دیدنی های کرمان

باغ فتح آباد بیگلر بیگی در کرمان

استان کرمان در حال حاضر پهناورترین استان ایران است که در حدود هفت هزار جاذبه تاریخی و گردشگری دارد و حدود هفتصد مورد از این جاذبه ها در فهرست آثار ملی ثبت شده است. در ادامه این مقاله سپنجا، بیشتر می خواهیم در مورد باغ فتح آباد صحبت کنیم پس با ما باشید.

باغ فتح آباد بیگلر بیگی

توضیحات کامل در مورد این باغ به شرج زیر است:

images
فتح آباد قدیم

گنجینه های فرهنگی، تاریخی و معماری ارزشمندی از گذشتگان در این استان به جا مانده که نمایانگر حیات فرهنگی و اقتصادی مردم این منطقه در روزگاران پیش بوده است.

تنها شهر خشتی جهان(ارگ بم) متعلق به هزاره های پیش از میلاد در کرمان قرار دارد. باغ فتح آباد یا همان عمارت بیگلربیگی از جاذبه های شهر و استان کرمان است.

قدمت این بنا به زمان قاجار بر میگردد و در ۲۵ کیلومتری شهر کرمان در روستای اختیار آباد واقع گردیده است.

فتح آباد2
فتح آباد۲

باغ سازی در ایران قدمت دیرینه دارد و باغ فتح آباد با وسعت ۱۳ هکتار و زیربنای ۱۵۰۰متر در سال ۱۲۵۵ ه.ق به دستور فضل علی خان بیگلربیگی حاکم وقت کرمان ساخته شد و برای استراحت و تفریح مورد استفاده قرار میگرفت و به نام عمارت بیگلربیگی نیز شهرت یافت.

نصرت الممالک اول و دوم، حاکمان بعدی کرمان نیز برای استراحت و تفریح از این باغ استفاده می کردند.

زمانی که عبدالحسین میرزا فرمانفرما، حاکم کرمان شد قصد می کند این باغ را بخرد اما آن را به او نمی فروشند.

باغ فتح آباد در این زمان بسیار پر رونق و شکوفا بود.در ورودی باغ، چهار بلوار به طول تقریبی ۶ کیلومتر و عرض ۶۰ متر دیده می شد که با گلها و دو ردیف درختان چنار تزیین شده بود.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین رستوران های کرمان

همچنین بخوانید: باغ میوه سنگی

 

حیاط فتح آباد
حیاط فتح آباد

آب قنات فتح آباد نیز در نهرهایی کوچک در دو طرف هر بلوار، درختان و گلها را سیراب می کرد و وارد باغ می شد و حوض مقابل عمارت را پرآب می کرد.زمان گذشت و این ملک به رستم خان امیری رسید.

او پنج همسر داشت و برای تقسیم این باغ بین فرزندانش اختلاف افتاد.رستم خان امیری هم باغ فتح آباد را در دی ماه ۱۳۵۲ وقف کرد و دیگر به آن رسیدگی نکرد.

اندک اندک آب قنات فتح آباد نیز خشک شد و روزهای رونق و آبادانی باغ فتح آباد نیز به شماره افتاد و رو به خرابی و ویرانی رفت.

 

ویرانه فتح آباد
ویرانه فتح آباد

باغ زیبا و آباد فتح آباد به خرابه و ویرانه ای تبدیل شد و کشاورزان و بومیان روستا از مخروبه های گل و خشت عمارت، برای زمین های کشاورزی استفاده میکردند.

 

ویرانه فتح آباد
ویرانه فتح آباد

سرانجام به همت مسئولان استان کرمان این سرمایه ملی احیا و به مکانی محبوب برای جذب گردشگر تبدیل شد.این باغ در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلام آخر

تا اینجا با باغ فتح آباد بیگلر بیگی در کرمان آشنا شدید همین حالا آماده سفر باشید نگران اقامت نباشید ما در سپنجا با اجاره سوئیت در کرمان با شماییم.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا