جاهای دیدنی ایران

معرفی بهترین جاهای فیروزکوه

مهم‌ترین کاری که در هر مقصد انجام می‌شود، کشف و دیدن جاذبه‌های تفریحی است. برای همین ما قصد داریم بهترین جاهای فیروزکوه را برای طرفداران آن معرفی کنیم. آب و هوای ایران به سه نوع کویری و نیمه بیابانی، کوهستانی و خزری تقسیم می‌شود. هوای فیروزکوه کوهستانی است. از این رو فیروز کوه یکی از سردترین نقاط ایران به حساب می‌آید.

در ضمن شهرستان فیروزکوه در فاصله ۱۴۳ کیلومتری تهران قرار گرفته است و بیشتر تهرانی ها در زمان سفر به مازندران به این شهرستان سری می زنند. جاده فیروزکوه به سمت قائم شهر بیشتر از خود این شهرستان شناخته شده است. همچنین شهرستان فیروزکوه به دلیل خوش آب و هوا بودن در فصل تابستان مسافران زیادی را از تهران و دیگر شهرها به خود جذب می‌کند. آب و هوای این شهرستان به دلیل نزدیکی به کوه دماوند در زمستان بسیار سرد بوده و به منفی ده درجه زیر صفر نیز می رسد. اما در تابستان دمای آن از ۳۴ درجه سانتی گراد بالاتر نمی‌رود. به همین دلیل می‌توانید در این شهر یک روز هیجان انگیز و دلچسب در تابستان داشته باشید. اما چرا هرساله در فصول مختلف سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند؟

خب، دلیلش این است که آب و هوای فیروز کوه در شمال و جنوب متفاوت است و اختلاف دما قابل توجهی وجود دارد. همچنین طبیعت و زیبایی بکر فیروز کوه هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. فیروزکوه دارای چیزهای زیادی است که هرکدام به اندازه کافی برای جلب بازدیدکنندگان جالب هستند. بنابراین اگر عجله‌ای ندارید، وقت بگذارید و آنچه را که ارائه می‌دهد کشف کنید. برای اجاره سوئیت در فیروزکوه روی لینک کلیک کنید. در این مقاله جاهای دیدنی فیروزکوه را معرفی می‌کنیم. همراه سپنجا باشید.

موقعیت جغرافیایی فیروز کوه

فیروزکوه در شمال شرقی استان تهران قرار گرفته است. این شهرستان در منطقه کوهستانی واقع شده و از سمت شمال و شرق با استان مازندران هم مرز است. ناحیه جنوبی آن با سمنان هم مرز بوده و از غرب نیز با شهرستان دماوند همسایه است.

آب و هوای فیروزکوه

همان طور که گفتیم فیروزکوه یک شهرستان کوهستانی است که زمستان های بسیار سرد و پر بارشی دارد. در تابستان نیز آب و هوای آن معتدل و خنک است. این شهرستان حدود ۲۲۶۱ کیلومتر وسعت داشته و حدود ۱۲ درصد کل مساحت استان تهران را داراست. این شهرستان جهت برگزاری مسابقات اسکی و ورزش‌های زمستانی مناسب است زیرا ارتفاعات متعددی داشته و بارش‌های سنگین برف در آن رخ می‌دهد. به همین دلیل ورزشکاران زیادی در زمستان به فیروزکوه و ارتفاعات آن می‌روند.

پوشش گیاهی فیروزکوه

پوشش گیاهی این شهرستان نیز وسیع و متنوع است. مراتع سرسبز، باغ های پرباز و … در فیروزکوه وجود دارد که در آن می‌توانید گیاهان و درختانی مانند پسته، بادام وحشی، ارس، زرشک، کاکوتی، بید و … را مشاهده کنید. محصولات کشاورزی فیروزکوه نیز بیشتر سیب زمینی، گندم، جو، گردو، آلبالو، سیب و … است. باغ ها و درختان این شهرستان در کنار تأمین نیازهای اهالی آن، به شهرهای دیگر نیز صادر می‌شوند.

پوشش جانوری فیروزکوه

این شهرستان به دلیل آب و هوای خاص و کوهستانی و همچنین به دلیل طبیعت بکر یکی از زیستگاه های مهم جانوران در تهران محسوب می‌شود. در شهرستان فیروزکوه یک منطقه حفاظت شده وجود دارد که پناهگاه گونه های جانوری خاصی است. ناحیه شکار ممنوع «کاوه‌ده» در رأس این مناطق قرار داشته و مساحتی بیشتر از ۱۷۴ هزار هکتار را برگرفته است. در این ناحیه حیواناتی مانند قوچ و بز‌، کل و میش‌، آهو و گراز‌، پلنگ‌، روباه‌، خرگوش‌، خرس و بسیاری از پرندگان مختلف زندگی می‌کنند.

معرفی بهترین جاهای فیروز کوه

بیشتر ایرانی‌ها علاقه خاصی به طبیعت زیبای شمال دارند و در هر فرصتی سعی می‌کنند به یکی از جاده‌ها و شهرهای زیبا و جذاب شمال سفر کنند و یک طبیعت گردی بی نظیر و شگفت انگیز در خطه شمال داشته باشند. جاده فیروزکوه به قائم شهر حدود ۲۴۷ کیلومتر ادامه داشته و انتهای آن به دریای زیبای خزر می‌رسد. در طی پیمودن این جاده می‌توانید از منظرهای زیبا و بی نظیری که مانند یک تابلوی نقاشی هستند، لذت ببرید. در طی مسیر آبشار، جنگل، کوه و دره های بیشماری وجود دارد که گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. در ادامه برخی از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعت گردی شهرستان فیروزکوه را معرفی می‌کنیم.

تنگه واشی

تنگه واشی جاییست که شاید وقتی در مورد بهترین جاهای فیروزکوه صحبت می‌شود، اولین باشد. قدم زدن در کنار رودخانه‌ای پرپیچ و خم که توسط کوهی باصلابت محاصره شده است، تجربه‌ای شاد و مهیج است. در اینجا می‌توانید یکی از کتیبه‌های سه گانه قاجار را مشاهده کنید. مسیر دسترسی به تنگه واشی بسیار تحسین برانگیز است. این مسیر مملوء از مزارع سرسبز گندم، باغ‌ها و نهرهای کریستالی است که طبیعت گردان را مجذوب خود می‌کند!

رودخانه‌ای که از این منطقه عبور می‌کند از کوه ساواشی سرچشمه می‌گیرد. عبور از این رودخانه که در دره‌ای سنگی قرار دارد یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های سفر به تنگه واشی است. هنگامی که از ماشین پیاده می‌شوید، به سمت اولین دره حرکت می‌کنید، گذرگاهی به طول ۲۵۰ متر درست در دل کوه که دارای رودخانه‌ای تا زانو است. نور خورشید که با صخره‌ها محافظت می‌شود، سطح زمین را لمس نمی‌کند، بنابراین آب و هوا سرد است و گاهی حتی یخ زده! در حالی که در همان زمان دمای شهر به ۴۱ درجه می‌رسد.

با عبور از اولین دره، جلگه‌ای شگفت انگیز پیش روی شماست. دشت ساواشی، مملو از گل و گیاه، به شما این امکان را می‌دهد تا خود را با نور مستقیم خورشید گرم کرده و از مناظر لذت ببرید. پس از قدم زدن در این دشت به طول ۱۷۰۰ متر، به تنگه سا، دره دوم می‌رسید. در ادامه بیشتر در مورد این منطقه از بهترین جاهای فیروزکوه حرف می‌زنیم.

سا، دره‌ای به طول ۸۰۰ متر است که به آبشاری باشکوه منتهی می‌شود. این آبشار برای بسیاری از مسافران پایان ماجراجویی است، اما برخی ریسک می‌کنند و زیر آبهای در حال سقوط آن قدم می‌زنند یا شنا می‌کنند. همچنین از حوضچه آن می‌گذرند تا پشت این آبشار ۱۵ متری را ببینند. فاصله تنگه واشی با تهران تقریباً ۱۳۰ کیلومتر است.  به همین دلیل مقصدی مناسب برای تعطیلات آخر هفته و سفرهای یک روزه است.

مطالعه کنید: تنگه واشی ، سفر به محبوب ترین تور اطراف تهران !

تنگه واشی

چشمه آب معدنی خمده

چشمه آب معدنی خمده یکی دیگر از بهترین مکان‌هایی است که در سفر به فیروزکوه، نباید از دست بدهید. در ۵ کیلومتری جاده فیروزکوه-زرین دشت، چشمه‌ خمده برای آن دسته از گردشگرانی که به دنبال مکان‌های مرطوب و خنک هستند، وجود دارد. غواصی و شنا در این چشمه بسیار سرگرم کننده ونشاط آور است. به غیر از لذت حمام کردن، چشمه از ویژگی‌های درمانی است که درد مفاصل و ناراحتی کلیه و همچنین بیماری‌های پوستی را تسکین می‌دهد، برخوردار است.

چشمه خمده

روستای لزور

روستایی به نام لزور؛ به عنوان یکی از بهترین جاهای فیروزکوه شناخته می‌شود. این روستا در ۴۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه واقع شده است و قرار است با طبیعت و زیبایی‌های دست نخورده خود، شما را هم شگفت زده کند! رودخانه‌ی این روستا حتی در تابستان فراوان است و این بدان معناست که این منطقه مملو از باغات و علفزارهای فراوان است. لزور نه تنهایک مکان دلپذیر برای کوهنوردان است بلکه یک مکان فوق‌العاده برای پیک نیک‌های خانوادگی در طبیعت است. بدون شک شما چشم اندازهای زیبای اطراف لزور را ستایش خواهید کرد. غذاهای کبابی مثل ماهی قزل آلا را در اینجا از دست ندهید. ماهی قزل آلا در مزارع پرورش ماهی خود روستا، پرورش می یابند.

میشینه مرگ

میشینه مرگ، که برخی آن را به مناطق بکر و دست نخورده چهارمحال وبختیاری تشبیه می‌کنند، یکی دیگر از بهترین جاهای فیروزکوه در روستای لزور است. اگر در انتظار کاوش این منطقه هستید، باید بدانید که این مکان برای جویندگان و ماجراجویان کمی خطرناک است. اگر قصد پیاده روی دارید، از پیاده روی خود در اینجا لذت خواهید برد. اما مراقب باشید زیرا مسیر رسیدن به قله بسیار خطرناک است. همچنین گفته می‌شود آبهای اینجا سمی هستند و پرندگان زیادی پس از نوشیدن آن جان خود را از دست داده‌اند!

این مطلب را هم بخوانید
همه چیز درموردسفر مارکوپولو به ایران

فیروزکوه

غار رود افشان

غار رود افشان در روستای رود افشان از توابع شهرستان دماوند واقع شده است. از آنجا که این غار در شصت کیلومتری جنوب فیروزکوه واقع شده است، در فهرست جاذبه‌های گردشگری فیروزکوه قرار دارد. درون غار با نوعی رسوبات استوانه‌ای که از بدنه و سقف آویزان شده‌اند پوشانده شده است. رسیدن به ورودی غار تقریباً یک ساعت طول می‌کشد. این غار دارای یک ورودی بزرگ با ۴۰ متر عرض و ۱۲ متر ارتفاع و چندین تالار وسیع است. این غار از بهترین جاهای فیروزکوه است و نباید فرصت دیدن آن را از دست بدهید.

با عبور از ورودی اول از سطوح شیب دار و مسیر ناهموار، ورودی دوم نمایان می‌شود. بقایای اسکلت و سفال در سالن اول این واقعیت را ثابت می‌کند که انسان‌های باستانی در گذشته در آنجا زندگی می‌کرده‌اند. این تالار فاقد تزئینات سنگ آهک است. تالار دوم با ۸ متر فاصله از سالن اول دارای تاقدیس(قوسی شکل) با ابعاد ۵۰ تا ۶۰ متر است. بین دیوارهای این تالار فاصله زیادی وجود دارد و این تالار فاقد تزئینات سنگ آهک نیز است.

تعداد زیادی استالاگمیت(رسوبات استوانه‌ای) در سالن سوم از سقف غار آویزان است. در انتهای سالن سوم راهرویی وجود دارد که در آن می‌توانید استالاگمیت بسیار بزرگی را مشاهده کنید. هنگام بازدید از این غار فراموش نکنید که خود را به کفش مناسب، کوله پشتی و وسایل کافی برای غارنوردی مجهز کنید.

غار رود افشان

روستای سله بن و دریاچه سد نمرود

به تازگی روی رودخانه‌ای به نام حبله رود سدی احداث شده است که قرار است آب شرب و کشاورزی دشت گرمسار و نواحی اطراف آن را تامین کند. این سد در  نواحی غربی فیروزکوه قرار دارد. بد نیست بدانید حتی کاربری مدیریت سیلاب و تامین ایمنی فیروزکوه و آبادی‌های اطراف آن نیز به عهده همین سد قرار دارد. اما آنچه که به عنوان یکی از بهترین جاهای فیروزکوه شناخته می‌شود نه خود سد، بلکه دریاچه‌ای است که در بالادست آن ایجاد شده و به قدری جذاب و زیباست که در فصول مختلف بازدید کننده دارد.

طبیعتی که دریاچه در دامن آن نهفته است، جان می‌دهد برای کمپ و گذراندن یک روز در دل طبیعت. در نزدیکی همین سد روستایی به نام سله بن قرار دارد که سرسبزی و طراوت منحصربه فردی دارد. برای دسترسی به سله بن کافیست به جاده لاسم وارد شده و در دوراهی اول، سمت چپ را امتداد دهید. در کمتر از نیم ساعت به این روستای زیبا خواهید رسید. ضمناً در دوکیلومتری جنوب این روستا، دریاچه فوق‌العاده زیبای نمرد قرار دارد که جان می‌دهد برای طبیعت گردی، پیاده روی و تفریحات مختلف.

بهترین جاهای فیروز کوه

غار بورنیک و روستای هرانده

از غار بورنیک نیز میتوان به عنوان یکی دیگر از بهترین جاهای فیروزکوه نام برد. این غار کمی بالاتر از غار بزرگ رودافشان در روستایی به نام هرانده به زیبایی واقع شده است. روستای هرانده  با کوچه‌باغ‌های بی‌نظیر و به دلیل قرارگیری در دره‌ای خوش آب و هوا، خود از بکرترین نقاط دیدنی فیروزکوه است و حال و هوای منحصربه‌فردی در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار می‌دهد.

از وسط روستای هرانده، رودی زیبا و پرآب عبور می‌کند که از بلندی‌های البرز سرچشمه گرفته است. وجود این رود باعث به وجود آمدن طبیعتی بکر، باغداری، دامداری و همینطور پرورش ماهی در روستا شده است. گردشگرانی که فصل تابستان را برای بازدید از روستای هرانده انتخاب می‌کنند، می‌توانند از محصولات لبنی کاملاً ارگانیک، ماهی قزل‌آلا و همینطوری میوه‌های خوشمزه‌ای مانند سیب و زرآلو خریداری کنند.

اگر قرار است تنها از هرانده بازدید کنید تا طبیعت و آرامش آن را در آغوش بکشید، تا همینجا کافیست. اما اگر به ماجراجویی بیشتری نیاز دارید، سری به غار بورنیک در جنوب روستای هرانده بزنید. این غار حدود شش کیلومتر از روستا دور است و روزی زیستگاه انسان‌های اولیه بوده است. غار بورنیک از بهترین جاهای فیروزکوه و زیباترین غارهای کل کشور است . توصیه می‌شود برای بازدید از غار بورنیک حتماً از راهنما کمک بگیرید چون ساختار ویژه درون غار ممکن است شما را به سردرگمی و خطر بیندازد.

مطالعه کنید: سفر یک روزه اطراف تهران

پل ورسک

ورسک نام یکی از برترین پل‌های ایران است. این پل در زمان رضاشاه، توسط آلمانی‌ها قبل از جنگ جهانی دوم، به رهبری مهندس اتریشی به نام والتر اینگر ساخته شد. این پل در منطقه ورسک شهرستان سوادکوه در استان مازندران واقع شده است. در طول جنگ جهانی دوم، آن را پل پیروزی می‌نامیدند. این پل ۱۱۰ متر ارتفاع دارد و طول طاق آن ۶۶ متر است. این پل به شبکه راه آهن ایران در شمال ایران خدمات رسانی می‌کند. این یکی از شاهکارهای مهندس جهان است که تجارب ارزشمند و عجیبی را به چشم دیده است.

جالب است بدانید نام این پل به دلیل معماری و نقشی که در جنگ جهانی دوم داشته است، هم اکنون در کتاب گینس قرار دارد. اگر مبدأتان تهران است، می‌توانید بعد از پشت سر گذاشتن فیروزکوه عازم گردنه گدوک شوید و در مسیر از آبشار زیبای شورآب دیدن کنید و درنهایت برای مشاهده کردن پل زیبای ورسک که به عنوان یکی از بهترین جاهای فیروزکوه و مازندران شناخته می‌شود، ریل‌های قطار را دنبال کنید و با عبور از تونلی که در مقابلتان واقع است، پل را ببینید.

پل ورسک

آرام‌گاه امامزادگان معصوم، سلیمان و بی بی (ع)

در شهرستان فیروزکوه روستایی فوق‌العاده زیبا با مناظر چشم نواز از طبیعت وجود دارد که همه آن را به نام جلیزجند می‌شناسند. اگر گذرتان به فیروزکوه افتاد، حتماً به این روستای زیبا سر بزنید تا علاوه بر گشت و گذار در طبیعت بکر آن، آرام‌گاه سه امام‌زاده معصوم را نیز زیارت کنید. اینها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند و به دلیل معماری ویژه‌‌ای که دارند بسیار بازدید کننده دارند. جالب است بدانید طبیعت پیرامون آن‌ها هم بسیار دیدنی است.

قلعه لاجورد

می‌دانید که کشور عزیزمان در اقصی‌نقاط خود، قلعه‌های باستانی را جای داده است. اتفاقاً این قلعه‌ها از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشورمان هم هستند و در بین علاقه‌مندان به تاریخ بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند. یکی از این قلعه‌ها، قلعه لاجورد است که به عنوان یکی از بهترین جاهای  فیروزکوه شناخته می‌شود. این دژ مستحکم یا قلعه در سال ۱۳۸۰ توانست به فهرست آثار ملی راه پیدا کند. مکانی که قلعه لاجورد در آن واقع شده است در حدود ۱۵ کیلومتر از شهرستان فیروزکوه دور است و قدمتش به دوران پیش از اسلام می‌رسد. این دژ در زمان اوج، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود و تا قرن‌ها مورد استفاده قرار داشت. اگر دوست دارید در سفرتان به فیروزکوه با یک مکان یا بهتر است بگوییم با یک شگفتی برجای مانده از تاریخ ملاقات داشته باشید، از همین قلعه بازدید کنید.

بهترین جاهای فیروز کوه

روستای مزداران

مزداران نام یکی دیگر از زیباترین روستاهای ایران در خطه سرسبز فیروزکوه است. در این روستا می‌توان زیباترین باغ‌های ایران را دید و بهترین طبیعت گردی‌ها را به ویژه در بهار و تابستان تجربه کرد. روستای مزداران تنها به دیدنی‌های طبیعی محدود نیست. این روستا آثار تاریخی مهمی هم در دل خود جای داده است. آثاری که قدمتشان به پیش از اسلام و دوران کهن ایران باستان برمی‌گردد.

این روستا که یکی از بهترین جاهای فیروزکوه است، آثار تاریخی چون امام‌زاده‌های عبدالله و یحیی، برج دیده‌بانی مربوط به قرن ۷، و حمام قدیمی قاجاری، برج سنگی و… دارد. اگر در سفر به فیروزکوه دلتان خواست در جایی خلوت و دنج اقامت کنید، حتماً به مزداران بروید. زیرا جمعیت این روستا به ۵۰۰ نفر هم نمی‌رسد.

چشمه دریابک

چشمه دریابک در مسیر جاده‌ی فیروزکوه قرار گرفته و لازم است برای دسترسی به آن، حدود ۲۰ کیلومتر در خروجی زرین دشت به سمت داخل بروید. سپس به روستایی به نام آتشان می‌رسید. چشمه دریابک دارای آبی زلال و بسیار خنک بوده و به همین دلیل باغ‌های زیادی در این منطقه دیده می‌شود که به سرسبزی بیشتر این منطقه کمک کرده است. منطقه چشمه دریابک تفرج گاهی طبیعی و فوق العاده برای دوست‌داران طبیعت است و جای خوبی برای گذراندن اوقات فراغت به شمار می‌رود. آب این چشمه نیز خواص درمانی داشته و گفته می‌شود این آب می‌تواند برخی از بیماری‌های پوستی را درمان نماید. چشمه دریابک یک انتخاب عالی برای گذراندن یک روز تعطیل تابستانی برای تهرانی‌هاست که فاصله آن نیز نسبت به تهران نسبتاْ کم است. پیشنهاد می‌کنیم حتما از این منطقه جذاب دیدن نمایید.

آبشار شورآب

در ناحیه پل سفید، در محدوده‌ی جاده فیروزکوه و قائم شهر آبشار شورآب قرار گرفته است. در پایین روستای شورآب و در بین یک دره این آبشار قرار گرفته است. این آبشار به دریاچه شورمست در جنوب استان مازندان و به شهرستان سوادکوه می‌ریزد. البته لازم به ذکر است آب این آبشار آشامیدنی نیست زیرا از لایه‌ها و سنگ‌های گوگردی می‌گذرد. البته برخی معتقدند که املاح معدنی که در این آب وجود دارد، خواص درمانی داشته و حتی برخی معتقدند که در طی جنگ جهانی دوم، روس‌ها از آب و گل و لای آن جهت مصارف دارویی و پزشکی استفاده می‌کردند. املاح معدنی موجود در این آبشار مانند آهن و گوگرد، رنگبندی های متنوعی در آن به وجود آورده‌اند که زیبایی خاصی دارد.

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه که نیاز است در مورد قوم کرمانج بدانید!

دریاچه آهنک

دریاچه آهنک در شهرستان فیروزکوه و در منطقه سیمین دشت قرار دارد. این دریاچه از چهار آبگیر طبیعی شکل گرفته است که در منطقه‌های مرتفع سیمین دشت واقع هستند. اطراف این دریاچه پوشیده از نیزارهای زیبایی است. در کف دریاچه آهنک، چشمه‌هایی موجود است که آب آن را تأمین می‌کنند. همچنین برف کوهستان‌های اطراف نیز پس از ذوب شدن درون این دریاچه می‌ریزد. دریاچه آهنک مقصدی عالی برای گذراندن اوقاعت فراغت در کنار خانواده و دوستان است و مهم‌تر از همه در فاصله نسبتا کمی از تهران قرار گرفته است. برای دسترسی به این دریاچه کافیست از جاده‌ی تهران به فیروزکوه به خروجی سیمین دشت که بعد از پمپ بنزین سیدآإاد است بروید.

کاروانسرای گدوک و گردنه گدوک

روستای گدوک یکی از مناطق کوهستانی و قدیمی استان مازندران محسوب می‌شود که حدود ۲۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این روستا آب و هوای خنکی داشته و حتی در فصل بهار نیز می‌توانید ردی از برف را روی کوه‌های آن ببینید. از کنار روستای گدوک، راه آهن سراسری ایران با تونل‌های متعدد عبور می‌کند که سبب ایجاد جلوه‌ای منحصر به فرد در این منطقه شده است. از معروف‌ترین و مشهورترین تونل‌های آن می‌توان تونل گدوک را نام برد که احداث آن به دوران رضا شاه پهلوی برمی‌گردد. با گذر از این تونل طولانی، پل ورسک را که به آن لقب مرتفع‌ترین پل خط راه آهن تهران شمال را داده‌اند، می‌بینید. این پل که پیش‌تر در مورد آن توضیح دادیم از زیباترین معماری‌های جهان به شمار می‌رود.

فیروزکوه

روستای گدوک بیشتر به دلیل آش و دوغ محلی خوشمزه‌اش معروف است که مسافران زیادی طعم دلچسب آن را پسندیده‌اند. روستای گدوک همچنین آب و هوایی کوهستانی با زمستان‌هایی بسیار سرد و سخت دارد. بنابراین اگر در فصل زمستان قصد سفر به این روستا را دارید بهتر است با احتیاط در گردنه‌های آن حرکت کنید. آب و هوای این روستا در فصل تابستان و بهار بسیار دلپذیر و مطبوع بوده و به همین دلیل مسافران زیادی در فصل‌های گرم به آن سفر می‌کنند. البته اگر از افرادی هستید که سفر در سرما را دوست دارید، سفر در زمستان و پاییز با وجود برف سنگین و مه روی کوه‌های گدوک، سبب خلق مناظر زیبایی می‌گردد که مسلما از دیدن آن لذت خواهید برد.

کاروانسرای گدوک نیز از دیگر بناهایی است که در ۲۰ کیلومتری جاده فیروزکوه و سواد کوه واقع شده است. برخی افراد به این کاروانسرا، کاروانسرای شاه عباسی و پناهگاه رضاخانی نیز می گویند. این کاروانسرا دارای اتاق‌های گنبددار و تعدادی اصطبل است  و ۴۰۰ سال قبل تأسیس شده است. در دوران شاه عباس صفوی این کاروانسرا رونق زیادی داشته و در طی تاریخ وقایع زیادی در آن اتفاق افتاده است. البته اکنون این کاروانسرا تبدیل به پارکینگ ماشین آلات سنگین شده است و بسیاری از اتاق‌های آن نیز خراب شده اند.

مطالعه کنید: آشنایی با بهترین منطقه فیروزکوه

قلعه بابا ریش

قدمت این قلعه به دوران خوارزمشاهیان و به قرن ششم هجری بر می‌گردد. این قلعه در ۲۳ کیلومتری جنوب شهر فیروزکوه و در اطراف روستای مرزداران قرار گرفته است. قلعه بابا ریش همچنین بالای صخره‌ای قرار گرفته و به علت کم توجهی به آن، بخشی زیادی از قلعه تخریب گشته است. قلعه بابا ریش به دلیل موقعیت جغرافیایی و نظافی خاصی خود، در فرقه اسماعیلیه اهمیت ویژه‌ای داشته است و در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

فیروزکوه

همه چیز در مورد سفر به فیروزکوه

آسیب‌های زیست محیطی فیروزکوه

همان طور که پیش‌تر گفتیم، فیروزکوه به دلیل آب و هوای کوهستانی خود، یکی از زیستگاه‌های مهم با تنوع جانوری گوناگون است. در تنگه واشی و ناحیه شکار ممنوع کاوده، تراکم جمعیت حیات وحش بسیار زیاد است. به همین دلیل لازم است سازمان محیط زیست برای حفظ حیات وحش در این منطقه تمهیداتی را اندیشه کند. زیرا این منطقه نیز مانند سایر مناطق در خطر شکار غیر مجاز شکارچیان قرار دارد که بی توجهی به این مسأله می‌تواند مشکلات و نتایج اسفباری را به وجود آورد.

فیروزکوه

تاریخ فیروزکوه

قدمت فیروزکوه به قبل از اسلام بر می‌گردد. این شهرستان در طول تاریخ آبادی و رونق زیادی داشته است و آثار به جای مانده از کاروانسرا‌های بی‌شماری که در این شهرستان قرار دارد، نشاندهنده این موضوع است. با حمله مغول‌ها، این کارونسراها به شکل کلی تخریب شده و اطلاعاتی دقیقی از نام این شهرستان در قدیم موجود نیست. در تاریخ طبری نام دیمه روی این شهر  دیده می‌شود. در کتاب «تاریخ الرسل والملوک» محمّد بن جریر طبری هم از این شهر نام برده شده است.

مشاهیر فیروزکوه

در شهرستان فیروزکوه شاعران برجسته‌ای مانند عبدالحسین اورنگ و استاد امیری فیروزکوهی می‌زیسته‌اند. نویسندگان مشهوری مانند علامه خضر حبله رودی و محمد حبله رودی نیز از دیگر مشاهیر فیروزکوه هستند.

اساتید بزرگی چون عبدالحسین اورنگ و استاد امیری فیروزکوهی از شاعران برجسته‌ی این شهرستان به شمار ‌می‌روند‌. و همچنین نویسندگان معروفی مانند علّامه خضر حبله‌رودی و محمّد حبله‌رودی از مشاهیر بنام این شهرستان‌اند.

فرهنگ مردم فیروزکوه

زبان

زبان و گویش مردم فیروزکوه فارسی است اما زبان طبرستان یا مازنی نیز که از زبان‌های اصیل ایرانی است در برخی از مناطق این شهرستان رواج دارد. اقوام مختلفی که در این منطقه ساکن شده‌اند نیز سبب رواح زبان‌های کردی، لری و ترکی شده اند.

غذا

معروف‌ترین و مشهورترین غذای فیروزکوه، ته چین فیروزکوهی است. در این تهیه این ته چین محلی از مواد اولیه‌ای مانند گوشت گوسفند، برنج، چغندر، هویچ، قیسی زردآلو، پیاز و ادویه جات استفاده می‌شود. ته چین فیروزکوهی در کنار خواص بیشمار، بسیار خوش طعم و خوش رنگ و رو است. بنابراین در سفر به فیروزکوه حتما این غذا را امتحان کنید. همچنین می توانید غذاهای متنوع و خوشمزه ای را در رستوران بین راهی کندو در ۱۰ کیلومتری فیروزکوه میل کنید.

اقامت در فیروزکوه

برای اقامت در فیروزکوه چندین راه دارید. می‌توانید اجاره سوئیت در فیروزکوه را از طریق سپنجا انجام دهید و یک سوئیت یا آپارتمان در فیروزکوه اجاره کنید و خودتان آشپزی کنید. یا به مجتمع گردشگری سیمین کنار که در ۱۲۷ کیلومتری جاده تهران فیروزکوه بروید. این مجتمع دارای امکانات رفاعی و تنوع غذایی در کنار طبخ غذاهای محلی است.

صنایع دستی فیروزکوه

یکی از هنرهای بسیار پرطرفدار در بیشتر مناطق ایران گبه بافی است. در مناطق عشاری فیروزکوه نیز می‌توانید گبه بافی را مشاهده کنید. گبه معمولا قالیچه‌هایی با ابعاد ۱۰۰ در ۲۰۰ سانتی متر است که پرز‌های بسیار بلند دارد. این پرزها سبب ایجاد ظاهری زیبا در آن شده اند. همچنین گبه بسیار نرم و لطیف است و در آن نقش خاصی وجود ندارد. در فیروزکوه همچنین می توانید صنایع دستی مانند معرق و منبت کاری را نیز مشاهده کنید.

فیروزکوه

سوغات فیروزکوه

در آخرین بخش نیز به سوغات فیروزکوه می‌پردازیم. این شهرستان به علت سردسیری بودن، به کشت محصولاتی مانند گندم و جو و سیب زمینی بیشتر تمایل دارد. به همین دلیل در فیروزکوه شاهد کشت هکتارها سیب زمینی در زمین های وسیع هستیم. سیب زمینی این شهرستان در کل ایران شهرت داشته و بسیار معروف است و از محصولات صادراتی به شمار می رود. میوه‌هایی مانند گیلاس، زردآلو، سیب، گلابی، فندق و بادام نیز در این شهرستان بسیار با کیفیت بوده و صیفی جاتی مانند گوجه، بادمجان و کدو نیز در این منطقه کشت می‌شوند. از معروف ترین سوغاتی های فیروزکوه نان گلاج است که توسط زنان عشایری پخته می‌شود و بسیار خوشمزه است. این نان در شهرستان فیروزکوه و اطراف آن بسیار محبوب است.

سخن آخر

همانطور که در ابتدای این مقاله از سپنجا هم گفته شد، فیروزکوه در یک منطقه کوهستانی واقع شده است و بسیار هم خوش آب و هوا و تمیز است. این شهرستان که چندان هم از تهران دور نیست، جاهای دیدنی زیادی دارد که نظیرشان را تنها در خود فیروزکوه می‌‎‌توان یافت. بنابراین شما هم اگر تاکنون به این منطقه زیبا نرفته‌اید، همین تعطیلات آخر هفته‌تان را به آن اختصاص دهید. در بالا تا حد ممکن بهترین جاهای این منطقه را معرفی کردیم تا شانس دیدنشان را از دست ندهید. امیدواریم سفر خوبی تجربه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا