جاهای دیدنی تهران

بازدید از پارک ملت تهران

پارک ملت تهران در سال ۱۳۴۵ یعنی در زمان پهلوی دوم ساخته شد و قدمتی چندین ساله دارد. پارک ملت یکی از تفرجگاه‌های محبوب و پرطرفدار ساکنین تهران است و افرادی که از مناطق دیگر به این نقطه از ایران سفر می‌کنند از تماشای جاذبه‌های این پارک مثل دریاچه مصنوعی، باغ وحش و فضای سرسبز این پارک لذت می‌برند. در این مقاله از سپنجا قرار بر این است که پارک ملت که یکی از پارک‌های معروف تهران است را به شما معرفی کنیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

آشنایی با پارک ملت تهران

تهران پر جمعیت‌ترین شهر در ایران و دومین کلان شهر شلوغ در خاورمیانه است که در منطقه کوهپایه‌ای و دشتی قرار دارد. شهر تهران یک شهر صنعتی است؛ اما دلیل نمی‌شود که در آن فضاهای تفریحی وجود نداشته باشد. یکی از فضاهای سبز و پارک‌های معروف این شهر، پارک ملت نام دارد که بسیار قدیمی و بزرگ است.

مردم تهران چون در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند و زمان زیادی را در ترافیک‌ها و آلودگی‌های هوا صوتی به سر می‌برند پارک ملت تهران می‌تواند گزینه خوبی برای فاصله گرفتن از این همه شلوغی و سرصدا باشد. صرف یک وعده غذایی در این پارک به همراه خانواده و یا دوستان می‌تواند لحظات خوشی را برایتان رقم بزند.

این پارک یکی از بهترین و بزرگ‌ترین پارک‌های تهران است و طبق آمار، تحقیقات و مطالعاتی که انجام شده متوجه این موضوع شده‌اند که این پارک اولین پارکی است که ساکنین تهران آن را به دیگر افراد مهمان و مسافر معرفی می‌کنند.

تاریخچه پارک ملت تهران

بوستان ملت در گذشته به بوستان شاهنشاهی معروف بود که از همان ابتدا هم طرفداران زیادی داشت. در سال ۱۳۴۵ دو فرد به نام محمدرضا آقاجانی و فرح پهلوی، دستور به ساخت و ایجاد پارک ملت را دادند که از آن موقع کارگران و معماران در یک زمینی خراب و بایر شروع به فعالیت کردند و در طی دو مرحله ساخت پارک به اتمام رسید.

اولین مرحله ساخت این پارک در سال ۱۳۴۷ بود که با خیابان ولیعصر (عج) موازی بوده و تا کناره‌های پیاده‌رو پیش‌روی کرده و به کناره‌های بلوار نیز رسیده است.

مرحله دوم به سال ۱۳۵۳ برمی‌گردد که کار ساخت و ساز پارک به اتمام می‌رسد. این قسمت از ساخت با هنرمندی خاصی ایجاد شده است. جنگل‌کاری‌های طرف صدا و سیما و طراحی فضای سبز با گل‌کاری و چمن‌کاری زیبایی که تا خیابان سئول و بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش) کشیده شده است، جزء فاز دوم ساخت این پارک به حساب می‌آیند.

پارک ملت تهران در گذشته توسط فردی به نام پوسن که اصالتا انگلیسی بود طراحی و ساخته شد. پوسن این بوستان را به سبک پارک‌های انگلیس و به طور نامنظم ساخت که ۲/۳ هکتار مربوط به جنگل‌کاری، ۲۳ هکتار مربوط به چمن‌کاری و ۲ هکتار هم برای گل‌کاری اختصاص داده شده است. کل مساحت این پارک به ۳۴ هکتار می‌رسد و از بوستان‌های بزرگ به شمار می‌رود.

برای اجاره سوئیت در ولیعصر تهران سری به سایت سپنجا بزنید.

پارک ملت تهران کجاست؟

پارک ملت یکی از مکان‌های جذاب و دیدنی در بخش شمالی استان تهران است که در منطقه ۳ قرار دارد. این پارک معروف از سمت شرق به خیابان ولیعصر، از سمت شمال به ساختمان صدا و سیمای مرکزی و خیابان جام جم، از سمت غرب به باشگاه انقلاب و خیابان سئول و از جنوب هم به خیابان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منتهی می‌شود.

پارک ملت تهران کجاست

پوشش گیاهی و جانوری در پارک ملت

تهران آب و هوای معتدلی دارد و از دو منطقه کوهپایه‌ای البرز و دشتی تشکیل شده است و پوشش گیاهی خوبی دارد. پارک ملت هم به دلیل آب و هوای معتدل تهران، گل و گیاهان روییش خوبی دارند و در فصل بهار و تابستان سرسبزی و طراوت خاصی همه جا را فرا می‌گیرد و از تماشای این همه شگفتی و زیبایی متعجب خواهید ماند.

در بخش جنوبی پارک ملت تهران بیشتر از چمن‌ استفاده کرده‌اند و در بخش شمالی هم جنگل‌کاری را خواهید دید. درختانی که در این پارک وجود دارند شامل زبان گنجشک، صنوبر، نارون، سدروس، چنار، بید مجنون، تبریزی، اقاقیا، برگ بو، انواع سروها، شمشاد، یوکا، ترون، شمشاد، بداغ و… هستند. در حقیقت ۱۲۰ گونه درخت در این منطقه خواهید دید که درختان میوه هم مثل توت، هلو، موز، سیب، به، خرما، انجیر و زردآلو در این پارک وجود دارند.

این مطلب را هم بخوانید
می خواهید به مرکز خرید مدرن الهیه بروید؟ اینجا را بخوانید + عکس و معرفی کامل

درختان دیگری هم وجود دارند که فضای دلپذیری را به پارک هدیه کرده‌اند. درختان کاج کاندیلا، صنوبر، توری، سپیدار، نوئل نقره‌ای، افرا، شمشاد پرتقالی، ارغوان، یاس شیروانی، ختمی و پیچ آبجویی از دیگر درختان این پارک به شمار می‌روند که سرسبزی و طراوت را به افراد بازدید کننده ارائه می‌دهند. گل‌های فصلی و دائمی زیبایی در پارک ملت خواهید دید که به زیبایی هر چه بیشتر این منطقه افزوده‌اند.

گل‌هایی مثل گالانیا، شمعدانی، رعنا، کردئوپیس، کوکب و گل‌های رز زیبای مینیاتوری که در انواع رنگ‌ها و طرح‌های مختلف در این پارک چشم‌نوازی می‌کنند و هوش از سرتان می‌برند. این گل‌ها مخصوصا در فصل بهار در اوج سرزندگی و زیبایی خود قرار دارند و اگر در این زمان به پارک بروید می‌توانید تصاویر حرفه‌ای جذابی را از خود بگیرید.

مسیر رسیدن به پارک ملت تهران

برای بازدید از پارک ملت تهران در هر جایی که باشید ابتدا باید خود را به تهران برسانید و سپس انتخاب با شماست که دوست دارید با چه وسیله نقلیه‌ای بقیه مسیر را تا پارک ملت طی کنید و اگر ساکن تهران باشید بیشتر به جاده‌ها و مکان‌ها آشنایی دارید. اگر علاقه دارید که با اتوبوس به پارک بروید اتوبوس‌های تندرویی به نام بی‌آرتی وجود دارند که باید آن‌ها را انتخاب کنید.

در انتخاب اتوبوس دقت کنید و از قبل سوال کنید که اگر مسیر این اتوبوس‌ به سمت چهارراه پارک وی به راه آهن و یا تجریش راه‌آهن است سوار شوید؛ چون این مسیر شما را به پارک ملت می‌رساند. وقتی به ایستگاه نیایش رسیدید ادامه راه را تا پارک پیاده طی کنید. خیلی از افراد هم هستند که علاقه دارند که با ماشین شخصی به این پارک بروند که باید خیابان ولیعصر را انتخاب کنند و با ادامه همین مسیر به پارک ملت برسند.

اگر قصد داشته باشید که با تاکسی مسیر رسیدن به پارک ملت را طی کنید باید سوار تاکسی‌هایی شوید که به پایانه ونک می‌روند. وقتی با تاکسی به ونک رسیدید می‌توانید از اتوبوس‌های بی‌آرتی کمک بگیرید و یا اینکه با تاکسی بقیه راه را به سمت شمال ادامه دهید تا به پارک ملت برسید.

امکان رفتن به پارک با مترو نیز وجود دارد که در این صورت باید ایستگاه‌های فاطمی، میرداماد و صدر و یا فاطمی را انتخاب کنید و با تهیه بلیط سوار مترو شوید. وقتی به یکی از ایستگاه‌های ذکر شده رسیدید باید پیاده شوید و بقیه راه را با تاکسی و یا اتوبوس طی کنید. انتخاب مترو برای این مسیر خوب است؛ اما باید از یک وسیله نقلیه دیگر هم برای رسیدن به پارک کمک بگیرید.

مسیر دسترسی به پارک ملت تهران

درب ورودی پارک ملت

ورودی پارک ملت یکی از جذاب‌ترین وزیباترین قسمت‌های این پارک به حساب می‌آید که در کنار خیابان ولیعصر هم قرار دارد. این درب، درب اصلی پارک است که با مجسمه‌ها و تندیس‌های هنری، گل‌کاری و آب نماهای جالب تزئین شده و فضایی دلنشین و خارق‌العاده‌ای را پدید آورده است. این ورودی سطح سیقلی داشته و برای اسکوتر سواری، اسکیت سواری و حتی بازی با ماشین‌های کنترلی حرف ندارد.

شگفتی‌های پارک ملت تهران | ۶ جاذبه دیدنی

پارک ملت تهران یک فضای بسیار فرح‌بخش و زیبایی است طوری که با رفتن به چنین جایی حس و حال خوبی در شما ایجاد می‌شود و روحتان را جلا می‌بخشد. با ورودی جذاب و دیدنی ، سرسبزی وطبیعت بی‌نظیر، درختان بلندقامت و پیاده‌روهای دلربا و باصفای آن همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این پارک به یک مکان تفریحی و گردشگری تبدیل شود. در ادامه برخی از شگفتی‌ها و دیدنی‌های این پارک را به شما معرفی خواهیم کرد:

۱- سردیس مشاهیر

در جای جای پارک ملت تندیس‌ها و مجسمه‌هایی را خواهید دید که تمام این سردیس‌ها به شاعران، نویسندگان و بزرگان ایران مربوط می‌شوند. روی پله‌ها در جنب پلکان بزرگ و در برخی از مکان‌های دیگر با این مجسمه‌ها رو به رو خواهید شد. این سردیس‌ها مربوط به افرادی مثل شهریار، حافظ، سعدی، نیمایوشیج، فردوسی، امیر کبیر و… هستند. ازدیگر المان‌های هنری در این پارک می‌توان به مادر و تندیس دوستی اشاره کرد.

سردیس مشاهیر

۲- دریاچه مصنوعی

دریاچه‌ای مصنوعی در بخش شمالی پارک ملت قرار گرفته که زیبایی این پارک را چند برابر کرده و جلوه‌ای خاص را به آن بخشیده است. در این دریاچه آبزیان زیادی زندگی می‌کنند و انواع ماهی‌ها را می‌توانید در آن بیابید. در کنار این دریاچه کافه و رستوران هم وجود دارد که با تماشای این دریاچه و خوردن یک وعده غذایی در کنار آن حسابی می‌چسبد.

۳- سازه تعاملی شهری

یکی از هنرمندی‌هایی که به وسیله مهدی کامبوزیا و شاگردانش در این پارک طراحی و ساخته شد، سازه تعاملی بود که در سال ۲۰۱۷ به‌خاطر ساخت این اثر زیبا، بین ۳۲ اثر برنده جایزه جهانی آرک‌دیلی شدند. این سازه تعاملی توسط تکه‌های فولادی که در خاک فرو رفته نگه داشته شده‌ و زیبایی این سازه بیشتر به دلیل وجود کابل‌کشی‌هایی است که در هوا معلق هستند.

این مطلب را هم بخوانید
تنگه واشی ، سفر به محبوب ترین تور اطراف تهران !

سازه تعاملی شهری

۴- باغ وحش پارک ملت

در پارک ملت باغ وحش هم وجود دارد که یکی از دیدنی‌های محبوب و جذاب برای دوستداران حیوانات است. اگر کودک و نوجوانی دارید حتما سری به این قسمت هم بزنید مطمئن باشید که کودکتان کلی لذت خواهد برد. این باغ وحش در نزدیکی دریاچه مصنوعی و در بخش غربی پارک ملت قرار گرفته و به آسانی می‌توانید به آنجا بروید. در باغ وحش ملت حیوانات گوناگونی نگهداری می‌شوند.

برخی از این حیوانات، جانوران شامل میمون، گوزن شاخ‌دار، آهو، مارال، شتر مرغ، غزال، بزکوهی، خرگوش هستند. پرندگان زیادی هم در قفس نگهداری می‌شوند که برخی از آن‌ها شامل طوطی، کرکس، قو، عقاب، فنچ، مرغ عشق، مرغابی، طاووس و جغد هستند. تماشای این حیوانات و پرندگان می‌تواند یکی از قسمت‌های جالب و جذاب پارک ملت باشد.

۵- پردیس سینمایی پارک ملت

اگر از جمله افرادی هستید که علاقه زیادی به سینما و فیلم دیدن دارید، پردیس سینمایی یکی از بهترین مکان‌ها برای شماست. پردیس سینمایی ملت یکی از پردیس‌های بزرگ و مشهور ایران به حساب می‌آید که ۶ هکتار زیر بنا دارد و مکان خوبی برای تماشای فیلم است. خود پردیس از بخش‌های زیادی تشکیل شده و در آن رستوران، کافه و کافه کتاب وجود دارد. شما می‌توانید از پارکینگ پردیس هم استفاده کنید و از فروشگاهی که در آنجاست کلی خرید کنید.

پردیس سینمایی پارک ملت

۶- آب نماها

وجود آب نماها در بوستان‌های شهر جلوه‌ای زیبا و بی‌نظیری را به آن منطقه هدیه می‌کنند. در پارک ملت تهران نیز از این آب نماها به کار رفته شده اما کمی متفاوت‌تر؛ چون این بار آب نما همراه با موزیکال به رقص در می‌آید. این تلفیق آب نما و موسیقی را در برخی از زمان‌ها به نمایش می‌گذارند و بیشتر در فصل‌های تابستان آن هم از عصر تا آخر شب. برای اینکه به آب نماها دید بهتری داشته باشید می‌توانید از پلی که روی دریاچه احداث شده کمک بگیرید.

برای اجاره منزل مبله در تهران از تیم سپنجا کمک بگیرید.

بهترین زمان برای بازدید از پارک ملت تهران

در هر زمانی که بخواهید می‌توانید به پارک ملت بروید و کلی خوش‌بگذرانید؛ اما اگر دوست دارید که این پارک را در اوج زیبایی‌هایش مشاهده کنید فصل بهار آن هم در ماه‌های اردیبهشت و اوایل خرداد بهترین زمان بازدید از این پارک است. سعی کنید دیدن این پارک را به شب موکول کنید؛ چون شب‌های این پارک با رقص آب و کمی موزیک و همچنین نورپردازی‌های جذاب آن می‌تواند لحظات فراموش نشدنی را برایتان رقم بزند.

بهترین زمان بازدید از پارک ملت

امکانات رفاهی پارک ملت

در پارک بزرگ ملت هر گونه امکاناتی که به ذهنتان برسد وجود دارد و مسافران و گردشگران می‌توانند از این خدمات بهره ببرند و در کنار استراحت به تفریح هم بپردازند. از جمله امکانات رفاهی و خدمات این منطقه می‌توان به پارکینگ، رستوران‌ها، سرویس بهداشتی، کافی‌شاپ‌ها، آبخوری و نمازخانه، بوفه، نیمکت، آلاچیق‌هایی زیبا برای نشستن و استراحت کردن و حتی کلینیک گل و گیاه اشاره کرد.

اگر ساکن تهران هستید و می‌خواهید مدتی را در این پارک به خوش‌گذرانی بپردازید نگران فراموش کردن وسایل و خوراکی نباشید چون همه چیز در این پارک موجود است و از این بابت خیالتان راحت باشد. البته باید این موضوع را هم بدانید که این پارک در وسط شهر قرار دارد و جای دور افتاده‌ای نیست و اطراف آن کلی مغازه و فروشگاه وجود دارد.

انواع تفریح و ورزش در پارک ملت

این پارک علاوه بر جاهای دیدنی و جذابش امکانات ورزشی خوبی هم برای بازدید کنندگان فراهم کرده است. در این پارک می‌توانید با انجام ورزش موردعلاقه خود روز بانشاطی را داشته باشید. تفریحات و ورزش‌هایی که پارک ملت تهران در اختیارتان افراد مراجعه کننده قرار داده شامل فوتبال دستی، زمین والیبال، پیست اسکیت، میز شطرنج، میز پینگ پنگ، سینما چهار بعدی، وسایل ورزشی، زمین بازی کودکان و حتی مسیرهایی برای پیاده‌روی و ورزش‌های صبحگاهی هستند.

تفریحات پارک ملت

سخن پایانی

در این مقاله از سپنجا با پارک ملت تهران آشنا شدید و دانستید که این پارک یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب تهران به شمار می‌رود. یکی از برزگ‌ترین و مشهورترین پارک‌های تهران همین پارک است که با طبیعت سرسبز و مکان‌های دیدنی و جذابی که دارد افراد زیادی را به سمت خود می‌کشاند. اگر به تهران آمدید بازدید از این پارک خارق‌العاده را از دست ندهید.

نظرات خود را درباره این پارک در کامنت بنویسید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا