دانستنی های سفر

سال نو در کشورهای مختلف ، جشن هایی به زیبایی نوروز و کریسمس

سال نو در کشورهای مختلف،هر سال که نزدیک عید می‌شود، بهانه ای پیدا می‌کنیم که همگی دور هم جمع شویم و نوروز را در کنار خانواده مان جشن بگیریم. نوروز یکی از مناسبت هایی است که تمامی مردم ایران در هر کجای دنیا هم که باشند به آن پایبند هستند. علاوه بر نوروز یکی دیگر از اعیادی که ما آن را به خوبی می‌شناسیم و حتی گاهی جشن هم می‌گیریم، کریسمس است.

نوروز و کریسمس تنها اعیادی هستند که برای ما ایرانی ها بسیار پررنگ هستند؛ اما آیا می‌دانستید که عید ها در دنیا تنها به این دو ختم نمی‌شود؟ اگر ادامه این مطلب را با سپنجا همراه باشید، می‌خواهیم سال نو در کشورهای مختلف را به شما معرفی کنیم. جشن هایی که هر کدام به زیبایی اعیاد ما هستند.

جشن سال نو در چین
سال نو در چین

سال نو در کشورهای مختلف |اصلا چرا مردم سال نو را جشن می گیرند؟

پیش از آنکه بخواهیم سال نو در کشورهای مختلف را بررسی کنیم، خوب است بدانیم چرا مردم در گوشه کنار دنیا، این مناسبت را جشن می‌گیرند؟ در بسیاری از نقاط دنیا، تقویم میلادی را به عنوان اصلی ترین تقویمم به رسمیت شناخته اند و معمولا بیشتر افراد کریسمس را برای فرا رسیدن سال جدید جشن می‌گیرند.

با این وجود هنوز هم هستند فرهنگ‌های مختلف دیگری که هر مدام بنا به دلایل خاص خودشان، زمان دیگری را به جشن سال نو با آداب و رسوم مختلف اختصاص داده اند.

مثلا اگر سفری به چین داشته باشید، می‌بینید که حتی با گذشت سه ماه از از سال نوی میلادی هنوز هم در این کشور عید نشده است. در بعضی از تقویم ها مانند شمسی و چینی برای هر سال، نمادی از حیوانات در نظر می‌گیرند و یکی از آداب و ریوم این نوع از تقویم است. در هر قسمت از دنیا که اعیاد مختلفی وجود دارد، آداب مربوط به آن هم متفاوت است.

جشن سال نو کریسمس
کریسمس در کشورهای مختلف

مطالب بیشتر:نوروز در گرجستان ، با فرهنگی بسیار شبیه به خودمان را از دست ندهید!

با وجود تفاوت ها در زمان برگزاری و یا آداب های جشن سال نو، مردم کل دنیا در یک چیز اتفاق نظر دارند؛ آن هم حس خوب سال نو است.  در زمان سال نو در کشورهای مختلف ، مردم  بدی های سال گذشته را کنار می‌گذارند و خودشان را برای سالی جدید آماده می‌کنند. همین دلیل باعث شده است که همه سال نو را به شیوه خودشان جشن بگیرند.

چرا سال نو در کشورهای مختلف با هم متفاوت است؟

علت تفاوت هایی که در زمان برگزاری سال نو در کشورهای مختلف وجود دارد، ناشی از چند دلیل است. برخی ها در گوشه کنار دنیا مانند برمه ای ها و تایلندی ها چندین روز عید را جشن می‌گیرند. چینی ها ۱۵ روز این کار را انجام می‌دهند. این تفاوت در ریشه فرهنگ سال نو در کشور های مختلف ایجاد کرده است.

این مطلب را هم بخوانید
چگونه به سلامتی خود در سفر اهمیت بدهیم؟

مثلا تقویم برخی از کشورها به دلایل مذهبی و برخی دیگر به دلایلی مثل چرخش ماه و خورشید چیده شده است. تعدادی دیگر از این اعیاد هستند که ترکیبی از دلایل مذهبی و چرخشی هستند. مثلا تقویمی که در کشور چین به کار می‌رود، شمسی قمری است.

همین تقویم های مختلف باعث شده است تا زمان برگزاری جشن سال نو برای کشور‌‌های مختلف، متفاوت باشد. در ادامه می‌خواهیم تعدادی از سال نو در کشورهای مختلف را بررسی کنیم.

سال نو در کشورهای مختلف مثل هند

سال نو در کشورهای مختلف مثلا کشور هند یکی از جاهایی است که در خود آن هم تفاوت‌هایی در زمینه نوع آداب و رسوم و برگزاری جشن سال نو وجود دارد. مردم هند در بین ماه‌های اسفند تا اردیبهشت ما، عید را جشن می‌گیرند و در هر بخشی از کشورشان به گونه ای متفاوت برگزار می‌شود.

کشور هند هر ساله فستیوال های زیادی در خود دارد، اما سال نوی آن کاملا منحصر به فرد است. مردم لباس‌های سنتی می پوشند و با غذاهایی خاص از همدیگر پذیرایی می‌کنند. همچنین آنها به تالار های مذهبی می‌روند و مانند عید ما به خانه های یکدیگر سر می‌زنند و عید را بهم تبریک می گویند.

سال نو در هند
سال نو در هند

سال نو در کشور سریلانکا

سال نو در کشور‌های مختلف مثل سال جدید در کشور سریلانکا در اواخر فروردین ماه ما برگزار می‌شود. در زمان سال نو مردم این کشور، در خانه شان برای بازدید به روی همه از جمله اقوام و دوست و آشناهایشان باز می‌کنند. یکی از جالب ترین رسوماتی که مردم این کشور در زمان سال نو انجام می دهند، جوشاندن شیر است.

آنها شیر در حال جوشش را در ظرفی می‌ریزند و صبر می‌کنند تا از آن حالت خارج شود و سرد شود. آنها بر این باورند که این کار سعادت و خوشبختی را در سال جدید به کشورشان می‌افزاید. این افراد بر سر سفره شان، شیرینی‌های محلی، برنج، روغن نارگیل و … در ظرف هایی شکیل و چوبی قرار می دهند.

سال نو در سریلانکا
سال نو در سریلانکا

سال نو در کشور مالزی

سال نو در کشور‌های مختلف مثلادر کشور مالزی دین ها و فرقه های مختلفی زندگی می‌کنند؛ از این جشن سال نو برای هر کدام از این گروه ها متفاوت است. خوب است بدانید بیشتر جمعیت مالزی را مالایی ها تشکیل می‌دهند، یعنی در حدود ۶۰ درصد جمعیت این کشور مالایی ها هستند.

مالایی ها برای دو نوع از فستیوال ها که به نام های هری رایا حاجی و هری رایا آیدیلفتری هستند، اهمیت بسیار زیادی قائل هستند. حاجی سال نویی قمری برای مردم مسلمان مالزی است. این در حالی است که آیدیلفتری مخصوص مالزیایی ها می‌باشد.

این مطلب را هم بخوانید
7 نکته که قبل از سفر باید بدانید؟
سال نو در مالزی
سالسال نو در مالزی

سال نو در کشور خودمان را فراموش نکنیم!

اکنون به با عقاید و سال های نو مختلف آشنا شدید، خوب است بدانید عید نوروز و شیوه برگزاری سال نو در ایران هم برای بسیاری از مردم دنیا جذابیت دارد. این جذابیت می تواند تنها محدود مردم ملیت های دیگر نشود و بلکه خودمان هم از این آداب و رسوم لذت ببریم.

در واقع در جای جای ایران، شاید آداب و رسوم خاصی هستیم که آشنایی با آنها حیرت زده مان می کند. بهترین راه شناخت این آداب و رسوم، سفر به مناطق مختلف کشور در ایام نوروز و به خصوص زمان سال تحویل است.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با دیدن این عقاید خاص به وجد می آیید، خودتان را برای یک سفر هیجان انگیز آماده کنید و محل اقامت در تمام نقاط ایران را به سامانه رزرو و اجاره ویلا، و سوئیت، اقامتگاه بومگردی و … سپنجا بسپارید. اگر تجربه ای در این زمینه دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

مطالعه بیشتر:اجاره ویلا در شمال عید نوروز

کلام آخر

جالب است بدانید برگزاری سال نو در گرجستان و آذربایجان بسیار شبیه به ایران است، و مقصدهای خوبی برای سفر هستند. اگر توانستید سری به دور دنیا بزنید، حتما در زمان سال نو بروید. در خصوص کشور خودمان هم نوروز یکی از زیباترین بخش های هر سال است که جشن می گیریم.

یکی از بهترین آداب و رسومی که ایرانیان از گذشته هایی دور در پیش گرفته اند، چیدن سفره هفت سین است. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا به سفره هفت سین، هفت سین می گویند؟

هر کدام از عناصری که در سفره هفت سینمان می چینیم، به دلیلی و بر پایه ویژگی های خاصی چیده می شود. دانستن تاثیر هر کدام از عناصر منحصر به فرد است و ما یکی از غنی ترین اعیاد را در دنیا داریم.

اگر کمی درباره نوروز خودمان تحقیق کنید، دانستنی های جالبی درباره آن وجود دارد؟ مثلا آیا می دانستید که هر سینی را نمی توانید بر روی سفره بگذارید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا