دیدنی های تبریز

بهترین جاهای تبریز که باید ببینید!

دوست دارید بهترین جاهای تبریز را برای سفر بشناسید؟ شهر زیبا و پرآوازه‌ی تبریز از شهرهای تاریخی کشورمان است و حتماً نام و شهرت آن به گوشتان رسیده است و می‌دانید که جاذبه‌های فراوانش گردشگران زیادی را سردرگم می‌کند. از این لحاظ که نمی‌دانند در مدت زمان کمی که آنجا هستند، به سمت کدام یک از آنها بروند.

 اما شما نگران نباشید. چون ما قرار است در این مقاله، فهرستی بلند بالا از بهترین مکان‌های تفریحی تبریز را تقدیم حضورتان کنیم، تا اگر سفری کوتاه به این شهر داشتید بدانید کجاها را در اولویت بازدید قرار دهید. این مکان‌ها به همراه توضیحات، تصاویر و همینطور آدرس ارائه می‌شوند. بیایید باهم آنها را مرور کنیم. همراه سپنجا باشید.

مطالب بیشتر:بهترین سوئیت آپارتمان های تبریز

آشنایی با بهترین جاهای تبریز

هنگام برنامه‌ریزی برای سفر، اولین چیزی که به ذهن هرکسی می‌رسد چگونگی استفاده بهتر از زمان خود در سفر است. پس آشنایی بیشتر با مقصد کمک می‌کند این برنامه‌ریزی واقع بینانه‌تر باشد. در ادامه می‌خواهیم لیست ۱۱ تایی از بهترین جاهای تبریز را به شما معرفی کنیم تا حداکثر لذت را از سفر به این شهر ببرید.

۱- بازار تبریز

اگر به تاریخ علاقه دارید و از دیدن بناهای تاریخی لذت می‌برید، در سفرتان به تبریز سری به بازار قدیمی آن در خیابان جمهوری بزنید. این بازار به عنوان یکی از بهترین جاهای تبریز هر ساله بازدید کنندگان بی‌شماری از جای جای ایران و همینطور کشورهای مختلف دنیا دارد. در مورد این بازار جالب است بدانید که، لقب بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان به آن تعلق دارد و با قدم زدن در آن سفری به دل تاریخ خواهید داشت!

 

این شاهکار معماری ایران، مساحتی بالغ بر یک کیلومتر مربع دارد و حدود ۲۰ راسته و بازار را در آغوش کشیده است. همچنین تعداد ۲۵ تیمچه، ۱۱ دالان، ۳۵ سرا و حدود پنج هزار و ۵۰۰ مغازه گوناگون دارد. از بازارهای معروف آن می‌توان به بازار بلورفروشان، بازار امیر، بازار طلافروشان، بازار شیشه گرخانه، بازار کفاشان اشاره داشت که از بین آنها، بازار طلافروشان به طرز عجیبی خیره کننده و جذاب‌تر از بقیه است. این بازار بخش‌های بسیار قشنگ و دیدنی زیادی دارد که وقتی آنها را از نزدیک ببینید، فقط باخود می‌گویید که چطور ممکن است!!

مطالعه بیشتر: بازار تبریز کجاست؟

بازار تبریز

۲- موزه قاجار

اگر می‌خواهید با یکی دیگر از بهترین جاهای تبریز ملاقات داشته باشید، حتماً به موزه قاجار آن بروید. این موزه نه تنها یکی از زیباترین موزهای شهر تبریز است بلکه نظیر آن را نمی‌توان در هیچ کجای دیگر پیدا کرد و جالب است بدانید، قبل از اینکه به موزه تبدیل شود، محل زندگی امیرنظام گروسی( از رجال سیاسی زمان ناصرالدین شاه ) بوده است.

این خانه یک حیاط پر گل زیبا دارد که قدم زدن در آن روح‌تان را جلا خواهد داد و به لطف موزه بودنش، بخش‌های متنوعی دارد که می‌تواند بازدید کنندگان را برای چند ساعت سرگرم و هیجان زده کند. بخش‌هایی مثل تالار پول و سکه‌های قاجاری، تالار کاشی‌های رنگارنگ، تالار ظرف و ظروف قدیمی، تالار ساز و همینطور تالاری که در آن انواع اسلحه و تفنگ را به نمایش گذاشته‌اند. اگر دوست دارید از این جاذبه‌ی زیبا و خاص دیدن کنید، باید خود را به محله ششگلان که یکی از محله‌های تاریخی شهر تبریز است، برسانید.

۳- باغ ائل گلی

این باغ نیز یکی از بهترین جاهای تبریز است که نمی‌شود در شهر تبریز بود و سری به آن نزد. باغ ائل گلی تنها ۷ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد و به قدری قشنگ و منحصربه فرد است که تقریباً در تمام فصول سال، پر از بازدید کننده است. البته چون شب‌ها درخشش بیشتری دارد، بازدید کنندگان بیشتری هم در آن دیده می‌شود. جالب است بدانید، ائل گلی در زبان ترکی به معنای «استخر شاه» است و باغ را که با چشمان خود روئیت کنید، می‌فهمید که نامش بسیار برازنده و مناسب است.

 

در این باغ، کاخی زیبا وجود دارد که درون استخری عظیم، بنا شده است. این منظره برای بازدید کنندگان تداعی گر یک جزیره کوچک در میان آب‌هاست. باستان شناسان قدمت بنای اولیه استخر را به دوران آق قویونلو و توسعه آن را به دوران صفویه نسبت داده‌اند. قدم زدن در عمارت زیبای کلاه فرنگی، تماشای منظره خیره کننده استخر ائل گلی، قایقرانی در استخر، کالسکه سواری، دوچرخه سواری و بازدید از ساعت آفتابی از جمله تفریحات این مجموعه برای شما هستند.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به شهر تاریخی اسکو در آذربایجان شرقی

ضمناً ائل گلی به سادگی در زمره بهترین جاهای تبریز قرار نگرفته است بلکه ده‌ها ویژگی مثبت دست در دست هم داده‌اند تا امروز جز بهترین‌ها باشد. مثلاً فاصله کم آن با مرکز شهر و بهترین هتل‌های تبریز،  وجود امکانات تفریحی متنوع، فضای طبیعی و هوای طراوت بخش و همچنین دسترسی آسان به مراکز خرید شهر و حمل و نقل آسان از بارزترین ویژگی‌های این جاذبه هستند.

بیشتر بخوانید: سفرنامه های تبریز | مرور خاطرات سفر به پایتخت گردشگری

باغ ائل گلی

۴- مسجد کبود

می‌دانید که در تبریز مساجد تاریخی زیادی وجود دارد که به دلیل معماری‌های زیبا و خاص به جاذبه‌های گردشگری شهر تبدیل شده‌اند. از زیباترین و پرطرفدار‌ترین آنها، مسجد کبود است که به خاطر کاشی‌کارهای کم‌نظیر و فیروزه‌ای رنگ به فیروزه اسلام شهرت پیدا کرده است. قدمت این مسجد به دوران قراقویونلوها برمی‌گردد و گویا این تنها بنای برجای مانده از آنها در شهر تبریز است.

مسجد کبود در طول قرن‌ها قدمت خود، آسیب‌های زیادی دیده است اما این نه تنها چیزی از ارزش‌های آن کم نکرده است بلکه امروز یکی از بهترین جاهای تبریز است و توانسته صاحبان ذوق زیادی را متحیر و مبهوت خود سازد. اگر شما هم می‌خواهید یکی از هزاران بازدید کننده این بنا باشید، باید خود را به خیابان امام خمینی تبریز برسانید. مسجد در روبه روی کوچه صدر قرار دارد و به راحتی می‌توانید آن را پیدا کنید.

مسجد کبود

۵- تله کابین کوه عون ابن علی

این جاذبه را به طور ویژه برای آن دسته از هواداران شهر تبریز معرفی می‌کنیم که عاشق تفریحات هیجان انگیز هستند. تله کابین کوه عون یا عینالی نه تنها یکی از بهترین مکان‌های تفریحی شهر تبریز است بلکه طولانی‌ترین تله کابین کشور نیز هست. مسیر تله کابین از دامنه‌های کوه آغاز و تا بلندترین ارتفاعات آن ادامه دارد. هیجان انگیز است نه؟ جالب است بدانید وقتی گردشگران به نوک کوه می‌رسند می‌توانند پیاده شوند و از مقبره‌ای که در آنجا حضور دارد و مربوط و عون ابن علی است، دیدن کنند که به نوعی این برایشان هم زیارت است و هم سیاحت.

 

 این کوه که یکی از بهترین جاهای تبریز است حدود ۱۸۲۳ متر طول دارد که به قول برخی از شهروندان تبریز، این کوه تبریز را در دامن خود حفظ کرده است! آب و هوای منطقه، فوق‌العاده تمیز و مطلوب است و به لحاظ آرامشی که بر آن حاکم است می‌تواند برای آن دسته از افرادی که دنبال دنج‌ترین مکان‌های تفریحی ایران هستند، گزینه بسیار مناسبی باشد. راستی در ایستگاه دوم این تله کابین جذاب، چند مورد رستوران و کافه قرار دارد که مسیر را برایتان دلچسب‌تر می‌کند.

بهترین جاهای تبریز

۶- جنگل ارسباران

جنگل ارسباران از آن دسته جاذبه‌هایست که تقریباً برای همه آشناست. حتماً شما هم آوازه آن را شنیده‌اید و می‌دانید که تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی تبریز در این منطقه بنا شده‌اند. از جمله قلعه بابک، قلعه پشتو، دژه قهقه و همینطور قلعه جوشین و بقعه شیخ شهاب‌الدین که حضور آنها، جذابیت این مکان را برای گردشگران دوچندان کرده است.

 

چنگل ارسباران نه تنها یکی از بهترین جاهای تبریز برای تفریح و گشت و گذار است بلکه یکی از سر سبزترین مناطق کشور است و همین باعث شده تا به یکی از بهترین زیستگاه‌ها برای گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری تبدیل شود. پستانداران این جنگل شامل بز کوهی، خرس قهوه‌ای، پلنگ و پرندگان آن شامل کبک، قرقاول، خروس قفقازی، دراج و… هستند. ارسباران را می‌توان در شمال استان آذربایجان شرقی و در کناره جنوبی رود ارس پیدا کرد. جنگلی که بهره‌مند از بهترین مناظر طبیعی، اعم از کوهستان‌ها، رودها، درختان وحشی مختلف و… است.

۷- روستای کندوان

از کندوان چه می‌توان گفت که هر چه بگوییم باز هم کم گفته‌ایم. این روستا از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز است و نقش مهمی در اقتصاد آن ایفا می‌کند زیرا سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است. توصیه می‌کنیم شما هم در سفر به تبریز، از آن غافل نمانید که اگر بمانید، یکی از فرصت‌های طلایی زندگی‌تان را از کف داده‌اید. اگر باور ندارید، یک سرچ کوچک در گوگل بزنید تا تصاویر متنوع از چشم انداز منحصربه فرد آن را ببینید.

 

قبل از هر چیز، معماری کندوان است که آن را به یکی از بهترین جاهای تبریز تبدیل کرده است. معماری که به صورت طبیعی پدید آمده است و هر اهل ذوقی را مبهوت و حیرت‌زده می‌کند. جاری بودن زندگی در دل صخره‌های کله قندی و کندو مانند این روستا واقعاً شگفت انگیز است و می‌توان آن را یک استثنا در نظر گرفت. جالب است بدانید سوغات اصلی کندوان عسل طبیعی است که از کوهستان‌های خود روستا حاصل می‌شود. همچنین هتل‌ها و اقامتگاه‌های متنوعی نیز برای روستا تعبیه شده است که تا هر زمان که بمانید، خیالتان از بابت جای اقامتتان راحت خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید
سفرنامه های تبریز | مرور خاطرات سفر به پایتخت گردشگری

مطالب بیشتر:آشنایی با عمارت عالی قاپو تبریز

بهترین جاهای تبریز

۸- آبشار اسکندر

دیدن آبشارها که یکی از جالب‌ترین و خاص‌ترین پدیده‌های طبیعت هستند، همیشه لذتبخش بوده است. بنابراین اگر گذرتان به تبریز افتاد، سری به آبشار اسکندر بزنید. این آبشار در فاصله خیلی کم از شهر تبریز و در نزدیکی روستایی به نام طویقون واقع شده است. البته اگر بخواهیم دقیق‌ترین مسیر دسترسی به آبشار را بهتان بگوییم، باید گفت که بهترین مسیر از طریق جاده تبریز به اهر است.

 این آبشار که امروز یکی از بهترین جاهای تبریز است، حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد که در بلندترین نقطه آن رول کوبی مناسبی، ویژه کوهنوردان تهیه شده است. راستی تا یادمان نرفته، این آبشار در فصل زمستان کاملاً یخ می‌زند و به یکی از زیباترین و بهترین مناطق زمستانی برای یخ نوردی تبدیل می‌شود.

۹- دره سعید آباد

این دره برای آن دسته از عزیزانی مناسب است که دوست دارند یک تفریح جانانه و توپ در دامن طبیعت داشته باشند. دره سعید آباد از مناطق ییلاقی و بکر استان است که پوشش گیاهی بسیار غنی آن را باغ‌های پربار میوه و همینطور کشتزارها کامل می‌کنند. اما این تنها مناظر طبیعی و آب و هوای دره نیست که گردشگران را به خود جذب می‌کنند بلکه وجود آثار تاریخی چون پل باستانی سعید آباد و پل شیخ است که روزی مسیر پرتردد تبریز- تهران بوده است.

مطالعه بیشتر: لیست مراکز خرید تبریز

بهترین جاهای تبریز

۱۰- برج خلعت پوشان

اگر می‌خواهید به تبریز بروید تا از بناهای تاریخی آن بازدید کنید، پس برج خلعت پوشان را نیز به لیست جاذبه‌های تاریخی این شهر اضافه کنید. این برج در محله باستانی کرکج قرار دارد و امروز به عنوان یکی از بهترین جاهای تبریز شناخته می‌شود. باستان شناسان قدمت برج را به زمان حکومت صفویه تخمین زده‌اند و اظهار دارند که این برج در برحه‌ای از تاریخ، محل برگزاری مراسم خلعت پوشی بوده است. برج از یک نمای آجری فوق‌العاده زیبا برخوردار است که توسط درختان زیبا احاطه شده است. ضمناً رودخانه میدان چایی نیز در جوار همین برج قرار دارد و خود برج تنها پنج کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد.

۱۱- خانه پروین اعتصامی

یکی دیگر از بهترین جاهای تبریز خانه پروین اعتصامی در محله قدیمی ششگلان تبریز است. اگر از طرفداران اشعار بی‌بدیل این شاعر فرهیخته هستید، سری به خانه او بزنید تا از این پس، اشعار او را بهتر درک کنید. خانه‌ای که امروز از آن به عنوان خانه پروین اعتصامی یاد می‌شود، در واقع خانه پدری وی است که قدمتی مربوط به دوران پهلوی دارد. خانه از یک نمای آجری، زیر زمین، بنای دو طبقه، یک حیاط باصفا و  پنج اتاق گهواره‌ای تشکیل شده است که سال‌ها پیش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه پروین اعتصامی

جمع بندی

در این مقاله ۱۱ مورد از بهترین جاهای تبریز برای گشتن را به همراه توضیحات مختصر، تصاویر و همینطور نشانی معرفی کردیم، گرچه این تنها بخش کوچکی از صدها جاذبه تبریز بود. در ابتدا هم گفتیم که تبریز یکی از پر جاذبه‌ترین مقاصد تفریحی ایران است به همی دلیل گردشگران در هنگام سفر، کمی در انتخاب گزینه‌های بازدید دچار سردرگمی می‌شوند. این در حالیست که اگر از قبل سعی کنید

با جاذبه‌های مهم و معروف این شهر آشنا شوید، دچار چنین مشکلی نخواهید شد و سفری بدون دغدغه خواهید داشت. موارد بالا از بهترین جاهای تبریز هستند، سعی کنید این لیست را در سفرتان به همراه داشته باشید. برای رزرو و اجاره سوئیت در تبریز نیز کافیست روی لینک کلیک کنید و سوئیت و آپارتمان دلخواهتان را رزرو کنید تا در زمان سفر به تبریز آسوده خاطر باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا