دیدنی های یزد

غذای محلی یزد را تحت هیچ شرایطی نباید از دست داد!

غذای محلی یزد را تحت هیچ شرایطی نباید از دست داد!

اگر قصد سفر به یزد دارید می توانید اجاره سوئیت در یزد را توسط سپنجا بصورت آنلاین انجام دهید.

اگر بخواهیم به تنوع غذایی که در تمامی استان‌های ایران وجود دارد نگاه کنیم استان یزد به زیبایی تمام دیگر استان ها می باشد و دارای غذاهایی بسیار زیبا و دلنشین و خوش طعم است که در این استان کویری که مردم بسیار خونگرمی دارد وجود دارد و و طبخ میشود.

غذاهایی که از رنگ و بوی آن ها می توان فهمید که این غذا متعلق به چه استان و کدام خطه ایران می باشد. غذاهای مقوی و بسیار خوش طعمی که ایران و ایرانی را به خود وابسته کرده است. این غذاها خود را به قسمتی از رژیم غذایی ما ایرانی ها و سفره های ما تبدیل شده اند. با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا، اقامتگاه بومگردی و …  سپنجا همراه باشید تا با برترین های غذای محلی یزد آشنا شوید.

آش شولی یزد، معروف ترین غذای محلی این شهر

این آش که یکی از معروف ترین و خوش طعم ترین غذای محلی یزد می باشد به نام آش شولی یزد شناخته میگردد. غذای بسیار سبک و ساده و با روش پخت بسیار کوتاه یکی از آن غذاهایی است که می تواند تمام  خستگی های سرکار و فشارهای عصبی را یک تنه به خوشی و خوشحالی تبدیل کند.


همچنین بخوانید: اقامتگاه بومگردی انار عقدا

همچنین بخوانید: باغ دولت آباد


این آش خوشمزه که تشکیل شده از اسفناج، شوید، تره، جعفری، شنبلیله، چغندر، پیاز، آرد، نعنا، عدس، روغن، نمک، زردچوبه سرکه و رب انار تشکیل شده است. ترکیب بسیار زیبا را تشکیل داده است. که در حین سادگی مزه بسیار لذیذ و دلچسبی را به همراه می آورد.

معرفی غذای محلی یزد
آش شولی یزد

آش گندم شهرستان یزد، آشی خوردنی

شاید در تمام استان های ایران و شهرهای ایران آشی به نام گندم وجود داشته باشد. اما آش گندم که در استان یزد پخته می شود؛ با تمام استانهای ایران فرق می کند.

و می توان اشاره کرد که آش گندم شهرستان یزد به یکی از مقوی ترین و کامل ترین غذاهای سنتی ایران یا غذای محلی یزد شناخته می شود که  قدمت چندین ساله دارد و نسل به نسل توسط مردم یزد به دست علاقمندان رسیده است.

این آش که  یکی از غذای محلی یزد می باشد. در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) به عنوان غذای نذری در نظر گرفته می شود و به آش امام حسین هم شناخته می شود.

مواد استفاده شده برای این غذا  شامل گندم پوست  شده، جو، نخود، عدس، ماش، سبزی آش، لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی،  نمک،  فلفل، آویشن، زردچوبه و پونه می باشد.

معرفی غذای محلی یزد
آش گندم یزد

آش آلو یزدی، غذایی برای بهبود سیستم گوارش

این غذای لذیذ که از مواد مغذی و مقوی شامل لپه، پیاز، روغن، سبزی آش، گوشت چرخ کرده، برنج، آلو تشکیل شده است.  این غذا می تواند لحظات خوش را در فصل های سرد سال برای دور هم نشینی و خانواده ایجاد می کند.

این مطلب را هم بخوانید
20 مورد از مکانهای ناشناخته یزد که باید از آن‌ها بازدید کنید!

آش آلو یزدی به عنوان یک غذای محلی یزد به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد و از مواد خاصی که در تهیه آن  استفاده می شود. شهرت بسیاری در خون سازی و کمک به سیستم گوارشی دارد.

آش آبغوره یزدی، ترش و خوشمزه

آش آبغوره یکی از غذاهای اصیل شهرستان یزد می باشد و توسط مردم این  شهر یعنی یزد بسیار استفاده می شود. این آش نه تنها در استان یزد بلکه در استان تبریز هم بسیار محبوب است و مصرف می شود.

آش آبغوره از موادی شامل سبزی آش، بلغور، گندم، عدس، لوبیا چشم بلبلی، برنج ، آبغوره، غوره خشک، نمک، فلفل و روغن استفاده می کنند.

آش آبغوره به عنوان یک داروی حرفه‌ای برای مقابله با بیمار دیابت است و درمان کننده آن شناخته می شود زیرا این آش دارای خواص بسیاری است که یکی از خواص آن از بین بردن عطش، کاهش قند خون و کاهش چربی بد بدن یا کلسترول است.

معرفی غذای محلی یزد
آش آبغوره یزدی

 آش ماش یزدی، خوشمزه و دلچسب

آش ماش یزدی یکی از آن دسته  غذای محلی یزد می باشد که  نه تنها در شهر یزد بلکه در شهرستان های دیگری همچون مهریز به گونه باورنکردنی طبخ  می گردد. شهره این آش خاص و عام نمی‌شناسد و همه ایرانیان این غذا را درست می‌کنند و مصرف می‌کند.

رد پای این آش خوشمزه و جذاب در استان زیبای گلستان هم دیده شده است. این غذا دارای ویژگی خاصی می باشد و ویژگی آن به سریع طبخ شدن آن است. در بعضی مناطق استان یزد محلی ها این غذا را به عنوان صبحانه در بعضی از نقاط یزد مصرف می کنند.

آش کدو یزدی، غذای مربوط به تفت یزد

آش کدو یزدی که متعلق به استان تفت یزد می باشد.  شاید به عنوان یک آش بین المللی بتوان از آن صحبت کرد. زیرا همچون آش کدو یزدی،  نمونه‌های دیگری از این آش در رستوران هایی بزرگ، اروپایی سرو می گردد.

این آش خوشرنگ و زیبا متعلق به استان یزد و یک از غذای محلی یزد می باشد. این آش همچون دیگر غذاهای این شهر دارای خواص بسیاری است.  یکی از خواصی که برای این غذا در نظر گرفته شده.

خاصیت کاهش قند خون و تنظیم  قند را دارد. این غذا مفید برای کسانی است که با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می کنند. آش کدو یزدی که تشکیل شده از نخود، لوبیا، عدس، ماش، کدو، پیاز، روغن، فلفل، شوید و برخی دیگر از ادویه ها تشکیل شده است. که بسته به نظر خود می توان آنها را کم یا زیاد کرد و از آن لذت برد.

معرفی غذای محلی یزد
آش کدو یزدی

آش انار، غذایی شیرازی در یزد

آش انار اصالتاً به شهر شیراز بر می گردد اما به دلیل همسایه بودن این دو استان این آش توسط مردم شهر یزد هم بسیار مصرف می شود یکی از غذاهای پرطرفدار مردم یزد می باشد. اما پیدا کردن اصالت این غذا بسیار دشوار می باشد. اما مصرف کردن آن لحظات زیبایی را برای ما رقم خواهد زد.

معرفی غذای محلی یزد
آش انار یزد

قیمه نخود، شبیه قیمه بادمجان خوشمزه و خوردنی

قیمه نخود غذایی است که شبیه قیمه بادمجان و انواع دیگر قیمه می باشد. اما نه تنها فقط به خاطر لپه بلکه طعم این غذا هم با دیگر قیمه تفاوت میکند.

قیمه نخود یزدی قیمه ای می باشد که با تمام قیمت های دیگر فرق می‌کند و کمتر گردشگری می باشد که به یزد سفر کرده و این شهر تاریخی را دیده باشد و طعم مزه این غذا را نچشیده باشد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی یزد + جاذبه‌های گردشگری

این غذا از نخود،  گوشت، رب، گوجه فرنگی،  لیمو عمانی زعفران، سیب زمینی،  پیاز،  زردچوبه،  نمک و فلفل  تشکیل شده است. که غذای بسیار خوشمزه و لذیذی را برای ما فراهم میکند. این غذا با برنج مصرف می شود.

غذاهای محلی یزد
خورش قیمه نخود یزدی

 قلیه کدو، غذای ضد سرطان

قلیه کدو یکی از غذاهایی است که طبق نظر متخصصان غذای پر از آنتی اکسیدان می باشد و این غذا به غذای ضد سرطان نیز مشهور است.

این غذا از کدوتنبل، لوبیا قرمز، ماش، روغن،  پیاز، نمک،  فلفل،  زردچوبه،  شکر،  دارچین،  گردو و پودر نارگیل تشکیل شده است. قلیه کدو یکی از بهترین انتخاب ها برای غذای سفرهای داخلی است.

غذاهای محلی شهرهای دیگر ایران را چقدر دوست دارید؟

درست است که برخی از خوشمزه ترین غذاهای محلی را در شهر یزد می توان نوش جان کرد؛ اما غذاهای محلی و لذیذی که طعمش از زیر زبانتان خارج نشود، تنها به یزد محدود نمی شود.

در واقع در جای جای شهرهای ایران با سرو غذاهایی خاص رو به رو هستیم که اصالت و خوشمزگی را معنا می کنند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به پخت غذاهای محلی شهرهای مختلف علاقه دارید، مطالب زیر برای شما تدارک دیده شده است. آنها را از دست ندهید:

 

در یزد کجا بمانیم؟

و در نهایت به عنوان جمع بندی از این مطلب باید بگوییم، تجربه غذای محلی یزد در خود شهر، چیز دیگری است و هیج جوره نمی توان آن را در جای دیگری امتحان کرد.

در واقع رستوران های زیادی در این شهر با غذای محلی و خوش طعم شهرشان، پذیرای شما هستند. در قدم اول باید به این شهر تاریخی و اصیل ایران سفر کنید. اما در یزد کجا بمانیم؟

اگر حتی کوچکترین دغدغه و نگرانی از این بابت دارید، همه را دور بریزید؛ چرا که سپنجا این امکان را برای شما وجود آورده است تا در کوتاهترین زمان اقدام به رزرو سوئیت در یزد کنید.

تنوع اقامتگاه ها در شهر یزد بسیار بالا است؛ بنابراین دستتان برای انتخاب باز است و مطمئنا مکان های زیادی طبق سلیقه و نظر شما و اعضای خانواده تان وجود خواهد داشت.

جالب است بدانید این اقامتگاه ها را براساس ویژگی های مختلفی مانند قیمت، تعداد اتاق، نوع اقامتگاه، تعداد نفرات و … می توانید در دسته های جداگانه مشاهده کنید تا در سریعترین زمان، محل مورد نظرتان را پیدا کنید.

در تمام این مسیر پشتیبانی سپنجا همراهتان است و در صورت تمایل می توانید به صورت مستقیم با ما در ارتباط باشید! اگر هم تجربه ای در زمینه غذای محلی یزد دارید، حتما در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 4 میانگین: 3.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا