دیدنی های مازندران

راهنمای سفر به چابکسر

در شمال کشور، شهرهای زیادی می‌توان پیدا کرد که از نظر آب و هوا، امکانات، اقامتگاه، جاذبه یا هر خصوصیت دیگر در بهترین وضعیت قرار دارند. یکی از این شهرها، چابکسر است که ما امروز با ارائه راهنمای سفر به چابکسر همه چیز را درباره آن بیان می‌کنیم. این شهر در مرز بین استان‌های گیلان و مازندران واقع شده است و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، مورد توجه گردشگران زیادی از جای جای ایران و حتی کشورهای دیگر است. چابکسر که یکی از بکرترین نقاط شمال کشور است، یک مقصد مناسب برای سپری کردن تعطیلات نوروزی و آخر هفته است و اوقات خوشی را با آن تجربه خواهید کرد. در سپنجا با ما همراه باشید تا برای سفر به این شهر زیبا بیشتر آماده شوید. و برای اجاره سوئیت در مازندران روی لینک کلیک کنید.

چابکسر کجاست؟

قبل از هرگونه اقدام برای سفر به شهر شمالی چابکسر باید بدانید که این شهر کجا قرار دارد؟ ما در این بخش به شما می‌گوییم که شهر زیبایی به نام چابکسر در خطه سرسبز شمال در مرز گیلان و مازندران قرار دارد. این شهر از توابع شهرستان رودسر به حساب می‌آید و تقریباً ۳۰ کیلومتر از آن فاصله دارد. از چابکسر تا رامسر، حدود ۱۳ کیلومتر راه است و فاصله آن با دریا بسیار کم است.

چه فصلی برای سفر به چابکسر مناسب است؟

اگر تصمیم دارید به چابکسر سفری داشته باشید، ما به شما توصیه می‌کنیم در پاییز به آنجا بروید چون آب‌وهوای این خطه خیلی بهتر و لذتبخش‌تر از فصل‌های دیگر است. در واقع در فصل پاییز گرما و هوای شرجی اذیت‌تان نمی‌‎کند و سرما هم به حدی زیاد نیست که مجبور شوید به هتل بروید. چنانچه این امکان برایتان فراهم نبود که فصل پاییز به چابکسر بروید، فصل بهار به ویژه اوایل فصل را برای سفر در نظر بگیرید چون دمای هوا مناسب است و طبیعت بکرتری انتظارتان را خواهد کشید.

همانطور که گفته شد، سفر به شهر چابکسر در فصل پاییز و بهار برای آن دسته از افرادی مناسب است که تحمل هوای گرم و شرجی را ندارند اما اگر با گرمای هوا مشکل نداشته باشید، از خرداد تا شهریور بهترین زمان سفر است چون تمام آیین‌های باستانی شمال ایران در این زمان برگزار می‌شود.

فصل مناسب برای سفر به چابکسر

جاهای دیدنی چابکسر

سفر به چابکسر ، طیف وسیعی از دیدنی‌های شگفت انگیز را پیش روی شما قرار خواهد داد. دیدنی‌هایی که خصوصیات خاص خود را دارند و سفری خاطره‌انگیز را برایتان رقم می‌زنند. اگر دوست دارید یک سفر همه چیز برای خودتان بسازید، در چابکسر به این جاهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، سر بزنید:

روستای سرولات در جاهای دیدنی چابکسر

روستای سرولات، اولین جایی است که اغلب بازدید کنندگان چابکسر سراغ آن می‌روند. این روستا یکی از زیباترین روستاهای شمال کشور است و در دامنه رشته‌کوه البرز واقع شده است. سرولات را دره‌های تنگ و رودخانه‌‌ای پرآب احاطه کرده و مناظری فوق‌العاده دیدنی و چشم نواز دارد. از چابکسر تا سرولات، تقریباً سه کیلومتر راه است و حدود ۲۲ کیلومتری هم تا رامسر فاصله دارد.

نام و آوازه این روستا از آن جایی فراگیر شد که گردشگران زیادی از آن بازدید به عمل آوردند و به ویژگی خاص آن پی بردند. این ویژگی مربوط به قرارگیری آن در کمترین فاصله میان کوه و دریا در نوار شمالی ایران است. سرولات، غرق در باغ‌های همیشه سبز پرتقال است. برای همین ظاهر و منظره دلفریبی دارد که نگاه هر مسافری را نوازش می‌دهد.

روستای سرولات

در سفر به چابکسر حتماً به سرولات سر بزنید چون علاوه بر مناظر جذاب، رستوران‌های سنتی متعددی دارد که انواع غذاهای شمالی را برای شما طبخ می‌کنند. یکی از جاذبه‌های طبیعی این روستا، رودخانه آچیرود است که حاشیه آن جان می‌دهد برای کمپ زدن و لذت بردن از طبیعت زیبای اطرافش.

برای دسترسی به این روستای زیبا، باید ابتدا خود را به شهر چابکسر برسانید. یکی راه‌های دسترسی به چابکسر و روستای سرولات این است که از جاده چالوس سفر خود را آغاز کنید، سپس به سمت رامسر حرکت کنید. حدود ۱۳ کیلومتر از این مسیر را بپیمایید تا به چابکسر برسید. وقتی به چابکسر رسیدید، انتهای شهر رانندگی کنید و بعد از رسیدن به آخرین میدان شهر، راه خود را به سمت کوه ادامه دهید. بعد از پس از طی سه کیلومتر به روستا خواهید رسید.

این مطلب را هم بخوانید
 مجموعه آبشارهای کوهسر ، آلبومی از زیبایی های مازندران

روستای لیمه‌سرا در دیدنی‌های چابکسر

لیمه‌سرا یکی دیگر از زیباترین روستاها و جاهای دیدنی چابکسر است و در نزدیکی سرولات قرار دارد. در لیمه‌سرا حدودا ۳۹ خانوار ساکن هستند و باغ‌های پرتقال زیادی هم در آن وجود دارد. این روستا هم درست مانند سرولات، بسیار تماشایی و مشرف و دره‌های پرشیب و کوه‌ها و مناظر خیره کننده است. مطمئناً این یکی از زیباترین جاهایی است که می‌توانید در سفر به چابکسر ببینید.

نکته جالب در مورد لیمه‌سرا این است که اینجا بهشت کوچکی برای دوستداران غذای گیلانی است و رستوران‌های سنتی متعددی دارد. اگر از خوردن غذاهای شمالی به خصوص گیلکی لذت می‌برید، به این روستا سر بزنید و یکی دو وعده خود را به رستوران‌های آن دعوت کنید. ممکن است اسم رستوران سنتی خاور خانوم را شندیده باشید، این رستوران متعلق به روستای لیمه‌سراست و غذاهای بسیار محبوب و مشهوری دارد.

روستای لیمه سرا

روستای قاسم‌آباد

روستای قاسم آباد را می‌توان یکی از مهدهای مهم فرهنگ و زبان اصیل گیلان دانست. اگر به فرهنگ و سنت‌های این قوم از اقوام ایرانی اهمیت می‌دهید و دوست دارید با آن آشنا شوید، از سر زدن به روستای قاسم‌آباد غافل نشوید. مردم این روستا، هنوز هم پوشش سنتی خود را در کنار آیین‌های سنتی خود حفظ کرده‌اند و حتی لباس آنها هم در یکی از جشنواره‌های بین‌المللی مد و لباس، به عنوان برترین پوشش برگزیده شد. شما هم بارها در تصاویر یا فیلم‌های شمالی این لباس رنگارنگ زیبا را دیده‌اید که ترکیبی از دامن‌ رنگی و جلیقه‌ و پیراهن کوتاه است.

قلعه بندبن در جاهای دیدنی چابکسر

یک جای دیگر که باید در سفر به چابکسر ببینید، قلعه باستانی بندبن است. این قلعه در روستایی هم نام خود قرار دارد که یکی از روستاهای باستانی و قدیمی استان به حساب می‌آید. این قلعه تاریخی بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد و حضور آن باعث توریستی شدن روستای قلعه بندبن شده است. گفته می‌شود این قلعه صدها سال پیش توسط مردم خود روستا ساخته شده تا از جان و اموال خود در برابر حملات دزدان دریایی محفظت کنند.

اکنون این قلعه به یکی از زیباترین جاهای دیدنی چابکسر تبدیل شده است و با منظره بکر و بی‌نظیر اطراف خود همه را بهت زده کرده است.

چشمه دمکش در جاهای دیدنی چابکسر

اگر از دیدن جاهای پررمز و راز لذت می‌برید، سراغ چشمه دمکش در فهرست جاذهای دیدنی چابکسر بروید. این چشمه پررمز و راز، یک چشمه معدنی و یکی از ۱۲ چشمه بدون املاح خاورمیانه است. در سفر به چابکسر به این منطقه بروید و از آب چشمه دمکش بنوشید. خواص آب این چشمه به اثبات رسیده و سالانه گردشگران زیادی تنها با هدف نوشیدن آب آن، به چابکسر می‌آیند.

می‌دانیم که برخی از شما در این لحظه با خود می‌گویید، پس رمز و راز چشمه در چیست؟ پرسیدن چنین سوالی منطقی است چون، طبیعتاً نیمی از چشمه‌های معدنی دنیا از خواص درمانی برخوردارند و این رامز و رمز آنها محسوب نمی‌شود. فارق از جوشیدن این چشمه از پای درخت افرا، یک نکته بسیار جالب در این دمکش، تمام دانشمندان و گردشگران را متعجیب و کنجکاو کرده است تا ببینند راز این اتفاق در چیست.

ماجرا اینجاست که آب چشمه دمکش در طول روز چندبار قطع و دوباره به صورت خودکار وصل می‌شود! جالب‌تر اینکه، قطع شدن آب چشمه در برخی واقع آنقدر طول می‌کشد که انگار هیچوقت آبی از آن به بیرون تراوش نکرده است.

چشمه دمکش

اوشیان

یکی دیگر از جاهایی که باید در سفر به چابکسر ببینید، روستای اوشیان است. این روستا شرقی‌ترین روستای گیلان به حساب می‌آید و تقریباً سه کیلومتری از چابکسر فاصله دارد. ضمناً اوشیان نسبت به دیگر روستاهای گیلان، فاصله کمتری به استان مازندران دارد. و دقیقا نقطه مرزی گیلان و مازندران به حساب می‌آید.

اوشیان از شش منطقه تشکیل شده که شامل جیر اوشیان، هراتبر، لپاسر ، آستانه، کرات محله، فکجور می‌شود. یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده شگفت انگیز این روستا، ساحل زیبای اوشیان است که یک روز پر از آرامش را برای شما فراهم می‌کند. برای دسترسی به روستای زیبای اوشیان باید از چابکسر به سمت رامسر حرکت کنید. همانطور که گفتیم این روستا در سه کیلومتری چابکسر قرار دارد.

مطالعه بیشتر:

۱۵ مورد از مکان‌های ناشناخته گیلان را که نمی‌دانید کجاست!

این مطلب را هم بخوانید
بهترین جاذبه های گردشگری رامسر را بشناسید!

روستای جنگسرا

از دیگر جاهای دیدنی چابکسر که در سفر به چابکسر باید بازدید از آن را در اولویت قرار دهید، روستای جنگسرا است. این روستا در ۸ کیلومتری چابکسر قرار دارد. جنگسرا در بین همه روستای شمالی از شرایط گردشگری مهیاتری برخوردار است و به عنوان سرسبزترین روستای شمالی شناخته شده است.

این روستا در بین جنگل های سر به فلک کشیده رودسر قرار دارد و منطقه ای محبوب و دوست داشتنی در استان گیلان است. این منطقه به خاطر همجوار شدن با دامنه های زیبای البرز، ارزشی دوچندان گرفته و به منطقه ای خاص و جذاب تبدیل شده است. همچنین مراتع سرسبز و رودخانه آچیرود از زیبایی های روستای جنگسرا هستند.

جنگسرا در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و جاده جنگسرا- سرولات از زیباترین جاده های شمالی ایران است که در کنار دیگر جاذبه ها و دیدنی های جنگسرا، آن را به بهشتی کوهستانی تبدیل کرده اند.

جمعیت این روستا ۶۵۰ نفر و چیزی در حدود ۱۴۵ خانوار است. شغل مردم روستا کشاورزی و دامداری است. تنوع محصولات تولیدی در روستای جنگسرا بسیار زیاد است که همین باعث شده است تا علاوه بر جنبه گردشگری روستا، رونق اقتصادی از طریق فروش این محصولات برای اهالی روستا بیشتر شود.

برای رفتن به جنگسرا دو مسیر در پیش روی مسافران قرار دارد. مسیر اول از میانده به روستا است و به علت قدیمی بودن جاده، کمتر کسی از آن استفاده میکند. به نوعی جاده میانده به جنگسرا متروکه شده است. و اما مسیر دوم که توصیفات زیادی در مورد آن شنیده میشود، بسیار زیبا و دیدنی است. این مسیر از چابکسر به جنگسرا متصل میشود. برای رفتن از این مسیر، از سرولات عبور میکنید. زیبایی های جاده چابکسر به جنگسرا قطعا شما را مجاب خواهند کرد تا بار دیگر نیز از این جاده عبور کنید.

سوغات چابکسر

هر یک از شهرهای شمالی ایران، سوغاتی‌های خاص خود را دارند. چابکسر هم یکی از زیباترین شهرهای این خطه است و از هر نظر، شایستگی یک مقصد توریستی بودن را دارد. سوغاتی‌های این شهر در کنار جاذبه‌ها، اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها، غذاهای سنتی و… از خصوصیات مهم این شهر محسوب می‌شود. در سفر به چابکسر می‌توانید انواع مواد غذایی را به عنوان سوغاتی خریداری کنید و به شهر خود ببرید. از جمله انواع ماهی‌، انواع ترشی، مرکبات، انواع شیرینی‌ خانگی و سنتی، برنج، نهال‌های زینتی، چای، لباس‌های محلی و غیره.

سوغات چابکسر

کجا اقامت کنیم؟

در سراسر گیلان و مازندران، همیشه پیدا کردن اقامتگاه راحت بوده و هست چون انواع اقامتگاه از جمله ویلا و سوئیت با قیمت‌های مختلف در این دو استان وجود دارد. امروز گردشگران می‌توانند قبل از بستن چمدان خود، گوشی را بردارند و هتل‌شان را رزرو کنند. در چابکسر هم از هتل‌های ۲ ستاره ارزان قیمت گرفته تا هتل‌های ۴ ستاره و لوکس‌تر پیدا می‌شود. رنج قیمت هتل در چابکسر از ۱۵۰ هزار تومان شروع و تا ۴۲۳ هزار تومان متغییر است. لازم است بدانید که در شهر رامسر هم گزینه‌های اقامتی متنوعی برایتان موجود است. این شهر تنها ۱۵ دقیقه با چابکسر فاصله دارد و هتل‌هایی با قیمت‌های متنوع دارد. رنج قیمت هتل‌های رامسر از ۱۲۸ هزار شروع و تا ۴۴۰ هزار تومان متغییر است.

سخن آخر

در این مقاله از سپنجا راجع به آنچه که نیاز بود قبل از سفر به چابکسر بدانید، صحبت شد. گفتیم که این شهر یکی از بهترین مقاصد گردشگری شمال کشور است و از هر نظر شایستگی این را دارد که مورد توجه گردشگران قرار بگیرد. این شهر هم درست مثل دیگر شهرهای شمالی، فرهنگ و آیین‌های خاص خود را دارد و مردمان بسیار مهمان نواز و خونگرمی دارد.

سوغاتی‌های چابکسر چیزهایی مثل انواع ماهی‌ها، ترشی‌ها، شیرینی ها، برنج، چای و لبا‌س‌های سنتی هستند. فصل پاییز از نظر آب و هوا، بهترین فصل سفر به این شهر است اما تمام مراسمات و آیین‌‌های شمال کشور در فصل تابستان انجام می‌شود. بنابراین اگر با هوای گرم و شرجی این شهر در تابستان مشکلی ندارید، فصل تابستان را برای سفر انتخاب کنید چون چابکسر در این فصل حال و هوایی دیگر دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 3]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا