دیدنی های تبریز

هرآنچه باید درباره مقبره الشعرا تبریز بدانید!

مقبره الشعرا تبریز، مدفن انسان‌های بزرگ و فرهیخته کشور

شهر تبریز دیار بزرگان و فرهیختگان تاریخ شعر و ادبیات فارسی در ایران چهره‌های ماندگار و جاودانی را به خود دیده‌است. در این مقاله می‌خواهیم بازدید هنری از  مقبره الشعرا تبریز داشته باشیم و با تاریخ و هنرمندان و شاعران دیار اولین‌ها آشنا شویم. شما هم با همراهی سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا، این مقاله را با دقت بخوانید تا درباره قدمت صد ساله این مکان تاریخی اطلاعات خوبی داشته باشید.

چرا تبریز؟

شهر تبریز بناهای تاریخی زیادی را در خود جای داده‌است، شما برای بازدید از کدام آن‌ها باید اندکی اطلاعات داشته باشید. برای این که سفری بهتر و با کیفیت‌ترین به تبریز و گشت و گذار جاذبه‌های تاریخی این شهر داشته باشید، روی صفحه راهنمای سفر به تبریز کلیک کنید و مکان‌های دیدنی این شهر تاریخی را به خوبی بشناسید.

سپنجا علاوه بر ارائه اطلاعات در مورد شهرها و جاذبه‌های گردشگری، مکان‌های اقامتی با کیفیتی در شهرهای مختلف ایران در نظر گرفته‌است. یعنی شما هنگام سفر به استان آذربایجان شرقی به از طریق سپنجا به راحتی می‌توانید، محل اقامت ایده آلتان در تبریز را در کوتاهترین زمان پیدا کنید! بدین منظور تا انتهای این مطلب همراه سپنجا باشید:

چرا  مقبره الشعرا تبریز در بین گردشگران طرفدار زیادی دارد؟

مقبره بسیاری از بزرگان هنر و ادیبان شهر تبریز در این مجموعه قرار دارد. بسیاری از گردشگران برای بازدید از آرامگاه استاد شهریار و خاقانی به این مکان می‌آیند. این مکان تاریخی برای همه ما ایرانی‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. معماری  مقبره الشعرا تبریز، تنها یکی از زیبایی‌ها این فضا می‌باشد.

توریست‌های اروپایی برای آشنایی با تاریخ زبان و ادبیات این مکان را در بازدید از تبریز انتخاب می‌کنند. شما درباره تاریخچه  مقبره الشعرا تبریز چه می‌دانید؟ به نظر شما مقبره الشعرا کجاست؟

معرفی مقبره الشعرا تبریز

بنای تماشایی مقبره الشعرا به یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نمادهای شهر تبریز تبدیل شده‌است. افراد زیادی که به هنر و تاریخ ادبیات علاقه‌مند هستند حداقل سالی یکبار از این مکان تاریخی بازدید می‌کنند. برای رفتن به مقبره الشعرا باید خود را به مرکز شهر تبریز برسانید و بعد از آن جا به سمت محله قدیمی سرخاب بروید، بعد از طی مسافتی به این مکان تاریخی می‌رسید.

قدمت گورستان این مقبره به ۸۰۰ سال پیش بر می‌گردد که از آن زمان تا به الان بیشتر ۴۰۰ عارف، شاعر و نویسنده در دفن شده‌است. مقبره یکی از مشهورترین شاعران تبریزی در این مجموعه قرار دارد. خاکسپاری استاد شهریار در سال ۱۳۶۷ در این مکان انجام شد.

این مطلب را هم بخوانید
آش دوغ تبریز + دستور پخت

شاعران و عارفان بزرگ دیگری هم در این مکان دفن شده‌اند. حکیم اسدی توسی، قطران تبریزی، خاقانی شروانی، همام تبریزی، لسانی شیرازی و … از جمله بزرگانی هستند که مقبره آن‌ها در این مکان وجود دارد. در اطراف مقبره الشعرا، جاذبه‌های تاریخی بسیاری وجود دارد که می‌توانید، ساعاتی از سفر خود به تبریز را در بازدید از این مکان‌ها بگذرانید.

این بناهای تاریخی شامل ربع رشیدی، بقعه سید حمزه، مسجد صاحب‌الامر، خانه و موزه تاریخی قاجار می‌شود.

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع سفر به تبریز | جاذبه های دیدنی + سوغات

نمایی از مقبره الشعرا تبریز و دیدنی های اطراف

تاریخچه  مقبره الشعرا تبریز

همان‌طور که گفتیم  مقبره الشعرا تبریز، مدفن بسیاری از افراد صاحب سخن و انسان‌های بزرگ منش در طول تاریخ بوده‌است. حتی بسیاری از اهالی تبریز در نزدیکی این مکان تاریخی زندگی می‌کردند، بعد از مرگ در این مکان دفن شده‌اند.

بسیاری از شاعران ایرانی در زمان حکومت اتابکان در قرن ششم هجری به تبریز نقل مکان کردند. زیرا تبریز در آن زمان به دور از جنگ و درگیری آرام‌ترین شهر ایران بود.

در اوج حملات و مبارزات مختلف از شهر گنجه شاعرانی مانند خاقانی، ابوالعلا، فلکی و از خراسان ظهیر فاریابی و شاهپور نیشابوری به تبریز مهاجرت کردند. مقبره و آرامگاه‌های این شاعران بزرگ در حظیره‌های مخصوص این مکان جای گرفته بود که بعد از گذشت سال‌ها به نام مقبره الشعرا شناخته شد.

بسیاری از شاعرانی که در دوران حکومت‌های ایلخانان، آق قویونلوها و صفویه حضور داشتند، وصیت کرده بودند تا بعد از مرگشان در مقبره الشعرا و جایی که خاقانی دفن شده‌است، به خاک سپرده شوند.

در کتاب‌های ادبی تا قبل از قرن هشتم از این مقبره به عنوان‌های حظیره الشعرا، حظیره القضاه و قبرستان سرخاب یاد کرده یاد کرده بودند.

قدمت و زیبایی معماری  مقبره الشعرا تبریز

درباره تاریخ معماری و چگونگی ساخت این بنا تحقیقات زیادی انجام نشده‌است. معماری  مقبره الشعرا تبریز از تلفیق معماری مدرن و سنتی تشکیل شده که باعث تاثیرگذاری بیشتر و بهتر بر بازدید مخاطب از این مکان و ارتباط او عناصر معماری می‌شود.

شخصی که معماری و مرمت این بنا را بر عهده داشته‌است، کسی نیست جز مهندس آقای فرزانمهر که معتقد بود این طرح باعث جذابیت بیشتر معماری این مکان در طول تاریخ می‌شود.

نمایی از دیدنی های تبریز

تزئینات داخلی معماری  مقبره الشعرا تبریز

با ورود به فضای داخلی مقبره الشعرا و بالا رفتن به از پله‌های یکی از زیباترین سازه‌های تاریخی را می‌بینید، که طاق‌های فرو رفته در آن زیبایی سازه را دوچندان کرده‌است. از پله‌های که پایین بیایید و به سمت بخش اصلی نماد مقبره الشعرا بروید، در قسمت زیرین نماد می‌توانید وارد بخش اصلی شوید.

بعد از می‌بینید که یک اتاق بزرگ قرار دارید و در اطراف خود شاهد چند اتاق کوچک هستید. کمی به اطراف خود بنگرید، مقبره استاد شهریار را داخل یک شیشه محصور شده می‌بینید. این مکان بخش‌های مختلفی دارد، که شامل فروشگاه کتاب، صنایع دستی و مجسمه‌های کوچک می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
بازار تبریز کجاست؟

نمایی از داخل مقبره الشعرا تبریز

آدرس مقبره الشعرا کجاست؟ 

برای رفتن به مقبره الشعرا باید به سمت بلوار بسیج و بلوار ۲۹ بهمن بروید. بعد از رسیدن به خیابان امام خمینی و عبور از مسجد کبود تبریز، باید خود را به قسمت شمالی و خیابان ثقه الاسلام برسانید. بعد از رسیدن به اولین چهارراه، سمت راست خود را که نگاه کنید با مقبره الشعرا مواجه خواهید شد.

به نظر شما جاذبه‌های نزدیک مقبره الشعرا کجاست؟ بعد از گشت و گذار در  مقبره الشعرا تبریز می‌توانید از جاذبه‌های نزدیک این مکان تاریخی هم دیدن کنید. در نزدیکی این مکان، بقعه سید حمزه، در ۵۰۰ متری این مقبره، موزه قاجار و در فاصله ۴ کیلومتری آن ربع رشیدی قرار دارد.

مقبره الشعرا از بهترین جاهای دیدنی تبریز

و در نهایت لازم است بدانید دیدنی های تبریز تنها به این موارد ختم نم شود. از این رو اگر قصد سفر به تبریز را دارید، پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را هم از دست ندهید! چرا که شناخت خوبی از جذاب ترین جاهای دیدنی و خوردنی های تبریز به شما می دهند:

کلام آخر: اقامت در کنار  مقبره الشعرا تبریز کجاست؟ 

در این مقاله از مجله گردشگری سپنجا سفر هنری به تاریخچه  مقبره الشعرا تبریز داشتیم و با بخش‌های مختلف این مجموعه فرهنگی و تاریخی آشنا شدیم. دیدیم که معماری  مقبره الشعرا تبریز با گذشت سال‌های زیادی هنوز زیبایی‌ها جذابیت‌های خودش را حفظ کرده‌است.

شما هم در سفر به تبریز بازدید از مقبره الشعرا را از دست ندهید. اگر نگران اقامت در نزدیکی این مکان و مرکز شهر تبریز هستید، سامانه سپنجا این موضوع را برای شما آسان کرده‌است. برای اجاره سوئیت در تبریز، وارد سایت سپنجا شوید و با بررسی اقامتگاه‌های مختلف، اقامتگاه مورد نظر خود را پیدا کنید. سپنجا از ابتدا تا انتهای سفر، آمادگی ارائه خدمات در همه ساعات را دارد.

شما سفر به تبریز را چگونه می‌بینید؟ نظر شما درباره معماری  مقبره الشعرا تبریز چیست؟ اگر شما هم مثل سایر گردشگران به تبریز سفر کرده‌اید و مقبره الشعرا را از نزدیک دیده‌اید. می‌توانید تجربیات سفر و نظرات خود در رابطه با این مقاله و تاریخچه  مقبره الشعرا تبریز با ما در میان بگذارید.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 3.7]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا