جاهای دیدنی ایران

معرفی برخی از بکرترین مناطق شمال

همیشه در ایام تعطیل سال مانند بهار و تابستان، یک بحث طولانی در خانواده یا جمع دوستانه در مورد اینکه کجا بریم؟ پیش می‌آید. چون یکی دوست دارد تعطیلات خود را در کنار دریا و جنگل و خلاصه بکرترین مناطق شمال سپری کند و یکی آرامش کویر و مناطق جنوبی کشور را به هر جای دیگر ترجیح می‌دهد. این مقاله از سپنجا، برای آن دسته از افرادی است که همیشه به مناطق بکر شمال و طبیعت عشق ورزیده‌اند.

خب معلوم است که شمال کشور از صدها جای دیدنی و بکر برخوردار است. جاهایی که برخی از آنها از شهر دور هستند و در مناطقی واقع شده‌اند که هنوز برای خیلی‌ها ناشناخته هستند. ما در این مقاله تمام سعیمان را کرده‌ایم تا مناطقی از شمال کشور را معرفی کنیم که هم بکر و خوش آب و هوا هستند و هم راه دسترسی مناسب و راحت دارند. اگر به این بحث داغ علاقه دارید، همچنان در سپنجا همراه ما باشید تا از همینجا یک شمال گردی مجازی را تجربه کنیم.

برای اجاره ویلا در شمال کلیک کنید.

بکرترین مناطق شمال ایران را بشناسید

استان‌های گیلان، مازندران و گلستان سه استان پرطرفدار ایران برای سفر هستند. طبیعت بکر و مکان‌های دیدنی فراوان آنها این امکان را فراهم می‌کند تا مردم از هر فرصتی برای سفر به این استان‌های شمالی استفاده کنند. امروز در مقاله گردشگری خود، می‌خواهیم بکرترین مناطق شمال را که شامل جاهای دیدنی این سه استان می‌شود را معرفی کنیم. اینها شامل:

روستای داماش

روستای داماش در طبیعت سرسبز و شاداب گیلان واقع شده و یکی از مناطق اطراف شهر زیبای رودبار است. این روستا در منطقه‌ای دست نخورده واقع شده است و میزبان آب معدنی شیرین و گل نادر سوسن‌ چلچراغ است. این گل کمیاب تنها در دو منطقه جهان: داماش در استان گیلان و لنکران در آذربایجان رشد می‌کند. این شهر شگفت انگیز با طبیعت نفس گیر خود بهترین گزینه برای دوستداران طبیعت است.

روستای داماش

اولسبلنگاه و سوئه چاله

در ۲۰ کیلومتری جاده ماسال به استان گیلان، یک منطقه ییلاقی و بکر به نام اولسبلنگاه قرار دارد که توسط جنگلی با درختان سرسبز احاطه شده است. البته این منطقه زیبا، به نام سوئه چاله نیز شناخته می‌شود. بازدید کنندگان این شگفتی می‌توانند شاهد یکی از زیباترین مناظر کوهستانی جهان باشند و این زمانیست که کف دره به قدری از ابرها پر می‌شود که فقط یال کوه‌ها از بیرون ابرها دیده می‌شود.

اولسبلنگاه که یکی از بکرترین مناطق شمال است تا همین چند سال اخیر ناشناخته بود و هیچ امکاناتی در اطراف خود برای بازدید کنندگان نداشت اما کم کم به واسطه انتشار تصاویر گردشگران اندکی که از دیدن می‌کردند توانست بیشتر  شناخته شود. امروز این منطقه دارای تعدادی مجموعه خدماتی مثل هتل و رستوران است که در مسیر دسترسی به آن واقع شده‌اند. با وجود تمام اینها، این یک مکان بکر و دست نخورده است که هنوز هم خیلی‌ها آن را ندیده‌اند. اگر دوست دارید جاهای بکر و دست نخورده را کشف کنید، می‌توانید از اولسبلنگاه یا سوئه چاله شروع کنید.

مطالب بیشتر: ۱۵ مورد از مکان‌های ناشناخته گیلان را که نمی‌دانید کجاست!

دریاچه ویستان

حوضچه یا دریاچه ویستان در پره سر رودبار واقع شده است و از دو جهت محدود به جنگل‌های زیبای راش و از طرف دیگر به علفزارها و کوهپایه های زیبا محدود می شود. این منطقه فضای تازه ای را برای مسافران و گردشگران فراهم کرده است. برای بازدید از این دریاچه که یکی از بکرترین مناطق شمال است باید به گیلان و شهر رودبار و منطقه داماش بروید. لازم است شما را از این موضوع آگاه کنیم که هیچگونه امکانات اقامتی یا خدماتی در اطراف ویستان تعبیه نشده است اما از آنجا که از دریاچه تا روستای ویستان فاصله زیادی نیست، می‌توان برای استراحت یا تهیه برخی وسایل مورد نیاز به روستا مراجعه کنید.

دریاچه ویستان

منطقه گیسوم

گیسوم نام منطقه جنگلی با درختان بلند و متراکم است که در امتداد دریایی وسیع قرار گرفته و یکی از دلپذیرترین و زیباترین مکان‌های نزدیک دریای خزر را تشکیل می‌دهد. این جنگل جذاب در ۱۸ کیلومتری جاده انزلی-تالش واقع شده است و این کافی است تا این مسیر را طی کنید تا ناگهان خود را در قلب راهرویی متراکم و سرسبز از درختان بلند در هم تنیده ببینید.

این مطلب را هم بخوانید
میانه کجاست

اینجا مانند قطعه‌ای از بهشت ​​است، بوی درختان و زمین مرطوب در هم آمیخته و فضایی جذاب و شگفت انگیز ایجاد کرده است. این منطقه که یکی از بکرترین مناطق شمال است، یکی از معدود سواحل جنگلی ایران است که جنگل و دریا با یکدیگر روبرو کرده است. برای رسیدن به این منطقه، کافی است مسیر انزلی-آستارا را طی کنید. مقصد کمی بعد از رضوانشهر و قبل از اسالم قرار دارد. چشم انداز ساحل گیسوم با ماسه‌های ریز، صدف‌های رنگارنگ، امواج آبی و بازیگوش، واقعاً نفس گیر است.

در اینجا امکانات تفریحی و اقامتی زیادی وجود دارد. پس از عبور از جنگل به منطقه روستایی گیسوم می‌رسید که در امتداد ساحل قرار دارد و اجاره ویلا در اینجا امکان پذیر است. مواردی مانند بوفه، رستوران و فروشگاه و همچنین امکان ورزش‌های آبی مانند شنا و جت اسکی برای این منطقه تفریحی در نظر گرفته شده است. ضمناً منطقه گیل رودخان و آبشار ویسادار نزدیک به این منطقه هستند و بدنیست آنها را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید. گیسوم مانند دیگر بکرترین مناطق شمال، در تمام فصول زیباست، اما زیبایی‌های آن در فصل بهار و ابتدای پاییز دو چندان می‌شود.

مطالب بیشتر: همه چیز در مورد اقامت در جنگل گیسوم

بکرترین مناطق شمال

آبشار لاتون

آبشار لاتون واقع در شهر لوندویل از توابع استان گیلان، مرتفع‌ترین آبشار کشور محسوب می‌شود. این آبشار ۱۰۵ متر ارتفاع دارد و می‌توان پس از یک پیاده روی طولانی در جنگلی بسیار زیبا به آن رسید. همچنین در میان دوستداران طبیعت گردی و طبیعت گردان مکانی محبوب برای کمپ زدن است.

قله درفک

درفک که قله‌ای استوار و خیره کننده است  در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است و به عنوان بام استان گیلان شناخته می‌شود. این قله بین شهرهای رودبار و سیاهکل قرار دارد و از بزرگراه قزوین-رشت می‌توان به آن رسید. در کوهپایه‌های این قله، دشت‌های وسیع با درختان بلند، قدیمی و محکم منتظر شما هستند. درفک در واقع یک کوه آتشفشانی کهن است که در حال حاضر بی‌ضرر و غیر فعال است.

درفک که از بکرترین مناطق شمال است یکی از مکان‌های محبوب و مناسب برای آفرود سوارها و همینطور کشاورزانی که از روستاها و جنگل‌ها برای مراقبت از حیوانات خود به اینجا می‌آیند، است. جالب است بدانید که خانه‌هایی چوبی در شیب آتشفشان برای اقامت فصلی مردم محلی ساخته شده است.

درفک

جواهر دشت

همانطور که می‌دانید، استان مازندران دارای زیباترین روستاهای کشور است. یکی از آنها روستایی به نام جواهر دشت یا به گفته مردم محلی روستا، جوردشت است که در ارتفاع ۲۰۰۰ متری سطح دریا قرار دارد. اهالی جواهر دشت، بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند و اکثراً به شغل دامداری مشغول هستند. البته ناگفته نماند، ساکنان جوردشت تنها در فصل بهار و تابستان می‌توانند به اینجا بیایند چون در این دو فصل، علوفه مناسب دام‌هایشان رشد می‌کند و مسیرهای دسترسی به روستا در فصل زمستان به دلیل بارف سنگین برف، بسته می‌شود.

کسانی که قصد دارند از رودسر به سمت این روستای خوش آب و هوا که یکی از بکرترین مناطق شمال است حرکت کنند، باید ابتدا خود را به منطقه کلاچای برسانند، سپس در مسیر دسترسی به جواهر دشت که ۳۵ کیلومتری می‌شود، حرکت کنند. برای اجاره سوئیت در مازندران روی لینک کلیک کنید.

آبشار میلاش

آبشار سحر انگیز میلاش در منطقه‌ای به دور از هیاهوی شهر، در میان جنگل‌های اشکلورات پدید آمده است. این آبشار مرتفع و چهار فصل از برترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان محسوب می‌شود و ویژگی‌هایی چون محیط همیشه مرطوب و طراوت بخش دارد. این طراوت اصولاً به واسطه آبی که آبشار به اطراف خود پرتاب می‌کند، رخ می‌دهد.

مسیر دسترسی به آبشار میلاش شاید قدری دشوار باشد اما به قدری باصفا و سرسبز است که هرگز از حضورتان در این مسیر پشیمان نخواهید شد. برای دسترسی به این آبشار مرتفع و خیره کننده باید وارد جاده‌ای به نام زیاز شوید و همین جاده را تا خود روستای میلاش ادامه دهید. آبشار حدود نیم ساعت از روستا دورتر است.

میلاش

سلانسر

منطقه بکر و کوهستانی سلانسر، یکی دیگر از بکرترین مناطق شمال کشورمان است. اگر فکر می‌کنید به جایی نیاز دارید که آرامش در آن حاکم باشد، می‌توانید روی سلانسر حساب کنید. این منطقه از شهر خیلی فاصله دارد و غیر از صدای پرندگان، هوای خنک و زیبایی‌ها چیزی در آن پیدا نمی‌شود. این کوهستان کمی بالاتر از روستای دارستان قرار دارد.

آبشار ویسادار

آب و هوا و زیبایی روستاهای شمال ایران با تمام روستاهای مناطق دیگر کشور متفاوت است. اگر از زندگی روزمره در شهرهای بزرگ خسته شده‌اید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کوله پشتی خود را بردارید و چند روز را صرف بازدید از یکی از دیدنی‌ترین مناطق مناطق شمالی کشور کنید. استان گیلان همیشه مانند نگین سبز زیبا در ایران می‌درخشد و در چهار فصل سال، طبیعت جادویی و بکر خود را ارائه می‌دهد.

این مطلب را هم بخوانید
مکان های تاریخی ایران

این آبشار که از ارتفاع ۱۵ متری به زمین می‌کوبد، سومین آبشار مرتفع و یکی از بهترین جاهای گیلان است. این آبشار در دل جنگل‌های عظیم در ۱۶ کیلومتری رضوانشهر قرار دارد و به عنوان یکی از بکرترین مناطق شمال شناخته می‌شود. برای رسیدن به آن، پس از رسیدن به پره سر، می‌توانید به روستای سکاره بروید و پس از آن به روستای ابویار که بسیار نزدیک به آبشار است بروید.

ویسادار به معنی سایه بید است. این آبشار در رودخانه لمیر در کنار جاده‌ای جنگلی منتهی به روستای لمیر واقع است و زیبایی آن را می‌توان از بالای یک پل فلزی مشاهده کرد. صدای آب که از ارتفاع ۲۰ متری روی سنگ‌ها می‌کوبد صحنه زیبایی را ایجاد کرده است. مسیر آبشار ویسادار پر از درختان بید زیبا و بلند است که نشان می‌دهد چرا این آبشار ویسادار نامیده شده است.

آبشار ویسادار

دریاچه ولشت

دریاچه شگفت انگیز ولشت با عمق ۷ تا ۲۸ متر و ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریای خزر در حدود ۳۰ کیلومتری شمال شرقی کلاردشت در استان مازندران واقع شده است. دسترسی به این دریاچه از شمال شرقی کلاردشت است. راه دیگری نیز از غرب جاده چالوس و مرزن آباد وجود دارد.

ولشت دارای ۲ میلیون متر مربع آب در مساحت ۲۴ هکتار است و از تعدادی چشمه در بستر آن تغذیه می‌شود. این دریاچه یکی از بکرترین مناطق شمال است و مجاورت آن با تهران، باعث شده تا به مکانی مناسب برای تعطیلات آخر هفته ساکنین تهران تبدیل شود. گردشگرانی که از تهران به شمال سفر می‌کنند باید مسافت ۱۷۵ کیلومتری را برای رسیدن به دریاچه طی کنند.

جاده دیدنی چالوس، که خود یکی از جذاب‌ترین جاده‌های جهان است و به دریاچه ولشت منتهی می‌شود، در طول تابستان شلوغ است، زیرا مسافران از سراسر کشور تعطیلات تابستانی را فرصتی مناسب برای استقبال از طبیعت می‌دانند. محیط آرام دریاچه ولشت به گردشگران کمک می‌کند تا آرام شوند و ترافیک و آلودگی شهرهای بزرگ را فراموش کنند. مسافران دریاچه ولشت معمولاً چادرهای خود را برپا می‌کنند و شبی را در نزدیکی آن می‌گذرانند.

جنگل المیستان

الیمستان مقصدی عالی برای دوستداران ماجراجویی است. تماشای درختان بلند جنگل و شنیدن صدای دوست داشتنی پرندگان آن می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی برایتان باشد. الیمستان نام روستا و جنگلی در حومه آن در نزدیکی آمل در استان مازندران است. این یکی از بکرترین مناطق شمال است و طبیعت آن در تابستان، به مقصد مناسب برای گردشگران خارجی و همچنین افراد محلی تبدیل می‌شود.

اگر اهل کوهنوردی هستید، قله پوشیده از برف الیمستان و مناظر فوق‌العاده آن انتخاب خوبی برای شماست. بهتر است کوهنوردی را در تابستان و بهار که هوا دلپذیر است در نظر بگیرید. این قله از سطح دریا حدود ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد. فعالیت دیگری که می‌توانید در اینجا انجام دهید دوچرخه سواری است. فقط به یاد داشته باشید، دوچرخه اجاره‌ای در آنجا وجود ندارد و باید دوچرخه خود را با خود بیاورید.

بکرترین مناطق شمال

توسکستان از جاهای دیدنی استان گلستان

توسکستان که در ۱۸ کیلومتری جنوب شرق گرگان قرار دارد، نام یکی از خوش آب و هواترین روستاهای ایران در استان گلستان است. مناظر این روستا از کم‌نظیرترین مناظر طبیعت شمال ایران هستند و در فصل پاییز با رنگ‌های زرد و قرمز، هوش از سر هر اهل ذوق و هنری می‌برند.برای اجاره سوئیت در گرگان روی لینک کلیک کنید.

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا درمورد بکرترین مناطق شمال ایران صحبت کردیم و تا جای ممکن، هر مکان را با ذکر خصوصیات و تصاویر معرفی کردیم. برخی از آنها در استان گیلان، برخی مازندران و برخی دیگر در استان زیبای گلستان قرار داشتند. می‌خواهیم این را به شما بگوییم که خطه سرسبز شمال ایران، سراسر زیبایی و شگفتی است. بنابراین قصد دارید به هر سمت آن سفر کنید، سفری شگفت انگیز انتظارتان را می‌کشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا