جاهای دیدنی تهران

جاهای دیدنی تهران و کرج را بشناسید

اگر دوست دارید جاهای دیدنی تهران و کرج را بشناسید از این صفحه جذاب خارج نشوید. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی در داخل و اطراف کرج و تهران قرار دارد که قطعا ارزش دیدن دارند. استان البرز با جاده زیبای چالوس، سد امیرکبیر، کاخ مروارید و پیست اسکی دیزین یکی از مقاصد جذاب برای مسافرانی است که می‌خواهند از مناطق دور افتاده لذت ببرند.

در داخل و اطراف شهر تهران نیز یک عالمه مکان‌ دیدنی و تفریحی وجود دارد که بدون شک مورد تحسین شما نیز قرار خواهند گرفت. حال قصد داریم در اینجا علاوه بر معرفی برخی از جاهای دیدنی و تفریحی تهران و کرج، مختصری درباره این دو شهر حرف بزنیم. همراه سپنجا باشید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

مختصری درباره تهران

همه ما تهران را به عنوان پایتخت کشور عزیزمان ایران می‌شناسیم. این شهر در دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۹۰۰ تا ۱۸۰۰ متر است. این شهر در شمال توسط کوه‌ها و در جنوب توسط کویر محاصره شده است، بنابراین شمال آن به طرز چشمگیری از هوای سرد و خشک و جنوب آن تا حد زیادی از هوای گرم و خشک برخوردار است.

تهران همچنین یکی از بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین کلان شهرهای جهان است. به عبارت دیگر مرکز همه امور، حکومت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، کار، تجارت، تاریخ، علم، صنعت و تولید است. این شهر جاذبه‌ها و مناظر بی‌نظیری را در خود جای داده است. امروز برخی از این جاذبه‌ها و مناظر را در مقاله جاهای دیدنی تهران و کرج خواهید شناخت.

راهنمای جامع سفر به تهران | هر آنچه باید قبل از سفر به تهران بدانید!

جاهای دیدنی تهران و کرج

مختصری درباره کرج

شهر زیبا و توریستی کرج در ۳۶ کیلومتری غرب تهران واقع شده است. این شهر از نظر جمعیت، پنجمین شهر پرجمعیت ایران شناخته می‌شود و از نظر داشتن صنایع، دانشگاه، کشاورزی، گردشگری، بوم گردی و مراکز میراث فرهنگی از وضعیت خاصی برخوردار است.

کرج بعد از تهران بزرگ‌ترین مقصد مهاجرت در ایران است و به دلیل همین مهاجرت زیاد، قومیت‌هایی مانند فارس، کرد، ترک، مازندرانی، لر، گیلک، یزدی و خوزستانی به لهجه‌های مختلف مذهبی و مذهبی در آن زندگی می‌کنند. این شهر در داخل و اطراف خود جاهای دیدنی و کم‌نظیر زیادی برای ارائه دارد.

جاهای دیدنی کرج برای گشت و گذار

فهرست برخی از جاذبه‌های گردشگری تهران و کرج

در شهرهای پرجمعیت و شلوغی چون تهران و کرج که مردم با روشن شدن هوا از منازل خود خارج می‌شوند و تا کمی قبل از تاریک شدن هوا مشغول کار و فعالیت هستند، باید سرگرمی و جایی برای جبران خستگی‌ها وجود داشته باشد تا مردم به آنها پناه ببرند. اتفاقاً جاهای دیدنی تهران و کرج کم نیستند و برخی از آنها به قدری مشهور شده‌اند که مردم از شهرهای دیگر به سمت‌شان می‌آیند. برخی از آنها به شرح زیر هستند:

۱- کردان

کردان یکی از خوش آب و هواترین جاهای دیدنی کرج است و جان می‌دهد آخر هفته خود را در هوای پاک آن سپری کرد. کردان در واقع یک روستای تاریخی است که در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر کرج در استان البرز و حدود ۵۰ کیلومتری غرب تهران قرار دارد. در این روستا باغ‌های وسیعی وجود دارد و رودخانه‌ای طولانی به همین نام از میان آنها می‌گذرد.

پل بانو صحرا که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد یکی از جاذبه‌های تاریخی این روستا است و برج آرامگاه که به «برج شاهزاده حسین» نیز معروف است، یکی از پربازدیدترین اماکن زیارتی آن است. این زیارتگاه در وسط باغی قرار دارد که سایه درختان کهنسال آن را احاطه کرده‌اند.

کردان

این بنا که سال‌هاست به عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران و کرج شناخته می‌شود از سبک معماری منحصر به فردی برخوردار است و به قدری جذاب است که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. این بنا که قدمت آن به دوران سلجوقیان می‌رسد، مقبره یکی از نوادگان امام سجاد (ع)، امام چهارم شیعیان است.

۲- سد امیرکبیر کرج

سد امیرکبیر که به سد کرج نیز معروف است بر روی رودخانه کرج ساخته شده است و آب شرب تهرانی‌ها را تامین می‌کند. این سد در مسیر چالوس و نزدیک به روستایی به نام واریان قبل از پل خب قرار دارد. سد امیرکبیر در واقع یک سازه چند منظوره است و علاوه بر اینکه یک منبع آبی است، امکان تولید انرژی برق آبی را نیز فراهم می‌کند. مخزن آب پشت سد زیستگاهی ایده آل برای پرورش نوعی ماهی به نام قزل آلاست. در کنار اینها، سد منظره‌ای نفس گیر ایجاد کرده که آن را به یکی از مقاصد محبوب گردشگران و مسافران مسیر چالوس تبدیل کرده است.

این مطلب را هم بخوانید
گچسر کجاست

ساخت این سد که در حال حاضر به عنوان یکی از برترین جاهای دیدنی تهران و کرج شناخته می‌شود در سال ۱۳۳۷ شمسی آغاز و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید. طراحی و ساخت آن در زمان پهلوی دوم و با نظارت آمریکایی‌ها صورت گرفت. جالب است بدانید امروزه از دریاچه سد امیرکبیر می‌توان برای برخی ورزش‌های آبی مانند قایق سواری‌، ماهیگیری و اسکی روی آب استفاده کرد.

سد کرج

۳- باغ فاتح کرج

این باغ باشکوه به ویژه در فصل بهار و تابستان یکی از زیباترین باغ‌های کرج است و همچنان بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند. قبلاً تعداد درختان باغ به ویژه درختان میوه بسیار زیاد بود اما متأسفانه این روزها می‌بینیم که وسعت باغ به دلیل ساخت و سازهای مختلف از ۱۳۰ به ۳۰۰ هکتار کاهش یافته است تا جایی که هیچکس روزهای شکوه آن را به یاد نمی‌آورد.

اگرچه باغ فاتح کرج دیگر به بزرگی، انبوه و حتی سرسبز قدیم نیست، اما همچنان مردم کرج و پایتخت آن را به عنوان یکی از زیباترین و سبزترین جاهای دیدنی تهران و کرج و همچنین یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین پارک‌های جهان می‌شناسند. این باغ قدیمی انواع امکانات رفاهی و طبیعت سرسبز را به علاقه‌مندان تنیس، ورزشکاران، کوهنوردان و هرکسی که نگران هوای تازه است، ارائه می‌دهد.

جاهای دیدنی تهران و کرج را بشناسید

۴- روستای برغان کرج

از قدیم گفته‌اند که هرجا آب هست زندگی هم هست. دقیقاً به همین دلیل است که دو رودخانه سنج و شاهرود دلیل پیدایش روستایی خوش آب و هوا به نام روستای برغان کرج هستند. این مکان به روستای برغان ساوجبلاغ نیز معروف است و در ۱۳ کیلومتری کرج قرار دارد. مطمئناً وقتی صحبت از سفر به روستایی در کرج به میان بیاید، کسی از یک روستای کوچک در حاشیه تهران انتظار زیادی ندارد. غافل از اینکه جاذبه‌ها و مناظری در برغان وجود دارد که همه را شگفت زده خواهد کرد!

۵- آبشار هفت چشمه کرج

یکی از زیباترین جاده‌های ایران، جاده کوهستانی کرج به چالوس است. در کنار این جاده دیدنی‌های طبیعی متعددی  وجود دارد که یکی از آنها آبشار هفت چشمه است. این آبشار از برترین جاهای دیدنی تهران و کرج به حساب می‌آید و در تابستان تعداد زیادی از گردشگران کنجکاو را به خود جذب می‌کند.

آبشار هفت چشمه ارتفاع چندانی ندارد و زیبایی آن به دلیل آبشارهای کوچک متعددی است که در نزدیکی یکدیگر شکل گرفته‌اند. به همین دلیل به آن هفت چشمه می‌گویند. اما در نزدیکی این آبشار یک آبشار مرتفع وجود دارد که به آن آدران می‌گویند. آدران که یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است حدود نود متر ارتفاع دارد. در مسیر آبشار یک استراحتگاه مسقف وجود دارد که می‌توانید در آن استراحت کرده و کمپ ایجاد کنید.

اگر تصمیم دارید سری هم آبشار آدران بزنید، باید بدانید که سفر سختی در پیش دارید زیرا باید از در برخی از قسمت‌ها از صخره‌ها، مسیر‌های باریک و حتی از طریق آب نیز راه بروید. همچنین نیاز است بدانید که آدران برخلاف هفت چشمه یک آبشار فصلی است و در طول بهار و اوایل تابستان و زمانی که برف و یخ ذوب شده‌اند تشکیل می‌شود.

اجاره آپارتمان مبله در کرج در سامانه سپنجا

بهترین زمان سفر به هفت چشمه و آبشار فصلی آدران که از بهترین جاهای دیدنی تهران و کرج هستند اواخر بهار و اوایل تابستان است. در این مدت ممکن است از شنا نیز لذت ببرید زیرا دمای هوا و آب برای آن مناسب است.

آبشار هفت چشمه

۶- پل شاه عباسی

پل شاه عباسی از جاذبه‌های تاریخی کرج است و به نام‌های دیگری چون پل سلیمانیه و پل دختر نیز شناخته می‌شود. قدمت این پل به دوران صفویه می‌رسد و روی رودخانه کرج ساخته شده است. همچنین این پل بر روی بقایای بنای سلجوقیان ساخته شده و در دوره صفویه بازسازی شده است. این پل تاریخی که در شرق کرج به همراه قلعه مخروبه سلجوقی صمصام قرار دارد و به دلیل چشم انداز شهری خود قابلیت تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری را دارد. این پل در گذشته رابط تهران و غرب کشور بوده است که در سفرنامه‌ها و اسناد تاریخی بسیار از آن یاد شده است.

پل شاه عباشی

۷- جاهای دیدنی تهران و کرج |مجموعه سعدآباد تهران

می‌خواهیم شما را به دور از هیاهوی خیابان‌های پر سر و صدای پایتخت ببریم، به مکانی باشکوه در دامنه‌های همیشه با طراوت کوه‌های البرز که اطراف آن را مناظر شگفت‌انگیز طبیعی و درختان چنار احاطه کرده‌ است. بله درست حدس زده‌اید کاخ سعدآباد را می‌گوییم.

این یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مجموعه کاخ‌های ایران است که خود جاذبه‌های دیدنی زیادی را ارائه می‌دهد و جاذبه‌ایست که تعداد زیادی از بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند.

این مجتمع که ابتدا در قرن نوزدهم توسط پادشاهان و خانواده سلطنتی قاجار سکونت داشت، در دوره رضاشاه پهلوی در دهه ۱۹۲۰ برای سکونت گسترش یافت و سپس محمدرضا پهلوی در دهه ۱۹۷۰ به آنجا نقل مکان کرد.

این مطلب را هم بخوانید
سفر یک روزه اطراف تهران

پس از عبور از ورودی شیروانی آجری رنگارنگ با قدمتی طولانی، وارد این مجموعه ۱۱۰ هکتاری شده و با ۱۸ کاخ و عمارت بزرگ و کوچک با شکوه مواجه خواهید شد که هنر و معماری ایرانی را به نمایش می‌گذارد. در این میان دو کاخ به نام‌های کاخ سفید و کاخ سبز از اهمیت بالایی برخوردارند.

همچنین موزه‌های فاخر هنرهای زیبا و مینیاتور فرشچیان در بخش‌های جنوبی و مرکزی سعدآباد بهترین فرصت را برای هنردوستان به نمایش گذاشته است. در این کاخ دیدنی‌ها و بخش‌های دیگری غیر از موارد مذکور وجود دارد که زحمت کشف کردنشان گردن خودتان است.

۸- جاهای دیدنی تهران و کرج |دربند

دربند یکی دیگر از مناطق خوش آب و هوای تهران به حساب می‌آید. اگر دلتان برای هوای پاک، کوهنوردی و خوردن کباب‌های لذیذ هر سه باهم لک زده است خود را به دربند برسانید که یک پکیج کامل است. پایتخت‌نشینان زیادی از این منطقه بازدید می‌کنند و از هوای پاک آن استفاده می‌برند. علاوه بر هوای پاک می‌توان از چشم‌انداز‌ فوق‌العاده زیبا و رستوران‌های متعدد اینجا نیز لذت برد. البته این همه ماجرا نیست چرا که شما می‌توانید یک کوه‌نوردی و پیاده‌روی عالی در هوای مطبوع دربند نیز انجام دهید.

دربند تهران

۹- پل طبیعت تهران مکانی برای گرفتن عکس‌های زیبا

پل طبیعت بزرگ‌ترین پل روگذر عابر پیاده تهران و حتی ایران است و دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. این پروژه عظیم پس از تکمیل، به عنوان نماد جدید گردشگری تهران برجستگی پیدا کرد و اکنون با مساحت ۷۰۰۰ مترمربع فضایی متمایز را در منطقه ۳ تهران ایجاد کرده و در تپه‌های عباس آباد که دو طرف بزرگراه مدرس را به هم متصل می‌کند، قرار دارد.

دلایل اصلی انتخاب پل طبیعت به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ایران برای گردشگران به شرح زیر است:

  • این پل امکان را برای شما فراهم می‌کند تا از منظره‌ای تماشایی از پایتخت همیشه بیدار ایران لذت ببرید.
  • این پل همچنین یکی از نمادهای تهران است.
  • این پل تنها یک مسیر عبور نیست، بلکه به گونه‌ای طراحی شده است که فضا و امکاناتی را برای گذراندن ساعاتی شاد و متنوع در قلب کلان شهر تهران فراهم کند.
  • نام پل به عنوان یک سازه منحصر به فرد بارها در سطح بین المللی مورد بحث قرار گرفته و جوایزی نیز دریافت کرده است.
  • کافه‌ها و رستوران‌های این پل گزینه‌های بسیار خوبی برای خلق لحظاتی خوشمزه و تفریح ​​هستند.

هرآنچه نیاز است درباره پل طبیعت بدانید!

۱۰- جاهای دیدنی تهران و کرج | برج میلاد

برج میلاد یکی از مراکز بی‌نظیر گردشگری ایران است. این برج ۱۲ طبقه به عنوان مرتفع‌ترین برج مخابراتی ایران شناخته می‌شود و از تمامی مناطق تهران قابل مشاهده است. ساخت این برج ۱۱ سال به طول انجامید و در سال ۱۳۸۷ به پایان رسید و به عنوان نماد شهر تهران شناخته شد. معماری ایرانی – اسلامی این برج و ساختار هشت ضلعی آن از نکات جالب و معقول معماری آن است.

برج میلاد از قسمت‌های مختلفی به شرح زیر تشکیل شده است:

  • لابی برج
  • بدنه و راس سازه
  • موزه شهرداری
  • کافه تریا برج
  • موزه مشاهیر (تندیس شخصیت‌های تاریخی)
  • رستوران گردان (بزرگترین رستوران گردان جهان)
  • تراس مشرف (تراس با چشم انداز شهر تهران)
  • رستوران ویژه
  • گنبد آسمان
  • محل نمایشگاه و آنتن بالای برج (آنتن مخابراتی برج میلاد).

از امکانات جانبی این برج  می‌توان به دلفیناریوم، باشگاه پینت بال، لیزریوم، مرکز خرید، جاده دوچرخه سواری، آبشار، کاروانسرا و… اشاره کرد.

برج میلاد

۱۱- دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج فارس، دریاچه ای مصنوعی و تفریحی در غرب تهران است. این دریاچه فعالیت‌های سرگرم کننده زیادی را به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهد. آب و هوای خوب و تازه آن هم جسم و هم روح را زنده می‌کند. ساخت این دریاچه زمان زیادی برده است و زحمات زیادی کشیده است.

جالب است بدانید که قسمت غربی و جنوبی دریاچه، پارک چیتگر است که یک پارک جنگلی باشکوه است. چشم انداز ساحل دریاچه در غروب و شب‌ها بسیار جذاب می‌شود و محیط زیبای آن بازدیدهای گردشگری منطقه را افزایش داده است. برخی از امکانات سرگرم کننده اینجا شامل اسکله قایقرانی، پارک آبی، باشگاه آبی، بندر تفریحی، امکانات رفاهی، پارک تفریحی، خدمات اقامتی و… می‌شود.

دریاچه چیتگر

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا شما را با جاهای دیدنی تهران و کرج آشنا کردیم. از طراوت آبشارهای کرج و خنکی دربند تهران گفتیم اما این تمام ماجرا نیست زیرا جاهای دیدنی این دو شهر خیلی بیشتر از اینهاست. جاذبه‌هایی چون کاروانسرای شاه عباسی کرج، برج تاریخی تهمینه، کاخ مروارید، باغ نگارستان تهران، بام تهران و…

اگر جایی از زیبایی‌های این دو شهر از قلم افتاده است، لطفا برای ما در کامنت بنویسید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا