دیدنی های مازندران

بازدید از ییلاقات فیلبند

ییلاقات فیلبند در واقع یک روستای رویایی خیره کننده و یکی از مرتفع‌ترین روستاهای ییلاقی است. این جاذبه در ایران، دهکده‌ای کشف نشده و فوق‌العاده زیبا بر فراز کوه است و هر ساله گردشگران ایرانی و غیر ایرانی زیادی را به خود جذب می‌کند. فیلبند به بام مازندران نیز شهرت یافته است. در اینجا، به طور معمول روستایی را خواهید دید که پوشیده از ابرهای سفید و کرکی است و نسبت به سایر نقاط منطقه خنک‌تر است.

فیلبند به دلیل ارتفاع و شرایط آب و هوایی خاص، روستایی بر فراز ابرها و مقصدی شگفت انگیز برای کسانی است که به دنبال مناظر طبیعی منحصر به فرد هستند. طلوع و غروب خورشید یکی دیگر از جاذبه‌های بی‌نظیر ییلاقات فیلبند است و می‌توانید در فصل گرم تابستان هوای بهاری را در آن تجربه کنید. بخش هیجان انگیزتر بازدید از این نقطه از ایران این است که اقیانوس ابر در واقع پدیده‌ای است که می‌تواند ایستادن روی ابرها را برای بشر به واقعیت تبدیل کند. بنابراین ما اطمینان می‌دهیم که فیلبند جایی نیست که بتوانید دوربین خود را زمین بگذارید! در ادامه همراه سپنجا باشید.

برای اجاره سوئیت در مازندران روی لینک کلیک کنید.

فیلبند کجاست؟

فیلبند در مازندران، یکی از استان‌های شمالی ایران در نزدیکی شهرستان بابل و در ارتفاع حدود ۲۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. در اکثر اوقات سال توسط دریای ابر احاطه شده است. همچنین روستای فیلبند بهترین مقصد بین تمام نقاط ایرانگردی در فصل گرم سال است. اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید و دوست دارید به تکه‌ای بکر و کم‌تر دیده شده از آن دست پیدا کنید،

 

، روستای فیلبند شما را به طبیعت رویاهایتان دعوت می‌کند. به جرأت می‌توان اعتراف کرد که این روستا یکی از بهترین مقاصد برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی است. فیلبند در یکی از بلندترین کوه‌های مازندران واقع شده و چشم اندازی بسیار زیبا دارد. این روستا در واقع یکی از بهترین روستاهای استان مازندران و بهترین مقصد در بین تمام نقاط ایرانگردی در فصل گرم سال است.

روستای زیبای فیلبند حدود ۲۷۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است و در بیشتر مواقع سال توسط دریای از ابرهای سفید و مخملی احاطه می‌شود. اقیانوس ابر فیلبند می‌تواند به شما این فرصت را بدهی که خود را روی ابرها احساس کنید. این روستا به بام مازندران نیز معروف است و جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی متنوعی ارائه می‌دهد. همچنین در ییلاقات فیلبند چشمه‌های فراوانی وجود دارد که لار یکی از معروف‌ترین آنهاست. این چشمه کوچک دارای املاح معدنی فراوان است و برای درمان درد کلیه از آب آن استفاده می‌شود.

ییلاقات فیلبند

چرا این روستا به  فیلبند معروف است؟

فیلبند در زبان فارسی و محلی به معنای سرخوردگی و خستگی است که این به دلیل ارتفاع زیاد و دسترسی سخت روستا در گذشته بوده است. در اینجا زمستان خیلی زود شروع می‌شود و خیلی دیر به پایان می‌رسد. در نتیجه مردم محلی مجبورند در برخی از دوره‌های سال خانه‌های خود را ترک کنند و روستا کاملاً خالی می‌‌شود. در گذشته دسترسی به فیلبند بسیار سخت و در برخی فصول تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسید. اما امروزه فیلبند به لطف جاده آسفالت موجود که آن را به جاده اصلی تهران – هراز متصل می‌کند، به راحتی قابل دسترسی شده است.

این مطلب را هم بخوانید
شهر محمودآباد، بهترین منطقه برای اقامت تفریحی در شمال

مطالب مرتبط:

آشنایی با تنگه بهشت مازندران

در ییلاقات فیلبند چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

شما کارهای لذتبخش زیادی در سفر به روستای فیلبند تجربه خواهید کرد که از بین تمام آنها موارد زیر در اولویت قرار می‌گیرند:

عکاسی

یکی از بهترین کارهایی که باید در سفر به روستای فیلبند می‌توانید انجام دهید، عکس گرفتن از مناظر مختلف طبیعت بکر روستا و همین‌طور طبیعت اطراف آن است. منظره جذاب اقیانوس ابرها و طلوع و غروب خورشید از کوه‌ها و جنگل‌ها بیشتر از هرچیز دیگر برای عکاسی در این روستا جذاب هستند.

در اکثر روزها ابرها ارتفاع کمتری نسبت به ارتفاع روستا دارند. اما در چنین مواقعی تماشاگران خود را بر فراز ابرها ایستاده می‌بینند و ابرها را طوری می‌بینند که انگار دریای بی‌پایانی هستند که زیر پایشان می‌چرخد. گاهی این ابرها بیشتر بالا می‌روند و روستا را در اعماق خود می‌بلعند و بازدیدکنندگان را به مهمانی رویا و خیال و خیال دعوت می‌کنند.

ییلاقات فیلبند

گشت و گذار در طبیعت

طبیعت باورنکردنی روستای فیلبند باعث می‌شود که بخواهید برای همیشه در آن قدم بزنید. صدای زنگ گوسفندان محلی، مه غلیظ یا بوی باران، می‌تواند به شما احساس شادابی و سرزندگی بدهد. یکی از مسیرهایی که می‌توانید برای گشت و گذار در ییلاقات فیلبند طی کنید، مسیر کوه‌های سنگی است، اما مراقب باشید که بدون راهنما و تجهیزات محلی به این سمت نروید چون ممکن است بعداً دچار مشکل شوید یا گم شوید. علاوه بر این، اگرچه این روستا بسیار کوچک است، اما مناظر بی‌شماری را ارائه می‌دهد که هر کدام یادآور یک کارت پستی فوق‌العاده زیبا هستند!

کوهنوردی

به روستای فیلبند که برسید تفریحات لذتبخش زیادی پیش رو خواهید داشت اما یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی که توسط گروه‌های مختلف گردشگران در روستای فیلبند انجام می‌شود، کوهنوردی و صعود به چند قله نزدیک به روستاست. توجه داشته باشید که این فعالیت‌ها فقط باید با یک گروه آشنا به منطقه و تجهیزات و آماده سازی کامل همراه باشد تا از خطرات و آسیب‌های جدی دور بمانید.

. دو مسیر محبوب کوهنوردی در روستای فیلبند عبارتند از:

  1. صعود به قله حصین بن
  2. پیمایش خط الراس روستای فیلبند تا امامزاده قاسم و روستای الیمستان

قلعه حصین بن

در فیلبند کجا بمانیم؟

لطفا توجه داشته باشید که امکانات و اقامتگاه‌ها در این روستای دورافتاده واقعاً ابتدایی است و روح طبیعی و اصیل خود را حفظ کرده است. ییلاقات فیلبند در فصول بهار و تابستان بیش از ظرفیت خود پذیرای میهمانان است، بنابراین یافتن مکان در این دو فصل کار آسانی نیست و علاوه بر آن فیلبند هتلی ندارد. اما با اجاره خانه‌های محلی می‌توانید شب را در روستا سپری کنید همچنین کمپینگ در طبیعت روستا در فصول گرم سال محبوب‌ترین نوع اقامت در فیبلند است.

در این روستا به خدماتی مانند لوله کشی آب در منازل و ویلاها دسترسی خواهید داشت. مکانی در روستا به نام تکیه غرب وجود دارد که می‌توان از آن برای مناسبت‌های مختلف مانند اجاره اتاق، استفاده از حمام و … استفاده کرد اما در تعطیلات و تابستان به دلیل تعداد بالای گردشگر ممکن است آب در طول روز قطع شود.

بهترین فصل برای سفر به روستای فیلبند

در سال گردشگران زیادی به هوای تماشای منظره شگفت انگیز اقیانوس ابرها به روستای فیلبند سفر می‌کنند و خاطراتی فراموش نشدنی با خود می‌برند. بازدید از روستا در نیمه دوم سال ایده خوبی نیست. علاوه بر این که بسیار سرد و یخبندان است، رسیدن به آنجا بسیار سخت و خطرناک است. ییلاقات فیلبند در واقع یک حیاط خنک و باطراوت روستایی است که مردم آن را به عنوان مقصد خود برای فرار از گرمای شهر در روزهای گرم تابستان انتخاب می‌کنند. بنابراین، بهترین زمان برای بازدید از آن از اواخر فروردین تا شهریور و اوایل مهر ماه است. درست قبل از اینکه هوا دوباره سرد شود.

این مطلب را هم بخوانید
روستای گزناسرا چمستان ،سفری به دل مه در ایران (+اطلاعات گردشگری و تصاویر زیبا از روستا)

بهترین زمان سفر به فیلبند

مطالعه بیشتر:

جاهای دیدنی مازندران در پاییز که نباید از دست بدهید

۴ تا از جاهای دیدنی اطراف فیلبند

روستای زیبای فیلبند جاهایی دارد که دیدن آنها هر گردشگر اهل ذوق و مکاشفه‌ای را شگفت زده می‌کند؟ بیایید برخی از این جاذبه‌های مجذوب کننده را با هم مرور کنیم.

۱- سنگ چال، روستایی ییلاقی در نزدیکی فیلبند

روستای سنگ چال یکی از ییلاقات شهرستان آمل است و در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر آمل قرار دارد. این روستا از سطح دریا حدود ۱۳۲۰ متر ارتفاع دارد و در منطقه ییلاقی کوهستانی و جنگلی استان مازندران واقع شده است. مناظر طبیعی اطراف روستای سنگچال بسیار زیباست، ترکیبی از دشت، چمنزار و جنگل با منظره‌ای از سقف‌های شیروانی رنگارنگ. این روستا که در نزدیکی ییلاقت فیلبند قرار دارد، آب و هوای معتدل و نسبتاً خنکی دارد و خبری از هوای تند آمل در اینجا نیست. سنگ چال زیبا هم در تابستان و هم در زمستان مسکونی است.

۲- جنگل الیمستان، جنگل خزه‌ای عنکبوتی

جنگل الیمستان در نزدیکی شهر آمل قرار دارد و فاصله چندانی با جاده هراز ندارد. این جنگل حال و هوای عجیبی دارد. شاخه‌های درختان زیر بار خزه خم شده‌اند، گویی خزه مانند تار عنکبوت شاخه‌ها و بدن درختان را گرفته است. این درختان خمیده در خزه فضایی شگفت انگیز و در عین حال ترسناک ایجاد می‌کنند. وقتی در جنگل قدم می‌زدید، انگار در یکی از جنگل‌های ماقبل تاریخ قدم می‌زنیدد و حالا ممکن است با دایناسورها روبرو شوید.

۳- امامزاده قاسم

امامزاده قاسم بقعه کوچکی است که بر روی قله‌ای در حاشیه شمال غربی کوه حصین بن و البته در ارتفاع حدودی ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. امامزاده قاسم یکی از جاذبه‌های ییلاقات فیلبند است و یکی از ویژگی‌هایش این است که درست بالای ارتفاعات جنگل الیمستان قرار دارد و از دو گودال بزرگ شهاب سنگ معروف به رستم چال بر روی تپه‌ای هموار در پایین دست خود برخودار است.

۴- چشمه لار فیلبند

در دامان طبیعت فیلبند یکی از زیباترین چشمه‌های آب معدنی دنیا قرار دارد. آب این چشمه نه تنها به طبیعت اطراف خود جان بخشیده است بلکه خاصیت درمانی فراوانی از جمله رفع درد کلیه برای بیماران به همراه دارد.

شمه لار

مسیر دسترسی به ییلاقات فیلبند ایران

برای رسیدن به این روستای منحصربه فرد از مبدأ تهران یا سایر شهرهای شمالی باید به جاده هراز در ۲۵ کیلومتری آمل برسید، پس از گذر از روستای سنگچال با یک سفر جاده‌ای کوتاه به روستای فیلبند می‌رسید و می‌توانید از زیبایی‌های خیره کننده و مناظر آن لذت ببرید.

سخن آخر…

دراین مقاله از سپنجا به یکی از چشم نوازترین روستاهای شمال ایران یکی ییلاقات فیلبند با طبیعت بکر و هوای مطبوع سفر کردیم. روستایی که بر فراز ابرهای استان مازندران قرار دارد و یکی از بهترین مکان‌هایی است که می توانید در ایران ببینید. مردم در ماه‌های گرم سال به فیلبند سفر می‌کنند و از هوای خنک آن منطقه لذت می‌برند. اما برعکس در فصل زمستان به دلیل سرما و برف سنگین خالی از سکنه می‌شود و تعداد کمی از مردم در خانه‌های خود باقی می‌مانند. این روستا در بیشتر اوقات در اقیانوس ابر غرق می‌شود و طلوع و غروب خورشید آن واقعاً حیرت‌آور است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا