دیدنی های بوشهر

راهنمای سفر به بوشهر، متفاوت‌ترین شهر جنوب ایران

راهنمای سفر به بوشهر، متفاوت‌ترین شهر جنوب ایران

شهر بوشهر که در حاشیه خلیج فارس واقع شده‌است و به عنوان یکی از متفاوت‌ترین بندرهای استان بوشهر محسوب می‌شود، این شهر توریستی به واسطه آب و هوایی که دارد سالانه میزان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور است.

اگر می‌خواهید درباره این شهر ساحلی اطلاعات مفیدی را کسب کنید امروز تا انتهای مقاله راهنمای سفر به بوشهر، سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا را همراهی کنید تا با هم گشت و گذاری در بوشهر داشته باشیم.

سفر شما به بوشهر قطعاً تجربه متفاوتی برای شما به همراه خواهد داشت. این شهر زیبا جاذبه‌های تماشایی متعدد و همچنین فرهنگ غنی دارد. بوشهر به دلیل وجود افراد مختلف از برخی کشورهای اروپایی دارای بافت شهری متنوع، انواع غذاهای محلی، نوع پوشش خاص لباس و … می‌باشد؛ بنابراین سفر به بوشهر با سپنجا بسیار لذت بخش خواهد بود.

شما هم اگر قصد سفر به شهر جنوبی بوشهر را دارید می‌توانید قبل از یک برنامه‌ریزی برای بازدید از مناطق گردشگری این شهر، این مطلب را تا انتها بخوانید و سفری کوتاه به بوشهر داشته باشید!

فهرست مطالب مخفی کردن

راهنمای سفر به بوشهر و دلایلی باعث جذب گردشگران به این شهر می‌شود

از مهمترین نکاتی که در راهنمای سفر به بوسهر باید بدانید این است که اصلا چرا باید به این شهر سفر کنیم؟ بوشهر در میان شهرهای جنوبی کشور به عنوان یکی از متنوع‌ترین شهرهای ساحلی قسمت جنوب ایران و در حاشیه خلیج فارس شناخته شده‌است. اگر به این شهر بروید خواهید دید تفاوت بین بافت شهر و معماری آن با سایر شهرهای ایران تفاوت زیادی دارد.

البته جالب است بدانید در فرهنگ این شهر نفوذ فرهنگ آفریقایی و هندی می‌توانید ببینید! شهر بوشهر دارای مکان‌های تاریخی جذابی است که برای گشت و گذار بسیار مناسب هستند.

این شهر دیدنی از نظر فرهنگ موسیقی و آداب و رسوم برای اهالی جنوب و سایر مردم بسیار مورد اهمیت قرار می‌گیرد.

شما در گشت و گذار در شب می‌توانید از شنیدن صدای موسیقی زنده و خیام خوانی در جاذبه‌های گردشگری لذت ببرید و به نوعی شب گردی دلچسبی را در بوشهر تجربه کنید. اگر می خواهید با موسیقی جنوب بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم، مطلب “همه چیز درباره موسیقی سنتی جنوب” ما را از دست ندهید.

یکی از دلایل مهمی که موجب سفر گردشگران به این منطقه می‌شود این است که بوشهر به علت شبه جزیره بودن نزدیک‌ترین شهر به خلیج فارس است و شما می‌توانید در اغلب جاهای شهر به تماشای خلیج همیشه فارس بنشینید.

راهنمای سفر به بوشهر و نگاه کلی به اطلاعات این شهر

داشتن اطلاعاتی درباره این شهر، راهنمای سفر به بوشهر را برایتان تکمیل تر می کند. به همین سبب این بخش از مطلب را به این موضوع اختصاص داده ایم. شهر بوشهر بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ چیزی حدود ۲۹۸۵۹۴ نفر جمعیت دارد. اغلب جمعیتی که در این شهر زندگی می‌کنند مسلمانان شیعه هستند که در کنار مردم اهل سنت زندگی می‌کنند.

گویش‌های متنوع زبان بوشهری هنوز در برخی از مناطق این شهر شنیده می‌شود. البته جمعیت کثیری از مردم بوشهر به گویش زیبای بوشهری سخن می‌گویند. گویش دشتیانی یکی از گویش‌های معروف زبان بوشهری است.

زبان پهلوی ساسانی تاثیراتی بر این گویش بوشهری گذاشته که هنوز هم هنگام صحبت مردم بوشهر دیده می‌شود. بوشهر به علت قرار گرفتن در مجاورت کشورهای عرب زبان موجب شده که برخی از مردم این شهر به زبان عرب از نوع گویش خلیجی صحبت کنند.

 

نمایی از شهر بوشهر

بوشهر از لحاظ اقتصادی دارای سه منطقه بسیار مهم به نام‌های بندر بوشهر، بوشهر و منطقه گازی انرژی پارس می‌باشد. در کنار هم این‌ها، صنایع پتروشیمی بوشهر از نظر اقتصادی بر پایه پالایشگاه‌های نفتی گازی، نیروگاه انرژی اتمی بوشهر، تولیدات برقی و گازی می‌چرخد.

صادرات در بوشهر با توجه به تولیدات غیرنفتی و کارخانه‌های فعال در زمینه صنعت ماشین‌سازی بسیار رونق دارد. اگر بخواهیم درباره نقش بوشهر در اقتصاد کشور تعریف کلی ارائه کنیم. باید بگوییم بوشهر به عنوان یکی از پایه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

دانستنی‌های بوشهر (از ۱۸ اسفند تا دانش ساخت لنج و یونسکو)

بهتر است در راهنمای سفر به بوشهر به حقایق جالبی که درباره این شهر گفته شده‌است توجه کنید. احداث مدرسه سعادت در نامگذاری بوشهر در این روز به گنجینه خلیج فارس باعث شده‌است تا ۱۸ اسفند بنام بوشهر نام گذاری شود. افرادی که لنج‌های ایرانی می‌ساختند تنها از دانش ساخت لنج برای آن استفاده می‌کردند و در واقع این دانش مخصوص ساخت لنج‌های ایرانی بود. لنج‌هایی که در بوشهر ساخته می‌شد دارای دو نوع مسافربری و باربری بوده‌است.

ساخت لنج توسط چوب‌های خاص صندل صورت می‌گرفت و معمولاً کشور هند وارد کننده این چوب‌ها به ایران بود.

اگر می‌خواهید از کارگاه‌های لنج سازی دیدنی کنید علاوه بر بوشهر باید به استان‌های هرمزگان و سیستان بلوچستان سفر کنید. در گذشته دریانوردان برای ساخت لنج از علم نجوم و ستاره‌شناسی و بررسی وضعیت آب و هوایی دریا کمک می‌گرفتند. این جالب‌ترین نکته ای که برای هر ایرانی می‌تواند به آن افتخار کند قرار گرفتن دانش ساخت لنج در فهرست میراث معنوی یونسکو در سال ۲۰۱۱ می‌باشد.

این مطلب را هم بخوانید
بندر گناوه کجاست؟

راهنمای سفر به بوشهر و معرفی خوشمزه‌های این شهر

این قسمت از مقاله سپنجا به خوراکی‌ها و خوشمزه‌های جنوبی اشاره می‌کند که می‌توانید در سفر به این شهر از خوراکی‌های محلی بوشهر برای سوغات تهیه کنید. در ادامه درباره سوغات شهر بوشهر و صنایع دستی محلی این منطقه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

خرمای بوشهری

بزرگ‌ترین تولیدکننده خرما در کشور بعد از شهرهای گرم جیرفت و کهنوج شهر بوشهر است که خرمای کبکاب این شهر به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین و پر طرفدارترین خوراکی‌های این شهر شهرت دارد که برای خرید تازه این محصول می‌توانید آبان ماه به این شهر سفر کنید.

حلوای سنگکی یا حلوا پسکی بوشهر

مواد اولیه برای درست کردن این نوع حلوا عبارت اند از خرمای رسیده، آرد، روغن و ماست. در ابتدا برای آماده‌سازی باید خرما و آرد را در روغن سرخ کرده و بعد از آن ماست مخلوط کنید و خوب ورز دهید بعد از مدت زمانی حلوا آماده می‌شود. اگر خرما را بپزید و در سینی‌ها بزرگ پهن کنید حواستان باشد پیش از آنکه حلوا سرد باید روی آن کنجد بریزید این نوع حلوا، حلوای سنگکی نام دارد.

ترشیجات بوشهری خاص‌ترین نوع ترشی در ایران

بوشهر و سایر شهرهای جنوبی ایران ترشی‌های منحصر به فرد و خوشمزه ای را دارد. در سفر به بوشهر با گشت و گذار در بازارهای مختلف این شهر حتماً ظرف‌های رنگارنگ ترشی را دیده‌اید. یکی از همین ترشی‌های معروف و خاص که در بوشهر تولید می‌شود، ترشی انبه نام دارد. علاوه بر این نوع ترشی می‌توان به دیگر چاشنی‌های خوشمزه و لذیذ غذا مانند ترشی لیمو عمانی و ترشی بادمجان اشاره کرد.

ترشیجات از بهترین نکات راهنمای سفر به بوشهر

راهنمای سفر به بوشهر و تجربه انواع ماهی و میگو

در حال حاضر کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که به بوشهر سفر کرده باشد و از غذاهای دریایی و ماهی‌های خوشمزه این شهر نخورده باشد. شهر بوشهر به واسطه این که در کنار خلیج فارس قرار دارد، ماهی و میگو به عنوان مهم‌ترین غذاهای این شهر محسوب می‌شود؛ بنابراین بازدید از بازار ماهی فروشان را فراموش نکنید.

از دیگر غذاهای خاص بوشهر می‌توان به پنیر نخل یا غاپ و خرمای نارس خارک اشاره کرد. اهالی بوشهر از قسمت پایین و وسط درخت نخل پیر برای تهیه پنیر نخل یا غاپ استفاده می‌کنند. خارک هم که نوعی خرمای نارس می‌باشد را با شکر مخلوط کرده و پس از پختن آن را چای نوش جان می‌کنند. به نظر شما خوشمزه‌ترین شیرینی بوشهر چیست؟ آیا تا بحال طعم غذاهای بوشهری را چشیده‌اید؟ اگر در بوشهر، تجربه خوردن غذاهای این شهر را داشته باشید، بدون شک از مشتریان پروپاقرص آنها می شوید. از این رو مطلب “غذاهای محلی بوشهر، از غذا تا یک فرهنگ” به شما کمک می کند تا در خانه و شهر خودتان اقدام به پخت این خوردنی های خوشمزه کنید.

تجربه ماهی و میگو در سفر به بوشهر

راهنمای سفر به بوشهر و بازدید از صنایع دستی زیبای جنوبی

صنایع دستی با اهمیتی در شهر بوشهر تولید می‌شود که از جمله آن‌ها عبا بافی، سوزن دوزی، گیوه دوزی، گلیم بافی و حصیربافی نام دارد. مواد اولیه برای تهیه عبا، پشم گوسفند یا شتر می‌باشد و قیمت آن هم کمی گران‌تر است نسبت سایر صنایع دستی زیرا تولید این‌ها زمان بسیار زیاد و حوصله می‌خواهد. در بازارهای بوشهر محصولات سوزن دوزی از دو شهر جم و کنگان و گیوه دوزی از شهر برازجان یافت می‌شود.

گلیم بافی بوشهری با سایر گلیم بافی‌های شهرهای ایران تفاوت دارد. صنایع دستی گلیم بافی بیشتر در روستاهای نزدیک به شهر کنگان و دشتی تولید می‌شود. هنر حصیر بافی در همه جای ایران رواج دارد، اما در بوشهر به نوع دیگری برای بافت آن از برگ درخت خرما و نی‌های جنوبی استفاده می‌شود. شما در سفر به بوشهر کدام صنایع دستی را برای سوغات تهیه می‌کنید؟

راهنمای سفر به بوشهر و شکم گردی در غذاهای محلی

با خوردن غذاهای بوشهری می‌توانید طعم خوش سفر به جنوب کشور را تجربه کنید. غذاهای محلی بوشهری عبارت اند از دوقوس ماهی، دمپخت ماهی، مجبوس، شکر پلو و قیمه بوشهری. همه این غذاها در بوشهر طرفداران خاص خود را دارد. در ادامه به در مورد هر کدام از این غذاها بیشتر صحبت می‌کنیم. در قیمه بوشهری مواد غذایی همراه با گوشت به‌طور کامل باید له شود و در بیشتر اوقات این غذا را همراه شکر پلو نوش جان می‌کنند.

معرفی غذاهای محلی بوشهر در راهنمای سفر به بوشهر

برای پخت مجبوس که غذایی عربی الاصل می‌باشد از مواد اولیه برنج، انواع سبزیجات معطر، گوشت تن ماهی و گوجه استفاده می‌کنند. غذای دمپخت ماهی یا لخ لخ با شیر ماهی، برنج و لوبیای چشم بلبلی پخته می‌شود. برای پخت این غذا باید پس از آن که برنج را دم کرده‌اید، ماهی پخته شده را روی برنج می‌گذارید و غذا به صورت بخارپز آماده می‌شود.

غذای معروف شکرپلو هم از غذاهای مشترک بوشهری و شیرازی است که از ترکیب برنج و آب و شکر و زعفران طبخ می‌شود. بعد از معرفی این همه غذاهای خوشمزه حالا باید به یک رستوران بروید و غذای مورد نظر خود را سفارش دهید.

راهنمای سفر به بوشهر و نگاهی به فرهنگ غنی آمیخته با موسیقی جنوب

در بوشهر فرهنگ و موسیقی به صورت خیلی عمیق با هم آمیخته شده‌اند. در موسیقی بوشهری هر نوع سبکی که ارائه می‌شود نمایش دهنده شکلی از زندگی مردم است. سازهایی که با آن موسیقی بوشهری را می‌نوازند عبارت اند از نی عنبان، سنج، عود و دمامو کاسوره. در بوشهر دو نوع موسیقی بزم و عزا نواخته می‌شود، سبک‌های مختلف موسیقی بوشهری شامل لیوا، یزله خوانی، خیام خوانی، سبالو، چاووش خوانی و شروه خوانی می‌شود.

بیشتر این سبک‌های موسیقی برگرفته از سبک‌های موسیقی آفریقایی است که در نواحی زنگبار دیده می‌شود. نوع دیگر موسیقی بوشهری که دریانوردان هنگام ساخت لنج می خواندند، نی مه خوانی است. در این سبک موسیقی زمانی که دریانوردان به طرف زنگبار حرکت می‌کردند این آواز را با صدای بلند سر می‌داد و بقیه اعضای کشتی هم با هله و هله مالی جواب می‌دادند تا سختی راه کاهش یابد.

موسیقی جنوب از بهترین دیدنی های بوشهر

راهنمای سفر به بوشهر و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر

در این قسمت از مقاله سپنجا درباره جاذبه‌های مهم گردشگری بوشهر توضیحاتی ارائه خواهیم کرد. اگر شما قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره این جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های تاریخی بدست آورید می‌توانید به صفحه جاهای دیدنی بوشهر بروید. در ادامه به صورت مختصر به جاذبه‌های با اهمیت و با ارزش این شهر را پرداخته‌ایم. همراه سپنجا باشید.

این مطلب را هم بخوانید
اطلاعات مورد نیاز برای بازدید از آب انبار قوام بوشهر

بافت قدیمی بوشهر با قدمت دوره افشاریان

در قسمت شمالی شهر بوشهر یک بافت خاص و قدیمی وجود دارد که به عنوان یکی از مکان‌های تماشایی شهر به حساب می‌آید. با رفتن به بخش شمالی شهر می‌توانید ساعت‌ها به تماشای خانه‌های جذاب با معماری قدیمی و رنگ‌های مختلف که الهام گرفته از کشورهای آفریقا و هند می‌باشد بنشینید. همان‌طور که اشاره کرده‌ایم، دوره افشاریان زمانی است که این نوع معماری و بافت در بوشهر شکل گرفته‌است. تاریخ ثبت این اثر ملی در فهرست آثار ملی ایران روز ۲۹ تیر ماه سال ۱۳۷۸ می‌باشد.

خانه قاضی در بوشهر و محله بهبهانی که مربوط به دوران حکومت زندیه می‌شود، وجود دارد. این مکان تاریخی بوشهر هم به عنوان اثر ملی ثبت در فهرست آثار ملی ایران شده‌است. عمارتی هم که در بوشهر مربوط به دوره قاجار می‌باشد به نام عمارت دهدشتی که توسط حاج اسماعیل دهدشتی ساخته شده و در آن از مصالحی مانند چوب صندل، ساج، صدف و مرجان بکار برده‌است.

یکی دیگر از عمارت‌های مهمی در بوشهر برای دوران قاجار می‌باشد عمارت ملک بوشهر است که انگلیسی‌ها از آن به عنوان مقر نظامی استفاده می‌کردند. این عمارت را فرد ثروتمندی به نام محمد مهدی ملک التجار ساخته‌است. البته معماری این عمارت با همکاری معماران فرانسوی طراحی شده که جزو آثار ملی ایران محسوب می‌شود.

 

نمایی از بافت تاریخی شهر

عمارت طاهری یا موزه مردم‌شناسی شهر بوشهر که یکی دیگر از آثار تاریخی دوران قاجار می باشد و از آن به عنوان بلدیه استفاده می‌کردند. بعدها با نام موزه مردم‌شناسی بوشهر شناخته شده‌است.

در بخش‌هایی از موزه آداب و رسوم مردم جنوب و بوشهر معرفی شده‌است. مکان تاریخی دیگری در بوشهر با نام گورستان مهاجمان انگلیس وجود دارد.

در این گورستان اجساد افسران انگلیسی در جنگ جهانی اول همراه با تعدادی از سربازان ارامنه دفن شده‌است. انگلیسی‌ها در این منطقه با مبارزه مقابل رئیس علی دلواری و باقرخان شکست خورده‌اند.

موزه تاریخ پزشکی ایران خلیج فارس جزوه دومین موزه پزشکی در کشور شناخته شده‌است در این موزه ابزار و وسایل پزشکی زمان قدیم بوشهر مانند اسناد، نسخه‌های خطی بیماران، عکس‌هایی از پزشکان و پرستاران قدیمی بوشهر نگه داری می‌شود.

آخرین مکان تاریخی ساخته شده در دوره قاجار مدرسه با عنوان سعادت مظفری است که شهرت آن به مادر مدارس جنوب ایران می‌باشد.

این مدرسه از جمله مدسه‌هایی بوده‌است که به سبک نوین طراحی شده و بسیاری از مورخان و سیاستمداران بزرگ ایران در آن تدریس می‌کردند. ۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۷۸ این اثر ثبت در آثار ملی ایران می‌شود.

با راهنمای سفر به بوشهر چه زمانی را برای سفر به این شهر انتخاب کنیم؟

بوشهر در فروردین ماه بهار بهترین آب و هوا را در بین شهرهای جنوبی دارد. آب و هوای معتدل این شهر با توجه به نزدیکی به دریا دل هر گردشگری را به سمت خود می‌کشاند.

در واقع بوشهر در بهار به قطعه ای از بهشت در جنوب کشور تبدیل می‌شود. تابستان بوشهر بسیار گرم و کم طاقت خواهد بود. از لحاظ نزدیکی به دریا رطوبت و شرجی بودن آب و هوا را دو چندان می‌شود و سفر در تابستان برای گردشگران آن چنان لذتی نخواهد داشت.

با آمدن پاییز هوای بوشهر همچنان گرمای تابستان را دارد، اما در ماه‌های آبان و آذر آب و هوا به حالت تعادل و مطلوبی می‌رسد که می‌تواند مقصد گردشگری مسافران در این فصل باشد. یکی از فصل‌های دیگر که گردشگران می‌تواند در این فصل به بوشهر سفر کنند، زمستان است. آب و هوای خنک و نسبتاً معتدل باعث جذب مسافران در فصل زمستان به این شهر می‌شود.

نمایی از شهر در سفر به بوشهر

راهنمای سفر به بوشهر و نام‌هایی مشهور آن در تاریخ

همان‌طور که گفتیم بوشهر در دوران تاریخی مهمی محل رفت و آمد افراد بزرگ در حکومت‌های مختلف بوده‌است از این رو نام‌ها و القاب متنوعی مانند لیان، ریشهر قدیم، ژرمانسیکا که مربوط به دوره عیلامیان و دوره پر افتخار هخامنشیان داشته‌است. همچنین در زمان‌های اسکندر مقدونی بوشهر به موزامبری و در زمان ساسانیان به نام اردشیر مشهور بوده که با مرور زمان به ریشهر تغییر یافته‌است.

راهنمای سفر به بوشهر و انتخاب بهترین اقامتگاه

شهر بوشهر به دلیل پتانسیل بالای گردشگری و جذب توریست زیاد از مراکز و مکان‌های اقامتی مجهزی برخوردار است. شما در هر زمانی که به بوشهر سفر کنید می‌توانید یک اقامتگاه مناسب برای خود در نظر بگیرید. البته برای اینکه با مکان‌های اقامتی و چگونگی امکانات و قیمت‌های آن آشنا شوید می‌توانید قبل از آن که برنامه سفر به بوشهر را بچینید به سایت رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا بروید و بر اساس معیارها و سلیقه خود بهترین اقامتگاه خود را انتخاب کنید. سپنجا برای رزرو ویلا ارزان در بوشهر بهترین گزینه‌ها را به واسطه بودجه ای که شما در نظر گرفته‌اید در اختیار شما می‌گذارد.

نمایی از ساحل در راهنمای سفر به بوشهر

در پایان:

در این مقاله از سری مقاله‌های مجله سپنجا با هم گشت و گذاری در شهر تاریخی بوشهر داشتیم. از بازدید بافت‌های قدیمی شهر گرفته تا جاذبه‌های گردشگری آن را تماشا کردیم. از سفر به داخل شهر و فرهنگ موسیقی نهایت لذت را بردیم. هم‌اکنون این شما هستید که در قسمت نظرات می‌توانید تجربیات سفر به بوشهر را برای ما و سایر اعضای سایت به اشتراک بگذارید شاید جاذبه‌های دیگری هم در بوشهر وجود دارد و ما از آن بی خبریم!

 

 

درباره “راهنمای سفر به بوشهر، متفاوت‌ترین شهر جنوب ایران” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

‫۳ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا