگیرید و تصویری فانتزی و دور از واقعیت را خلق نمایید. رویا پارک پنج بخش داشته که شامل بخش سه‌بعدی، بی‌نهایت یا آینه‌ها، پرسپکتیو، جاذبه، ترفندها و بخش تاریک می‌شود. جهت ورود به این بخش‌ها در ابتدا کف کفش‌هایتان به وسیله ابزارهایی لمینت می‌گردد تا آسیبی به بخش‌ها وارد نشود.

آشنایی با رویا پارک تهران

پارک های قشنگ تهران

بخش سه بعدی این پارک شامل طرح‌هایی سه بعدی است. در بخش بی نهایت با آینه هایی روبه رو می‌شوید که تصویر شما را در تعداد بی نهایتی منعکس می کنند. بخش بعدی پرسپکتیو است که به حس بینایی و خطای دید مرتبط است. در این بخش نیز می‌توانید عکس‌های جذاب و با خلاقیت بگیرید. در بخش جاذبه شاهد اتاقی به شکل آشپزخانه و اتاق دیگری به شکل خانه خواهید بود که برعکس و وارونه هستند. بخش تاریک این پارک نیز به کهشکان راه شیری مرتبط است و حس بودن در فضا را به شما منتقل می کند.

در پارک رویا می‌توانید با کمی خلاقیت به خرج دادن و خلق کردن صحنه های جذاب، عکس هایی فوق العاده بگیرید. رویا پارک به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود از نظر تنوع آثار جزء ۵ موزه تراز اول جهان به شمار می‌رود. بازدید از این پارک برای خانواده ها مناسب بوده و همه گروه‌های سنی می‌توانند از آن استفاده کنند. از جمله ویژگی های مثبت این پارک می توان به دسترسی آسان از طریق وسایل نقلیه عمومی، وجود کافی‌شاپ و رستوران، جای پارک مناسب و استودیوی تخصصی عکاسی اشاره کرد. برای دسترسی به این پارک باید به خیابان نیاوران، ابتدای خیابان دارآباد، انتهای خیابان موزه بروید.

پارک باغ ایرانی از پارک های قشنگ تهران

این پارک زیبا درختان کهنسالی دارد و در شمال تهران قرار گرفته است. به آسانی با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می توانید به این پارک بروید و از امکانات ورزشی آن استفاده کنید و یا در آن عکاسی کنید. فصل بهار یکی از بهترین فصلها برای بازدید از این پارک و عکس گرفتن در آن است زیرا لاله های رنگی موجود در آن جلوه‌ای متفاوت به فضا می‌بخشند.

پارک های قشنگ تهران

باغ ایرانی مساحتی در حدود سه هکتار دارد و دو هکتار آن شامل فضای سبز است که انواع درختان، درختچه ها و گیاهان در آن دیده می‌شود. در کنار دیوار و حصاری که دور باغ قرار گرفته است و نمایی جدید به آن داده است، داخل باغ پر از درختان قدیمی و کهنسال است. در کنار این‌ها باغ ایرانی دارای حوض‌ها و فواره‌ها و گل‌های رنگارنگ است. همچنین وسط آن یک عمارت قرار گرفته‌ است که جذابیت زیادی به آن بخشیده است و می توانید عکس های جالب و زیبایی با آن بگیرید. در بخش کوشک اصلی باغ نیز دو کتابخانه برای خانم‌ها و آقایان در نظر گرفته شده است. از جمله امکانات این پارک می توان به زمین بازی کودکان، وسایل بدن‌سازی، آلاچیق، سطوح شیب‌دار (مناسب برای افراد کم‌توان و ناتوان جسمی)، سرویس بهداشتی و نمازخانه اشاره کرد. برای دسترسی به این باغ به محله ده ونک، کوچه صابری بروید.

پارک های تهران برای کودکان

پارک ژوراسیک

جدا از پارک هایی که معرفی کردیم، برخی از پارک‌ها برای تفریح و سرگرمی کودکان بنا شده اند. پارک ژوراسیک یکی از پارک‌های دیدنی تهران است که به دلیل وجود دایناسورها و دیگر گونه های جانوری در حال انقراض با دیگر پارکهای تهران متفاوت است. این پارک برای کودکان علاقمند و حتی بزرگسالان نیز می تواند جذاب باشد. دایناسورهای موجود در این پارک دارای حرکت در ناحیه، دست و پلک هستند و همچنین صداهایی تولید می کنند به همین دلیل طبیعی به نظر می رسند. ساعات کاری پارک روزهای شنبه تا چهار شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ شب است. قیمت بلیط مجموعه ژوراسیک، اسپایدر پارک، خانه مورچه ها و جانگل لند نیز ۱۳۰ هزار تومان است. برای دسترسی به این پارک باید به سعادت‌آباد، انتهای بلوار پاکنژاد، میدان بهرود، بلوار شقایق، پایین‌تر از پارک پرواز بروید.

بخش جنگل لند در این مجموعه یک کارگاه آموزشی جالب است که برای کودکان و نوجوانان امکان آشنا شدن با گونه‌های جانوری دو زیست در ایران را فراهم می آورد. خانه مورچه‌ها نیز شبیه به خانه مورچه طراحی شده و گردشگران می‌توانند با گونه‌های مختلف حشرات در معرض انقراض آشنا شوند و همچنین با وجود میکروسکوپ می‌توانند همه اعضای آنها را در صفحه مانیتور تماشا کنند. در پارک اسپایدر نیز کودکان می‌توانند ماکت حشراتی مانند زنبور، پروانه، کفش دوزک و خزندگان غول پیکر مانند تمساح، مار پینتون و لاک پشت را مشاهده کنند.

پارک های قشنگ تهران

پارک ارم

این پارک در سال ۱۳۵۰هجری شمسی تأسیس شده است و از قدیمی ترین پارک های کشور محسوب می شود. در این پارک انواع لوازم تفریحی برای بازی و تفریح کودکان در کنار پدر و مادرشان وجود دارد. وسعت پارک ارم در حدود ۷۰ هکتار بوده و در آن دریاچه ای وجود دارد که می توان در آن قایقرانی نمود. از دیگر امکانات آن می توان به استخر ، باغ‌وحش، سه شهربازی با بیش از ۸۰ دستگاه بازی و شهربازی سرپوشیده قلعه جادویی با ۱۱۰ بازی اشاره کرد. بازی های این پارک نیز شامل کریزی موس، تاب پرنده، اسکیت یو، عینک سه‌بعدی، موتور پرشی، سرسره بادی، تونل وحشت و… هستند.

۲۰ هکتار از مساحت پارک ارم را فضای سبز و جنگلی تشکیل داده است و در ماه های گرم سال خانواده ها از این فضا برای پیک نیک کردن استفاده می کنند. در فصل بهار و تابستان از ساعت ۱۲ تا ۲۴؛ فصل پاییز از ساعت ۱۲ تا ۲۳؛ فصل زمستان از ساعت ۱۲ تا ۱۹ می توانید از این پارک بازدید کنید. برای دسترسی به پارک ارم باید انتهای اتوبان شهید باکری، کیلومتر چهار اتوبان تهران-کرج بروید.

سخن پایانی

در این مقاله از سپنجا تلاش کردیم تا پارک های قشنگ تهران را به شما معرفی کنیم. سعی کردیم از شرق، جنوب، شمال، غرب و مرکز تهران بهترین پارک‌ها را انتخاب و به شما معرفی کنیم تا بتوانید بهترین لحظت خود را در این پارک‌ها سپری کنید.

اگر شما هم پارکی را می‌شناسید که از قلم افتاده باشد، لطفا در کامنت همین مقاله معرفی کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا