دیدنی های تبریز

راهنمای جامع سفر به تبریز | جاذبه های دیدنی + سوغات

قبل از سفر به تبریز خیلی چیزها هست که باید آنها را بدانید تا سفری کامل و لذت بخش داشته باشید. شما اکنون در حال خواندن راهنمای سفر به این شهر زیبا هستید، راهنمایی کامل که قرار است شما را برای داشتن یک سفر هیجان انگیز آماده کند.

شهر تبریز در زمان سلسله‌های قره قویونلو، آق قویونلو و صفویه پایتخت ایران بود و همچنین به عنوان شهر «اولین‌ها» شناخته می‌شود زیرا بسیاری از اختراعات و ابداعات اولیه کشور در دامن آن رخ داده است. اولین چاپخانه ایران، کتابخانه مدرن، سینما، مهد کودک، مدرسه، مدرسه ناشنوایان، ضرب سکه مدرن، چاپ اسکناس و… برای اولین بار در تبریز تأسیس شده‌اند! در ادامه این راهنمای سفر به تبریز بیشتر شگفت زده خواهید شد. همراه سپنجا باشید. برای اجاره سوئیت در تبریز روی لینک کلیک کنید.

موقعیت جغرافیایی تبریز

تبریز با جمعیت ۱.۵۵۹ نفری خود، چهارمین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران، مشهد و اصفهان است. این شهر همچنین بزرگ‌ترین شهر ترک زبان ایران است. اجساد کشف شده از حفاری‌های اطراف مسجد آبی تبریز ثابت می‌کند که عمر این شهر حداقل ۳۰۰۰ سال است. اکثر مردم تبریزی به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند اما ارمنی زبانها نیز در آن دیده می‌شوند. شهر تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این شهر از شمال به کوه‌های پکه چین و عون بن علی، از شرق به دره پایان و از جنوب به دامنه رشته کوه سهند محدود است.

تاریخچه مختصر تبریز

مجاورت جغرافیایی این شهر با غرب و ارتباط آن با جنبش‌های روشن فکر دولتهای نزدیک باعث شد از سال ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۱ مرکز جنبش‌های انقلاب مشروطه باشد و به تشکیل مجلس و اصلاح قانون اساسی خاتمه یابد. ستارخان و باقرخان، دو اصلاح طلب تبریزی، که مردم تبریز را علیه سلطنت مطلقه رهبری کردند، در دستیابی به اهداف انقلاب مشروطه نقش مهمی ایفا کردند.

سفر به تبریز

آب و هوای تبریز

تبریز که توسط کوه‌ها احاطه شده است، مانند سایر استان‌های آذربایجان شرقی، دارای آب و هوای نسبتاً سردی است. درجه حرارت بین ۸- تا ۱۰ درجه در زمستان و ۲۴ تا ۳۰ در تابستان متغیر است. میزان بارش سالانه در این شهر حدود ۳۳۰ میلی متر است. تبریز دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است و این شهر را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد ایران برای تعطیلات تابستانی تبدیل کرده است.

بهترین زمان سفر به تبریز

بهترین زمان برای رفتن به تبریز فصل تابستان است که خنکی نسبی هوا و آب و هوای معتدل تابستانی به شما امکان می‌دهد طبیعت منحصر به فرد منطقه را کاوش کنید.

جاهایی که باید در تبریز ببینید

تبریز یک شهر تاریخی و بسیار مهم است به طوری که قدمت اولین بنای آن به ۴۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. این شهر در گذشته تحت پایتخت ایران و تحت سلطه چندین پادشاهی بوده است. امروز تبریز یکی از مدرن‌ترین شهرهای ایران است و قطب اقتصادی، تجاری و صنعتی شمال غرب ایران محسوب می‌شود. این شهر خود کفا با داشتن موزه‌ها و آثار تاریخی قدیمی، طبیعت و چشم اندازهای دیدنی منطقه آذربایجان یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران است. در ادامه مهم‌ترین دیدنی‌های تبریز را معرفی می‌کنیم:

پارک ائل گلی یا شاه گلی

ائل به معنای مردم و گل به معنی استخر در زبان ترکی است. بنابراین، ائل گولی به معنای استخری است که متعلق به مردم است. پارک ائل گلی به دلیل زیبایی‌های طبیعی، قطب گردشگری برتر تبریز است. در سفر به تبریز ، احساس شگفت انگیز پیاده روی در خنکی خوب و شاداب این پارک را هرگز از یاد نخواهید برد.

این پارک با طیف وسیعی از تجهیزات سرگرم کننده و کافه‌های زیبا همه را به سمت خود فرا می‌خواند. در گذشته آب موجود در استخر این پارک به عنوان منبع آبیاری باغ‌های اطراف منطقه شرقی تبریز عمل می‌کرد. این استخر زیبا در زمان پادشاهی آق قویونلو ساخته شد، بعداً در عصر صفویه گسترش یافت. برخی از مسیرها در اطراف استخر برای سهولت پیاده روی ایجاد شده است. درختان زیادی از انواع مختلف نیز به دلیل زیبایی کاشته شدند. یک عمارت دو طبقه نیز به دستور حاکم وقت در مرکز استخر ساخته شده است و امروزه یک رستوران است.

ائل گلی

مسجد آبی تبریز | مسجد کبود

مسجد آبی یا مسجد جهان شاه یکی از شاهکارهای معماری دوران اسلامی در تبریز است. سعی کنید در سفر به تبریز برای دیدن این بنای تاریخی وقت بگذارید زیرا کاشی‌های معرق فیروزه‌ای و لاجوردی بسیار خیره کننده این مسجد و دیگر ویژگی‌های معماری‌اش، توجه بازدیدکنندگان و باستان شناسان را در طول تاریخ به خود جلب کرده است به طوری که «فیروزه جهان اسلام» نامیده می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
بازار تبریز کجاست؟

این مسجد زیر نظر همسر ابوالمظفر جهان شاه، قدرتمندترین پادشاه دوره قراقویونلوها در سال ۸۷۰ هجری قمری و ۸۴۵ هجری شمسی ساخته شده است. موزاییک مسجد آبی، طاق‌های گنبدی شکل و مناره‌های آن با تزئینات خاص نمونه‌ای از شاهکار معماری تیموری است. معماری این بنای باشکوه با شبستان گنبدی شکل و اتاق‌های جانبی نشان می‌دهد که معماران در هندسه، هنر و ریاضیات متخصص بوده‌اند. اگرچه مسجد تقریباً در اثر زلزله در ۱۷۷۹ تخریب شد، اما مرمت آن درست پس از آن آغاز شد. علاوه بر این، در سال ۱۹۶۶، آقای رضا معماران، معمار ماهر ایرانی، مسجد را بازسازی کرد.

مسجد آبی

بازار بزرگ تبریز

یکی دیگر از جاهایی که باید در سفر به تبریز ببینید، بازار قدیمی تبریز است. این بازار  نمونه‌ای از بازار سنتی ایرانی است که در مرکز شهر واقع شده است. تبریز همواره شهر مهمی در جاده ابریشم بوده است. بازار تبریز نیز مهم‌ترین مرکز تجاری هم برای مردم محلی شهر و هم برای منطقه شمال غربی ایران است. در واقع می‌توان تاریخ طولانی بازار را بر اساس سهم آن در جاده ابریشم فرض کرد. بسیاری از مسافران برجسته مانند مارکوپولو، ابن بطوطه، شاردن، جان کارترایت و … از این بازار دیدن کرده‌اند. این بازار اولین بازار در کل جهان بود که در سال ۲۰۱۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

بازار بزرگ تبریز بیش از یک متر مربع مساحت دارد. از شرق به عمارت عالی قاپو، از غرب به مسجد جماعت تبریز و در جنوب به رودخانه میدان چایی وصل می‌شود. این بازار بزرگ و دیدنی توسط بسیاری از بازارهای کوچک‌تر شکل گرفته است و هر بازار شامل چندین سالن به نام «تیمچه» است. اگر در سفر به تبریز به دیدن این بازار رفتید، حتماً از تیمچه مظفریه که زیباترین تیمچه بازار است نیز دیدن کنید. این تیمچه به تجارت فرش اختصاص دارد. مساجد و مدارس مذهبی زیادی نیز در بازار وجود دارد.

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان تبریز در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های ایران است. مساحت کلی موزه آذربایجان با سه سالن نمایشگاهی به ابعاد ۳۷ در ۱۲ متر و چندین اتاق اداری و کتابخانه ۲۴۰۰ متر مربع است. این موزه آثار تاریخی و هنری مربوط به دوران قبل از اسلام و دوران اسلامی را ارائه می‌دهد و در حال حاضر، دارای گنجینه مهم و ارزشمندی است که شامل دوازده هزار قطعه عتیقه و آثار هنری است که از این تعداد ۲۳۰۰ قطعه به ثبت رسیده است.

قره کلیسا

قره کلیسا یا کلیسای سنت تادئوس، در چالدران، در شمال غربی ایران واقع شده است. اگر دوست دارید در سفر به تبریز یک بنای تاریخی حیرت انگیز ببینید، حتماً از قره کلیسا دیدن کنید. این کلیسای زیبا یکی از قدیمی‌ترین و قابل توجه‌ترین آثار به جا مانده از مسیحیان ایران است. قره کلیسا برای جامعه ارتدوکس ارمنی ایران اهمیت زیادی دارد.  این کلیسا از دو قسمت تشکیل شده است و جالب است بدانید، یک کلیسای کوچک باستانی در دو کیلومتری شمال غربی آن وجود دارد که گفته می‌شود محل شهادت اولین زن مسیحی، سندخت بوده است.

قره کلیسا

روستای کندوان

این روستای تبریز یکی از منحصر به فردترین روستاهای جهان است که مناظر اصلی و زیبای آن چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند. کندوان یک روستای باستانی حیرت انگیز است که در استان آذربایجان شرقی، نزدیک شهر تبریز، واقع شده است. این مکان قابل توجه با حداقل ۸۰۰ سال سابقه تاریخی، با زیبایی چشم نواز خود پذیرای بازدیدکنندگان است.

روستای کندوان که ۶۷۰ نفر در آن ساکن هستند در داخل صخره‌ها ساخته شده است و معماری سنگی معروف آن اصلی‌ترین جاذبه این مکان است. بی‌چون و چرا باید از کندوان در سفر به تبریز بازدید کنید چون گفته می‌شود برخی از خانه‌های شبیه کندوی این روستا بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارند! اساساً ساکنان هر اتاق را از صخره را تراش داده‌اند تا آشپزخانه، سالن و اتاق خواب با پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی تزئین شده داشته باشند. کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان از این نوع است و از بین این سه روستا، تنها روستای مسکونی است.

اطلاعات بیشتر: روستای صخره ای کندوان | سفری کوتاه به جذاب ترین مقصد ایران! + اقامتگاه ارزان

سوغاتی‌های شهر تبریز

در تبریز می‌توانید انواع صنایع دستی مانند سفال وسرامیک، چرم، فرش و قالی، ورنی بافی، گلدوزی، گلیم، چوب تراشیده، نقره و … را خریداری کنید. تبریز همچنین سوغاتی‎های خوشمزه‌ای مانند قرابیه، لوز، چوروتمه، باقلوا، شیرینی پفکی،آجیل و… دارد. می‌توانید همه این سوغات را از بازارهای شهر خریداری کنید، برای مثال کبود بازار یا بازار شیشه گر خانه که یکی از مهم‌ترین بازارهای تبریز و بازار بزرگ تبریز است و به عنوان بزرگ‌ترین بازار مسقف آجری در جهان شناخته می‌شود. همچنین می‌توانید در سفر به تبریز از مراکز خرید مدرن شهر مانند مرکز خرید پارک لاله، مرکز تجاری بلور و مرکز خرید جواهر بهترین سوغاتی‌ها را تهیه کنید.

مراقبت های بهداشتی

تبریز از خدمات درمانی خوبی برخوردار است و دارای بیمارستان‌های مجهز بسیاری از جمله بیمارستان‌های علوی، القادر، شفا، عالینصاب، سینا، بهبود، الزهرا و، ولیعصر است. همچنین دکتر فیض اللهی، دکتر عمرانی، فجر، هلال احمر و پارس داروخانه‌های شهر هستند.

این مطلب را هم بخوانید
لیست مراکز خرید تبریز

غذای‌های محلی تبریز

نمی‌شود گذرتان به شهر تبریز بیفتد اما مزه غذاهای محلی و سنتی آن را نچشید. غذای‌های سنتی این شهر توسط آشپزهای حرفه‌ای و باحوصله طبخ و آماده می‌شوند. از عطر و بوی این غذاها برایتان نگوییم که هر شکم گرسنه‌ای و سیری  را به هوس می‌اندازد. اگر به این شهر رفتید، سراغ غذاهای محلی آن را بگیرید چون باور کنید هیچ چیز به‌اندازه امتحان کردن آنها سفرتان را جذاب نمی‌کند. خوشبختانه تبریز از رستوران‌های متعددی در سراسر خود برخوردار است و در تعدادی از آنها غذاهای سنتی تبریز با بهترین کیفیت ارائه می‌‌شود. برخی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی تبریز شامل موارد زیر می‌شوند:

مطالعه بیشتر: غذاهای محلی تبریز ؛ معرفی ۷ تا از خوشمزه ترین های این شهر

کوفته

اولین غذایی که باید در سفر به تبریز میل کنید، کوفته است. افراد کمی پیدا می‌شوند که نام کوفته تبریزی را نشنیده باشند. غذای معروف و خوشمزه این شهر که از گوشت چرخ کرده، گردو، زرشک، پیاز سرخ شده و آلو تهیه می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد.

خورش هویج

خورش هویج با ظاهری خوب و دلپذیر و در عین حال خوشمزه یکی دیگر از محبوب‌ترین غذاهای تبریز است.  البته برخی نیز هستند که هویج پخته شده در خورش را دوست ندارند. این خورش از ترکیب گوشت قرمز یا گوشت مرغ، هویج خلالی، رب گوجه فرنگی، آلو، زعفران، آبلیمو، پیاز، نمک و مقداری ادویه جات تهیه می‌شود.

خورش هویچ تبریز

دویماج

دویماج غذایی است که معمولاً در وعده صبحانه و عصرانه مصرف می‌شود. اگرچه دایماج در شهرهای دیگر نیز یافت می‌شود، اما این غذا در نقاط مختلف تبریز متفاوت است! از آنجا که مردم تبریزی نسخه‌های مخصوصی برای تهیه آن دارند، از مواد اولیه‌ای چون  نان خشک، کره، پنیر محلی، گردو و سبزیجاتی مانند تره، جعفری، ترخون و پنیرویال استفاده می‌کنند.

در سفر به تبریز کجا اقامت داشته باشیم؟

خوشبختانه در شهر تبریز، گزینه‌های اقامتی متعددی پیش روی مسافران قرار دارد. از هتل‌های لوکس و مجلل گرفته تا هتل‌های درجه دو، سه، چهار و… برای اقامت شما در تبریز وجود دارد. درست است که هزینه‎‌ اقامت همیشه بخش زیادی از بودجه سفر را در بر می‌گیرد اما به دلیل فراوانی گزینه‌های اقامتی در این شهر، شما می‌توانید درست مطابق بودجه‌ای که دارید گزینه معقول و مناسب خود را پیدا کنید. در این بخش ما چند هتل از بهترین هتل‌های تبریز را به شما معرفی خواهیم کرد.

هتل لاله کندوان تبریز

از آنجا که روستای کندوان یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز است، ممکن است که شما بخواهید ابتدا از آن دیدن کنید. هتل زیبای لاله کندوان در ۴۰ کیلومتری شهر تبریز، در کندوان قرار دارد. هتل لاله از ۴۰ اتاق سنگی با کلیه خدمات رفاهی من جمله جکوزی برخوردار است. این یکی از بهترین هتل‌هایی است که در سفر به تبریز می‌توانید انتخاب کنید. جالب است بدانید که آب شرب این هتل از بهترین آب‌های معدنی است و خواص درمانی آن به اثبات رسیده است. لابی، یک کافی شاپ، یک رستوران شیک و تمیز، خشک شویی، صندوق امانات، اینترنت، تاکسی سرویس و… از دیگر امکانات این هتل زیبا هستند.

  • شماره تماس: ۷-۳۳۲۲۴۹۵۱-۰۴۱
  • وب سایت: www.lalehhotels.com
  • آدرس: تبریز – اسکو – روستای تاریخی کندوان

هتل آپارتمان بهبود

هتل آپارتمان بهبود از اقامتگاه‌های راحت، باکیفیت و کم هزینه شهر تبریز است.  با اقامت در این پنین اقامتگاهی، بدون شک زندگی مستقل‌تری نسبت به هتل‌ خواهید داشت، به این دلیل که خودتان می‌توانید شخصاً به کارها و امور شخصی خود بپردازید. رستوران، کافی ‌شاپ، کتری برقی، مبلمان، وسایل حمام داخل از اجمله امکانات رفاهی هتل آپارتمان بهبود است.

هتل آپارتمان بهبود

  • شماره تماس:  ۸-۳۵۵۷۶۶۴۷ ۰۴۱
  • وب سایت:  www.behboudhotel.com
  • آدرس: تبریز – خیابان ارتش جنوبی – بالاتر از چهارراه باغ شمال – نبش درمانگاه شهید بهشتی – کوچه شعار، پلاک ۹

سخن آخر…

به پایان راهنمای سفر به تبریز رسیده‌ایم. در این مقاله از سپنجا، سعی کردیم تا حد امکان شما را در انتخاب و سفر به این مقصد شگفت انگیز راهنمایی کنیم. این شهر با طبیعت سرسبز، آب و هوای کوهستانی، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، امکانات رفاهی عالی، هتل‌ها، پارک‌ها، مراکز خرید بی‌شمار و… توانسته به نوعی هم خود را با دنیای امروزی منطبق سازد و هم بافت تاریخی خود را حفظ کند. مسجد کبود یا مسجد جهانشاه و روستای کندوان از جذاب‌ترین و بهترین جاهایی هستند که می‌توانید در تبریز ببینید.

اگر شما هم به تبریز سفر کرده‌اید، لطفا نظرات خود را درباره سفر به تبریز برای ما بنویسید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 2]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا