دیدنی اصفهان

اصفهان نصف جهان از نقش جهان تا باغ خزندگان و پرندگان

اصفهان نصف جهان از نقش جهان تا باغ خزندگان و پرندگان

اصفهان، دیدنی کم ندارد. می توان در مسافرت به اصفهان، روزها و هفته‌ها در این شهر گشت و در هر کوچه و خیابان نشانی از جاذبه ای با ویژگی های عالی و جذاب پیدا کرد. وجود جاذبه‌های طبیعی در کنار جاذبه‌های تاریخی، باعث شده گردشگران بسیاری به سمت شهر اصفهان روانه شوند. بی شک اصفهان با این حجم از آثار تاریخی و طبیعت بکر مانند موزه‌ای هنری و تاریخی و البته طبیعی است. در این مقاله از سپنجا می‌خواهیم مفصل درباره اصفهان و جذابیت‌های هنری و تاریخی‌اش صحبت کنیم. لطفا تا انتها همراه تیم سپنجا باشید.

اگر قصد مسافرت به اصفهان دارید می توانید اجاره سوئیت در اصفهان را توسط سپنجا بصورت آنلاین انجام دهید.

مسافرت به اصفهان و جاذبه های تاریخی آن

شهر اصفهان در دنیا به نصف جهان شهرت دارد. لقب نصف جهان به سبب وجود بیش شش هزار اثر تاریخی صد ها و هزاران ساله به این خطه داده شده است. شهر اصفهان از مهم‌ترین شهرهای تاریخی کشورمان است. سالانه میزبان بسیاری از مسافران داخلی و خارجی می‌باشد. سپنجا در این مقاله شما را با جاذبه‌های تاریخی این شهر آشنا می‌کند.

۱- میدان نقش جهان

در دوره تیموریان میدان نقش جهان در اندازه بسیار کوچک ساخته شد. در دوران شاه عباس اول و به دستور وی، این میدان گسترش یافت و به شکل امروزی خود در آمد.

مسافرت به اصفهان

بیشتر بناهای اطراف میدان نقش جهان نیز در همین دوره ساخته شد. اما پس از انتقال پایتخت از شهر اصفهان به شیراز اهمیت این میدان روز به روز کمتر شد.

بیشتر بخوانید: میدان نقش جهان | هرآنجه درباره شهرت و عظمت نصف جهان باید بدانید!

در زمان قاجار بیشتر این بناها تخریب شد تا زمان پهلوی که با روی کار آمدن این دولت دستور بازسازی این بناها داده شد. از آن زمان تا به امروز کار مرمت و بازسازی این بناها به صورت مداوم انجام می‌شود.

وسعت میدان نقش جهان چیزی در حدود ۸۵ هزار متر مربع است. این میدان در محلی ساخته شده که پیش از آن باغی به نام نقش جهان بوده و محل برگزاری جشن ها و آیین های مذهبی مردم آن دیار بوده است.

۲- کاخ چهل ستون

باغ چهل ستون قدمتی تا دوران صفوی دارد. تا سال ۱۳۲۷ هجری شمسی از قدمت آن اطلاعی در دست نبود.اما با اکتشافات انجام شده به دو کتیبه دست یافتند که این بنا را به شاه عباس دوم مربوط می‌سازد.

کاخ چهل ستون

باغ چهل ستون قسمت کوچکی از باغ بزرگ جهان نما است.

شاه عباس اول پس از رسیدن به سلطنت و ساخت میدان جهان نما هسته احداث باغات و بناهای این شهر را در خاک نهاد.

کاخ چهل ستون از جمله باشکوه ترین میراثی است که  از تاریخ گذشته برای شهر اصفهان باقی مانده است.

۳- مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله در قرن ۱۱ هجری قمری بنا شده است. این مسجد برای تجلیل از شیخ لطف الله المیسی ساخته شده است. در مسافرت به اصفهان، این بنا سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

مسجد شیخ لطف الله توسط معمار هنرمند آن زمان، محمدرضا اصفهانی طر ۱۶ سال ساخته شد.

از آنجایی که این مسجد نه دارای مناره و نه شبستان ورودی (حیاط) است و همچنین ورودی آن که با پله شروع می‌شود، کمی غیرطبیعی است.

مسجد شیخ لطف الله

در ورودی مسجد به صورت دو لنگه است و از چوب چنار یک پارچه ساخته شده.بنای این مسجد بر یک چهار ضلعی استوار است.

برای روشنایی این مسجد ۱۶ پنجره در ساقه‌ی گنبد وجود دارد.در تمام طول روز قسمتی از تابش خورشید را وارد فضای داخلی شبستان خواهند کرد.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به شهر تاریخی اسکو در آذربایجان شرقی

مسجد شیخ لطف الله

یکی ازشاهکارهای معماری را می‌توانید در محراب این مسجد مشاهده کنید. جایی که کاشی‌کاری‌های ظریف آن و همچنین دو لوح در داخل محراب قرار داده شده است.

در چهار گوشه داخل مسجد آیات با خط ثلث بر زمینه لاجوردی با کاشی‌های سفید معرق نوشته شده است.

۴- کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت در دوره صفوی به عنوان زیباترین کاخ دنیا شناخته می شد.

این باغ در میان پارکی زیبا قرار گرفته و فضای بیرونی باطراوتی دارد. تنها کوشک باقی مانده از کوشک ها و کاخ های منطقه چهارباغ شهر اصفهان در دوره صفوی ست.

هشت بهشت

هشت بهشت معماری متفاوت و تو در تو و تزیینات تماشایی و بی نظیر آن در طی سال ها و قرن ها، هوش از سر بازدیدکنندگان برده است. کاخ زیبای هشت بهشت در سال ۱۰۸۰ هجری قمری و در زمان شاه سلیمان صفوی بنا شد.

این باغ نیز جزئی از باغ نقش جهان بود. علت نام گزاری این باغ به هشت بهشت، سکونت هشت سوگلی شاه سلیمان در این ساختمان بود. این بنا در دو طبقه ساخته شده و ۴ سوگلی در طبقه بالا و ۴ سوگلی در طبقه اول زندگی می‌کردند.

متاسفانه در دوران قاجار تغییرات نچندان خوبی در این بنا داده شد که از شکل فریبنده زمان صفوی خود خارج شد.با وجود تلاش های دولت پهلوی برای بازسازی باز هم این بنا به حالت اولیه باز نگشت.

کاخ هشت بهشت

دیگر اثری از شیشه های ظریف و رنگی و درختان چنار قدیمی یا نرده های چوب زرنگار در این کاخ دیده نمی‌شود.

۵- عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو نام بنایی باشکوه است که به عنوان یکی از مهم ترین شاهکارهای معماری اوایل قرن یازدهم هجری شناخته می شود.

شالوده ی بنا در دوره شاه عباس اول ایجاد شد و در دوره های بعد، تغییراتی در آن صورت گرفت.

عالی قاپو

نام این عمارت از دو واژه عالی و قاپو تشکیل شده است که در کنار هم به معنای سردر بلند یا درگاه بلند به کار می‌روند.

برای حفاظت از این اثر ارزشمند، نام آن را از تاریخ ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار داده اند.

۶- سارویه

سارویه یا کهن دژ یا تپه اشرف اثری با قدمت ۷۰۰۰ سال است. این بنا در واقع بقایای یک کتابخانه بزرگ می باشد. در این کتابخانه، کتاب‌های فراوانی قرار داشته و در حمله اعراب به ایران ویران شده است.

سارویه

در سازه سارویه، معماری از دوره‌های مختلف تاریخی دیده می‌شود. تازه‌ترین سازه‌ها مربوط به دوران ساسانی است. پس از اسلام مسجدی بر روی بخشی از دژ سارویه بنا می‌شود که یکی از قدیمی‌ترین مساجد این ناحیه به‌شمار می‌رود.

جاذبه های تاریخی اصفهان به این بناها ختم نمی‌شود. در مقالات آتی به دعرفی دیگر بناهای تاریخی موجود در شهر اصفهان خواهیم پرداخت.

جاذبه های طبیعی اصفهان

بهترین زمان برای سفر به اصفهان و استفاده از طبیعت زیبای این شهر فصل بهار است.

این شهر گواهی دهنده تاریخ کهن ایران است. اما علاوه بر زیبایی های تاریخ، طبیعت گردی نیز دلیل بسیاری از سفرها به اصفهان است.

۷- کویر مرنجاب

در دل نمک زارهای شمال شرقی اصفهان هیجان و شکوهی بی وصف نهفته است. این کویر که یکی از دیدنی ترین کویرهای ایران پهناور به شمار می‌رود.

کویر مرنجاب

از شمال به دریاچه نمک و از غرب به کویر مسیله، از جنوب شرقی به کوه های یخاب و لطیف، از شرق به کویر بندریگ، از شمال شرقی به پارک ملی کویر و از جنوب غربی به آران و بیدگل و کاشان محدود می‌گردد.

بیشتر قسمت‌های این کویر، از تپه‌های شنی و ریگ های روان پوشیده است. ارتفاع برخی از این تپه‌ها با ۵۰ متر هم می رسد و شیب تندی دارد.

۸- غار پریان

غار پریان را باید یکی از جذاب ترین مقصدهای طبیعت گردی اصفهان دانست. این غار که یکی از شهرهای زیر زمینی کشور است،

در هشت کیلومتری روستای دیدنی و تاریخی ابیانه قرار دارد و در سال ۱۳۸۰ کشف شد.تا کنون یازده تالار از ده ها تالار آن کشف شده است.

۹- کویر ورزنه

کویر ورزنه که از آن به عنوان نگین شرق نصف جهان یاد می کنند،‌یکی دیگر از مقصدهای جذاب طبیعت گردی در اطراف اصفهان است. ورزنه، شهری است از توابع بخش بن رود اصفهان که دشتهای پهناور و خشک دارد.

این مطلب را هم بخوانید
کاخ عالی قاپو اصفهان، شاهکار معماری نقش جهان
ورزنه
ورزنه

یکی از مقصدهای بوم گردی در اصفهان،‌ همین ورزنه است که امکان اقامت در خانه های محلی  نیز برای شما فراهم است.

این منطقه کویری و دیدنی اصفهان، بیش از هفده هزار هکتار وسعت دارد و کویر خارا نیز نامیده می‌شود

۱۰- آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ در اثر سقوط تخته سنگ شکل گرفته و در شهرستان سمیرم قرار دارد. این آبشار را یکی از آبشارهای عجیب و خطرناک ایران می‌دانند.

این آبشار همچون یک آفت کش، می‌تواند ملخ‌ها را نابود کند و سبب مرگ آن‌ها شود.

آبشار آب ملخ
آبشار آب ملخ

11- تالاب گاوخونی

تالاب گاوخونی که باتلاق گاوخونی نیز نامیده می‌شود.این تالاب در استان اصفهان واقع‌شده و مقصد نهایی پربرکت رودخانه زاینده‌رود است.

گاوخونی اسرارآمیز، احساس مبهمی از راز و رمز زندگی، مرگ، واقعیت و وهم را در خیال آدم برمی‌انگیزاند.

تالاب گاوخونی

گاوخونی، شب‌هایش در فصول مختلف، ستاره‌های پرفروغش و شهاب‌های پرسرعت، آن محیط را به سرزمینی از افسانه‌ها بدل کرده است.

۱۲- آبشار لادر

یکی از شگفتی های طبیعی منطقه خشک را می توان در چشمه و آبشار لادر شاهد بود.در همه فصول، می توان از جذابیت های منطقه بهره برد.

آبشار لادر
آبشار لادر

در سی کیلومتری خمینی شهر، این آبشار قرار دارد.

 ۱۳- آبشار طامه

یکی دیگر از مقصدهای طبیعت گردی نصف جهان، آبشار طامه است.

جایی در شهرستان نظنز و در روستایی به نام طامه، آبشاری پر آب وجود دارد که آب خود را از کوه های کرکس تامین می کند.این آبشار در مسیر صعود به قله، در میان طبیعتی دیدنی جای گرفته و حدود بیست متر ارتفاع دارد.

 آبشار طامه
آبشار طامه

این آبشار نیز نزدیک آبشار لادر بوده و در مسیر جاده اصفهان نطنز قرار دارد.

۱۴- باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان در سال ۱۳۷۵ با مساحت ۵۵ هزار متر مربع آغاز به کار کرد. این باغ یکی از جاذبه‌های تفریحی مهم شهر اصفهان و بخشی از پارک جنگلی ناژوان و رودخانه زاینده رود است.

باغ پرندگان از معدود باغ‌های پرندگان در خاورمیانه است که بیش از ۱۳۰ گونه از انواع مرغ و پرنده در ان نگهداری می‌شوند. این باغ علاوه بر جاذبه‌های تفریحی، واحدهای آموزشی، علمی و تحقیقاتی نیز دارد.

باغ پرندگان
باغ پرندگان

حتما در سفر به اصفهان بازدید از این باغ زیبا را در برنامه خود قرار دهید.

۱۵- باغ خزندگان

در سال ۱۳۹۱ بود که خبر افتتاح یک جاذبه تازه در شهر اصفهان پیچید. مردم کنجکاوانه به سراغ این جاذبه نوظهور رفتند تا سر از کار آن در بیاورند و گشتی در آن داشته باشند.

باغ خزندگان در پارک ناژوان افتتاح شد تا شهروندان با انواع خزندگان و گونه های مختلف آن آشنا شوند و این جانداران را از نزدیک ببینند.

باغ خزندگان
باغ خزندگان

همچنین این مجموعه فرصتی را فراهم می آورد که مار، به جای موجودی ترسناک و حتی چندش آو، به عنوان یکی از با ارزش ترین موجودات در چرخه طبیعت شناخته شود. همچنین همگان فواید آن از جمله کنترل آفات کشاورزی و باغبانی، استفاده از سم آن جهت داروسازی  و … را بشناسند.

در مسافرت به اصفهان، حتما سری به باغ پرندگان بزنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا هرآنچه برای مسافرت به اصفهان لازم است را به شما معرفی کنیم. امیدواریم مفید واقع شده باشد.

سپنجا برای اقامت مسافران در شهر زیبای اصفهان اقامتگاههای بسیاری را فراهم کرده است.برای دیدن اقامتگاه ها و منزل مبله در شهر اصفهان برروی لینک زیر کلیک نمایید.

اگر شما هم مسافرت به اصفهان را تجربه کرده‌اید، لطفا در قسمت نظرات، تجربیات خود را از سفر به این شهر فرهنگی تاریخی با دیگر گردشگران به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا