دیدنی های کرمان

تاج محل ایران کجاست؟

شاید با شنیدن کلماتی مثل تاج محل ایران اولین چیزی که ذهنتان را مشغول می‌کند این باشد که تاج محل مربوط به هند است، مگر ایران هم تاج محل دارد؟ یا اگر هم دارد پس تاج محل ایران کجاست؟ در پاسخ باید گفت که ایران هیچ تاج محلی ندارد؛ اما بنای بسیار زیبا و باشکوهی در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر کرمان وجود دارد که بسیار شبیه به تاج محل هند است؛ بنابراین این لقب تاج محل ایران را روی آن گذاشته‌اند.

تاج محل ایران قدمتی دور و دراز دارد و به زمان‌های گذشته برمی‌گردد؛ اما با این وجود همچنان شکوه و جلال خود را دارد و استوار در کویری بی آب و علف خودنمایی می‌کند. در این مقاله قرار است سپنجا شما را با این تاج محل به طور کامل آشنا کند و از ریز تا درشت این باغ زیبا را که در دل کویر قرار گرفته برای شما بازگو کند؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

برای اجاره سوئیت در کرمان روی لینک کلیک کنید.

معرفی باغ فتح آباد (تاج محل ایران)

باغ فتح آباد در استان کرمان قرار گرفته است؛ البته از خود کرمان حدود ۲۵ کیلومتری فاصله دارد. وقتی که پا به این کویر بگذارید و این عمارت را ببینید از این همه زیبایی و شکوه شگفت‌زده خواهید شد. بنای سفید رنگ این عمارت چشم‌نوازی می‌کند که خیلی از گردشگران برای تماشای این بنای تاریخی به این شهر می‌آیند.

تاریخچه باغ فتح آباد

این باغ و عمارت بزرگ به دوران حکومت محمد شاه قاجار برمی‌گردد که در آن زمان حاکمی در کرمان به نام فضلعلی خان بیگلربیگی وجود داشت و این باغ متعلق به او بود و به همین جهت هم هست که به این باغ، باغ بیر بیگی هم می‌گویند و به این نام مشهور است. در سال ۱۲۵۵ هجری قمری این کاخ توسط معماران زبردست و ماهری بنا شد؛ یعنی تاریخ ساخت آن مربوط به این زمان بوده است.

این باغ چون حدود ۴۰ سالی زودتر از باغ شاهزاده ماهان ساخته شده؛ بنابراین برای معماری باغ شاهزاده هم الگویی زیبا می‌شود. وقتی به کرمان سفر می‌کنید می‌توانید از دو باغ سرسبز و زیبای آنجا دیدن کنید و از نمای خارق‌العاده آن‌ها که به رنگ خاکستری هم هستند به وجد آمده و لذت ببرید.

بعد از فضل علی خان حاکم دیگری روی کار آمد و برای خرید باغ فتح آباد در آن زمان پیش‌دستی می‌کند؛ اما فضل علی خان با این موضوع موافقت نکرده و دست آن را رد می‌کند. آن حاکم هم وقتی می‌بیند که نمی‌تواند این باغ را خریداری کند تصمیم می‌گیرد تا باغ دیگری را بسازد و نام آن را شاهزاده ماهان می‌گذارند و اینگونه می‌شود که دو باغ زیبا به نام‌های فتح آباد و شاهزاده ماهان در کرمان ساخته می‌شود.

تاریخچه باغ فتح آباد

در گذشته این باغ مکانی برای اراذل و اوباش و معتادان شده بود و از آن تنها یک خرابه ویران شده باقی مانده بود؛ اما پس از مدتی استاندار کرمان به این منطقه آمد و آن را بازدید کرد و دستور داد تا آن را بازسازی کنند و اینگونه شد که پس از مدت‌ها اولین قدم برای مرمت این باغ برداشته شد.

استاندار کرمان به نام علیرضا رزم حسینی وقتی که از این عمارت و باغ در آن زمان بازدید کرد گفت:« این باغ ۱۸۰ سال قدمت دارد و برای نخستین بار که از آن بازدید کردم، لودری برای تخریب بخشی از این اثر تاریخی حضور داشت. از کسی که قصد تخریب بنا را داشت، دلیل این کارش را پرسیدیم، مشخص شد این فرد به این دلیل که گمان می‌کرد، خشت‌های بنا برای زمین کشاورزی مناسب است، می‌خواست خشت‌ها را به باغش انتقال دهد».

شگفتی‌ها و ویژگی‌های باغ فتح آباد

آب قنات و کاریزی در وسط باغ قرار دارد که در باغ جریان دارد و به زیبایی هر چه بیشتر باغ اضافه می‌کند. این آب حوض‌های باغ را پر می‌کند و فواره‌ آن با جریان این آب زیباتر می‌شود. در گذشته ظاهر باغ با زمان حالش کمی متفاوت بوده و طوری بوده که وقتی وارد می‌شدید چندین بلوار می‌دیدید که اطراف و کناره‌های آن از درختان بلند قامت و سرسبز پوشیده شده بود.

آبی قناتی هم که اکنون در باغ جریان دارد در گذشته در دو طرف ورودی باغ جریان داشته است. این باغ در آن زمان برای استراحت و کیف و حال فضل علی خان و مهمانانش بود که بیشتر هم مهمانانش را به اتاق نقاشی می‌برد و آنجا دور هم می‌نشستند و گرد می‌آمدند و آنجا لحظات خوشی را در کنار هم داشتند.

از نگهبانی این عمارت که عبور کنید حیاطی را که سنگفرش شده خواهید دید که در آن حوض دراز و درخت‌های چنار را مشاهده می‌کنید. چراغ‌ها و صندلی‌ها را که پشت سر بگذارید، کاخ سفید رنگ بزرگی را در انتهای باغ می‌بینید. عمارت فتح آباد طاق‌های زیبایی دارد و علاوه بر آن گچ‌بری‌های ظریفی در آن به کار رفته شده و همچنین وجود پنج‌دری، سه دری، شاه نشین و شیشه‌های رنگی  شما را بی دلیل به یاد خانه‌های قاجاری و اعیانی می‌اندازد.

این باغ مساحتی حدود ۱۴ هکتار دارد که با این حساب زیربنای آن ۱۵۰۰ متر است. آنقدر هنرمندانه و ظریف آن را بازسازی و مرمت کرده‌اند که به معماری اصلی‌اش آسیبی وارد نشود که این بازسازی حدود ۹ میلیارد هزینه داشته است. شما از درخت قدیمی و کاخ یک طبقه‌ای در گوشه این باغ خیلی راحت می‌فهمید که همانگونه باقی مانده است. اکنون از این عمارت برای برگزاری‌ مراسمات خاص استفاده می‌شود یا به عبارتی به عنوان بخش VIP در نظر گرفته می‌شود.

این عمارت که در گذشته فقط مکانی برای حاکمان و مقامات بالا بوده است و تنها آن‌ها اجازه ورود داشتند؛ اما امروزه خیلی راحت می‌توانید وارد این کاخ دو طبقه شده و خود را به یک نوشیدنی در چایخانه‌اش دعوت کنید. در این باغ دکه‌هایی هم وجود دارد که با فروش پسته کرمان، گیاهان دارویی و ظروف مسی کاملا حس می‌کنید که واقعا در کرمان هستید.

باغ فتح آباد

باغ فتح آباد روزها بسیار زیباست؛ اما شب‌هایش چیز دیگریست. با روشن شدن چراغ‌های این مکان صحنه‌ای خارق‌العاده در مقابل چشمانتان قرار می‌گیرد طوری که انگار به یک جشن پرشور در کرمان دعوت شده‌اید. شب‌های این باغ بسیار خواستنی می‌شود و اگر شب‌های آنجا را ببینید حال و هوایتان عوض شده و دیگر دلتان نمی‌خواهد از آنجا بیرون بروید. در حال حاضر این مکان به منطقه‌ای تفریحی و گردشگری و همچنین مرکز کار کشاورزی و تحقیقاتی است.

باغ فتح آباد قبل از عملیات بازسازی، قنات آن کاملا خشک شده بود که با احداث چاه‌ها و حفر قنات‌ها به آب‌رسانی در این مکان پرداختند. در این مکان ۴۰۰ گونه گیاهی که همه خواص دارویی هم دارند پیدا می‌کنید که قیمت آن‌ها کاملا به صرفه و مناسب خواهد بود. این باغ با سال‌ها کار و تلاش توسط کارشناسان میراث فرهنگی بالاخره در سال ۱۳۹۴ برای استفاده و تفریح به روی مردم باز شد.

معماری و پلان تاج محل ایران

تا اینجا تقریبا از اینکه تاج محل ایران کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد آشنا شدید؛ حال می‌خواهیم به شرح معماری و بنای این باغ بپردازیم. مصالحی که در ساخت این بنا استفاده شده شامل ملات و خشت بوده و روی آن را از لایه‌ای گچ پوشانده‌اند. اتاق‌های آن به شکل سنتی قاجاری هستند که با شیوه خاصی نورپردازی شده است و اتاقی به نام اتاق شاه نشین وجود دارد که از مشهورترین اتاق‌های آن است.

بنای فتح آباد از سبک‌های ایرانی و اروپایی بهره گرفته که در حوالی آن باغ‌های سرسبز و زمین‌های کشاورزی وجود دارد و خود کاخ در انتهای شمالی باغ است. تصویری که از عمارت بر روی حوض می‌افتد؛ فضای خارق‌العاده‌ای را برای عکاسی پدید آورده است. این بنا در سال ۱۳۸۱ در بهمن ماه به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ساخت این بنا ۵ سالی طول کشید که از موقوفات رستم خان امیری است. موزه حکام یکی از موزه‌هایی است که که شما را به تاریخ دعوت می‌کند. این اتاق تصاویری از حاکمانی که در این مکان اقامت داشتند را خواهید دید و زندگی‌نامه آن‌ها هم آنجا وجود دارد که با خواندن آن‌ها شما را به سفری دور و دراز در گذشته می‌برد و با زندگی شاهانه آن دوران آشنا می‌کند.

معماری تاج محل ایران

عمارت چهار فصل هم در این نزدیکی‌ها وجود دارد که دارای ایوان‌های ستون‌دار و گنبد مرکزی است. عمارت چهار فصل از عمارت اصلی حدود ۳۰ متر از شرق آن فاصله دارد. عمارت‌هایی مثل برج و بارو، چهار فصل و عمارت مرکزی در کرمان هستند. حوض آبی که در این عمارت قرار گرفته باعث شده تا محیط باغ سرسبز بماند؛ با آبیاری درختان و فضای سبز باغ توسط آب قنات، محیط دلچسب و باطراوتی را تجربه خواهید کرد.

اتاقی به نام اتاق نقاشی وجود داشته که در آنجا حاکم کرمان اقامت می‌داشت و دورتادور آن را نقاشی‌های زیبا و دیوارنگاره‌ها تشکیل داده‌اند. تزیینات آب طلا هم در این اتاق وجود داشته که برخی از آن‌ها را به سرقت برده‌اند و بقیه هنوز در آن پابرجاست. حوض بزرگی هم در این باغ خواهید دید که ابعادی ۵ در ۶۰ داشته اما آرام آرام آب قنات کم شد و در پی خشک شدن این کاریز باغ هم خشک شد و باغ زیبایی خود را از دست داد.

کرمان با داروهای گیاهی که دارد معروف شده است که خیلی‌ها به عنوان سوغات از این داروها برای عزیزانشان می‌برند. زمانی که باغ فتح آباد مرمت شد زمین‌هایی از آن را به کشت گیاهان دارویی اختصاص دادند تا علاوه بر اینکه زمین‌های حاصلخیز آن را پر و سرسبز می‌کند باعث درآمدزایی هم می‌شود. امروزه این مجموعه از بزرگ‌ترین مجموعه‌های کشت گیاهان دارویی به شمار می‌رود که تنوع گیاهان در آن بسیار زیاد است.

دسترسی به تاج محل ایران

برای رسیدن به این عمارت بزرگ ابتدا باید با رفتن به بلوار هوانیروز و ادامه راه، خود را به شهر اختیارآباد که به شهر کرمان چسبیده است برسانید؛ وقتی به شهر اختیارآباد رسیدید با پرسیدن از افراد و یا خواندن تابلوهای راهنمایی که در کنار جاده نصب شده به تاج محل ایران خواهید رسید و این بنا را از نزدیک مشاهده می‌کنید و لذت می‌برید.

مطالعه بیشتر: معرفی لیدر محلی کرمان + جاذبه‌‌های گردشگری

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به کرمان | جامع ترین اطلاعات برای سفر به کرمان

بهترین زمان بازدید از باغ فتح آباد

در هر زمان که کرمان بیاید می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن دیدن کنید اما بیشترین فصلی که گردشگران به این مکان می‌آیند فصل بهار آن هم در اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه است؛ زیرا تابستان هوای این منطقه بسیار گرم می‌شود. اگر بخواهید در فصل سرما پا به این مکان بگذارید یعنی ماه‌های بهمن و دی، می‌توانید سفیدپوش شدن این عمارت را هم ببینید.

زمان بازدید از تاج محل

امکانات رفاهی فتح آباد

مکان گردشگری فتح آباد امکاناتی را جهت رفاه حال مردمی که از آنجا دیدن می‌کنند فراهم آورده است. از رستوران‌ها و غذاهای خوشمزه و لذیذ آن بگیر تا انواع عرقیات و گیاهان دارویی. چای‌خانه، شربت خانه را حتما سر بزنید؛ زیرا با گرفتن عصاره گیاهان شربت‌های خوش‌طعمی را ارائه می‌دهند حتی دمنوش‌های فوق‌العاده‌ای هم دارد. بستنی‌های سنتی مخصوص هم آنجا می‌توانید سفارش دهید و میل کنید.

در محوطه بیرونی عمارت فتح آباد میز و صندلی چیده‌اند تا اگر مایل بودید در فضای باغ و باطروات آن غذا را میل کنید و از محوطه زیبای آن لذت ببرید. البته ناگفته نماند که آلاچیق‌هایی چوبی هم در محیط این باغ مشاهده می‌کنید که کرمانی‌ها به این آلاچیق‌ها کپر می‌گویند و می‌توانید لحظاتی را هم آنجا سپری کنید و به استراحت بپردازید. پارکینگ اختصاصی هم در این مکان وجود دارد که با خیال راحت می‌توانید ماشینتان را پارک کنید.

غرفه‌هایی هم در محوطه این باغ مشاهده خواهید کرد که در آنجا گیاهان دارویی و صنایع دستی زیبای کرمان به فروش می‌رسد. گردشگران و مسافرانی که به کرمان سفر کرده‌اند قطعا از این موارد به عنوان سوغات برای عزیزان خود می‌برند. در عمارت چهار فصل خیلی از افراد انواع مراسمات مثل تولد، مهمانی‌های دوستانه و خانوادگی، جلسه‌های کاری و حتی برای برگزاری سمینارها این مجموعه را انتخاب می‌کنند.

اقامت در باغ فتح آباد

برای بازدید از تاج محل ایران باید ۱۰ صبح الی ۱۰ شب به آنجا مراجعه کنید که در شهر اختیارآباد قرار دارد؛ البته در نظر داشته باشید که باید مبلغی را برای ورود به این باغ بپردازید. شما می‎توانید در باغ فتح آباد اقامت کنید و شب را آنجا بمانید؛ البته به بودجه شما هم بستگی دارد که در کدام منطقه شب را صبح کنید. اتاق‌های شاه نشین یا اتاق‌های معمولی را در عمارت اجاره کنید.

اقامت در باغ فتح آباد

بناهای تاریخی یکی از آثار ارزشمند هستند که بخاطر بی‌توجهی و ناآگاهی برخی افراد این میراث فرهنگی تخریب می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود که در حفظ این اثر تاریخی و قدیمی کوشا باشید. ورود به عمارت فتح آباد در صورت به همراه داشتن هر گونه حیوان و خوراکی ممنوع بوده و همچنین با وسیله نقلیه هم نمی‌توانید وارد شوید.

تاکسی و اتوبوسی به سمت تاج محل ایران حرکت نمی‌کند به همین جهت یا باید حتما با خودروی شخصی به این مکان بروید و یا با آژانس خود را به این مکان برسانید. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که اگر این بازدید را به زمان شب و غروب اختصاص دهید با نورپردازی که دارد جذابیتش بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین رستوران های کرمان

این مطلب را هم بخوانید
کویر لوت و آشنایی با گرم‌ ترین نقطه ی زمین

در آخر

تماشای منظره باغ در کنار بنای تاریخی در دل کویر یکی از مناظر فوق‌العاده باصفا و لذت‌بخش خواهد بود که در مجله سپنجا شما با باغ فتح آباد آشنا شدید و دانستید که تاج محل ایران کجاست و چرا این باغ را با نام تاج محل صدا می‌زنند. درست است که این بنای تاریخی در گذشته به انقراض رسیده؛ اما با بازسازی دقیق کارشناسان، هم‌اکنون یکی از مناطق گردشگری و دیدنی در کرمان محسوب می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا