دیدنی های بندرعباس

۰ تا ۱۰۰ بندرعباس | همه آنچه پیش از سفر باید بدانید+اقامتگاه

بندرعباس به واسطه ی همجواری با دریای خلیج فارس، طرفداران زیادی از اقصی نقاط کشور دارد. هم چنین مراکز خرید این بندر بزرگ، معروف هستند که توجه مسافران زیادی را به خود جلب کرده است. در این مطلب، قصد داریم همه ی آنچه که درباره ی بندرعباس به آن نیاز دارید را معرفی کنیم. با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا همراه باشید.

تاریخچه بندرعباس

مورخ سرشناس یونانی در زمان فرمانروایی داریوش هخامنشی به نام هرودوت، درباره ی تاریخچه بندرعباس، گزارشی داده است. در این گزارش آمده است که سلیاکوس که فرمانده ای یونانی بوده است به فرمان شاه برای ایجاد ارتباط دریایی با بنادری که از اهمیت زیادی برخوردار هستند نظیر چین، هند و لیبی با کشتی از بندری در هرمزگان و شمال تنگه هرمز به سمت اقیانوس هند و دریای سرخ رفت. البته مشخص نیست که چه زمانی استان هرمزگان تبدیل به مرکز تجارت دریایی شده است. به دلیل قرار گیری بندر عباس در نزدیکی خلیج فارس، این منطقه همیشه در مسیر رفت و آمد تاجران و بازرگانان قرار داشته است.

در گزارش مورخ دیگری به نام لوسیوس فلاویوس آمده است که فرمانده نیروی دریایی اسکندر که الکساندر نئارخوس نام داشته است از هند به ایران لشکر کشی کرد و حمله ور شد. در این گزارش، گفته شده که اولین منطقه ای که در خلیج فارس، ناوگان نظامی به آن برخورد کرده بوده، هرمز بوده است. مطالعات نشان داده که هرمز، منطقه ای در مسیر بندرعباس و میناب امروزی قرار گرفته بود.

پرتغالی ها در قرن شانزدهم میلادی، بندرعباس را بخاطر موقعیت جغرافیایی مناسبی که داشت، برای بارگیری اجناس خود انتخاب کردند. موقعیت جغرافیایی بندر عباس، موجب پیشرفت این شهر شد و عنوان مهم ترین بندر تجاری ایران را از آن خود کرد.

معرفی بندر عباس

بندرعباس، مرکز استان هرمزگان در جنوب ایران واقع شده است.

جمعیت

جمعیت مردم بندر عباس، طبق آخرین سرشماری صورت گرفته شده  در سال ۱۳۹۵، ۵۴۳.۲۱۸ نفر می باشد.

زبان

مردم بندرعباس به زبان فارسی و گویش بندری با یکدیگر صحبت می کنند.

دین

اکثر مردم بندر عباس، مسلمان و اهل نشیع و تسنن هستند.

اطلاعات بیشتر: بهترین سوئیت آپارتمان های بندر عباس

اقتصاد

موقعیت جغرافیایی بندر عباس بسیار عالی می باشد و دو بندر شهید رجایی و شهید با هنر که در آن واقع شده اند به منطقه ویژه اقتصادی معادن، فلزات، کشتی سازی و صادرات و واردات کالا تبدیل شده است. علاوه بر این ها، ماهی گیری و کشاورزی، تجارت و تولید صنایع دستی نیز در اقتصاد مردم این بندر تاثیرگذار است.

آب و هوا

اب و هوای بندرعباس، گرم و مرطوب است.

دلایل سفر به بندر عباس

از آنجا که بندرعباس، بزرگترین بندر ایران است و همجوار با خلیج فارس می باشد؛ هرساله میزبان مسافران و گردشگران زیادی است. هم چنین یکی از شهرهای ایران با مراکز خرید لوکس می باشد که توجه همگان را به خود جلب نموده است. هم چنین این بندر بزرگ دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی نیز است.

این مطلب را هم بخوانید
کوشکنار سواحل خلیج فارس ؛ الماس کمتر شناخته شده هرمزگان

نمایی از جاهای دیدنی بندرعباس

بهترین زمان سفر به بندر عباس

اوابل بهار در بندرعباس، هوا بسیار خوب است، اما هر چه به تابستان نزدیک می شویم، هوا گرم تر می شود. تابستان های بندرعباس، بسیار گرم و شرجی است به طوری که هر کسی تحمل گرمای آن را ندارد. اوایل پاییز در بندرعباس، هوا هنوز مقداری گرم است اما هر چه می گذرد، خنک‌تر و بهتر می شود. زمستان های بندرعباس، بسیار خوش آب و هواست. بنابراین بهترین زمان سفر به بندرعباس، اواخر پاییز تا اوایل بهار می باشد.

جاذبه های گردشگری بندرعباس

معبد هندوها

معبد هندوها که به پرستشگاه بتگوران نیز معروف می باشد، یکی از جاذبه های تاریخی شهر بندرعباس است.

این بنا در سال ۱۲۱۰، هنگامی که  محمد حسن خان سعد الملک، حکومت می کرد، توسط تاجران هندی ساخته شد.

معبد هندوها یکی از جاذبه های گردشگری بندرعباس

چشمه آبگرم گنو

چشمه آبگرم گنو در فاصله ی ۳۴ کیلومتری بندرعباس در کوه گنو و اقع شده  است. فضای اطراف این چشمه بسیار دیدنی و محلی برای تفریح بومیان و مسافران بتدر عباس است.

حمام گله‌داری

حمام گله داری، تنها حمام تاریخی در بندر عباس می باشد که قدمت آن به دوران قاجاریه باز می گردد.  در نزدیکی آن، آثاری نظیر ردپای سنگ‌های دریایی، سنگ‌های اسفنجی، گچ دست کوب و ساروج محلی به جشم می خورد که البته بیشتر آن ها در اثر گذر زمان بخاطر وجود رطوبت در آن منطقه از بین رفته است.

حمام گله داری از جاهای دیدنی بندرعباس

 مطالعه کنید: سفر به بندرعباس از ۰ تا ۱۰۰ معرفی بزرگترین شهر جنوبی ایران

 موزه آب و موزه مردم‌ شناسی خلیج فارس

موزه خلیج فارس در سه طبقه بنا شده است. طبقه اول این موزه دارای فضایی شامل کتابخانه تخصصی و نمایشگاه می باشد. طبقه دوم آن نیز به مربوط به مردم شناسی است  و شامل گالری بازار سنتی، آزاد‌سازی قلعه هرمز، صید و صیادی می باشد. طبقه سوم آن مربوط به باستان شناسی است.

عمارت کلاه ‌فرنگی

قدمت عمارت کلاه فرنگی موجود در بندر عباس به دوران صفویه باز می گردد. بنای این عمارت از سبک معماری اروپایی گرفته شده است و به همین دلیل به این نام معروف می باشد.

برکه ‌های باران

برکه های باران در گذشته از منابع ذخیره آب شیرین بوده است. این برکه ها شامل شش برکه هستند که قدمت آن ها به دوران صفویه بر می گردد. امروزه این برکه ها، تغییر کاربری داده اند و به موزه آب و آمفی تئاتر تبدیل شده اند.

غار خرسین

غار خرسین که در فاصله ی ۸۰ کیلومتری از مرکز استان واقع شده است، یکی از جاذبه های گردشگری بندر عباس می باشد. این کوه از سنگ های نمکی و ناپایدار تشکیل شده است.

نمایی از غار خرسین در بندرعباس
غار خرسین بندرعباس

تفریحات بندر عباس

تفریح در بندر عباس شامل تفریحات آبی و پاساژگردی و خرید می باشد.

خرید

مراکز خرید بندر عباس شامل انواع پوشاک مردانه، زنانه و  بچه گانه، کیف و کفش، زیورآلات و … با قیمت های مناسب می باشد. به غیر از مجتمع های تجاری که در این بندر وجود دارد، بازارهای محلی موجود در بندرعباس نیز برای خرید سوغاتی بسیار مناسب است و از قدم زدن در این بازارها می توانید لذت ببرید.

تفریحات آبی و ساحلی

تفریحات آبی و ساحلی بندرعباس شامل موتور چهارچرخ، شترسواری، بیگ بال و … می باشد. هم چنین از آنجایی که بندر عباس در نزدیکی جزیره ی قشم واقع شده است، می توانید طی یک سفر دریایی با کشتی به قشم بروید.

غذاهای محلی بندرعباس

برخی از غذاهای محلی بندرعباس عبارتند از:

مهیاوه

مهیاوه غذای محلی بندر عباس می باشد که معمولا آن را با برنج و نان سرو می کنند. مهیاوه از ماهی موتو و ساردین تهیه می شود.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای جامع سفر به جزیره هرمز + اقامتگاه ارزان

برنج دیشو

اگر علاقه مند به غذاهایی با طم شیرین هستید حتما طعم برنج دیشو را بچشید. این برنج با خرما و شیره ی خرما تهیه می شود. لازم به ذکر ایت که این پلوی شیرین را با ماهی سرو می کنند.

مطالعه کنید: جاهای دیدنی بندرعباس

بلالیت

بلالیت از غذاهای محلی و پرطرفدار در بندرعباس می باشد. از بلالیت به عنوان میان وعده و یا صبحانه استفاده می شود. این خوراکی از ترکیب ماکارونی، شکر، شیره انگور و گلاب و روغن و هل درست می شود.

نمایی از بلالیت به عنوان یکی از غذاهای محلی بندرعباس

عنکاس

عنکاس که به ماهی کباب نیز معروف است با شیره خرما، پیاز، سیب‌زمینی خلالی و فلفل سبز تهیه می شود.

موفلک

موفلک غذای محلی بندر عباس از ترکیب گندم پرک شده و بو‌داده، پیاز، ماهی و تخم گشنیز درست می شود.

سوغات و صنایع دستی بندر عباس

خرما

در بندر عباس به دلیل آب و هوای گرمی که دارد، خرما به وفور دیده می شود و یکی از سوغاتی های مقوی این شهر به شمار می رود. جالب است بدانید سالانه حدود بیست درصد از خرمای هرمزگان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه، اروپا و آمریکا صادر می شود.

مرکبات

مرکباتی نظیر نارنگی، پرتقال، لیمو لیسبون، لیمو شیرین، نارنج، گریپ فروت و لیموترش در استان هرمزگان کشت می شود که از سوغاتی های این استان به شمار می روند.

چنته

چنته که از صنایع دستی بندرعباس به شمار می رود با صدف هایی دریایی و منگوله های رنگی تزئین می شود. چنته در اشکال هندسی متنوعی وجود دارد. جالب است بدانید از چنته برای تزئین کپر استفاده می شود.

صنایع دریایی

صنایع دریایی بندرعباس شامل وسایل تزئینی می باشد.

گلابتون دوزی

گلابتون در قدیم نوعی زردوزی بوده است. این هنر زیبا از صنایع دستی استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان می باشد. البته لازم به ذکر است که شیوه ی انجام آن با گذشته تغییراتی کرده است و دیگر مانند قدیم با نخ های نازک که از جنس طلا هستند، بافته نمی شود.

گلابتون دوزی از صنایع دستی بندرعباس

بادله دوزی

بادله دوزی نوعی گلدوزی های رنگی می باشد که معمولا در پایین شلوار بانوان طراحی می شود. برای بادله دوزی از نخ های ابریشمی استفاده می شود.

اقامت در بندرعباس

حال که همه ی اطلاعات درباره ی بندرعباس را مطالعه کردید، اگر قصد سفر به بندرعباس را دارید و به دنبال سوئیت، ویلا و یا اقامت گاه های بوم گردی در این شهر هستید روی کمک سپنجا حساب کرده و به صفحه ی رزرو سوئیت در بندرعباس مراجعه کنید. در این صفحه می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن، مطابق آنچه برای مکان اقامتی خود در نظر دارید نسبت به رزرو آن اقدام نمایید.

نمایی از شهر بندرعباس از بالا

سخن آخر

به عنوان سخن آخر، امیدواریم تمام اطلاعاتی که برای شناخت بندرعباس به آن احتیاج داشته اید را در اختیارتان قرار داده باشیم.

شما تجربه ای از سفر به بندرعباس دارید؟ خاطره ای از سفر به بندرعباس و بازدید از جاذبه های گردشگری و تاریخی آن دارید؟ آیا خاطره ای از پاساژگردی در بندرعباس دارید؟ آیا سفر به بندرعباس را به نزدیکان خود پیشنهاد می دهید؟

اگر پاسختان به سوال های بالا مثبت است لطفا تجربه ی خود را از سفر به بندرعباس در بخش نظرات با ما و خوانندگان مجله گردشگری سپنجا به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا