جاهای دیدنی ایرانجاهای دیدنی تهران

بهترین جاهای دماوند کجاست؟

دماوند یکی از شهرستان‌های بسیار دیدنی و تاریخی ایران است. کوه دماوند نماد این شهرستان زیباست اما برای عده‌ قابل توجهی هم به عنوان بهشت آبشارها و چشمه‌ها شناخته می‌شود.  امروز با بهترین جاهای دماوند آشنا خواهید شد تا برای یک‌بار هم که شده این شگفتی‌ها را از نزدیک ببینید. برخی از جاهای طبیعی این شهرستان مانند کوه دماوند، دشت لار، دریاچه‌های تار و هویر، آبشار جنگلک و… در دل طبیعتی بکر قرار دارند و زیبایی آنها در فصل بهار به حدی می‌رسد که هوش از سر می‌برند.

همراه سپنجا باشید تا با هم سری به این جاذبه‌های دیدنی در شهرستان دماوند بزنیم.

برای اجاره سوئیت در دماوند روی لینک کلیک کنید.

فهرست بهترین جاهای دماوند

کوه دماوند با ارتفاع ۵۶۱۰ متری شبیه عروس بلند قامتی است که چادری سفید بر سر دارد و فرشی از خشخاش قرمز زیر پایش پن شده است. کوه دماوند یکی از نمادهای ملی ایران است. این کوه از قدیم الایام در میان ایرانیان جایگاه مقدسی داشته و در بسیاری از اساطیر و افسانه‌های ایرانی از آن نام برده شده است.

تهران از سمت شرق با دماوند همسایه است و فاصله‌اش تا آنجا حدود ۷۴ کیلومتر است. طبیعت این منطقه مثال زدنی و ستودنی است و آب‌وهوایی معتدل دارد. دیدنی‌های این شهرستان تاکنون مورد توجه عده زیادی از سرتاسر دنیا قرار گرفته‌اند و همواره میزبان گردشگران زیادی در سال هستند. اگر دوست دارید چند ساعتی از استرس تهران دور باشید جاهای دیدنی این شهرستان را نادیده نگیرید.

قله دماوند

بر اساس آمار ملی ایران، کوه دماوند ۵۶۱۰ متر ارتفاع دارد. این قله مرتفع در روزهای آفتابی با هوای پاک، از شهرهایی چون تهران، قم، ورامین و برخی شهرهای واقع در کنار دریای خزر قابل توجه است. این کوه همچنین زیستگاه گونه‌های مختلفی مانند گرگ، قوچ، گراز وحشی، عقاب، خفاش و … و گیاهان متنوع به ویژه گل خشخاش است.

قله دماوند یکی از بهترین جاهای دماوند است و و مسیر صعود آن در فصول مختلف شلوغ است. به دلیل آب و هوای معتدل و پایدار، طبیعت بسیار سرسبز و آب کافی در مسیر، بهترین و شلوغ‌ترین زمان برای صعود به قله دماوند از تیرماه تا مرداد ماه است و اگر به دنبال زمانی خلوت‌تر برای صعود به قله هستید، می‌توانید شهریور را انتخاب کنید، هرچند احتمال تغییرات ناگهانی آب و هوا و عدم یافتن آب کافی در این فصل وجود دارد.

قله دماوند

دریاچه‌های تار و هویر

دریاچه‌های تار و هویر در حدود ۱۱۳ کیلومتری تهران در نزدیکی کوه دماوند پ(نزدیک شهر دماوند) قرار دارند. این دو دریاچه در ارتفاع ۲۵۰۰ متری کوهستان قرار دارند. سرچشمه آنها از رودخانه‌هایی است که از شمال جریان دارند. آب و هوای منطقه کوهستانی است. چشم انداز زیبای منطقه یک منطقه تفریحی آبی مناسب برای ورزش‌هایی مانند قایق رانی و شنا همراه با کوهنوردی در دو قله فوق را فراهم آورده است. این دو دریاچه از بهترین جاهای دماوند برای گشت و گذار هستند.

اگر به دل کوه‌های البرز برید دریاچه‌های تار و هویر را می‌بینید که مثل دو خواهر نزدیک به هم قرار گرفته‌اند. در مسیر رسیدن از مناظر و مناظر کوه‌های البرز لذت خواهید برد. مسیر دسترسی به دریاچه‌ها کاملاً خاکی است اما از رودخانه‌ها و کوه‌ها می‌گذرد، بنابراین می‌تواند مقصدی فوق‌العاده جذاب برای کمپینگ خارج از جاده نیز باشد.

مطالعه بیشتر: بهترین جاهای دماوند کجاست؟

غار رودافشان

غار رود افشان در روستای رود افشان از توابع شهرستان دماوند در رشته کوه‌های البرز مرکزی(استان تهران) واقع شده است. داخل غار را سنگ آهک به شکل استالاکتیت‌های آویزان از سقف پوشانده است. ارتفاع غار به گونه‌ای است که امکان حرکت آسان را فراهم می‌کند.

برای رسیدن به ورودی غار رودافشان تقریباً یک ساعت طول می‌کشد. این غار دارای یک ورودی بزرگ با عرض ۴۰ متر و ارتفاع ۱۲ متر به همراه چندین تالار وسیع است. حدود ۳۵۰۰۰ سال پیش بر اثر فعالیت‌های آتشفشانی دماوند، ورودی غار که پشت صخره‌ای بزرگ و عظیم پنهان شده بود، ترک خورد و کم کم گسترش یافت. در سمت راست غار دیوار محکمی و در سمت چپ آن شکاف عمیق دیگری وجود دارد.

این غار یکی دیگر از بهترین جاهای دماوند برای کاوش است. طبق نظر باستان‌شناسان اسکلت کشف شده در اینجا مربوط به دوره هخامنشیان یا ساسانیان است. این غار دارای استالاکتیت و استالاگمیت‌های فراوان است. عمق غار ۷۰۰ یا ۸۰۰ متر است.

غار رود افشان

برج شیخ شِبِلی

برج شبلی(آرامگاه شیخ شلبی) برجی تاریخی در شهرستان دماوند در نزدیکی تهران است. این برج در شرق شهر دماوند قرار دارد. ساختار آن مخروطی شکل و از مخلوط سنگ آهک و آجر ساخته شده و قدمتی ۲۵۰ ساله دارد.

شیخ شبلی در سال ۲۴۷ هجری قمری به دنیا آمد. او در بغداد زندگی می‌کرد. پدر و عمویش نزد حکام عباسی کار می‌کردند و به همین دلیل از اقتدار سیاسی برخوردار بود. همچنین از طرف امرای طبرستان به عنوان امیر دماوند منصوب شد. دوره افتخار او یکی از بهترین دوره‌های تاریخ دماوند است. مردم در آن زمان عدالت، رفاه و امنیت را تجربه کردند، از این رو او در بین مردم محبوبیت زیادی داشت.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی هیجان انگیزترین تفریحات زمستانه ایران

محبوبیت او به حدی بود که پس از مرگش در سال ۳۳۴ هجری قمری در بغداد، مردم تصمیم گرفتند بنای یادبودی در دماوند بسازند. برج شبلی که امروز یکی از بهترین جاهای دماوند است به این ترتیب ساخته شد و هنوز هم یکی از مکان‌های تاریخی مهم دماوند است. در واقع این برج در قرن چهارم و پنجم هجری قمری در سلسله سلجوقیان ساخته شده است.

برج شیخ شبلی

دریاچه سد لار

دریاچه سد لار در فاصله ۸۴ کیلومتری تهران مستقیماً در زیر آتشفشان عظیم دماوند قرار دارد و به دلیل مجاورت با قله دماوند آب و هوای خنک و دلپذیر و مناظر زیبایی را تجربه می‌کند. این دریاچه زمینه را برای ورزش های آبی مانند شنا و اسکی فراهم می‌کند. این سد در داخل پارک ملی حفاظت‌شده لار و در ۷۰ کیلومتری شمال شرق پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر کشور یعنی تهران واقع شده است.

بهترین جاهای دماوند |چشمه‌های آبگرم لاریجان

چشمه‌های آب گرم لاریجان در حدود ۷۳ کیلومتری جنوب آمل در جاده هراز و در نزدیکی کوه دماوند قرار دارند. آنها در امتداد دره لار حرکت می‌کنند. در مجاورت این چشمه‌ها حمام‌های عمومی با حوضچه‌های کوچک ساخته شده است. محیط اطراف با آب و هوای مطبوع معتدل و مناظر چشم نواز کوهستانی مرتفع آمیخته شده است. چندین وان حمام جداگانه و چند استخر عمومی برای بازدیدکنندگان و حمام دارد. برای گردشگران هتل و سایر اقامتگاه‌ها نیز وجود دارد.

یکی از معروف‌ترین آبگرم‌های لاریجان، حمام شاه عباسی است که بدون شک طبیعی است. پس از حمام شاه عباسی، حوض آب آهن معروف‌ترین استخر منطقه است. مقدار زیادی آهن در آب این چشمه وجود دارد که از رنگ آن مشخص است! این آب برای بیماری‌های پوستی بسیار مفید است و در بالای کوه قرار دارد.

چشمه قلعه دختر پلور – دماوند

این چشمه که یکی از بهترین جاهای دماوند است در مجاورت پلدختر بین دو تنگه امام زاده هاشم و پلور قرار دارد. آب چشمه از کوه «میان رود» بیرون می‌زند و به سمت رودخانه می‌ریزد. این چشمه به دلیل وجود قلعه ای به نام قلعه دختر در نزدیکی آن به این نام خوانده می شود. آب این چشمه از گروه بی‌کربنات کلسیم سبک و سرد با PH خنثی است. برای اختلالات گوارشی مفید است.

پیست آبعلی

پیست اسکی آبعلی یکی از پیست‌های اسکی استان تهران است که دارای پنج پیست اسکی زیر نظر شرکت ملی نفت، اداره ورزش و جوانان و شرکت خصوصی است. پیست اسکی آبعلی اولین پیست اسکی ایران است که در سال ۱۹۵۰ راه اندازی شد و به اولین تله اسکی در سال ۱۹۵۴ تجهیز شد. پیست اسکی آبعلی مهد اسکی مدرن و پایگاه آموزش اسکی بازان در ایران است. این پیست اسکی که یکی از بهترین جاهای دماوند است در نزدیکی شهر آبعلی در ۵۷ کیلومتری تهران در جاده هراز(جاده ۷۷) قرار دارد. بلندترین قله توچال در ارتفاع ۲۶۵۰ متری است، البته پست‌ترین نقطه آن در ارتفاع ۲۴۰۰ متری با افت عمودی ۲۵۰ متری و عمق برف یک تا دو متر قرار دارد.

پیست اسکی آبعلی دارای پنج پیست اسکی مجهز است. سردی هوای این منطقه در تابستان، آن را به یکی از قطب‌های گردشگری در چند کیلومتری شرق تهران تبدیل کرده است. از ویژگی‌هایی که پیست اسکی آبعلی را از سایرین متمایز می‌کند، به‌ویژه برای علاقه‌مندان به غیر اسکی، می‌توان به پیاده‌روی، کوهنوردی، اسب‌سواری، گلایدینگ، چشمه‌های آب گرم، روستای زیبای مشا با ویلاهای فراوان، رستوران‌های سنتی فراوان و امکانات تفریحی اشاره کرد.

پیست اسکی آبعلی

دشت لار

پارک ملی لار که به دشت لار نیز معروف است، یکی از غنی‌ترین زیستگاه‌های ایران است. به دلیل اهمیت و ضرورت حیاتی حفاظت از آن، هم اکنون توسط سازمان محیط زیست ایران به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است. این دشت یکی از بهترین جاهای دماوند است . رودخانه‌های فصلی و دائمی فراوان و دریاچه سد لار در این دشت قرار دارند که امکان زندگی طیف متنوعی از گونه‌های جانوری و گیاهی را در این پارک فراهم آورده‌اند. با این حال، منظره باشکوه قله دماوند احتمالا زیباترین منظره پارک لار است.

درست مانند دماوند، فاصله کم پارک لار از تهران، آن را به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل کرده است. فقط هفتاد کیلومتر با تهران فاصله دارد. بسیاری از گونه‌های مختلف جانوران در پارک ملی لار زندگی می‌کنند. آنها شامل بز، قوچ، بز وحشی، گوسفند، خرس قهوه‌ای، ببر، گربه وحشی، و عقاب طلایی هستند. قزل‌آلای قهوه‌ای یکی از نادرترین گونه‌های ماهی است که در این پارک یافت می‌شود.

از طرفی پوشش گیاهی پارک لار کاملا منحصر به فرد است. اگر در اواخر بهار به آنجا سفر کنید، آنجا را خواهید دید که پوشیده از خشخاش و گل‌های وحشی است. این دشت پوشیده از گل یکی از بهترین جاهای دماوند است. یکی از بهترین مناظر بلندترین قله‌های ایران از پارک لار قابل مشاهده است.

بهترین جاهای دماوند

آبشار آیینه رود

آبشار آیینه رود در ۱ کیلومتری شرق شهر دماوند قرار دارد. همراه با رودخانه بزرگی که به آن چسبیده است، این آبشار ۲۰ متری یک جاذبه محلی است. وسط تنگه سنگی و میدانی سرسبز واقع شده است. برای دیدن این آبشار به پارک ملی لار بروید. اگر بخواهید از جبهه غربی به قله دماوند برسید، ناگزیر آن را خواهید دید.

این مطلب را هم بخوانید
پیست اسکی دیزین کجاست؟

آبشار جنگلک

آبشار جنگلک زیبایی دیگری است که در نزدیکی دماوند می‌توانید ببینید. این آبشار که در شرق کوه دماوند با جنگل‌های بید احاطه شده است، مانند تکه‌ای از بهشت ​​به نظر می‌رسد. می‌توانید آن را در ۷ کیلومتری شرق شهر دماوند پیدا کنید.

چشمه و آبشار تیزآب

چشمه‌ها و آبشارهای متعددی به دلیل شرایط اقلیمی خاص در گوشه وکنار دماوند به وجود آمده است که چشمه و آبشار تیزآب یکی از آنهاست. این آبشار و چشمه زیبایی‌های خاص خود را دارند و طبیعت اطراف آنها به قدری زیباست که هوش را از سر شما می‌برد. چشمه و آبشار تیزآب یکی از بهترین جاهای دماوند است و در ۹ کیلومتری شمال دماوند قرار دارد.  جالب است بدانید طعم تند و تیز آب این چشمه باعث شده تا نام تیزآب روی آن حک شود. مردم محلی باور دارند که آب این چشمه خواص درمانی زیادی دارد که رفع مشکلات گوارشی یکی از آنهاست. آبشار تیزآب در فاصله ۵۰۰ متری چشمه تیزآب واقع شده است.

آبشار گروبار

یکی دیگر از جاهای دماوند که بسیار به طبیعت‌گردان توصیه می‌شود، آبشار گروبار واقع در دره‌ای به نام گروبار است. دره گروبار در ۵ کیلومتری شرق دماوند واقع شده است و شما برای دسترسی به آن باید خود را به محله روح‌افزا دماوند برسانید. این آبشار در جوار رودخانه‌ای پرآب و درختان زیبای بید قرار دارد.

آبشار گروبار

دژ گل خندان

دژ یا قلعه گل خندان یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی دماوند محسوب می‌شود. قدمت این دژ باستانی به دوره ساسانیان برمی‌گردد و در دوران شکوه خود بخش‌های مختلفی چون تالارها، آب‌انبار، برج‌ها و… داشته است. متأسفانه امروز جز چند دیوار بیرونی سالم چیزی از این بنای باشکوه باقی نمانده است و ارتفاع برخی از آنها به ۲۰ متر هم می‌رسد.

امام‌زاده عبدالله و خلیل‌الله

این بقعه متبرک یکی دیگر از بهترین جاهای دماوند و یکی از آثار ملی کشور به حساب می‌آید. بنای امام‌زاده عبدالله و خلیل‌الله در قرن هشتم هجری ساخته شده است و در منطقه‌ای به نام قلضی قرار دارد. در ساخت آرام‌گاه این دو امام‌زاده مصالحی چون چوب، آجر، قلوه‌سنگ و ملات گچ استفاده شده است.

حمام تاریخی محله درویش

از حمام تاریخی محله درویش می‌توان به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی دماوند نام برد. این بنا در نوع خود بسیار خاص است و تاریخ ساخت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. معماری این حمام کمی متفاوت‌تر از سایر حمام‌های تاریخی که تاکنون دیده‌اید به نظر می‌رسد. از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است و هر بخش معماری و ساختار خاص خود را دارد.

بخش شمالی بزرگ‌تر از بخش جنوبی است و برای دسترسی به رختکن شما را از یک مسیر ووردی به شکل دالان پیچ‌دار عبور می‌دهد. بخش جنوبی حمام نیز با کاشی‌های سفید تزئین شده است و سکوهایی برای نشستن دارد.

بهترین جاهای دماوند |دشت مُشا

در طبیعت بکر و بیکران دماوند، دیدنی‌های زیادی وجود دارد از جمله دشت مشا که حال و هوای هر بیننده‌ای را تغییر می‌دهد. این دشت در روستایی خوش آب و هوا به همین نام قرار دارد و آخر هفته‌ها به محل تفریح بسیاری از تهرانی‌ها تبدیل می‌شود. روستای مشا به همراه دشت بسیار زیبای خود تنها ۵۸ کیلومتر از تهران فاصله دارند و در ۷ کیلومتری دماوند واقع شده‌اند.

دشت مشا

منطقه تفریحی چشمه اعلا

همان‌طور که مشاهده می‌کنید شهرستان دماوند مناطق تفریحی زیادی دارد. چشمه اعلا یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر است و به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و آب و هوای خنک در فصول گرم سال حسابی شلوغ می‌شود. منطقه تفریحی چشمه اعلا در ۷ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد و دورتادور آن را درختان بلند قامت و سرسبز احاطه کرده‌اند. اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید و به دنبال جایی برای استراحت و دوری از فضای پراسترس این شهر هستید،  راهی منطقه توریستی چشمه اعلا شوید.

چشمه سیاه سنگ

چشمه سیاه سنگ آخرین مورد پیشنهادی ما در مقاله بهترین جاهای دماوند است. این چشمه زیبا و پرآب در شمال غربی دماوند قرار دارد و جالب اینجاست که در روستای مشا قرار دارد. به این ترتیب به روستای مشا بروید و با یک تیر دو نشان بزنید. هم در دشت سرسبز مشا به تفریح و گردش بپردازید و هم قدری در کنار چشمه سیاه سنگ بنشینید. آب این چشمه زیاد است و به واسطه همین آب فراوان موجب به وجود آمدن گیاهان دارویی و صنعتی مختلفی مثل زرشک، شنگ، گل گاوزبان، گل بنفشه، شقایق در منطقه شده است.

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا تلاش کردیم تا جاهای دیدنی و تفریحی شهر دماوند را معرفی کنیم. توصیه می‌کنیم حتما به این شهرستان زیبا سفر کنید تا خودتان از نزدیک شاهد طبیعت بکر و جاهای دیدنی فراوان آن باشید.

اگر شما هم به دماوند سفر کرده اید لطفا در قسمت کامنت های همین پست نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 4]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا