جاهای دیدنی تهران

پارک آب و آتش تهران

در شهرهای بزرگی مثل تهران فضای سبز بسیاری هستند که برای وقت گذرانی چند ساعته شهروندان ضروری و لازم است. یکی از این پارک‌ها، پارک آب و آتش تهران است که هر ساله گردشگران و مسافران زیادی برای استراحت و تفریح کوتاه به این بوستان سرسبز سر می‌زنند.

علاوه بر گردشگران خیلی از ساکنین شهر تهران برای گذراندن اوقات فراغت به این پارک می‌آیند و حال و هوایی عوض می‌کنند. وجود پارک‌ها باعث می‌شود تا از آلایندگی سطح شهر کاسته شود و با اکسیژن بالا و سرسبزی که دارند فضای فرح بخش و دلچسبی را برای مردم پدید آورده‌اند. سپنجا قصد دارد تا شما را با یکی از پارک‌های شهر تهران به نام پارک آب و آتش آشنا کند؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

معرفی پارک آب و آتش

پارک آب و آتش یکی از مکان‌های دیدنی و تفریحی تهران به حساب می‌آید که در سال ۱۳۸۸ در بخش عباس آباد افتتاح شد و وسعت آن به ۲۴ هزار متر مربع می‌رسد. این پارک از امکانات خوب و کاملی هم برخوردار است و مسافران زیادی به این پارک می‌آیند و علت آن هم شاید بیشتر به‌خاطر نزدیکی به بوستان نوروز، بوستان بنادر و پل طبیعت باشد که از جمله جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌روند.

در پارک آب و آتش تندیس‌ها و مجسمه‌های بسیاری را خواهید دید که به جذابیت هر چه بیشتر پارک افزوده‌اند. یکی از مجسمه‌هایی که در این پارک قرار دارد، مجسمه سیاوش سوار بر اسب است که توسط عباس افتخاری (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) ایجاد شده و با یک متر و بیست سانتی‌متر عرض، سه متر طول و ۴ متر ارتفاع در پارک آب و آتش قرار داده شده است. این تندیس زیبا به داستان شاهنامه برمی‌گردد که سیاوش برای اثبات پاکدامنی خود از آتش عبور می‌کند.

این پارک جزء یکی از کامل‌ترین و بزرگ‌ترین فضای سبز در شهر تهران است که می‌توان از آن به عنوان یک مجموعه بزرگ یاد کرد؛ چون از چندین پارک تشکیل شده و از امکانات تفریحی خوبی هم برخوردار است. پارک پل ابریشم، بوستان حضرت ابراهیم، بوستان بنادر و بوستان منظومه شمسی از پارک‌های این مجموعه هستند که هر کدام نام مجزایی دارند.

معرفی پارک آب و آتش تهران

پارک آب و آتش کجا قرار دارد؟

پارک آب و آتش تهران در عباس آباد و در خیابان آفریقا قرار گرفته و نرسیده به چهارراه جهان کودک، در انتهای کوچه ژوبین می‌توانید این پارک را ببینید. برای رفتن به این پارک زیبا اگر بخواهید با مترو بروید بهتر است به سمت ونک رفته و در ایستگاه شهید حقانی پیاده شوید. بوستان آب و آتش ۲۴ ساعته و هر روز هفته به روی مراجعین باز است و نگران بسته بودن آن نباشید.

درست است که بوستان آب و آتش در هر زمان باز است اما برخی قسمت‌های آن مثل پل طبیعت، آسمان نمای گنبد مینا ساعات کاری خاص خود را دارند و امکان دارد که این قسمت‌ها بسته باشند؛ بنابراین بهتر است قبل از رفتن به این بوستان از ساعات کاری بخش‌های آن هم سوال کنید. این پارک هیچ هزینه‌ای برای ورود از شما نخواهند گرفت و ورودی شما کاملا رایگان خواهد بود.

اگر به بازدید از پارک‌های مهم تهران علاقه دارید، به پارک ملت هم سری بزنید. با خواندن مقاله “بازدید از پارک ملت تهران” بیشتر درباره این پارک بدانید.

مسیر دسترسی به پارک آب و آتش تهران

اگر قصد دارید که از پارک آب و آتش تهران دیدن کنید اصلا نگران سختی راه نباشید؛ چون مسیر دسترسی به این پارک بسیار آسان است و به همین جهت است که مورد توجه مردم تهران قرار گرفته و مسافران و گردشگران زیادی این پارک را برای استراحت و تفریح انتخاب می‌کنند. برای رسیدن به این پارک می‌توانید از هر وسیله‌ای که در نظرتان است کمک بگیرید.

برخی دوست دارند که با ماشین شخصی این مسیر را طی کنند و عده‌ای هم وسایل نقلیه عمومی را ترجیح می‌دهند. با هر وسیله‌ای که می‌خواهید بروید باید بدانید، کدام وسیله برای هر مسیر بهتر است. در ادامه دسترسی به پارک آب و آتش با وسایل نقلیه مختلف را برایتان بیان خواهیم کرد:

مسیر دسترسی به پارک آب و آتش

دسترسی به پارک آب و آتش تهران با ماشین شخصی

در هر جای دنیا که باشید ابتدا باید خود را به تهران برسانید و از آنجا با دنبال کردن تابلوهای راهنما وارد بزرگراه حقانی شوید. با حرکت به سمت شرق در این بزرگراه، به یک چهارراهی می‌رسید که جهان کودک نام دارد و از این چهارراه باید به سمت خیابان علامه شهیدی که همان دیدار سابق است بروید. وقتی به این خیابان رسیدید در قسمت غربی آن پارک آب و آتش قرار دارد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی کافه های بردگیم در تهران

وقتی به پارک رسیدید می‌توانید ماشین خود را در محوطه خالی و اطراف آن پارک کنید و یا اگر می‌خواهید خیالتان از بابت ماشین راحت باشد پارکینگ‌های اختصاصی زیادی در این مجموعه در اختیار شما گذاشته شده که شامل پارکینگ عمومی فودکورت، پارکینگ اختصاصی ایثارگران، پارکینگ عمومی آب و آتش، پارکینگ رستوران‌هایی که در پارک قرار دارد و… هستند.

رفتن با ماشین شخصی آن هم به چنین جایی اگر در وسط هفته باشد مانعی ندارد؛ اما در صورتی که آخر هفته‌ها بخواهید بروید به علت شلوغی، امکان دارد در ترافیک بمانید و برای پارک کردن ماشین به مشکل بخورید. اگر حوصله ترافیک و رانندگی را ندارید و نمی‌خواهید برای پارک ماشین به دردسر بیافتید، بهتر است با وسایل نقلیه عمومی به این پارک زیبا و سرسبز بروید.

دسترسی به پارک آب و آتش تهران با مترو

اگر قصد دارید که با مترو به پارک آب و آتش بروید باید خط یک مترو که همان کهریزک تجریش است را انتخاب کنید. با مترو به ایستگاه حقانی رفته و آنجا از مترو پیاده شوید. وقتی از مترو پیاده شدید باید خود را به خیابان علامه شهیدی برسانید که برای رسیدن به این خیابان می‌توانید سوار تاکسی و یا اتوبوس‌های مسیر شوید و یا اگر توانایی دارید پیاده تا پارک مسیر را طی کنید.

دسترسی به پارک آب و آتش تهران با اتوبوس

اگر دوست دارید که با وسیله نقلیه‌ای مثل اتوبوس به پارک آب و آتش برسید باید سوار اتوبوس‌هایی شوید که به سمت پایانه حقانی در حرکت هستند و از بزرگراه رسالت هم گذر می‌کنند. وقتی به پایانه حقانی رسیدید می‌توانید ادامه مسیر را پیاده بروید و در صورتی که توانایی ندارید با گرفتن یک تاکسی به این پارک می‌رسید.

ورودی‌های پارک آب و آتش تهران

پارک آب و آتش تهران دارای سه ورودی است که ورودی اصلی آن در ابتدای بزرگراه حقانی قرار گرفته و کسانی که با ماشین شخصی به این بوستان سرسبز می‌آیند بیشتر این ورودی را انتخاب می‌کنند تا بتوانند ماشین خود را پارک کنند. ورودی دیگری هم به نام بلوار آفریقا (جردن) وجود دارد و افرادی که از سمت بزرگراه مدرس و میدان آرژانین به این قسمت حرکت کرده‌اند از این ورودی به پارک وارد می‌شوند.

ورودی های پارک آب و آتش

امکانات رفاهی در پارک آب و آتش

 شاید با خود فکر کنید که با رفتن به پارک آب و آتش، امکانات خوبی در اختیارتان قرار نمی‌گیرد؛ اما اینگونه نخواهد بود چون این پارک برعکس خیلی از پارک‌های دیگر از امکانات رفاهی کامل و خوبی برخوردار است. شما می‌توانید به همراه خانواده برای یک تفریح کوتاه به این پارک رفته و کلی خوش‌بگذرانید.

این پارک امکاناتی همچون سرویس بهداشتی، پارکینگ‌های عمومی و اختصاصی، رستوران‌ها و فودکورت‌ها با غذاهای خوشمزه، انواع کافه‌های لاکچری و سنتی، نمازخانه، آبخوری، دستگاه خودپرداز، آلاچیق‌های زیبا در محیط سرسبز، سطوح عبور افراد ویلچری و حتی کالسکه‌های کودکان و… را به مسافران و گردشگران ارائه می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با پایتخت و شگفتی‌های کمتر شناخته شده آن، مقاله “راهنمای جامع سفر به تهران | هر آنچه باید قبل از سفر به تهران بدانید!” را بخوانید.

انواع تفریحات در پارک آب و آتش

یکی از دلایلی که باعث شده تا پارک آب و آتش تهران مورد توجه خیلی از گردشگران و حتی ساکنین شهر تهران شود، امکانات رفاهی کامل آن است و در کنار این امکانات تفریحات متنوعی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. مهم نیست با چه فرد و با چه سلیقه‌ای به این پارک قدم می‌گذارید؛ چون آنقدر تفریحات و سرگرمی‌های جالبی دارد که در آن‌ها غرق می‌شوید و متوجه گذر زمان نخواهید شد. در ادامه برخی از سرگرمی‌ها و جاذبه‌های این مجموعه تفریحی را به شما معرفی می‌کنیم:

تفریحات پارک آب و آتش

آمفی تئاتر

آمفی تئاتری که در پارک آب و آتش تهران قرار گرفته یک فضای باز و وسیع است که مراسمات مختلفی در آن برگزار می‌شود؛ این مراسمات شامل جشن‌ها، تئاترهای خیابانی و اعیاد مذهبی هستند. آمفی تئاتر در قسمت بوستان حضرت ابراهیم واقع شده که یک سایبان چادری با ۷۰۰ متر مربع در بالای آن قرار داده‌اند. این سایبان نمونه‌ای از سازه‌های غشقایی به حساب می‌آید و توسط یک شرکت سازه‌ای پارچه‌ای به نام دیبا ساخته شده است و به راحتی ۷۵۰ نفر زیر آن می‌توانند قرار بگیرند.

برج‌های آتش و فواره‌های آب

برج‌هایی به نماد پارک آب و آتش در این بوستان وجود دارند که شعله‌های آتش از بالای آن حدود ۱ الی ۸ متر زبانه می‌کشد که دیدن این منظره آن هم در تاریکی شب بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. در کنار این برج‌های آتش‌ فواره‌های آب نیز به صورت دایره‌ای وجود دارند که آب را حدود ۱۰ متر به سمت بالا پرتاب می‌کنند و به جذابیت هر چه بیشتر این بوستان می‌افزایند.

برج های آتش و فواره های آب

پرده‌های فولادین و فانوس دریایی

پرده‌های فولادین زیبایی در پارک آب و آتش تهران خواهید دید که وقایع و حوادثی که در دوران زندگی حضرت ابراهیم اتفاق افتاده را به صورت تصویری بیان کرده‌اند. این پرده‌های فولادین یکی از هنرهای فوق‌العاده زیباست. در این بوستان فانوس دریایی زیبایی وجود دارد که با دیدن آن به یاد سبک زندگی ساحلی می‌افتید که تا چند سال پیش امکان بالا رفتن از آن وجود داشت و افراد می‌توانستند فضای پارک را از آن بالا دید بزنند و لذت ببرند.

دریاچه مصنوعی خزر، میدان مشاهیر، گذر گردشگری، پیک نیک، پیست دوچرخه سواری، اسکیت سواری در پیست، آسمان نمای گنبد مینا، سینما گیم هفت بعدی و… از دیگر تفریحات و دیدنی‌های جذاب پارک آب و آتش هستند که از تماشای این همه شگفتی متعجب خواهید شد و با تفریحاتی که در اختیار شما قرار گرفته می‌توانید سرگرم شوید و از لحظاتتان لذت ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
محله عودلاجان جاذبه ای دیدنی و پرماجرا در قلب تهران!

اگر به تهران سفر کرده‌اید و به جاهای دیدنی این شهر علاقه دارید، این چند مقاله را ازدست ندهید.

  1. جاهای دیدنی تهران و کرج را بشناسید!
  2. بهترین جاهای دیدنی تهران که نباید از آنها غافل شوید!
  3. آشنایی با بهترین جاهای دیدنی تهران
  4. جاهای دیدنی تهران ؛ معرفی ۶ مکانی که نمی شود از آنها گذشت!

انواع کافه‌ها و رستوران‌های پارک آب و آتش

در مجموعه تفریحی و گردشگری آب و آتش رستوران‌ها و کافه‌های بی‌شماری وجود دارد که می‌توانید براساس سلیقه و نظری که دارید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید؛ البته به قیمت‌های بالا و یا پایین این کافه‌ها و رستوران‌ها دقت کنید. یکی از لحظات فراموش نشدنی در سفر و تفریح ما می‌تواند چشیدن غذاهای و خوراکی‌های خوشمزه باشد. در ادامه چند نمونه از فودکورت‌های‌ پارک آب و آتش را به شما معرفی خواهیم کرد.

فودکورت چیست؟ | معرفی ۳ فودکورت در حوالی پارک آب و آتش تهران

شاید کلمه فودکورت برایتان کمی ناآشنا باشد؛ اما در حقیقت همان رستوران است. Food Court از دو کلمه تشکیل شده که Food یعنی غذا و Court هم به معنی محوطه معنا می‌شود. فودکورت دارای غرفه‌های زیادی است و غذاهای متنوعی هم در آن سرو می‌شود؛ به همین دلیل با ذائقه هر فردی که به این قسمت‌ها پا می‌گذارد سازگاری دارد.

۱- فودکورت راه چوبی

یکی از فودکورت‌های پارک آب و آتش تهران فودکورت راه چوبی نام دارد که با فضای لاکچری‌اش خیلی از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. مشهورترین فودکورت پارک، همین راه چوبی است که در فضای آن آلاچیق‌های زیبا با میز و صندلی‌های چوبی قرار دارد و در کنار این فضای چوبی یک برکه آب کوچک هم خواهید دید.

فودکورت را چوبی به فانوس دریایی خیلی نزدیک است و در آن انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد را خواهید چشید. در منوی این فودکورت غذاهای ایتالیایی، انواع غذاهای ایرانی، غذاهای دریایی و کلی خوراکی‌های خوشمزه و لذیذ دیگر وجود دارد و هر کدام را که دوست داشته باشید می‌توانید سفارش دهید و نوش جان کنید.

فودکورت راه چوبی

۲- فودکورت جزیره

اگر دوست دارید که در یک فضایی شبیه به کشتی و دریا غذای خود را نوش جان کنید، فودکورت جزیره می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. این فضای طوری طراحی شده که میز و صندلی‌ها بر روی یک عرشه بزرگ قرار گرفته‌اند و چادرهایی شبیه به بادبان هم در سقف نصب شده‌اند. اگر به این فودکورت رفتید اصلا نگران غذاهای آن نباشید، چون با کیفیت‌ترین غذاها را در آنجا سرو خواهید کرد و ناراضی بیرون نخواهید رفت.

۳- فودکورت راه سبز

در بوستان نوروز فودکورتی به نام راه سبز وجود دارد که در آن می‌توانید انواع غذاهای لذیذ و خوشمزه را نوش جان کنید؛ اما این موضوع را در نظر داشته باشید که این فودکورت به اندازه دو فودکورت دیگر محیط جذاب و خاصی ندارد و علاوه بر آن تنوع غذایی زیادی مثل دو فودکورت قبل در آن نخواهید دید و برای انتخاب غذا و هر خوراکی دیگری محدودتر هستید.

برای اجاره سوئیت در تهران از سایت سپنجا کمک بگیرید.

جاذبه‌ها و شگفتی‌ها در حوالی پارک آب و آتش

بعد از تفریح و خوش‌گذرانی در پارک آب و آتش تهران  و استراحت در فضای سبز آن، می‌توانید از جاذبه‌های اطراف این پارک هم دیدن کنید. یکی از پل‌های عابر پیاده معروف در ایران، پل طبیعت نام دارد که با معماری خاص و جذابش چشم هر رهگذری را به خود مسحور می‌کند. این پل در حوالی بوستان آب و آتش قرار گرفته و از امکانات خوبی هم برخوردار است.

یکی دیگر از جاذبه‌های نزدیک به این بوستان، پارک جنگلی طالقانی است که توسط پل طبیعت به پارک آب و آتش وصل می‌شود. در این پارک بزرگ‌ترین پرچم ایران را خواهید دید که بر بلندایی نصب شده است. پارک طالقانی هم دارای امکاناتی مثل آلاچیق، منقل، سرویس بهداشتی و… است و برای یک تفریح کوتاه حرف ندارد.

جاذبه های حوالی پارک اب و آتش+

نکات مهم جهت رفتن به پارک آب و آتش تهران

اگر قصد دارید که به این بوستان بروید باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه برخی از این نکات را یادآور می‌شویم:

  • حیوانات خانگی را همراه خود به این پارک نیاورید چون ممنوع است.
  • روشن کردن آتش و سیگار و همچنین کشیدن قلیان در محوطه پارک ممنوع اعلام شده است.
  • در این پارک اجازه زیرانداز پهن کردن روی چمن‌ها را ندارید و برای نشستن باید آلاچیق‌ها را انتخاب کنید.
  • برای تفریحات و بازی‌هایی مثل دوچرخه‌سواری و اسکیت مکان‌هایی مجزا در نظر گرفته شده و اجازه ندارید در محوطه پارک به این تفریحات بپردازید.

در آخر

در این مقاله از سپنجا با پارک آب و آتش تهران آشنا شدید. این بوستان زیبا با سرسبزی و طراوت، رستوران‌ها و کافه‌های شیک و مدرن و جاذبه‌ها و شگفتی‌های شگفت‌انگیزش باعث شده تا نه تنها ساکنین تهران بلکه گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور به این پارک آمده و از تماشای این همه زیبایی به وجد بیایند.

اگر از این پارک زیبا دیدن کرده‌اید، لطفا نظرات خود را در کامنت بنویسید تا به گردشگران برای انتخاب این پارک کمک کند. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا