دیدنی های تبریز

راهنمای سفر به تبریز، معرفی سومین شهر بزرگ ایران

راهنمای سفر به تبریز، معرفی سومین شهر بزرگ ایران

راهنمای سفر به تبریز، معرفی سومین شهر بزرگ ایرانآیا می‌دانستید تبریز از پرطرفدارترین شهرهای گردشگری است؟

آیا می‌دانید شهر تاریخی تبریز برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار است؟

در بین گردشگران افراد زیادی هستند که قبل سفر به این شهر، راهنمای سفر به تبریز را مطالعه می‌کنند تا درباره مقصد تفریحی مورد نظر اطلاعات کافی را داشته باشند.

شما هم اگر می‌خواهید به تبریز سفر کنید از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا همراه ما باشید. همچنین به دنبال رزرو سوئیت در تبریز هستید، می‌توانید از طریق سپنجا اقامتگاه خود را انتخاب کنید.

ما در ادامه این مقاله در مورد مکان‌های دیدنی، سوغات شهر، جاذبه‌های گردشگری، تفریحی، فرهنگی و هنری صحبت کرده‌ایم. شما هم اگر می‌خواهید درباره شهر تبریز و حقایق جالبی که در این شهر وجود دارد اطلاعات بیشتری کسب کنید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا از جنبه‌های مختلف این شهر آگاه شوید.

 چرا تبریز را به عنوان مقصد تفریحی انتخاب می‌کنیم؟

تبریز از جمله شهرهای پرجمعیت ایران با پیشینه تاریخی غنی در شمال غربی کشور است. وجود مکان‌های تاریخی و باستانی مسجد کبود، موزه آذربایجان و … سوغات و صنایع دستی ارزشمند و مخصوص این شهر که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چرم تبریز و فرش‌های دست باف اشاره کرد.

به تبریز که بروید محال است دست خالی به شهر خودتان برگردید. در تبریز بهترین اجناس محلی و مدرن را در بازارهای سنتی و دیگر مراکز خرید عرضه می‌کند. جاذبه‌های دیدنی و خوش آب و هوای تبریز مانند روستای کندوان و جنگل‌های زیبای ارسباران نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

همه این دلایل باعث شده تبریز سالانه میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران و جهان باشد.

راهنمای سفر به تبریز

 اطلاعاتی که باید در مورد تبریز بدانید!

تبریز از لحاظ موقعیت جغرافیایی از جهت شمال بین کوه‌های پکه چین و عینالی، از جهت شرق در مجاورت باباباغی و گوزنی، از جهت جنوب در گردنه‌های کوه سهند، دشت تبریز و شوره زارهای تلخه رود جای گرفته‌است. همچنین فاصله شهر تبریز از سطح دریا به ارتفاع ۱۳۴۸ متر می‌رسد.

از بین شهر رود قوری چای در جریان است و از شمال غربی رودهای تلخه رود آجی چای. تبریز شهر پر جمعیتی است بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ اعلام شد. حدود ۱۷۷۳۰۳۳ نفر جمعیت ساکن شهر هستند.

تبریز یکی از شهر مهم از لحاظ فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی، تفریحی و گردشگری است. صنعت مشهور تراکتورسازی، پالایشگاه تبریز، کارخانه‌های معروف کبریت سازی توکلی و ممتاز، صنایع معروف مواد غذایی و شیرینی سازی و صنایع دستی ورنی و فرش‌های دستباف، قالی تبریز و چرم این شهر بسیار حائز اهمیت بوده‌است.

وجود انواع سوغاتی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه مانند انواع آجیل و شیرینی در اقتصاد و جذب سرمایه تأثیر زیادی می‌گذارد.

راهنمای سفر به تبریز

 واقعیت‌های جالب در مورد تبریز

در راهنمای سفر به تبریز می خوانیم از جمله دلایلی که به تبریز، شهر اولین‌ها می‌گویند عبارت است از ساخت اولین مدرسه کر و لال‌ها مدرسه نوین برای کودکان توسط جبار باغچه بان، وجود اولین اتاق تجارت در سال ۱۲۸۵، ساخت کتابخانه عمومی و سینما برای اولین بار، اولین تألیف ترجمه نمایشنامه تئاتر در تبریز اتفاق افتاد، تاسیس اولین روزنامه‌نگاری ملی، افتتاح اولین مرکز تلفن، چاپخانه و آتش‌نشانی، تأسیس اولین بلدیه ونظمیه و اولین پایگاه لرزه‌نگاری زلزله.

تبریز به واسطه تولید فرش‌های دستباف و فاخر، عنوان شهر جهانی بافت فرش را از آن خود کرده‌است. این عنوان توسط شورای جهانی صنایع دستی به تبریز اهدا شده‌است. از نکات قابل توجهی که در مورد تبریز شهر (بدون گدا) می‌توان بیان کرد تمیزی شهر تبریز و امنیت آن است که باعث شده از سایر شهرها متمایز باشد.

دانشگاه قدیمی که در تبریز وجود دارد پس از دانشگاه تهران دومین و قدیمی‌ترین دانشگاه سراسری تبریز می‌باشد که در سال ۱۳۲۵ تاسیس شده‌است. به شهر تبریز می‌توان عنوان پایتخت شاهان را داد زیرا در دوران مختلف تاریخ پایتخت ایران و در زمان حکومت قاجار هم شهر ولیعهد نشین لقب گرفته بود.

از مهم‌ترین و جالب‌انگیزترین واقعیت‌هایی که باعث شده تبریز به شهر علم و هنر فرهیختگان شناخته شود وجود عالمان و فیلسوفان و شاعران در دوره‌های مختلف تاریخ است. تبریز بعد از تهران به عنوان دومین شهر موزه ای ایران شناخته شده‌است. این شهر تاریخی دارای ۱۷ موزه در مکان‌های متنوع شهر با موضوعات مختلف می‌باشد.

راهنمای سفر به تبریز

 نگاهی به رنگین کمان آداب و رسوم

تبریز شهر مراسم و سنت‌های مختلف است. از زیبایی‌های که باعث شده گردشگران زیادی به تبریز و مردم آن علاقمند شوند، وجود مراسم‌ها و آداب مختلف در عزاداری و عروسی و سایر جشن‌ها می‌باشد. در این بخش از مقاله به معرفی آداب و رسوم این کهن شهر پرداخته‌ایم : سنت شاه حسین گویان (شاخسی واخسی) از معروف‌ترین آداب عزاداری محرم در تبریز است. پخت خشیل که در تبریز نشانه سفید بختی است و مردم آن را در شب یلدا با گندم، شکر و کره طبخ می‌کنند.

فرستادن خوانچه سومین مراسمی که در اعیاد مختلف برگزار می‌شود و در آن بزرگترها با طبقی از میوه و شیرینی به خانه تازه عروس می‌روند.

آب چهل یاسین بر سفره هفت سین از مراسمی است که در آن روحانی یا شخص مقدسی بر آبی چهل بار سوره یاسین را می‌خواند که آن آب متبرک شود. در نتیجه به آن آب چهل یاسین می‌گویند.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به آذربایجان شرقی

همه سنت‌ها و آداب و رسوم یک طرف و فرهنگ غنی موسیقی آذربایجان یک طرف، فرهنگ موسیقی عاشیق و حرکات موزون آذری در کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است و بخش بزرگی از فرهنگ کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

از دیگر مراسمات و آدابی که در آذربایجان انجام می‌شود می‌توان گرداندن شمع در عزاداری محرم، بئل باغلاماق به معنای بستن کمر عروس، عید نوروز و سمنو پزی و … نام برد.

راهنمای سفر به تبریز

 شکم گردی به سبک تبریزی‌ها

آیا تابحال مزه غذاهای تبریز را چشیده‌اید؟ کدام یک از غذاهای محلی تبریز را می‌پسندید؟ شهر تبریز رنگین کمان غذاهای محلی ایران است. اگر به استان آذربایجان شرقی سفر کنید و شکم گردی در این شهر را تجربه نکنید، تفریح بزرگ و لذت بخشی را از دست خواهید داد.

سفره‌های مردم تبریز مملو از غذاهای رنگین با طعم‌های متنوع است و با مهمان نوازی خود از گردشگران و مسافران می‌خواهند تا پذیرای آن‌ها باشند. غذاهای محلی و متنوع تبریز عبارت اند از: کوفته تبریزی، آش دوغ، دلمه برگ مو، دیزی سنگی، کوکو لوبیا سبز، خورشت هویج آلو، آَش ماست و گوجه فرنگی، کباب بناب، پنیر لیقوان، ترشی زغال اخته، مربای گل محمدی.


همچنین بخوانید: غار اغ بولاق

همچنین بخوانید: مقبره الشعرا


سوغات و صنایع دستی تبریز

با سفر به شهر اولین‌ها خوشمزه‌ترین سوغاتی‌ها و زیباترین صنایع دستی را تهیه کنید و به عنوان یادگاری از سفر تبریز، به شهر خود ببرید. می‌دانید بخش جذاب سفر رفتن بازارهای سنتی تبریز و دیدن صنایع دستی و خوراکی‌های رنگارنگ این شهر است.

اغلب مسافران برای تهیه بهترین خوراکی‌ها به این شهر سفر می‌کنند تا از محصولات محلی و تازه تبریز بهره مند شوند. خوراکی‌ها و شیرینی‌های تبریز شامل نوقا، قرابیه، اریس، باقلوا، پشمک، انواع شکلات‌ها، لوز و انواع مغزهای آجیل، خشکبار و میوه‌های خشک.

همان‌طور که گفتیم شهر تبریز به واسطه صنایع دستی و کالاهای محلی، جمعیت زیادی از گردشگران را به خود جذب می‌کند. این صنایع دستی عبارت اند از فرش و گلیم‌های دستباف تبریزی، کالای از جنس چرم مثل کیف و کفش تبریز، هنر ممقان دوزی نوعی سوزن دوزی است، هنر چاپ روی پارچه یا چاپ کلاقه ای، هنر دستی ورنی که توسط عشایر تولید می‌شود.

دیگر سوغات و صنایع دستی تبریز شامل رنگرزی، روسری بافی ابریشمی، تولید صابون مراغه، نگارگری و نقاشی، سرامیک سازی و سفالگری، جلد سازی به سبک قدیم و تولید انواع حلواها و لواشک‌های محلی است.

راهنمای سفر به تبریز

بازدید از جاهای دیدنی شهر

چه جاذبه‌های گردشگری از تبریز را می‌شناسید؟ در سفر به تبریز کدام مکان تاریخی را برای بازدید پیشنهاد می‌کنید؟ ما در این قسمت از مقاله سپنجا با عنوان راهنمای سفر به مشهد قصد داریم بهترین و پربازدیدترین مکان جاذبه‌های گردشگری تبریز را به شما معرفی کنیم و اطلاعاتی که لازم است درباره آن‌ها بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.

  • یک از تاریخی‌ترین بازارهای جهان بازار قدیمی تبریز می‌باشد. این بازار به عنوان اثر ملی در فهرست آثار ملی جهان ثبت و شناخته شده‌است. این بازار بزرگ تقریباً تمامی تولیدات و کالاهای استان آذربایجان شرقی را به فروش می‌رساند. از فرش دستی گرفته تا انواع مواد خوراکی و گیاهان دارویی. با رفتن به این بازار می‌توانید از حال و هوای سنتی و قدیمی آن نهایت لذت را ببرید.
  • مسجد کبود در جهان اسلام با عنوان فیروزه شهرت دارد و توصیه می‌کنیم حتماً در سفر به تبریز از این مکان تاریخی و خاص دیدن کنید. قطعاً کاشی کاری‌های لاجوردی این مسجد شما را شگفت زده خواهد. لازم است بدانید چهار مسجد آبی در دنیا وجود دارد که یکی از آن‌ها مسجد کبود تبریز است.
  • مرتفع‌ترین بنای آجری تبریز ارگ علیشاه است. این جاذبه تاریخی یادگار دوره ایلخانی می‌باشد که نام‌های دیگر آن طاق علیشا یا ارگ تبریز بوده‌است. عرض این طاق از طاق کسری هم بیشتر بوده و این ویژگی بنای ارگ علیشاه را از سایر سازه‌های تاریخی ایران متمایز کرده‌است.
  • راهنمای سفر به تبریز بازدید از موزه آذربایجان را به شما پیشنهاد می‌کند. در سفری که به تبریز دارید بازدید از دومین موزه باستان‌شناسی ایران را در اولویت قرار دهید. با رفتن به بزرگ‌ترین موزه تبریز می‌توانید آثار تاریخی دوره هخامنشیان تا قاجاریان را ببینید و تاریخ را مطالعه کنید.
  • موزه قاجار از زیباترین خانه‌های شهر تبریز که صاحب اصلی این خانه فردی به نام امیر نظام گروسی بوده‌است. با رفتن به این خانه قاجاری شاهد اشیا و لوازم قیمتی و قدیمی دوره قاجار مانند سکه‌های طلا، دست بافت‌های قدیم، سازهای موسیقی، انواع اسلحه، اسناد و مدارک و … خواهید بود.
  • میدان ساعت یک از نمادهای مهم و تاریخی شهر است. در بین میدان‌های شهر تبریز میدان ساعت از شهرت خاصی برخوردار است. در اطراف این میدان جاذبه‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید مانند ساختمان شهرداری، ارگ علیشاه و …
  • مقبره الشعرا از بهترین و مهم‌ترین نمادهای فرهنگی تبریز است. این مکان آرامگاه چهارصد تن از شاعران و ادیبان و بزرگان تبریز می‌باشد که معماری زیبا و سنتی آن چشم هر گردشگری را می‌نوازد.
  • راهنمای سفر به تبریز

تفریح در بهترین جاذبه‌های شهر

تبریز جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده‌است. از مکان‌های تاریخی گرفته تا جاذبه‌های طبیعی و گردشگری که دارای امکانات هم هستند. در این قسمت از راهنمای سفر به تبریز، پنج مکان تفریحی تبریز را معرفی کرده‌ایم.

تا قبل از رفتن به آنجا اطلاعت لازم را در مورد آن‌ها داشته باشید. یکی از مناطق خوش آب و هوا ی تبریز جاذبه گردشگری ائل گلی است که به عنوان مهم‌ترین مکان تفریحی در بین مردم تبریز شناخته شده و دارای امکانات تفریحی مثل پیست اسکی، استخر، عمارت ایل بیگی، زمین گلف و … می‌باشد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای جامع سفر به تبریز | جاذبه های دیدنی + سوغات

برای کوهنوردی در تبریز به عینالی بروید، این جاذبه گردشگری مشهور در تبریز علاوه چشم‌اندازهای زیبایی که دارد. گردشگران با راهنمای سفر به تبریز و رفتن به آن جا می‌توانند از تله کابین، دریاچه مصنوعی و زیپ لاین در این منطقه تفریحی استفاده کنند.

اگر در سفر طرفدار خرید و شکم گردی هستید و برای این تفریح وقت بسیاری صرف می‌کنید با رفتن به عابر گذر شهریار تبریز یا سنگ‌فرش شهریار هم زیبایی این خیابان لذت ببرید و هم از فروشگاه‌ها و رستوران‌هایی در این مکان واقع شده‌است. جالب است بدانید در تبریز به این خیابان شانزه لیزه هم می‌گویند.

اگر در تبریز به پارک می‌روید پیشنهاد می‌کنیم پارک باغلار باغی را انتخاب کنید که از معروف‌ترین پارک‌های این شهر است و شهربازی آن مجهز به انواع امکانات تفریحی می‌باشد.

پنجمین جاذبه گردشگری و تفریحی تبریز یکی از بهترین، مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز خرید کشور است به نام مجتمع تجاری تفریحی لاله پارک تبریز، با وجود این مرکز تجاری در شهر مردم به راحتی می‌توانند کالاها و محصولات با کیفیت و برند مورد نظر خود را تهیه کنند.

جاذبه‌های طبیعی تبریز در مناطق مختلف و خوش آب و هوای این شهر دل هر مسافری را به سمت خود می‌کشاند. بازدید از این مکان‌های دیدنی چند روزی وقت می‌خواهد. راهنمای سفر به تبریز پیشنهاد می‌کند برای گشت و گذار در مناطق طبیعی تبریز یک سفر مخصوص دیگر داشته باشید.

تا بتوانید از جاهای دیدنی مانند رشته کوه‌های سهند، پیست اسکی مرند، روستاهای کندوان، زنوزنق و اوشتبین، معروف‌ترین کلیسای ایران یعنی سن استپانوس، بنای قلعه ضحاک و مهم‌ترین آن‌ها دریاچه ارومیه بازدید کنید.

راهنمای سفر به تبریز

چه زمانی به تبریز سفر کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید آب و هوای استان آذربایجان شرقی سرد و خشک است. زیرا این استان در مناطق کوهستانی قرار گرفته و وضعیت آب و هوای آن در زمستان و پاییز بسیار سرد با بارش فراوان برف و باران به طوری تنها میزان متوسط بارندگی در یک سال تبریز ۲۸۵ میلی‌متر بوده‌است. آب و هوای سرد و کم رطوبت تبریز در بهار و تا اوایل اردیبهشت هم ادامه دارد و البته در این فصل تبریز با بارش برف هم مواجه خواهد شد.

سفر به تبریز در فصل تابستان بهترین گزینه است. آب و هوای مطلوب تبریز در فصل تابستان باعث شده گردشگران اوقات فراغت خود را در این شهر بگذرانند.

راهنمای سفر به تبریز

از چه راه‌هایی به تبریز سفر کنیم؟

راهنمای سفر به تبریز راه های دسترسی به تبریز را هم بررسی کرده است. از طریق مسیرهای زمینی و هوایی می‌توانید سفری آرام و بدون دغدغه به تبریز داشته باشید. فرودگاه شهید مدنی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های کشور با آسمان باز بسیار پرکار است و شما می‌توانید از شهرهای مختلف کشور به این فرودگاه پرواز داشته باشید.

برای سفر از مسیر ریلی از شهرهای مشهد، تهران، کرج، قزوین و شهر خارجی ترکیه به راه‌آهن تبریز امکان‌پذیر است. این راه‌آهن از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های قطار کشور می‌باشد. پایانه اتوبوسرانی در تبریز هم سفر برون‌شهری با اتوبوس را به این شهر فراهم کرده، ترمینال مرکزی تبریز در میدان ابوریحان و انتهای خیابان منظریه قرار دارد.

 کجای تبریز شهر می‌توان اقامت داشت؟

تبریز از لحاظ شرایط گردشگری و جذب توریست شهر پر رفت و آمد و شلوغی است؛ بنابراین اقامتگاه‌ها و هتل‌های با کیفیتی برای پذیرایی از مسافران دارد. مطمئن باشید در سفر به تبریز به دلیل وجود مهمانخانه‌ها و هتل آپارتمان‌های زیادی که برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده‌است.

از بابت اقامت و ماندن در این شهر نگران نخواهید بود. اما اینکه بخواهید یک مکان بهترین مکان را برای اقامت از بین گزینه‌های مختلف انتخاب کنید کار سختی است و نیاز به صرف هزینه و زمان دارد.

در یک چنین شرایطی برای پیدا کردن اقامتگاه دلخواه و با امکانات از همه نظر و البته ارزان قیمت می‌توانید با راهنمای سفر به تبریز و از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا، بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر در سفر به دنبال اجاره سوئیت در تبریز هستید سامانه سپنجا این امکان را به شما می‌دهد تا به سلیقه خود اقدام به انتخاب خانه یا سوئیت مورد نظرتان کنید.

راهنمای سفر به تبریز

نتیجه‌گیری: سفر به تبریز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با راهنمای سفر به تبریز گشت و گذاری در شهر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری و زیبای تبریز را داشتیم. همچنین در مورد ابعاد گوناگون این شهر تاریخ، فرهنگ، سوغات و صنایع دستی، اقتصاد و صنعت و .. صحبت کردیم.

حالا اگر قصد سفر به تبریز را دارید می‌توانید با شناخت بیشتری به این شهر سفر کنید. تاکنون چند سفر به تبریز داشته‌اید؟ به نظر شما کدام جاذبه گردشگری در تبریز پر بازدید تر است؟ تجربه شما از رفتن به بازارها و موزه‌های تاریخی تبریز چیست؟

ما در سپنجا منتظر نظرات شما درباره سفر به تبریز و بازدید از مکان‌های مختلف این شهر هستیم. شما می‌توانید تجربیات و پیشنهادات خود را درباره جنبه‌های گوناگون این شهر در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطمئن هستیم که اطلاعات شما برای ما و مخاطبان این مقاله مفید خواهد بود. سپنجا در تلاش است تا شما بهترین و لذت بخش‌ترین سفر به تبریز را تجربه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا