جاهای دیدنی تهران

هرآنچه نیاز است درباره پل طبیعت بدانید

تهران شهری پر از هیجان و هیاهوست. در این شهر شلوغ گاهی دلت می‌خواهد از زندگی روزمره فاصله بگیری و به گوشه‌ای زیبا پناه ببری. گاهی دنبال گوشه‌ای می‌گردی تا شاید بتوانی برای مدتی همه چیز را فراموش کنی. پل طبیعت یکی از بهترین مکان‌هایی است که در چنین مواقعی باید از آن بازدید کرد. زیبایی وصف ناپذیر این سازه واقعاً نفس گیر است. امروز می‌خواهیم با شما سری به این پل زیبا بزنیم که با ساختار منحصر به فردش چشمان بسیاری را از سراسر جهان خیره کرده است و بعد از برج میلاد می‌تواند نمادی جدید برای پایتخت ایران باشد.

پل زیبای طبیعت سال‌هاست که به یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران تبدیل شده است. با این پل می‌توان برای چند ساعت به تمام غم‌های نهفته شهر خندید و از زیبایی‌ها لذت برد. این پل در شب بسیار زیباست و یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید در آن پیاده روی کنید. پل سه طبقه طبیعت بزرگ‌ترین پل غیرخودروی ایران است و مرحله تحقیقاتی ساخت آن از سال ۱۳۸۸ آغاز و در نهایت در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد.

در این مقاله از سپنجا قصد داریم شما را با پل شگفت انگیز طبیعت در تهران و تمامی امکانات گردشگری و تفریحی آن آشنا کنیم. چند عکس از پل را به شما نشان می‌دهیم و از فرصت‌های تفریحی آن برایتان می‌گوییم. همچنین با طراح پل آشنا می‌شوید و متوجه می‌شوید که چه جنبه‌هایی در ساخت آن در نظر گرفته شده است. اگر این موضوع برایتان جذاب است با ما همراه باشید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

 چرا پل طبیعت؟

پل با شکوه طبیعت به دلیل نمای بیرونی خیره کننده، فضای داخلی منحصربه فرد و ساختار باشکوه به یکی از درخشان‌ترین شاهکارهای معماری دنیا تبدیل شده است. این توضیح می‌دهد که چرا روزانه حجم زیادی از مردم عادی و گردشگران از آن بازدید می‌کنند. این پل به دلایل مختلفی جذاب است مثل:

  • این پل به بازدید کنندگان خود امکان می‌دهد تا نمایی بی‌نظیر و کاملاً متفاوت از پایتخت همیشه بیدار ایران را ببینید.
  • این پل بعد از برج میلاد به عنوان یکی از نمادهای تهران شناخته می‌شود.
  • این پل فقط محل عبور نیست؛ زیرا فضا و امکاناتی را برای گذراندن ساعات دلپذیر و متفاوت در قلب کلان شهر تهران فراهم می‌کند.
  • آوازه این سازه منحصربفرد در دنیا پیچیده است و نام آن بارها در دنیا مطرح شده و جوایزی را نیز از آن خود کرده است.
  • این پل دارای کافه‌ها و رستوران‌های عالی است.
  • پل و محیط اطراف آن از محبوب‌ترین مکان‌های تهران برای عکاسی و سلفی گرفتن هستند.

چرا پل طبیعت

معرفی پل طبیعت

این پل که یکی از زیباترین پل‌های جهان است با ظاهر و کاربری کاملاً متفاوت و منحصربه فرد در منطقه عباس آباد شهر تهران واقع شده است. پل از سه طبقه مختلف تشکیل شده است و روی بزرگراه مدرس بنا شده است. جالب است بدانید فقط برای عابران پیاده در نظر گرفته شده است و پلی ارتباطی بین طالقانی و پارک آب و آتش را ایجاد کرده است که این دو پارک بزرگ پایتخت را به هم متصل می‌کند.

در حال حاضر این پل زیبا اولین پل غیرخودرویی ایران و بزرگ‌ترین پل غیر خودرویی در خاورمیانه است. روزانه افراد زیادی به خصوص در شب به سوی این پارک کشانده می‌شوند زیرا نورپردازی خاص آن در شب بسیار دیدنی می‌شود و لحظاتی رویایی را برای مردم در قلب تهران رقم می‌زند. این پل ۴۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد که این امکان تماشای منظره‌ای زیبا از شهر تهران را فراهم آورده است. از طرفی دیگر وجود کافه‌ها و رستوران‌های عالی پل طبیعت را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده و گردشگران را برای چشیدن طعم‌های جذاب جذب می‌کنند.

پارک طالقانی در شرق و پارک آب و آتش در غرب این پل قرار دارند که توسط همین پل به یکدیگر متصل شده‌اند. این سازه منحصر به فرد توسط دو معمار برجسته به نام های لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی طراحی شده است و بد نیست بدانید اولین مطالعه برای ساخت پل در سال ۱۳۸۸ آغاز شد اما در نهایت در سال ۱۳۹۳ به بهره برداری رسید.

این مطلب را هم بخوانید
بام لند تهران ؛ جذاب ترین مجموعه تفریحی پایتخت را از دست ندهید!

این پل موقعیت بسیار خوبی دارد به گونه‌ای که بازدیدکنندگان عزیز می‌توانند از منظره بزرگراه‌های اصلی شهر مانند مدرس، همت، حقانی و رسالت لذت ببرند. این پل به طول ۳۰۰ متر و وزن ۲۰۰۰ تن ساخته شده است. برای همین می‌توان آن را بزرگ‌ترین پل عابر پیاده ایران دانست.

پل طبیعت

مختصری درباره پروژه پل زیبای طبیعت

در سال ۱۳۸۷ یک فراخوان از طرف شرکت نوسازی عباس آباد برای طراحی این پل مطرح شد. قبل از طراحی، مهندسان این شرکت تحقیقاتی در مورد این پل داشتند. کارشناسان این شرکت تحقیقات اولیه بر روی مشخصات پل انجام داده بودند. اولویت اول تمرکز بر مسائل زیست محیطی در طراحی پل بود. چرا که پل در نقطه‌ای قرار دارد که تمام شریان‌های طبیعت پایتخت مانند مدرس، حقانی و رسالت از بالای آن در نمای خوبی دیده می‌شوند.

لیلا عراقیان در سال ۱۳۸۷ در مسابقه طراحی پل طبیعت شرکت کرد. در سال ۱۳۸۸ طرح او انتخاب شد سپس پل در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد.

معماری پل

مساحت پل شگفت انگیز طبیعت به حدود ۷۰۰۰ متر مربع می‌رسد و عرض آن در بخش‌های مختلف از ۶ تا ۱۳ متر متغیر است. بدنه اصلی این پل توسط سه پایه غولپیکر نگه داشته شده است و برای ساخت آن بیش از ۱۰۲ کیلومتر جوشکاری و ۶۲۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی استفاده شده است. نکته جالب دیگر در مورد طراحی و معماری پل این است که از پل خواجو برای طراحی آن الهام گرفته شده است و سازه‌ای درخت مانند با طراحی ارگانیک و کاملاً سازگار با محیط زیست و طبیعت است.

نمونه‌های مشابه این پل را می‌توان در پارک‌های ملی و طبیعی فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا یافت. شکل درختی ستون‌ها و انتخاب نام طبیعت برای پل، هر دو برای تاکید بر تداوم فضای سبز در کنار پل است. برای ساخت این پل از مصالح و لوله‌های مخصوص و بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی استفاده شده و بر اساس قول پیمانکار ارشد طراحی پل؛ پل طبیعت حدود ۱۰۰ سال قدمت خواهد داشت و حتی در برابر زلزله‌های بالای ۷ ریشتر در حوادث و بلایای طبیعی نیز مقاوم خواهد بود.

معماری پل

با عبور از کفپوش چوبی این پل از دیدنی‌ها و سرگرمی‌های فراوان لذت خواهید برد. سازه به گونه‌ای ساخته شده است که انتهای آن دیده نمی‌شود و برای کشف تمام بخش‌ها باید پیاده روی کرد. قابل ذکر است که ساختار پل و مناظر مختلف صحنه‌های فراوانی را در اختیار بازدیدکنندگان عزیز قرار می‌دهد تا مناظری زیبا را تماشا کنند. بنابراین دوربین‌های خود را آماده کنید و بهترین عکس‌ها را با پس زمینه‌های کمیاب ایجاد کنید. بدون شک منظره استثنایی این پل در خاطرات شما خواهد ماند.

این پل در ۳ طبقه، ۱۴۵۰ طبقه اول، ۲۸۷۰ طبقه دوم و ۵۷۱ متر مربع طبقه سوم است. همچنین با ساخت فضاهای نمایشگاهی، کافی شاپ، گالری و رستوران‌های متنوع، طبقه سوم را به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب طراحی کرده‌اند.

طراح

پل طبیعت توسط لیلا عراقیان به عنوان بخشی از مسابقه محلی طراحی پلی برای اتصال دو پارک در مرکز تهران که توسط یک بزرگراه از هم جدا شده بودند طراحی شد. این پل جوایز متعددی مانند مسابقه جهانی معماری مستقر در نیویورک و جایزه معماری آقاخان ۲۰۱۶ را از آن خود کرده است.

حقایقی در مورد سازگاری طراحی پل با طبیعت

ساختار پل زیبای طبیعت نوع خاصی از طراحی ارگانیک را نشان می‌دهد که کاملاً شبیه یک درخت است. در این طراحی منحصر به فرد اصول سازگاری با طبیعت کاملا رعایت شده و این نکته یکی از ویژگی‌هایی است که در پارک‌های ملی و طبیعی فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا به وفور دیده می‌شود.

استفاده از فرم درختی در ستون‌های پل و انتخاب نام طبیعت برای آن، بر ارتباط دو فضای سبز و اتصال آنها توسط پل به یکدیگر تاکید می‌کند. شکل پل به مانند شکل شاخه‌های در هم تنیده درخت است. مناطقی با کم‌ترین درختان برای قرار دادن ستون‌های پل انتخاب شده‌اند. کفپوش‌های چوبی و کامپوزیت‌های به کار رفته در پل طبیعت نیز ۱۰۰% قابل بازیافت بوده و مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کنند!

سازگاری پل طبیعت

عکاسی در پل زیبای طبیعت

ساختار پل بزرگ طبیعت، حضور افراد روی آن و چشم اندازهای مختلف، سوژه‌های زیادی را برای عکاسی در اختیار شما قرار می‌دهد. بازار سلفی روی این پل بسیار داغ است و می‌توان آن را یکی از پرطرفدارترین مکان‌های پایتخت برای گرفتن عکس سلفی دانست. بهترین مکان برای پل گرفتن عکس‌های یادگاری و سلفی‌های جذاب در طبقه سوم است. مکان‌های مناسب عکاسی این محل:

این مطلب را هم بخوانید
گنبد نمکی طغرود قم ؛ مقصدی منحصر به فرد گردشگری

پل عابر پیاده مدرس حقانی: این پل موازی با پل زیبای طبیعت و در شمال آن است و به پل آب و آتش نیز معروف است. برای رسیدن به این پل از ورودی پل طبیعت در پارک آب و آتش حدود ۵۰۰ متر به سمت شمال(بزرگراه حقانی) حرکت کنید. بعد از آبنماهای پارک آب و آتش به ورودی پل عابر پیاده سمت راست آن می‌رسید.

مجسمه سیاوش

بزرگراه همت: درست در جنوب پل طبیعت و در امتداد بزرگراه همت، پلی وجود دارد که از روی بزرگراه مدرس می‌گذرد و نام آن پل فجر است. ضمن گذر از این قسمت می‌توانید منظره ای دیدنی از پل طبیعت را نیز ثبت کنید.

مجسمه سیاوش: مجسمه حیرت انگیز سیاوش در پارک آب و آتش و بخش شمالی پل زیبای طبیعت قرار گرفته است. این مجسمه پس زمینه زیبایی برای عکس‌های شما خواهد بود.

قدم زدن روی پل

پیاده روی در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین و روی کفپوش‌های چوبی لحظاتی رویایی و با طراوت را برای شما رقم خواهد زد. با ورود به پل طبیعت متوجه می‌شوید که پل به گونه‌ای ساخته شده است که انتهای آن را نمی‌توانید ببینید. اگر از راه رفتن خسته شده‌اید، روی سکوهای ساخته شده روی پل بنشینید. اگر می‌خواهید فقط عبور از روی پل طبیعت را تجربه کنید و مدت زیادی توقف نکنید، به طبقه دوم که ۲۸۷۰ متر مربع مساحت دارد بروید.

امروز این پل به مکانی محبوب برای ملاقات و معاشرت خانواده‌ها و دوستان تبدیل شده است، حتی مکانی عاشقانه برای زوج‌ها برای گذراندن وقت با هم. اگر از طرفداران طبیعت هستید، راه رفتن روی این پل انتخابی عالی است.

چه زمانی از پل زیبای طبیعت دیدن کنیم؟

وجود پل طبیعت با چشم‌اندازی از شهر و پس‌زمینه مسحورکننده کوه‌های پوشیده از برف البرز در فصل‌های پاییز، زمستان و بهار، آرامشی را برای کابوس‌های ترافیک تهران فراهم می‌کند. مهم نیست در چه فصلی از سال تصمیم به پیاده روی داشته باشید، مناظر فضای سبز اطراف پل به شما آرامش می‌دهد. یک منظره عالی در کنار یک وعده غذایی عالی می‌تواند یک عصر معمولی یا یک حضور معمولی را به یک تجربه قابل توجه تبدیل کند. این تجربه با وجود پل آهنی کشیده شده بر روی بزرگراه مدرس میسر شده است. طراحی نور خاص در شب، رستوران‌ها و کافه‌ها و نسیم آسمانی هوای تازه که از منطقه سبز می‌آید، برای تقویت روحیه فرد در ذهن باقی می‌ماند.

دسترسی به پل طبیعت با مترو

اگر از ترافیک و شلوغی فراری هستید و می‌خواهید در کم‌ترین زمان خود را به پل زیبای طبیعت برسانید، مترو گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. از طریق خط یک متروی تهران خود را به ایستگاه شهید شهید حقانی برسانید. سپس از قطار پیاده شوید و پس از خروج از ایستگاه به‌سمت پارک طالقانی حرکت کنید. حال پیاده‌راه چوبی این پارک را دنبال کنید تا شما را به پل شگفت انگیز طبیعت متصل کند.

ایستگاه شهید حقانی

سخن آخر…

پل زیبای طبیعت یکی از خاص‌ترین و بزرگ‌ترین پل‌های جهان است. با قرار گرفتن روی این پل شگفت انگیز می‌توانید تهران را از منظره‌ای دیگر تماشا کنید زیرا این پل در ارتفاع ۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد و شاه‌راه‌های اصلی تهران مانند بزرگراه مدرس، همت، حقانی و رسالت از بالای آن قابل مشاهده هستند.

پلی که ما امروز در مورد آن صحبت کردیم روی اتوبان مدرس تهران بنا شده است و به راهی ارتباطی برای اتصال دو پارک طالقانی و آب و آتش تبدیل شده است. دسترسی به پل طبیعت به‌وسیله تاکسی، مترو، اتوبوس و ماشین شخصی بسیار راحت است. سعی کنید حتماً به این پل سر بزنید زیرا هم یکی از بهترین جاهای تهران برای قدم زدن و پیاده‌روی است و هم یکی از بهترین مکان‌ها برای شکم‌گردی است. اینجا از کافی‌شاپ، رستوران و فست‌فود برخوردار است.

درباره “هرآنچه نیاز است درباره پل طبیعت بدانید” بیشتر بخوانید:

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا