دیدنی های شیرازجاهای دیدنی ایران

آشنایی با بهترین جاهای استان فارس

دوست داردید بهترین جاهای استان فارس را بشناسید؟ وقتی صحبت از استان فارس به میان می‌آید، همه شهر شیراز و زیبایی‌های آن را در ذهن خود مرور می‌کنند. شیراز که جای خود دارد اما حقیقت این است که استان فارس شهرهای مهم دیگری چون مرودشت، کازرون، جهرم، فیروزآباد و… هم دارد که هر یک از آنها گنجینه‌ای غنی از آثار تاریخی و شگفتی‌های طبیعت هستند.

این استان که در قسمتی از جنوب کشورمان قرار دارد، با مساحت ۱۲۲.۶۰۸ کیلومتر مربع و جمعیت ۴.۸۵۱.۲۷۴ نفر، یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید، شیراز مرکز این استان و پرجمعیت‌ترین شهر آن است که جاذبه‌های متعدد تاریخی، طبیعی، مذهبی و حتی فرهنگی را در خود جای داده است به همین دلیل سالانه هزاران گردشگر ایرانی تبار و خارجی، تنها برای بازدید از این جاذبه‌ها پای به استان فارس و شهر شیراز میگذارند.

اما همانطور که گفتیم، استان فارس تنها به شیراز محدود نمی‌شود. این استان شهرهای دیگری هم دارد که هر یک به نوع خود توریستی هستند و بازدید از آنها واقعاً ارزشش را دارد. پس اگر می‌خواهید یک سفر رویایی در شهرهای این استان داشته باشید در ادامه مطلب همراه  سپنجا باشید.

باغ ارم، شیراز

نمی‌شود صحبت از مکان‌های تفریحی استان فارس باشد و ابتدا از باغ ارم یاد نکرد. این باغ یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی شهر شیراز است که بیش از ۱۱۰.۳۸۰ متر مربع مساحت دارد. باغ ارم بیشتر شبیه به یک نمایشگاه پر گل است چرا که آنقدر تنوع گل و گیاه و درختان در آن زیاد است که چشم اندازی از یک باغ گل بسیار بزرگ را برایمان به تصویر می‌کشد. اهمیت باغ ارم به حدی زیاد است که اسم آن به همراه ۸ باغ دیگر استان فارس، در سال ۱۳۹۰ به فهرست جهانی یونسکو راه پیدا کرد.

این باغ یکی از زیباترین عمارت‌های تاریخی ایران را در قلب خود جای داده است. یک عمارت سه طبقه با تزئینات فراوان از جمله گچ‌بری، کاشی‌کاری و از همه مهم‌تر نقاشی‌های فوق‌العاده زیبا و خیره کننده‌ای که گفته می‌شود، کار دست هنرمندان قاجاری هستند. اگر می‌خواهید از این باغ شگفت انگیز که یکی از بهترین جاهای استان فارس است، دیدن کنید باید این آدرس را به خاطر بسپارید: شیراز، خیابان ارم، نرسیده به میدان ارم، باغ ارم.

باغ ارم

پاسارگاد

بدون شک مجموعه پاسارگاد یکی دیگر از بهترین مکان‌های تفریحی استان فارس است. دلیل اینکه از واژه مجموعه در معرفی این بنا استفاده می‌کنیم این است که پاسارگاد در واقع نام مجموعه آثاری برجای مانده‌ از دوران هخامنشی است که در محوطه‌ای وسیع، گرد هم آمد‌ه‌اند. یکی از ارزشمندترین سازه‌‌های این مجموعه آرامگاه کوروش بزرگ است که بیشتر گردشگران فقط برای بازدید از آن به این منطقه می‌آیند. غافل از اینکه علاوه بر مقبره کوروش کبیر، جاذبه‌های مهم دیگری چون باغ پادشاهی پاسارگاد، کاروانسرای مظفری، آب نماهای باغ شاهی، کاخ دروازه، آرامگاه کمبوجیه، مسجد پاسارگاد و… در همین مجموعه قرار دارند.

اینجا یکی از بهترین مکان‌های تاریخی ایران است که هر ایرانی باید از آن بازدید کند. اهمیت این مجموعه به قدری زیادی است که در سال ۱۳۸۳ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید. برای بازدید از این مجموعه که یکی از بهترین جاهای استان فارس است باید خود را به شهرستان پاسارگاد برسانید. این شهرستان در شمال استان فارس واقع شده است.

پاسارگاد

تخت جمشید

بدون شک یکی دیگر از جاهایی که باید در سفر به استان فارس از آن دیدن کنید، بنای تخت جمشید است. تخت جمشید در واقع نام یکی از شهرهای تاریخی ایران است که داریوش بزرگ بنیانگذار آن بوده است. این شهر در مرودشت استان فارس قرار دارد و همه آن را با ستون‌های سر به فلک کشیده و سرستون‌های حیرت انگیزش می‌شناسند. جز به جز این شهر باستانی، حرفی برای گفتن دارد. کتیبه‌ها و تمام نقش و نقوشی که در این سازه‌ی برجای مانده از دوران هخامنشی وجود دارند، درباره تمام آنچه که بر این شهر گذشته است سخن می‌گویند.

سرزمین پارسه با وسعتی بالغ بر ۱۲۵ هزار متر مربع، مجموعه کاخ‌ه‌های تخت جمشید را در آغوش کشیده است که مهم‌ترین آنها کاخ تخت جمشید، کاخ آپادانا، کاخ تچر، کاخ هدیش، کاخ صد ستون و کاخ شورا است. اگر دوست دارید یکی از بهترین جاهای استان فارس را ببینید، مجموعه کاخ‌های تخت جمشید در ۱۰ کیلومتری شمال شرق شهر مرودشت، از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به بندر گناوه

مطالعه کنید: معروف ترین بناهای تاریخی ایران که شما را شگفت زده خواهند کرد

شهر باستانی بیشاپور

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و توریستی استان فارس، شهر باستانی بیشاپور است که در کازرون واقع شده است. این شهر یادگاری از دوران ساسانیان است و در مجاورت دره تنگ چوگان قرار دارد. حتماً بارها نام معبد آناهیتا را شنیده‌اید که چقدر از ویژگی‌های منحصربه فرد آن گفته می‌شود، این معبد مهم‌ترین اثر همین شهر باستانی است!

جالب است بدانید این شهر، زمانی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌‌ترین شهرهای کشورمان بوده است و یکی از دلایل محبوبیت آن، آب و هوای ییلاقیش بوده است. بیشاپور جزئی از محور ساسانی فارس به حساب می‌آید و اخیراً نامش به فهرست جهانی یونسکو راه پیدا کرده است. اگر بخواهید از این شهر دیدن کنید باید به ۲۵ کیلومتری شمال غربی کازرون بروید. از شیراز تا منطقه‌ای که این شهر در آن قرار دارد تنها ۱۲۰ کیلومتر فاصله است.

آنچه این شهر را به یکی از بهترین جاهای استان فارس تبدیل کرده است، وجود آثار تاریخی و معروفی چون معبد آناهیتا، حجاری‌های تنگ چوگان، تالار تشریفاتی بیشاپور، غار شاپور، جایگاه نذورات و ایوان موزاییک در آن است.

بهترین جاهای استان فارس

قلعه دختر

در فیرزوآباد که یکی از شهرهای باستانی ایران در استان فارس است، قلعه‌ای تاریخی به نام قلعه دختر وجود دارد که همه را به سمت خود فرا می‌خواند. این قلعه در نزدیکی روستای آتشکده که احتمالاً نامش را شنیده‌اید قرار دارد. قدمت قلعه دختر به قرن سوم میلادی باز می‌گردد، زمانی که ساسانیان در این دیار حکومت می‌کردند. قلعه در زمان اردشیر بابکان، برای دیدبانی و محافظت از شهر گور ساخته شد چرا که گور در آن زمان پایتخت اولیه ساسانیان بود.

شاید دیوارهای قلعه دختر دیگر آن شکوه و عظمت اولیه خود را نداشته باشند اما، هنوز هم چشم‌ها را خیره می‌کند. جالب‌ترین بخش بازدید از این قلعه، راه صعب ‎العبوری است که باید پیموده شود تا وارد محوطه داخلی قلعه شوید. این دژ، سه سطح دارد که از طریق پلکانی مارپیچ به هم وصل می‌شوند. طبقه‌ها به ترتیب شامل برج دیدبانی در طبقه اول، استراحتگاه محافظان در طبقه دوم و شاه نشین و تالار پذیرایی در طبقه آخر می‌شود. معماری این قلعه واقعاً حیرت‌آور است. بنابراین سعی کنید حتماً آن را یکی از بهترین جاهای استان فارس بدانید و برای دیدنش وقت بگذارید.

قلعه دختر

روستای لایزنگان

به راستی که هرچه از زیبایی‌ها و خصوصیات روستای لایزنگان بگوییم، کفایت نمی‌کند. اگر به دنبال بهترین مکان‌های تفریحی استان فارس هستید و دوست دارید جایی را انتخاب کنید که متفاوت و به یادماندنی باشد، به لایزنگان در ۷۵ کیلومتری داراب بروید. این روستا یکی از خوش آب و هواترین روستاهای ایران است که بیشتر با گل‌های محمدی و گلاب مرغوبش شناخته می‌شود.

اگر بتوانید در فصل گلاب گیری به لایزنگا بروید که دیگر نور علی نور است زیرا یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌های زندگی‌تان را به دست خواهید آورد. لایزنگان به ماسوله زیبای جنوب نیز شهرت دارد چراکه معماری آن نیز پلکانی است. این روستا در یک شرایط آب و هوایی ییلاقی قرار دارد برای همین در فصل زمستان کاملاً برفی و بارانی و در فصل تابستان بسیار خنک است. جالب است بدانید مردم این روستا به قدری مهربان و مهمان نواز هستند که شما احساسی چون زادگاه خود به آن منطقه خواهید داشت.

اما آنچه لایزنگان را در فهرست بهترین جاهای استان فارس قرار داده است، تنها معماری و گل‌های آن نیستند بلکه باغ‌های زیبا، چشمه‌های فراوان، گلاب و غارهای متعدد آن است. غار لای سنه، غار بزرگ معدن گاه، غار باغ کر، غار پیرنو، و غار پیر شیخ علی از جمله غارهای این روستا هستند که حسابی شما را شگفت زده و سرگرم خواهند کرد!

روستای تنگ براق

روستا گردی همیشه یکی از لذت بخش‌ترین تفریحات بوده و هست. به همین دلیل، از روستاهای استان فارس در این مقاله نام می‌بریم تا از این لذت بی‌نصیب نمانید. یکی دیگر از زیباترین روستاهای این استان، روستای تنگ براق است که تنها سه ساعت از شیراز دورتر است. تنگ براق یک روستای تاریخی است و این را کتیبه‌ سنگی روستا که به زبان پهلوی نوشته شده است ثابت می‌کند. اما دلیل محبوبیت این روستا، به دره‌ای که رودخانه پرآبی از آن به زیبایی عبور می‌کند باز می‌‌گردد.

دره‌ای که ما از آن نام بردیم، به تنهایی باعث شده است تا روستای تنگ براق به یکی از بهترین جاهای استان فارس تبدیل شود. از جمله ویژگی‌های بارز این دره می‌توان به طبیعت بکر، پوشش گیاهی غنی، فضای آرامبخش، آب و هوایی بسیار خنک و مطبوع اشاره داشت. این دره به قدری زیبا و چشم نواز است که بدون شک بازید کنندگان را با هر قدم غافلگیرتر از قدم قبل می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به جنوب با ماشین شخصی ؛ راهنمای سفری هیجان‌انگیز

 در مسیر پیمایش این دره، شگفتی‌هایی نهفته است که فرصت پلک زدن را از چشمان شما می‌گیرند. مثل حوضچه‌های پر از آب، غاری شگفت انگیز در همین مسیر و از همه مهم‌تر آبشاری که از ارتفاع یک صخره بر زمین می‌کوبد. امیدواریم روستای تنگ براق یکی از انتخاب‌های شما هم باشد.

بهترین جاهای استان فارس

دریاچه مهارلو از بهترین جاهای استان فارس

تالاب یا دریاچه مهارلو با مساحتی حدود ۲۴ هکتار، بخشی از منطقه شکار ممنوع مهارلو در اطراف شهر زیبای شیراز است. ما به شما توصیه می‌کنیم حتماً این دریاچه را در لیست جاذبه‌هایی که قرار است در سفر به استان فارس سر بزنید، اضافه کنید. این دریاچه با همه دریاچه‌هایی که تاکنون دیده‌اید فرق دارد. آب این دریاچه به طرز عجیبی مایل به قرمز است برای همین به عنوان یکی از عجیب‌ترین و بهترین جاهای استان فارس شناخته می‌شود.

حتماً با خودتان می‌گویید این امکان ندارد، درست است؟ در این مورد کمی به شما حق می‌دهیم اما وقتی می‌گوییم این دریاچه جز عجایب طبیعت شمرده می‌شود، دیگر جایی برای شک و تردید نمی‌ماند. درباره آب‌ قرمز این دریاچه لازم است بدانید که تکثیر نوعی جلبک به نام کشند قرمز، باعث به وجود آمدن چنین ویژگی شده است. این جلبک خود به دلیل نمک زیاد دریاچه که ناشی از تبخیر زیادی آب است، به حد بسیار بالایی تکثیر می‌یابد. جالب است بدانید در چنین آبی هیچ موجود آبزی به جز یک مورد که آرتیما نام دارد، قادر به زیست نیست!

 آب این دریاچه در فصل تابستان به حد قابل توجهی کاهش می‌یابد و بخش اعظمی از آن کاملاً خشک می‌شود. اما با شروع فصل زمستان و آغاز بارندگی‌ها، آب آن دورباره زنده می‌شود و زیبایی خود را به دست می‌آورد. با این تفاسیر بهتر است برنامه بازدید از دریاچه را برای پاییز یا اواسط اردیبهشت تدارک ببینید. اگر می‌خواهید از این دریاچه که یکی از بهترین جاهای استان فارس است دیدن کنید باید در مسیر شیراز به فسا حرکت کنید. با طی مسافتی حدود ۲۰ کیلومتر به ابتدای این جاذبه خواهید رسید.

بیشتر بخوانید: دریاچه مهارلو ، دریاچه قرمز رنگی که شگفت انگیز است!

دریاچه مهارلو

پیست اسکی پولادکف در سپیدان

پیست اسکی پولادکف یکی از بهترین مکان‌های تفریحی استان فارس واقع در شهرستان سپیدان است. این جاذبه تنها ۸۸ کیلومتر از شهر شیراز فاصله دارد و اگر در مسیر سپیدان به آبشار مارگون حرکت کنید در کیلومتر ۱۵ این مسیر، تابلوی پیست را خواهید دید. این پیست در فصل زمستان پوشیده از برف است و تفریحاتی مثل اسکی، تله کابین سواری، لوژ سواری و موتور برفی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

البته این پیست که یکی از بهترین جاهای استان فارس محسوب می‌شود در فصل تابستان نیز به یکی از بکرترین مناطق تفریحی تبدیل می‌شود و تفریحات آن در این فصل طرفدارن خاص خود را دارند. تفریحاتی چون اسکی در چمن، کارتینگ، دوچرخه سواری، ماشین سواری در کوهستان، قایق رانی و… از جمله تفریحات تابستانی پیست اسکی پولادکف هستند. با امکاناتی مثل هتل، اقامتگاه‌های عشایری و رستوران با سرو انواع غذاهای ایرانی می‌توانید برنامه بازدید از این جاذبه را برای چند روز تنظیم کنید.

مطالعه کنید: هواشناسی پولادکف سپیدان آنلاین – آب و هوای سپیدان الان چگونه است؟

بهترین جاهای استان فارس

سخن آخر…

سفر به استان فارس یکی از جذاب‌ترین گردش‌های داخلی است چرا که نیمی از بهترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این سرزمین را در خود جای داده. جاذبه‌هایی که خیلی زود در دل هر گردشگر ایرانی و خارجی جا باز می‌کنند و هرگز از خاطر آنها پاک نمی‌شوند. ما سعی کردیم در این مقاله چندین مکان تفریحی این استان را به شما معرفی کنیم اما از معرفی موارد بیشتر عاجز ماندیم چرا که بهترین جاهای استان فارس به قدری زیاد هستند که نمی‌توان آنها را در یک مقاله گنجاند. امیدواریم از بین اینها بتوانید مکان دلخواه خود را بیابید. برای اجاره سوئیت در شیراز از طریق سایت سپنجا می توانید اقدام کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا