جاهای دیدنی ایران

آشنایی با معروف‌ترین کلیساهای ایران

می‌خواهید معروف ‌ترین کلیساهای ایران را بشناسید؟ اگر اینطور است به خواندن ادامه دهید. همانطور که می‌دانید اکثریت مردم ایران مذهب شیعه دارند و این یکی از بزرگ‌ترین شاخه‌های اسلام و مذهب رسمی کشور است. با این حال ادیان دیگری مانند زرتشتی، یهودیت و مسیحیت نیز در این کشور رواج دارند. اکثر افرادی که خود را با اقلیت‌های مذهبی غیراسلامی مرتبط می‌کنند مسیحی هستند و تاریخ مسیحیت در ایران به سال‌های اولیه ایمان و قبل از اسلام برمی‌گردد. بنابراین حضور مسیحیان در ایران همواره مستمر بوده و حداقل ۶۰۰ کلیسا و بیش از ۳۰۰ هزار مسیحی در این کشور وجود دارد. در این مقاله از سپنجا قصد داریم تعدادی از مشهورترین کلیساهای ایران را که جزو جاذبه‌های گردشگری شهرهای مختلف آن هستند را به شما معرفی کنیم.

فهرست مشهورترین کلیساهای ایران

گفتیم که تقریباً ۳۰۰۰۰۰ مسیحی در کشورمان ایران زندگی و کار می‌کنند و در حال حاضر حدود ۶۰۰ کلیسا در سراسر کشور وجود دارد! از آنجا که ما نمی‌توانیم همه این ۶۰۰ کلیسا را در این مقاله به شما معرفی کنیم، تنها تعدادی از معروف‌ترین‌ها را زیر ذره بین قرار داده‌ایم. معروف ترین کلیساهای ایران شامل:

قره کلیسا

قره کلیسا( تادئوس مقدس) که در سال ۲۰۰۸ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد، یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین کلیساهای ایران است. این کلیسای زیبا از برجسته‌ترین آثار مسیحی کشور است و در استان آذربایجان غربی واقع شده است. هر ساله مسیحیان زیادی از کشورهای همسایه در فصول مختلف سال از این کلیسا دیدن می‌کنند. معماری این کلیسا ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و با توجه به سازه‌های اطراف، ظاهری شبیه به یک قلعه نیز دارد. ارامنه معتقدند این کلیسا اولین کلیسای جهان است و سالانه گردشگران زیادی برای مراسم و جشن‌های مذهبی مختلف از این مکان دیدن می‌کنند.

قره کلیسا

کلیسای وانک

کلیسای وانک که به کلیسای جامع مسیحی نیز معروف است، یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های کلانشهر اصفهان است. این کلیسای بزرگ با نقاشی‌های سقفی کم‌نظیر و معماری منحصربه‌فرد خود در زمره زیباترین و معروف ترین کلیساهای ایران قرار گرفته است و ساخت آن به زمان صفویه و زمانی که هزاران ارمنی در منطقه جلفا اصفهان ساکن شدند، بر می‌گردد. ساختار گنبد آن بیشتر شبیه گنبد مساجد ایرانی عصر صفوی است، اما آنچه آن را بسیار خاص می‌کند، نقاشی‌ها و تذهیب‌های داخلی آن است. بازدید از این کلیسای جامع در زمانی که در اصفهان هستید ضروری است.

مطالب بیشتر: کلیسای وانک اصفهان، شاهکار معماری مسیحیان

کلیسای جامع سنت سرکیس

این کلیسا که در بخش مرکزی تهران قرار دارد، یک کلیسای حواری ارمنی است که در سال ۱۹۷۰ تکمیل شد. قسمت بیرونی کلیسا سرکیس از سنگ مرمر سفید و دیوارهای داخلی آن با نقاشی‌هایی برگرفته از کتاب مقدس پوشیده شده است. این کلیسا در حال حاضر بزرگ‌ترین کلیسای تهران محسوب می‌شود و بنای یادبود نسل‌کشی ارامنه، در حیاط آن وجود دارد.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

کلیسای سنت ماری

بزرگ‌ترین کلیسای تبریز که با نام کلیسای سنت ماری یا کلیسای مریم مقدس شناخته می‌شود، بیش از ۵۰۰ سال پیش ساخته شده و مرکز اصلی اعمال مذهبی در بین ارامنه این شهر به شمار می‌رود. مارکوپولو، کاشف ایتالیایی، در حدود سال ۱۲۷۵ شمسی در سفرهای خود از این کلیسا که یکی از معروف ترین کلیساهای ایران است یاد کرده است. او در مسیر خود به چین از تبریز ‌گذشت. این کلیسا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر است و هر ساله مراسم مذهبی زیادی در آن برگزار می‌شود.

کلیسای استفانوس مقدس

این کلیسا در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان جلفا در آذربایجان شرقی قرار دارد و قدمت آن به قرن نهم می‌رسد. استفانوس مقدس پس از چندین بار آسیب دیدن بر اثر زلزله و جنگ، در زمان صفویه بازسازی شد. کلیسا در منطقه‌ای کوهستانی در دره‌ای سرسبز واقع شده است و یک حصار سنگی از صومعه محافظت می‌کند. همچنین معماری خیره کننده آن را به یک بنای تاریخی منحصر به فرد در بین بازدیدکنندگان تبدیل کرده است.

کلیسا استفانوس

کلیسای ارمنی سنت گاراپت

این کلیسا که در جنوب ایران در شهرستان آبادان قرار دارد در سال ۱۳۲۷ تأسیس شد و از آن زمان تاکنون بازدیدهای خارجی و داخلی زیادی داشته است. نکته جالب در مورد این کلیسا که یکی از معروف ترین کلیساهای ایران است، مجاورت آن با مسجد معروف این شهر به نام امام موسی بن جعفر است و به زیبایی بیانگر احترام و ارتباطی است که بین مذاهب مختلف ایران وجود دارد. در طول ۸ سال جنگ ایران و عراق، این مسجد به مرکزی برای آموزش و آماده سازی سربازان تبدیل شد. تعداد مسیحیان این شهر خیلی کمتر از گذشته است و همین باعث شده تا مراسمات مذهبی کمتری در کلیسای سنت گاراپت برگزار شود.

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ارومیه، واقع  در شمال غرب ایران است. از آنجایی که شهر ارومیه از دیرباز محل زندگی بسیاری از مسیحیان بوده است، کلیساهای زیادی در این شهر وجود دارد که ننه مریم یکی از آنهاست. گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این کلیسا پس از کلیسای بیت لحم فلسطین، دومین کلیسای قدیمی جهان است ونکته جالب در مورد آن، این است که در کلیسا نه نیمکتی برای نشستن وجود دارد و نه جایی برای اعتراف و موعظه.

کلیسا تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس در تهران

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس یکی دیگر از معروف ترین کلیساهای ایران است. این اولین کلیسایی است که ارامنه در تهران ساخته‌اند. این کلیسادر خیابان مولوی، نزدیک بازار بزرگ تهران واقع شده است و توسط دوازده خانواده ارمنی که به دستور فتحعلی خان پادشاه قاجار از اصفهان به تهران آورده شده بودند، ساخته شد. او می‌خواست که این ارامنه که صنعتگران معروفی بودند، قصرهای سلطنتی او را که در مجموعه کاخ گلستان کنونی قرار دارد، تزئین کنند.

این کلیسا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای تهران است و احتمالاً در اواخر قرن دوازدهم هجری قمری ساخته شده است. در این کلیسا چند شخصیت ارمنی و خارجی آرام گرفته‌اند. بخشی از محوطه کلیسا برای دفن جمعیت محدود مسیحی آن دوره مورد استفاده قرار گرفت. بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی خارجی از جمله یک شاهزاده گرجی نیز در آنجا به خاک سپرده شده است.

کلیسای تادئوس

کلیسای مریم مقدس زور زور

حاشیه شمال غربی ایران دارای آثار قدیمی مذهبی و فرهنگی است. یکی از این مکان‌ها صومعه سنت زور زور است که به کلیسای مریم مقدس نیز معروف است. در واقع، این کلیسا یکی از معروف ترین کلیساهای ایران است اما در طول سال‌ها ویران شده است. صومعه به رسمیت شناخته شده یونسکو با تلاش اسقف اعظم زکریا بستاچی و توسط کشیش هوانس یرزنگاتسی، همچنین به نام زور زورتسی، در قرن چهاردهم ساخته شد. صومعه یک مدرسه علمیه بود و به یکی از مراکز مهم خوشنویسی ارمنی در ایران تبدیل شد.

در سال ۱۹۴۸ وزارت نیرو تصمیم به ساخت سدی در دره زور زور گرفت. از آنجایی که این اقدام صومعه را در معرض خطر قرار می‌داد، با کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت نیرو و موافقت حوزه ارامنه تبریز، صومعه به مکان امن‌تری در منطقه‌ای منتقل شد. حدود ۱۱۰ متر از محل اصلی خود بالاتر است.

طول کلیسا ۷.۲۳ متر و عرض آن ۵.۱۰ متر است. این جابجایی حدود ۲۵ روز به طول انجامید و طی آن هر سنگ کلیسا شمارش شد و به مکانی در فاصله ۶۰۰ متری و ۱۱۰ متر بالاتر از محل اصلی خود منتقل شد. از آنجایی که برخی از قسمت‌های کلیسا در زیر بارهای خاکی که در فرآیند ساخت سد استفاده شده بود تخریب یا مدفون شد، از سنگ‌های جدیدی از همان نوع اما با رنگ‌های متفاوت برای بازسازی استفاده شد.

کلیسای زور زور

کلیسای تاریخی مار سرگیز

کلیسای تاریخی مار سرگیز (مارسرکیس، کلیسای مرسارکیس، کلیسای سیر) یکی دیگر از معروف ترین کلیساهای ایران است. این کلیسا در دامنه کوه سیر (۱۲ کیلومتری غرب شهر ارومیه) و روستایی به نام کلیسا واقع شده است. این کلیسا به دستور شیرین(همسر خسرو پرویز فرمانروای ساسانی) که از پیروان مسیحی بود ساخته شد. این ساختمان از دو قسمت تشکیل شده است که به هم متصل شده‌اند. قسمت اول شامل تالار ورودی، نماز و محراب است و قسمت دوم تالار به موازات تالار اول ساخته می‌شود. این دو توسط یک ورودی داخلی به هم متصل می‌شوند. طاق‌های دو طرف کلیسا به سبک ساسانی و طاق تویزه با گهواره نعل اسبی ساخته شده است. این کلیسا محل زیارت مسیحیان آشوری است.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای جامع و کامل سفر به ایلام

همچنین بخوانید درباره: کلیسای هوانس مقدس، پرستشگاه ارامنه مراغه

کلیسای مریم مقدس اردبیل

کلیسای مریم مقدس در کوچه ارمنستان(کوچه ارامنه، کوچه گازران ارمنستان) یا اونچو میدان(میدان اونچی) در اردبیل قرار دارد و قدمت آن به حدود ۳۰۰ سال پیش باز می‌گردد. تزئینات داخلی آن بسیار جالب توجه است و در چوبی آن با نقوش هندسی حکاکی شده تزیین شده است. به دلیل قرار گرفتن اردبیل در مسیر ابریشم، از دیرباز این شهر محل التزام تجار و گردشگران با مذهب متفاوت بوده است. اما رابطه این شهر با مسیحیت به دوران بسیار طولانی برمی‌گردد.

کلیسای اردبیل که یکی از معروف ترین کلیساهای ایران است در سال ۱۸۷۶ میلادی ساخته شده است. این بنا با هزینه گالوست میرزاییان ارمنی و تلاش خاچاطور شهبازیان ساخته شده است. این کلیسا با دو قرن قدمت تا سال ۱۹۴۴ میلادی فعال بوده و آخرین مراسم و نماز جماعت در سال ۱۹۴۴ میلادی توسط کشیش وارطان ​​جاماگورسیان انجام شده است. از این تاریخ به بعد به دلیل مهاجرت خانواده‌های ارمنی به تبریز و تهران، انجام مراسم در این کلیسا لغو شده است. اکنون وسایل این کلیسا اعم از حمام و مدرسه به کلی تخریب شده و ساختمان آن متروکه و ویران شده است.

معروف‌ترین کلیساهای ایران

کلیسای سنندج

این کلیسا در یکی از محله‌های قدیمی و مسیحی نشین سنندج قرار دارد. کلیسای سنندج در زمان شاه عباس دوم با معماری اصفهانی ساخته شده است. در آن زمان بسیاری از ارامنه تبعید شده توسط دولت عثمانی وارد ایران شدند و تعدادی نیز در سنندج ساکن شدند. این کلیسا در همان زمان ساخته شد. وقتی وارد کلیسا می‌شوید ابتدا با آب نمای زیبا در ضلع جنوبی کلیسا شگفت زده خواهید شد و سپس در ورودی کلیسا که با سنگ‌های نیلوفر آبی و گل‌های ترنج تزئین شده است شگفت زده خواهید شد. کلیسای سسندج نیز از معروف ترین کلیساهای ایران است و به معماری خاصی که دارد، از بهترین کلیساهای ایرانی نیز شمرده می‌شود.

کانتور، کوچک‌ترین کلیسای ارتدکس

کانتور که به نام برج ناقوس نیز شناخته می‌شود، کوچک‌ترین کلیسای ارتدکس است. این کلیسا در قزوین قرار دارد و در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شده است. کلیسای عروج متعلق به کلیسای ارتدکس است. ارتدوکس‌ها کلیسا را ​​به شکل صلیب ساختند و محراب کلیسا را ​​در سمت شرق قرار دادند تا نماد طلوع خورشید باشد. در داخل کلیسای کانتور دو سنگ قبر وجود دارد که یکی متعلق به یک مهندس روسی و دیگری متعلق به یک خلبان روسی است. همچنین دو اتاق در داخل کلیسا وجود دارد، یکی برای اتاق کشیش و دیگری برای غسل تعمید.

کلیسای سرخ آباد مازندران

کلیسای سرخ آباد کوچک‌ترین کلیسای جهان است که در سوادکوه مازندران واقع شده است. این کلیسا توسط ایتالیایی‌ها ساخته شده است. کلیسای سرخ آباد به عرض و طول سه در سه متر در زمان پهلوی ساخته شده است. مهندسان ایتالیایی که راه آهن سوادکوه را در دوره پهلوی ساختند، این کلیسای کوچک را در زمان اقامت خود در ایران برای انجام مناسک معنوی خود ساختند.

این کلیسا که یکی از معروف‌ترین کلیساهای ایران است، به زبان ایتالیایی حکاکی شده است و متاسفانه این روزها قابل بازدید نیست. با وجود اینکه کلیسای سرخ آباد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، تابلوی کلیسا حذف و درب آن قفل شده است و تا اطلاع ثانوی امکان بازدید از این کلیسای ایرانی وجود ندارد.

کلیسای سرخ آباد

کلیسای سنت جورج

این کلیسا یک کلیسای تاریخی اصفهان است و پس از کلیسای هاکوپ که در داخل کلیسای مریم مقدس قرار دارد، دومین کلیسای قدیمی محله جلفا است. این سازه توسط دو ارمنی محلی برای ادای نمازشان ساخته شد، اما با شروع بیشتر و بیشتر رفتن ارامنه به آنجا، نیاز به بزرگ‌تر شدن آن بود. این کلیسا دارای یک گنبد با چندین سایه انداز است و به دلیل کمبود فضا در قسمت غربی کلیسا، برج ناقوس سه طبقه در ضلع جنوبی کلیسا ساخته شده است. چندین سنگ قبر نیز وجود دارد که بر روی دیوارهای بیرونی کلیسا و برج ناقوس دیده می‌شود.

کلیسای کاتارینیان

این کلیسا از معروف ترین کلیساهای ایران است و به نام یکی از تجار ثروتمند جلفا به نام کاترین مقدس نامگذاری شده است. در داخل این ساختمان کتابخانه، کلاس درس، آشپزخانه، سالن غذاخوری و چند اتاق برای اسکان راهبه‌ها وجود دارد. در ضلع شمالی و غربی بنا دو ورودی وجود دارد و یک تخته چوبی وجود دارد که به عنوان ناقوس گرفته شده است. در طرفین محراب نیز دو اتاق مستطیل شکل وجود دارد. تزئینات این کلیسا با اشکال هندسی و گیاهان است.

معروف‌ترین کلیساهای ایران

کلیسای نرسس مقدس

این کلیسا مربوط به دوران صفویه است و بارها بازسازی شده است. دارای دو گنبد بزرگ و هشت سایبان است. این بنا دارای دو ورودی در قسمت شرقی و شمال غربی است. دیوارهای ساده و بدون تزئین، این کلیسا را ​​به نقطه‌ای قابل توجه در منطقه تبدیل کرده است. برج ناقوس در پشت بام قرار دارد و در سال ۱۸۸۹ ساخته شده است.

کلیسای میناس مقدس

این کلیسا توسط ارامنه در دوره صفویان ساخته شده و نام آن مریم مقدس بوده است که پس از مدتی نام آن تغییر یافته است. بر روی ستون‌های این کلیسا که یکی از معروف ترین کلیساهای ایران است، نقش و نگارهایی به چشم می‌خورد که واقعاً قابل توجه است. این کلیسا به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

کلیسای حضرت شمعون غیور

این کلیسا در دوران پهلوی اول ساخته شده و یکی از آثار ملی ایران است. شایان ذکر است که شمعون غیور از حواریون حضرت عیسی علیه السلام بوده و این کلیسا به نام وی نامگذاری شده است. امروزه ارمنی‌ها و انگلیسی زبان‌ها در این کلیسا نماز می‌خوانند و فارسی زبانان اجازه ورود به این کلیسا را ​​ندارند. ساختار این کلیسا آن را به مکانی زیبا برای بازدید تبدیل کرده است.

کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه

این کلیسا که در کرمانشاه قرار دارد، به دستور اسقف یوحنانیان در سال ۱۹۱۴ میلادی ساخته شده و توسط خود او هم تقدس شده است. این بنا به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهر در بخش غربی ایران انتخاب شده است. جالب است بدانید نمای اصلی این کلیسا با سنتوری تزیین شده است که به طرز محسوسی در وسط نورگیر صلیبی شکل تعبیه شده است. همچنین سقف آن به شکل شیروانی ساخته شده واز داخل با چوب کار شده است.

معروف‌ترین کلیساهای ایران

کلیسای کاتولیک مسیحیان

کلیسای کاتولیک مسیحیان نیز به عنوان یکی از معروف ترین کلیساهای ایران شناخته می‌شود. این کلیسای کاتولیک بیشترین خدمات مذهبی را در اهواز دارد و روحانیون اصفهان ماهی یک بار در مراسم این کلیسا شرکت می‌کنند.

کلیسای سورت مسروپ

این کلیسا در بخش مرکزی شهر اهواز قرار دارد و توسط تیرداد داویدیان که در شرکت ملی نفت ایران کار می‌کرد طراحی و ساخته شده است. این مکان همچنین به دلیل معماری منحصر به فرد به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای گریگوری استفان همدان

این کلیسا در قسمت شرقی تپه هگمتانه قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر این شهر محسوب می‌شود. این بنا توسط عده‌ای از ارامنه و بازرگانان روسی در زمان سلیمان شاه هشتم صفوی ایران ساخته شده است. پلان این کلیسا مستطیل شکل و ورودی آن دارای چهار ستون سنگی مدور و فضای داخلی آن از آجر ساخته شده است. این کلیسا همچنین دارای یک سالن اصلی و یک کتابخانه است.

کلیسای مریم مقدس تبریز

بسیاری ازافراد، شهر زیبای تبریز را بخاطر آب و هوای دلپذیر و دیدن جاذبه‌های طبیعی،  به عنوان مقصد گردش خود تعیین می‌کنند . اما بهتر است بدانید این منطقه قدمتی بالاو اماکن تاریخی باشکوهی دارد. کلیسای مریم مقدس از معروف‌ترین کلیساهای ایران به شمار می‌رود که قدمتی پانصد ساله دارد.  محققان با توجه به سنگ قبر کشف شده در این کلیسا. قدمت آن را به سال‌های ۸۷۹ تا۹۷۹هجری خورشیدی نسبت می‌دهند. می‌توان گفت که ساخت سازه متعلق به دوره صفویان است.

باتوجه به اینکه سال‌ها از عمر این بنای تاریخی می‌گذرد اما همچنان مراسمات بزرگ مذهبی مسیحیان در این مکان مقدس برگزار می‌شود. در ساخت کلیسا از معماری ارمنی استفاده شده است. این نوع سبک حدود چهار هزار سالی قدمت دارد. سنگ، آجر وآهک سه عامل اصلی تشکیل دهنده سازه کلیسای مریم مقدس هستند. سال ۱۱۵۸ هجری خورشیدی بود که در شهر تبریز زمین لرزه‌ بزرگی اتفاق افتاد. طبق این حادثه آسیب‌های بسیاری به کلیسا وارد شد به همین خاطر در سال ۱۱۶۱ هجری خورشیدی دست به بازسازی و مرمت کلیسا زدند. سه سال طول کشید تا بتوانند همراه با مرمت، همچنان سبک معماری صفوی را در بنا حفظ کنند.

از جنس و بدنه کلیسا که بگذریم . به داخل این مکان زیبا می‌رویم که بر روی چهار ستون قطور سنگی ایستاده و بر روی آنها یک گنبد بزرگ قراردارد. تصاویر زیبایی از حضرت مریم و حضرت عیسی را  روی پارچه‌های کرباس طراحی کردند و آنها را به روی دیوار زدند. به این نوع از نقاشی که بر روی پارچه کرباسی کشیده شده و به دیوار چسپانده می‌شوند دیوارنگاره یا بوم پارچه می‌گویند. تولد این دیوارنگاره ها از دوران رنسانس در اروپا آغاز شد.

این مطلب را هم بخوانید
با زیباترین شهرهای ایران آشنا شوید

بعد از رفتن به استان آذربایجان غربی وشهر زیبای تبریز، اگر قصد بازدید از کلیسا را دارید به انتهای خیابان شریعتی، نبش میدان نماز مراجعه کنید . تاکسی‌های این شهر با هزینه نسبتا کمی می‌توانند شما را به این جاذبه برسانند. اگر هم با خودروی شخصی قصد مراجعه دارید بهتر است به فکر یک جای پارک مناسب و خوب باشید. کلیسای مریم مقدس از موقعیت خوبی برخوردار است. به همین خاطر می‌توان از آنجا به نقاط مختلفی از شهر دسترسی داشت. مانند بازار و خانه مشروطه، برج یانقین و مقبرالشعرا که در چند کیلومتری کلیسا قرار دارند.

کلیسای چوپان

از روی نقشه به استان آذربایجان شرقی و شهر مرزی جلفا می‌رویم. سری می‌زنیم به کلیسای آندره ورتی مقدس، معروف به کلیسای چوپان که گنجینه‌ای دیگر، به جا مانده از دوران صفویه و یکی از معروف‌ترین کلیسا‌های ایران است. کلیسای چوپان،  در غرب شهر جلفا با فاصله پنج‌ کیلومتری قراردارد. بسیار از اهالی آن منطقه  با زبان محلی، از این جاذبه با نام ناخیرچی یاد می‌کنند. گفته شده محل عبادت چوپانی ارمنه بوده که به همین خاطر به این نام درآمده است.

سال ۱۸۳۶ میلادی به دست مرمت و بازسازی رسید و تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱( به تاریخ میلادی۲۰۰۸) د آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید. از بیرون که به کلیسا نگاه کنید مربعی شکل به نظر می‌رسد اما داخل آن به شکل صلیب درآمده و گنبدی با چهار نورگیر در هر چهار طرف قرار دارد.  کلیسایی کوچک به ابعاد ۷/۷ در۵/۷ متراست که ظرفیت ده نفر به بالا را ندارد. جنس بدنه از سنگ و ملات بوده و داخل  با لایه‌ای از گچ پوشش داده‌اند.

کلیسای توما

وقتی نام تهران به وسط می‌آید، بسیاری از افراد پس زمینه‌ای بروز و مدرن از این شهر تاریخی و کهن دارند. اگرچه امروزه بیشتر اماکن دیدنی تهران  تازه تاسیس شده هستند اما سازه‌ای مانند کلیسای توما‌، جاذبه‌ای تاریخی و متعلق به دوران حکومت پهلوی است.سال ۱۳۳۸ معماری آن به دست فردی به نام داوید اوشانا موزیسین و نقاش معروف آشوری،  طراحی شد.

برای ورود نیاز به مجوزهای خاصی بوده و تا کنون افراد بسیاری موفق به دیدن نمای داخلی کلیسا نبودند. بدون شک هر عابر پیاده‌ای که از درب ورودی این مکان عبور می‌کند. شکل و شمایلش توجه آنها رابه طرف خود جذب می‌کند. سازه‌ای مستطیلی شکل به ابعاد۲۸ در۵/۱۲ متر است . در بالای کلیسا صلیبی به رنگ پرچم ایران به صورت ساده و زیبا نصب شده که به گونه‌ای خودنمایی می‌کند.

این سازه به کلیسای انجیلی پروتستان نیز معروف است. گفته شده توما از یاران حضرت عیسی بوده و به دوباره زنده شدن این حضرت ایمان نداشته است. روزی عیسی مسیح به توما می‌گوید که دستش را در زخمش فروببرد.بعد از این اتفاق توما به حضرت عیسی ایمان می‌آورد و جزو یاران نزدیک ایشان می‌شود.

مدرسه و کلیسای ژاندارک

سازه‌ای قدیمی مربوط به دوران پهلوی بوده که درسال ۱۳۲۴هجری خورشیدی(۱۹۴۵ میلادی) در منطقه ۱۲ تهران، خیابان فردوسی و کوچه شهید طاهری ساخته شد. ژاندارک شخصیتی کهن از قدیسین کاتولیک است. وی در جنگ بین فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها، توانست پیروزی را برای فرانسوی‌ها به دست آورد. به دلیل رشادت‌های این جنگجو نام کلیسا را ژاندارک گذاشتند.

در کنار کلیسا ژاندارک، مدرسه‌ای با همین نام برای تحصیل کودکان ارمنی در ایران ساخته شد. وزارت فرهنگ کشور نیز برای کمک به کودکان بی بضاعت، هر ماه مبلغی را به این مدرسه تقدیم می‌کرد. از افراد مشهوری که در این مدرسه مشغول به تحصیل بودند می‌توان به فرح دیبا اشاره کرد.

سال ۱۳۷۹ در۲۰ آذرماه، این کلیسا با شماره ۲۹۲۸ در آثار ملی کشور به ثبت رسید.خوبی های  بازدیدحضوری  از این مکان، شما را بیشتر با تاریخچه کلیسا و مدرسه آشنا خواهد کرد وبافت تاریخی آن را از نزدیک مشاهد می‌کنید.

کلیسای گئورگ

یکی دیگر از معروف‌ترین کلیسا‌های ایران، گوئورگ مقدس  است. نام این کلیسا بر گرفته از نام مبارزی ارمنی بوده که در سال ۳۰۳ بر اثر ترویج دین مسیحیت گشته شد. به همین دلیل هر ساله در اوایل پاییز جشن گئورگ به عنوان بزرگداشت آن مبارز برگزار می‌شود.  ساخت اولیه این بنا به دوره صفویه بازمی‌گردد. سال ۱۷۹۸میلادی عده زیادی از ارمنی‌ها، طبق دستور محمد خان قاجار، به صورتی کاملا اجباری به کشور ایران مهاجرت نمودند و از آنجایی که هنوز هم به دین و آیین خود اعتقاد داشتند. به دنبال مکانی برای برگزاری مراسمات مذهبی بودند. کلیسای گئورگ که در آن زمان فقط یک نمازخانه بود. دو نفر از ارامنه به نام های  هوسپیان و استپانیان تصمیم به ساخت کلیسا گرفتند.

جنس بدنه از آجر بوده و نمای داخلی را با لایه ‌ای گچ پوشانده‌اند. محراب آن در شرق کلیسا قرار دارد. بخشی از بنا  به محلی برای  روشن کردن شمع اختصاص یافته و گنبد آن بر پایه چهار ستون استوار است. در ۱۹ تیر و سال ۱۳۵۷ این کلیسا با شماره ۱۶۲۱ به ثبت ملی رسید.

سنگ قبر برخی از افراد نامدار ارمنه همچون میکائیل مارکاریان، هوسپ گاسپاریان، سلیمان خان سهام الدوله، میرزا جهانگیر خان، الله وردیخان هاروتیان و امیر تومان در این کلیسا وجود دارند. هر کدام از این مردان قیور، در زندگی خود رشادت های داشته و در کلیسا در بین گردشگران  از شهرتی برخوردارهستند.

گئورگ مقدس در نزدیکی میدان وحدت اسلامی، منطقه ۱۲  استان تهران قرار دارد، در گذشته به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کلیسا‌های استان تهران به شمار‌میرفت، امروزه به علت مهاجرت ارمنه‌ها از آن منطقه ، بیشتر برای برگذاری مراسمات به کلیسا مراجعه می‌کنند.

کلیسای وارطان مقدس

تهران بزرگ یکی ازشهرهای پُرجمعیت‌ کشور ایران است. در هرفصلی از سال به استقبال گردشگرانی می‌رود که از نقاط مختلف کشور یا حتی خارج از کشور، برای شرکت در تورهای تهران گردی به این شهر سفر می‌کنند. بالغ بر ۳۰۰ کلیسا در منطقه‌های مختلف تهران قرار دارند که هر کدام پیشینه دور و درازی را از گذشته تا کنون با خود به همراه دارند. بیساری از افراد به دیدن این اماکن تاریخی علاقه‌منداند. اگرشما هم از این دسته فراد هستید که دیدن اماکن تاریخی را در اولویت سفر قرار می‌دهید ، با ما همراه باشید که در ادامه مطلب، با کلیسای وارطان مقدس آشنا شوید.

یکی دیگر از معروف‌ترین کلیساهای ایران  به نام وارطان مقدس در محله حشمتیه  و منطقه ۷ تهران قرار دارد که به‌عنوان آخرین کلیسای ساخته شده در ایران نیز از آن یاد می‌کنند.وارطان مقدس درزمینی به وسعت ۴۰۰متر مربع بنیانگذاری شد وساخت آن مربوط به سال ۱۹۸۶ است. زمانی که ارمنی ‌ها شروع به ساخت کلیسا کردند یک سال به طول انجامید و در تاریخ  ۱۹۸۷ ساخت آن به پایان رسید. شاید تا به اینجای کار با پیشینه کوچکی از کلیسا آشنا شده باشید اما سوالی به وجود می‌آید که آیا وارطان به چه معنا است؟ دربین ارمنی ها، هر فردی که در راه دفاع از کشور و ترویج و دفاع از دین به درجه شهادت برسد وارطان می‌نامند.

در خیابان دکتر شریعتی محله حشمتیه، باغ موزه قصر قرار دارد. اگر مایل باشید میتوانید بعد از کلیسا به این جاذبه دسترسی داشته باشید.

کلیسای حضرت ابراهیم

حضرت ابراهیم مورد قبول ادیانی همچون مسیحیت، یهودیت، بهائیت واسلام است . طبق روایات گفته شده، ایشان با خواهر ناتنی خود( ساره) ازدواج می‌کند و طی سال ها  زندگی باهم ، به خاطر بچه دارنشدن، ساره مجبور می‌شود کنیز خود (هاجر) را برای ابراهیم انتخاب کند. بعد از گذشت مدتی هاجر پسری به دنیا آورد که نامش را اسماعیل می‌گذارد .  روزها گذشت و ساره بچه‌دار شد. نام فرزند پسرش را اسحاق نهاد و از این رو هاجر و اسماعیل را بیرون کردند تا اسحاق تنها جانشین حضرت ابراهیم شود. درقرآن کریم داستان حضرت ابراهیم به خوبی اشاره شده است.

کلیسایی با نام حضرت ابراهیم ، سال ۱۹۶۶ میلادی در شهر تهران و خیابان جمالزاده شمالی، کار خود را آغاز کرد. در واقع ساخت آن به زمان حکومت پهلوی مربوط می‌شود.

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا با معروف ترین کلیساهای ایران آشنا شدید. این کلیساها اصلی‌ترین نماد دین مسیحیت در کشور هستند و تعداد آنها با حضور گستره مسیحیان در شهرهای مختلف کشور، طی سالهای طولانی به بیش از ۶۰۰ مورد رسیده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا