دانستنی های سفر

چرا به هفت سین می گوییم هفت سین؟(+معرفی تاریخچه هفت سین)

چرا به هفت سین می گوییم هفت سین؟(+معرفی تاریخچه هفت سین)

چرا به هفت سین می گوییم هفت سین؟(+معرفی تاریخچه هفت سین)

نوروز مهم ترین فرهنگ ایران است که تمامی ایرانیان در هر کجای دنیا هم که باشند به آن پایدار هستند. جالب است بدانید که عید نوروز در ۱۱ کشور دنیا برگزار می شود و دویست میلیون نفر را در سرتاسر دنیا، از شادی خود بهره مند می سازد. در نزدیکی روزهای عید، همگی به دنبال تهیه و تزئین کردن سفره های هفت سین هستند.

افراد بسیاری هستند که هر ساله زیباترین سفره ها را می چینند، اما از پیشینه آن بی اطلاع هستند. اگر تا انتخاب مقاله را با سپنجا همراه باشید، می خواهیم تاریخچه هفت سین و نکاتی جالب که شما را حیرت زده خواهد کرد، درباره آن را بررسی کنیم.

چرا به سفره هفت سین می گوییم هفت سین ؟

نزدیک عید که می شود، تمامی خانواده های ایرانی به دنبال چیدن سفره هفت سین هستند. اگر کمی تامل در این باره کرده باشید، حتما برایتان سوال پیش آمده است که چرا به سفره هفت سین می گوییم هفت سین؟ چرا باید از بین این همه عدد، هفت را انتخاب کنیم؟ چرا در بین حروف باید حرف سین انتخاب شود؟

از گذشته ها، هفت عددی مقدس برای ایرانیان بوده است و همین موضوع سبب شده است تا آنها عدد هفت را برای چیزهایی که در سر سفره قرار می دهند انتخاب کنند. آنها فکر می کرده اند که اگر هفت چیز در زمان تحویل سال بچینند، اتفاقات خوبی در آینده انتظار آنان را می کشد.

اقامت در ویلا ساحلی در رشت

همچنین خوش یمن بودن عدد هفت در نظر آنان، بی تاثیر از جنبه های ستاره شناسی نبوده است. آن ها عدد هفت را نشانه تعداد سیارات اطراف زمین می دانستند و تصور می کردند مورد لطف و رحمت سیاره های دیگر قرار می گیرند! این دو دلیل، از مهم ترین علل هفت بودن، هفت سین است، اما دلیل های دیگری هم برای آن وجود دارد مانند:

هفت سین نوروز
سفره هفت سین

افسانه هایی قدیمی در آن زمان وجود داشته است که از آن ها برای انتخاب عدد هفت بهره برده اند. مثلا هفت فرشته وجود داشته است که هر کدام صفات خوبی داشته اند و هر کدام از عناصر سفره نشان گر یکی از آنها است.

از تاریخچه هفت سین چه می دانید؟

در گذشته هر کدام از عناصر سفره هفت سین را یا بر روی زمین و یا بر روی سفره ها قرار می دادند. آنها اهمیت زیادی برای ترتیب چیده شدن عناصر قائل بودند و هر کدام را در جایگاه خاصی قرار می دادند. سفره ها را معمولا با پارچه ای سفید تزئین می کردند و آن را زیر هفت سین قرار می دادند؛ چرا که سفید رنگ پاکی و روشنی است.

این مطلب را هم بخوانید
یکی ازجذاب ترین دانستنی هایی که باید درباره بلیط متروتهران بدانید!

اقامت در منزل مبله در مشهد

یکی از جالب ترین چیزهایی که ممکن است درباره هفت سین شنیده باشید، این است که در گذشته سفره هایی دیگری هم پهن می کردند و آیین های دیگری هم وجود داشته است که تنها هفت سین آن به نسل ما رسیده است. به عنوان مثال هفت شین و هفت چین هم وجود داشته است و شهرت کمتری نسبت به سین دارند.

تاریخچه هفت سین
نوروز مبارک!

بسیاری از افراد می گویند دلیل آن که سفره هفت شین از آیین ایرانیان بیرون رفته است، به دلیل حمله اعراب به ایران است و این رسم به خاطره ها سپرده شده است.

هفت چین هم چون در زبان عربی، حرف “چ” جایگاهی ندارد، از بین ایرانیان رفته است و هفت سین جای همه آنهارا گرفته است.

هفت سین چه چیزهایی است ؟

یکی از مهم ترین نکاتی که در چیدن سفره تان باید آن را در نظر داشته باشید این است که نمی توانید هر چیزی ر که اول آن با حرف “س” شروع می شود را در سفره تان قرار دهید.

سفره هفت سین قائده و اصولی دارد که حتما باید بدان توجه کنید. تنها چیزهایی می توانند در سر سفره قرار بگیرند که نام آنها کاملا پارسی باشد و با سین شروع شود.

همچنین چیزی که انتخاب می کنید باید حتما یا از گیاهان گرفته شده باشد یا ماده ای خوردنی باشد.

سفره هفت سین نوروز
هفت سین نوروز

اگر بتوانید چیزی را انتخاب کنید که نام آن از ترکیب چند کلمه هم تشکیل شده باشد که چه بهتر! برای پر کردن سفره نوروزتان، دستتان بسیار باز است و با رعایت کردن شروط بالا می توانید انواع سین ها را در سفره تان قرار دهید.

نوروز در کشورهای مختلف

اما همان طور که می دانید، تعدادی سین وجود دارد که تحت هر شرایطی باید در سفره هفت سین حضور داشته باشند. هر کدام از آنها دارای نشانه و نمادی هستند که خالی از لطف است اگر ندانید:

  • سیر؛ نماد مبارزه خیر و شر است
  • سبزه نشان دهنده رشد و پاکی است
  • سیب بیانگر بارداری و پرستاری است
  • سمنو نشانگر رزق و روزی زیاد و فراوانی است
  • سرکه صبر و جاودانگی را نشان می دهد
  • سنجد دلبستگی و علاقه را بیان می کند
  • سماق نشان از باران با خود به همراه دارد

 

این انتهای داستان نیست و چیدن سفره تان تنها به این چند مورد ختم نمی شود. بر سر سفره آیینه هم قرار می دهند. آیینه شفافیت و پاکی را نشان می دهد.

از قرار دادن شمع هم غافل نشوید؛ چرا که نشانگر روشنی است. معمولا تضادهایی در بین عقاید افراد برای قرار دادن ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین وجود دارد، اما همیشه ماهی را به عنوان نمادی برای جنب و جوش در نظر گرفته اند. سکه هم برایتان سالی پر پول و پر برکت می سازد.

این مطلب را هم بخوانید
رعایت 6 نکته ای که برای سفر اولی ها حیاتی است
نوروز 99
تاریخچه هفت سین

یکی دیگر از دانستنی های جالب سفره هفت سین آن است که ارتباط جالبی با روزهای هفته و ماه های سال دارد. همین ارتباط به اهمیت آن افزوده است. تاریخچه هفت سین و دانستنی هایی که در مورد آن بیان می شود کم نیستند. ما تنها در اینجا مهم ترین و پررنگ ترین آنها را  بررسی کردیم.

و در آخر باید بگوییم که هیچ سفره هفت سینی بدون قرار دادن قرآن، شاهنامه، کتاب هایی از بزرگان مانند سعدی حافظ تکمیل نمی شود. در واقع یکی از واجبات هر سفره ای این موارد هستند.

قرآن که نشانگر توجه به لطف و مرجمت پروردگار مهربان و کتاب های دیگر، نشان گر ادبیات غنی و عمیق کشورمان است. آیا شما هم امسال به دنبال بهترین چیدمان برای سفره تان هستید؟ اگر نکته ای می دانید که ما ذکر نکردیم، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

جشن تی تی یا شکوفه ها

سفر و محل اقامت در شلوغی های عید نوروز!

اگر در زمان عید نوروز و حال و هوای آن در حال خواندن این مقاله هستید، پیشنهاد می کنیم سفر در این ایام تعطیلی را از دست ندهید! برخی از افراد معتقدند سفر در عید نوروز درست نیست؛ چرا که با توجه به تعطیلی های طولانی، همه جا شلوغ است و ممکن است محل اقامت گیر نیاید.

اگر شما هم جزو این افراد هستید و چنین فکر می کنید، بیایید با هم این باور را به چالش بکشیم و خودمان را از سفر لذت بخش عید، محروم نکنیم.

برای محل اقامت تان در هر جای ایران و هر زمانی که اراده به سفر کردید، می توانید روی سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا، حساب باز کنید. بدین منظور تنها کافی است وارد سایت یا اپلیکیشن سپنجا شوید و مقصد گردشگری تان را جست و جو کنید. سپس با لیستی از اقامتگاه های متنوع رو به رو شوید دست به انتخاب بزنید.

در نظر داشته باشید، برای برخی از شهرها یا روستاهای گردشگری، تنوع اقامتگاه ها بسیار بالا است؛ از این رو با هر بودجه ای می توانید محلی مناسب برای خود و اعضای خانواده تان انتخاب کنید. پیشاپیش سفری فوق العاده برایتان آرزومندیم!

 

درباره “چرا به هفت سین می گوییم هفت سین(+معرفی تاریخچه هفت سین)” بیشتر بخوانید:

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا