دانستنی های سفر

کدام حیوانات به جفت خود تا پایان عمر وفادارند؟ (معرفی ۱۰ گونه حیوانی+ تصاویر)

اکثر مردم به دلیل اطلاعات کمی که در مورد حیوانات مختلف دارند، تصور می کنند که حیوانات یا پرندگان در طول زندگی خود چندین همسر و جفت برمی گزینند. البته این مسئله در اکثر حیوانات صدق می کند اما حیوان وفادار و پرندگانی نیز وجود دارند که با وجود غرایز حیوانی خود تک همسر بوده و تا اخر عمر با جفت خود زندگی می کنند. تک همسری در حیوانات تنها به این معنا نیست که حیوانات فقط با یک دیگر ارتباط دارند.

 در حقیقت تک همسری جنسی به این معنا است که جفت نر و ماده یک رابطه را تشکیل داده و باهم جفتگیری می کنند، فرزندان‌شان را با هم بزرگ کرده و زمانی را با هم می‌گذرانند اما با این حال در برخی موارد با هم­نوع خود نیز خارج از رابطه تک همسری، جفتگیری می‌کنند. طبق تحقیقات بسیاری که در دهه های اخیر انجام شده است، تخمین زده می شود که کمتر از ۵ درصد از حیوانات و ۹۰ درصد از پرندگان تک همسر هستند. با ما همراه باشید در ادامه تعدادی از حیوانات و پرندگان تک همسر را معرفی خواهیم کرد.

امروز با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی راجع به این حیوانات بدست آورید.

۱.فاخته، پرنده ای وفادار و دوست داشتنی(حیوان وفادار)

۱.فاخته،-پرنده-ای-وفادار-و-دوست-داشتنی

فاخته ها از جمله پرندگانی هستند که نام آن ها در آثار ادبی زیادی ذکر شده است. فاخته یک حیوان وفادار یکی از نماد های عشق و وفاداری در بیشتر شعر و ادبیات جهان است و حتی شاعر بزرگ شکسپیر از این پرندگان وفادار الهام گرفته و نام یکی از اشعار خود را ” ققنوس و فاخته” نامیده است. فاخته ها به پرندگانی نوحه خوان یا کبوتران باران شهرت دارند، در داستان ” دوازده روز از کریسمس” نیز کبوتر فاخته به صورت جفت حضور دارد. فاخته نر در فصل های جفتگیری بعد از انتخاب جفت خود با سروصدا به سمت ماده پر می زند، بال های فاخته نر در هنگام پرواز صدای سوت مانند خاصی دارند. فاخته نر بعد از جفتگیری سینه خود را پر از باد کرده و سرش را پشت سرهم تکان می دهد و به نوعی ماده را صدا می زد، با این کار نشان می دهد ماده تا همیشه متعلق به او خواهد بود.

۲.موش صحرایی نر، حیوان وفادار و عاطفی

یک حیوان وفادار است،رابطه تک همسری در بین موش های صحرایی یکی از جالب ترین داستان ها را دارد. موش های صحرایی نر را می توان یکی از وفادارترین پستانداران دانست، این موجود کوچک اما وفادار تنها با موش ماده ای که بکارت خود را با آن ها از دست داده رابطه برقرار می کنند. اگر رابطه جفت ساخته شود، موش صحرایی نر دیگر با ماده های دیگر جفتگیری نکرده و حتی اگر ماده­ای به اون نزدیک شود با او می جنگد. موش های صحرایی ماده بر خلاف جفت خود تمایلی ندارند حتی با وجود ساخت ارتباط جفت، همیشه با یک جفت از نظر جنسی رابطه داشته باشند. موش های صحرایی در هنگام برقراری ارتباط با جفت خود در مغزشان فرآیندی رخ می دهد که در طی آن نوعی ماده شیمیایی در بدن آن ها ترشح می شود که به مثابه انسان ها عاشق می شوند. موش های صحرایی دارای رابطه جفت، اگر شریک خود را از دست بدهند مانند انسان ها دچار افسردگی خواهند شد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای اجاره سوئیت ارزان در کرج

۳.قو، نماد عشق و عاشقی

۳.قو،-نماد-عشق-و-عاشقی

قو یک حیوان وفادار است،همه ما داستان های عاشقانه زیادی در مورد قوها شنیده­ و دیده­ایم، دو قو که سر بر پیشانی هم گذاشته و تصویر یک قلب را می سازند برای کل دنیا تبدیل به یک نماد عشق بی پایان شده است. قوها از جمله پرندگان وفاداری هستند که رابطه تک همسری دارند و سال های بسیاری را در کنار هم می گذارنند و در بیشتر موارد حتی تا آخر عمر نیز در کنارهم هستند. البته این تک همسری همیشه هم به نفع قوها نخواهد بود؛ زمان مورد نیاز برای مهاجرت، مشخص کردن قلمرو، خوابیدن روی تخم‌ها، بزرگ کردن جوجه‌ها و صرف زمان زیاد برای جذب جفت همگی معقولات زمان بری هستند که بر زندگی آن ها تاثیر گذاشته و زمان تولیدمثل را کاهش می‌دهد. براساس تحقیقاتی که بر زندگی قوها انجام شده است، یکی از مزایای جفتگیری برای تمام عمر و تک همسری برای قوها این است که ان ها از شکست و موفقیت هایی که در طی بزرگ کردن جوجه های خود دارند تجربه کسب می کنند.

تیره مرغابیان

۴.عقاب سر سفید،(حیوان وفادار) موجودی وفادار برای تمام عمر

عقاب های سفید (حیوان وفادار)نیز از جمله پرندگان تک همسر محسوب می شوند اما نسبت به بقیه حیوانات کمی متفاوت تر عمل می کنند. عقاب های سفید روابط جفتگیری برای تمام عمر را تشکیل می دهند اما اگر یکی از جفت ها یا هر دو جفت توانایی تولید مثل و فرزندآوری را نداشته باشد، روابط خود را پایان داده و به دنبال جفت دیگری می گردند. هم چنین اگر جفت عقاب های سرسفید بمیرد، آن ها برای بقای نسل خود تردیدی به خرج نمی دهد و به دنبال جفت دیگری می گردند.

۵.گیبون‌ها، میمون هایی وفادار با روابطی محکم و عمیق

۵.گیبون‌ها،-میمون-هایی-وفادار-با-روابطی-محکم-و-عمیق

گیبون ها یا میمون های ،حیوان وفادار درازدست از گونه های بسیار نزدیک از نظر رفتاری به انسان ها هستند، آن ها از جمله میمون های تک همسر هستند که برای کل عمر خود جفت پیدا می کنند که بر اساس مستندات نشنال جئوگرافی رفتاری نادر درمیان پریمات‌ها است. گیبون ها روابط جفتی بسیار قوی و مستحکمی دارند و دوریختی جنسی بسیار کمی از خود بروز می دهند یعنی نر و ماده این گونه حیوانی از  نظر اندازه و جثه برابر هستند و در نتیجه وضعیت برابری دارند. گیبون ها عاطفه و محبت زیادی به هم نشان می دهند و زمان زیادی را به تیمار کردن یک دیگر اختصاص می دهند و یا در میان درختان با یک دیگر گردش می کنند. البته تحقیقات سال های اخیر اثبات می کند تک همسری آن ها همیشه هم دوام نمی آورد، در برخی موارد در میان جفت ها خیانت و رها کردن جفت به چشم می خورد.

۶.سقنقور دم‌کوتاه زبان‌آبی

سقنقور دم‌کوتاه زبان‌آبی نوعی مارمولک بومی استرالیا است که هر فصل جفتگیری به همان شریک زندگی خود بازمی گردد. نرها با نوازش کردن و محبت کردن به جفت خود، آن ها را فریب می دهند اما تعقیب و گریز عاشقانه آن ها در نهایت نتیجه می دهد. عمر روابط آنها می تواند بیش از ۲۰ سال طول بکشد. زوجین حتی نزدیک هم راه می روند، در حالیکه نر کمی پشت جفت خود حرکت می کند.

۷.گرگ‌ها، موجوداتی وفادار برخلاف باور عمومی مردم

۷.گرگ‌ها،-موجوداتی-وفادار-برخلاف-باور-عمومی-مردم

برخلاف باور عموم و آنچه در مورد حیله گری و مکاری گرگ ها در داستان ها روایت می شود، گرگ ها یکی از وفادارترین و پاک ترین روابط تک همسری را در میان پستانداران دارند. گله گرگ ها معمولا از یک نر و ماده تشکیل می شود که با جفتگیری و تولد فرزند آن ها به هسته های اصلی خانواده و گله تبدیل می شوند. سلسله مراتب اجتماعی سایر گرگ های خاکستری موجود در گله به آن ها بستگی دارد. این زوج سالی یکبار جفتگیری می کنند.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی 9 سس تند جهان که هوش از سرتان می پراند!

۸.سگ های آبی، موجوداتی با شریک های عاطفی مادام العمر

اینکه چه طور سگ های آبی حیوان وفادار جفت خود را پیدا می کند هنور اطلاعات زیادی در دست نیست اما آن ها به محض یافتن جفت خود، مادام العمر با شریک خود زندگی می کنند. یک مطالعه ژنتیکی توسط دانشگاه چارلز در پراگ نشان می دهد که سگ ها آبی حتی ممکن است تا آخر عمر به جفت های خود وفادار بمانند. جالب است بدانید که ویژگی تک همسری فقط در مورد سگ های آبی اروپایی صدق می کند، سگ های آبی آمریکای شمالی شریک زندگی خود را انتخاب می کنند و ممکن است زندگی تک همسری طولانی مدتی داشته باشند اما ممکن است به جفت خود خیانت کرده و با سگ های آبی دیگر وارد رابطه شوند.

۹.کرکس سیاه، پرندگانی با شهرت منفی، اما وفادار

کرکس هاحیوان وفادار از معدود پرندگانی هستند که چندان شهرت خوبی  ندارند و از ترسناک ترین موجودات در بین ما و حتی حیوانات محسوب می شوند. اما حداقل این طور به نظر می رسد که این پرنده ترسناک می توانند برای جفت خود یک دوست و همسر مهربان و وفادار باشد. در طول فصل جفتگیری، کرکس های نر با گردن های کشیده به دور ماده ها پرواز کرده و دایره وار می چرخند و سپس آن ها را تعقیب کرده و به سمت آن ها شیرجه می زنند. جفت کرکس های سیاه در تمام طول سال با هم می مانند و هنگامی تخم گذاری هر یک از جفت کرکس ها به نوبت برای شیفت های ۲۴ ساعته بر روی تخم ها می خوابند. نکته جالب این است که اگر کرکسی به جفت خود خیانت کند از گروه خود طرد شده و حتی بقیه اعضا به او حمله خواهند کرد.

۱۰. پنگوئن ماکارونی، پرندگانی تک همسردار

۱۰.-پنگوئن-ماکارونی،-پرندگانی-تک-همسردار-حیوان وفادار

بیش از ۹۰ درصد پرندگان تک همسر هستند، اما هیچ یک از آنها وفاداری شبیه به پنگوئن های ماکارونی را ندارند. پنگوئن ماکارونی حیوان وفادار نام یک از گونه های سرده پنگوئن‌های کاکل‌دار است. این زوج های دوست داشتنی با دیدن هم دیگر می رقصند که “نمایش جذب” نامیده می شود. آن ها سینه های خود را بالا می آورند، سر خود را به این طرف و آن طرف می چرخانند و صدایی شبیه غرغر را درمی آورند. هنگامی که کودک آن ها به دنیا آمد، پدر از جوجه های خود محافظت و مراقبت کرده و مادر به دنبال غذا می رود.

نظر شما در این رابطه چیست؟ شما چه حیوانات دیگری می شناسید که به جفت خود وفادار باشند؟ آن ها را در پایین همین پست به ما معرفی کنید؟

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 4.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا