جاهای دیدنی تهران

هرآنچه نیاز است در مورد پارک جمشیدیه تهران بدانید

تهران یک کلان شهر است و تنها چیزی که اکثراً در مورد آن فکر می‌کنیم شلوغی، ترافیک و آلودگی است. اما واقعاً همیشه اینطور نیست زیرا در اعماق این شهر بزرگ جاذبه‌هایی طبیعی چون پارک جمشیدیه تهران که ما قرار است به معرفی آن بپردازیم و البته جاذبه‌های متعدد تاریخی نیز وجود دارد که راه فراری برای هرج‌ومرج آن است. این باغ سنگی یکی از ده‌ها جاذبه‌ طبیعی تهران است و برای طبیعت گردان و طبیعت گردی فوق‌العاده مناسب است.

این مقاله یکی از سری مقالات سایت سپنجا است که به منظور ارائه اطلاعات بیشتر در مورد جاذبه‌های گردشگری تهران در اختیار شما قرار می‌گیرد و قصد داریم در آن به معرفی پارک جمشیدیه و تمامی امکانات گردشگری و تفریحی آن بپردازیم.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

تاریخچه پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه تهران در محله خوش آب و هوای نیاوران در دامنه کوه کلکچال واقع شده است. بنابراین این مسیری برای رسیدن به قله کلکچال و تجربه منظره‌ای فراموش نشدنی از کلان شهر تهران است. این پارک ابتدا توسط جمشید دولو قاجار که شاهزاده و مهندس قاجار بود به عنوان باغ شخصی تأسیس شد و بعدها توسط شخص ایشان به فرح دیبا؛ شهبانو ایران در زمان محمدرضا شاه بخشیده شد.

باغ سنگی جمشیدیه در سال ۱۳۵۶ به پارک عمومی تبدیل شد و سپس در سال ۱۳۷۴ با اضافه شدن باغی جدید به نام باغ فردوسی، بازسازی و به حدود ۱۶ هکتار توسعه یافت. قبل از ایده ساختن یک پارک در اینجا، قرار بود خانه سالمندان باشد. در واقع مکانی بود که افراد مسن می‌توانستند زمانی را به دور از شلوغی شهر در مکانی آرام و خوش آب و هوا بگذرانند. در آن زمان املاک زیادی وجود داشت که متعلق به خاندان دولو از دوران قاجار بود و مهندس جمشید دولو مالک زمین این پارک بود.

تاریخچه پارک جمشیدیه تهران

مختصری درباره پارک جمشیدیه تهران

بوستان سنگی جمشیدیه که یکی از محبوب‌ترین جاهای تفریحی تهران است، وسعتی به اندازه ۱۰ زمین فوتبال یعنی چیزی حدود ۱۰ هکتار دارد. این باغ سرسبز نه تنها در بین اهالی نیاوران محبوب و شناخته شده است بلکه آوازه آن در سراسر تهران و شهرهای دیگر پیچیده است و همه روز از نقاط مختلف کشور گردشگر جذب می‌کند.

برای رفتن به این این پارک چندان مهم نیست که کجای تهران ساکن هستید زیرا در موقعیت مکانی خوبی قرار دارد و دسترسی به آن راحت است. این بوستان سنگی از سمت شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلک‌چال می‌رسد. همچنین از شمال به کوه کلک‌چال و از جنوب به باغ دولو راه دارد و، وسعت آن به قدری زیاد است که پیاده‌روی در سراسر آن را نمی‌توان یک پیاده‌روی کوتاه و راحت تلقی کرد. آبشار، آب‌نماهای سنگی و دریاچه‌ای شگفت انگیز از جمله عناصر زیبا و خاص شدن این باغ هستند که البته قرار داشتن در مسیر اصلی صعود به پناه‌گاه کلک‌چال نیز بی‌تأثیر نیست.

طراح پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه تهران مانند خیلی از جاهای دیدنی دیگر در طول زمان تغییرات زیادی کرده است اما طراح اصلی آن کامران طباطبایی دیبا بوده است. وی از نوادگان خانواده طباطبایی بود و در ۱۶ اسفند ۱۳۳۶ در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۳۶ در دانشگاه هاروارد واشنگتن دی سی به تحصیل در رشته معماری پرداخت. او نقاش و معمار مدرنیست است که سبک ایرانی خاص خود را دارد و هنر او را در طراحی موزه هنرهای معاصر، فرهنگ سرای نیاوران و دانشجو و پارک شفق می‌بینیم.

پارک جمشیدیه

چرا پارک جمشیدیه تهران یکی از جاذبه‌های تهران است؟

از آن جهت که پارک جمشیدیه در نقاط شمالی و خوش آب و هوای تهران قرار گرفته است، حضورش به شلوغی و آلودگی هوای پایتخت جان تازه‌ای بخشیده و کسانی که از شلوغی و آلودگی خسته می‌شوند به اینجا می‌آیند تا برای لحظاتی در قلب شهر استراحت کنند و آرامش از دست رفته خود را دوباره بیابند. دلایل اصلی انتخاب پارک جمشیدیه تهران به عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پارک جمشیدیه در شمال شهر تهران قرار دارد و هوای نسبتاً خوب آن می‌تواند تفریحات متفاوتی را برای مردم رقم بزند.
  • این پارک امکانات فراوانی برای تفریح ​​دارد و وجود رستوران، کافه، دریاچه و … آن را به مقصدی جذاب تبدیل کرده است.
  • عنصری چون سنگ نیز باعث شده تا مردم احساس بهتری از قدم زدن در فضای این پارک داشته باشند.

برای اجاره ویلا در تهران از سامانه سپنجا کمک بگیرید.

پارک جمشیدیه برای چه کسانی مناسب است؟

پارک جمشیدیه یکی از بهترین مکان‌ها برای علاقه مندان به پیاده روی و عکاسی است. اما متأسفانه از آن جهت که در کوهپایه‌های تهران ساخته شده و شکل سنگی دارد، برای معلولان مناسب نیست. همچنین سالمندان و افرادی که مشکل زانو و مشکلات حرکتی دارند امکان دسترسی به برخی از قسمت های پارک را نخواهند داشت.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین جاهای تفریحی تهران

ویژگی‌های باغ سنگی جمشیدیه

خصوصیات پارک جمشیدیه تهران کم نیستند و این را خودتان با رفتن به آنجا خواهید فهمید. در فضای دلنشین این باغ تعدادی رستوران، چایخانه‌ سنتی، مناطق پیک نیک و مسیرهای پیاده روی از قسمت پایینی پارک تا بالای کوه وجود دارد. همچنین می‌توانید یک آمفی تئاتر روباز با طراحی کلاسیک را در اینجا ببینید. این پارک با بهره گیری از معماری منحصر به فرد، آبشارهای مصنوعی و بسیاری از عناصر دیگر، فضا و منظره‌ای دوست داشتنی را برای شما به وجود آورده تا از اوقات خوشی را در شهر تهران سپری کنید.

بوستان سنگی جمشیدیه

پارک جمشیدیه یک مکان آرامش‌بخش برای پیاده روی است

برای به دست آوردن آرامش خود می‌توانید به دامنه‌های کوه کلک‌چال بروید و مسیر پیاده روی را تا قله کوه ادامه دهید و از نقاط مختلف تهران را ببینید. فقط اگر قصد انجام پیاده‌روی داشتید، حتماً کفش‌های مخصوص پیاده‌روی خود را بپوشید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

زیبا در هر زمان از سال

باغ سنگی جمشیدیه یکی از جاذبه‌هایی است که در تمام فصول می‌توانید از آن دیدن کنید زیرا در فصول مختلف جذابیت‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد. بنایراین اگر از ما بپرسید که بهترین زمان رفتن به پارک جمشیدیه تهران کی است؟ ما به شما می‌گوییم که هر موقع که تصمیم گرفتید به اینجا بروید مناسب است زیرا همانطور که گفته شد، در تمام فصول زیباست و مناظر منحصربه فردی برای ارائه دارد.

گونه‌های گیاهی پارک جمشیدیه

فضای سبز پارک جمشیدیه یکی از زیبایی‌های آن است و جلوه زیبایی به پارک بخشیده است. در این فضای سبز این باغ  درختانی مانند اقاقیا، سنجد، چنار، زبان گنجشک، افرای سیاه، بید گریان، سرو، شاه بلوط، سیب، گلابی و گیلاس را می‌توان یافت که هر کدام زیبایی منحصر به فرد خود را دارند.

پارک ملی چیست و چه اثراتی دارد؟ + معرفی تمامی پارک های ملی ایران!

گونه های گیاهی جمشیدیه

جاذبه‌های اطراف پارک جمشیدیه

اگر تصمیم دارید به پارک زیبا و شگفت انگیز جمشیدیه بروید، یادتان نرود که جاذبه‌های متعددی در نزدیکی این پارک قرار دارند که می‌توانید از دیدن آنها لذت ببرید. در اینجا تعدادی از آنها را با تعیین فاصله‌ای که تا پاک دارند معرفی می‌کنیم:

  • مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران: ۳ کیلومتر
  • پارک نیاوران: ۳.۲ کیلومتر
  • بازار تجریش: ۶.۴ کیلومتر
  • موزه حیات وحش دارآباد: ۵ کیلومتر
  • مجموعه تاریخی فرهنگی سعد آباد: ۷ کیلومتر

راه‌های دسترسی به پارک جمشیدیه تهران

اگر می‌خواهید با وسایل نقلیه عمومی به پارک جمشیدیه بروید، راه‌های زیر را دارید:

اتوبوس

سوار اتوبوس‌های تجریش جماران شوید و در ایستگاه مدرسه یادگار امام که نبش خیابان امیدوار است پیاده شوید و با تاکسی یا پیاده به جمشیدیه برسید.

خطوط BRT:

می توانید با استفاده از خط هفت بی آر تی (تجریش – راه آهن) به تجریش برسید و از آنجا با تاکسی یا اتوبوس به جمشیدیه بروید.

مترو

در ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید و با اتوبوس تجریش جماران به خیابان امیدوار برسید.

امکانات پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه یکی از پرطرفدارترین پارک‌های تهران است و امکانات رفاهی خوبی دارد. از جمله امکانات این پارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آمفی تئاتر
  • آلاچیق
  • رستوران
  • آبنما
  • نیمکت
  • سطل زباله
  • رستوران سنتی(ساخته شده به سبک یوز ترکمنی)
  • آب آشامیدنی
  • فضای سبز
  • سرویس‌های بهداشتی

تجربه یک خرید متفاوت در مراکز خرید لوکس تهران

تفریحات پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه تهران فرصت‌های خوبی برای تفریح ​​فراهم کرده و ما برخی از فعالیت‌هایی که می‌توانید از آنها لذت ببرید را در زیر آورده‌ایم:

پیاده روی و کوهنوردی

درست است که بوستان جمشیدیه مانند سایر پارک‌ها زمین بازی ندارد اما در عوض بهترین فضاها را برای گردشی دلپذیر فراهم کرده است. فقط کفش مناسب پیاده‌روی تهیه کنید و با اعضای خانواده یا دوستان به این پارک زیبا بروید و زمان و خستگی را فراموش کنید. البته همه چیز به پیاده روی ختم نمی‌شود. این پارک محل ملاقات کوهنوردانی است که می‌خواهند به کلکچال و ارتفاعات شمالی تهران بروند.

اگر علاقه مند به کوهنوردی سبک هستید، راهی باغ جمشیدیه شوید و به گروه‌های کوهنوردی بپیوندید. در باغ فردوسی، نزدیک مجسمه این شاعر بزرگ، تابلویی را می‌بینید که شما را به مسیر کوهنوردی کلکچال راهنمایی می‌کند. در راه به ساحل رودخانه می‌رسید که با حصاری از پارک جمشیدیه تهران جدا می‌شود. هر چه جلوتر بروید، حصار به پایان می‌رسد و می‌توانید به رودخانه نزدیک شوید و لحظات خوشی را سپری کنید.

همچنین اگر جاده را دنبال کنید به پناهگاه کلکچال می‌رسید که نماد همبستگی اجتماعی است و سنگ بنای اولیه آن پس از سرنگونی حکومت مردمی دکتر مصدق در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ گذاشته شد. البته این برج سال‌هاست که به روی کوهنوردان بسته شده است اما تماشای آن در یکی از مرتفع‌ترین نقاط تهران لذت بخش است. اگر کمی نزدیک شوید، می‌توانید نام سازندگان برج را روی آجرها و سنگ های آن بخوانید.

کوهنوردی در جمشیدیه

پیک نیک

در فضای این پارک بزرگ و کوهستانی آلاچیق‌ها و امکانات رفاهی مناسب تعبیه شده است تا به مکانی عالی برای گذراندن یک روز به یاد ماندنی در کنار دوستان یا خانواده تبدیل شود. کافی است وسایل و غذای دلخواه خود را بردارید و یک نقطه از پارک را انتخاب کنید تا بنشینید و طعم شیرین بودن در کنار هم را بچشید.

عکاسی

لحظه‌ای که به پارک جمشیدیه تهران می‌رسید، سوژه‌های عکاسی شما را وسوسه می‌کنند که دوربین خود را بردارید و عکس‌های خاطره انگیزی بگیرید. این پارک در هر فصل ظاهر شگفت انگیزی دارد. در بهار جوانه‌های سبز درختان لباس جدید پارک را نشان می‌دهند و در تابستان بسیار سرسبز هستند. پاییز در پارک حال و هوای دیگری دارد و فرشی از برگ‌های رنگارنگ زیر پای شما پهن می‌شود. زمستان نیز با برف می‌آید. همه این زیبایی‌ها بهانه‌ای برای گرفتن عکس‌های زیاد به شما می‌دهند، چیزی که نمی‌توانید به راحتی از آن چشم پوشی کنید.

این مطلب را هم بخوانید
با بهترین جاهای تهران برای قرار عاشقانه آشنا شوید

عکاسی در جمشیدیه

داشتن چیزی خوشمزه

با بالا رفتن از پله‌ها به دریاچه و آبشار می‌رسید. در کنار آن گزینه‌های خوشمزه‌ای در مقابل شما ردیف شده‌اند. مجموعه‌ای از رستوران‌ها با غذاهای محلی و سنتی کردی، آذربایجانی، شمالی با فضایی سنگی و معماری سنتی وجود دارد که نیمکت‌های آنها مشرف به پارک است و به شما اجازه می‌دهند از منظره روبروی خود لذت ببرید.

تماشای پرندگان

یکی دیگر از سرگرمی‌هایی که در پارک جمشیدیه تهران می‌توانید انجام دهید تماشای ۶۰ گونه پرنده است که در اطراف باغ پرسه می‌زنند و صدای آنها از هر کجا به گوش می‌رسد. برای تماشای این موجودات زیبا می‌توانید ساعت‌ها منتظر بمانید یا به کنار دریاچه بروید و رقص آنها را در آب تماشا کنید.

اجاره سوئیت دانشجویی در تهران

جاذبه‌های پارک جمشیدیه

مهم نیست که وارد کدام یک از چهار ورودی پارک می‌شوید. از همان ابتدا فضای این پارک صخره‌ای و آرامش‌بخش شما را مجذوب خود می‌کند و گردش شما از همان نقطه آغاز می‌شود. در این پارک می توانید به دیدنی‌های زیر سر بزنید:

دریاچه‌ها، آبشارها و فواره‌های سنگی

یکی از جاذبه‌های دیدنی باغ جمشیدیه، رقص آب است که بهترین قسمت آن دریاچه است. وجود آب در پارک به آن طراوت خاصی می‌بخشد و به نوعی تصویری از باغ‌های ایرانی را در ذهن تداعی می‌کند. در کنار آبشار و دریاچه، نیمکت‌هایی وجود دارد که به گردشگران این امکان را می‌دهند تا ساعت‌ها به آب خیره شوند و از رقص ماهی‌ها در آب لذت ببرند. اردک‌ها و غازها نیز سروصدای خود را ایجاد می‌کنند و در دریاچه پراکنده می‌شوند. وجود این حیوانات، زیبایی پارک جمشیدیه تهران را دو چندان کرده است.

مسیرهای سنگی و رویایی

شاید اولین چیزی که در پارک جمشیدیه نظر شما را جلب می‌کند، مسیرهای سنگفرش شده‌ای است که باشد که می‌توانید در سراسر پارک روی آنها قدم بزنید.

همچنین درختان سر به فلک کشیده در دو طرف این مسیرهای سنگی، منظره‌ای رویایی و چشم نواز از جاده به شما می‌دهند و شما را به دنیایی دیگر می‌برند.

حیوانات به عنوان مجسمه‌های سنگی

یکی دیگر از دیدنی‌های جالب بوستان جمشیدیه تخته سنگ‌های غول‌پیکر هستند که ظواهر جالب و عجیب به خود گرفته‌اند تا شکل حیوانات مختلف را در ذهن ما تداعی کنند. فقط از قدرت رویاپردازی خود استفاده کنید تا خود را در تماشای این حیوانات صخره‌ای غرق کنید. این باغ وحش صخره‌ای به قدری جذاب است که گردشگران برای دیدن حیوانات و لذت بردن از گشت و گذار آنها ۶۰۰ قدم برمی‌دارند. در این میان به جز حیوانات، مجسمه‌های دیگری نیز وجود دارند که مفاهیم طبیعی، فرهنگی و عرفانی دارند و قدرت تخیل شما را به شیوه خود فعال می‌کنند.

بوستان فردوسی

باغ فردوسی یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی پارک جمشیدیه تهران است. این بوستان برای حفظ زیبایی و سهولت استفاده مردم از امکانات آن امروز دو بار بازسازی شده است. یکی از این مرمت‌ها در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۶ صورت گرفت که طی آن حدود ۱۶ هکتار به جمشیدیه اضافه شد، اما به نام فردوسی که ۳۰ سال برای ساختن اشعار معروف شاهنامه تلاش کرد، نامگذاری و مزین شد. بیش از ۶۳۱۷ متر مربع از این پارک به گلدهی اختصاص داشت و ترکیب دو عنصر سنگ و گیاه جلوه‌ای متفاوت به آن بخشیده بود. اکنون این باغ مانند پسر پارک جمشیدیه است و مردم را به سمت خود جذب می‌کند.

بوستان فردوسی

نمایشگاه‌های فصلی

در ایام خاصی از سال می‌توانید نمایشگاه‌های هنری مختلفی را در پارک جمشیدیه ببینید. به عنوان مثال، در این پارک ممکن است صنعتگرانی را پیدا کنید که برای ارائه هنر خود گرد هم می‌آیند. این باعث می‌شود سالانه افراد زیادی به آنجا بروند.

توصیه‌های ما به شما برای بازدید از پارک جمشیدیه

ما در این بخش چند توصیه مهم را آماده کرده‌ایم که دانستن اینها قبل از رفتن به پارک جمشیدیه تهران ضروری است:

  • بهتر است وسط هفته به پارک جمشیدیه بروید چون آخر هفته‌ها خیلی شلوغ است.
  • اگر آخر هفته‌ها یا روزهای تعطیل به آنجا می‌روید، ماشین خود را در خیابان باهنر و کوچه‌های نزدیک آن پارک کنید و با تاکسی تا ورودی پارک بروید تا برای یافتن جای پارک دچار مشکل نشوید.
  • خیابان شهید امیدوار شیب تند دارد پس در هنگام یخبندان و برف بسیار مراقب باشید.
  • به طبیعت احترام بگذارید و سعی کنید آسیبی به آن وارد نشود تا مردم در آینده نیز از آن استفاده کنند.

سخن آخر…

تهران حتی اگر کلان شهر شلوغی باشد، زیبایی‌هایی در دل خود دارد که به واسطه آنها لحظات شاد و پر از آرامشی را برای ساکنان و مهمانان خود رقم می‌زند. پارک جمشیدیه تهران یکی از ده‌ها جاذبه گردشگری این شهر بود که ما در مجله گردشگری سپنجا، آن را زیر ذره بین خود قرار دادیم.

در این بررسی کوتاه با تاریخچه و زیبایی‌های این پارک آشنا شدیم و از فعالیت‌های مهیج آن گفتیم تا شما هم بتوانید در تعطیلات بعدی خود اینجا را به عنوان مقصدی عالی برای گشت و گذار انتخاب کنید. گاهی اوقات خوب است که از کارهای روزمره دور شوید و به مکان دنجی چون پارک جمشیدیه بروید.

منتظر نظرات شما درباره پارک جمشیدیه تهران هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا