دیدنی های یزد

معرفی ۱۰ مورد از بهترین جاهای یزد

یزد یکی دیگر از شهرهای گردشگری ایران است، بسیار باصفا و خوش آب و هوا که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی فراوانی را به خود جذب می‌کند. برای رفتن به این شهر زیبا و بازدید از بهترین اماکن آن، ابتدا بهتر است اطلاعات کاملی در رابطه با بهترین جاهای یزد داشته باشید و بعد راهی سفر شوید. این مقاله اختصاص داده شده به شهر یزد و بهترین جاهای دیدنی آن که در ادامه بیشتر در رابطه با این سفر هیجانی صحبت خواهیم کرد.

یزد به اولین شهر خشتی جهان معروف است، مردم خونگرم و مهربانی دارد، در واقع میزبان های خوبی در انتظار شما هستند که با تمام وجودشان از شما پذیرایی می کنند. اگر به اماکن تاریخی و با قدمت علاقه مندید شهر یزد و جاهای دیدنی آن بهترین گزینه برای شما هستند که از این شگفتی های جهان دیدن کنید. بیشتر جاذبه های شهر یزد تاریخی و فرهنگی هستند.

در ادامه این مطلب از سپنجا با ما همراه باشید تا ۱۰ مورد از بهترین مکان های دیدنی و جذاب شهر یزد را به شما معرفی کنیم و اطلاعات کاملی را در رابطه با تمام ویژگی های آنها را برایتان بازگو کنیم. برای اجاره سوئیت در یزد کافیست روی لینک کلیک کنید.

معرفی بهترین جاهای یزد

در ادامه به معرفی ۱۰ تا از بهترین جاهای یزد خواهیم پرداخت.

مطالعه بیشتر: فهرستی از بهترین مکان های تاریخی یزد

۱- مجموعه خان یزد

همان طور که از نام این جاذبه پیدا است، مجموعه خان یزد مجموعه‌ای از زیبایی ها و شگفتی های شهر یزد است؛ این مجموعه یکی از بهترین اماکن دیدنی این شهر به شمارمی‌رود، که در خود میدان خان یزد، بازار خان یزد و حمام خان یزد را در خود جای‌ داده است.

بسیاری از این جاذبه های مجموعه خان یزد از دوره قاجار برجای مانده و بازار خان نیز متعلق به دوره افشاریه است. در واقع تمام این مجموعه به یک جاذبه‌ی دیدنی و یکی از بهترین جاهای یزد تبدیل شده که گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند. در ادامه مطلب بیشتر در رابطه با آنها توضیح خواهیم داد.

بهترین جاهای یزد

میدان خان یزد

میدان خان یزد یکی از شگفتی های این مجموعه است، چهار سوی آن را مغازه های متنوع تشکیل داده‌اند که هر کدام رنگ و لعاب خاصی را به این منطقه می‌دهند. بازدید از آنها لحظات خوشی را برایتان رقم می‌زنند. مغازه های بزرگ و کوچک با کارکردهای متفاوت با اشیاءهای زیبا و پر زرق و برق، که آن همه تنوع روحیه هر انسانی را باز می‌کند.

بازار خان یزد

یکی دیگر از زیرمجموعه های خان یزد بازار خان یزد می‌باشد، که یکی از طولانی ترین بازارهای شهر یزد به طول ۲۷۴ متر شناخته شده و به دو بخش تقسیم می‌شود که در کل ۱۵۳ مغازه را در خود جای داده است. هر کدام از مغازه های این بازار متنوع و مخصوص کارهای خاصی هستن ، بعضی از آنها مخصوص مسگری، زرگری و… هستند.

بازار خان یزد

حمام خان یزد

و اما حمام خان که در سال ۱۱۷۰ ساخته شده و آن زمان‌ها مخصوص بزرگان شهر یزد بوده که بسیار با شکوه مجلل با سقف های گچ بری کم نظیر است و نباید دیدن آن را از دست بدهید. علاوه بر این، حمام خان رستوران سنتی را نیز در خود جای داده که بازدید از آن هم می‌تواند لحظات بهتر و شادتری را برایتان رقم بزند.

۲- پارک کوهستان یزد

یکی دیگر از بهترین جاهای یزد یک پارک تفریحی که تکه‌ای جدا شده از بهشت است، طبیعت بکر و وصف ناپذیر آن چشم هر بیننده‌ای را به طرف خود خیره می‌کند. دریاچه ای مصنوعی در این پارک وجود دارد که زیبایی آن را دوچندان می‌کند. قایق های پدالی بهترین گزینه برای تفریح  و بازی و صد البته لذت بردن از دریاچه زیبای پارک کوهستان است.

شهر بازی نیز یکی دیگر از امکانات این پارک به شمار می‌رود که بعد از گشت و گذاری مفصل در این پارک می‌تواند حسابی خستگی شما را از تنتان بیرون کند. این مکان گزینه بسیار خوبی برای افرادی است که به جاذبه های تفریحی/ طبیعی علاقه مند هستند، طبیعت زیبا و هوای پاک این مکان انرژی مثبتی را به انسان منتقل می‌کند و حس سرحالی و سرزندگی را در انسان زنده خواهد کرد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به یزد (نخستین شهر جهانی ایران) و اطلاعاتی درباره این شهر تاریخی

پارک کوهستان

۳- برج خاموشان یزد

برجی ساکت و آرام یزد، به برج خاموش معروف است؛ داستانی شنیدنی و غم انگیز پشت ساخت دخمه بالای این کوه وجود دارد که شایدم کمی تعجب‌آور باشد. در زمان های گذشته و دوره زرتشتیان این دخمه کارایی فراوانی داشته؛ یکی از باورهای زرتشتیان این بوده که به خاک سپردن مرده ای سبب آلوده شدن خاک می‌شود و به همین خاطر جسد مردگان خود را به بالای این کوه خاموش می‌بردند و تا زمانی که جسد توسط درندگان و پرندگان خورده می‌شد صبر می‌کردند و بعد استخوان های آنها را داخل  دخمه‌ی این کوه چال می‌کردند.

توصیه می‌کنیم در سفر به یزد دیدن این کوه دیدنی و پر ماجرا را از دست ندهید و با رفتن چنین مکان‌هایی بیشتر با سنت های مردم قدیم و گذشته های دور کشور ایران نیز آشنا می‌شوید.

مطالعه کنید: آشنایی با مهم ترین قنات های یزد ، در دل خاک ایران

۴- آتشکده شهر یزد

یکی دیگر از بهترین جاهای یزد آتشکده بهرام است، ساختمان این آتشکده در سال ۱۳۱۳  بنا شده و به عنوان یکی از آثار ملی یونسکو به ثبت رسیده؛ در این آتشکده آتش مقدسی وجود دارد که گفته شده از ۱۵۰۰ سال پیش تا به حال حاضر روشن بوده و هست. فردی به نام هیرند وظیفه‌ی روشن نگه داشتن این آتش را بر عهده دارد و آن را با چوب های محکم و مقاومی همچون چوب زردآلو و بادام روشن نگه می‌دارد. این سازه زیرزمینی دارد که مکانی برای آثار زرتشتیان است و تمام سبک زندگی و آیین های این اقوام را در آنجا به نمایش میگذارند.

در گذشته های دور این مکان علاوه بر محلی برای نگهداری آتش، مکانی مقدس برای نیایش زرتشتیان نیز به شمار رفته ، یک سازه ی عظیم باشکوه با زیبایی بیکران، در واقع خود این بنا به تنهایی می‌توان یک جاذبه‌ی شگفت انگیز به حساب آید که معماری بی نظیری دارد و در مکانی سرسبز و خوش آب و هوا قرار گرفته است.

آتشکده یزد

۵- باغ دولت آباد یزد

یک باغ ایرانی بسیار زیبا و دل انگیز که سرسبزی آن فوق العاده و چشم نواز است، آب و هوایش منحصر به فرد و طبیعتش به بازدیدکنندگان خوش آمد میگوید به طوری که تمام مهمان‌هایش را پر انرژی و سرحال میکند.

باغ دولت آباد به دلیل آن همه جلال و عظمت در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. از بین جاهای دیدنی شهر یزد این باغ یکی از بهترین جاذبه های این شهر است. حوض بزرگ زیبایی، جذابیت این باغ را چند برابر کرده است؛ فواره های آب در وسط آن با عمارتی دوطبقه که آن نیز به نوبه خود حیرت انگیز است و… که همه و همه این مکان را به یکی از بهترین جاهای یزد تبدیل کرده است.

درختان سر به فلک کشیده و عمارت زیبا و پر زرق و برق باغ دولت آباد دارای ۲۶۰ سال قدمت هستند. ناگفته نماند که تمام این دم و دستگاه که این مکان را به بهشت زمین تبدیل کرده اند تنها بخش کوچکی و یکی از ۹ باغ از باغ های کشور ایران هستند و ما هم توصیه می کنیم حتما به آن ۸ باغ دیگر هم سر بزنید و با شگفتی های بیشتری از مکان‌های خاص ایران آشنا شوید.

۶- موزه آب یزد

از توصیف اماکن طبیعی و تاریخی شهر یزد می‌رسیم به معرفی مکانی فرهنگی به نام موزه آب یزد که این جاذبه نیز بسیار دیدنی و جذاب است. این موزه دیدنی جزو یکی از برترین و بهترین موزه های آب جهان به شمار می رود. در سفر به آنجا با شگفتی های فراوانی در رابطه با گذشته مردم شهر یزد آشنا خواهید شد.

در دل این موزه یک کاریز به قدمت صد سال عبور میکند که روزی آب خانه های تمام مردم شهر یزد را تامین میکرده؛ درواقع در این موزه شما تمام قنات‌ها و مجموعه هایی که به آب مربوط میشوند را مشاهده خواهید کرد. این موزه تاریخ چند هزار ساله آب و قنات های کشور ایران را به ما نشان میدهد که علاوه بر تفریح و گردش در این موزه ی زیبا و دیدنی شما میتوانید اطلاعات مهمی را نیز از آن به دست آورید.

بهترین جاهای یزد

۷- مجموعه میدان امیر

میدان امیر چخماق در دوره حکومت تیموریان و در شهر یزد ساخته شده است. در همان زمان ها امیر چخماق یکی از میدان های اصلی شهر یزد بوده و مردم مراسم های خاص خود را در این شهر می گرفتند، جدا از همه ی اینها این میدان مجموعه ای از بهترین جاهای یزد است.

امیر جلال الدین چخماق در قرن ۸ حاکم شهر یزد بوده و تصمیم میگیرد برای بهتر شدن رونق اقتصادی این شهر مجموعه ای از مساجد، بازارها و… را بسازد. در ضلع جنوبی میدان ، مسجد امیر واقع شده است.  بعد از مسجد جامع این سازه ی عظیم و باشکوه، دومین مسجد مهم شهر زیبای یزد است.

این مطلب را هم بخوانید
کافه خانه هنر یزد، زیباترین و خاص ترین کافه شهر! (+آدرس و تصاویر)

و اما میرسیم به آب انبار امیر چخماق که قدمت آن به دوره ی حکومت صفویان در کشور ایران بازمی گردد، این سازه‌ی زیبا در کنار بازار قنبر قرار گرفته که بازدید از آن نیز می تواند لحظات بهتر و شادتری را برایتان رقم بزند. در مجموع این بنا سه آب انبار را در خود جای داده که متاسفانه امروزه تنها دو آب انبار باقی مانده است.

مطالعه کنید: معرفی بهترین مکان های تفریحی یزد

۸- مسجد جامع سرآمد

ساخت این مسجد ۱۰۰ سال به طول انجامیده و در سه دوره مختلف توانسته به پایان برسد؛ در دوره ساسانیان بنای اصلی این سازه ساخته شده و در دو دوره دیگر به نام ایلخانی و تیموری به عنوان یک مسجد کامل و زیبا تکمیل شده است.

مسجد جامع سرآمد ۹۸۰۰ متر مربع از مساحت یزد را به خود اختصاص داده؛ معماری این بنا گردشگران فراوانی از اقصی نقاط جهان را شیفته و طرفدار خود کرده، همچنین با بازدید از این مکان فرهنگی تاریخی می‌توانید اطلاعات فراوانی از معماری ایران باستان را بدست آورید.

۹- بقعه دوازده امام یزد

اگر قصد دارید ازبین بهترین جاهای یزد، به یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی آن سر بزنید بهترین گزینه بازدید از بقعه دوازده امام  است؛ مکانی تاریخ با قدمتی بالا اما همچنان زیبا و باشکوه. ساخت آن به قرن پنجم هجری و در دوران حکومت سلجوقی ها در ایران باز میگردد.

بیشتر گردشگران خارجی که از اقصی نقاط جهان به کشور ایران سفر می کنند بیشتر به دنبال جاذبه های تاریخی ایران هستند که به جرات میتوان گفت یکی از بناهای تاریخی و سرشناس کشور ایران بقعه دوازده امام یزد است، که معماری ایران باستان را به بازدیدکنندگان جهانی نشان می دهد.

بدنه این بنا یک چهار ضلعی است، با گنبدی که بر روی یک هشت ضلعی قرار گرفته، همین نشان دهنده هوش و ذکاوت بالای معماران ایران باستان است؛ چرا که بعد از گذشت هزاران سال هنوز هم به همان شکل گذشته بر پا و با شکوه است. علاوه بر این برای ساخت این بقعه از اشکال ریاضی استفاده کرده‌اند و همچین کاری در آن زمان ها کار هر کسی نبوده است.

زیبایی بقعه دوازده امام را بافت آجری آن تکمیل میکند و با حساب گذشته این همه سال باز هم بافت خود را حفظ کرده است.

بقعه دوازده امام

۱۰- خانه لاری ها

و اما اخرین جاذبه‌ای که در این مقاله به شما معرفی میکنیم خانه لاری ها است. این خانه در محله فهادان یزد و در نزدیکی دیگر جاذبه ها یعنی بقعه دوازده امام و زندان اسکندر شهر یزد قرار دارد.

در سفر به یزد شما شاهد خانه های تاریخی فراوانی خواهید بود که در گذشته محل زندگی تجار و افراد سرشناس این شهر بوده اند. یکی از آنها همین خانه لاری ها است که متعلق به یک فرد سرشناس بوده و در ۲۷۰ سال پیش از شهر فارس به یزد آمده است.

معماری این خانه به سبک خانه های قدیمی ایران است که اتاق ها به دور حیاط ساخته شده اند مثل همیشه یک حوض بزرگ آبی و کاشی کاری شده در وسط حیاط این خانه قرار گرفته، در واقع این جور نقشه برای خانه ها، معماری آن به دوره قاجار بازمیگردد و متعلق به همان زمان ها است.

نام این خانه را در لیست آثار ملی ایران پیدا خواهید کرد و یکی از جاذبه های مهم شهر یزد نیز به شمار می رود که بازدید از آن بدون شک اطلاعات فراوانی در رابطه با طرز زندگی مردم ایران در گذشته ها را برای شما به نمایش میگذارد.

کلام آخر…

تمام کوچه پس کوچه های شهر یزد به خودی خود میتوانند گزینه‌ی بسیار خوبی برای گردش و تفریح باشند، چه برسد به جاهای دیدنی آن؛ شما می‌توانید علاوه بر دیدن بهترین جاهای یزد، در خود این شهر نیز گشتی بزنید و از دیدن بافت قدیمی و تاریخی آن غافل نشوید. امیدواریم در این مقاله از سپنجا با معرفی اماکن دیدنی شهر یزد توانسته باشیم اطلاعات مورد نظرتان را بازگو کرده باشیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا