دیدنی های شیراز

باغ نظر شیراز یا موزه پارس

شاید شما هم برای اولین بار باشد که اسم باغ نظر شیراز را می‌شنوید، یا شاید از قبل آن را می‌شناسید. در این مقاله قرار است با این جاذبه که به آن موزه پارس هم می‌گویند، بیشتر آشنا شویم. لطفا تا انتها همراه تیم سپنجا باشید.

معمولا افرادی که به شیراز سفر می‌کنند حافظیه، سعدی، ارگ کریمخان و باغ ارم را بیشتر می‌شناسند در حالی که شیراز جاهای دیدنی خیلی بیشتری دارد. در مقاله “۷ مورد از مکان های ناشناخته شیراز، جاهایی که تابحال در مورد آن ها نشنیده اید!” با مکان‌های کمتر شناخته شیراز آشنا خواهید شد.

مقاله “راهنمای جامع سفر به شیراز | دانستنی‌هایی که باید قبل از سفر بدانید!” هم کمک می‌کند برنامه‌ریزی بهتری برای سفرتان داشته باشید.

باغ نظر شیراز

باغ نظر شیراز امروزه با نام موزه پارس شناخته می شود. این باغ موزه، متعلق به دوره زندیه است. کریمخان زند در وسط باغ نظر، عمارتی هشت ضلعی و زیبا معروف به ساختمان کلاه فرنگی، ساخت. هدف از ساخت ساختمان، پذیرایی مناسب و باشکوه از مهمانان و سفیران خارجی بود. این باغ محل دفن کریمخان زند است.

باغ نظر شیراز

معماری باشکوه باغ نظر شیراز

این باغ زیبا با سروهای آزاد، درخت‌های نارنج و بنایی با معماری کاملا ایرانی ساخته شده است. دیوارهای بیرونی با کاشی‌های هفت رنگ و با تصاویر گل و مرغ تزیین شده است. فضای بیرونی عمارت به وسیله چهار پلکان سنگی یکپارچه، حجاری شده که آن را به بنای داخلی مرتبط می‌سازد.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به شیراز | اجاره سوئیت مبله در شیراز

بنای بیرونی با چهار شاه نشین و چهار اتاقک، نقش‌های آجری ، کاشی کاری و نگارگری و استفاده از ازاره‌های یک تکه که در محل زاویه هیچ برشی نداشته است.

اگر قصد سفر به شیراز دارید می توانید اجاره سوئیت در شیراز را توسط سپنجا بصورت آنلاین انجام دهید.


بیشتر بخوانید: نارنجستان قوام

بیشتر بخوانید: باغ ارم


گچ بری‌های دوره زندیه شامل مقرنس و قطاربندی‌های بسیار ساده است که توسط لایه چینی و کلاه کاری تزئین شده اند.

فضاهای درونی باغ نظر شیراز یک بخش مرکزی وچهار شاه نشین جانبی دارد. یک آب نمای یک پارچه از سنگ مرمر در کف فضای طراوت فضای داخلی را بسیار دل‌انگیز کرده است.

دفن کریمخان در باغ نظر شیراز

پس از فوت کریمخان او را را در این عمارت به خاک سپردند. آقا محمدخان در سال ۱۲۰۶ قبر وی را نبش کرد و استخوان‌هایش را به باغ گلستان منتقل و دوباره در زمان پهلوی استخوان‌ها دوباره به این مکان بازگشت.

بروی سنگ قبر کریمخان که از مرمرسفید است این شعر نوشته شده است :

ای دل ریش مرا با لب تو حق نمک       حق نگهدار که من میرم الله معک
توئی آن گوهر پاکیزه که در عالم قدس       ذکر خیر تو بود حامل تسبیح ملک

باغ نظر

برنامه‌ریزی برای سفر به شیراز

به گفته بعضی تورلیدرها حداقل یک برنامه هفت روزه لازم هست تا نصف زیبایی‌های شیراز را دید… اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید پس لازم است برنامه‌ریزی دقیقی برای مسافرت خود داشته باشید. با کمک سامانه سپنجا می‌توانید برنامه خود را به‌خوبی تنظیم کنید.

این مطلب را هم بخوانید
همه چیز درباره موسیقی سنتی هرمزگان را بدانید

با مراجعه به سایت سپنجا، اطلاعات کافی درباره جایی که می‌خواهید بروید را با کمتری زمان، بدست آورید. برای اقامت خود نیز تنها کافی است در سایت اجاره سوئیت در شیراز را در نوار جست و جو، وارد کنید تا تمامی اقامتگاه‌ها به همراه عکس برای شما نشان داده شود. سپس متناسب با بودجه و سلیقه خود، بهترین اقامتگاه‌ها را انتخاب کنید و از سفر خود لذت ببرید.

کلام آخر

در این مقاله از سپنجا سعی کردیم تا باغ نظر شیراز را معرفی کنیم. درباره تاریخچه و معماری آن صحبت کردیم. اگر شما هم به این مکان سفر کرده‌اید، لطفا نظر خود را درباره آن بنویسید.

کامنت شما باعث می‌شود تا گردشگران بتوانند بهتر انتخاب کنند و بتوانند از سفر خود لذت ببرند. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا