جاهای دیدنی تهران

آشنایی با رویا پارک تهران

امروز قرار است شما را به رویا پارک تهران ببریم؛ یکی از پارک‌های جادویی و شگفت‌انگیز ایران که به عنوان اولین موزه خطای دید کشور نیز شناخته می‌شود. در واقع امروز ما به سرزمین رویاها سفر می‌کنیم زیرا؛ این یک پارک داستان محور است و افراد را در هر قدم به چالش می‌کشد. آثار بسیار جذابی در رویا پارک خلق شده است که  قرار است توسط خود شما کامل شوند.  شما و همراهان‌تان با قرارگیری در کنار این آثار، به جزئی از آنها تبدیل می‌شوید و اثری جدید را به وجود می‌آرید!

در اینجا می‌توان به ملاقات آرش کمانگیر رفت و سوار بر قالیچه پرنده شد. همچنین می‌توان برای اولین‌بار قرارگرفتن در یک اتاق وارونه را تجربه کرد. جذابیت‌های تصویری این پارک به قدری بالاست که افراد برای چند ساعت، به طور کامل غرق در رویا می‌شوند. این پارک همچنین به افراد فرصت ثبت عکس‌هایی به شدت خارق‌العاده می‌دهد. در سپنجا با همراه شوید تا به شما بگوییم این پارک شگفت‌انگیز کجاست و قرار است شما را به چه چیزهایی روبرو کند.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

چرا رویا پارک تهران؟

باید به رویا پارک بروید زیرا:

  • این پارک اولین موزه خطای دید کشورمان محسوب می‌شود.
  • رویا پارک در زمره بزرگ‌ترین موزه‌های خطای دید خاورمیانه قرار دارد.
  • یکی از بهترین پاتوق‌های خوشگذرانی در پایتخت است و در دل مجموعه موزه حیات‌وحش دارآباد واقع شده است.
  • فضاهای چند بُعدی و آثار جالب آن به شما فرصت می‌دهند تا خارق‌العاده‌ترین تصاویر عمرتان را ثبت کنید.

راز رویا پارک چیست و چطور طراحی شده است؟

بیش از ۱۰۰ اثر خارق‌العاده و سرگرم کننده در رویا پارک خلق شده است. تمامی موارد به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بازدید کنندگان جزئی از آنها باشند. در واقع افراد در کنار این آثار قرار می‌گیرند و با خطای دیدی که با آن روبرو می‌شوند به سرزمین رویا و خیال سفر می‌کنند! می‌توان گفت با دیدن این آثار حواس پنج‌گانه شما به طور کامل درگیر می‌شود و تمام بخش‌های مغزتان به تکاپو می‌افتند.

این را به خاطر بسپارید که رفتن به رویا پارک تهران بدون دوربین عکاسی چندان لطفی ندارد چراکه این شما هستید که آثار درون موزه را کامل و خلق می‌کنید و حیف است که آنها را به ثبت نرسانید. به این ترتیب حتما دوربین عکاسی یا موبایل همراه خود داشته باشید. البته در خود موزه هستند عکاسانی که عکس‌های بسیار جذاب شرکت کنندگان را ثبت می‌کنند اما هزینه گرفتن عکس توسط آنها جدای از بلیط ورودی حساب می‌شود. بعد از بازدید از موزه می‌توانید برای استراحت و صرف نهار یا شام به رستوران و کافی‌شاپ مجموعه مراجعه کنید.

مقاله “سفر یک روزه اطراف تهران” را در مجله گردشگری سپنجا بخوانید.

رویا پارک تهران

آشنایی با رویا پارک

تعداد موزه‌های خطای دید در دنیا کم نیستند و این را با یک سرچ کوتاه در گوگل می‌توان فهمید. اکثر کشورهای دنیا دارای یک یا چند مورد از این موزه‌ها هستند و هر یک آنها روی یک موضوع خاص تمرکز دارند. کشور ما هم در سال ۱۳۹۸ صاحب یکی از موزه‌ها شد. امروز مردم آن را به نام رویا پارک تهران می‌شناسند و به دلیل داشتن بخش‌های متنوع گویی مجموعه‌ای از موزه‌ها را در خود جای داده است.

این پارک موضوعی به قدری جذاب است که در تمام لحظاتی که مهمان آن هستید به کوچک‌ترین مشکل و دغدغه روزمره خود فکر نخواهید کرد. این موزه متشکل از فضاهای سه‌بعدی، تفریحی و علمی است و به دلیل جذاب بودن توانست در همان ابتدای تاًسیس هزاران نفر را به سوی خود جذب کرد.

این پارک در زمره بزرگ‌ترین موزه‌های خطای دید خاورمیانه قرار دارد و در حال حاضر تنها موزه خطای دید کشورمان است. حدود ۱۰۰ اثر مختلف در این موزه قرار دارد که تمام آنها توسط بازدید کنندگان تکمیل می‌‎شوند. همین موضوع باعث شده تا روازنه عده زیادی به اینجا بیایند و تصاویر خارق‌العاده از خود ثبت کنند.

با دیدن آثار این موزه که به شیوه‌ای خاص و منحصربه فرد طراحی شده‌اند، نه تنها بینایی بلکه حواس پنجگانه‌تان نیز درگیر خواهد شد. پس اگر برای دیدن رویا در بیداری آماده‌اید، به رویا پارک تهران در دارآباد بروید. خود را به آن بسپارید تا ببینید چگونه فکر و خیال‌های زندگی را فراموش می‌کنید.

پارک

بخش‌های رویا پارک

رویا پارک در همان بخش ورودی شما را حیرت‌زده می‌سازد. کافیست بلیط ورودی را بخرید تا با بخش‌های مختلفی روبرو شوید که در همان ابتدا حس بینایی‌تان را تحریک می‌کنند. هر کدام از بخش‌های رویا پارک ویژگی‌های خاص خود را دارند و به نحوی خاص شما را سرگرم می‌کنند. پس اگر برای رفتن به دنیای خیال آماده‌اید با ما همراه شوید تا به تمام بخش‌های این مجموعه سر بزنیم.

این مطلب را هم بخوانید
مرکز خرید دنیای نور | هر اطلاعاتی که نیاز دارید!

بخش سه بعدی

احتمالاً شما هم دوست دارید قایق سواری در شهر روی آب ونیز را تجربه کنید اما رفتن به آنجا برای‌تان مقدور نیست. به شما قول می‌دهیم اگر قدم به رویا پارک دارآباد بگذارید، این رویای همیشگی‌ به حقیقت تبدیل شود. برای قایق‌سواری در ونیز باید به بخش سه بعدی مجموعه مراجعه کنید. گرچه در این بخش که بخش اول مجموعه رویا پاک تهران محسوب می‌شود تجربیات شگفت انگیز دیگری مثل فرشته‌ بودن، نشستن در گوی برفی، سوار شدن روی قالیچه سلیمان، دیدار با آرش کمانگیر، دیدار با ابن سینا و کلی چیزهای جذاب دیگر را تجربه خواهید کرد.

بخش بی نهایت

بخش بی‌نهایت

بخش بی‌نهایت دومین بخشی است که وارد آن می‌شوید. آثار این بخش با هدف قرار دادن حس دیداری افراد، موجب به وجود آمدن خطای دید و خلق آثار جدید و جالب برای آنها می‌شوند. یکی دیگر از جذابیت‌های بخش بی‌نهایت، تکرار تصاویر تا بی‌نهایت در آینه‌هاست. شما در واقع وارد سرزمین آینه‌ها می‌شوید و خود واقعی‌تان را در میان چندین تصویر خود در آینه‌ها گم می‌کنید.

راهنمای جامع سفر به تهران | هر آنچه باید قبل از سفر به تهران بدانید!

بخش پرسپکتیو

خودتان را برای ورود به دنیای پرستپکتیو رویا پارک آماده کنید چون قرار است حسابی غافلگیر شوید. آثار این بخش نیز حس دیداری شما را مورد هدف قرار می‌دهند و به محض اینکه دچار خطای دید شدید وادارتان می‌کنند تا تصاویر را با شکل و چهره‌های خاص ببینید. در این بخش از رویا پارک تهران آثار جذاب زیادی می‌بینید مثلاً یک تابلوی هزار تکه‌ از مداد رنگی‌های آویزان شده از سقف و همینطور بخش فنجان که هر دو از نظر تکنیک اجرا بی‌نظیر هستند. جالب است بدانید که تبلوی مداد رنگی از یک طرف به شکل نقشه‌ ایران و از طرف دیگر به شکل یوزپلنگ ایرانی دیده می‌شود که یوزپلنگ نمادی از ایران و مداد رنگی‌ها نمادی از تنوع اقوام ایرانی هستند.

یک اثر بسیار جذاب دیگر به نام اتاق اِیمز یا Ames room  در همین بخش وجود دارد که باید حتماً ببینید. در این اتاق اختلاف ارتفاع بیش از اندازه‌ واقعی به نمایش گذاشته شده است به حدی که وقتی به زیر پای‌تان نگاه می‌کنید، کف اتاق صاف است؛ اما در واقع این طور نیست. خیلی جالب است اگر دو نفر در این اتاق؛ هر کدام در نقطه‌ای دور از هم بایستند؛ به نظر یکی بسیار کوچک‌تر از دیگری است اما در حقیقت دو نفر درست هم‌قد یا با اختلاف قدی خیلی کم از هم هستند.

بخش جاذبه

جاذبه یکی دیگر از بخش‌های رویا پارک تهران است. فضای این بخش کاملاً مبهم و گیج کننده به نظر می‌رسد و گاهاً ممکن است دچار توهم شوید زیرا؛ وارد اتاق‌هایی می‌شوید که دارای زوایای انحرافی هستند مثلاً یکی با ۲۰ درجه و دیگری با حدود ۱۸۰ درجه انحراف طراحی و ایجاد شده است. این نوع طراحی احساس افرادی که به اتاق‌ها وارد می‌شوند را به جاذبه تغییر می‌دهد و ذهن آنها به چالش می‌کشد. اینجاست که آنها می‌توانند وارونه ایستادن در اتاق یا آشپزخانه را برای اولین‌بار تجربه کنند.

جاذبه

بخش ترفند

بخش جذاب دیگری که قرار است در رویا پارک ببینید، بخش ترفند است. این بخش به شما نشان می‌دهد که همه چیز آن طور که به نظر می‌رسد نیست. می‌توانید مثل مرتاض‌های هندی عصا به دست چهار زانو بنشینید  و از زمین فاصله بگیرید. فقط نکته این است که باید جوری ژست بگیرید که کسی از ترفندتان خبردار نشود. صبر کنید تمام ماجرای بخش ترفند این نیست و قرار است بیشتر غافلگیر شوید.

این بخش از رویا پارک تهران نیز مانند بخش‌های دیگر احساس بینایی‌تان را مورد هدف قرار می‌دهد و حسابی گولتان می‌زند. مثلاً در نگاه اول رنگ‌هایی را می‌بینید که تغییر می‌کنند و همینطور اشکال پنهانی را می‌بینید که در ابتدا متوجه‌شان نبوده‌اید یا به نظرتان اصلاً نبوده‌اند. در این بخش جذاب همچنین یک اثر هنری بسیار زیبا و خارق‌العاده، تابلویی با هنر نور و سایه وجود دارد که برای لحظاتی فرصت پلک زدن را از شما می‌گیرد. روی تابلو تعدادی حروف فارسی در اشکال و ابعاد گوناگون می‌بینید که سایه به وجود آمده از آنها به شکل نیم‌رخ یک انسان روی دیوار ترسیم شده است که این واقعاً خارق‌العادست.

بخش تاریک

بخش تاریک احتمالاً آخرین بخشی است که در رویا پارک می‌بینید. اینجا تقریباً خالی از نور است اما در دل تاریکی آن نقاشی‌هایی بی‌نظیر وجود دارد که که فقط با نور فرابنفش دیده می‌شوند. نقاشی‌های این سالن تاریک به‌صورت بلک لایت هستند و داستانی از آغاز پیدایش کهکشان راه شیری تا خلق زمین و موضوع‌های جذاب دیگر را برای‌تان روایت می‌کنند. موسیقی حاکم در اینجا لذت دیدن این نقاشی‌ها را برای‌تان دوچندان می‌کند و کمک می‌کند بیشتر در فضای مورد نظر نقاشی غرق شوید. به عنوان مثال حین تماشای تصویر دریا، با صدای پرندگان و امواج دریا همراهی می‌شوید.

رویا پارک

ایده رویا پارک تهران را چه کسی داده است؟

صالح سخندان یکی از هنرمندان ایرانی که همه آن را به نام آقای خطای دید می‌شناسند، ایده راه‌اندازی این پارک را مطرح کرده است. به گفته خود ایشان، الهام این کار از موزه trick eye در شرق آسیا و Best Museum در روسیه گرفته شده است. جالب است بدانید آقای سخندان چند سالی است که در حوزه آثار مربوط به خطای دید کار می‌کند و تاکنون نقاشی‌ها و آثار سه بعدی زیادی خلق کرده است.

این مطلب را هم بخوانید
تک تک اطلاعاتی که برای بازدید از میدان هفت حوض تهران نیاز دارید

چقدر زمان برای بازدید از رویا پارک لازم است؟

بازدید از رویا پارک یا موزه خطای دید تهران به صورت سانس است و برای بازدید از کل مجموعه تنها ۲ تا ۳ ساعت وقت از شما می‌گیرد.

چطور به این پارک رویایی برویم؟

برای دسترسی به رویا پارک تهران باید خود را به موزه دارآباد برسانید زیرا در بخشی از این موزه واقع شده است. موزه دارآباد در خیابان نیاوران، ابتدای خیابان دارآباد، پس از آجودانیه واقع شده است و مسیر دسترسی به آن خیلی راحت است به ویژه در روزهای غیرکاری که خبری از ترافیک سنگین نیست. از راه‌های زیر می‌توانید برای رسیدن به این پارک اقدام کنید.

دسترسی به رویا پارک با مترو

یکی از راه‌هایی که می‌تواند شما را بدون دغدغه ترافیک، شلوغی خیابان‌ها و سردرگمی به رویا پارک وصل کند، مترو است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این پارک زیبا ایستگاه متروی تجریش است. بنابراین شما باید خود را از ایستگاه مبدا به این ایستگاه برسانید. بعد از آن با تاکسی یا اتوبوس خود را به دارآباد و سپس موزه دارآباد برسانید.

مترو تجریش

دسترسی به رویا پارک با اتوبوس

بعد از مترو، اتوبوس سریع‌ترین وسیله نقلیه‌ای است که می‌تواند شما را به رویا پارک تهران وصل کند. شما باید به خطوط بی‌آر‌تی‌ای مراجعه کنید و سوار اتوبس‌هایی شوید که مقصدشان ایستگاه تجریش است. به تجریش که رسیدید از اتوبوس پیاده شوید و سوار اتوبوس‌هایِ تجریش- دارآباد شوید تا در کم‌ترین زمان به رویا پارک برسید.

دسترسی به رویا پارک با تاکسی

استفاده از تاکسی به ویژه تاکسی‌ اینترنتی یکی از سریع‌ترین و بهترین گزینه‌ها برای رسیدن به خیابان دارآباد تهران است. می‌توانید تاکسی اینترنتی بگیرید تا به طور دقیق‌ شما را از مبدا به مقصد مورد نظر برساند یا از مبدا سوار تاکسی‌هایی شوید که مقصدشان تجریش است. به تجریش که رسیدید از تاکسی پیاده شوید و اینبار سوار تاکسی‌های تجریش- درآباد شوید تا به موزه برسید.

مقاله “پارک آب و آتش تهران” را نیز بخوانید.

دسترسی به رویا پارک با خودروی شخصی

اگر از خودروی شخصی برخوردار هستید و قصد دارید از این طریق برای دسترسی به رویا پارک اقدام کنید، می‌توانید از مسیرهای مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال اگر بخواهید از سمت خیابان نیاوران به سمت خیابان تجریش حرکت کنید باید مسیرِ چمران، مدرس، صدر، نیاوران را طی کنید. یا اگر بخواهید از سمت آریاشهر به سمت رویا پارک تهران حرکت کنید باید مسیرِ اشرفی اصفهانی، همت، یادگار، چمران، مدرس، صدر و سپس نیاوران بروید.

بهترین زمان برای رفتن به رویا پارک

از آنجا که رویا پارک در تمام طول هفته باز است، علاقه‌مندان می‌توانند هر زمان که تمایل دارند به آن سر بزنند. اما اگر کسی بخواهد در ترافیک خیابان‌های اطراف نماند، روزهای تعطیل یعنی پنج‌شنبه‌، جمعه‌ و… بهترین زمان برای رفتن است. فقط باید بدانید که مجموعه در چنین روزهایی بیشتر از هر زمان دیگر بازدید کننده جذب می‌کند و ممکن است مجبور باشید زمان زیادی را در صف‌های طولانی برای ورود به پارک بمانید. اگر با شلوغی و اتلاف وقت مشکلی ندارید که هیچ اما اگر ترجیح می‌دهید در روزهای خلوتی‌تری موزه و پارک را ببینید،  روزهای کاری بهترین زمان برای شما خواهند بود.

رویا پارک دارآباد

ساعت‌های کاری رویا پارک

ساعتِ کاری رویا پارک به شرح زیر است:

از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۲۱

پنج‌شنبه، جمعه و روزهای تعطیل ساعت ۹ تا ۲۲

شماره تماس رویا پارک

تلفن گویای این مجموعه: ۰۲۱- ۲۳۵۵۷

سخن آخر…

انسان همیشه به دنبال کشف جاهای جدید و ماجراجویی بوده است تا بتواند لحاظات شاد و مفرحی برای خود خلق کند اما قرار نیست همیشه به سمت نقاط دوردست دنیا برویم تا در دل طبیعت، جنگل، کوه و خیلی جاهای دیگر ماجراجویی و کشف کنیم. گاهی یک پارک یا موزه در محل زندگی‌مان هم می‌تواند ما را غرق در احساس ماجراجویی و کشف چیزهای جدید کند. جایی مثل رویا پارک که از همان بدو ورود بازدید کنندگان را به چالش می‌کشد. در این مقاله از تیم سپنجا تلاش کردیم تا اطلاعات جامعی درباره رویا پارک ارائه دهیم.

این پارک پر از ماجراجویی است و در بخش‌های مختلف‌اش می‌توان به برخی از رویاهای ذهن رسید. فضای این پارک به گونه‌ای طراحی شده است که یکی از بهترین مکان‌ها برای جمع‌های خانوادگی باشد. در اینجا مجموعه‌ای شگفت انگیز از هنرهای مدرن وجود دارد که بازدید کنندگان برای بارها توسط آنها غافلگیر می‌شوند. پس حتماً بازدید از رویا پارک تهران را به لیست جاهایی که قرار است آخر هفته‌ها ببینید اضافه کنید.

لطفا نظرات خود را درباره این پارک با ما به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا