جاهای دیدنی ایران

معروف ترین مساجد ایران ، شکوه معماری بی‌نظیر اسلامی ایرانی

مساجد ایرانی بازتابی از هنر و معماری اصیل ایرانی است. زیبایی و شکوه معروف ترین مساجد ایران به اندازه‌ای است که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این مساجد بدون امکانات امروزی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که از نظر طراحی و تقارن در دنیا بی‌نظیراند. ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با زیباترین مساجد ایرانی آشنا کنیم تا در صورت بازدید از این مساجد اطلاعات کافی از آنها داشته باشید.

معروف ترین مساجد ایران

 یکی از معروف ترین مساجد ایران حتما شما هم به این موضوع اعتقاد دارید که مساجد ایرانی تنها نماد عبادت و مذهب نیستند. بلکه این مساجد نشان‌دهنده هنر، معماری و ذوق ایرانی نیز هستند. بازی نور، تریکب رنگ‌ها، معماری منحصر به فرد ستون‌ها و سقف‌های این مساجد همگی ذوق و دانش ایرانی در هنر و معماری را نشان می‌دهند.

این مساجد در گذشته علاوه بر محلی برای عبادت مردم، به عنوان مکانی برای بحث و گفتگو نیز بوده‌اند. همین ویژگی باعث شده است تا مساجد ایرانی به عنوان نمادی از اتحاد و همراهی مردم ایران شناخته شوند. در ایران حدود ۷۰ هزار مسجد وجود دارد. برخی از این مساجد به دلیل ویژگی‌های برجسته و متمایز نسبت به سایر مساجد، مهم و مشهور شده‌اند. از جمله معروف ترین مساجد ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطالب بیشتر:زیباترین مساجد ایران را بشناسید!

مسجد نصیرالملک شیراز

یکی از معروفتریین مساجد ایران فرقی نمی‌کند که چه کسی پا به این مسجد بگذارد. چه مسلمان باشید و یا مذهب دیگری اختیار کرده‌اید، دیدن مسجد نصیرالملک شیراز شما را به دنیایی از معنویت می‌برد. این مسجد به عنوان یکی از زیباترین مساجد ایران به شمار می‌رود و با رنگ‌های زیبای خود به مسجد صورتی شهرت پیدا کرده است. معماری این مسجد در نوع خود منحصر به فرد است.

شیشه‌های رنگی استفاده شده در این مسجد باعث می‌شود تا به دنیایی از نور و زیبایی وارد شوید. به خصوص پاشیدن این نورهای رنگی بر روی فرش‌های نفیس ایرانی این مسجد، یک منظره تماشایی را برای شما به ارمغان می‌آورد. این مسجد زیبا در سال ۱۲۶۷ به دستور میرزا حسن خان، معروف به نصیرالملک ساخته شده است و اکنون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد نصیرالملک شیراز

این مسجد زیبا و دیدنی از دو ایوان شمالی و جنوبی تشکیل شده است. اتاق‌های کاشی‌کاری شده، فواره داخل حیاط، حوض سنگی، پنجره‌های رنگی و خارق‌العاده و غیره همگی از دیدنی‌های این مسجد به شمار می‌روند. اگر قصد سفر به شیراز را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که دیدن این مسجد زیبا را به عنوان یکی از معروف ترین مساجد ایران از دست ندهید. این مسجد در محله اسحاق بیگ قدیم و یا همان گود عربان قرار گرفته است.

اگر می‌خواهید لذت عبادت در این مسجد را بیشتر حس کنید، پیشنهاد می‌کنیم که صبحگاه و تا قبل از طلوع آفتاب در این مسجد حضور داشته باشید. ترکیب دل‌انگیز نور و رنگ در این مسجد در یک فضای زیبا و معنوی، لذت عبادت را برای شما دوچندان خواهد کرد. چنین تصویری حتی برای گردشگران خارجی نیز جذاب و هیجان‌انگیز خواهد بود. گویی که انگار وارد دنیایی از رنگ و نور شده‌اند.

برای اجاره سوئیت در شیراز روی لینک کلیک کنید.

مسجد امام اصفهان یکی از معروف ترین مساجد ایران

اگر به دنبال یک فضای بهشتی و فرازمینی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما سری به مسجد امام اصفهان بزنید. طیف آبی‌ رنگ در و دیوارهای این مسجد، یک فضای معنوی را برای شما به ارمغان می‌آورد. برخی معتقد هستند که زیبایی این مسجد در بین مساجد ایران کم‌نظیر است و آن را به عنوان مساجد زیبای ایران می‌شناسند.

کاشی‌های رنگارنگ، طرح‌های ظریف و آکوستیک بودن دیوارها همگی نشان‌دهنده شاهکار هنر و معماری ایرانی است. مسجد امام به عنوان یکی از معروف ترین مساجد ایران با نام‌های دیگری از جمله مسجد سلطانی، مسجد شاه، مسجد جامع عباسی نیز شناخته می‌شود. این مسجد در میدان زیبای نقش جهان اصفهان واقع شده است. زیبایی مسجد امام به اندازه‌ای است که جلوه‌ای خاص به این میدان بخشیده است.

مسجد امام اصفهان

مسجد زیبا و مهم امام علاوه بر ثبت در فهرست آثار ملی ایران، به ثبت در میراث جهانی یونسکو نیز رسیده است. قدمت این مسجد دیدنی، به دوران شاه عباس صفوی می‌رسد. در اطراف این مسجد نوشته‌هایی با خط خوش به چشم می‌خورد که یادگار خطاطان قابل ایرانی است. این مسجد به دلیل استفاده از رنگ آبی از معنویت و روحانیت خاصی برخوردار است.

هر چیز کوچک و بزرگ در این مسجد مانند کاشی‌های رنگارنگ، سنگ‌های مرمر اعلا، کتیبه‌های خوشنویسی شده و غیره همگی در نهایت زیبایی و ظرافت طراحی شده‌اند و باعث شده است تا به جز معماری داخلی این بنا، نمای بیرونی مسجد نیز خاص و زیبا به نظر برسد. همین ویژگی باعث شده است تا زیبایی و ظرافت مسجد امام اصفهان به عنوان یکی از معروف ترین مساجد ایران مورد علاقه عکاسان و گردشگران داخلی و خارجی قرار بگیرد.

مطالعه بیشتر:مسجد شیخ لطف الله اصفهان را بیشتر بشناسید!

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد تنها محلی برای عبادت کردن نیست. بلکه نشان‌دهنده شاهکار معماری ایرانی است و می‌توان ردپایی از دوره‌های مختلف تاریخ را در آن مشاهده کرد. معماری بخشی از این مسجد زیبا به دوره ساسانیان بازمی‌گردد و بخش‌های دیگر آن از جمله کاشی‌های زیبا، سردر بزرگ مسجد، مناره‌ها و غیره شاهکار معماری دوره تیموری و ایلخانی است.

یکی از شگفتی‌های این مسجد مناره‌های بلند آن است که طول آن به ۵۲ متر می‌رسد. تمامی قسمت‌های مختلف این مسجد با کاشی‌های معرق‌کاری‌شده پوشانده شده است. از دیگر زیبایی‌های وصف‌ناپذیر این مسجد می‌توان به کتیبه‌هایی با خط ثلث و کوفی اشاره کرد که از ارزش تاریخی بسیار زیادی برخوردار هستند. شکل کلی این مسجد از کعبه الهام گرفته شده است و نقشه‌ای چهارگوش دارد.

این مسجد با معماری منحصر به فرد خود زیبایی و آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر به یزد دوست داشتنی سفر کردید، حتما بازدید از این مسجد ایرانی را در برنامه خود قرار دهید.

مسجد کبود تبریز

یکی دیگر از معروف ترین مساجد ایران مسجد کبود تبریز است که سال ساخت آن به ۸۴۵ هجری برمی‌گردد. با گذشت زمان و با وجود تخریب بسیار در زلزله ۱۱۵۸ هجری، اما هنوز این مسجد از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است. از آنجایی که رنگ کاشی‌های این مسجد لاجوردی رنگ است، در نتیجه به مسجد کبود شهرت پیدا کرده است.

این مطلب را هم بخوانید
بازدید از بهترین بازارهای سنتی ایران

در این مسجد کتیبه‌هایی با خط کوفی و ثلث دیده می‌شود. کل بنای مسجد کبود به صورت آجری است و باعث شده است تا در فهرست زیباترین مساجد ایران قرار بگیرد. یکی از عواملی که باعث شده است تا کار مرمت این بنا به تاخیر بیفتد، معماری پیچیده این مسجد است. البته عدم رسیدگی به مسجد کبود نیز خود عاملی مهم برای تخریب دیوارهای این مسجد است.

در مسجد کبود تبریز مزار فرمانده قدرتمند قراقویونلوها به همراه همسرش خاتون جان بیگم قرار دارد. در صورت سفر به تبریز پیشنهاد می‌کنیم که از این اثر ماندگار و دیدنی حتما دیدن کنید.

مسجد کبود تبریز

مسجد گوهرشاد مشهد

مسجد معروف گوهرشاد به دستور بانویی به این نام ساخته شده است. این مسجد زیبا و دیدنی در حرم امام رضا قرار دارد. اگرچه مسجد گوهرشاد با زلزله سال ۱۰۸۴ و گلوله باران روس‌ها در سال ۱۳۳۰ مورد تخریب واقع شده است، اما مرمت دوباره و رسیدگی دائمی به این مسجد باعث شده است تا این بنای زیبا همچنان جزو یکی از معروف ترین مساجد ایران به شمار برود.

مسجد گوهرشاد به دلیل قرارگیری در حرم امام رضا جزو یکی از مساجد پربازدید در ایران تبدیل شده است. علاوه بر این بخش اعظم این مسجد با موقوفاتی که به آن تعلق می‌گیرد، مورد مرمت واقع شده است. گنبد این مسجد زیبا با ۴۱ متر و استفاده از آجرهای لعاب‌دار و خط کوفی به یکی از زیباترین مساجد ایران تبدیل شده است. اگر به زیارت امام رضا در مشهد رفتید، حتما توصیه می‌کنیم که دیدن این مسجد با معماری اسلامی را از دست ندهید.

مسجد آقا بزرگ کاشان

در اواخر پادشاهی محمدشاه، شخصی به نام ملا محمد نراقی معروف به آقا بزرگ، مدرسه و مسجدی به همین نام تاسیس کرد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مسجد آقابزرگ کاشان، حس و حال معنوی و صمیمیتی است که این مکان به بازدیدکنندگان القا می‌کند. شاید دلیل این موضوع گنبد ساده، حیاط جذاب و دیوارهای آجری مسجد است.

اگر شما هم دوست دارید تا این حس معنوی را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که قدم زدن در حیاط مسجد آقابزرگ کاشان را از دست ندهید. معماری خلاقانه و شگفت‌انگیز این بنا در آن سال‌ها به شدت شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این مسجد به عنوان یکی از معروف ترین مساجد ایران به دلیل طراحی خاص خود، در فصول گرم سال نیز از هوایی خنک برخوردار است؛ بنابراین برای بازدید از این مکان هیچ محدودیت فصلی نخواهید داشت.

مسجد آقا بزرگ کاشان از معروف ترین مساجد ایران

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

ایران مکان‌های دیدنی بسیار زیادی دارد که تعداد بیشماری از آن به ثبت در میراث جهانی رسیده است. یکی از این مکان‌ها، مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی در اردبیل است. در این مسجد، بزرگان دوران صفوی، از جمله شیخ صفی الدین، شاه اسماعیل اول، مادر شاه اسماعیل و مشایخ دوران صفوی دفن شده‌اند. طراحی و تزیینات استفاده شده در این مسجد تلفیقی از معماری و سنت ایرانی است.

در قسمت‌های مختلف این مسجد، تزئینات نمادین از مراحل صوفی گری و اعتقادات صوفیان به چشم می‌خورد. موزه‌ای در این بنا وجود دارد که در آن اشیا دوران تاریخی گذشته نگهداری می‌شوند. کاشی‌کاری‌ها، کتیبه‌های زیبا، نقره‌کاری‌ها، نقاشی‌ها و غیره همگی ارزش هنری خاصی به این مکان بخشیده‌اند؛ بنابراین در صورت سفر به اردبیل پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از این مسجد زیبا را از دست ندهید.

یکی از نکات ناخوشایند در رابطه با مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان یکی از معروف ترین مساجد ایران خروج برخی آثار نفیس از این مسجد زیبا است. از آن جمله می‌توان به یک فرش بسیار نفیس اشاره کرد که در حال حاضر در لندن نگهداری می‌شود. همچنین در عهدنامه ترکمنچای، کتابخانه ارزشمند این مسجد در اختیار روس‌ها گذاشته شد.

حرم حضرت معصومه قم

شهر قم میزبان حرم حضرت معصومه است. ورودی بزرگ و باشکوه در کنار شکل‌ها و گل‌های متقارن به کار رفته در دیوارهای این مسجد باعث شده است تا این مکان در دسته یکی از معروف ترین مسجدهای ایران قرار بگیرد. اگرچه حرم حضرت معصومه جنبه مذهبی و زیارتی بسیار بالایی دارد، اما ساختار معماری این مکان با تزئینات آن ستودنی است.

سال ساخت این مسجد به ۹۵۰ هجری برمی‌گردد. کاشی‌کاری‌های زیبای حرم حضرت معصومه توسط استاد امیر مظفر احمد بن اسماعیل انجام شده است. به گفته‌ی مورخین کار کاشی‌کاری این مسجد دیدنی هشت سال به طول انجامیده است و اثری ماندگار از معماری اسلامی ایرانی به جای گذاشته است. به طوری که نظر هر بازدیدکننده‌ای را به سمت خود جذب می‌کند.

در حرم حضرت معصومه به عنوان یکی از معروف ترین مساجد ایران علاوه بر این بانوی ارزشمند، برخی از پادشاهان صفوی از جمله شاه سلیمان، شاه سلطان حسین، شاه صفی و شاه عباس دوم نیز دفن شده‌اند.

مطالب بیشتر:معروف ترین مساجد ایران ، شکوه معماری بی‌نظیر اسلامی ایرانی

حرم حضرت معصومه

شاه چراغ شیراز

شاه چراغ شیراز، محل دفن پسر بزرگ امام هفتم شیعیان و آرامگاه برادر امام رضا ع است. معماری منحصر به فرد این مسجد از زیبایی و سلیقه هنر ایرانی حرف می‌زند. وقتی وارد مسجد شاه چراغ می‌شوید، دنیایی از هنر و زیبایی ایرانی در مقابل چشمان شما ظاهر می‌شود. گنبد آبی رنگ در کنار مناره‌های طلایی، آینه‌کاری‌های در و دیوار مسجد و انعکاس نور در فضای مسجد، یک مکان کاملا روحانی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

بانی ساخت این مسجد زیبا مادر یکی از پادشاهان فارس یعنی ملکه تاشی خاتون است. این بانو با ساخت این مسجد و احداث مدرسه در نزدیکی آن، بناهایی ارزشمند و تاریخی را در شیراز به جای گذاشته است. مسجد شاه چراغ به عنوان یکی از خاص ترین مسجد ایران در سال ۷۵۰ هجری ساخته شده است. کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌های این مسجد در کنار خطوط عربی و فارسی، به زیباتر شدن این مسجد کمک بسیار زیادی کرده‌اند.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

از دیگر معروف ترین مساجد ایران مسجد شیخ لطف الله اصفهان است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این مسجد مناره ندارد. قدمت مسجد شیخ لطف الله اصفهان به قرن ۱۱ هجری برمی‌گردد و به عنوان یک گنج قدیمی در اصفهان از آن یاد می‌شود. این مسجد زیبا به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است و معمار اصلی آن هنرمند نامی عصر صفوی، یعنی محمدرضا اصفهانی است.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این مسجد تغییر رنگ کاشی‌ها با عبور خورشید از فراز گنبد آن است. به عنوان مثال زمانی که خورشید طلوع می‌کند، رنگ کاشی‌ها از کرم رنگ به رنگ صورتی تغییر پیدا می‌کند. این مسجد به قدری زیبا و دیدنی است که مورد توجه بسیاری از معماران داخلی و خارجی قرار گرفته است. به طوری که شما نمی‌توانید کوچکترین ضعفی را در این بنا پیدا کنید.

این مطلب را هم بخوانید
فاصله فومن تا رشت

کتیبه‌های نوشته شده با خط ثلث، کاشی‌های معرق کاری شده در داخل و خارج مسجد، معماری زیبای سقف و غیره همگی باعث شده است تا مسجد شیخ لطف الله اصفهان در فهرست باشکوه‌ترین مساجد ایرانی قرار بگیرد.

مسجد شیخ لطف الله

مسجد وکیل شیراز

یکی دیگر از معروف ترین مساجد ایران به مسجد وکیل شیراز تعلق دارد. این مسجد با دو سالن و ۴۸ ستون جزو دیدنی ترین بناهای مذهبی ایرانی به شمار می‌رود. بزرگی این مسجد به قدری است که برخی به آن جنگل سنگی لقب داده‌اند. از جمله جذابیت‌های این مسجد می‌توان به منبر آن اشاره کرد. این منبر از یک سنگ مرمر و یک تکه ساخته شده است. زیبایی این مسجد معماری و ذوق ایرانی را به رخ می‌کشد.

ستون‌های ساخته شده مسجد وکیل شیراز همگی نشان‌دهنده هنر و استعداد معماری ایرانی است که قطعا شما از دیدن آن شگفت‌زده خواهید شد.

مسجد آرد و خرما اردکان یزد

در شهر تاریخی یزد مسجدی کوچک به نام مسجد آرد و خرما وجود دارد که جزو یکی از کوچکترین مساجد ایران شناخته می‌شود. برخی معتقد هستند که دلیل نام‌گذاری این مسجد این است که آرد و خرما دستمزد کارگران برای ساخت این مسجد کوچک بوده است. اما برخی دیگر معتقد هستند که آسیابی در نزدیکی این مسجد وجود دارد که آرد هسته خرما تولید می‌کند.

این مسجد با عرض ۳ متر و طول پنج و نیم متر جزو یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است. برخی قدمت این مسجد را به دوره صفوی و برخی آن را به دوره قاجار نسبت می‌دهند.

مسجد جمکران قم

قم به دلیل اینکه جزو شهرهای مذهبی ایران محسوب می‌شود، مساجد بسیار زیادی دارد. در بین این مساجد مسجد اعظم جمکران بعد از حرم حضرت معصومه از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مسجد که در نزدیکی قم قرار دارد، به مسجد صاحب الزمان نسبت می‌دهند. به خصوص مردم در روزهای سه شنبه و جمعه برای زیارت و عبادت به این مسجد می‌آیند.

این مسجد با معماری بسیار زیبای خود جزو یکی از معروف ترین مساجد ایران به حساب می‌آید. در این مسجد مراسمات مذهبی و تدریس برخی از بزرگان حوزه علمیه برگزار می‌شود.

مسجد جمکران

مسجد جامع عتیق اصفهان

مسجد جامع عتیق اصفهان به عنوان یکی از معروف ترین مساجد ایران به حساب می‌آید. این مسجد که با نام‌های دیگری از جمله مسجد عتیق و مسجد جمعه شناخته می‌شود، نشان‌دهنده هنر ایرانی اسلامی اصیل است. قدمت این بنا به سال ۱۵۶ هجری قمری یعنی ۱۳۰۰ سال پیش می‌رسد و به عنوان معروف ترین مساجد ایران شناخته می‌شود.

خلیفه معتصم عباسی، دستور ساخت این مسجد را صادر کرد. اما بعدها در دوران سلجوقی تغییراتی در این مسجد انجام شد. بعد از این دوران‌ این مسجد قدیمی اصفهان چندین بار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. در مسجد جامع اصفهان می‌توانید هنر هنرمندان ایرانی را در هر عصر تاریخی ببینید. این مسجد در واقع مانند یک تابلوی نقاشی است که هر کسی یک شاهکار ارزشمند در آن به یادگار گذاشته است.

این مسجد قدیمی همانند سایر مساجد ایرانی از چهار ایوان با نام‌های ایوان صاحب، ایوان استاد، ایوان شاگرد و ایوان درویش تشکیل شده است و با تزیینات هنرمندانه داخل مسجد و نمای بی‌نظیر بیرونی چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. محراب زیبای این مسجد مثل یک تابلوی نقاشی گرانبها، هنر سازندگان ایرانی را به رخ همگان می‌کشاند.

مسجد جامع عتیق اصفهان به عنوان یکی از معروف ترین مساجد ایران در سال ۱۳۱۰ به ثبت در فهرست آثار ملی ایران و یونسکو رسیده است. اگر می‌خواهید که در یک فضای معنوی سکوت و آرامش را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مسجد را از نزدیک ببیند. حس حال عجیبی این مسجد را در جای دیگری تجربه نخواهید کرد.

مسجد رنگونی های آبادان

مسجد رنگونی آبادان جزو یکی از معروف ترین مساجد ایران است که برخلاف اکثر مساجد ایرانی، طبق معماری ایرانی اسلامی ساخته نشده است. این مسجد متفاوت و متمایز جنوب کشور، طبق سبک هندی ساخته شده است. همین ویژگی باعث شده است تا بسیاری از گردشگران در سفر به آبادان، بازدید از این مسجد را در برنامه سفر خود قرار ‌دهند.

قدمت مسجد رنگونی ها به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد. دلیل ساخت این مسجد به سبک هندی به احداث پالایشگاه آبادان برمی‌گردد. چرا که بیشتر کارگران این منطقه از مسلمانان هند، پاکستان و برمه بودند. همین موضوع باعث شد تا در نزدیکی این پالایشگاه مسجدی به سبک هندی بسازند.

مسجد رنگونی های آبادان

همچنین نام این مسجد به عنوان یکی از معروف ترین مساجد ایران برگرفته از پایتخت سابق کشور میانمار به رنگون یا یانگون مشهور است. محراب آینه کاری شده، ستون‌های ساده، لوسترهای قدیمی، دیوارهای سبزآبی روشن و نمای سنگ مرمر بیرون همگی در عین سادگی بسیار تماشایی هستند.

مسجد رنگونی ها در طی جنگ تحمیلی ایران متحمل آسیب‌های جدی شده است. اما بعدها این مسجد با کمک‌های سازمان میراث فرهنگی آبادان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. هم‌اکنون مسجد رنگونی ها آبادان به ثبت در آثار ملی ایران رسیده است.

مسجد شافعی کرمانشاه

یکی ازمعروف ترین مساجد ایران، مسجد جامع شافعی است که در شهر کرمانشاه قرار دارد و جزو یکی از بزرگترین مساجد اهل سنت به شمار می‌رود. این مسجد در بازار کرمانشاه واقع شده است و سال ساخت آن به ۱۳۲۴ برمی‌گردد.

این مسجد با معماری فوق‌العاده خود، الهام گرفته از سبک معماری اسلامی ترکیه است. دو مناره ساده طلایی رنگ، ستون‌های مجلل، دیوارهای منقوش، گچ‌بری‌های زیبا، تزئینات داخلی و خارجی با رنگ طلایی و آبی همگی یک زیبایی خیره‌کننده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با معروف ترین مساجد ایران صحبت کردیم. این مساجد با زیبایی معنوی و ظاهری خود، نشان‌دهنده بخشی از تمدن، فرهنگ و تاریخ ایرانی اسلامی است. شکوه معماری این مساجد نگاه هر مخاطبی را اسیر خود خواهد کرد. اگر شما هم تجربه‌ای از بازدید این مساجد دارید، زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا