جاهای دیدنی ایران

روستای درک ؛ تلفیق دریا و کویر

در استان سیستان و بلوچستان روستای زیبایی به نام روستای درک وجود دارد که با مناظر باشکوهی که دارد دوست دارید ساعت‌ها بنشینید و این صحنه زیبا را تماشا کنید و لذت ببرید. استان سیستان و بلوچستان پس از کرمان پهناورترین استان ایران به شمار می‌رود و در قسمت جنوب شرقی کشور در یک منطقه کوهستانی، باتلاقی و جنگلی قرار گرفته است.

این منطقه از ایران دارای آب و هوایی گرم و خشک است؛ اما باید اعتراف کرد که آب و هوای اقلیمی خوبی هم دارد. شگفتی‌ها و جاذبه‌های این خطه از سرزمین ایران به دلیل بی‌توجهی و کم لطفی، کمتر کسی از آن‌ها خبر دارد؛ چون شناخته نشده‌اند. سپنجا قصد دارد تا شما را با این روستای بکر که تلفیقی از دریا و کویر است را به شما معرفی کند؛ پس اگر علاقه دارید تا یکی از عجیب‌ترین و زیباترین مناطق ایران را بشناسید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

روستای درک کجاست؟

روستای خارق‌العاده درک در استان سیستان و بلوچستان، در امتداد دریای عمان و انتهای نقشه قرار گرفته که از جمله مکان‌های دیدنی و جذاب کنارک به شمار می‌رود. این روستا در بخش زرآباد، شهرستان کنارک است که بین درک و کنارک، بندر چابهار و بندرعباس قرار گرفته و این بنادر از مهم‌ترین بنادر ایران به حساب می‌آیند. درک به مرز دریایی استان سیستان و بلوچستان و استان هرمزگان بسیار نزدیک است.

معرفی روستای درک

اگر اهل ماجراجویی هستید و به طبیعت و سرسبزی علاقه دارید، سفر به روستای درک را از دست ندهید. تماشای کویر و دریا آن هم در یک صحنه قابل درک نیست و عجیب به نظر می‌رسد که با دیدن چنین منظره‌ای شگفت‌زده خواهید شد. این روستا پاک‌ترین و زیباترین ساحل را به خود اختصاص داده است؛ البته نمی‌توان گفت که یک ساحل دارد، بلکه از چندین ساحل تشکیل شده که شامل ساحل شنی، مرجانی، صخره‌ای و ماسه‌ای است.

روستای درک از توابع چابهار است و از چابهار حدود ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارد. چابهار یا به عبارتی چهار بهار تنها بندر اقیانوسی در کشور ایران محسوب می‌شود و یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان است. علت نامگذاری این شهر به دلیل این بوده است که در تمام چهار فصل سال زیبایی‌های خاص و منحصر به فرد خودش را دارد. اگر به درک آمدید حتما از این شهر زیبا هم دیدن کنید.

معرفی درک

ساحل درک به تنگه هرمز بسیار نزدیک بوده و دریای عمان و اقیانوس هند را به هم متصل می‌کند. ساحل درک همان ساحل بی عدیل و زیبایی است که آن را بسیار شفاف و زلال خواهید دید و ساحل متنوع و عجیب آن شما را مبهوت‌زده خواهد کرد؛ زیرا دارای چند نوع ساحل از جمله ساحل مرجانی، شنی، ماسه‌ای و صخره‌ای است که این ماسه‌ها از خواص درمانی بالایی برخوردارند.

خیلی از افرادی که دچار بیماری‌های عضلانی هستند برای درمان به سمت ساحل این روستا حرکت می‌کنند و با استفاده از ماسه‌های سفید ساحل، به طرز معجزه‌آسایی درمان می‌شوند. سعی کنید برای تماشای ساحل درک، هنگام طلوع و یا غروب آفتاب آنجا باشید و یک صحنه زیبا و به یادماندنی را در ذهن خود به یادگار بگذارید. این ساحل در جاده ترانزیتی بندر کنارک به بندر جاسک واقع شده که ۱۷۰ کیلومتری از چابهار فاصله دارد.

اگر بخواهیم از ویژگی‌های منحصر به فرد ساحل درک بگوییم بی‌شک به سراغ پاکیزه بودن و تمیز بودن آن خواهیم رفت. روستای درک که به درگ نیز معروف است، به زبان بومی سکونت در کنار دره معنا می‌شود و برخی از افراد آن را درک چابهار نیز می‌نامند. درسال ۱۳۹۶ زمانی که استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از مقاصد تفریحی و گردشگری اعلام شد برای معرفی این روستا زمان بسیار خوبی بود.

این روستا، در حقیقت روستایی ناشناخته است؛ طوری که حتی افرادی که در چابهار زندگی می‌کنند هم نام این روستا را نمی‌دانند و اگر از آن‌ها مکان این روستا را سوال کنید، به فکر فرو می‌روند؛ بنابراین بهتر است این روستای زیبا را از روی نقشه و یا نرم افزارهای مسیریابی پیدا کنید.

برای اجاره سوئیت در چابهار روی لینک کلیک کنید.

بهترین زمان بازدید از روستای درک

قبل از اینکه سفر خود را به روستای درک آغاز کنید، آب و هوای آن را بررسی کنید تا با رفتن به آنجا در فصل نامناسب به مشکل نخورید. برای سفر به این روستا بهتر است فصل‌های سرد سال مثل زمستان را انتخاب کنید و دقیقا برعکس تمام مکان‌های گردشگری که فصل تابستان و بهار برای بازدید و سفر مناسب است. آب و هوای این منطقه تقریبا گرم و خشک است و اگر در فصل تابستان به این مکان سفر کنید بسیار اذیت خواهید شد.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین جاهای دماوند کجاست؟

بهترین زمان برای سفر به روستای درک همان فصل زمستان و پاییز است و اوایل بهار هم می‌تواند زمان خوبی باشد. خیلی از افراد هم هستند که در فصل گرم سال به این روستا سفر می‌کنند و از طبیعت آن لذت می‌برند. اما توصیه ما به شما این است که از اواسط پاییز تا اواسط بهار به این روستا سفر کنید تا از گرمای شدید و شرجی بودن این منطقه دچار مشکل نشوید.

زمستان‌های سیستان و بلوچستان اصلا سرد نیست بلکه آب و هوایی معتدل و خنکی دارد و تقریبا میشه گفت مثل تابستان و بهار‌های تهران است. اگر از شرجی بودن هوا و گرمای شدید متنفرید و می‌خواهید در هوایی مطبوع و دلپذیر از این روستا بازدید کنید تنها راه آن سفر در فصل زمستان خواهد بود.

بهترین زمان بازدید از روستای درک

چگونگی کشف درک

روستای درک روستایی ناشناخته بود تا اینکه در سال ۱۳۹۶ عکس‌هایی از سیستان و بلوچستان و این روستای زیبا توسط یکی از کاربران توییتر منتشر شد و با این کار توانست درک را به افراد زیادی معرفی کند. بعد از این اتفاق تورهای گردشگری به سمت این منطقه به راه افتادند تا از این روستا دیدن کنند و اینگونه شد که درک بالاخره شناخته شد.

فاصله تهران تا درک

اگر بخواهید از تهران راهی سفر به استان سیستان بلوچستان شوید باید بدانید که راه دور و درازی در پیش دارید. فاصله تهران تا روستای درک حدود ۱۷۷۰ کیلومتر می‌شود و تا شهر چابهار هم ۱۸۰۰ کیلومتر باید طی کنید. اگر از تهران راه بیافتید و هیچ توقفی در مسیر نداشته باشید؛ یعنی بی‌وقفه رانندگی کنید پس از ۲۴ ساعت به روستا خواهید رسید.

بهتر است برای رسیدن به درک یک روز کامل را به مسیر اختصاص دهید و اگر قصد توقف در بین راه را دارید باید دو روز را در راه باشید تا به مقصد برسید. شاید طولانی بودن راه برای برخی افراد کسل کننده باشد به همین دلیل سفر هوایی را پیشنهاد می‌کنیم. از فرودگاه تهران با تهیه بلیط راهی سفر شوید و به فرودگاه کنارک و یا هرمزگان بروید.

فاصله فرودگاه کنارک تا درک ۱۳۵ کیلومتر است که این راه را با تاکسی و آژانس باید طی کنید. اگر مایل بودید می‌توانید بلیط سفر به هرمزگان را تهیه کنید و وقتی به فرودگاه هرمزگان رسیدید باید با ماشین از جاسک رد کنید تا به زرآباد برسید. از روستای زرآباد خیلی راحت با تابلوهای راهنمایی که وجود دارد می‌توانید مسیر رسیدن به درک را پیش بگیرید که در نهایت به درک خواهید رسید.

فاصله تهران تا درک

مردم درک چگونه‌اند؟

اهالی روستای درک بسیار مهربان و خونگرم هستند که به زبان بلوچی حرف می‌زنند؛ چون مردم آن از قوم بلوچ هستند و البته افرادی هم شاید در میان آن‌ها پیدا شود که بلوچ نباشند؛ اما تعداد آن‌ها بسیار ناچیز است. این مردم لباس‌های بلوچی به تن می‌کنند که لباس‌های محلی آن‌ها محسوب می‌شوند. اگر به این روستا آمدید از چشیدن غذاهای محلی و خوشمزه این منطقه غافل نشوید.

پوشش مردان بلوچی اینگونه است که یک لباس سفید بلند به تن کرده و از شلوارهای لیفه‌دار استفاده می‌کنند. زنان آن‌ها نیز لباس‌های رنگارنگ با طرح‌های متفاوت می‌پوشند که به زیبایی خاصی تزئین شده‌اند. دوخت این لباس‌ها هنر و خلاقیت بالایی می‌خواهد که باید به هنر سوزن دوزی بلوچی کاملا مسلط باشید. درست است که درک در یکی از مناطق محروم ایران قرار گرفته؛ اما امروزه با توسعه گردشگری و همچنین ایجاد کسب و کارهای بومی بسیار پیشرفت کرده است.

مردم درک چگونه اند

عجایب درک

یکی از مواردی که شاید برای شما هم جالب باشد وجود آب شیرین در چند قدمی دریا است که بسیار عجیب به نظر می‌رسد. وجود آب شیرین آن هم در چنین جایی هنوز بررسی نشده و کاشفان و محققان علت این اتفاق را کشف نکرده‌اند. پوشش گیاهی این منطقه به دلیل وجود آب و رطوبت بالایی که دارد فوق‌العاده است و مردم این روستا به کاشت هندوانه و ذرت می‌پردازند.

عجایب درک

مسیر دسترسی به درک

در هر جای دنیا که باشید می‌توانید به سیستان و بلوچستان آمده و از روستای درک دیدن کنید و اوقات خوشی را در آن سپری کنید. اگر می‌خواهید از شهر چابهار که خیلی هم به این روستا نزدیک بوده و تقریبا ۱۷۰ کیلومتر راه است، بروید؛ باید راه زمینی را انتخاب کنید و خود را به روستای کهیر برسانید. از روستای کهیر به طرف زرآباد حرکت کنید که با کمک تابلوهای راهنما می‌توانید به درک برسید.

جاده‌ای که قرار است شما را به روستای درک ببرد دارای کوه‌های فرسایش یافته و عجیب و غریبی است که نمای زیبا و شگفت‌انگیزی دارد. در این جاده درختان نخل بلند قامت و رمل‌های شنی را خواهید دید که در قاب قرار گرفته‌اند و می‌توانید مدتی را در کنار این جاده توقف کنید و از زیبایی‌های اطراف لذت ببرید. حتی با زدن کمپ و نوش جان کردن یک عصرونه و یا وعده ناهار در زیر نخل‌ها می‌تواند لحظات فراموش نشدنی را برایتان رقم بزند.

این مطلب را هم بخوانید
لیست مراکز تفریحی قشم

 

رفتن به درک آن هم از سمت زرآباد کمی سخت است و اگر بخواهید با خودروی شخصی این مسیر را طی کنید با وجود رمل‌های شنی که در این جاده وجود دارد کمی سخت به نظر می‌رسد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که وقتی به روستای زرآباد رسیدید ماشین خود را پارک کرده و بقیه راه را تا روستای درک پیاده بروید.

هنگامی که به درک رسیدید از این همه شگفتی و زیبایی متعجب خواهید شد. با نشستن روی صخره‌ها می‌توانید نظاره‌گر غروب آفتاب در کنار ساحل آرام باشید که این زیباترین و جذاب‌ترین چیزی خواهد بود که یک گردشگر و یا مسافر می‌تواند تجربه کند. پیوند دریا و کویر در کنار هم چیز عجیبی به نطر می‌رسد که این صحنه، یکی از صحنه‌های جذاب و خارق‌العاده برایتان خواهد بود.

تفریحات روستای درک

از تفریحاتی که می‌توانید در روستای درک داشته باشید شامل قایق‌سواری، آفرودسواری و موج‌سواری است که در ساحل درک می‌توانید از این تفریحات لذت ببرید. علاوه بر این‌ها پیاده‌روی و قدم زدن در ساحل و همچنین طبیعت بکر و سرسبز آن می‌تواند برای شما لحظات دلچسبی را فراهم آورد. جنگل‌های انبوه با درختان بلند قامت، زیبایی و صفا را به این منطقه داده است؛ پس دوربین عکاسی را برای ثبت این لحظات فراموش نکنید.

تفریحات روستای درک

چرا باید به روستای درک رفت؟

روستای درک بهترین مکان برای افرادی خواهد بود که عاشق دریا و طبیعت هستند. تماشای ساحل و دریا در کنار کویر اطراف و همچنین طبیعت بی‌نظیر آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود. این منطقه تنها نقطه‌ای از ایران است که می‌توانید تلفیقی از دریا و صحرا را در کنار هم تماشا کنید و دیدن غروب آفتاب در این ساحل یکی از زیباترین صحنه‌ها خواه بود که هرگز فراموش نمی‌کنید.

این روستا از امنیت بالایی برخوردار بوده و نگران هیچ چیزی نباشید؛ چون مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد و در کنار مردم مهمان‌نواز و خونگرم درک به شما کلی خوش خواهد گذشت. تمام این ویژگی‌های خاص و جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد باعث جذب گردشگران بسیاری شده است و چند سالی می‌شود که به عنوان یک منطقه توریستی به شمار می‌رود.

اقامت در روستای درک

با توجه به اینکه درک یک روستای بسیار کوچک است و اخیرا مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار گرفته هتل و مهمان‌خانه‌ای برای استراحت و اقامت گردشگران ندارد. این روستا آنقدر زیباست که دوست دارید شب‌ها را هم آنجا بمانید و با نصب چادر در کنار ساحل آن، شب را صبح کنید. اگر قصد این را دارید که شب را چادر بزنید باید به صورت کمپ این سفر را آغاز کنید.

با کمپینگ می‌توانید در کنار اعضای گروه با خیالت راحت در کنار یک‌دیگر اوقات خوشی را سپری کنید. وجود آلاچیق‌هایی که در فاصله کوتاهی از ساحل قرار گرفته‌اند می‌تواند مکان مناسبی برای نصب چادر باشد. این روستا امکانات رفاهی مناسبی ندارد؛ اما برای ماندن و اقامت در روستا، خانه‌های زیادی هستند که اهالی آنجا به مسافران اجاره می‌دهند؛ پس زیاد نگران اقامت در درک نباشید؛ چون مردم مهربان و مهمان‌نوازی دارد.

اقامت در درک

نکات مهم برای سفر به درک

برای سفر به درک باید به نکات مهمی توجه کنید و با رعایت آن‌ها بی‌شک سفر خوبی خواهید داشت. در ادامه برخی از موارد مهم را یادآور می‌شویم:

  • سعی کنید برای رفتن به روستای درک لوازم موردنیاز خود را به همراه داشته باشید؛ چون از امکانات رفاهی کاملی برخوردار نیست.
  • فاصله روستا تا پمپ بنزین بسیار زیاد است بنابراین حتما گاز و بنزین ماشین خود را پر کنید تا با مشکل مواجه نشوید.
  • اگر غذاهای محلی به مزاجتان نمی‌خورد حتما قبل از اینکه پایتان به روستا برسد از رستوران‌های بین راه غذا تهیه کنید.
  • مدارک شناسایی یکی از ضروریات سفر است که باید همراه خود ببرید.

در آخر

در این مقاله از سپنجا در مورد روستای درک و جاذبه‌های نهفته آن صحبت کردیم؛ درست است که این روستا در استان سیستان و بلوچستان که یک منطقه محروم به حساب می‌آید قرار گرفته و تا چند سال پیش ناشناخته باقی مانده بود، اما اکنون به عنوان یکی از مقاصد تفریحی و گردشگری محسوب می‌شود که با طبیعت سرسبز و تلفیق دریا و کویر در کنار هم باعث شده که گردشگران زیادی به این روستا بروند و از دیدن مناظر باشکوه و شگفت‌انگیز آن متعجب شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا