دیدنی های کرمان

معرفی لیدر محلی کرمان + جاذبه‌‌های گردشگری

استان کرمان یکی از شهرهای تاریخی و قدیمی در جنوب شرقی ایران است که پهناورترین استان کشور به شمار می‌رود. آثار تاریخی بسیاری در شهرکرمان وجود دارند که با دیدن این میراث ارزشمند متوجه پیشینه دور و دراز این منطقه می‌شوید. اگر اهل کویرنوردی هستید شهر کرمان می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اگر همراه با لیدر محلی کرمان به گشت و گذار بپردازید می‌توانید از گذشته و تاریخچه هر منطقه اطلاعات زیادی کسب کنید.

از مهم‌ترین جاذبه‌های کرمان می‌توان به کویر و مکان‌های تاریخی آن اشاره کرد. خیلی از افراد به کویر علاقه‌ای ندارند؛ به همین جهت است که گردشگران و مسافران کمتری به این منطقه سفر می‌کنند. اگر سفر خود را با تورهای گردشگری آغاز کنید به دلیل فراهم کردن خیلی از امکانات و ارائه بسیاری از خدمات به‌صرفه‌تر است. در این مقاله قرار است شما را با لیدر محلی کرمان و جاذبه‌های دیدنی این شهر آشنا کنیم؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله از سپنجا همراه ما باشید.

برای اجاره سوئیت در کرمان روی لینک کلیک کنید.

شهر کرمان

کرمان یکی از شهرهای تاریخی و کویری در جنوب شرقی کشور ایران است که هر ساله عده زیادی از گردشگران برای تماشای جاذبه‌ها و کویرنوردی به سمت این منطقه راهی می‌شوند. مرکز استان کرمان، شهر پرجمعیت و زیبای کرمان است که بر اساس آماری که در سال ۱۳۹۵ انجام گرفت جمعیت آن به ۵۳۷۷۱۸ می‌رسید و اکنون اطلاعات دقیقی از جمعیت به دست نرسیده است. شهر کرمان از پهناورترین شهرهای مرکزی ایران است که مساحت آن به ۲۴۰ کیلومتر مربع هم می‌رسد.

کرمان از لحاظ قطب پزشکی و علمی در جایگاه خوبی قرار دارد؛ طوری که عمل‌های بسیار سخت و همچنین پیوند اعضا توسط دکترهای موفق و باتجربه این شهر صورت گرفته است. این شهر چهارمین کشور مرکزی مرتفع ایران به حساب می‌آید که از سطح دریا حدود ۱۷۵۵ متر ارتفاع دارد. کرمان در رده پنجمین شهر تاریخی ایران قرار گرفته که این موضوع به تمدنی قوی، پشتوانه تاریخی و همچنین بناهای تاریخی برمی‌گردد.

نام شهر کرمان در زمان‌های مختلف نام‌های متفاوتی هم داشته که برخی از آن‌ها شامل کرمانیا، گواشیر، کارمانا، بوتیا، کریمیان و کجاران بوده است. قعله‌هایی مثل قلعه ارشیر و دختر پس از گذشت سالیان دور هنوز هم پا برجا هستند که به دوران اشکانیان برمی‌گردند. در زمان‌های حکومتی سلجوقیان، قراختائیان، زندیه، غزهای کرمان، آل بویه و آل مظفر شهر کرمان پایتخت محسوب می‌شده است. لیدر محلی کرمان باید از تاریخچه این شهر نیز برایتان شرح دهد.

شهر کرمان

امروزه معادن و صنایع بسیاری در شهر کرمان راه‌اندازی شده که صنایع مس شهید باهنر، فروش الماس کویر، صنایع زغال سنگ، سیمان ممتازان، صنایع لاستیک بارز، نیروگاه سیکل، صنایع پزشکی و… از جمله آن‌ها هستند. کرمان از سمت شرق به استان سیستان و بلوچستان، از سمت جنوب به استان زیبای هرمزگان، از سمت شمال به استان یزد و خراسان جنوبی و از غرب هم به استان فارس محدود می‌شود.

طبق آمار و تقسیمات کشوری کرمان دارای ۲۳ شهرستان است که این شهرستان‌ها شامل ریگان، رابر، ارزوئیه، بافت، بم، انار، جیرفت، بردسیر، راور، زرند، رفسنجان، سیرجان، رودبار جنوب، شهربابک، فهرج، کرمان، فاریاب، عنبرآباد، قلعه گنج، کهنوج، نرماشیر، کوهبنان و منوجان هستند. تمام اطراف استان کرمان را کوه‌های مرتفع احاطه کرده که همین باعث شده تا دمای هوا متغیر باشد؛ طوری که در شب سرد و در روز گرم است.

کرمان در حقیقت شهری نیمه کویری است که به دلیل وجود کوه‌های اطرافش زمستان‌های بسیار سردی در آن حاکم می‌شود. بیشتر مردم کرمان مذهبشان شیعه و دینشان اسلام است و به زبان فارسی هم صحبت می‌کنند. اقوام مختلفی در کرمان زندگی می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به یهودیان یا همان کلیمیان و زرتشتیان اشاره کرد.

تور گردشگری کرمان

تورهای گردشگری در خیلی از شهرهای ایران وجود دارند که به انتخاب شما وابسته است. تورهای یک روزه، دو روزه، چند روزه و حتی نیم‌روزه در شهر کرمان وجود دارد و هر کدام از این تورهای گردشگری دارای لیدر هستند تا تمام اعضای گروه را راهنمایی و هدایت کنند؛ چون هیچ گروهی بدون رهبر و بدون برنامه‎ریزی نمی‌تواند به جایی برسد و هماهنگی ندارد؛ بنابراین وجود لیدر در گروه بسیار مهم و ضروری است.

سفربا تورهای گردشگری بیشتر از اتوبوس استفاده می‌شود مخصوصا اگر داخلی باشد؛ زیرا گردشگران می‌توانند مناظر زیبای بیرون را در حین مسیر مشاهده کنند و لذت ببرند و اگر مایل باشند حتی توقف کرده و مدتی را به تماشا و خوش‌گذرانی بپردازند؛ البته سفر با هواپیما بیشتر برای تورهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیدر محلی کرمان همه چیز را از قبل هماهنگ می‌کند و نیازی به رزرو هتل و تهیه وعده‌های غذایی ندارید؛ هر چند در برخی از تورها وعده‎های غذایی هم بر عهده خود گردشگر است.

این مطلب را هم بخوانید
0 تا 100 شهر جذاب کرمان 🌄 | تمام آنچه می‌خواهید بدانید +عکس،اقامتگاه

مطالعه بیشتر: همه چیز درباره گنجعلی خان کرمان

لیدر محلی کرمان

برای سفر با تور، لیدرهای بسیاری وجود دارند که شما را راهنمایی کنند. شما نمی‌توانید همه جا را با لیدر محلی کرمان در عرض یک روز بگردید و بازدید کنید. برای تورهای یک روزه قادر خواهید بود تا تنها از چند جاذبه دیدن کنید؛ بنابراین اگر قصد دارید که تمام مکان‌های تاریخی و شگفتی‌های کرمان را رصد کنید باید چند روزی را به گردش در این استان اختصاص دهید.

هر تور گردشگری باید لیدر داشته باشد و همانطور که پیش‌تر هم گفته شد سفرهای گروهی بدون لیدر امکان‌پذیر نیستند. یکی از این لیدرها لعیا اکبری نام دارد که راهنمای طبیعت‌گردی و تاریخی در کرمان است. خانم اکبری برای انجام این کار یعنی لیدری مجوز رسمی دارد و علاوه بر این کار جذاب به مجری‌گری و گویندگی نیز می‌پردازد. لیدر دیگر آقای پویا است که به کو‌نوردی علاقه زیادی دارد.

لیدر محلی کرمان

جاذبه‌های گردشگری کرمان

شهر زیبای کرمان همانطور که قبلا هم گفته شد به دلیل تاریخی بودن و قدمت طولانی‌اش دارای مکان‌های تاریخی و دیدنی بسیاری است و برای افرادی که به تاریخ و یا کویرنوردی علاقه دارند حرف ندارد. در ادامه به معرفی جاذبه‌های گردشگری استان کرمان می‌پردازیم:

۱- باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان یکی از باغ‌هایی است که حتما با لیدر محلی کرمان هماهنگ کنید تا به بازدید از آن بروید. سرسبزی و با صفا بودن این باغ می‌تواند تأثیر زیادی در عوض شدن حال و هوایتان داشته باشد. این باغ تاریخی در نزدیکی شهر کرمان و در ۲ کیلومتری شهر ماهان قرار دارد. این باغ یکی از نه باغ معروف ایران و حتی جهان است که در سال ۱۳۹۰ به همراه برخی باغ‌های دیگر ایران در لیست آثار جهانی به ثبت رسید.

باغ شاهزاده ماهان

۲- حمام گنجعلی خان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان حمام گنجعلی خان است که جزئی از مجموعه جنگعلی خان به حساب می‌آید. این حمام پیشینهدور و درازی دارد و قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد که یادگاری از آن زمان است. معماری خاص و تزئینات به کار رفته در آن باعث شده تا شهرت زیادی در بین گردشگران داشته باشد که پس از مرمت سازی در سال ۱۳۴۷ به عنوان موزه مردم‌شناسی شروع به فعالیت کرد و سرانجام در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

۳- بازار کرمان

بازار بزرگ کرمان یکی از طولانی‌ترین بازارهای ایران است که به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی و گردشی در شهر کرمان محسوب می‌شود و از میدان ارگ تا میدان مشتاقیه کشیده شده است. این بازار یکی از بازارهای قدیمی و تاریخی است که از قرن هشتم قمری بنا شده و تا به امروز پابرجاست. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد و خاصی که این بازار را از دیگر بازارها متمایز کرده وجود بلندترین بادگیر در آن است. گردشگران می‌توانند سوغاتی و صنایع دستی کرمان را از این بازار تهیه کنند.

بازار کرمان

۴- آتشکده زرتشتیان کرمان

آتشکده زرتشتیان همانطور که از نامش مشخص است به زمان زرتشتیان برمی‌گردد و آن را در باغ زیبایی که در گذشته خانه مسکونی جانگیر اردشیری بوده خواهید دید. آتشکده‌های زیادی در ایران وجود دارد که این آتشکده هم یکی از آن‌هاست و بسیار پر مخاطب و دیدنی است. آتشکده زرتشتیان در سال ۱۳۰۳ در زمانی که حکومت پهلوی روی کار بود با آجر ساخته شد و روی آن نوشته‌ای را خواهید دید که نوشته شده:«همت، هوخت و هورشت» که به معنای اندیشه، گفتار و کردار نیک است.

۵- مجموعه جنگعلی خان

مجموعه جنگعلی خان از مشهورترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی و جذاب این منطقه است که حتما با لیدر محلی کرمان از آن بازدید کنید. این مجموعه قسمتی از بازار کرمان است که قدمت آن به زمان‌‌های خیلی دور برمی‌گردد. در زمان حکومتی شاه عباس حاکمی معروف به نام گنجعلی خان در کرمان می‌زیست که در آن زمان ساختمان‌های بی‌شماری را بنا نهاد و برای آبادانی این شهر تلاش کرد که معمار تمام این بناهای زیبا، فردی به نام استاد سلطان محمد بود.

مجموعه جنگعلی خان دارای بخش‌های مختلفی مثل مدرسه، بازار، کاروانسرا، مسجد و… است که بخش گسترده و مهمی از بافت تاریخی کرمان را نمایش گذاشته و امروزه گردشگران بسیاری را به سمت خود کشانده است. گنجعلی خان نزدیک به ۳۰ سال حاکمیت کرمان را بر عهده داشت که یکی از بناهایی که در دوران فرمانروایی‌اش احداث کرد همین مجموعه بود.

۶- آرامگاه مشتاقیه

آرامگاه مشتاقیه یکی دیگر از جاذبه‌های کرمان است که به آن سه گنبدان نیز می‌گویند. در گذشته از شهر خارج بود؛ اما امروزه به دلیل پیش‌روی شهر، در داخل قرار گرفته که محل دفن فردی به نام مشتاق علی شاه بوده است. علی شاه مبتکر سیم چهارم سه تار بود که به همین جهت به آن سیم مشتاق هم می‌گفتند و همچنین یکی از صوفیان نامدار در قرن ۱۳ هجری قمری است. به جز علی شاه افرادی دیگری هم مثل شیخ اسماعیل هراتی و کوثر علی شاه هم در این منطقه دفن شده‌اند.

این مطلب را هم بخوانید
باغ فتح آباد بیگلر بیگی در کرمان

آرامگاه مشتاقیه

۷- حمام وکیل

حمام وکیل از آن حمام‌هایی است که اگر هم خواستید همراه با تور گردشگری سفر کنید با لیدر محلی کرمان هماهنگ کنید تا به بازدید از این بنای تاریخی بروید. حمام وکیل در مجموعه وکیل قرار گرفته و تنها بخشی از آن است که در سال ۱۲۷۰ هجری قمری به فرمان حاکم کرمان که در آن زمان محمد اسماعیل خان نوری بود ساخته شد. این حمام تاریخی به زمان قاجار مربوط می‌شود که در سال ۱۳۶۹ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و امروزه به رستوران سنتی و چایخانه تبدیل شده است.

۸- بازار سردار کرمان

بازار سردار کرمان یکی از طولانی‌ترین، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای ایران است که به عنوان یکی از میراث ملی و فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. پیشینه این بازار به ۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد و چیزی که در این بازار توجه گردشگران را به خود جلب کرده معماری بی‌نظیر و کاشی کاری‌های متوع و رنگی آن است. این بازار، مختص بازار پارچه فروشان است که در دوران تیموری و مظفری بنا شده، هر چند در طول زمان‌های مختلف، هر کدام از بخش‌های آن به یک دوره خاص تعلق دارد.

۹- یخدان مویدی کرمان

شهر کرمان به دلیل قدمت طولانی‌اش، مکان‌های تاریخی زیادی را داراست که تمام این بناهای قدیمی و تاریخی فرهنگ و طرز زندگی اجدادی ما را نشان می‌دهند؛ یکی از این بناها یخدان مویدی نام دارد که در گذشته یخ اهالی منطقه را فراهم می‌کرده است. بررسی کار یخ‌سازی، معماری خاص و دقیق و انباری که به آن اختصاص داشت، همه و همه نشان‌دهنده خلاقیت و ذکاوت مردم آن دوران است که سرانجام با شماره ۲۴۳۷ در آبان ماه سال ۱۳۷۸ در لیست میراث ملی ایران ثبت شد.

یخدان مویدی کرمان

۱۰- خانه هرندی

خانه هرندی از جمله بناهای تاریخی ایران به شمار می‌رود که ساخت آن به زمان قاجار برمی‌گردد. معماری این بنای قدیمی ترکیبی از معماری غیرایرانی و ایرانی خواهد بود که با دیدن آن متوجه این موضوع می‌شوید. خانه هرندی علاوه بر ساختمان مرکزی از بخش‌های جانبی دیگر و همچنین از یک باغ زیبا تشکیل یافته است که امروزه به عنوان موزه باستان شناسی پذیرای گردشگران خارجی و ایرانی است.

دیگر جاذبه‌های دیدنی کرمان

تخت درگاه قلی بیگ، مسجد ملک کرمان، گنبد جبلیه، مسجد جامع کرمان، باغ فتح آباد، مسجد گنجعلی خان، ضرابخانه گنجعلی خان، بازار بختیاری، مجموعه ابراهیم خان، مدرسه و کاروانسرای گنجعلی خان و… از جمله جاهای دیدنی و تاریخی شهر کرمان است که لیدر محلی کرمان تمام این مناطق گردشگری و تاریخچه آن‌ها را برایتان بازگو خواهد کرد و از نزدیک آن‌ها را خواهید دید.

بهترین زمان سفر به کرمان

کرمان آب و هوایی کویری دارد و گرما و سرمای آن در فصل‌های مختلف سال تغییر می‌کند. دمای هوا در این منطقه تاکنون به زیر صفر نرسیده است. در فصل تابستان هوای کرمان به شدت گرم می‌شود طوری که بیرون آمدن برای خود مردمی که در آن زندگی می‌کنند هم سخت است چه برسد به گردش و تفریح. فصل زمستان هم سرما به بیشترین حد خود می‌رسد؛ بنابراین بهترین زمان سفر می‌تواند فصل‎های بهار و پاییز باشد.

اجاره خانه ی بومگردی در کرمان

اقامت در کرمان

برای اقامت در کرمان هتل‌های بی‌شماری وجود دارند که امکانات رفاهی خوبی را دراختیار گردشگران و مسافران می‌گذارند؛ اما سفر با تورهای گردشگری آن هم در چنین جایی، ترجیح می‌دهند که شب را در دل کویر صبح کنند که این موضوع هم به لیدر محلی کرمان و نظر دیگر اعضای گروه بستگی دارد. هتل اخوان، هتل گواشیر، هتل پارس، هتل جهانگردی، هتل کرمان، هتل هزار، هتل ناز، کرمانیا، پویا، شهباز، کلیاس و… از جمله هتل‌های کرمان به شمار می‌روند.

سخن پایانی

در این مقاله از سپنجا با لیدر محلی کرمان و جاذبه‌های کمیاب و بی‌نظیرش آشنا شدید و دانستید که کرمان یکی از شهرهای تاریخی و قدیمی ایران است و مقصد خوبی برای افرادی خواهد بود که به کویرنوردی علاقه ‌دارند. باید اعتراف کرد که بناهای تاریخی این منطقه بسیار زیاد هستند و اگر به مسائل تاریخی علاقه‌مند باشید، گردش و بازدید از این بناها می‌تواند برایتان جذاب و هیجان‌انگیز باشد؛ مخصوصا زمانی که لیدر تور از تاریخچه آن برایتان می‌گوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 6 میانگین: 3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا