دیدنی های مازندران

معرفی جاهای دیدنی بابل ، شهر بهار نارنج

یکی از زیباترین مناطق توریستی استان مازندران، شهر زیبای بابل است. جاهای دیدنی بابل بسیار زیاد است و همین موضوع باعث شده است تا هر ساله گردشگران بسیار زیادی سفر به این شهر را انتخاب کنند. بابل به عنوان دومین شهر پرجمعیت شمال کشور، به شهر بهار نارنج شهرت دارد. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر باعث شده است تا بابل به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران تبدیل شود.

اگر شما هم قصد سفر به بابل دارید تا از جاذبه‌های زیبای این شهر دیدن کنید، خواندن این مقاله از سپنجا را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد جاذبه های گردشگری و تاریخی بابل صحبت کنیم تا آشنایی بیشتری از این شهر داشته باشید.

برای اجاره سوئیت در مازندران روی لینک کلیک کنید.

آشنایی با جاهای دیدنی بابل

بابل به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای شمالی به حساب می‌آید. موقعیت خاص جغرافیایی بابل از قدیم مورد توجه بسیاری از بازرگانان قرار گرفته بود. در نتیجه این شهر سالیان طولانی به عنوان مرکز استان مازندران به حساب می‌آمد. برترین دانشگاه‌های شمال کشور در این شهر قرار دارد.  همین ویژگی باعث شده است تا این شهر در زمینه علمی از اهمیت بسیار بالایی در کشور برخوردار باشد.

اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی بابل را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که فصل بهار به خصوص اردیبهشت را برای سفر به این شهر شمالی انتخاب کنید. بوی بهار نارنج در کوچه پس کوچه‌های این شهر قطعا شما را مست خواهد کرد. البته پاییز هزار رنگ شمال نیز جذابیت دیگری برای سفر دارد. جنگل‌های اطراف بابل در این فصل، دیدنی‌تر از قبل خواهد بود. از جمله مکان های دیدنی بابل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

جاهای دیدنی بابل

روستای ییلاقی فیلبند

یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری بابل، روستای دیدنی فیلبند است. در این روستا دیگر خبری از هوای شرجی و گرم تابستان نیست. به این دلیل که این روستا در مرتفع‌ترین قسمت این استان واقع شده است.  همین ویژگی باعث شده است تا این روستا به بام شرقی مازندران معروف باشد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این روستا، وجود ابر در این منطقه است. گویی که به دل ابرها سفر کرده‌اید.

اگر قصد دیدن روستای ییلاقی و زیبای فیلبند به عنوان یکی از جاهای دیدنی بابل را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که فصل تابستان را انتخاب کنید. چرا که در سایر فصل‌ها، سردی هوای منطقه بسیار زیاد است و معمولا کسی در آنجا زندگی نمی‌کند. البته اگر می‌خواهید که فصل تابستان به این منطقه سفر کنید، بهتر است تجهیزات گرمایشی و لباس‌های گرم به همراه داشته باشید. چرا که هوای تابستان‌ این منطقه بسیار سرد است.

مسیر دسترسی به فیلبند از سمت جاده هراز است. بعد از طی چند کیلومتر، وارد خروجی سنگچال می‌شوید. این مسیر را تا رسیدن به روستایی به همین نام ادامه دهید. بعد از رسیدن به روستای سنگچال، مسیر را به سمت بالا ادامه دهید تا به این روستای دیدنی برسید.

بیشتر بخوانید: سفر به فیلبند ، اقیانوس ابرها

سد شیاده

یکی از زیباترین مناطق بابل، روستای دیدنی بندپی است. این منطقه با زیبایی‌های تمام نشدنی خود به یکی از جاذبه های توریستی بابل تبدیل شده است. سد شیاده در منطقه زیبای بندپی به دلیل طبیعت بکر و منحصر به فرد خود، به یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای مسافران و گردشگران تبدیل شده است. سد شیاده به عنوان یکی از جاهای دیدنی بابل بر روی بابلرود احداث شده است.

سد شیاده

این منطقه در ایام تعطیل میزبان بیش از ۲۰۰۰ گردشگر است که برای بازدید از این منطقه به سد شیاده می‌آیند. اگر قصد بازدید از سد شیاده را دارید، باید ۳۲ کیلومتر از بابل دور شوید و به سمت منطقه بندپی بروید. این سد در بخش غربی بندپی و در منطقه خشرودپی و روستای شیاده واقع شده است. با رسیدن به این روستا می‌توانید سد شیاده را ببینید.

پل محمد حسن خان

اگر شما هم جزو کسانی هستید که فکر می‌کنید جاذبه های دیدنی بابل فقط به طبیعت و جنگل آن خلاصه می‌شود، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. از آنجایی که بابل جزو یکی از قدیمی‌ترین شهرهای شمالی به حساب می‌آید، در نتیجه بقایای تاریخی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است. قدمت برخی از بناهای این شهر، به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. یکی از معروف‌ترین جاذبه های تاریخی بابل پل محمد حسن خان است.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین روستای تنکابن

قدمت این پل تاریخی به عنوان یکی از جاهای دیدنی بابل به دوره زندیه برمی‌گردد. آقا محمد خان قاجار دستور ساخت این پل را صادر کرده بود. از آنجایی که شاهان قاجار علاقه بسیار زیادی به این شهر داشتند، در نتیجه بعد از تصرف بابل، این پل توسط شاهان قاجاری به منظور قدردانی از مردم این شهر ساخته شده است.

از آنجایی که ارزش تاریخی این پل بسیار زیاد است، در نتیجه برای حفظ آن تصمیم گرفته شده است تا هیچ ماشینی از روی آن عبور نکند.

کاخ سلطنتی بابل

کاخ سلطنتی بابل یادگار دوره پهلوی است که در جنوب این شهر زیبا و در محوطه دانشگاه علوم پزشکی این شهر قرار دارد. در صورت سفر به بابل پیشنهاد می‌کنیم که دیدن این کاخ سلطنتی را از دست ندهید. این کاخ که یادگار دوره‌های پادشاهی ایران است در سال ۱۳۵۲ به ثبت در آثار ملی ایران رسیده است.

برای رفتن به کاخ سلطنتی به عنوان یکی از جاهای دیدنی بابل باید به سمت جنوب این شهر و دانشگاه علوم پزشکی بروید. برای این منظور کافی است تا به سمت میدان کشوری و بیمارستان آیت الله روحانی بروید. فاصله این کاخ از مرکز شهر تنها ۵ دقیقه است.

کاخ سلطنتی بابل

پارک جنگلی بزچفت

پارک جنگلی بزچفت جزو مناطق حفاظت شده شهر بابل به حساب می‌آید. این پارک جنگلی زیبا در منطقه بابلکنار قرار گرفته است و فاصله بسیار کمی تا بابل دارد. در نتیجه برای طبیعت‌گردی خانواده‌ها و گردشگران یک گزینه‌ی بسیار عالی است. به این دلیل که این پارک جنگلی از امکانات رفاهی بسیار زیادی برخوردار است و یک روز خاطره‌انگیز را برای شما به ارمغان می‌آورد.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به طبیعت‌گردی علاقه بسیار زیادی دارید، دیدن این پارک جنگلی بکر و بی‌نظیر را در برنامه سفر خود قرار دهید. برای دسترسی به پارک جنگلی بزچفت کافی است تا از جاده گنج افروز به سمت بابلکنار حرکت کنید. بعد از یک ربع رانندگی با دیدن تابلوی این پارک جنگلی به سمت چپ جاده بپیچید.

آبشار دراز کش

یکی دیگر از جاهای دیدنی بابل آبشار زیبا و دیدنی درازکش است. این آبشار در منطقه بندپی شرقی قرار دارد و با ارتفاع ۷ متری و حوضچه‌های پر آب اطراف آن به یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای شنا تبدیل شده است. اگر قصد دیدن این آبشار دیدنی را دارید، باید به سمت بندپی شرقی بروید.

بعد از ۲۵ کیلومتر به روستای فیروزجاه می‌رسید. بهتر است ماشین خود را در محلی امن در روستا پارک کنید. سپس مسیر جنگلی را تا رسیدن به آبشار پیاده بروید. فضای جنگلی و بکر در مسیر رسیدن به این آبشار حس و حال متفاوتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

آبشار دراز کش

موزه بابل

اگر علاقه به آثار باستانی و تاریخی دارید، دیدن موزه مردم شناسی بابل را از دست ندهید. موزه بابل تنها موزه مردم شناسی در استان مازندران به شمار می‌رود که در آن آثار ارزشمند و نفیسی از تاریخ و فرهنگ مردم مازندران به نمایش گذاشته شده است. موزه بابل در میان مردم این منطقه به گنجینه شهرت دارد. قدمت موزه بابل به عنوان یکی از جاهای دیدنی بابل به سال ۱۳۰۷ می‌رسد.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این موزه، وجود آثار مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح است. این آثار باستانی به خوبی نمایانگر فرهنگ و تمدن مردم در استان مازندران است. برای بازدید از این موزه دیدنی باید از خیابان مدرس به سمت چهار راه گنجینه حرکت کنید. سمت چپ این چهارراه، تابلوی موزه مردم شناسی بابل را خواهید دید.

بیشتر بخوانید: معرفی جاهای دیدنی بابل ، شهر بهار نارنج

هفت آبشار بابل

یکی دیگر از زیباترین آبشارهای شهرستان بابل، هفت آبشار تیرکن است. دلیل نام‌گذاری این آبشار به دلیل نزدیکی هفت آبشار به یکدیگر است. بزرگترین آبشار این مجموعه با طول ۹ متر یک منظره بی‌نظیر را به ارمغان می‌آورد. در اطراف این آبشار یک حوضچه زیبا قرار دارد که برای آب تنی تابستان یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

در اطراف این آبشار با عظمت، جنگل‌های زیبا و دیدنی قرار دارند که زیبایی آبشار را دوچندان کرده است. اگر قصد دیدن این آبشار زیبا به عنوان یکی از جاهای دیدنی بابل را دارید، باید حتما کفش مناسب پیاده‌روی به پا داشته باشید. چرا که بیشتر مسیر رسیدن به این آبشار در دل جنگل قرار دارد.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های دیدنی رامسر

هفت آبشار بابل در مسیر جاده گنج افروز قرار دارد. بعد از رسیدن به این جاده باید به سمت بابلکنار رانندگی کنید. با ادامه دادن این مسیر مستقیم، به درازکلا و سپس روستای تیرکن خواهید رسید. بعد از رسیدن به این روستا باید ماشین خودتان را جایی پارک کنید و باقی مسیر تا آبشار را پیاده بروید.

هفت آبشار بابل

مسجد جامع بابل

در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های بابل، مسجد جامع بابل قرار گرفته است. این مسجد قدیمی در سال ۱۶۰ هجری قمری ساخته شده است. از آن سال به بعد در زمان‌های مختلفی مانند عصر صفوی، دوران قاجار و غیره بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

مسجد جامع بابل از دو سر در شرق و غرب تشکیل شده است و هر کدام توسط یک هشتی به یکدیگر متصل شده‌اند. بر روی قسمت‌های مختلف مسجد جامع بابل به عنوان یکی از جاهای دیدنی بابل آیات و عباراتی به چشم می‌خورد. در فضای داخلی این مسجد یک محراب جدید و یک محراب قدیمی دیده می‌شود. این مسجد تاریخی به ثبت در آثار ملی ایران رسیده است.

تکیه روستای مقریکلا

یکی از جاذبه های گردشگری بابل تکیه عبدالحسین خانی معروف به تکیه مقریکلا است که در بخش بندپی شرقی واقع شده است. قسمت‌های مختلف این تکیه شامل تالار و تعدادی اتاق است که با تزئینات، نقاشی‌ها و کنده‌کاری‌ها از زیبایی خاصی برخوردار است. در جلوی این تکیه دو ستون چوبی با خراتی‌های زیبا به چشم می‌خورد.

تاریخ‌های نوشته شده بر روی قسمت‌های مختلف این تکیه نشان از این دارد که قدمت تکیه مقریکلا به دوره زندیه و قاجاریه برمی‌گردد. این تکیه تاریخی در شهریور ۱۳۵۴ به ثبت در آثار ملی ایران رسیده است.

تکیه روستای مقریکلا

امامزاده قاسم بابل

یکی از مکان های مذهبی بابل بقعه امامزاده قاسم است که در محله آستانه این شهر واقع شده است. این بارگاه مطهر محل دفن یکی از فرزندان امام موسی کاظم ع است. در این امامزاده به عنوان یکی از جاهای دیدنی بابل یک درب ورودی و صندوق چوبی نفیسی قرار دارد که با شاهکار هنر ایرانی کنده‌کاری شده است.

آبگرم ازرود

یکی از مکان های گردشگری بابل آبگرم ازرود است که با نام آب معدنی ازرود نیز شهرت دارد. این آبگرم به دلیل قرارگیری در یک دره جنگلی از زیبایی و چشم‌انداز بی‌نظیری برخوردار است. یکی از ویژگی‌های خوب این آبگرم، وجود ترکیبات گوگردی در آب آن است. همین ویژگی‌ باعث شده است تا بسیاری از مردم برای درمان بیماری‌ها و مشکلات خود مانند روماتیسم و درد مفاصل به این آبگرم بیایند.

شما نیز می‌توانید در کنار بهره‌مندی از خواص درمانی این آبگرم، از جنگل‌های سرسبز و مناظر بدیع این منطقه نهایت لذت را ببرید.

موزه ننه مکرمه

آثار موجود در موزه ننه مکرمه اختصاص به یک نقاش معروف مازندرانی دارد که آثار او از شهرت جهانی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های باورنکردنی این نقاش، نداشتن تحصیلات دانشگاهی است. او برای رهایی از مشکلات پیش آمده روی به نقاشی آورده است. در حال حاضر خانه کوچک ننه مکرمه به یکی از جاهای دیدنی بابل تبدیل شده است.

خانه ننه مکرمه امروزه دیگر تبدیل به یک موزه نقاشی است و آثار او در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در صورت سفر به بابل، دیدن این مجموعه موزه ارزشمند را از دست ندهید.

روستای ییلاقی شیخ موسی

اگر دوست دارید تا چند روزی را به دور از هیاهوی شهری سپری کنید، روستای ییلاقی شیخ موسی بابل در بخش بندپی شرقی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. چشم‌اندازهای جنگلی، خانه‌های چوبی، تپه‌های سرسبز، چشمه‌های آب معدنی، خانه‌های روستایی و غیره از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این روستا است که شما از دیدن آن شگفت‌زده خواهید شد.

روستای ییلاقی شیخ موسی

سخن نهایی

مکان‌های تفریحی و گردشگری بابل بسیار زیاد است و تنها به موارد گفته شده در بالا ختم نمی‌شود. این شهر با طبیعت زیبا خود همیشه مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. اگر شما هم قصد دارید تا از زیبایی‌ها و جاهای دیدنی بابل لذت ببرید، سفر به این شهر را در اولویت برنامه خود قرار دهید. در صورت نیاز به رزرو اقامتگاه می‌توانید از سایت سپنجا اقدام کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا