دیدنی های شیراز

بهشت زیبای تنگ براق اقلید در فارس

خداوند زیباست و زیبا آفریده است. پس اگر نگاهی به اطراف خود بیاندازیم متوجه خواهیم شد دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، سرشار از زیبایی‌های متنوع و جالب است. تنگ براق اقلید در دره‌ای در استان فارس، یکی از این طبیعت‌های فوق‌العاده زیبا است.

اگر در تنگه براق که دارای چشم اندازی زیبا، آبشاری با شیب تند، طنین دلنواز پرندگان، همراه با نسیمی ملایم، درختان سر به هم نهاده، دریاچه‌ای که عکس درختان روی سطح صاف آن افتاده است قرار بگیرید، بی شک از خود بی خود شده و نمی‌توانید چشم از این طبیعت بکر بردارید.

هرساله گردشگران زیادی از دورترین نقاط جهان و اکثرا از استان‌های هم جوار برای دیدن بهشت نایاب فارس (تنگ براق) به این نقطه از ایران سفر می‌کنند. برای آشنایی با این تنگه افسانه‌ای زیبا در سپنجا همراه ما باشید.

تنگ براق اقلید کجاست؟

تنگ براق نام یک روستا در شهرستان اقلید، در بخش سده و در شمال شیراز است. با تماشای زیبایی‌های تنگ براق از جمله درختان سرسبز و آبشاری زیبا، غارهای آهکی خفن، چشمه‌های جوشیده از دل کوه‌ها، یک دل نه هزار دل عاشقش می‌شوید و چشم از این منظره زیبا برنخواهید داشت. در این تفرج‌گاه سرسبز و سرشار از آرامش، می‌توانید تجربه و خاطره‌ای فراموش نشدنی برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

روستای تنگ براق یک مکان کوهستانی که در دامنه کوه واقع شده است و با طبیعت بی نظیرش از زیباترین مکان‌های دیدنی اقلید محسوب می‌شود. این تنگه در اثر شکاف دو کوه به وجود آمده است که این شکاف با عرض ۴۰ متر و ارتفاع ۱۰۰ متر در کوه قرار دارد و آب شفافی از میان آن رد می‌شود. اکثر گردشگرانی که به استان فارس سفر می‌کنند، از این تنگه زیبا خبر ندارند و بدون اینکه بازدیدی از این منطقه داشته باشند به سفر خود پایان می‌دهند.

برای اجاره سوئیت در شیراز روی لینک کلیک کنید.

شهرستان اقلید

شهرستان اقلید دومین شهرستان مرتفع در استان فارس تلقی شده است که به دلیل کوهستانی بودن این منطقه، حتی در روزهای گرم تابستان در ارتفاعات کوه‌های متصل به زاگرس برف‌ مشاهده می‌شود. در زمان کوروش کبیر، این شهر تاریخی، مرکز پرورش اسب‌های جنگی بوده است و امروزه با جاذبه‌ها و زیبایی‌های کم نظیرش گردشگران زیادی را به خود جلب کرده که پذیرای مهمانان و مسافران ارجمند خواهد بود.

شهرستان اقلید

بهترین زمان سفر به تنگ براق اقلید

دره تنگ براق یکی از دره‌های شگفت انگیز ایران، که مردم به اشتباه تنگه براق می‌گویند، با آب و هوایی بسیار مناسب، هوای خنک بین دره‌ها می‌تواند تفرج‌گاه بسیار خوبی در فصل تابستان باشد و از گرمای سوزان روزهای گرم تابستان در امان باشید.

بهترین زمان سفر به این تفرجگاه نایاب، فصل‌های بهار و تابستان، از اواسط فروردین ماه تا اواسط شهریور ماه است؛ زیرا زمستان‌های این منطقه بسیار سرد و طاقت فرساست و برای مسافرت زیاد مناسب نیست. با سفر در این زمان تعطیلات تکرار نشدنی را برای خود رقم خواهید زد.

آداب و فرهنگ مردم روستای تنگ براق اقلید

این دره در ابتدا مردم این روستا به کار دامداری و کشاورزی مشغول هستند. و از صنایع دستی آنها می‌توان به گلیم و قالی اشاره کرد. خانه‌های اهالی روستا اکثرا یک طبقه هستند که از سنگ، گل و چوب ساخته شده‌اند. البته خانه‌های دو طبقه نیز در میان آنها پیدا می‌شود که تقریبا تازه ساخت هستند. طبق آماری که به دست آمده، این روستا دارای ۴۵۱ نفر جمعیت در سال ۱۳۷۵ بوده و در عرض گذشت ده سال به ۱۰۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

یکی از رسم‌های اهالی روستای تنگ براق اقلید رسم کوسه گلدی است که برای باریدن باران در مواقع خشکسالی انجام می‌شود. انواع مراسمات سوگواری در ایام محرم و صفر و همچنین مراسمات جشن و عروسی نیز طبق آداب و رسوم محلی در این روستا برگزار می‌شود. رقص‌های محلی همراه با ملودی‎های سنتی که اکثرا با نی می‌نوازند و لباس‌هایی از پارچه‌های رنگارنگ که با طرح‌های متنوع دوخته شده است بسیار جالب خواهد بود.

روستای تنگ براق

غذاهای محلی تنگ براق بسیار لذیذ و خوشمزه است و از چشیدن طعم و مزه این غذاها نباید غافل شد برخی از این غذاها شامل دمپخت، آش ماست، آش کارده، کاله جوش،کنگر ماست و… است. و اما سوغاتی‌های این روستا برنج، سیب، بادام، قیسی و فتیر محلی خواهد بود؛ زیرا در این نواحی شالیزارهای زیادی وجود دارد و علاوه بر آن درختان بادام و سیب فراوانی در این منطقه یافت می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
لیست 11 تایی از خوشمزه ترین غذاهای شیرازی + دستور پخت

قدمت این روستای تاریخی به ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد. این روستا در ابتدا مکان ییلاقی برای عشایران بود؛ اما در سال ۱۲۴۰ شمسی توسط یک خان به اسم عسگر خان به یک محل زندگی دائمی تبدیل شد. اهالی این روستا بیشتر به زبان فارسی و برخی هم به زبان‌‌های ترکی و لری صحبت می‌کنند و دین آنها اسلام و مذهب شیعه است.

مطالعه آزاد:

تنگه رغز در داراب استان فارس

مکان دقیق تنگ براق اقلید

تنگ براق اقلید در فاصله ۱۹۰ کیلومتری از خود شیراز قرار دارد. این دره از شمال به شهرستان آباده می‌رسد و از شرق به خرم بید، از غرب هم به استان کهکیلویه و بویراحمد و از جنوب به شهرستان سپیدان متصل است.

فواصل مکانی تا تنگ براق اقلید

مسیرهای متفاوتی برای رفتن به تنگ براق اقلید وجود دارد و بستگی دارد که مبدأ و شروع سفرتان از کدام استان و شهر خواهد بود. اگر قصد عزیمت و سفر از شیراز را داشته باشید ابتدا باید خودتان را به شهر اقلید برسانید و سپس از سده به دره خواهید رسید. اما اگر از یاسوج بخواهید به تنگه بروید باید از مسیر سپیدان به مقصد برسید.

یک مسیر دیگری نیز برای رسیدن به تنگ براق وجود دارد و آن هم گذر از دشت کامفیروز است. با پیمودن این مسیر و دنبال کردن رودخانه به تنگه می‌رسید و سپس ماشین خود را پارک کرده و ادامه مسیر را تا مقصد پیاده طی می‌کنید.

فاصله شیراز تا تنگه اقلید ۱۹۰ کیلومتر است که حدود ۳ ساعت راه می‌شود؛ از یاسوج تا این تنگه فاصله‌ای حدود ۷۰ کیلومتر خواهد بود و از اصفهان ۳۵۳ کیلومتر راه است. اگر از شهر سده تا براق بخواهید بروید حدود ۲۰ کیلومتر راه است و از شهر اقلید حول و حوش ۹۰ کیلومتر مسیر را باید طی کنید.

مناطق زیبا و دیدنی تنگ براق اقلید

تنگ براق اقلید دارای جاذبه‌های گردشگری و مناطق زیبایی است که با هم به بررسی این جاذبه‌های زیبا می‌پردازیم:

آبشار براق

آبشار تنگ براق با ۴۰ متر ارتفاع، به حوضچه‌های پایینی سرازیر می‌شود. آب سد درودزن از تنگه براق عبور می‌کند و با آب‌های دست بالا نیز تلفیق می‌شود؛ سپس این آب‌ها، با عبور از دشت‌ها از شکافی به حوضچه‌های کوچک سرازیر شده و اینگونه به آبشاری زیبا تبدیل می‌شود.

تنگ براق اقلید

آبشار مارگون

آبشار حیرت‌انگیز مارگون هم  در نزدیکی تنگ براق واقع شده است که مسافران زیادی برای تفریح و خوش‌گذرانی از این آبشار بازدید می‌کنند.

مطالعه بیشتر:

آشنایی با معروف ترین آبشارهای ایران

رودخانه تنگ براق اقلید

رودخانه خروشان تنگه اقلید یکی از جاذبه‌های دیدنی این تفرجگاه است و منشأ آب این رودخانه سرچشمه پلنگان خواهد بود که در نهایت به رود کر می‌پیوندد.

سنگ نوشته تاریخی تنگ براق اقلید

در راه رسیدن به تفرج‌گاه تنگ براق سنگ نوشته‌ای تاریخی که به دو زبان پهلوی ساسانی و پهلوی اشکانی نوشته شده است، وجود دارد. قدمت این سنگ نوشته به دوران ساسانیان برمی‌گردد که از قدرت، شجاعت و مهارت بالای تیراندازی شاپور اول، پادشاه ساسانی روی این سنگ حک شده است. این سنگ نوشته جزء آثار ملی کشورمان محسوب می‌شود.

سنگ نوشته تنگ براق اقلید

غار طبیعی آهکی

در دل یکی از صخره‌هایی که ایجاد شده است، یک غار آهکی دیده می‌شود که کف و دیواره‌های آن از خزه پوشیده شده‌اند و از سقف این غار آب به صورت قطره قطره به پایین می‌چکد. این غار آهکی با تمام شگفتی‌هایش چشم هر ببینده‌ای را به خود جلب می‌کند.

دریاچه ملاصدرا

دریاچه ملاصدرا به تنگه براق نزدیک است و تقریبا حدود ۱۰ کیلومتر تا براق فاصله دارد. در اطراف این دریاچه ۱۱۰۰۰ هکتار زمین درخت بادام وجود دارد که فضا را بسیار جذاب‌تر کرده است.

حوضچه‌های اطراف آبشار

آب‌هایی که با هم تلفیق شده و آبشار تنگه براق  را به وجود آورده‌اند با سرازیر شدن به سمت پایین باعث شکل گیری حوضچه‌هایی با اندازه‌ها و ابعاد کوچک و بزرگ می‌شوند که مکان بسیار خوبی برای شنا و آبتنی خواهد بود و در کنار این حوضچه‌ها مکان‌هایی جهت استراحت و اطراق گردشگران است.

 آب این آبشار آنقدر زلال و شفاف است که سنگ‌ها و ته حوضچه‌ها کاملا پیداست. در این حوضچه‌ها می‌توانید خاطره‌ای فراموش نشدنی با تفریحاتی مثل قایق‌سواری و ماهی‌گیری برای خود رقم بزنید. اما گفته‌ شده که به تازگی‌ها شنا کردن و ماهی‌گیری در این محدوده ممنوع شده است.

این مطلب را هم بخوانید
بازار وکیل شیراز، مشهورترین بازار سنتی ایران

از دیگر دیدنی‌های این تنگه می‌توان به روستای محمد آباد، روستای شیرین و فرهاد، امامزاده عبدالرحمن، امامزاده سید حسن، چشمه‌های پالنگان، رودخانه کر، باتلاق گور بهرام و… اشاره کرد.

حوضچه های اطراف آبشار

امکانات رفاهی گردشگران

در منطقه گردشگری تنگ براق اقلید امکانات رفاهی سطح بالا و متنوعی ندارد و مکان‌هایی جهت نشستن، سرویس بهداشتی و … در اختیار گردشگران عزیز قرار گرفته است؛ اما متاسفانه امکاناتی مثل رستوران، هتل، سوپرمارکت و … وجود ندارد و باید حتما قبل از رفتن تمام وسایل و خوراکی‌های مورد نیاز خود را فراهم کنید و همراه با خود ببرید.

ما نیز در قبال این همه زیبایی و امکانات رفاهی وظایفی داریم و باید در حفظ و نگهداری این فضای سرسبز و ارزشمند کوشا باشیم.

نکاتی مهم جهت سفر به تنگ براق اقلید

برای سفر به تنگ براق اقلید باید نکاتی را چه قبل از سفر و چه در مسافرت در نظر بگیرید:

  • اگر به این تنگه سفر کردید حتما باید این نکته را در نظر داشته باشید که حوضچه‌های این تنگه عمق‌های متفاوتی دارند و حتی ارتفاع برخی از آنها به ۱۰ متر نیز می‌رسد.
  • وجود صخره‌های بزرگ در عمق حوضچه‌ها کمی نگران کننده است زیرا با پریدن از بالا و شیرجه زدن در این تنگه تا کنون باعث به خطر افتادن جان بسیاری از افراد شده و حتی در مواردی به مرگ آنان ختم شده است. پس توصیه می‌‍کنیم که در این حوضچه‌ها به هیچ عنوان شیرجه نزنید و با این کار خوش‌گذرانی خود و خانواده‌تان را به تلخ‌کامی تبدیل نکنید.
  • اگر قصد اقامت را در این منطقه دارید باید کیسه خواب، پتو، چادر مسافرتی، پاوربانک، پیک نیک، زیرانداز و … همراه خود ببرید؛ زیرا هتلی در این روستا وجود نخواهد داشت و برای اقامت باید به شهرهای اطراف بروید.
  • وسایل مورد نیاز مثل کرم ضد آفتاب، عینک و… را فراموش نکنید و حتما لباس اضافه همراه خود داشته باشید؛ زیرا احتمال دارد با آب‌تنی و شنا در حوضچه‌های تنگ براق لباس‌هایتان خیس شود.
  • سعی کنید در هر زمان و فصلی که به این منطقه مسافرت می‌کنید، لباس گرم همراه خود داشته باشید؛ چون حتی در تابستان، مخصوصا شب‌ها هوا کمی سرد می‌شود.
  • اگر در فصل زمستان به تنگ براق سفر می‌کنید باید متوجه این موضوع باشید که امکان زدن کمپ و نصب چادر مسافرتی در اطراف آبشار، آن هم در سرمای طاقت فرسای این فصل امکان ندارد و باید پس از بازدید دوباره به محل اقامت خود بازگردید.
  • اگر قصد سفر به تنگ براق و اقامت هنگام شب را دارید سعی کنید به صورت گروهی و تیمی و همچنین با تجهیزات کامل و مجهز راهی این سفر شوید.
  • قبل از راهی شدن به این سفر حتما باد لاستیک‌های ماشین خود را تنظیم و باک گاز یا بنزین خود را پر کرده تا آنجا بخاطر نبود امکانات کافی به مشکل نخورید.
  • در این تنگه سعی کنید که آتشی روشن نکنید و اگر آتش هم روشن کردید از خاموش شدن آن مطمئن شوید و سپس محیط را ترک کنید؛ زیرا تنها با یک جرقه‌ی کوچک احتمال آتش سوزی در این محیط فراهم می‌شود و تمام سرسبزی‌ها و زیبایی‌های این تنگه از بین خواهد رفت.
  • به علت کوهستانی بودن این منطقه حتما کتونی و یا کفش‌های ورزشی همراه خود داشته باشید و استفاده کنید.

محل اقامت گردشگران

یکی از سوالات گردشگرانی که برای بازدید به تنگ براق اقلید می‌روند این است که محل اقامت و اسکانی وجود دارد؟ پاسخ بله است؛ اما نه در خود تنگه بلکه در اطراف آن سوئیت و هتل‌هایی با امکانات مرفه جهت آرامش و رفاه گردشگران وجود دارد و هتلی که به این دره نزدیک باشد، فاصله‌ای در حدود ۵ کیلومتری آن است.

در پایان

با این تعاریفی که از تنگ براق اقلید برایتان گفتیم قطعا دل در دلتان نیست و می‌خواهید از این بهشت اسرار آمیز هر چه زودتر دیدن کنید. شاید هم انقدر دلتان رفته که بار سفر را بسته‌اید. باورش سخت است اما تمام این ویژگی‌های وصف نشدنی فقط مربوط به این دره‌ی مسحور کننده است. خوشحال هستیم که تا انتهای این مطلب ما را در سپنجا همراهی کردید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا