دیدنی های کرمان

کویر شهداد کرمان و راهنمای سفر به آن

تا فصل زمستان است و بازار سفرهای زمستانی داغ، سری به یکی از عجیبترین نقطه های ایران بنام شهداد کرمان می زنیم و قدم در راهی برهوت اما زیبا و شگفت انگیز می گذاریم. کویر کلوت شهداد کرمان که از نظر ناسا با دمای بالای ۷۰ درجه گرم ترین نقطه روی زمین است به واسطه ی داشتن اشکال هندسی عجیب و غریب، به اسم کلوت،تبدیل به مکانی بسیار زیبا و تماشایی شده است و رفتن و مشاهده این کویر عجیب و زیبا و خاص، بی شک تبدیل به یکی از زیباترین سفرهای شما می شود.

پس تا انتها با سپنجا همراه باشید و با ما در دل این کویر شگفت انگیز قدم بردارید که قطعا پشیمان نمی شوید. نگران جای اقامت هم نباشید که ما در سپنجا با زیباترین اقامتگاه های بومگردی در شهداد کرمان قرار است لذت سفر شما را دو چندان نماییم.

شهداد کرمان

کلوت شهداد کجاست؟

اجازه دهید تا با یک توصیف خیالی کلوت شهداد کرمان را برایتان معرفی کنم. در کرمان و در دل کویر لوت ابر شهری وسیع با ۸۰ کیلومتر عرض و ۱۴۵ کیلومتر طول می بینید که پر از سازه های آسمان خراش از جنس کلوخ می باشد. سازه هایی که گویی به دست مهندسانی از جنس ارواح ساخته شده اند و اینجا را به قول گردشگران خارجی تبدیل به شهر ارواح نموده اند.

سکوت و آرامش مطلق توام با چاشنی از ترس، و مبهوت شدن در این گستره کویری چیزیست که از تماشای کویر شهداد به شما دست می دهد. این سازه های عجیب و سر به فلک کشیده را کلوت می گویند. در کویر کلوت شهداد چشمانتان به تماشای معماری خاص خداوند در کویر می نشیند.

بیشتر بخوانید:  معرفی لیدر محلی کرمان + جاذبه‌‌های گردشگری

کلوت چیست؟

کلوت ها سازه هایی هستن که معمار آنها باد است. این سازه های ۲۰ هزار ساله به مرور زمان و در اثرطوفان‌های شنی، تابش شدید آفتاب و بارش‌های کویری شکل گرفته اند. کلوت که از دو واژه کل و لوت تشکیل شده به معنای کلاته یا آبادی در دل کویر لوت می باشد. البته یک شهر خالی از سکنه و بیشتر به این دلیل که گویی شهداد کرمان شهر ارواح است.

ارتفاع برخی از  بلندترین کلوت ها به ۱۳۸ متر می‌رسد. در این کویر رود شور جریان دارد که گاهی از شدت شوری سفید و شیری‌رنگ است. این رود در کویر لوت دائمی است و از میان کویر شهداد می‌گذرد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی کرمان + جاذبه‌‌های گردشگری

شاید تعجب کنید اگر به شما بگویم که در دل کویر خشک شهداد، دریاچه ای زیبا و نو ظهور بنام دریاچه کلوت شهداد وجود دارد که گویی معجزه ای از طبیعت در این برهوت زیبا می باشد. این دریاچه که در سال ۱۳۹۸ و در اثر اثر سیلاب های فروردین‌ماه بوجود آمد چشم‌انداز بی‌نظیری به این منطقه بخشیده و باعث شده پرندگان مهاجر زیادی به این منطقه سفر کنند و گیاهان جدیدی در اطراف آن بوجود بیایند.

چگونه به کلوت شهداد کرمان برویم؟

شهداد در صد کیلومتری کرمان قرار دارد. اگر قصد رفتن به منطقه کلوت شهداد کرمان را دارید باید اول به به‌طرف شهرستان نهبندان حرکت کنید و سپس وارد جاده کرمان- بم شده و بعد از ۳۵ کیلومتر به  به سیرچ  می رسید و بعد از آن مسیر جاده شهداد را در پیش بگیرید. بعد از چند کیلومتر به دوراهی شهداد – گلباف می‌رسید. شما باید مسیری که تابلوی شهداد را نشان می‌دهد ادامه دهید تا به منطقه‌ی کویری برسید.

این مسیر تا سیرچ یک بزرگراه است؛ اما بعد از سیرچ یک جاده کوهستانی یک بانده پیش روی شماست که باید با احتیاط فراوان در آن رانندگی کنید.

کویر شهداد و کویر لوت در کنار یکدیگر قرار دارند و شما می توانید همزمان به مشاهده کویر لوت نیز بپردازید.

اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی شهداد

در شهر شهداد که در ۴۰ کیلومتری کویر شهداد واقع است اقامتگاه‌هایی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها بمانید. این اقامتگاه‌ها هم به‌صورت سوئیت هستند و هم به‌صورت خانه‌های کپری و اقامتگاه‌های بومگردی. ما در سپنجا بهترین بوم گردی شهداد و سوئیت اقامتگاه در کلوت شهداد بسیار مجهز و زیبایی داریم که شب های کلوت شهداد را می توانید در آنجا به زیباترین شکل ممکن تجربه نمایید.

بیشتر بخوانید: معرفی اقامتگاه های کویری ایران

تفریحات اصلی کویر شهداد کرمان

اگر به کویر شهداد کرمان آمدید غیر از مشاهده طبیعت خاص و زیبای آن کلی تفریحات هیجان انگیز وجود دارد که می توانید بسیار از آن لذت ببرید. این تفریحات عبارتند از :

۱- سافاری و آفرود در کویر شهداد

یکی از هیجان انگیز ترین لذت های کویر مشاهده کویر از ماشین های آفرود است. شما می توانید با تور سافاری در کویر شهداد که توسط افراد محلی و کاملا آشنا به محیط کویر انجام می شود به تماشای این کویر زیبا بپردازید.

۲- موتورسواری در کویر شهداد

موتور چهار چرخ خود را کرایه و در مسیر مجاز حرکت کنید و از طبیعت زیبای کویر نهایت لذت را ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به کرمان | جامع ترین اطلاعات برای سفر به کرمان

۳-شترسواری در کویر شهداد

چه تجربه لذت بخشی است که سوار بر شتر همچون گذشتگان در یک مسیر هزاران ساله حرکت می کنید و به دل تاریخ سفر کنید. کلوت ها، نمکزارها یا درختچه‌های کویر را ببینید و از نسیم گرم کویر لذت ببرید.

۴- پیاده‌روی در کویر شهداد

پیاده‌روی در دل کویر جایی که گویی عدم است و هستی پایان یافته، جایی که شما را به آن بخش از وجودتان که به دنبال سکوت محض و آرامش است رهنمون می کند، می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. روی شن های روان کویر پیاده روی کنید و خود را در دامان طبیعت مهربان کویر رها کنید.

شبهای کویر شهداد

۵- رصد آسمان کویر شهداد

درست آن هنگام که خورشید خروشان صبح، جایش را به آرامِ شب می دهد، بزم ستاره های درخشان آغاز می شود. آنچنان گرم و صمیمی و نزدیک که اگر دستتان را دراز کنید یکی از آن ستاره های روشن را می چینید. همین قدر رویایی و شگفت انگیز!

بهترین زمان سفر به کویر شهداد کرمان

بهترین زمان سفر به کویر شهداد کرمان از آذر تا اردیبهشت ماه است. و در طول تابستان این سفر به دلیل گرمای طاقت فرسا توصیه نمی‌شود.

سخن پایانی

یکی از مقاصد زیبای گردشگری-تفریحی برای فصل های سرد سال، رفتن به کویر شهداد کرمان می باشد. در سفر به این منطقه جذاب و رویایی روزهایش را به بازدید از کلوت‌های شهداد، گونه‌های گیاهی منحصربه‌فرد، شتر سواری و آفرود می پردازید و شب ها را نیز به تماشای آسمان پر ستاره کویر.

در کویر روحتان با شن های روان به رقص می آید و در سکوت مبهوت و عمیق آنجا با طبیعت یکی می شوید و از سخاوت بی انتهای کویر به وجد می آیید.

برای آنکه از سفر خود به شهداد کرمان نهایت لذت را ببرید می توانید در محیطی امن و راحت، اقامتگاه خود را انتخاب نمایید و از طریق سایت اجاره ویلا و سوئیت سپنجا به اجاره و رزرو رایگان اقامتگاه بوم گردی در شهداد بپردازید . همچنین در صفحه اصلی سایت می‌توانید پس از جستجوی شهداد و مشاهده اقامتگاه های مختلف با توضیحات و جزئیات هر کدام از این اقامتگاه‌ها آشنا شوید و بر اساس تعداد نفرات و بودجه‌ی خود بهترین مورد را برای خود انتخاب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا